Motivering
         
         Utskottet tillstyrker lagförslagen utan ändringar.
         
         Tullstyrelsen har i anvisningar som trädde i kraft
            den 1 mars 2003 (THT 35/2003) sett över sina föråldrade
            och arbetsdryga kundrutiner i anknytning till provianteringen. Förfarandebestämmelserna
            i propositionen avser att komplettera denna översyn av
            procedurerna så att beskattningspraxis och skatteövervakning
            harmoniserar bättre med den gemenskapsrättsliga
            målsättningen.
         
         
         Det finns än så länge inga förpliktande
            gemensamma gemenskapsbestämmelser om tullfrihet och accisfrihet
            för proviantering. Medlemsstaterna kan således
            bestämma om accisfrihet och tullfrihet för proviantvaror
            och i vilken omfattning det ska ske. Men gemenskapsrätten förutsätter
            att medlemsstaterna ser till att varor som upphandlats för
            skattefria ändamål verkligen används
            för skattefria ändamål och att missbruk
            inte sker. Detta går tillbaka på de allmänna principerna
            i accis- och tullsystemet, trots att det inte finns någon
            explicit bestämmelse om det.
         
         
         Enligt vår lagstiftning är proviantering accisfri
            och tullfri precis som i de flesta andra medlemsstater. Om accisfrihet
            föreskrivs i 16 § 6 punkten i gällande
            lag om påförande av accis. Om produkter har använts
            för annat än accisfritt ändamål
            skall accis redan nu betalas för dem enligt 10 § 3
            mom. i accislagen. Om skyldighet att ha bokföring och kontroll över
            accisfri användning föreskrivs i sin tur i 60 § 4
            mom. och 63 §. Enligt dessa bestämmelser skall
            den som skaffat accispliktiga produkter accisfritt för
            ett accisfritt ändamål för accisbeskattningen
            ha sådan bokföring av vilken framgår
            mängderna av accisfritt skaffade produkter, användningen
            av dem och lagermängderna. Om den som har levererat produkter
            till accisfritt ändamål eller accisfritt skaffat
            produkter inte kan påvisa att produkterna levererats eller
            använts till accisfritt ändamål skall
            accis betalas för produkterna enligt lagen. I den gällande
            lagen ingår alltså redan nu kontroll- och beskattningsbestämmelser
            om accisfri användning.
         
         
         De ändringar som regeringen föreslår är
            huvudsakligen tekniska och gäller kontrollen. De befattar
            sig inte med de materiella bestämmelserna annars än
            att undantagen för accisfrihet för svinn i det
            temporära accisfrihetssystemet utsträcks till
            att omfatta också proviantering. I 16 § 5
            punkten i accislagen föreslås ett tillägg om
            detta som alltså utvidgar och preciserar begreppet accisfritt
            svinn och är därmed enligt utskottets mening motiverat.
            De övriga förslagen gäller bl.a. begränsning
            av överproviantering, ett förenklat förfarande
            i stället för ledsagardokument i vissa situationer
            på grundval av ömsesidighet och skyldighet att
            lämna uppgifter när varor har levererats eller
            upphandlats för accisfritt ändamål enligt
            16 § 6 punkten.
         
         
         Om begränsning av överproviantering föreskrevs
            tidigare i den nordiska provianteringsöverenskommelsen,
            men nu föreslås bestämmelserna bli intagna
            i lagen. De avser att hindra missbruk av accisfrihetsförmånen.
            Samma syfte tjänar förslaget om skyldighet att
            lämna uppgifter om produkter som överförts
            till accisfri användning. Enligt propositionens motivering
            har tullmyndigheterna behov av sinsemellan jämförbara
            uppgifter från företag som säljer accispliktiga
            produkter accisfritt och från företag som upphandlar
            produkter för accisfria ändamål.
         
         
         De föreslagna bestämmelserna kompletterar gällande
            bestämmelser om begränsning och kontroll av accisfria
            produkter i accis- och tulllagstiftningen. De bidrar effektivt
            till att förebygga att varor med hög accis kommer
            ut på den grå marknaden och den vägen
            att förhindra missbruk av olika slag. Dessutom svarar bestämmelserna
            mot allmänna gemenskapsrättsliga principer. På dessa
            grunder finner utskottet förslagen motiverade.
         
         
         Beskattningen av svinn
         
         Hittills har svinn inte beskattats aktivt i Finland utan först
            i samband med en eventuell efterhandsgranskning. I rättspraxis
            har det gått att beskatta svinn som inte har kunnat utredas.
         
         
         Provianteringsförfarandet ändrades den 1 mars
            2003 på så sätt att svinn skall deklareras månadsvis
            i den regelmässiga beskattningen. Ändringen möjliggör
            de facto också beskattning av svinn och är alltså redan
            i kraft. Den föreliggande propositionen har därmed
            ingen direkt inverkan på saken. Förfarandet för
            att beskatta svinn har alltså ingenting att göra
            med propositionen.
         
         
         Accisfrihet för svinn förutsätter
            alltid att svinnet utreds. Om orsaken inte kan påvisas är
            det fråga om accisfri konsumtion som kan och bör beskattas
            på ovan beskrivet sätt redan med stöd av
            den gällande lagen.
         
         
         Vid utfrågningen i utskottet ansåg en del
            sakkunniga att gemenskapslagstiftningen inte kan ställa
            sådana krav eller mål som kan uppfyllas genom
            de föreslagna lagändringarna, eftersom accisbeskattningen
            av proviantvaror än så länge avgörs
            nationellt. Enligt den uppfattning som förts fram för
            utskottet inskränks medlemsstaternas valmöjligheter
            till att antingen bevilja eller inte bevilja accisfrihet för
            accispliktiga varor som överlåts till konsumtion
            på grund av att varorna levereras som proviantvaror till
            fartyg eller luftfartyg. Överlåtelserna är
            enligt lag accisfria i Finland och därför har
            Finland inte rätt att föreskriva om accisplikt
            för proviantvaror på ett senare stadium.
         
         
         Vid utfrågningen av sakkunniga hänvisades dessutom
            till att outrett svinn bara beskattas i Sverige av alla gemenskapsländer.
            Om förslaget sätts i kraft försvagar
            det finländska företags konkurrenskraft och flyttar över
            provianteringen till Estland. Det betyder att de ekonomiska verkningarna
            av propositionen vore mycket mera omfattande än de beskrivna.
            Dessutom har bokföring av svinn ansetts praktiskt ogenomförbart
            på korta flyg.
         
         
         Finansministeriet anser i sitt utlåtande att påståendena
            saknar grund. En medlemsstats suveränitet fortsätter
            från land och insjöområden till territorialhavet.
            Suveräniteten innebär att en medlemsstat har beskattnings-
            och kontrollrätt inom sitt territorialhav och i luftrummet
            ovanför.
         
         
         På produkter som är avsedda för försäljning tillämpas
            i gemenskapsrätten enligt den gällande territorialprincipen
            accisbeskattningen i den medlemsstat där provianteringen
            sker till dess att fartyget anlöper destinationsstatens
            territorialvatten eller luftrum. Om försäljningen
            fortsätter därefter tillämpas accisbeskattningen
            i destinationsstaten på försäljningen
            enligt regeldirektivet. Om det uppstår svinn på varor
            som provianterats i Finland t.ex. inom Sveriges territorialhav
            eller luftrum beskattas svinnet enligt svensk lagstiftning, om det
            kan påvisas att varorna har konsumerats där. Analogt
            beskattas svinn inom finskt territorium enligt finsk lagstiftning oberoende
            av vilken stat varorna har provianterats i. Om uppgift saknas om
            var svinnet uppstått anses det ha uppstått på avgångsorten.
         
         
         Enligt utredning till utskottet har Finland alltså beskattningsrätt
            inom sitt eget territorium. Bestämmelserna om proviantering
            och svinn tilllämpas lika i både flyg- och fartygstrafik.
            På dessa grunder menar utskottet att propositionen inte
            står i strid med gemenskapsrätten och att det inte
            finns fog för att behandla flyg- och fartygstrafiken annorlunda
            i de föreslagna ändringarna.
         
         
         Det har inte gjorts någon utredning på gemenskapsnivå om
            medlemsstaternas praxis att tilllämpa bestämmelserna
            om accisfrihet och svinn. Tullens provianteringsarbetsgrupp kom
            i sin utredning fram till att praxis varierar från medlemsstat
            till medlemsstat. Också accissatserna varierar från
            stat till stat. Alla länder har inte ett likadant fiskalt
            intresse i saken som Finland eller Sverige. Tyngdpunkten i den outredda
            konsumtionen ligger på varor som säljs, inte varor som
            serveras. På denna grund är beskattningsintresset
            mindre i länder med oceantrafik. Till exempel i Irland,
            Storbritannien och Frankrike betraktas proviantering som skattefri
            export och frågan om beskattning av svinn kommer över
            huvud taget inte upp.
         
         
         Beskattningspraxis beträffande svinn kommer att förändras
            avsevärt i praktiken genom tullens provianteringsreform.
            Att verksamheten blir effektivare kan spela en viss roll för
            fartygens provianteringsstat, men enligt utskottets bedömning
            förflyttas provianteringen till Estland snarare på grund
            av landets lägre pris- och skattenivå än
            något annat. Men för att undvika onödiga
            konflikter behövs det enligt utskottets mening adekvat
            handledning i att bokföra svinn, avgöra var gränsen
            går mellan acceptabelt skattefritt svinn och outredd konsumtion
            och i eventuella andra oklara frågor. Myndigheterna och företagen
            bör tillsammans göra upp om procedurerna. Utskottet
            understryker att det är viktigt med samverkan för
            att de föreslagna nya bestämmelserna och den underliggande
            provianteringsreformen effektivt skall kunna påverka svinn
            på grund av stöld och annat missbruk och bibehålla ett
            flexibelt förfarande när det finns acceptabla skäl
            för svinnet.