Esityksen tausta ja tavoitteet
Esityksen taustalla on tarve täsmentää kansallista lainsäädäntöä vastaamaan EU:n tuomioistuimen ratkaisukäytännössään vahvistamaa käyttöoikeussopimusdirektiivin tulkintaa. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi merituulivoimalakia joka, tuli voimaan 1.1.2025. Laissa säädetään uudesta kilpailutuksesta, joka liittyy käyttöoikeuden saamiseen Suomen talousvyöhykkeeseen merituulivoimahanketta varten. Kilpailutukset järjestää Energiavirasto ja siihen voivat osallistua merituulivoimahankkeiden kehittämisestä kiinnostuneet yritykset ja yhteisöt. Talousvyöhykkeen merituulivoima-alueita ei ole vielä valittu, eikä kilpailutuksia järjestetty.
Talousvyöhykkeen merituulivoimalakiin sisältyy kilpailutukseen osallistumista koskeva rajaus, jonka mukaan kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 6 §:ssä tarkoitetusta konsernista kilpailutukseen saa osallistua yksin tai osana ryhmittymää vain yksi yritys. Sittemmin on kuitenkin ilmennyt, ettei lainkohta ole yhdenmukainen Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön kanssa. Rajaus on katsottu tarpeelliseksi poistaa, jottei kilpailutusta katsottaisi syrjiväksi.
Talousvaliokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyvää lakiehdotusta lähtökohdiltaan perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena. Ehdotuksen valiokuntakäsittelyn yhteydessä on lisäksi ilmennyt tarve kumota lakiin sisältyvä kilpailutukseen liittyvä osallistumismaksua koskeva säännös. Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna.
Kilpailutukseen osallistuminen
Samaan konserniin kuuluvien yritysten osallistumisoikeutta rajoittavan sääntelyn taustalla on ollut ajatus siitä, että merituulivoimahankkeen kokoisessa projektissa samaan konserniin kuuluvien yritysten tarjoukset eivät voisi olla sillä tavoin erillisiä, että kilpailu ei vaarantuisi. Rajaus voisi kuitenkin rajoittaa kilpailutukseen osallistumista tavalla, joka ei ole Euroopan unionin tuomioistuimen tulkintakäytännön mukainen. Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella rajauksen poistamisella olisi vain vähäisiä yritysvaikutuksia kilpailutuksen potentiaalisiin osallistujiin sekä vähäisiä viranomaisvaikutuksia Energiavirastoon. Samalla muutosta voidaan pitää oikeusvarmuuden ja merituulivoimahankkeiden toteutumiseen varmistamiseksi tärkeänä: nykyisen oikeustilan riskinä olisi hankkeiden viivästyminen tai toteutumatta jääminen mahdollisten valitusten ja tuomioistuinkäsittelyjen vuoksi. Kyse on siten ensisijaisesti oikeusvarmuuden turvaamisesta.
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa ehdotettua sääntelyä on lisäksi pidetty perusteltuna laajan osallistumisoikeuden turvaamiseksi. Merituulivoiman potentiaalia Suomen sähköntuotannon lisäämisessä ja energiasiirtymän edistämisessä on pidetty merkittävänä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille myös muita kuin välittömästi nyt käsiteltävään lakiehdotukseen liittyviä, kilpailutuksen järjestämistä koskevia näkökohtia. Talousvaliokunta korostaa, että lain tavoitteiden toteutumisen kannalta on tärkeää, että kilpailutuksen malli on ennakoitava ja avoin. Valiokunta yhtyy myös arvioon siitä, että kilpailutuksessa tulisi painottaa laadullisia kriteerejä, ja maksujen ja vakuuksien, kuten edistämisvakuuden, tulee pysyä kohtuullisina.
Osallistumismaksu
Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä on ilmennyt myös toinen oikeusvarmuuteen liittyvä muutostarve. Merituulivoimalakiin sisältyy osallistumismaksua koskeva lain 8 §:n säännös, jonka mukaan kilpailutukseen osallistuja on velvollinen suorittamaan Energiavirastolle osallistumismaksun, jota ei palauteta. Maksun suuruudesta säädetään työ- ja elinkeinoministeriön asetuksella. Lakia soveltava Energiavirasto on esittänyt säännöksen kumoamista, koska edellä tarkastellun konsernirajoituksen tavoin myös osallistumismaksua koskevan säännöksen on arvioitu voivan olla ristiriidassa EU-oikeuden kanssa.
Talousvaliokunnan saaman selvityksen perusteella osallistumismaksun periminen voisi lisätä kilpailutuksen oikeudellisia riskejä ja hidastaa merituulivoimalain tavoitteiden toteutumista. Energiavirasto on katsonut, että säännöksen kumoaminen varmistaisi osaltaan sen, että kilpailutus järjestetään yhdenvertaisella ja syrjimättömällä tavalla sekä suhteellisuusperiaatteen mukaisesti. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on lisäksi tuotu esille, että osallistumismaksun periminen voisi aiheuttaa vuosia kestäviä oikeusprosesseja, jotka voisivat hidastaa merituulihankkeiden toteutumista. Tästä valtiolle aiheutuvat kulut voisivat olla huomattavasti suuremmat kuin osallistumismaksusta saatavat tulot. Talousvaliokunta esittää tämän vuoksi myös osallistumismaksua koskevan sääntelyn kumoamista.