Viimeksi julkaistu 1.8.2025 17.11

Valiokunnan lausunto VaVL 5/2025 vp E 31/2024 vp Valtiovarainvaliokunta Valtioneuvoston selvitys: E-kirje - Ennakkovaikuttaminen tulevaan EU:n monivuotiseen rahoituskehykseen (2028–)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston selvitys: E-kirje - Ennakkovaikuttaminen tulevaan EU:n monivuotiseen rahoituskehykseen (2028–) (E 31/2024 vp): Valtiovarainvaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä EJ 2/2025 vp - E 31/2024 vp mahdollisia toimenpiteitä varten. Määräaika: 3.6.2025. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • EU-asioiden alivaltiosihteeri Satu Keskinen 
    valtioneuvoston kanslia
  • EU-erityisasiantuntija Kasper Paasikallio 
    valtioneuvoston kanslia
  • budjettineuvos Vesa Kulmala 
    valtiovarainministeriö
  • Euroopan parlamentin jäsen Aura Salla 
    Euroopan parlamentti

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Euroopan parlamentin jäsen Eero Heinäluoma 
    Euroopan parlamentti
  • Euroopan parlamentin jäsen Elsi Katainen 
    Euroopan parlamentti
  • Euroopan parlamentin jäsen Sebastian Tynkkynen 
    Euroopan parlamentti
  • Suomalaiset kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs Fingo ry
  • yliopistotutkija Timo Miettinen 

VALTIONEUVOSTON JATKOKIRJELMÄ

Ehdotus

Komissio antoi 11.2.2025 tiedonannon tiekartasta kohti tulevaa EU:n monivuotista rahoituskehystä (MFF). Tiedonannossa komissio selkeytti yleisellä tasolla ajatteluaan käynnissä olevasta MFF-ehdotuksen valmistelutilanteesta rakenteen ja sisällön osalta. Viimeisimmät ennakkotiedot valmistelusta vastaavat keskeisiltä osin aiemmin saatuja tietoja.  

Tilanne avataan tarkemmin valtioneuvoston jatkokirjelmässä. 

Valtioneuvoston kanta

Suomen ennakkovaikuttamiskantoja tulevaan EU:n monivuotiseen rahoituskehykseen (MFF) on muodostettu huhtikuussa 2024 valtioneuvoston selvityksessä E 31/2024 vp, jossa on määritelty ennakkovaikuttamiskannat mm. rahoituskehyksen kokonaistason ja EU:n omien varojen järjestelmän osalta.  

Valtioneuvosto tarkentaa jatkokirjelmässä Suomen keskeisimpiä ennakkovaikuttamisen kantoja viimeisimmän valmistelun osalta koskien tulevan rahoituskehysehdotuksen mahdollista rakennetta, maatalouspolitiikkaa, kilpailukykyä, koheesiopolitiikkaa, Ukrainan tukea, puolustusta ja kokonaisturvallisuutta, liikenteen rahoitusta sekä rajaturvallisuutta ja itäisten ulkoraja-alueiden rahoitusta. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Tausta ja rajaus

Suomi oli yksi ensimmäisistä jäsenvaltioista, joka muodosti tulevan EU:n monivuotisen rahoituskehyksen (MFF) kokonaisuutta koskevia kantoja jo keväällä 2024 valtioneuvoston selvityksessä E 31/2024 vp. Ennakkovaikuttaminen komission suuntaan aloitettiin samana keväänä keskeisissä kysymyksissä sekä poliittisella että virkamiestasolla.  

Komissio selkeytti tiedonannossaan 11.2.2025 MFF-ehdotusta rakenteen sekä sisällön valmistelutilanteen osalta. Ennakkotietojen mukaan komissio antaa tulevaa EU:n monivuotista rahoituskehystä koskevan ehdotuksensa heinäkuussa 2025. Tähän ehdotukseen sisältyisi todennäköisesti kaikki tulevaa rahoituskehystä koskevat ehdotukset. Valtioneuvoston kannanmuodostus ehdotuksiin on tarkoitus tapahtua viipymättä niiden antamisen jälkeen. 

Valtiovarainvaliokunta ottaa kantaa valtioneuvoston jatkokirjelmään yleisellä tasolla eikä tarkastele sektorikohtaisia sisältöjä. 

Valiokunnan kanta

EU:n monivuotisella rahoituskehyksellä ja EU:n rahoitusjärjestelmällä on huomattava valtiontaloudellinen merkitys. Rahoituskehyksen kokonaistaso vaikuttaa keskeisesti Suomen nettomaksuasemaan. Kokonaistason lisäksi Suomen nettomaksuaseman kohtuullisuuteen vaikuttavat unionin menojen kohdentuminen sekä unionin omien varojen järjestelmä (EU:n tulot) ja mahdolliset uudet omat varat. Omien varojen kokonaisuus ei sisälly käsittelyssä olevaan valtioneuvoston jatkokirjelmään. 

Valiokunta nostaa esiin, että Suomen valtiontalouden tilanne on haastava ja sen liikkumavara on velkaantumisen seurauksena kaventunut. Valtiovarainministeriö arvioi valtionvelan määräksi noin 183 mrd. euroa ja valtion nettolainanotoksi noin 13,2 mrd. euroa vuonna 2025. Seuraavan kehyskauden lopussa vuonna 2029 nettolainanoton ennustetaan olevan noin 12,6 mrd. euroa. Valiokunta on erittäin huolissaan valtiontalouden velkaantumisesta ja pitää kehityksen kääntämistä välttämättömänä.  

Valiokunta pitää näin ollen perusteltuna valtioneuvoston ennakkovaikuttamiskantaa siitä, että EU-budjetin taso tulee säilyttää kohtuullisena välttäen Suomen nettomaksuosuuden kasvua.  

Euroopan unionin seuraavaa monivuotista rahoituskehystä valmistellaan poikkeuksessa ajassa. Esimerkiksi turvallisuusympäristö on heikentynyt merkittävästi, geopoliittinen kilpailu kiihtyy ja teknologinen muutos haastaa unionin kykyä pysyä kehityksen kärjessä.  

Nykyinen EU:n talousarviorakenne ei kykene vastaamaan uhkiin ja tarpeisiin, joita tulevina vuosina kohtaamme. EU-rahoituksen painopisteiden priorisointi on näin ollen välttämätöntä, koska budjetin kokoa ei voida merkittävästi kasvattaa tilanteessa, jossa jäsenvaltiot joutuvat sopeuttamaan kansallisia budjettejaan. Varoja tulee siten kohdentaa nykyistä vahvemmin valittujen strategisten prioriteettien mukaisesti ja hakea liikkumavaraa budjetin sisältä.  

Lisäksi on tärkeää varmistaa EU-rahoituksen nykyistä voimakkaampi yksityistä rahoitusta vivuttava vaikutus. Esimerkiksi Invest EU:n kaltaisen välineen rahoitusmallia voisi hyödyntää nykyistä laajemmin aloittavien ja skaalausvaiheen yritysten pääomasijoituksiin. Näin vahvistettaisiin yritysten riskirahoituksen saatavuutta innovaatioiden kehittämiseksi ja edelleen kasvun mahdollistamiseksi.  

Keskeistä on myös, että Suomi tukee kehyksen rakenteen yksinkertaistamista. Suomen läpileikkaava tavoite siitä, että EU-rahoituksen toimeenpanosta ja valvonnasta johtuvaa hallinnollista taakkaa ja kustannuksia tulee vähentää, on valiokunnan mielestä erityisen kannatettava.  

Valtioneuvoston ennakkovaikuttamiskannan mukaisesti rahoituskehyksen joustavuutta tulee lisätä muuttuvassa toimintaympäristössä. Näin kehyskauden aikana kyetään oikea-aikaisesti ja tehokkaasti vastaamaan mahdollisiin kriiseihin ja muihin ennakoimattomiin tarpeisiin. Valiokunta tuo kuitenkin samalla esiin, että joustavuuden ohella EU-budjetin varojen käytön ennakoitavuus on tärkeää, erityisesti investointien ja EU-maksun kansallisen budjetoinnin näkökulmasta.  

Valtiovarainvaliokunta pitää Suomen keskeisenä vaikuttamistavoitteena niin ikään sitä, että tulevaan rahoituskehykseen ja siihen liittyvään muuhunkin EU-rahoitukseen sovelletaan mahdollisimman vahvaa ja vähintäänkin nykyistä vastaavaa ehdollisuutta, kuten oikeusvaltioperiaatteen noudattamiseen kytkeytyvä ehdollisuus. Unionin taloudellisten etujen tehokas suojaaminen on oleellista.  

Edellä olevan perusteella on tärkeää, että tulevaa rahoituskehystä tarkastellaan rahoituskehysneuvotteluissa kokonaisvaltaisesti ja strategisesti Suomen tavoitteiden sekä Suomen kokonaissaantojen ja maksujen näkökulmasta. Tarkastelun keskiössä tulee olla erityisesti rahoituskehyksen kokonaistaso, kansalliset erityiskysymykset ja valitut strategiset prioriteettialat. Erityistä huomiota tulee kiinnittää Suomen asemaan itäisenä ulkorajavaltiona sekä tavoitella budjetin mahdollisimman suurta vaikuttavuutta.  

Puolustus on yksi keskeisistä linjatuista strategisista painopisteistä. Myös valiokunta pitää välttämättömänä Euroopan puolustuskyvyn nopeaa vahvistamista ja tukee puolustusratkaisuja, joilla puolustusta vahvistetaan konkreettisesti. Valiokunta viittaa lisäksi lausuntoonsa puolustusselonteosta (VaVL 1/2025 vpVNS 9/2024 vp) ja korostaa, että EU:n puolustusrahoituksen kasvaessa on tarkoituksenmukaista selvittää, onko sitä mahdollista sisällyttää Nato-kriteerien mukaiseen kansalliseen puolustusbudjettiin.  

Lopuksi valiokunta nostaa esiin, että vuonna 2024 käynnistetty ennakkovaikuttamisprosessi on mahdollistanut tehokkaan ja oikea-aikaisen ennakkovaikuttamisen. Esimerkiksi Euroopan parlamentin kantoihin (päätöslauselma 7.5.2025) sisältyy saadun selvityksen perusteella useita Suomelle keskeisiä kirjauksia. Valiokunta pitää näin ollen tarpeellisena, että vastaavia menettelyjä käytetään myös jatkossa.  

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Valtiovarainvaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa edellä esitetyin täsmennyksin valtioneuvoston kantaan. 
Helsingissä 3.6.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Saara Hyrkkö vihr 
 
jäsen 
Markku Eestilä kok 
 
jäsen 
Timo Heinonen kok (osittain) 
 
jäsen 
Marko Kilpi kok 
 
jäsen 
Jari Koskela ps 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Mika Lintilä kesk 
 
jäsen 
Laura Meriluoto vas 
 
jäsen 
Joona Räsänen sd 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Sami Savio ps 
 
jäsen 
Ville Valkonen kok 
 
jäsen 
Pia Viitanen sd 
 
jäsen 
Ville Vähämäki ps 
 
varajäsen 
Sanna Antikainen ps 
 
varajäsen 
Inka Hopsu vihr (osittain) 
 
varajäsen 
Mikko Lundén ps 
 
varajäsen 
Lauri Lyly sd 
 
varajäsen 
Saku Nikkanen sd (osittain) 
 
varajäsen 
Ville Väyrynen kok 
 
varajäsen 
Peter Östman kd (osittain) 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Mari Nuutila 
 

Eriävä mielipide

Perustelut

EU:n budjettiin kohdistuu tulevina vuosina suuria menopaineita. Toisaalta jäsenvaltioiden maksuosuuksien korottamiseen suhtaudutaan yleisesti ottaen erittäin kriittisesti. Tässä tilanteessa on välttämätöntä löytää uusia keinoja rahoittaa EU:n yhteisten tavoitteiden toimeenpanoa. Siksi on erikoista, että Suomen EU:n rahoituskehykseen liittyvässä ennakkovaikuttamisessa sivuutetaan EU:n omien varojen kehittäminen. 

Omien varojen huomattavasti nykyistä kunnianhimoisempi kehittäminen toisi Suomen toivomaa vakautta, joustavuutta ja ennakoitavuutta EU:n budjettiin. Omien varojen kehittäminen voisi vähentää unionin riippuvuutta jäsenmaksuista ja keventää jäsenvaltioiden kansallisiin budjetteihin kohdistuvia paineita. 

Menopaineita luoviin tarpeisiin, kuten turvallisuusympäristön muutokseen, luonnon tilan parantamiseen, geopoliittiseen kilpailuun sekä vihreän siirtymän ja teknologisen murroksen läpivientiin, vastaaminen edellyttää EU:n rahoituskehyksen sisällä myös priorisointia ja liikkumavaran kasvattamista. 

Rahojen tehokkaan käytön kannalta on kriittisen tärkeää varmistaa, että budjettirakenteen uudistaminen ei johda rahoituksen valumiseen liian yksinkertaisten kriteerien kautta painotetusti isoille jäsenvaltioille. On myös Suomen edun mukaista, että rahoituksen kohdentamisessa korostuvat läpileikkaavasti osaaminen, laatu ja uudistuminen. 

On hyvä, että Suomen kannassa tuetaan vahvasti laatuperustaisen tutkimus- ja innovaatiorahoituksen vahvistamista, sillä ilman sitä EU ei pärjää globaalissa kilpailussa. Osaamisen vahvistaminen ja sosiaalisen median säätely EU:n jäsenmaissa voi tulevaisuudessa vaatia myös yhteisiä ponnistuksia medialukutaidon kehittämiseksi ja hybridivaikuttamisen ehkäisemiseksi. 

Jäsenmaiden, Suomi mukaan lukien, ei kuitenkaan vaikuttamisessaan tule tuijottaa yksinomaan euromääräisiä kokonaissaantoja. EU:sta saatavia hyötyjä ei mitata yksinomaan euroissa, vaan myös vaikuttavuudessa. Yksittäisten jäsenvaltioiden osaoptimointi voi pahimmillaan jarruttaa esimerkiksi EU:n budjettirakenteen tarpeellisia uudistuksia ja siten heikentää unionin kykyä vastata kohtaamiinsa haasteisiin ja kriiseihin. 

EU vastaa muuttuneeseen turvallisuuspoliittiseen tilanteeseen vahvistamalla jäsenmaiden puolustusta monin eri keinoin. On perusteltua ja järkevää luoda puitteita EU:n yhteisten puolustusponnistusten toteuttamiseksi ja siten myös sitouttaa kaikkia jäsenvaltioita Suomen kaltaisten rajavaltioiden kannalta olennaisiin panostuksiin ja huoltovarmuuteen. 

Samaan aikaan tulee ymmärtää, että globaaleihin kehityskulkuihin on vastattava myös muutoin, kuin puolustuksen keinoin. Suomessa on perinteisesti ollut vahva ymmärrys laajasta kokonaisturvallisuudesta, jossa ei vain varauduta uhkiin, vaan myös pyritään ennaltaehkäisemään niitä. Turvallisuuspolitiikan näkökulmasta EU:n ulkosuhderahoituksella on tässä iso merkitys. Siitä huolimatta se on jäänyt Suomen ennakkovaikuttamisessa kokonaan vaille huomiota. 

Tilanteessa, jossa Yhdysvallat vetäytyy vauhdilla maailmanpolitiikan näyttämöltä, EU:lla on mahdollisuus ja myös velvollisuus ottaa aiempaa vahvempi rooli globaalissa kehityksessä. Etenkin Afrikan alueella tyhjiön täyttävät pian muut toimijat, jos EU:lla ei ole valmiutta vahvistaa yhteistyötä kaupan, turvallisuuden ja kehityksen saralla alueella. 

EU tunnetaan vastuullisena, luotettavana ja vaikuttavana yhteistyökumppanina. Johdonmukainen sitoutuminen oikeusvaltioperiaatteeseen, kansainvälisiin sopimuksiin ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin turvaavat tämän jatkossakin. Tämä maine on parhaimmillaan kovaa valuuttaa kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa ja siksi EU:n ulkopoliittisilla, kehityspoliittisilla ja diplomaattisilla suorituskyvyillä on merkitystä myös talouden ja kilpailukyvyn kannalta. Suomen tulisi tavoitella niiden vahvistamista. 

Yleisesti ottaen Suomen EU-vaikuttamisessa on Orpon hallituksen kaudella painottunut omien avausten ja EU:n yhteisten tavoitteiden edistämisen sijaan asioiden vastustaminen. Suomi on päätynyt vastustamaan EU:n metsäkatoasetusta, ennallistamisasetusta ja yritysvastuudirektiiviä. Vaikuttavuutemme kannalta on haitallista, jos Suomesta syntyy mielikuva jarruttelijana sen sijaan, että pyrkisimme aktiivisesti löytämään yhteisiä ratkaisuja jäsenvaltioiden rajat ylittäviin ongelmiin ja rakentamaan EU:sta vahvaa globaalia toimijaa. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitän

että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 3.6.2025
Saara Hyrkkö vihr 
 
Inka Hopsu vihr 
 

Eriävä mielipide

Perustelut

Euroopan unionin jäsenmaana Suomen pitää olla hakemassa ratkaisuja aikamme suurimpiin maailmanlaajuisiin ongelmiin ja olla rakentamassa parempaa tulevaisuutta kaikille. 

EU:n, kuten koko maailman, suurin haaste on ilmastonmuutoksen ja luontokadon hillitseminen, mikä edellyttää mittavia investointeja. Jäsenmaiden yhteisessä talouspolitiikassa on huomioitava välttämättömät ympäristö- ja sosiaaliset investoinnit sekä otettava huomioon talouden syklit. Eurooppa kärsii huomattavasta investointivajeesta, jota on korostettu esimerkiksi entisen EKP:n johtajan Mario Draghin raportissa. Sen mukaan EU:n tulisi lisätä investointeja 800 miljardilla vuosittain pysyäkseen globaalien kilpailijoiden, kuten Yhdysvaltojen ja Kiinan, tahdissa. EU-budjetin kasvattaminen ja yhteisen velan liikkeelle laittaminen lisäisivät EU:n finanssipoliittista kapasiteettia panostaa näihin tarpeellisiin ja kiireellisiin investointeihin. EU:n yhteisiä varoja tulisi myös kasvattaa EU:n laajuisilla veroilla, kuten finanssitransaktioverolla, päästöpohjaisella lentoverolla, digiverolla ja varallisuusverolla. 

EU:n tulee tarjota riittäviä taloudellisia resursseja aluekehityksen tukemiseen. Aluekehitystukea on kohdistettava nykyistä enemmän kasvukeskusten ulkopuolisille alueille sosiaalisen hyvinvoinnin, työllisyyden, koulutuksen ja liikenneyhteyksien kehittämiseksi. EU:n aluepolitiikan on tuettava reilua siirtymää, jossa ilmasto- ja ympäristötavoitteet yhdistyvät sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Maaseudun elinvoima ja luonnonvarojen kestävä käyttö ovat keskeisiä tavoitteita. EU:n on valvottava, että aluetukien käyttö kohdistuu erityisesti maiden heikoimmille alueille ja ehkäisee alueellista epätasa-arvoa. 

Suomi on ollut EU:n tutkimus- ja innovaatiotoiminnan rahoituksessa nettosaaja, ja useat harvaan asutut maakunnat, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, ovat saaneet aluekehitysrahoitusta suhteellisesti muuta maata enemmän. Tästä huolimatta erityisesti Itä-Suomen tilanne on heikentynyt rajat ylittävän yhteistyön keskeydyttyä, mikä on seurausta Venäjän hyökkäyssodasta. Euroopan komission sekä parlamentin tulisi linjata, miten rajaseutujen kehitystä voidaan jatkossa edistää oikeudenmukaisella ja kestävällä tavalla. Alueellista tasa-arvoa tukeva aluepolitiikka on reilun, kestävän ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan ja Suomen rakentamisen avaintekijä. EU-tukea on suunnattava lisää rajaseuduille, kuten Kaakkois- ja Itä-Suomeen. Unionin on tuettava erityisesti rajat ylittävän raideliikenteen kehittymistä. 

EU-rahoitusta on suunnattava voimakkaammin Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin vahvistamiseen. Näiden lisäksi rahoitusta on kohdennettava laajempaa sosiaalisesti kestävää rakennemuutosta tukeviin investointeihin, kuten ympäristötoimiin, liikkuvuuden edistämiseen sekä tutkimus- ja kehitystoimintaan. Kokonaisuus vahvistaa kansalaisten tukea reilulle ja ilmastokestävälle siirtymälle. Osana kokonaisuutta EU:n on tuettava vahvaa julkista asuntorakentamista, sillä asuminen on perusoikeus ja olennainen osa kestävää ja inhimillistä elämää. Koheesiorahan ohjaaminen kohtuuhintaiseen asumiseen auttaa vastaamaan elinkustannuskriisiin ja tukee siirtymää ekologisesti ja sosiaalisesti kestävään yhteiskuntaan. 

EU-rahoituksen on edistettävä syrjimättömyyttä, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta jäsenvaltioissa. Unionin on voitava jäädyttää tai pidättää rahoitus, jos jäsenvaltio rikkoo näitä periaatteita tai toimii vastoin oikeusvaltioperiaatetta, esimerkiksi heikentämällä tuomioistuinten riippumattomuutta, sallimalla rakenteellisen korruption tai rajoittamalla kansalaisten yhdenvertaisia oikeuksia. EU:n on lisäksi vahvistettava rahoituksensa läpinäkyvyyttä ja kehitettävä mekanismeja, jotka mahdollistavat tehokkaan valvonnan myös jälkikäteen. Unionin toimien tulee tähdätä strategisen suvereniteetin vahvistamiseen vähentämällä sen riippuvuuttaan ulkopuolisista toimijoista erityisesti puolustuksen, energian ja teknologian aloilla. EU:n on varmistettava, ettei sen rahoitusta käytetä toimintaan, joka on ristiriidassa sen periaatteiden tai kansainvälisen oikeuden kanssa. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitän

että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 3.6.2025
Laura Meriluoto vas