Viimeksi julkaistu 2.7.2025 20.38

Valiokunnan mietintö StVM 47/2022 vp HE 322/2022 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta (HE 322/2022 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitusneuvos Eeva Mäenpää 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Jenni Jaakkola 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Jussi Lind 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • professori Risto Renkonen 
    Helsingin yliopisto
  • tutkija Marja-Lisa Laukkonen 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • talousjohtaja Jari Finnilä 
    HUS-yhtymä
  • hallintoylilääkäri Sari Raassina 
    Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
  • toimialajohtaja Lasse Leppä 
    Keski-Suomen hyvinvointialue
  • talousjohtaja Ismo Rouvinen 
    Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
  • johtaja Miia Turpeinen 
    Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
  • hallituksen varapuheenjohtaja Saara Tavi 
    Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus ISO
  • tutkimusprofessori (emeritus) Markku Pekurinen 

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Helsingin kaupunki
  • Pirkanmaan hyvinvointialue
  • Päijät-Hämeen hyvinvointialue
  • Socca - Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annettua lakia. Lakiin lisättäisiin säännökset uudesta hyvinvointialueiden rahoituksen määräytymistekijästä, yliopistosairaalalisästä, jolla on tarkoitus ottaa huomioon yliopistollisista sairaaloista niitä ylläpitäville hyvinvointialueille aiheutuvia muita alueita korkeampia kustannuksia. 

Yliopistosairaalalisä otettaisiin huomioon hyvinvointialueiden laskennallisessa rahoituksessa vuodesta 2024 lukien. Yliopistosairaalalisän osuus hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon koko maan rahoituksesta olisi 0,556 prosenttia, mikä vastaa vuoden 2022 tasossa 116 miljoonaa euroa.  

Yliopistosairaalalisän perusteella määräytyvä rahoitus kohdennettaisiin yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille niiden asukasmäärän perusteella. 

Yliopistosairaalalisä rahoitettaisiin kokonaan valtion lisärahoituksella, joten minkään hyvin-vointialueen rahoitusta ei yliopistosairaalalisän vuoksi vähennettäisi.  

Yliopistosairaalalisän perusteella kohdennettava rahoitus otettaisiin huomioon myös hyvinvointialuekohtaisissa siirtymätasauksissa vuodesta 2024 lukien. Yliopistosairaalalisän rahoittamiseksi rahoitukseen lisättävää osuutta ei kuitenkaan otettaisi siirtymätasausten laskennassa huomioon siltä osin kuin se korottaa siirtymätasauslisien ja vähennysten erotuksen perusteella hyvinvointialueille asukaskohtaisesti jaettavaa määrää. Näin lisärahoitus kohdentuisi kokonaisuudessaan vain yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi hyvinvointialueiden yleiskatteellisen rahoituksen uudesta määräytymistekijästä, yliopistosairaalalisästä, jolla otettaisiin huomioon yliopistollista sairaalaa ylläpitävien alueiden tutkimuksissa todettuja muita alueita korkeampia kustannuksia. Kustannukset sisältyvät kunnilta siirtyvään koko maan tason rahoitukseen, mutta ilman erillistä määräytymistekijää rahoitus ei kohdennu nykytilaa vastaavasti yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille. Esityksen perustelujen mukaan (s. 13) tarkoituksena on parantaa hyvinvointialuekohtaisen rahoituksen oikeudenmukaista kohdentumista siten, että yliopistollisia sairaaloita ylläpitävillä alueilla ei jouduttaisi käyttämään asukkaiden palveluihin tarkoitettua rahoitusta nyt kyseessä olevien tehtävien rahoitukseen. 

Yliopistosairaaloiden korkeammat kustannukset johtuvat perustelujen mukaan (s. 13) muun muassa erityisosaamisen, laitteiston ja tilojen ylläpidosta (vaativa erikoissairaanhoito), muita sairaanhoitopiirejä monimuotoisemmasta ja vaativammasta koulutus-, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta sekä muista lakisääteisistä tai sovituista tehtävistä. Perusteluissa todetaan myös, että laaja-alainen opetustehtävä ja tutkimus osin alentavat palvelutuotannon tuottavuutta. Lisäksi yliopistollisen sairaalan tehtävien hoito edellyttää perustelujen mukaan valmiuden, varautumisen ja riittävän kapasiteetin ylläpitoa. 

Yliopistosairaalalisän osuudeksi hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon koko maan rahoituksesta ehdotetaan esityksessä 0,556 prosenttia, mikä vastaisi vuoden 2022 tasolla 116:tta miljoonaa euroa. Yliopistosairaalalisä rahoitettaisiin kokonaan valtion lisärahoituksella, joten minkään hyvinvointialueen rahoitusta ei ehdotetun yliopistosairaalalisän vuoksi vähennettäisi. Vuodesta 2024 lukien hyvinvointialueiden koko maan rahoituksen tasoa korotettaisiin edellä mainitun rahoitusosuuden verran yliopistosairaalalisän rahoittamiseksi. Ehdotettu yliopistosairaalalisän taso, 116 miljoonaa euroa, vastaa perustelujen mukaan sitä tasoa, mikä syksyllä 2022 lausunnoilla olleen esitysluonnoksen mukaan olisi koko maan tasolla nettona siirtynyt yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille, kun yliopistosairaalalisä olisi rahoitettu rahoitusmallin sisältä vähentämällä kaikkien alueiden asukasperusteista rahoitusosuutta. Ehdotettu yliopistosairaalalisä kohdennettaisiin kaikille yliopistosairaala-alueille tasasuuruisena, 34 euroa asukasta kohden. 

Asiantuntijakuulemisissa esitettiin näkemyksiä myös sen puolesta, että olisi perustellumpaa irrottaa rahoitus yleiskatteellisesta rahoituksesta ja yliopistosairaaloille sekä muille sairaaloille tutkimuksesta ja koulutuksesta koituvat ylimääräiset kustannukset tulisi kattaa suoraan hyvinvointialueille osoitetulla, terveydenhuoltolain mukaisella korvamerkityllä erillisrahoituksella. Ehdotuksen myötä yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille syntyy kahden kanavan rahoitusta, kun yliopistosairaaloiden tutkimus- ja koulutuskustannuksia korvataan erikseen terveydenhuoltolain mukaisesta erillisrahoituksesta. Erillisrahoitusta pidettiin läpinäkyvämpänä rahoituksen määräytymistekijöiden oikeudenmukaisuuden näkökulmasta myös siksi, että tutkimusta ja koulutusta tehdään myös muissa sairaaloissa.  

Ehdotuksen mukaiseen asukasperusteiseen kohdentamiseen esitettiin sekä sitä puoltavia että kriittisiä näkemyksiä siitä, ettei se tosiasiassa korreloi suoraan yliopistosairaaloiden tehtävien ja vastuiden suuruuteen. Eräissä lausunnoissa pidettiin perustellumpana mallia, jossa kohdentamisperusteena käytettäisiin koko yhteistyöalueen asukaslukua. Esitetyn kohdentamisperusteen katsottiin asettavan etenkin Pohjois-Savon hyvinvointialueen ylläpitämän Kuopion yliopistollisen sairaalan epäoikeudenmukaisesti eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin yliopistollisiin sairaaloihin sekä yhteistyöalueet erilaisiin lähtökohtiin yliopistollisten sairaaloiden ja alan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatioiden voimavarojen osalta. Toisaalta asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin myös, että oikeudenmukaisinta olisi jakaa rahoitus suhteessa hyvinvointialueiden tuotokseen, jolloin kohdentamisperusteena olisi sairaaloiden koulutus-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan volyymi.  

Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esityksen tavoitteita ja yliopistosairaalalisää tarpeellisena ja korostaa, että on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että yliopistosairaaloiden rooli tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan edistäjinä säilyy ja vahvistuu. Valiokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa (StVM 36/2022 vp, s. 3—4; StVL 8/2022 vp, s. 7—8) ja toteaa, että yliopistollista sairaalaa ylläpitävien alueiden vastuulla olevien keskitettyjen sekä erityisen vaativien erikoissairaanhoidon palvelujen sekä valmiuden ylläpidosta aiheutuvat kustannukset tulee ottaa valtion rahoituksessa huomioon siltä osin kuin niistä aiheutuvia kustannuksia ei ole mahdollista tai perusteltua kattaa alueiden välisellä laskutuksella.  

Valiokunta pitää myönteisenä, että hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdennetaan lisärahoitusta tutkimukseen ja koulutukseen liittyvien tehtävien perusteella. Valiokunta kuitenkin ilmaisee huolensa rahoituksen tasosta. Valiokunta toteaa, että nykyinen koulutukseen ja tutkimukseen myönnetty valtion erillisrahoitus ei riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia korkeampia kustannuksia. Myös nyt ehdotetun yliopistosairaalalisän kokonaismäärää, 116 miljoonaa euroa, pidettiin valiokunnan asiantuntijakuulemisissa riittämättömänä kattamaan todellisia erityisvastuista aiheutuvia kustannuksia. Valiokunta korostaa, että rahoituksen tasoa tulee jatkossa seurata ja rahoitusta lisätä, jos se ei riitä kattamaan sen perusteena olevia kustannuksia tai palvelujen saatavuus vaarantuu.  

Valiokunta pitää myös ehdotettua rahoitusmallia uudistuksen tässä vaiheessa perusteltuna korjaamaan rahoituksen kohdentumisen puutteita. Hyvinvointialueen asukasmäärään perustuva kohdentamisvaihtoehto on yksinkertainen, eikä siinä saadun selvityksen mukaan tarvita HUS-yhtymää koskevaa erillissääntelyä toisin kuin yhteistyöalueittaiseen asukaslukuun perustuvassa vaihtoehdossa. Saadun selvityksen mukaan kattavan valtion erillisrahoituksen toteuttaminen edellyttäisi vielä merkittävää lisätutkimusta eikä olisi todennäköisesti toteutettavissa lähivuosina. 

Valiokunta kuitenkin toistaa aiemman näkemyksensä (StVL 8/2022 vp, s. 8; StVL 5/2022 vp, s. 8 sekä StVM 3/2022 vp, s. 8—9) ja korostaa, että valtioneuvoston on tarpeen jatkovalmistelussa arvioida ja valmistella tarvittaessa säädösmuutokset, jotta kaikille hyvinvointialueille kohdistetaan erillisrahoituksella riittävä rahoitus sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimuksen sekä koulutuksen rahoitustarpeiden perusteella näihin toimintoihin oikeudenmukaisesti. Rahoitusmallissa on valiokunnan näkemyksen mukaan perusteltua huomioida myös tutkimuksen ja koulutuksen volyymi eri alueilla. Valiokunta painottaa, että jatkovalmistelussa on huomioitava myös sosiaalihuollon tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan sekä vaativimman sosiaalihuollon lisärahoitus oikeudenmukaisella tavalla suhteessa terveydenhuoltoon. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 322/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 
Helsingissä 15.2.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Kim Berg sd 
 
jäsen 
Kaisa Juuso ps 
 
jäsen 
Arja Juvonen ps 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Noora Koponen vihr 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Merja Kyllönen vas 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Heidi Viljanen sd 
 
jäsen 
Sofia Virta vihr 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Päivi Salo