Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 14. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään valtiovarainvaliokuntaan.
Arvoisa puhemies! Tämä esityshän ei sinänsä ole lähtökohtaisesti huono, jos unohdetaan, että on keksitty sellainen asia kuin raha. Totta kai se olisi mukava asia, että voitaisiin vähentää pienituloisten verotusta, en minä sitä kiistä, ja kun oppositiokin esittää verotuksen keventämistä verotuksen nostamisen sijaan, niin onhan se aina positiivinen asia. Mutta itse en kuitenkaan lähtisi ihan näin kevyin eväin jakamaan rahaa pois kunnilta. Esityksestä ei ainakaan pikaisesti lukemalla ilmene, mikä on kustannusvaikutus, paljonko tässä menetetään ja miten tämmöinen raha katetaan. Mistä rahat otetaan kunnan palvelujen tuottamiseen, joita myöskin nämä kyseiset kevennetyn veron maksajat paljon käyttävät?
Arvoisa puhemies! Jos minun pöntössä käyttämieni puheenvuorojen seuraaminen on erityisen vaikeaa, niin voin erikseen lähettää tämän meidän vaihtoehtobudjettimme jokaiselle, joka on asiasta kiinnostunut, siitä voi tarkistaa myös nämä luvut. Tässähän on kysymys nimenomaan siitä, mitä tänään aikaisemmin on puhuttu kiky-sopimuksen vaikutuksista ennen kaikkea julkisten alojen pienituloisiin työntekijöihin ja myös muihin edunsaajiin ja eläkeläisiin. Kunnallisveron perusvähennys on yksi keskeisimpiä, parhaimpia tapoja auttaa kaikkein pienituloisimpia ihmisiä, edunsaajia ja myös eläkeläisiä. Koska tällä hetkellä meillä koko talouskasvun pohjavire tulee tavallisen ihmisen kukkarosta, niin me tahdomme tukea nimenomaan työtulovähennyksen kautta ja kunnallisveron perusvähennyksen kautta sitä, että tavallisilla ihmisillä riittää ruokaan rahaa, lääkkeisiin rahaa ja peruselämiseen rahaa.
Kun me kerroimme tuossa aikaisemmin — kuten edustaja Saviokin otti puheeksi nämä veronkorotukset — että meillä on toki veronkorotuksia, niin meillä on myös menoleikkauksia täällä monessa kohtaa. Niillä on haettu pysyvien menojen ja tulojen välistä tasapainoa aivan samalla tapaa kuin hallitus. On pyritty miettimään, että jos me tahdomme leikata paikasta A hieman rahaa, niin millä kohdennetaan se budjetin sisällä, kehysten sisällä paikkaan B. Pyrimme miettimään, mikä on kaikkein vähiten haitallinen tapa suojata ennen kaikkea tutkimusta, koulutusta ja tiedettä. Joitain paikkoja pitää pystyä myös meidän mielestämme esittämään, koska rahaa ei tule tosiaankaan mistään automaatista eikä taivaasta eikä puusta.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin valtiovarainvaliokuntaan.