Yleistä metsätalouden kannustejärjestelmän kehittämisestä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutoksia vuoden 2024 alusta voimaan tulleeseen metsätalouden määräaikaisesta kannustejärjestelmästä annettuun lakiin eli niin sanottuun kannustejärjestelmälakiin. Esitys on annettu vuoden 2026 valtion talousarvioesityksen yhteydessä. Esityksen mukaan kannustejärjestelmälakiin lisätään säännökset tulosperusteisten tukien ja ympäristöllisten tarjouskilpailujen kokeilusta. Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa tunnistetaan tarve kehittää uusia rahoitusmalleja luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämiseksi. Hallitusohjelmassa nostetaan esille muun muassa markkinaehtoisten ja kustannustehokkaiden ratkaisujen selvittäminen ja ympäristöllisten tarjouskilpailujen hyödyntäminen. Hallitusohjelman mukaan soita ja metsiä suojellaan laatu ja vaikuttavuus edellä. Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella maa- ja metsätalousvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitettävin vähäisin muutoksin.
Hallituksen esityksen mukaan tulosperusteisten tukien ja ympäristöllisten tarjouskilpailujen kokeilun on tarkoitus alkaa heinäkuussa 2026 ja koskea aluksi kahta toimenpidettä eli soiden ennallistamista ja lehtojen luonnonhoitoa. Vuoden 2026 talousarvioesityksessä siihen on varattu 0,8 miljoonaa euroa. Vuonna 2027 kokeilua on tarkoitus laajentaa kahteen muuhun toimenpiteeseen eli lehtipuuston osuuden lisäämiseen taimikonhoidossa ja nuoren metsän hoidossa sekä suojavyöhykkeiden jättämiseen vesistöjen varsille. Maa- ja metsätalousvaliokunta on vuoden 2026 talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä antamassaan lausunnossa (MmVL 27/2025 vp — HE 99/2025 vp) todennut, että se pitää yleisesti metsätalouden valtiontukien tehokkaan ja uudenlaisen kohdentamisen kannalta tärkeänä, että lainsäädännöllä mahdollistetaan ympäristöllisten tarjouskilpailujen ja tulosperusteisten tukien kokeilu.
Hallituksen esityksessä tarkoitetussa kokeilussa testataan uusia ideoita metsätalouden kannustejärjestelmän uudistamiseksi. Kokeilun tavoitteena on edistää monimuotoisuutta samalla tukien uusien työkalujen kehittämistä EU:n ennallistamisasetuksen toimeenpanemiseksi. Kokeilun perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä 2030-luvun kannustejärjestelmän kehittämisestä. Maa- ja metsätalousvaliokunta pitää erityisen tärkeänä, että kehitetään sellaisia metsänomistajalähtöisiä ratkaisuja, jotka kannustavat metsänomistajia luonnon tilaa parantaviin toimiin. Suomessa yksityismetsät kattavat 52 prosenttia metsätalousmaasta. Yksityisiä metsänomistajia on noin 620 000, joten metsätalouden tuilla on merkitys myös laajalle joukolle kotitalouksia, kuten hallituksen esityksessä todetaan.
Ympäristöllisten tarjouskilpailujen ja tulosperusteisten tukien kokeilu
Kuten edellä jo on todettu, ovat hallituksen esityksen mukaan tuettavat neljä toimenpidettä keskimääräistä suuremman lehtipuuosuuden jättäminen taimikon ja nuoren metsän hoitotyössä, suojavyöhykkeen jättäminen, suon ennallistaminen ja lehdon luonnonhoito. Myös nykyisen kannustejärjestelmälain perusteella voidaan tukea taimikon ja nuoren metsän hoitotöitä, suon ennallistamista sekä lehdon luonnonhoitoa. Suojavyöhykkeen jättäminen on uusi tukimuoto nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Suojavyöhykkeen jättämisen, lehdon luonnonhoidon ja suon ennallistamisen tuissa avustushaussa testataan ympäristöllistä tarjouskilpailua sen sijaan, että tukea maksettaisiin perinteiseen tapaan toteutuneiden kustannusten mukaan. Näiden kolmen kokeiluun sisältyvän toimenpiteen tukimenettelyssä kaikki hakijat eivät saa tukea, vaan rahoitettavaksi valitaan parhaan vertailuluvun saaneet kohteet. Vertailulukuun vaikuttavat maanomistajan hakeman tuen määrä ja valintaperusteista saadut pisteet. Maa- ja metsätalousvaliokunta esittää vertailuluvun laskemista koskevaan säännösehdotukseen teknistä muutosta, joka kuvataan tarkemmin jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Lisäksi kokeilussa testataan kaikkien neljän tuettavan toimenpiteen tukemisessa tuloksesta maksamista. Taimikon ja nuoren metsän hoidossa tämä tarkoittaa, että tukeen saa korotuksen, jos hoitotyössä on jätetty keskimääräistä enemmän lehtipuita. Suojavyöhykkeen jättämisen tuki maksetaan, kun virtaveden rannalla on toteutunut uudistushakkuu, jossa on jätetty suojavyöhyke. Lehdon luonnonhoidon ja suon ennallistamisen tuloksen saavuttamista voidaan arvioida vasta noin kahdeksan vuoden kuluttua toimenpiteen toteuttamisesta, sillä muutokset luonnossa tapahtuvat hitaasti. Koska kahdeksan vuotta on maanomistajalle kohtuuttoman pitkä aika odottaa tuen maksamista, maksetaan hallituksen esityksen mukaan 80 prosenttia tuesta toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen ja loput 20 prosenttia, mikäli tulos on saavutettu.
Esitetyn tulosperusteisten tukien mallin etuja ovat muun muassa tukien parempi kohdentuvuus tärkeimpiin kohteisiin, tukien joustavuus ja metsänomistajan kannustaminen hakemaan kohteeseen parhaita ratkaisuja. Onnistuessaan kokeilu voi monipuolistaa luonnonhoidon toimintamalleja, lisätä näihin tarkoituksiin tarjottavien tukien kysyntää sekä tuoda alalle uusia toimijoita. Maa- ja metsätalousvaliokunnan saamissa lausunnoissa on kuitenkin nähty puutteena, että tuettavat toimet keskittyvät nimenomaan luonnonhoitoon eikä esimerkiksi toimia ilmastotoimien edistämiseksi ole kokeilun piirissä. Maa- ja metsätalousministeriön vastineen mukaan kokeiltavien tukien määrää on tarkoituksella rajattu. Rajaus johtuu siitä, että kokeilut on tarkoitus toteuttaa kannustejärjestelmän rahoituksen ja metsäkeskuksen valtionavun osalta olemassa olevien valtiontalouden kehysten puitteissa. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että tukien rajaus on tältä osin perusteltu.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan saamissa lausunnoissa on esitetty myös huolia liittyen kokeilun ja tuettavien toimenpiteiden määräaikaisuuteen. Tuettavien toimenpiteiden vaikutukset luontoon ovat pääosin hitaita, ja vaikutusten arviointiin tarvitaan näin ollen aikaa. Kokeilu kestää vajaan neljän vuoden ajan vuoden 2029 loppuun asti eli voimassa olevan kannustejärjestelmän tukikauden loppuun asti. Tukiin liittyvä hoito- ja kunnossapitovelvollisuus on hallituksen esityksen mukaan taimikon ja nuoren metsän hoidon tuen osalta viisi vuotta, suojavyöhykkeen jättämistä koskevan tuen osalta kymmenen vuotta sekä suon ennallistamista ja lehdon luonnonhoitoa koskevan tuen osalta enimmillään noin 11 vuotta tuen loppuun maksamisesta. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että kannustejärjestelmän voimassaoloaika ja edellä mainittu kymmenen vuoden määräaika hoito- ja kunnossapitovelvoitteelle ovat kytköksissä EU:n valtiontukisääntöihin ja valtionavustuslain yleisiin tuen takaisinperintää koskeviin säännöksiin.
Kokeiltavien tukimallien toimivuus ja vaikuttavuus on hallituksen esityksen mukaan tarkoitus todentaa maa- ja metsätalousministeriön tilaamalla tutkimushankkeella. Ennen uuden kannustejärjestelmän valmistelua ei ole kuitenkaan mahdollisuutta selvittää kaikkia kokeilun vaikutuksia, sillä suon ennallistamisen ja lehdon luonnonhoidon tuloksia arvioidaan vasta noin kahdeksan vuoden päästä toimenpiteiden toteuttamisesta. Maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että kokeilu on tärkeää ulottaa jatkumaan koko nykyisen tukijärjestelmäkauden, jotta metsänomistajat, metsäalan toimijat ja viranomaiset ehtivät omaksua uudet toimintatavat ja hankkeiden toteutuksesta voidaan aidosti saada kokemuksia arviointia varten. Vaikka kokeilun aikana ei ehditä saada kaikilta osin tietoa kokeilun vaikutuksista esimerkiksi luonnon monimuotoisuuteen, saadaan kokeilusta arvokasta tietoa muun muassa maanomistajien kannustavaksi kokeman tuen määrästä tarjouskilpailuissa. Valiokunta pitää tärkeänä, että sen käyttöön toimitetaan tietoa kokeilun tuloksista mahdollisimman pian.
Suomen metsäkeskus toimii tukijärjestelmän valtionapuviranomaisena yhdessä Ruokaviraston kanssa. Kokeiluluonteisesti myönnettävien avustusten toimeenpano edellyttää muutoksia metsäkeskuksen tietojärjestelmiin. Metsäkeskus arvioi, että tietojärjestelmien muutos- ja kehittämistoimiin tarvitaan 530 000 - 600 000 euroa, minkä lisäksi kokeiluhankkeiden hallinnointi lisää metsäkeskuksen kustannuksia noin 150 000 euroa vuodessa. Kun otetaan huomioon myös tukien myöntämisestä vuosittain aiheutuvat kustannukset, ovat kokeilun kokonaiskustannukset arviolta yhteensä 1,28 - 1,35 miljoonaa euroa. Kokeilun aikana myönnettävät tuet ovat nelivuotisen kokeilukauden aikana kaikkiaan arviolta 8,6 - 12,8 miljoonaa euroa. Kokeilun mukaiset tuet ovat vuoden 2026 talousarvioesityksen mukaisesti ensimmäisenä vuonna noin 0,8 miljoonaa euroa ja nousevat seuraavina vuosina noin 2,6 - 4 miljoonaan euroon. Edellä mainittuja tukien hallinnoinnista aiheutuvia kustannuksia on maa- ja metsätalousvaliokunnan saamissa lausunnoissa pidetty varsin korkeina suhteessa kokeilun kautta myönnettävien tukien määrään. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että kustannukset uudesta tukijärjestelmästä ja maksettavista tuista painottuvat kokeilun alkuun, kun sen sijaan kokeilun kautta saavutettavat hyödyt kertyvät pidemmän ajan kuluessa.
Lehtipuuston osuuden lisääminen taimikonhoidossa ja nuoren metsän hoidossa
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että lehtipuuosuuden kasvattaminen taimikon ja nuoren metsän hoidon vaiheessa on lähtökohtaisesti laajasti kannatettu toimenpide. Puustorakenteen monipuolistaminen ja lehtipuiden osuuden kasvattaminen ylläpitävät ja lisäävät monimuotoisuutta. Lehtipuuosuuden lisääntyminen lisää metsässä esiintyvien lajien määrää ja parantaa riistan elinympäristöjä. Vaikka taimikoiden ja nuorten metsien lehtipuuosuuden lisäämisellä ei vahvisteta metsien hiilinieluja eikä vähennetä maaperän kasvihuonekaasupäästöjä, voi lehtipuuosuuden lisääminen parantaa metsien ilmastonmuutokseen sopeutumiskykyä. Taimikon ja nuoren metsän hoidon tuki voidaan hallituksen esityksen mukaan myöntää korkeampana, jos kohteella on taimikon ja nuoren metsän hoitotyön jälkeen keskimääräistä suurempi osuus kokonaispuuston määrästä lehtipuuta.
Tuen suuruudesta säädetään voimassa olevan lain mukaisesti valtioneuvoston asetuksella, joten myös lehtipuuosuudesta maksettavan lisän suuruudesta on tarkoitus säätää myöhemmin erikseen valtioneuvoston asetuksella. Luonnonvarakeskuksen tekemän selvityksen mukaan lehtipuuosuuden lisäämisestä maanomistajalle tulevat tulonmenetykset ovat 40-1200 euroa hehtaaria kohden riippuen kasvupaikasta ja kohteen maantieteellisestä sijainnista. Hallituksen esityksen liitteenä olevan asetusluonnoksen mukaan taimikon ja nuoren metsän hoidon tuen ehdotetaan olevan 20 euroa korkeampi hehtaaria kohden silloin, kun kohteelle on jätetty keskimääräistä enemmän lehtipuuta. Samalla taimikon ja nuoren metsän hoidon tuen määrää ehdotetaan alennettavaksi 200 eurosta hehtaarille 180 euroon hehtaarille.
Laajasta kannatuksesta huolimatta lehtipuuosuuden lisäämistä koskevan kokeilun käytännön toteutukseen liittyen on esitetty myös paljon kritiikkiä. Kokeilun aikainen tuki keskimääräistä suuremman lehtipuuosuuden jättämiseen puuston kokonaismäärästä taimikon ja nuoren metsän hoitotyössä korvaa hallituksen esityksen mukaan nykyisin käytössä olevan taimikon ja nuoren metsän hoitotyön tuen. Vuonna 2024 taimikon ja nuoren metsän hoitoon käytettiin noin 33,3 miljoonaa euroa, joka oli 87 prosenttia kyseisenä vuonna käytettävissä olleista määrärahoista. Lehtipuuosuudesta maksettavan lisän arvioidaan lisäävän tuen tarvetta 1,6-2,0 miljoonaa euroa. Ehdotetussa muodossaan tuen taso nykyiselle taimikon ja nuoren metsän hoidolle laskee, mikä voi vähentää kiinnostusta taimikon ja nuoren metsänhoidon määriin kokonaisuudessaan. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että valittu toteutustapa on käytännössä kuitenkin ainoa vaihtoehto toteuttaa lehtipuuosuudesta maksettava lisä käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa.
Muut tuettavat toimenpiteet
Edellä kuvatun lehtipuuston osuuden lisäämisen lisäksi kokeilun piirissä tuettavina toimenpiteinä on hallituksen esityksen mukaan myös suojavyöhykkeen jättäminen, suon ennallistaminen ja lehdon luonnonhoito. Suojavyöhykkeen jättämistä koskeva tuki on lakiehdotuksen mukaan alueellinen. Muiden kokeilujen tukea voi hakea koko Suomessa. Suojavyöhykkeen jättämistä koskeva tuki rajataan koskemaan Varsinais-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakuntia. Maa- ja metsätalousvaliokunnan saaman selvityksen mukaan suojavyöhykkeen leveydeksi esitettyä 30—50 metriä on pidetty vesiensuojelun kannalta perusteltuna ja riittävänä. Tämä leveys on todennäköisesti usein riittävä myös rantametsän ominaispiirteiden ja luontoarvojen suojelun kannalta. Valiokunnan saamissa lausunnoissa suojavyöhykkeiden kohdentamista pieniin latvavesiin on myös pidetty hyvänä painotuksena.
Suon ennallistamisen ja lehtojen luonnonhoidon tuki tulee hallituksen esityksen mukaan nykyisen luonnonhoitohankkeiden tuen rinnalle. Käytössä on tällöin kaksi rinnakkaista tukimuotoa, joista tuenhakija voi valita itselleen sopivamman. Tukimallien rinnakkaisuus lisää tuenhakijoiden valinnanvaraa, mutta on omiaan aiheuttamaan tukien hakemiseen ja muihin hallinnollisiin menettelyihin liittyvää epätietoisuutta ja sekaannusta. Erityisenä haasteena näissä tukimuodoissa on lehto- ja suoluontotyyppien tunnistaminen ja tilan arvioiminen, mikä edellyttää asiantuntemusta. Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa, että vaikka koko Suomen kattavaa luontotyyppien kartoitusta ei ole tehty, on kokeilun tueksi kuitenkin käytettävissä viranomaisten paikkatietoaineistoja sopivien kohteiden löytämiseksi. Esimerkiksi metsäkeskuksen tuottamista metsävaratiedoista saadaan tietoa lehtojen sijainnista. Valiokunta pitää tärkeänä, että maanomistajille ja muille alan toimijoille tarjotaan riittävää viestintää ja koulutusta tukien hakemiseen.