Viimeksi julkaistu 8.5.2021 19.40

Valiokunnan mietintö StVM 2/2018 vp HE 166/2017 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle annetun lain muuttamisesta (HE 166/2017 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lakimies Laura Terho 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • kehittämispäällikkö Helena Ewalds 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Suomen Kuntaliitto
  • Ensi- ja turvakotien liitto

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle annettua lakia. 

Esityksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei enää tekisi turvakotipalvelun tuottamista koskevia sopimuksia palveluntuottajien kanssa vaan tekisi palveluntuottajien valinnasta päätökset. Korvaukseen, joka maksetaan valtion varoista turvakotipalvelun tuottajalle, sovellettaisiin valtionavustuslakia. Erityisistä korvauksen jakoperusteista luovuttaisiin. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2019 alusta. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Hallituksen esityksellä selkeytetään turvakotipalveluja tuottavien valintaa sekä toiminnan rahoitusta koskevia säännöksiä. Palveluntuottajien kanssa tehtävistä sopimuksista luopuminen ja siirtyminen kokonaan valtionavustuslakiin perustuvaan järjestelmään yksinkertaistaa nykytilaa. 

Valiokunta pitää erittäin myönteisenä, että kuluvalla hallituskaudella turvakotipalveluihin on osoitettu lisärahoitusta siten, että turvakotipaikkoja on pystytty merkittävästi lisäämään sen jälkeen, kun Euroopan Neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja torjumisesta tehty yleissopimus (Istanbulin sopimus) tuli Suomessa voimaan elokuussa 2015. Valtion talousarviossa määrärahaa on vuodesta 2015 nostettu 11,55 miljoonasta eurosta asteittain siten, että vuonna 2019 määräraha nousee 19,55 miljoonaan euroon. Turvakotitoiminnan järjestämisvastuun siirtäminen kunnilta valtiolle on tuonut rahoitukseen vakautta ja mahdollistanut turvakotiverkoston laajentamisen ja toiminnan suunnitelmallisen kehittämisen. Palveluun pääsy on helpottunut, kun pääsyyn ei enää tarvita maksusitoumusta ja palvelujen saannin alueellinen yhdenvertaisuus on parantunut.  

Istanbulin sopimuksessa ei määritellä tarvittavien turvakotipaikkojen määrää, mutta Euroopan Neuvoston työryhmän suosituksen mukaiseen määrään (500) on Suomessa vielä matkaa, vaikka nyt päätetyllä rahoituksella palveluja pystytään nykyisestä lisäämään. Paikkojen tarkkaa lukumäärää tärkeämpää kuitenkin on, että turvakotipaikkoja olisi määrä, joka vastaa niiden todellista tarvetta. Lisäksi on tärkeää, että turvakotipalveluja tarvitsevalle palvelu olisi kohtuullisesti saavutettavissa. Esimerkiksi Pohjois-Suomessa palvelun saavutettavuus on puutteellista, minkä vuoksi toimintaa on kehitettävä siten, että alueellisia puutteita voidaan ainakin osin paikata esimerkiksi etätoiminnoilla. Lisäksi on huolehdittava ruotsinkielisten palvelujen saatavuudesta. 

Valiokunta toteaa, että turvakotitoiminnan kehittämisen ohella on pyrittävä ehkäisemään ennakolta lähisuhdeväkivaltaa ja puuttumaan siihen mahdollisimman varhain. Turvakotipalvelu kattaa vain akuutin kriisin avun. Kunnan vastuulla olevien ennaltaehkäisevien avopalveluiden samoin kuin turvakotijakson jälkeisten tukipalveluiden pitäisi toimia yhteistyössä turvakotien kanssa siten, että väkivallan kierrettä ei synny tai että se pystytään katkaisemaan. Järjestöt tuottavat tällä hetkellä suurimman osan turvakotipalveluista, ja järjestöillä on myös lähisuhdeväkivallan ehkäisyyn ja vähentämiseen erikoistuneita palveluja. Samoin turvakotijakson jälkeinen erityinen tuki toteutuu pitkälti järjestöjen osaamisen varassa. Järjestöjen osaamista on jatkossakin syytä käyttää kuntien järjestämisvastuulta maakunnille siirtyvien palveluiden tuottamisessa. 

Turvakodin henkilöstön pätevyysvaatimuksista on tarkoitus lakiehdotuksen 7 §:n mukaan jatkossakin säätää asetuksella. Nykyisen asetuksen mukaan turvakodin vastuuhenkilöllä on oltava sosiaalityöntekijän pätevyys ja tuki- ja ohjaustyötä tekevillä sosiaali- tai terveydenhuollon korkeakoulututkinto. Valiokunta katsoo, että nykyiset henkilöstön pätevyysvaatimukset ovat yksi keskeinen tekijä erityisen vaativan palvelun laadun varmistamisessa ja yhdenmukaistamisessa. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 166/2017 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 21.2.2018 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Krista Kiuru sd 
 
varapuheenjohtaja 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
 
jäsen 
Outi Alanko-Kahiluoto vihr 
 
jäsen 
Arja Juvonen ps 
 
jäsen 
Niilo Keränen kesk 
 
jäsen 
Anneli Kiljunen sd 
 
jäsen 
Anne Louhelainen sin 
 
jäsen 
Ulla Parviainen kesk 
 
jäsen 
Pekka Puska kesk 
 
jäsen 
Sari Raassina kok 
 
jäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 
jäsen 
Sari Sarkomaa kok 
 
jäsen 
Martti Talja kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Eila Mäkipää