Kiitos, arvoisa puhemies! Kuten tässä edellisessä puheenvuorossa tuli ilmi, olemme viime päivät käsitelleet hyvin synkkiä esityksiä ja asioita, erittäin karmeita leikkauksia pienituloisten toimeentuloon, joilla todellakin tulee 17 000 uutta pienituloista lasta, 100 000 ihmistä ajetaan toimeentulotuelle muilta etuuksilta ja ihmisten toimeentuloa heikennetään useilla sadoilla euroilla kuukaudessa, jopa toistatuhatta euroa kuukaudessa. Hallitus tekee nämä leikkaukset, koska meillä ei ole varaa, meillä ei ole mahdollisuutta enää pitää huolta ihmisten toimeentulosta. Mutta nyt käsittelyssämme on kuitenkin esitys, johon hallituksen mukaan on varaa. Hallituksen mukaan osakesäästäjät ovat se heikko-osainen ryhmä tässä yhteiskunnassa, joka todellakin tarvitsee uuden paremman verohelpotuksen.
Tässä esityksessä esitetään, että osakesäästötilin enimmäistalletusrajaa nostetaan 50 000 eurosta 100 000 euroon vuoden 24 alusta alkaen. Jo Sipilän hallituksen säätäessä tämän lain osakesäästötilistä vuonna 2018 vastustimme tätä esitystä. Katsoimme tuolloin ja katsomme edelleen, että osakesäästötili ei edistä sille asetettuja tavoitteita kansalaisten vaurastumisesta ja säästämisen lisääntymisestä, vaan se luo aukon veropohjaan, lisää taloudellista eriarvoisuutta ja tekee sijoittamisesta monimutkaisempaa. Nämä esityksen haitat siis näyttäytyvät suurempina kuin mahdolliset hyödyt.
Sijoittajan kannalta osakesäästötilin etuna on se, että sijoitustuotoista maksettavat verot ovat eräissä tilanteissa matalammat, kun tuotot nostetaan osakesäästötilin kautta. Tämä mahdollinen etu perustuu siihen, että osakesäästötilille kertyviä osinkoja ja myyntivoittoja ei veroteta näiden tulojen kertyessä vaan vasta, kun tulot nostetaan osakesäästötililtä. Tämä hyöty jää usein pitkänkin omistusajan jälkeen hyvin pieneksi, jos sijoitukset ja niiden tuotto eivät ole suuria. Keskimääräisissä muutaman tuhannen euron sijoituksissa hyöty voi olla esimerkiksi yksittäisiä euroja kuukautta kohden vielä kymmenen vuoden jälkeenkin. Osakesäästötilin hyötyä kaventaa sekin, että siitä nostetuista tuotoista maksetaan korkeampaa veroa eli täyttä pääomatuloveroa, kun taas suoraan omistetuista osakkeista saaduista osingoista ja myyntivoitoista osa on vapautettu pääomatuloverosta.
Osakesäästötilin ongelmallisuus näyttäytyy siinä, että osakesäästötilille kertyvät tuotot jäävät joissain tilanteissa kokonaan verotuksen ulkopuolelle. Tämä koskee tilanteita, joissa osakesäästötilin varat siirtyvät perillisille perintönä, sekä tilanteita, joissa osakesäästötilin haltija muuttaa ulkomaille ennen varojen nostamista. Lisäksi osakesäästötili voi estää joissain tilanteissa ulkomaisten sijoittajien Suomesta saamien osinkojen verottamisen täällä, sillä ulkomaalaisten vastaavien sijoitustuotteiden käyttäjiä ei voida syrjiä verotuksessa. Veromenetyksiä on vaikea arvioida, mutta ne voivat nousta jopa kymmeniin miljooniin euroihin vuodessa.
Me katsomme, että osakesäästötili hyödyttää vain kaikista varakkaimpia ihmisiä, joilla on mahdollista sijoittaa huomattavia summia pitkäksi ajaksi riskipitoisiin kohteisiin. Hallituksen esityksellä näiden ihmisten mahdollisuutta sijoittaa tilille vielä enemmän varoja lisätään. Tällä hetkellä keskimääräinen sijoitus osakesäästötilille on 5 000 euroa, ja tämän 50 000 euron rajan, jota nyt ollaan nostamassa, on saavuttanut tähän mennessä alle neljä prosenttia osakesäästötilin käyttäjistä. Emme näe tarpeelliseksi lisätä kaikkein varakkaimpien neljän prosentin mahdollisuuksia sijoittaa etenkin, kun varjopuolena ovat edellä kuvatut mahdollisuudet eräissä tilanteissa välttää verot kokonaan. Tällainen vaalikauden aikana yhteensä 20 miljoonan euron lahja alle neljälle prosentille kaikista varakkaimmista osakesäästäjistä on kerta kaikkiaan kestämätön, se on epäoikeudenmukainen, ja en voi kerta kaikkiaan ymmärtää, miten kehdataan tehdä tällainen esitys. Se on jopa tuhansien eurojen veroetu kaikista varakkaimmille siinä tilanteessa, jossa toisilta leikataan jopa yli tuhat euroa kuukaudessa.
Puhemies! Tätä esitystä on myös perusteltu sillä, että tämä osakesäästötili kouluttaa ja kasvattaa ihmisiä sijoittamaan, mutta kun tällä hetkellä se keskimääräinen talletus on 5 000 euroa, niin tämä katon nosto ei millään tavalla lisää tätä kasvatuksellista elementtiä, joka tähän osakesäästötiliin on joissakin puheenvuoroissa yhdistetty. Kaiken kaikkiaan tämän esityksen perusteet ovat hyvin hatarat, ja siitä syystä teen vastalauseen 1 mukaisen hylkäysesityksen. — Kiitoksia.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Saramo.