Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 8. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu, edustaja Autto.
Arvoisa herra puhemies! Liikenneturvallisuus on valtavan tärkeä asia. Tämä hallituksen esitys liikenneturvallisuusmaksun korottamisesta 1 prosentista 1,3 prosenttiin liikennevakuutuksen maksutuloista on erittäin positiivisesti otettu vastaan esimerkiksi liikenne- ja viestintävaliokunnassa, jossa laadimme yksimielisen mietinnön asiasta. Tämän vaikutukset kuluttajien ostovoimaan ovat hyvin rajalliset. Puhutaan todella pienistä vaikutuksista. Kun tämä, vaikka veroluontoinen maksu onkin, kohdistuu näin vahvasti korvamerkittynä tähän liikenneturvallisuustyöhön, niin tällaista varmasti koko eduskunta voi kyllä hyvillä mielin kannattaa.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tämän puheenvuoron käytän siksi, että meillä on eduskunnassa käsittelyssä myös monia lainsäädäntöhankkeita, jotka vaikuttavat keskeisesti liikenneturvallisuuteen. Yksi tällainen on esimerkiksi ajokorttilaki, jossa siis esitetään, että 17-vuotiaat jatkossa saavat Suomessa ajo-oikeuden. Totta kai heillä täytyy olla ajo-opetus sitä varten ja heidän täytyy tutkinto suorittaa, mutta tosiaan tämä ajokortin saanti-ikä laskisi 17:ään. No, tämähän vain oikeastaan vahvistaa sen käytännön, joka tälläkin hetkellä on, että käytännössä lähes kaikki 17-vuotiaan poikkeuslupaa hakevat ajo-oikeuden jo nykyisellään 17-vuotiaana myöskin saavat. Tämä vain alleviivaa sitä, että meillä on yhä nuorempia kuljettajia liikenteessä, ja on tietysti hienoa, että pääosa heistä toimii hyvin vastuullisesti. Mutta samaan aikaan on totta, että meillä on vastuuttomasti käyttäytyviä nuoria. Ja kun olosuhdetekijät kasautuvat sitten yhteen, niin kuulemme näitä suru-uutisia, joissa pahimmassa tapauksessa useita nuoria yhtä aikaa menetetään. Tässä mielessä tämä liikenneturvallisuusmaksun korostaminen ja valistustyön tekeminen ovat tietysti äärimmäisen tärkeitä, että mahdollisimman moni nuori miettisi näitä asioita ennalta eikä niitä suru-uutisia sitten kuultaisi.
Mutta, arvoisa puhemies, samalla haluan muistuttaa siitä, että vaikka tätä liikenneturvallisuustyötä tehdään ja hyvää työtä sillä saralla Suomessa tehdäänkin, niin se ei voi korvata sitä, että myös poliisia tarvitaan. Poliisin liikennevalvontaan täytyy panostaa. Poliisin täytyy näkyä siellä nuorten arjessa, jotta myös sitä kautta tämä liikenneturvallisuustyö tulee ihan konkreettiseksi siellä nuorten elämässä.
Edustaja Kinnunen, Jari.
Kiitos, arvoisa puhemies! Tämä esitys liikenneturvallisuusmaksulaista ja liikennevakuutuslaista on äärimmäisen hyvä, ja se on pakko tässä kohtaa tehdä, koska kulut ovat nousseet ja niitä ei enää pysty kattamaan liikennevakuutusmaksulailla, ja sitten taas tuo liikenneturvallisuuspuoli tarvitsee tuon oman tulonsa.
Mutta me ollaan tässäkin asiassa hieman jälkijunassa. Sähköskootterit ovat nyt joka paikassa, jopa pienemmissäkin kaupungeissa, ja me luetaan päivittäin niistä johtuvista onnettomuuksista. Tässä on esitetty joillakin suilla, että kaupunkien pitäisi kilpailuttaa nämä toimijat ja asettaa sitä kautta ehtoja siitä, kuinka näitä sähköpotkulautoja käytetään. Mielestäni tämä ei ole oikea suunta, vaan nämä sähköpotkulaudat voitaisiin asettaa vakuutusvelvollisiksi ja vähintäänkin niin, että ne joutuisivat maksamaan tätä liikenneturvallisuusmaksulakiin perustuvaa maksua, jolla pystyttäisiin sitten tätä valistusta tekemään. Tämä on varmaankin tulevaisuutta. Tähän se ei nyt enää ehdi, mutta siinä on taas seuraavalle hallitukselle lisää tekemistä.
Toki on niinkin, että eivät ne vakuutusmaksut voi olla sitä luokkaa kuin esimerkiksi moottoripyörillä tai muilla tämmöisillä vehkeillä, koska ei kai tässä nyt yrittäjiä yritetä ajaa ulos markkinoilta. Mutta joku pieni maksu siihen tietysti pitäisi laittaa niin, että nyt siitä 19 sentistä minuutilta menisi vaikka sitten sentti tämmöiseen rahastoon, sekin varmaan auttaisi. Mutta oikeansuuntainen tämä on, ja tähän on helppo yhtyä.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 86/2022 vp sisältyvät 1.—2. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.