Eroamisikäsääntely
Julkisten alojen eläkelaki (81/2016) tuli voimaan 1.1.2017. Lain mukaan eläkkeelle siirtymistä myöhennetään vuodesta 2018 alkaen kolmella kuukaudella vuotta kohden, kunnes vuonna 2025 on saavutettu kahden vuoden myöhennys eläkkeelle siirtymiseen. Julkisten alojen eläkelaki määrittää, milloin oikeus eläkkeeseen alkaa. Eläkkeelle voi jäädä, kun alin vanhuuseläkeikä saavutetaan. Vastaavasti palvelussuhde päättyy viimeistään, kun eroamisikä täyttyy. Julkisten alojen eläkelaissa säädetään myös sotilaseläkejärjestelmästä.
Julkisten alojen eläkelaissa sotilaan alin vanhuuseläkeikä porrastetaan syntymävuoden mukaan 55 vuodesta ja lentäjillä 45 vuodesta ylöspäin. Sotilaan alin vanhuuseläkeikä on sama kuin hänen eroamisikänsä, jos eroamisikä on korkeampi kuin sotilaan alin vanhuuseläkeikä. Rajavartiolaitoksen sotilasvirkojen eroamisikiä koskevat säännökset ovat rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain (577/2005) 35 a §:ssä. Pääsääntöisesti sotilasvirkojen eroamisiät ovat nykyisin alemmat kuin uuden eläkelainsäädännön mukainen vanhuuseläkeikä. Jotta vältetään tilanne, että palvelussuhde päättyy eroamisiässä, mutta oikeutta vanhuuseläkkeeseen ei vielä ole, hallituksen esityksessä ehdotetaan, että näitä eroamisikiä nostetaan eläkeuudistusta vastaavasti.
Valtiovarainministeriö on ohjauskirjeessään tammikuussa 2016 pitänyt tärkeänä, että eläkeuudistus koskee yhtäläisesti kaikkia valtion palveluksessa olevia henkilöstöryhmiä rajaamatta mitään henkilöstöryhmää muutoksen ulkopuolelle. Myös Rajavartiolaitoksen ylimpien sotilasvirkojen, lentäjän koulutusta edellyttävässä tehtävässä palvelevien ja ns. vanhojen siirtymäsäännösten piiriin kuuluvien siviiliviroissa palvelevien virkamiesten eroamisikiä ehdotetaan henkilöstöryhmien yhdenvertaisuuden toteutumisen vuoksi korotettaviksi. Näiden virkojen eroamisikien korottaminen ei olisi välttämätöntä, koska niissä palvelevat voivat edellytysten täyttyessä jäädä vanhuuseläkkeelle jo ennen eroamisikäänsä, eivätkä alimmat vanhuuseläkeiät nouse nykyisiä eroamisikiä korkeammiksi.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 23/2017 vp) todennut, että ehdotetun eroamisikää koskevan sääntelyn perusteet ovat sopusoinnussa perustuslakivaliokunnan käytännön kanssa. Perustuslakivaliokunnan mukaan hallintovaliokunnan on kuitenkin syytä varmistaa, että ehdotettu sääntely on siten kattavaa ja johdonmukaista, että sen johdosta ei synny sellaisia satunnaisia soveltamistilanteita, joissa virkamiehen oikeusasema voisi kohtuuttomasti heikentyä vastoin lakiehdotusten tavoitteita ja tarkoitusta. Hallintovaliokunta toteaa saadun selvityksen perusteella, että ehdotetuilla muutoksilla ei ole vaikutusta eläkeoikeuden syntymiseen tai elinaikakertoimeen. Kaikkia henkilöstöryhmiä kohdellaan muutoksessa yhdenvertaisesti. Rajavartiolaitoksen sotilasvirkojen ja siviilivirkojen eroamisikä nousee asteittain julkisten alojen eläkelain mukaisesti.
Rajavartiolaitoksen siviiliviroissa, joihin sovelletaan ns. vanhojen siirtymäsäännösten mukaista eroamisikää, työskentelee tällä hetkellä noin 100 henkilöä. Viimeiset tähän henkilöstöryhmään kuuluvat virkamiehet jäävät eläkkeelle 2030-luvun alkupuolella. Valiokunta tähdentää, että Rajavartiolaitoksen virkamiesten on saatava mahdollisimman hyvissä ajoin tietää uuden lainsäädännön mukainen eroamisikänsä, jotta he voivat sopeutua muutokseen. Oikea-aikaisella tiedottamisella on tässä keskeinen merkitys.
Eduskunnan käsittelyssä on samaan aikaan hallituksen esitys puolustusvoimista annetun lain 47 §:n muuttamiseksi (HE 30/2017 vp), jossa esitetään puolustusvoimien virkojen eroamisikäsääntelyn muuttamista vastaamaan julkisten alojen eläkelaissa säädettyä eläkkeelle siirtymisen myöhentymistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että nämä toisiinsa liittyvät esitykset tulevat voimaan samaan aikaan.
Rajavartiolaitoksella on noin 2 300 ammattisotilasta. Saadun selvityksen mukaan sotilasammatillisesti koulutetun johtajareservin sodan ajan joukkoihin tarvittava määrä pienenee eläkeuudistuksen johdosta noin 200 henkilöllä. Palveluksessa olevien ammattisotilaiden määrää ei voida kasvattaa ilman lisäresursseja. Pienenevä ammattikoulutettujen sotilaiden määrä joudutaan korvaamaan varusmiespalveluksen suorittaneilla ja kertausharjoitetuilla reserviläisillä. Valiokunta toteaa, että reserviläisten kouluttamisella ei kuitenkaan saavuteta samaa suorituskykyä kuin ammattihenkilöstöä käyttämällä.
Palvelussitoumukset
Rajavartiolaitoksen henkilöstön palvelussitoumuksista säädetään rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 27 §:ssä. Virkamiehen antama palvelussitoumus rajoittaa jossain määrin perustuslaissa turvattua oikeutta hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai toimeentulolla sekä oikeutta henkilökohtaiseen vapauteen. Tämän vuoksi säännöstä ehdotetaan selkeytettäväksi lentävän henkilöstön palvelussitoumusten osalta siten, että työnantajan oikeus harkita sitoumuksen tarpeellisuus koulutuksen ja sitouttamistarpeen mukaisesti todetaan säännöksessä nimenomaisesti. Raja- ja merivartiokouluun pääsykokeen perusteella valittavan opiskelijan palvelussitoumusta koskeva sääntely säilyy ennallaan.
Ehdotetut muutokset täyttävät perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan palvelussitoumusta koskevalle sääntelylle yleisesti asetetut vaatimukset. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin painottanut palvelussitoumuksen vastaanottajan velvollisuutta huolehtia ja varmistua myös soveltamistilanteessa siitä, että opiskelija ymmärtää palvelussitoumuksen merkityksen kaikilta osiltaan ja erityisesti korvausvelvollisuuden osalta ennen sitoumuksen antamista.
Saadun selvityksen mukaan rajavartijan peruskurssille pyrkiville kerrotaan palvelussitoumuksen vaatimisesta jo pääsykoevaiheessa. Lisäksi valituksi tulleille opiskelijoille kerrotaan erikseen palvelussitoumuksen merkityksestä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus käyttää avustajaa sitoumuksen allekirjoitustilaisuudessa. Samaa menettelyä noudatetaan myös Rajavartiolaitoksen lentävän henkilöstön kohdalla.
Valiokunta toteaa, että ehdotetut muutokset selkeyttävät ja yhdenmukaistavat palvelussitoumuksia koskevaa sääntelyä Rajavartiolaitoksessa. Saadun selvityksen mukaan palvelussitoumus vaaditaan jatkossa kaikilta niiltä virkamiehiltä, joiden koulutukseen työnantaja on erityisesti panostanut. Niissä tilanteissa, joissa virkamies on saanut lyhyen ja edullisen perehdytyksen tehtäväänsä, ei palvelussitoumuksen vaatimiselle välttämättä ole perusteita. Palvelussitoumuksen vaikutuksista esimerkiksi virkamiehen lentolisän suuruuteen sovitaan virkaehtosopimuksessa.
Eurooppalainen raja- ja merivartiosto
Rajavartiolakiin ja poliisilakiin ehdotetaan tehtäväksi Eurooppalaisesta raja- ja merivartiostosta annetun asetuksen (EU) 2016/1624 täytäntöönpanosta johtuvat muutokset. Asetuksen 19 artiklassa säädetään neuvoston päätöksellä tapahtuvasta Frontexin koordinoimasta, jäsenmaiden toimivaltaisten viranomaisten antamasta tuesta jäsenvaltiolle, joka ei itse ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin Schengen-alueen toiminnan turvaamiseksi. Toimenpiteisiin voi sisältyä muun muassa nopean rajaintervention järjestäminen, kaluston lähettäminen tai palautusinterventioiden järjestäminen. Operaatiota johtava isäntämaa, jonka alueella operaatio toimeenpannaan, neuvottelee aina operaatiosuunnitelman sisällöstä Frontexin kanssa. Operaatio toimeenpannaan kaikissa tilanteissa isäntämaan hyväksymän operaatiosuunnitelman mukaisesti.
Ehdotetun rajavartiolain 15 a §:n 2 momentin mukaan valtioneuvoston yleisistunto päättää niistä toimenpiteistä, joihin ryhdytään Suomen vastaanottaessa 19 artiklassa tarkoitettua tukea. Nämä tilanteet ovat saadun selvityksen mukaan varsin teoreettisia. Käytännössä Suomi tulisi pyytämään Frontexin kautta tukea muilta jäsenvaltioilta heti, kun Suomen oma rajatilanne sitä vaatii.
Frontexin koordinoimana ilman Suomen pyyntöä lähetetyn nopean rajainterventioryhmän jäsenen ja palautusinterventioryhmän jäsenen toimivaltuudet ovat ehdotuksen mukaan samat kuin niissä tilanteissa, joissa mainittujen ryhmien jäsen lähetetään Suomen esittämän pyynnön johdosta. Muiden EU-jäsenvaltioiden rajavartijat ja poliisit toimivat jatkossakin suomalaisten rajavartiomiesten ja poliisimiesten ohjauksessa sekä näiden ohjeiden mukaisesti. Voimakeinoja muiden EU-jäsenvaltioiden virkamiehet voivat käyttää vain suomalaisen rajavartiomiehen ja poliisimiehen läsnä ollessa.
Perustuslakivaliokunta ei ole pitänyt myöskään ehdotettua rajainterventioryhmän toimivaltaa koskevaa sääntelyä perustuslain kannalta ongelmallisena. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että apua antavat toisen valtion virkamiehet on perehdytettävä asianmukaisesti muun muassa voimassa olevaan kansalliseen toimivaltuussääntelyyn.
Hallintovaliokunta toteaa saadun selvityksen perusteella, että muiden jäsenvaltioiden rajainterventio-operaatioihin osallistuvat virkamiehet perehdytetään varsin perusteellisesti kunkin operaation isäntämaassa käytössä olevaan toimivaltuussääntelyyn. Frontexin ja isäntämaan yhdessä laatimassa operaatiosuunnitelmassa on toimivaltuuksia koskeva osuus. Lisäksi virkamiehille järjestetään heti operaation alussa tilaisuus, jossa operaatioon osallistuvat virkamiehet perehdytetään kansalliseen toimivaltuussääntelyyn. Toimivaltuuksiin liittyvät asiat kerrataan myös jokaisen työvuoron alussa.