Esityksessä eri eläkelakeihin ehdotettujen muutosten yleisenä tavoitteena on työeläkelainsäädännön kehittäminen ja täsmentäminen. Muutoksia ehdotetaan lisäksi Eläketurvakeskuksesta annettuun lakiin (397/2006) sekä maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin (873/2015).
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tässä mietinnössä jäljempänä esitetyin Eläketurvakeskuksen tiedonsaantioikeutta koskevin muutosehdotuksin.
Valiokunta pitää myönteisenä, että sähköisen työeläkeotteen käyttöä edistetään niissä tilanteissa, joissa eläkelaitoksen asiakas käyttää työeläkejärjestelmän sähköisiä asiointipalveluja. Esityksen mukaan kirjallista työeläkeotetta ei enää anneta, jos työntekijä valitsee sähköisen työeläkeotteen. Kirjallisen työeläkeotejakelun piirissä olevalle lähetetään jatkossa kirjallinen työeläkeote kolmen vuoden kuluttua joko siitä, kun hänelle on viimeksi lähetetty kirjallinen työeläkeote tai siitä, kun hän on viimeksi katsonut sähköisen työeläkeotteen verkkopalvelussa.
Esityksessä ehdotetaan myös siirrettävän syksystä 2026 alkaen annettavien, syntymävuosiluokkakohtaisia eläkeikärajoja koskevien asetusten vuosittaiselle antamiselle säädettyä määräaikaa kuukaudella eteenpäin sen turvaamiseksi, että sosiaali- ja terveysministeriöllä olisi edellytykset noudattaa lakisääteistä määräaikaa. Valiokunta pitää muutosta perusteltuna, koska nykyinen asetuksen antamisen takaraja on havaittu liian kireäksi ottaen huomioon asetuksen antamiseksi tarvittavien kuolevuustilastojen vuosittaisen valmistumisen ajankohta.
Rahoituksen toimeenpanon keventämiseksi esityksessä ehdotetaan korotettavaksi työeläkelain 175 §:n 2 momentissa ja merimieseläkelain 156 §:n 2 momentissa säädettyä eläkelaitoksen työkyvyttömyyseläkkeen rahastointivastuuseen liittyvää ansiorajaa nykyisestä 2 094,45 eurosta 6 662,23 euroon. Ehdotettu muutos rajaa rahastoinnin piiristä pois kaikkein lyhimmät, korkeintaan keskimäärin muutaman kuukauden mittaiset työsuhteet, koska lyhyissä työsuhteissa työnantajalla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa työntekijöiden työkyvyttömyysriskiin.
Apurahalla tieteellistä tutkimusta tekevien tai taiteellista toimintaa harjoittavien eläkevakuuttamista koskevia maatalousyrittäjän eläkelain ja maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain säännöksiä ehdotetaan esityksessä muutettavaksi siten, että apurahansaajalle vahvistettu työtulo voitaisiin tietyin edellytyksin apurahansaajan hakemuksesta tarkistaa kesken vakuutuskauden, kun apurahansaajan työskentelyssä tapahtuu muutoksia. Muutos lisää maatalousyrittäjien apurahan käytön joustavuutta tilanteissa, joissa apurahan saajan työskentelyn määrä muuttuu kesken apurahan myöntökauden.
Osakeyhtiön osakkaiden yrittäjän eläkelain mukaista vakuuttamisvelvollisuutta koskevan valvonnan tehostamiseksi yrittäjän eläkelain 151 §:n 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 kohta, jonka perusteella Eläketurvakeskus saa YEL-valvontaa varten Verohallinnolta joukkotietoina tiedot osakeyhtiöyrittäjistä. Valiokunta korostaa, että osakeyhtiöiden osakkaiden henkilötietojen käsittely valvontatarkoituksissa rajoittuu vain niihin osakkaisiin, jotka kuuluvat tai liittyvät tätä kautta YEL-vakuuttamisen ja sen valvonnan piiriin.
Esityksen mukaan osakeyhtiöyrittäjien nykyistä kattavampi valvonta johtaa vakuutusmaksutulon vähäiseen kasvuun. Vuonna 2023 vakuutusmaksutulot nousevat noin 0,3 miljoonaa euroa, mikä pienentää valtion maksuosuutta saman verran. Vuosina 2024—2028 valtion osuutta vähentävä vaikutus on esityksen mukaan noin 1—2 miljoonaa euroa.
Valiokunta pitää myös perusteltuna, että Eläketurvakeskuksen tiedonsaantioikeutta koskevaa Eläketurvakeskuksesta annetun lain 4 §:ää selkeytetään ja täydennetään Eläketurvakeskuksen tilasto-, tutkimus- ja kehittämistoiminnan turvaamiseksi. Luovutettavista tiedoista ehdotetaan säädettäväksi nykyistä täsmällisemmin ja tietoja luovuttaviin tahoihin ehdotetaan lisättäväksi Verohallinto, Finanssivalvonta, Digi- ja väestötietovirasto ja Potilasvakuutuskeskus.
Valiokunta kuitenkin ehdottaa, että säännöstä täsmennetään jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin kuvatulla tavalla niin, että siitä käy ehdotettua selkeämmin ilmi, mihin Eläketurvakeskuksesta annetun 2 §:n 1 momentissa tarkoitettujen tutkimus-, tilasto- ja kehittämistehtävien hoitamiseen ehdotettu tiedonsaantioikeus rajautuu.
Yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja tulee käsitellä vain silloin, kun se on välttämätöntä. Valiokunta korostaa, että tietosuojan toteutumisen kannalta on keskeistä, että kynnys käsitellä erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja pidetään yleisen tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla välttämättömyydessä. Nyt käsiteltävänä olevassa asiassa tämä korostuu lääkärinlausuntojen ja potilas-asiakirjojen tarkkojen sisältöjen käsittelyssä Eläketurvakeskuksen tilastointi-, tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Valiokunta esittää tämän johdosta muutoksia Eläketurvakeskuksen oikeuteen saada tutkimus- tilasto- ja kehittämistoiminnan hoitamiseksi tietoja työntekijän eläkelain 198 §:n 1 momentin 2 kohdan a-c alakohdassa tarkoitetuista työeläkelaitokselle eläke- tai etuusasian käsittelyä varten toimitetuista henkilöä koskevista tiedoista sekä henkilön diagnoosin nimestä ja sairausluokituksen koodista. (Valiokunnan lausumaehdotus)