Arvoisa puhemies! Tänään käsittelemme tätä niin sanottua Kela-lakia. Ja kuten tässä Kelan valtuutettujen puheenjohtaja, edustaja Nieminenkin tässä kuvasi hyvin tämän lain sisältöä, niin tämähän perustuu pitkälti viime kauden parlamentaarisen työn lopputulokseen tämän Kela-lain uudistamiseksi ja ehkä ajantasaistamiseksi tähän aikaan.
Ehkä muutamia huomioita:
Haluan vielä todeta, että meidän mietintö on yksimielinen. Mutta ehkä hieman taustoja vielä: Eli nämä pykälät, jotka koskevat Kelan hallituksen toimintaa ja pääjohtajan valintaa ja muuta, ovat täysin parlamentaarisen työryhmän esitysten mukaan. Mutta sitten tässä on pientä ongelmaa parlamentaarisen ryhmän näkökulmasta koskien näitä Kelan valtuutettujen valitsemia maallikkotilintarkastajia. Vielä totean sen, kuten tässä sanoin, että tämä on yksimielinen ja tähän ei sisälly mitään vastalausetta. Mutta halusin tämän asian kuitenkin tuoda esille, että mielestäni maallikkotilintarkastajat, kansanedustajatilintarkastajat, ovat olleet hyvä rooli Kelan toiminnassa, ja nyt tällä päätöksellä heidän toimintansa lakkaa. Se parlamentaarisen työryhmän lopputulema, joka perustui näihin asiantuntija-arvioihin — puhun nyt siitä näkökulmasta, että olin tämän työryhmän puheenjohtaja — perustui pitkälti siihen, että kun tätä VTV:n tarkastusta sinne toimintaan eli tätä mainittua tuloksellisuustarkastusta vahvistetaan lainsäädännöllä, niin silloin voidaan luopua näistä kansanedustaja- eli maallikkotilintarkastajista. Nyt tässä esityksessä, ymmärrän sen, on otettu vain tietty osa sitä esitystä eli poistetaan maallikkotilintarkastajat mutta ei uloteta sitä tuloksellisuustarkastuksen laajentamista tähän esitykseen.
Eli olisin ollut vielä tyytyväisempi, jos tähän esitykseen olisi sitten sisällytetty Kelan tuloksellisuustarkastusta vahvistavia elementtejä. Nyt kuitenkin päädyttiin siihen, että tätä tuloksellisuustarkastusta ei laajenneta eikä sitä tuoda vaan käytännössä vain osin tätä päällekkäistäkin toimintaa puretaan. Tämä oli tietysti semmoinen asia, joka ei täysin sen parlamentaarisen työryhmän mukainen ollut. Mutta kuten täälläkin on todettu, hallitus on aikonut tuoda näitä esityksiä myöhemmin, joilla sitten mennään kohti sitä parlamentaarista yhteisymmärrystä. Koska kyse on kuitenkin eduskunnan alaisesta Kansaneläkelaitoksesta, niin siinä pidän erittäin tärkeänä, että näitä viedään ja valmistellaan ja tuodaan myös parlamentaarisen yhteistyön hengessä.
Eli nyt käytännössä — varmaan osaa kiinnostaa — ne, jotka nyt aloittavat kesällä, ovat ensi kevääseen asti, ja sitten maallikkotilintarkastajien toiminta loppuu. Ehkä tämmöisen halusin vielä kirjoihin ja kansiin todeta, että tämmöinen pieni muotoseikka tässä oli.
No sitten kannustaisin — ja Kelan valtuutetut ja valiokunta on kannustanut ja kirittänyt hallitusta — edelleen tuomaan näitä Kelaa koskevia lainsäädäntömuutoksia. Kuten tässä edustaja Nieminen mainitsi, niin nimenomaan tähän tiedonsaantioikeuteen liittyvät kysymykset ovat Kelalle tärkeitä. Ne konkretisoituvat ihan tämmöisten sähköisten järjestelmien automatisaatiossa. Päätöksentekojärjestelmän luotettavan ja sujuvoittavan työn kannalta on keskeistä, että myös lainsäädäntö on sen mukainen, että se sujuvoittaa mutta taas toisaalta puoltaa ihmisten perusoikeusnäkökulmia. Tämän lainsäädännön eteenpäin vieminen auttaa myös Kelaa, koska, kuten tiedetään, tässäkin hallitus tuo aika isot säästötavoitteet julkisen hallinnon eri sektoreille, myös Kelalle. Tästäkin näkökulmasta Kelalle pitää tarjota näitä työkaluja, joilla he voivat sitten toimintaa sujuvoittaa ja tehostaa niin, että he pystyvät tämän säästötavoitteen toteuttamaan.
Mutta, arvoisa herra puhemies, tällaisia ajatuksia tästä. — Kiitoksia.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Aittakumpu, olkaa hyvä.