Arvoisa puhemies! Liikenne‑ ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi mietintönsä vaarallisten aineiden kuljetusta koskevasta laista. Aluksi haluan jälleen kiittää valiokuntaa hyvästä yhteistyöstä tämän laajan lakipaketin käsittelyssä. Lain tarkoituksena olisi ehkäistä ja torjua vahinkoja ja vaaraa, jota vaarallisten aineiden kuljetus saattaa aiheuttaa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Laki sisältäisi säännökset eri kuljetusosapuolten vastuista sekä viranomaisten tehtävistä ja toimivaltuuksista.
Nyt käsittelyssä oleva sääntelykokonaisuus koskee vaarallisten aineiden kuljetusten valmistelua, toteuttamista ja turvallisuuden varmistamista tiellä, raideliikenteessä, ilma-aluksessa sekä kappaletavaran kuljetuksessa vesialueilla. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta on yhdistänyt täydentävän hallituksen esityksen käsittelyn alkuperäisen hallituksen esityksen käsittelyyn ja yhdistänyt esitysten säännökset yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi täydentävässä esityksessä tarkoitetulla tavalla.
Asiantuntijakuulemisissa esityksiä on pidetty kokonaisuutena hyvänä ja onnistuneena uudistuksena. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta pitää esitysten tavoitteita erittäin kannatettavina ja katsoo, että aiempaa selkeämpi sääntelykokonaisuus on omiaan helpottamaan kuljetusten toteuttamista, edistämään niiden turvallisuutta ja vähentämään myös ympäristövahinkojen syntymisen todennäköisyyttä.
Keskeistä on kuljetusten osapuolten vastuiden aiempaa yksiselitteisempi määritteleminen muun muassa lähettäjän vastuun osalta sekä viranomaisten tehtävien aiempaa selkeämpi sääntely. Liikenne‑ ja viestintävirastolle ehdotettua tehtävää viranomaisvalvonnan koordinaattorina on asiantuntijakuulemisessa pidetty hyvänä ja perusteltuna. Valiokunta pitää hyvänä, että vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettua lainsäädäntöä päivitetään vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ja samalla selkeytetään lain rakennetta ja sääntelyn sisältöä. Valiokunta pitää myös nyt käsittelyssä olevia hallituksen esityksiä hyvin valmisteltuina. Sääntelyn tavoitteiden saavuttamiseksi valiokunta painottaa kuljetusten valvonnan toimivuuden keskeistä merkitystä.
Saadun selvityksen mukaan rikosoikeudellisen järjestelmän piiriin tulee sisällyttää vain moitittavampi käyttäytyminen. Sen sijaan vähemmän haitallisiin ja moitittaviin tekoihin on tarkoituksenmukaista liittää rikosoikeudellisten sanktioiden sijasta hallinnollisia maksuseuraamuksia. Täydentävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan lakiehdotuksen seuraamussääntelyn uudistamista siten, että vaarallisten aineiden kuljetusten osalta luovuttaisiin rikosoikeudellisesta järjestelmästä kokonaan ja rikosoikeudelliset sanktiot muutettaisiin hallinnollisiksi rangaistusluonteisiksi seuraamuksiksi, liikennevirhemaksuksi ja seuraamusmaksuksi.
Lakivaliokunta piti lausunnossaan 31/2022 täydentävässä hallituksen esityksessä omaksuttuja seuraamussääntelyyn liittyviä ratkaisuja asianmukaisina ja perusteltuina ja piti ehdotettua sääntelyä myös täsmällisenä, tarkkarajaisena ja oikeasuhtaisena. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta pitää hyvänä ja perusteltuna, että alkuperäistä esitystä muutettiin täydentävällä hallituksen esityksellä nimenomaan seuraamusjärjestelmän osalta. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta yhtyy lakivaliokunnan lausunnossaan esittämiin näkemyksiin ja on tehnyt esitykseen lakivaliokunnan ehdottamat muutokset.
Reittirajoituksia koskevan sääntelyn osalta valiokunta pitää hyvänä, että sääntelyä yksinkertaistetaan, ja yhtyy asiantuntijakuulemisissa esitettyyn näkemykseen, jonka mukaan kiellot ja rajoitukset olisi jatkossa tarpeen tuoda kaikkien saataville sähköisessä ja helppokäyttöisessä muodossa.
Asiantuntijakuulemisissa on pidetty myös välttämättömänä, että laissa tarkoitettuihin valvonta‑ ynnä muihin vastaaviin viranomaistehtäviin osoitetaan riittävät resurssit. Esityksen myötä muun muassa Liikenne‑ ja viestintävirastolle tulee saadun selvityksen mukaan merkittäviä uusia tehtäviä. Valiokunta yhtyy tältä osin asiantuntijoiden näkemykseen ja korostaa, että lain tavoitteiden toteutumiseksi on erittäin tärkeää, että lisääntyvien tehtävien myötä viranomaisten rahoituksesta ja resursoinnista pidetään huolta.
Siirtymäaikojen osalta valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisissa on korostettu, että nyt käsittelyssä oleva esitys edellyttää muutoksia muun muassa poliisin tietojärjestelmiin ja että näiden muutosten toteuttamiseen tarvitaan aikaa. Valiokunta pitääkin perusteltuna, että lain voimaantulossa huomioidaan tämänkaltaiset tarpeet, ja katsoo, että lain on tarkoituksenmukaista tulla voimaan aikaisintaan 1. syyskuuta 2023. Lisäksi valiokunta pitää hyvänä ehdotettuja siirtymäsäännöksiä, jotka turvaavat Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien suorittaman vaarallisten aineiden häiriöttömän kuljetuksen siihen saakka, kunnes puolustusministeriössä valmisteilla oleva vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lainsäädäntö saadaan voimaan.
Lakivaliokunta katsoi myös lausunnossaan, että uuden seuraamussääntelyn tehokkuutta ja varoittavuutta on välttämätöntä seurata samassa yhteydessä, kun uuden vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain vaikuttavuutta seurataan kokonaisvaltaisesti lain tultua voimaan. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta yhtyy lakivaliokunnan näkemykseen ja korostaa lain vaikutusten seurannan keskeistä merkitystä.
Valiokunta on tehnyt esitykseen eräitä pienehköjä muutoksia sekä lakiteknisiä korjauksia. Liikenne‑ ja viestintävaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy hallituksen esityksiin sisältyvät lakiehdotukset osin muutettuina.
Arvoisa puhemies! Mietintö on yksimielinen.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Näin. — Ja edustaja Autto.