Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998) 21 a §:n 5 momentti,
sellaisena kuin se on laissa 542/2012,
muutetaan 21 §, 21 a §:n 1 ja 2 momentti, 21 b—21 d §, 21 e §:n 1 momentti, 21 g §:n 1 momentti, 22 §:n 1 momentin 2 kohta, 22 a §:n 1 momentin 3 kohta ja 24 i §:n 2 momentti,
sellaisina kuin ne ovatValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , 21, 21 a §:n 2 momentti, 21 b §, 21 g §:n 1 momentti, 22 §:n 1 momentin 2 kohta, 22 a §:n 1 momentin 3 kohta laissa 542/2012, 21 a §:n 1 momentti laissa 970/2013, 21 c § laeissa 542/2012 ja 1653/2015, 21 d § laeissa 542/2012 ja 970/2013, 21 e §:n 1 momentti ja 24 i §:n 2 momentti laissa 1653/2015 Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi laissa 522/2018 Muutosehdotus päättyy, seuraavasti:
21 §
Maksujen määrääminen ja perintä
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy määrää työnantajan työttömyysvakuutusmaksun maksettavaksi neljä kertaa vuodessa työnantajaa kuulematta 19 a §:n mukaisen palkkasumman perusteella noudattaen 18 §:ää, 21 b §:n 3 ja 4 momenttia ja 21 d §:ää. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy antaa työttömyysvakuutusmaksusta valituskelpoisen päätöksen, josta käy ilmi tulorekisteriin ilmoitettu palkkasumma ja sen perusteella määräytyvä työttömyysvakuutusmaksu.
Sen estämättä mitä 1 momentissa säädetään, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi työnantajan tekemästä pyynnöstä määrätä työttömyysvakuutusmaksun maksettavaksi ennakkona noudattaen 21 a ja 21 b §:ää. Pyyntö on tehtävä Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolle Muutosehdotus päättyy vakuutusvuotta edeltävän marraskuun 15 päivään mennessä tai toiminnan alkaessa kesken vakuutusvuoden ennen ensimmäisen Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi palkkatietoilmoituksen Muutosehdotus päättyy tekemistä tulorekisteriin. Maksutapaa voidaan muuttaa seuraavan vakuutusvuoden alusta. Maksutavan muutosta tulee pyytää vakuutusvuotta edeltävän marraskuun 15 päivään mennessä.
Työnantaja vastaa palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun suorittamisesta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolle Muutosehdotus päättyy. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy määrää ja perii työnantajalta palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun 19 a §:n mukaisen palkkasumman perusteella.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy määrittää 1—3 momentissa tarkoitetut palkkasummat työnantajan tulotietojärjestelmästä annetun lain (53/2018) mukaiseen tulorekisteriin, jäljempänä tulorekisteri, ilmoittamien tämän lain 19 ja 19 a §:n mukaisten tulotietojen ja muiden ilmoittamien tietojen perusteella. Päätöstä ei tarvitse perustella hallintolaissa (434/2003) säädetyllä tavalla, jos siinä ei poiketa työnantajan tulorekisteriin ilmoittamasta palkkasummasta.
21 a §
Ennakon määrääminen ja muuttaminen
Määrättävän ennakon on vastattava mahdollisimman tarkoin maksuvelvollisen työnantajan ja palkansaajan 18 §:ssä säädettyä maksuvelvollisuuden lopullista määrää. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolla Muutosehdotus päättyy on oikeus määrätä työttömyysvakuutusmaksun ennakko työnantajaa kuulematta siten, että ennakko perustuu yleiseen palkkakehitykseen ja:
1) työnantajan Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolle Muutosehdotus päättyy ilmoittamiin tietoihin;
2) työnantajan tulorekisteriin ilmoittamiin, määräämistä välittömästi edeltäviin 12 kuukautta koskeviin tulotietoihin;
3) työnantajan tulorekisteriin ilmoittamiin, 2 kohdassa säädettyä lyhyemmässä ajassa kertyneisiin tulotietoihin, jos tulotietoja on ehtinyt kertyä vain tältä ajalta; tai
4) 21 c §:ssä säädettyyn arvioimalla määrättyyn työttömyysvakuutusmaksuun.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi muuttaa määrättyä ennakkoa työnantajan vaatimuksesta. Työnantajan on haettava ennakon alentamista ennen vakuutusvuoden loppua. Ennakkoa ei kuitenkaan voi hakea pienemmäksi, kuin mitä tulotietojärjestelmästä annetun lain 6 §:n mukaan on jo siltä vakuutusvuodelta ilmoitettu työttömyysvakuutusmaksujen alaista palkanmaksua. Liikaa maksettu ennakko on viipymättä palautettava.
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
21 b §
Työttömyysvakuutusmaksun määrääminen
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy määrää työttömyysvakuutusmaksun kalenterivuosittain vakuutusvuotta seuraavan kesäkuun loppuun mennessä. Työnantajan toiminnan lakatessa Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi määrätä työttömyysvakuutusmaksun kesken vakuutusvuoden. Työttömyysvakuutusmaksu määrätään niiden tietojen perusteella, jotka on ilmoitettu tulorekisteriin. Jos vakuutusvuodelta määrättävä työttömyysvakuutusmaksu on suurempi kuin peritty ennakko, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy perii työnantajalta työttömyysvakuutusmaksun ja perityn ennakon välisen erotuksen. Jos työttömyysvakuutusmaksu on pienempi kuin peritty ennakko, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy maksaa työnantajalle työttömyysvakuutusmaksun ja perityn ennakon välisen erotuksen.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy antaa työttömyysvakuutusmaksusta valituskelpoisen päätöksen, josta käy ilmi vakuutusvuoden palkkasumma ja sen perusteella määräytyvä työttömyysvakuutusmaksu, vakuutuskaudelta maksettu ennakko sekä 1 momentissa tarkoitettu työnantajalle määrätty tasausmaksu tai työnantajalle maksettava ennakonpalautus. Päätöstä ei tarvitse perustella hallintolaissa säädetyllä tavalla, jos siinä ei poiketa työnantajan tulotietojärjestelmästä annetussa laissa tarkoitettuun tulorekisteriin ilmoittamista tulotiedoista muodostetusta palkkasummasta.
Jos työttömyysvakuutusmaksu on jäänyt määräämättä, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy määrää puuttuvan työttömyysvakuutusmaksun maksettavaksi. Päätös on tehtävä kolmen vuoden kuluessa vakuutusvuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi määrätä työttömyysvakuutusmaksun ennen yritystoiminnassa tapahtunutta järjestelyä valinneen tilanteen mukaan, jos järjestelyn ilmeisenä tarkoituksena on ollut kiertää työttömyysvakuutusmaksua koskevia säännöksiä. Yritystoiminnassa järjestelyjä tehneen työnantajan on esitettävä selvitys siitä, että järjestelyyn ei ole ryhdytty siinä tarkoituksessa, että yritys vapautuisi työttömyysvakuutusmaksusta. Pyytäessään selvitystä yrityksessä tapahtuneesta järjestelystä Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy on ilmoitettava työnantajalle, että selvityksen antamatta jättäminen ei estä maksun määräämistä.
21 c §
Työttömyysvakuutusmaksun määrääminen arvioimalla
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi määrätä 18 §:n mukaisen työnantajan ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun arvioimalla sen estämättä mitä 21 §:n 1 ja 2 momentissa, 21 a §:ssä ja 21 b §:ssä säädetään, jos työnantaja ei ole ilmoittanut tulotietojärjestelmästä annetussa laissa tarkoitettuja tulotietoja tulorekisteriin tai jos työnantajan tulorekisteriin ilmoittamat tulotiedot ovat liian pieniä käytettäessä perusteena Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy 22 tai 22 a §:n perusteella saamia ja Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy käytössä olevia muita työnantajan palkanmaksua ja muuta toimintaa koskevia tietoja.
Sen estämättä mitä 21 a §:ssä säädetään Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi omasta aloitteestaan muuttaa määrättyä ennakkoa ja määrätä uuden ennakon arvioimalla, jos työnantaja on ilmoittanut ennakkopalkkasumman liian pieneksi ilmeisenä tarkoituksenaan kiertää työttömyysvakuutusmaksua koskevia säännöksiä työttömyysvakuutusmaksujen välttämiseksi.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy on ilmoitettava työnantajalle arviomaksun määrä ja sen perusteet. Työnantajalle on annettava tilaisuus selvityksen antamiseen ennen arviomaksun määräämistä. Selvityksen antamatta jättäminen ei estä arviomaksun määräämistä.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy antaa arviomaksusta valituskelpoisen päätöksen, josta käy ilmi arviomaksun määrä ja sen määräytymisperusteet. Siltä osin kuin päätöksessä poiketaan työnantajan 2 momentin perusteella antamasta selvityksestä, päätös on perusteltava hallintolaissa säädetyllä tavalla.
21 d §
Maksujen erääntyminen
Edellä 21 §:n 1 momentissa ja 21 c §:ssä tarkoitettujen maksujen erääntymisestä ja 21 §:n 2 momentissa tarkoitettujen maksujen eräpäivistä säädetään valtioneuvoston asetuksella.
21 e §
Työttömyysvakuutusmaksun ja ennakonpalautuksen korko
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy perii 21 b §:ssä tarkoitetusta työttömyysvakuutusmaksusta ja 21 c §:ssä tarkoitetusta arviomaksusta korkoa ja maksaa 21 b §:ssä tarkoitetulle ennakonpalautukselle korkoa. Koron suuruus on korkolain (633/1982) 12 §:ssä tarkoitettu kutakin kalenterivuotta edeltävän puolivuotiskauden viitekorko vähennettynä kahdella prosenttiyksiköllä, kuitenkin vähintään 0,5 prosenttia. Siltä osin kuin työttömyysvakuutusmaksu tai arviomaksu ylittää 1 000 euroa, maksun korko on kuitenkin viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä.
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
21 g §
Työttömyysvakuutusmaksujen perintään liittyvä tarkastusoikeus
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolla Muutosehdotus päättyy on oikeus tarkastaa työnantajan asiakirjoista 21 b §:n 4 momentin, 22 §:n 1 momentin 3 kohdan, 24 §:n 4 momentin ja 24 c §:n mukaisen tietojenantovelvollisuuden piiriin kuuluvien tietojen oikeellisuus.
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
22 §
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy oikeus tietojen saamiseen
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolla Muutosehdotus päättyy on salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä oikeus saada työttömyysvakuutusmaksun määräämistä, perintää ja valvontaa varten:
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
2) Eläketurvakeskukselta ja työeläkelaitoksilta työnantaja- ja työntekijäkohtaisesti yksilöidyt tiedot maksetuista palkoista ja tiedot yrittäjän eläkelain (1272/2006) tai maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006) mukaisesti vakuutetuista henkilöistä ja ajanjaksoista, joina henkilöt ovat vakuutettuja mainittujen lakien mukaisesti sekä henkilöille näinä ajanjaksoina maksetuista palkoista sekä palkkaa maksaneiden työnantajien yksilöintitiedot;
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
22 a §
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy oikeus tietojensaamiseen Verohallinnolta
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahastolla Muutosehdotus päättyy on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä Verohallinnolta työttömyysvakuutusmaksun määräämistä, perintää ja valvontaa varten tarpeelliset:
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
3) suorituksensaajittain henkilötunnuksella tai muutoin yksilöidyt tiedot työnantajan tai muun suorituksen maksajan verotusta varten ilmoittamista maksetuista palkoista, niihin rinnastettavista suorituksista ja niihin liittyvistä työnantajasuorituksista sekä palkansaajalta pidätetyistä veroista ja pakollisista vakuutusmaksuista;
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
24 i §
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy oikeus oikaista työttömyysvakuutusmaksua
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Jos työnantaja on muuttanut tulorekisteriin ilmoittamiaan tietoja tai korjannut tulorekisteriin ilmoittamissaan tiedoissa olevan virheen tai virheen, joka johtuu Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahaston Muutosehdotus päättyy kirjoitusvirheestä, laskuvirheestä taikka muusta niihin verrattavasta erehdyksestä, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi oikaista 21 ja 21 c §:n perusteella määrättyjä työttömyysvakuutusmaksuja, työttömyysvakuutusmaksun korkoa, arviomaksun korkoa ja palautuskorkoa niiden muutosta vastaavaksi samalta tai toiselta vakuutusvuodelta. Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Työllisyysrahasto Muutosehdotus päättyy voi oikaista työttömyysvakuutusmaksua työnantajaa kuultuaan myös, jos työnantaja ei ole tehnyt palkkatietoilmoitusta tulorekisteriin, palkkatietoilmoitus tai muu työnantajan antama tieto on puutteellinen tai virheellinen taikka työnantaja on muuten laiminlyönyt ilmoittamisvelvollisuutensa tulorekisteriin.
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Tätä lakia sovelletaan ensimmäisen kerran vuoden 2019 työttömyysvakuutusmaksujen määräämiseen ja perimiseen. Sen 21 §:n 2 momenttia sovelletaan 1 päivästä marraskuuta 2018.
Työttömyysvakuutusmaksujen ennakkojen määräämiseen vuosille 2019 ja 2020 sovelletaan kuitenkin tämän lain voimaantullessa voimassa ollutta 21 a §:ää.
Työnantajille, jotka eivät ole ilmoittautuneet ennakkomalliin viimeistään 15 päivänä marraskuuta 2018, työttömyysvakuutusmaksut määrätään 1 päivästä tammikuuta 2019 noudattaen 21 §:ää ja 21 d §:n 1 momenttia.
Vuoden 2018 tai sitä aikaisempien vuosien työttömyysvakuutusmaksuihin sovelletaan ennen tämän lain voimaantuloa voimassa olleita säännöksiä.