Statskontoret har till uppgift att
1) förvalta ett centraliserat, nationellt informationssystem för uppföljning av projekt som finansierats med medel från faciliteten för återhämtning och resiliens, i vilket de uppgifter som avses i 12 § samlas samt vara personuppgiftsansvarig för informationssystemet,
2) vägleda ministerier och stödmyndigheter när det gäller förvaltning, uppföljning och kontroll av användningen av medel från faciliteten för återhämtning och resiliens och vägleda de i denna lag avsedda nationella myndigheterna vid inlämnandet av uppgifter som avses i 12 § till det centraliserade informationssystemet,
3) verifiera att de av stödmyndigheterna inlämnade uppgifterna innehåller samtliga uppgifter som avses i 12 §,
4) för finansministeriet, finanscontrollerfunktionen samt Europeiska unionens behöriga institutioner, organ och byråer utgående från uppgifterna i systemet eller på annat sätt producera de uppgifter och utredningar som krävs för skötseln av deras lagstadgade uppgifter,
5) utöva tillsyn över och verifiera genomförandet av planen för återhämtning och resiliens och användningen av medlen från faciliteten för återhämtning och resiliens,
6) utöva tillsyn över och verifiera att stödmyndigheten korrigerar fel och brister i förvaltningen eller i användningen av stödet som observerats i samband med tillsyn och inspektion utförd av Europeiska unionens behöriga institutioner, organ eller byråer, finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, Statskontoret, ministerier eller stödmyndigheter,
7) vid behov genom beslut ålägga stödmyndigheten att inom utsatt tid korrigera fel och brister som Statskontoret observerar vid utförandet av verifierings- och tillsynsuppgifter som avses i 3, 5 och 6 punkten eller vid utförandet av uppgifter med stöd av 4 § 3 mom. eller 15 § 2 mom.
Närmare bestämmelser om Statskontorets uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet.