Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Käsittelyn pohjana on talousvaliokunnan mietintö TaVM 9/2020 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä.
Arvoisa puhemies! Muutama lyhyt sana tästä talousvaliokunnan mietinnöstä.
Tämän taustalla on siis EU:ssa Euroopan parlamentin ja neuvoston aikaisemmin antama asetus oikeudenmukaisuuden ja avoimuuden edistämisestä verkossa toimivien välityspalvelujen yrityskäyttäjiä varten. Siinä säädetään näiden verkkoalustojen ja niitä käyttä-vien yritysten välisistä sopimussuhteista, koska tässä on usein kysymys hyvin epätasapainoisesta neuvotteluasemasta. Digitaalisessa taloudessa toimivat yritykset ovat usein aivan riippuvaisia jakelualustojen toiminnasta, eikä niillä ole käytännössä muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä alustojen käyttämät ehdot. Tätä asetelmaa tasapainotettiin tällä Euroopan parlamentin ja neuvoston aikaisemmalla asetuksella, ja nyt tämä hallituksen esitys täydentää tätä muutamalla teknisluontoisella lakimuutoksella, joita valiokunta on ihan yksimielisesti kannattanut.
Tässä annetaan markkinaoikeudelle toimivalta käsitellä näitä asetuksen mukaisia kieltomenettelyjä koskevia asioita ja on määritelty toimivallan jakoa markkinaoikeuden ja yleisten tuomioistuinten välillä. On myös punnittu sitä, millä tavalla näiden säädösten toimeenpanoa toteutetaan ja miten sitä oikein valvotaan.
Arvoisa puhemies! Tämä on sillä tavalla tekninen lakiehdotus, hallituksen esitys, että vaikka kuinka etsii, niin ei siitä oikein merkittävää poliittista tai kiinnostavaa erimielisyyttä saatu. Se on oikein hyvin perusteltu. — Kiitos.
Arvoisa puhemies! Tässä on tosiaankin vähän niin kuin tämmöinen Daavid vastaan Goljat -asetelma, elikkä nämä digitaalisessa taloudessa toimivat yritykset ovat varmasti riippuvaisia näitten jakelualustojen toiminnasta, eivätkä ne pysty yksittäisesti lähteä keskustelemaan siitä, minkälaisia näitten alustojen käyttämät ehdot ovat, ja siinä mielessä tämän asetelman parantaminen tällä lainsäädännöllä on varmasti ihan paikallaan.
Tässä talousvaliokunta on ymmärtääkseni kiinnittänyt ainoastaan yhteen asiaan huomiota elikkä on halunnut tällä sanamuodon parantamisella selkeyttää sitä, että tämä markkinaoikeuden toimivalta koskee tämän asetuksen vastaisen kiellon määräämistä yleisesti, mutta sen sijaan yksittäiset riita-asiat käsitellään yleisissä tuomioistuimissa ihan normaalien prosessisäännösten mukaisesti jatkossakin, ja tähän liittyen valiokunta on sitten tehnyt tähän sanamuotoon tällaisen viilauksen. Sinällänsä varmasti, kun ajatellaan, että tämä digitaalisuus yhteiskunnassa koko ajan lisääntyy, niin tämäntyyppisillä, meistä ehkä hyvinkin teknisiltä tuntuvilla muutosesityksillä, on sitten loppujen lopuksi kuitenkin näille yksittäisille toimijoille isompikin merkitys.
Täällä taisi olla vielä toisena asiana, että myöskin sitten otettaisiin erityisesti nämä erilaiset järjestöt ja organisaatiot ja niistä tehtäisiin tämmöinen selkeä luettelo, jolla sitten olisi myöskin mahdollisuus parantaa tätä neuvotteluasemaan — siinä mielessä kannatettava esitys.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 22/2020 vp sisältyvien 1.—2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.