Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään talousvaliokuntaan.
Lähetekeskusteluun varataan enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten tiedämme, koronan vuoksi liikennemäärät ovat vähentyneet merkittävästi. Pyöräilybuumi on kuumimmillaan, ja etätyöhön siirtymisen myötä matkasuoritteet ovat laskussa. Käsittelyssä olevalla hallituksen esityksellä pyritään kuitenkin varmistamaan, että liikennesektori pääsee sille asetettuihin sitoviin uusiutuvan energian tavoitteisiin. Tämä ratkaistaan kasvattamalla sitä siirto-osaa, jonka polttoaineen jakelijat voivat siirtää tältä vuodelta ensi vuodelle.
Olennaista kaikessa liikennettä koskevassa päätöksenteossa on tähdätä määrätietoisesti Suomen tavoitteeseen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi on sitouduttu toimiin, jotka vauhdittavat irtautumista fossiilisista polttoaineista, vähentävät liikennesuoritteita ja edesauttavat kokonaisuutena siirtymää kestävämpään tapaan liikkua.
Tavoitteiden saavuttamiseksi fossiilisia polttoaineita on korvattava liikennettä sähköistämällä ja vähäpäästöisten biopolttoaineiden osuutta lisäämällä. Henkilö- ja tavaraliikennettä on siirrettävä yhä enemmän taivaalta ja kumipyöriltä raiteille. Myös lihasvoimalla tehtyjen matkojen osuutta on lisättävä kävelyä ja pyöräilyä edistämällä.
Arvoisa rouva puhemies! Luonnon tai ilmaston kannalta ei ole yhdentekevää, miten ja mistä liikenteen biopolttoaineet valmistetaan — käytetäänkö valmistukseen neitseellistä biomassaa, vai puhutaanko esimerkiksi neljännen sukupolven hiilineutraaleista biopolttoaineista. Erot biopolttoaineiden välillä hiilijalanjäljessä ja ekologisuudessa voivat olla hyvinkin suuria. Kiertotalous tulee biopolttoaineiden osalta mukaan kuvioihin silloin, kun biopolttoainetta tuotetaan eri alojen jätteistä ja sivuvirroista. Kiertotaloutta myös liikennesektorilla tulee ehdottomasti edistää.
Tämän hallituksen esityksen lisäksi käynnissä on valmistelutyö jakeluvelvoitelainsäädännön laajemmasta päivittämisestä. Muun muassa biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen eli niin sanotun biovelvoitteen laajentamista liikennekaasuihin selvitetään. Biokaasua voidaan käyttää uusiutuvana polttoaineena sähkön ja lämmön tuotannossa sekä jatkojalostettuna liikennekaasuna, jolloin siitä saadaan irti suurin mahdollinen jalostusarvo. Jakeluvelvoitteen laajentaminen myös liikennekaasuihin voisi vauhdittaa biokaasuautojen yleistymistä ja jakeluverkoston laajentumista. Lisäksi vuoden 2021 kehysriiheen mennessä arvioidaan, miten verotuksella voidaan kannustaa täyssähköautojen lisäksi kaasuautojen ja lataushybridien hankintaa. Tämä on, arvoisa rouva puhemies, nähdäkseni juuri oikea suunta.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin talousvaliokuntaan.