Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta (HE 143/2018 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei lausuttavaa:
Esityksellä lisättäisiin merenkulun ympäristönsuojelulakiin Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn merellisen ympäristön suojelukomitean antaman päätöslauselman MEPC.278(70) edellyttämät alusten ja hallinnon toimintaa koskevat kansalliset säännökset. Päätöslauselma kuuluu EU:n yksinomaiseen toimivaltaan, ja siitä on annettu liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus.
Päätöslauselmalla muutetaan MARPOL 73/78-yleissopimuksen VI liitettä lisäämällä siihen määräykset IMOn alusten polttoaineen kulutusta koskevasta tiedonkeruujärjestelmästä. Tiedonkeruujärjestelmän tarkoituksena on antaa IMOlle sekä sen jäsenmaille ja sidosryhmille nykyistä tarkempaa tietoa merenkulun vuosittain kuluttamasta polttoainemäärästä ja alusten kasvihuonekaasupäästöistä. Päätöslauselmalla tehdyistä muutoksista seuraa hallinnolle ja aluksille uusia velvoitteita, joihin liittyvistä teknisistä yksityiskohdista on säädettävä tarkemmin kansallisessa lainsäädännössä.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan osaksi 1 päivänä joulukuuta 2018 ja osaksi 1 päivänä tammikuuta 2019.
Valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena merenkulun ympäristönsuojelun kehittämiseksi. Tiedonkeruujärjestelmästä saatu ja analysoitu tieto tukee Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n päätöksentekoa merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.
Kilpailuneutraliteetin näkökohdasta on erityisen tärkeää, että merenkulun ympäristösääntely on globaalia ja toteutuu Kansainvälisen merenkulkuorganisaation, IMO:n, puitteissa. EU-tasolla asiaa sääntelee Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 2015/757 meriliikenteen hiilidioksidipäästöjen tarkkailusta, raportoinnista ja todentamisesta, jäljempänä MRV-asetus. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan komission on tarkoitus yhdenmukaistaa MRV-asetus IMO:n kansainvälisen alusten polttoainekulutusta koskevan tiedonkeruujärjestelmän kanssa. Valiokunta pitää hyvänä, että alustavan tiedon mukaan asetusehdotus on tarkoitus antaa loka-marraskuussa 2018.
Valiokunta kantaa huolta siitä, että samanaikaisesti on rinnan kaksi järjestelmää, ja korostaa, että MRV-asetus tulee uudistaa siten, että tietoja ei tarvitse toimittaa kahteen järjestelmään. Tämän vuoksi valiokunta painottaa, että Suomen tulee asian jatkokäsittelyssä toimia aktiivisesti päällekkäisyyksien poistamiseksi.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut