Arvoisa puhemies! Tämä Valtiontalouden tarkastusviraston arvio finanssipolitiikasta vuodelta 2024 on erittäin painavaa ja asiantuntevaa luettavaa, kuten VTV:n raportit ovat yleensäkin. Itse olen tarkastusvaliokunnan jäsen, ja tämähän tulee meille sinne käsiteltäväksi, jolloin kuulemme sitten VTV:tä ja muita asiantuntijoita ja teemme tästä sitten mietintömme. Viimeksi vastaavanlainen raportti käsiteltiin niin, että se koski tietysti vuotta 23. Tarkistin juuri, että mietintö valmistui 3. syyskuuta viime syksynä, siis noin puoli vuotta sitten. Siitä käsittelystä jäi itselleni erittäin hyvä kuva, koska me kuulimme kaikkia maamme johtavia talouspolitiikan asiantuntijoita. Tämähän on nyt sitten lähetekeskustelu sinne valiokuntakäsittelyyn.
No, tässä edustaja Räsänen jo ensimmäisessä puheenvuorossa tässä keskustelussa kävi hyvin läpi tämän niin sanotun yhdeksän miljardin kokonaisuuden, eli en lähde toistamaan sitä analyysiä, mikä tähän liittyy, muilta osin kuin totean niin, että juuri tämän kahden miljardin osuuden piti olla se plusmerkkinen, joka saadaan niillä uusilla työpaikoilla, joita piti saada satatuhatta aikaiseksi, ja sitten siellä oli se säästöjen puoli, ja siellä oli sitten juuri miljardin verran niitä hyvinvointialueiden vapaaehtoisia säästöjä. Sitten on myös käynyt niin, että tässä tilanteessa verotulojen kehitys korotetuista verokannoista huolimatta ei ole ollut sellainen kuin on arvioitu, ja niinpä tämä on sitten jäämässä todellisilta vaikutuksiltaan noin puoleen eli sinne 4,5 miljardiin euroon. Mutta siitä ei nyt tässä yhteydessä enempää.
Yksi aivan keskeinen asia, joka tässä on, on tietenkin se, että meillä suurin valtiontalouden yksittäinen momentti on tuo hyvinvointialuemomentti. Kaivoinkin esille sen, mitä tarkastusvaliokunta totesi puoli vuotta sitten käsitellessään vuoden 2023 finanssipolitiikan arviointia. Suora sitaatti siitä: ”Hyvinvointialueiden alijäämä kohosi lähes 1,5 miljardiin euroon vuonna 2023. Lisäksi alijäämät jakautuvat epätasaisesti alueiden välillä. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvinvointialueilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia säästöihin vaarantamatta alueen väestölle tarjottavia palveluita. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut saavuttaa pitkällä aikavälillä kustannussäästöjä siirtämällä painopistettä kalliista erikoissairaanhoidosta ennaltaehkäisevään perusterveydenhuoltoon. Liian voimakkaat lyhyen aikavälin korjaavat toimet voivat asiantuntijoiden mukaan kostautua tulevaisuudessa, mikäli ne vaarantavat tämän tavoitteen toteutumisen. Valiokunta katsoo, että hyvinvointialueiden toiminnassa on todennäköisesti tehostamisen tarvetta. Säästöillä ei kuitenkaan tule vaarantaa uudistuksen onnistumisen kannalta olennaisia perusterveydenhuollon palveluita.” Tämän vähän pitkän sitaatin halusin ottaa, koska juuri tästä asiastahan me keskustelimme kyselytunnilla pari tuntia sitten, ja tämä oli tarkastusvaliokunnan yksimielinen kannanotto tähän asiaan.
No, usein sitten hallitus puolustautuu, niin kuin täälläkin ollaan kuultu jo perussuomalaisten puheenvuorossa. — Sivulauseena todettakoon, että kokoomuksen edustajia en ole tämän asian käsittelyn aikana salissa nähnytkään, anteeksi, puhemiehenä kyllä, mutta siinä roolissa, että osallistuisi keskusteluun, ei tässä ole ollut päähallituspuolueen edustajia. — Haluaisin todeta, että hallituksen taholta usein arvostellaan juuri näillä asioilla, että tämä kaikki olisi edellisten hallitusten perintöä. Äsken tuossa vastauspuheenvuorossa edustaja Lohi lyhyesti ja nopeasti eritteli tämän tilanteen ja totesi, että kyllähän tämä nyt liittyy kuitenkin pääosin tähän nykyisen hallituksen kauteen. Voidaan toki sanoa, että itse asiassa siellä vuoden 22 viimeisellä neljänneksellä Suomessa oli näkyvissä talouden taantuman merkkejä.
Heitänkin tässä sellaisen mielipiteen ilmoille, että kun meillä tapahtuu hallituksen vaihdoksia niin, että ne ovat melko periaatteellisia ja isoja vaihdoksia, niin kuin keväällä 23 tapahtui, niin meillä on vaarallinen tilanne sikäli, että se viimeinen neljännes ennen hallituksen vaihtumista, jolloin me kaikki olemme vaalikentillä, on vähän sellainen tilanne, jossa ei ehkä riittävällä tarkkuudella oteta kantaa uhkaaviin talouden tekijöihin. Ja sitten on se uuden hallituksen aloituskausi, joka ajoittuu meillä pitkäaikaisiin neuvotteluihin hallituspohjan muodostamisesta, ja sitten tulee kesätaukoa päälle, niin että tavallaan Suomi ajelehti sieltä marraskuusta, joulukuusta 22 pitkälle syksyyn 23, ja ei päästy kiinni riittävällä tavalla tähän taloudelliseen tilanteeseen.
Ja sitten, niin kuin on sanottu ihan perustellusti, ollaan tehty sopeutuksia, joiden suuruusluokasta me oppositiossa — ainakaan me sosiaalidemokraatit — emme välttämättä ole eri mieltä, mutta kysymys on siitä, millä tavalla ne tehdään. Tässähän on raportin sivulla 31 taulukko, miten sopeutukset prosentuaalisesti jakautuvat menosäästöjen ja sosiaalietuuksien säästöjen ja verotuksen ja muiden asioiden kesken. Tässä suhteessa ainakin kahdella kolmella miljardilla eroavat meidän näkemykset siitä, miten tätä tehtäisiin — siis verotus vai säästöt, ja jos säästöt, niin mihin ne kohdennettaisiin. Tämä on se peruskysymyksenasettelu.
Yhteinen huolemme on tietenkin se, että kaikesta tästä huolimatta vaikeassa tilanteessa pitäisi löytää niitä kasvun elementtejä. Täällä mainittiin jo, että nyt panostamme aivan eduskunnan yhteisellä päätöksellä tutkimus- ja kehittämismenoihin. Se on erittäin tärkeä asia. Mutta minulle jäi mieleen siitä vuoden 23 raportin käsittelystä kysymykseni, jonka esitin asiantuntija Seija Ilmakunnaalle, kun kysyin, mitä siellä vuonna 2010, jolloin tämä huonon käänteen sanotaan ikään kuin alkaneen, oikeastaan tapahtui. Se, mitä usein ei nosteta esille, oli se, että siitä alkaen meidän väestömme ikärakenteen kehitys on ollut aivan erilainen kuin muissa Pohjoismaissa, eli meillä on työvoiman määrä vähentynyt ja työvoiman ulkopuolella oleva määrä lisääntynyt, ja tämä on aivan olennainen tekijä meidän huonoon kehitykseen.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Rasinkangas.