Senast publicerat 07-07-2022 11:15

Riksdagens svar RSv 99/2022 rd RP 104/2022 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen och till lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen och till lagar som har samband med den (RP 104/2022 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Ekonomiutskottet (EkUB 18/2022 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Tillämpningsområde 
Denna lag innehåller bestämmelser om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen vid dagliga betalningar inom finansbranschen. 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
1) kreditinstitut ett kreditinstitut som avses i 1 kap. 7 § 1 mom. i kreditinstitutslagen (610/2014), 
2) insättning en insättning som avses i 1 kap. 3 § 1 mom. 11 punkten i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet (1195/2014), 
3) inlåningskonto ett konto som används för registrering av insättningar, 
4) betaltjänst betaltjänster som avses i 1 § 2 mom. i betaltjänstlagen (290/2010), 
5) kontosystem inom försörjningsberedskapen ett informationssystem och andra tjänster i samband med det som möjliggör genomförandet av betaltjänster som är nödvändiga med tanke på försörjningsberedskapen vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Vad som i denna lag föreskrivs om kreditinstitut gäller också en sådan filial till ett i 1 kap. 7 § 3 mom. i kreditinstitutslagen avsett utländskt EES-kreditinstitut som enligt 59 a § i lagen om Finansinspektionen (878/2008) betraktas som en betydande filial. 
3 § 
Kontosystem inom försörjningsberedskapen 
Verket för finansiell stabilitet förvaltar ett kontosystem inom försörjningsberedskapen och är personuppgiftsansvarig för systemet. 
Kontosystemet inom försörjningsberedskapen består av en kontotjänst inom försörjningsberedskapen och en kortbetalningstjänst inom försörjningsberedskapen. Kontosystemet inom försörjningsberedskapen används för genomförandet av de betaltjänster som är centrala med tanke på tryggandet av försörjningsberedskapen vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden eller under undantagsförhållanden. 
4 § 
Ibruktagningsberedskap i anslutning till kontosystemet inom försörjningsberedskapen samt ibruktagande av systemet 
Verket för finansiell stabilitet ska kontinuerligt upprätthålla beredskapen att ta i bruk kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Verket för finansiell stabilitet har för upprätthållandet av ibruktagningsberedskapen rätt att av kreditinstitut få de nödvändiga uppgifter som avses i 3 mom. 
Statsrådet beslutar om ibruktagande av kontosystemet inom försörjningsberedskapen, om ett kreditinstitut till följd av en allvarlig störningssituation under normala förhållanden eller till följd av undantagsförhållanden inte kan använda sina system som behövs för de betaltjänster som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen. Statsrådet beslutar om avslutande av användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen när kreditinstitutet åter kan använda de system som krävs för betaltjänster som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen eller när det inte längre finns någon annan grund för användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Beslut om ibruktagande och avslutande av användningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen fattas vid statsrådets allmänna sammanträde. Finansministeriet ska innan beslutet fattas begära in yttrande i frågan från Finlands Bank, Finansinspektionen och Verket för finansiell stabilitet, om inte något annat nödvändigtvis följer av ärendets brådskande natur. 
Kreditinstituten ska till Verket för finansiell stabilitet lämna följande nödvändiga och uppdaterade uppgifter i anslutning till ibruktagandet och driften av kontosystemet inom försörjningsberedskapen: 
1) identifieringsuppgifter om inlåningskonton och kontoinnehavare samt tekniska uppgifter om användningen av inlåningskonton, 
2) saldouppgifter för inlåningskonton, 
3) identifieringsuppgifter om betalkort och deras innehavare samt andra tekniska uppgifter som hänför sig till användningen av betalkort, och 
4) nödvändiga tekniska uppgifter som hänför sig till genomförandet av andra betaltjänster som omfattas av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 
Verket för finansiell stabilitet har rätt att använda de uppgifter som avses i 5 kap. 2 § 1 mom. i lagen om myndigheten för finansiell stabilitet i kontosystemet inom försörjningsberedskapen, om verket inte annars har tillgång till motsvarande uppgifter. Verket för finansiell stabilitet har dessutom rätt att behandla transaktionsuppgifter i samband med ibruktagandet och driften av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 
Närmare bestämmelser om de betaltjänster som ingår i kontosystemet inom försörjningsberedskapen och som är centrala med tanke på försörjningsberedskapen, driften av kontosystemet för försörjningsberedskapen och användningen av kontosystemets tjänster utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Verket för finansiell stabilitet får meddela närmare föreskrifter om datainnehållet i de uppgifter som avses i 1 och 3 mom., hur och när dessa uppgifter ska lämnas samt om de tekniska kraven på de informationssystem som hänför sig till kontosystemet inom försörjningsberedskapen och om andra motsvarande tekniska omständigheter. 
5 § 
Tjänsteleverantör för kontosystemet inom försörjningsberedskapen 
Verket för finansiell stabilitet får för införandet av kontosystemet inom försörjningsberedskapen anlita en eller flera tjänsteleverantörer som ska vara allmänt kända företag med gott anseende som har en trovärdig teknisk och operativ förmåga att säkerställa den servicenivå som krävs i kreditinstitutsverksamhet. 
Verket för finansiell stabilitet får lämna ut personuppgifter till tjänsteleverantören, om statsrådet med stöd av 4 § 2 mom. har beslutat att kontosystemet inom försörjningsberedskapen ska tas i bruk. Verket för finansiell stabilitet får dessutom för upprätthållande av beredskapen att ta i bruk kontosystemet inom försörjningsberedskapen lämna ut följande uppgifter till tjänsteleverantören: 
1) nödvändiga personuppgifter som avses i 4 § 3 mom. 3 punkten, och 
2) personuppgifter som avses i 4 § 3 mom. när det är fråga om nödvändig testning av systemet. 
Dessutom får Verket för finansiell stabilitet trots sekretessbestämmelserna till tjänsteleverantören lämna ut andra uppgifter som är nödvändiga med tanke på användningen, ibruktagandet och förvaltningen av kontosystemet inom försörjningsberedskapen. 
Tjänsteleverantören ska åtskilja de personuppgifter och andra uppgifter som hänför sig till kontosystemet inom försörjningsberedskapen från sin övriga affärsverksamhet, och tjänsteleverantören får inte utnyttja uppgifterna för ändamål utanför kontosystemet inom försörjningsberedskapen. Tjänsteleverantören omfattas av tystnadsplikt enligt 15 kap. 14 § i kreditinstitutslagen. 
6 § 
Tryggande av betalningsrörelsen mellan kreditinstitut 
För att säkerställa kontinuiteten i kreditinstitutens verksamhet ska Finlands Bank upprätthålla ett system som möjliggör betalningsrörelse mellan kreditinstitut, clearing av betalningar och avveckling vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Närmare bestämmelser om arrangemangen för driften av det system som avses i 1 mom. och om användningen av systemets tjänster utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Finlands Bank får meddela närmare föreskrifter om driften av det i 1 mom. avsedda systemet. 
7 § 
Samarbete mellan myndigheter 
Verket för finansiell stabilitet, Finlands Bank, Finansinspektionen och finansministeriet ska samarbeta vid planeringen och ibruktagandet av de system som avses i 3 och 6 §. 
8 § 
Samarbetsgruppen för hantering av störningssituationer på finansmarknaden 
Finansministeriet kan tillsätta en samarbetsgrupp för hantering av störningssituationer på finansmarknaden (samarbetsgrupp) som har till uppgift att 
1) planera och samordna åtgärder som behövs för hantering av undantagsförhållanden och av allvarliga störningssituationer under normala förhållanden, 
2) skaffa fram och tillhandahålla information för hantering av undantagsförhållanden och av allvarliga störningssituationer under normala förhållanden, till stöd för myndigheternas beslutsfattande, och 
3) förmedla sådan information om undantagsförhållanden och om allvarliga störningssituationer under normala förhållanden som sammanställts och analyserats av samarbetsgruppen till aktörer som kan bidra till att minska störningssituationernas negativa konsekvenser för samhället. 
9 § 
Samarbetsgruppens sammansättning 
Till medlemmar av samarbetsgruppen kan kallas med tanke på skötseln av dess uppgifter behövliga 
1) representanter för kreditinstitut, betalningsinstitut som avses i 5 § 2 punkten i lagen om betalningsinstitut (297/2010), betalningsinstituts filialer, värdepappersföretag som omfattas av den skyldighet att vidta förberedelser som avses i 7 kap. 8 § i lagen om investeringstjänster (747/2012), fondbolag som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 6 punkten i lagen om placeringsfonder (213/2019), börser som avses i 1 kap. 2 § 1 mom. 7 punkten i lagen om handel med finansiella instrument (1070/2017) och värdepapperscentraler som avses i 1 kap. 3 § 5 punkten i lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet (348/2017), 
2) myndigheter, och 
3) andra företag och sammanslutningar. 
Finansministeriet kan besluta att samarbetsgruppen sammanträder i en särskilt angiven sammansättning för att behandla ett visst ärende. 
10 § 
Utlämnande av uppgifter och tystnadsplikt 
Utöver vad som föreskrivs i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) kan finansministeriet eller någon annan myndighet som deltar i samarbetsgruppens verksamhet, trots sekretessbestämmelserna, till samarbetsgruppens medlemmar lämna ut information som behövs för hantering av störningssituationer, om informationen är nödvändig för skötseln av gruppens uppgifter. 
På samarbetsgruppens medlemmar ska när de sköter uppgifter som avses i 8 § tillämpas vad som i 23 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet föreskrivs om tystnadsplikt och förbud mot utnyttjande samt bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). 
11 § 
Tillsyn 
Tillsyn över att kreditinstituten följer denna lag och de bestämmelser som utfärdats och föreskrifter som meddelats med stöd av den utövas av Finansinspektionen. 
12 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 5 kap. 16 § och 18 kap. 5 § i kreditinstitutslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i kreditinstitutslagen (610/2014) 5 kap. 16 § och 18 kap. 5 § 1 mom. som följer: 
5 kap. 
Allmänna förutsättningar för affärsverksamhet 
16 § 
Skyldighet att vidta förberedelser 
Kreditinstitut ska genom deltagande i beredskapsplanering på finansmarknaden och genom förberedelser för allvarliga störningssituationer och för undantagsförhållanden samt genom andra åtgärder säkerställa att deras uppgifter kan skötas så störningsfritt som möjligt vid allvarliga störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 
Kreditinstitut har en skyldighet att fortgående upprätthålla beredskap att använda de system och tjänster som avses i 3 och 6 § i lagen om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen (/) för att trygga att deras uppgifter fungerar störningsfritt. 
Närmare bestämmelser om grunderna för den beredskapsplanering som avses i 1 mom. utfärdas genom förordning av finansministeriet. 
18 kap. 
Särskilda bestämmelser om utländska kreditinstitut 
5 § 
Beredskap för undantagsförhållanden 
Vad som i 5 kap. 16 § 1 och 3 mom. och 17 § föreskrivs om beredskap för undantagsförhållanden och ersättning för beredskapsrelaterade kostnader gäller också filialer till utländska kreditinstitut. Vad som i 5 kap. 16 § 2 mom. föreskrivs om skyldigheten att upprätthålla beredskap att använda system som är avsedda att trygga försörjningsberedskapen gäller sådana betydande filialer som avses i 59 a § i lagen om Finansinspektionen. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet 

I enlighet med riksdagens beslut 
fogas till lagen om förvaltningsavgift till Verket för finansiell stabilitet (1197/2014) en ny 6 a § som följer: 
6 a § 
Kostnader för användning och inrättande av kontosystemet inom försörjningsberedskapen 
Kreditinstitut och sådana filialer som enligt 59 a § i lagen om Finansinspektionen betraktas som betydande filialer ska till verket betala de kostnader som verket har haft för användningen av det kontosystem inom försörjningsberedskapen som avses i 3 § i lagen om vissa arrangemang för tryggande av försörjningsberedskapen inom finansbranschen (/) när det gäller kreditinstitutet eller den betydande filialen. Bestämmelser om grunderna för och påförandet av avgifter finns i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). 
Kostnaderna för inrättandet av kontosystemet inom försörjningsberedskapen beaktas inte som kostnader för verket vid sänkning av förvaltningsavgiften i enlighet med 6 §. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 7.7.2022 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare