Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle kansainvälisestä tieliikenteestä Venäjän kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta (HE 85/2015 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi kansainvälisestä tieliikenteestä Suomen ja Venäjän välillä tehdyn sopimuksen sekä sen soveltamisesta tehdyn pöytäkirjan muuttamisesta tehdyn sopimuksen. Suomen ja Venäjän federaation välillä on voimassa 1995 allekirjoitettu sopimus kansainvälisestä tieliikenteestä. Sopimus tuli voimaan elokuussa 2001. Uusi sopimus mainitun tieliikennesopimuksen muuttamiseksi allekirjoitettiin Pietarissa syyskuussa 2014.
Sopimuksen tärkeimmät muutokset koskevat suurimpia sallittuja painoja tavarankuljetuksissa, vastavuoroista syrjimättömyyttä tienkäyttömaksuissa sallien maksujen perimisen teiden käytöstä, henkilöiden noutamista toisesta maasta taksilla ja kansainvälisen sopimuksen mukaisen kansallisen ajokortin kelpoisuutta.
Hallitusohjelman kärkihankkeita voimaansaattaminen tukee sujuvoittamalla säännöksiä ajokorttien kelpoisuudessa ja ajoneuvojen enimmäispainoissa sekä edistämällä yritystoimintaa vähentämällä kustannuksia tavarakuljetuksissa ja helpottamalla taksiliikennettä maiden välillä.
Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Sopimuksen voimaansaattamista koskeva laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kun sopimus tulee voimaan. Tavoitteena on saada sopimus ja laki voimaan vuoden 2016 alussa.
Valiokunta pitää hyvänä, että on saatu aikaan sopimus Suomen tasavallan hallituksen ja Venäjän federaation hallituksen välillä kansainvälisestä tieliikenteestä 27 päivänä lokakuuta 1995 tehdyn sopimuksen sekä sen soveltamisesta tehdyn pöytäkirjan muuttamisesta, jäljempänä "muutossopimus". Muutossopimuksella sopimuksen piiriin lisätään määräykset taksikuljetuksista, ja siinä hyväksytään Venäjän ajoneuvoille Suomessa enimmäispainoksi 40 tonnia tai yhdistetyissä konttikuljetuksissa 44 tonnia. Muutossopimuksessa säädetään myös ajokorteista, ja siinä sallitaan kummassakin maassa tiemaksut kansainvälisiin kuljetuksiin. Tiemaksut ovatkin mainittuina Suomen hallitusohjelmassa. Monta säätelemätöntä tilannetta saatetaan siten muutossopimuksella sääntelyn piiriin. Tämä selkiyttää Suomen ja Venäjän välistä maatieliikennettä ja poistaa turhia liikenteen esteitä.
On hyvä, että erityisesti taksiliikenteen osalta sopimus selkiyttää nykytilannetta. Taksiliikenteestä tulee helpommin valvottavaa, ja näin voidaan paremmin estää harmaata taloutta.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että sopimus ei ole kaikilta osin sopusuhtainen eikä tasapainoinen. Tämä koskee Suomessa ja Venäjällä sallittuja painoja ja siten kuljetuskustannuksia sekä verottoman polttoaineen määriä.
Suomessa sallitut painot ovat Venäjällä sallittuja korkeammat, ja eroja on paitsi maksimikokonaispainoissa myös laskemistavassa. Tämä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin varsinkin Venäjällä käytössä olevan ylipainolupajärjestelmän kautta. Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että jatkossa on pyrittävä sopimustilanteeseen, joka käsittelee suomalaisia ja venäläisiä toimijoita tasapuolisemmin.
Valiokunta pitää valitettavana, että neuvotteluissa ei onnistuttu rajoittamaan venäläisten ajoneuvojen Suomeen sallittavaa verottoman polttoaineen määrää EU:n säädösten mukaiseen EU:n alueella rekisteröityjen ajoneuvojen enimmäismäärään eli 400 litraan. Valiokunta katsoo, että jatkossa tulee pyrkiä sopimustilanteeseen, joka vastaa EU:n enimmäismääriä.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota liikenneturvallisuuteen ja siihen, että kaikkien Suomen teillä liikkuvien ajoneuvojen tulee liukkaan kelin aikana käyttää talvirenkaita.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toimint