3.1
Ekonomiska konsekvenser
3.1.1 De viktigaste grundläggande ekonomiska faktorerna i förordningen
Förordningen om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalningstransaktioner består av flera nya regler som tillsammans med den begränsning av tilläggsavgifter som det föreskrivs om i ett förslag av Europeiska kommissionen till Europaparlamentets och rådets direktiv om betaltjänster på den inre marknaden och om ändring av direktiven 2002/65/EG, 2013/36/EG och 2009/110/EG samt upphävande av direktiv 2007/64/EG, nedan det andra betaltjänstdirektivet, kommer att ändra betalkortsmarknaden i betydande grad. Innehållet i det andra betaltjänstdirektivet har antagits i Europarådet och parlamentet och kommer att publiceras inom de närmaste månaderna. De viktigaste grundläggande faktorerna i förordningen och det andra betaltjänstdirektivet är
- fastställande av ett tak för förmedlingsavgifterna,
- transparens i förmedlingsavgifterna även för köpmännen,
- förbud mot nationella tjänsteleverantörslicenser,
- möjlighet för köpmannen att fritt välja vilka korttyper han godkänner,
- möjlighet för köpmannen att styra sina kunders val av betalningsinstrument, dock med den viktiga begränsningen att det andra betaltjänstdirektivet kommer att förbjuda möjligheten till tilläggsavgift för sådana kort vars förmedlingsavgifter har begränsats med stöd av EU-förordningen, och
- införandet av eventuella nationella begränsningar av förmedlingsavgifterna som är strängare än enligt EU-förordningen.
Nedanstående bilden visar effekterna av förmedlingsavgiftsförfarandet och hur förmedlingsavgifterna överförs i service- och behandlingskedjan för betalningstransaktioner.
Bild: Hur förmedlingsavgifterna överförs i behandlingskedjan för korttransaktioner
Tjänsteleverantörerna avtalar centraliserat eller bilateralt om den förmedlingsavgift som köpmannens transaktionsinlösare ska betala till utgivaren av kortet. Förordningen begränsar förmedlingsavgiften för debetkort till högst 0,2 procent och för kreditkort till högst 0,3 procent. Nationellt kan lägre förmedlingsavgifter än så bestämmas för rent inhemska transaktioner (se närmare punkt 3.1.4). Köpmannen betalar en serviceavgift till sin transaktionsinlösare och förordningen förutsätter att förmedlingsavgiftens andel av serviceavgiften specificeras för köpmannen. Inlösarens serviceavgift för sina egna tjänster blir därför också transparent för köpmannen.
I flera medlemsstater har man haft förmedlingsavgifter som är högre än förordningen tillåter, vilka på grund av förordningen måste sänkas. Eftersom begränsningen är procentuell, kan tjänsteleverantörerna inte i fortsättningen ha fasta transaktionsavgifter för små transaktioner, eftersom dessa skulle överskrida det procentuella tak som anges i förordningen. I fråga om små betalningar kommer de absoluta förmedlingsavgifterna därför att bli små. Å andra sidan kan de absoluta förmedlingsavgifterna bli höga för transaktioner av större belopp, om inte tjänsteleverantörerna sinsemellan avtalar om absoluta brytpunkter. Till exempel blir den transaktionsrelaterade förmedlingsavgiften vid förmedlingsavgiftstaket tio euro med debetkort och femton euro med kreditkort för ett köp på fem tusen euro.
När de nationella licenserna för inlösen av betalningstransaktioner slopas, upplöses monopolerna för inlösen. Detta leder till ökad konkurrens, men samtidigt troligen till att serviceutbudet koncentreras till några få stora inlösennätverk på grund av kostnadseffektiviteten vid storproduktion. Då transaktionsinlösarnas marginaler krymper till följd av effektiviserad verksamhet och ökande konkurrens är det sannolikt att den serviceavgiftsandel som köpmannen betalar blir mindre.
Eftersom det andra betaltjänstdirektivet förutsätter att de kort som hör till förordningens tillämpningsområde i fortsättningen tas emot i butikerna utan tilläggsavgift, kommer konsumenterna inte att se eventuella förmedlingsavgiftsandelar i betalningarna. Köpmännen måste inkludera dem i priset på varorna och tjänsterna. Detta leder sannolikt till att konsumenterna utifrån de faktiska kostnaderna väljer oförmånliga betalningsinstrument då det inte är några skillnader i priset.
3.1.2 Kommissionens ekonomiska bedömningar
De åtgärder för främjande av konkurrensen som genomförs genom förordningen är avsedda att utveckla och effektivisera EU:s marknad för betaltjänster. Konsumenter, detaljhandlare och andra som löser in kortbetalningar drar nytta av effektiviseringen och den ökade konkurrensen.
Kommissionen har gjort en gemensam effektbedöming av förslaget till Europaparlamentets och rådets förordning om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalningstransaktioner (COM/2013/0550 final) och förslaget till ett nytt betaltjänstdirektiv, Europaparlamentets och rådets direktiv om betaltjänster på den inre marknaden och om ändring av direktiven 2002/65/EG, 2013/36/EG och 2009/110/EG samt upphävande av direktiv 2007/64/EG (COM/2013/0547 final). Enligt bedömningen fungerar konkurrensen på kortbetalningsmarknaden dåligt. Marknaden är splittrad och nya aktörer har haft svårt att ta sig in på marknaden. Tidigare förmånliga och effektiva nationella kortarrangemang har ersatts av internationell kort som fungerar med stöd av nationella verksamhetstillståndsvillkor.
En betydande faktor som orsakar konkurrensproblem har varit just förmedlingsavgiftspraxis. Förmedlingsavgifterna överförs på kunderna, som betalar dem i form av en osynlig andel av högre priser på produkter och tjänster. Nivån på förmedlingsavgifterna och den stora variationen i dem mellan de olika medlemsstaterna har lett till att nya alleuropeiska aktörer vilkas affärsmodeller har lägre eller inga förmedlingsavgifter inte får tillträde till marknaden, vilket hindrar potentiella stordriftsfördelar och resulterande effektivitetsvinster. Detta har haft negativ inverkan på köpmännen och konsumenterna och förhindrat innovationsverksamhet.
De förmedlingsavgiftsnivåer på 0,2 och 0,3 procent för bank- och kreditkortstransaktioner som fastställts i förordningen grundar sig på den s.k. MIT-metoden (Merchant Indifference Test) som utvecklats i den ekonomiska litteraturen. Med hjälp av denna metod fastställs de gränsvärden vid vilka det är egalt för handlaren om kunden betalar kontant eller med kort. Genom att begränsa förmedlingsavgifterna till denna nivå kan man undvika oproportionerliga köpmannaavgifter genom vilka konsumenterna orsakas alltför höga dolda kostnader och köpmännen blir ovilliga att godta betalkort. De maximibelopp som fastställts i förordningen motsvarar de nivåer som EU:s konkurrensmyndigheter tidigare godkänt för de internationella betalningsordningarna för kontokort (MasterCard och Visa Europe) för kortbetalningar över gränserna inom EU-området.
MIT-metoden har kritiserats för att den inte baserar sig på faktiska produktionskostnader, vilket vanligen har fungerat som utgångspunkt för en eventuell prisreglering. Förmedlingsavgifterna enligt MIT minskar skillnaden i kostnaderna för kontant betalning och kortbetalning, medan lägre förmedlingsavgifter än så ökar kostnadsskillnaden och ger möjlighet att sänka försäljningsställets kostnader vartefter kortanvändningen ökar, vilket skapar bättre konkurrensvillkor för handlare som godtar kort jämfört med konkurrenter som endast tar emot kontanter. Situationen varierar också mycket från handlare till handlare. Då man jämför med kontant betalning vid fastställandet av förmedlingsavgiftsnivån leder det också till den ologiska situationen att när kontantkostnaderna kontinuerligt stiger på grund av att kontantlogistiken är manuell och ineffektiv, borde förmedlingsavgifterna med tiden höjas då ineffektivitetsskillnaderna ökar. I Finland tas kontanter vanligen ut i uttagsautomater, varvid en del av kortkostnaderna borde överföras till kontantkostnader, vilket inte har beaktats i MIT-testet. Dessutom ökar e-handeln kontinuerligt, där kontantbetalningsalternativet saknas.
Enligt kommissionens konsekvensbedömning är det effektivaste alternativet för att främja situationen och göra verksamheten på marknaden effektivare att samtidigt använda två olika metoder: förbud mot Honour All Cards-regeln, dvs. öka handlarnas möjlighet att välja vilka korttyper de godtar, och fastställande av maximibelopp för förmedlingsavgifterna. På så sätt ökar man också marknadens transparens. Rättssäkerheten förbättras genom gemensamma förmedlingsavgiftsnivåer och konkurrensen ökas genom möjligheten att använda en i en annan medlemsstat verksam betalningsmottagares betalningsleverantör. För att också mindre aktörer på marknaden ska dra nytta av åtgärderna, är det nödvändigt att regleringen också omfattar nationella kortbetalningsarrangemang. Dessa regleringsåtgärder leder enligt kommissionens bedömning till inbesparingar som konsumenterna drar nytta av i form av lägre priser och lägre betalningskostnader. Införandet av en maximinivå för förmedlingsavgifterna förväntas också öka godtagandet av betalkort i detaljhandeln, vilket i sin tur kan inverka positivt på användningen av betalkort och helhetskostnaderna för betalande.
Den nationella kortmarknaden har karakteriserats av starka varumärkesrelaterade betalningssystem och infrastrukturer samt centraliserade bearbetningsenheter, som har kunnat dra nytta av sin monopolistiska, oligopolistiska eller i övrigt starka marknadsställning t.ex. genom nätverkningar. Handlarna har haft svårt att vägra ta emot populära kort som används i stor omfattning, även om de mottagningsvillkor som tjänsteleverantörerna ställt har varit ofördelaktiga. Detta har lett till en försvagad konkurrens på kortmarknaden genom att olika bestämmelser som begränsar konkurrensen har införts. Denna praxis har också begränsat nya tjänsteleverantörers tillträde till marknaden och därigenom också serviceinnovationen. Situationen har lett till att överstora serviceavgifter för kreditinstitutens och kreditkortsbolagens korttjänster, vilka i dold form har drabbat kortinnehavarna då handlarna har varit tvungna att höja priserna på sina varor och tjänster för att täcka serviceavgifterna.
Denna praxis har också karakteriserats av korssubvention mellan olika betalningsinstrument, vilket har fördröjt kundernas övergång till effektiva betalningsinstrument och upprätthållit efterfrågan på tilläggstjänster som orsakar tilläggskostnader. Ett exempel på detta är den kreditkortskredit som verkar vara gratis för kortinnehavarna, vars faktiska räntenivå ofta är mycket hög men där kostnaderna inkluderas i den korttjänstavgift som handlaren betalar och därigenom i de priser för varor eller tjänster som alla kunder betalar.
De bestämmelser i förordningen som löser upp konkurrensbegränsningarna är avsedda att öka konkurrensen över de nationella gränserna och skapa ett brett gemensamt marknadsområde för kortbetalningar. En ökning av den internationella konkurrensen kommer att sänka betalningsmottagarnas, dvs. köpmännens kortserviceavgifter, men också sammanföra tjänsterna för köpmännen till större enheter som tar emot kortbetalningar från butikerna. En ökning av den internationella konkurrensen kan också öka antalet kortalternativ som kunderna tillhandahålls. Det är sannolikt att de nya öppna konkurrensförhållandena stöder användningen av bankkort på kreditkortens bekostnad, eftersom de dyra kreditkorten har dragit den största nyttan av den korssubvention som uppkommit genom de nuvarande konkurrensbegränsningarna. Denna möjlighet försvinner, eller försvagas åtminstone, till följd av en mera transparent prissättning. Å andra sidan erbjuder kreditkorten jämfört med bankkorten sådana tilläggstjänster som konsumenterna önskar, varför man kommer att använda och godta kreditkort även i fortsättningen.
Konkurrensbegränsningarna har bildat ett hinder för nya betalningsinstrument och aktörer att komma ut på marknaden. Starka nätverkseffekter har försvårat införandet av nya betalningsnät, då betalarna inte har varit intresserade av kort som endast kan användas på ett fåtal betalningsställen och köpmännen i sin tur inte har varit intresserade av kort som endast få kunder använder. Anslutningsbegränsningar har dessutom hindrat en förmånlig anslutning av nya kortprodukter till gamla nät. En öppning av kortinfrastrukturen i allmänhet liksom också nya betalningsinstrument som påminner om kort kan föra in nya slags företagare på marknaden och främja i synnerhet nya slags internet- och mobiltelefonbaserade betalningsformer.
Konsumenterna får största delen av sina inkomster som kontoregistreringar på sina betalkonton, varifrån de kan användas antingen direkt med ett kort vid butikens betalningsenhet eller indirekt genom att konsumenterna först lyfter kontanter med kortet ur en uttagsautomat. När kortet används i en automat uppkommer en betydande mängd tilläggskostnader som hänför sig till underhåll av automaten, hanteringen av kontanterna i butikerna och bankerna samt transport av kontanterna från butikerna till kreditinstitutens räkningsställen och tillbaka till automaterna. Enligt de undersökningar som centralbankerna i olika länder gjort är användningen av korten direkt vid betalningsenheter makroekonomiskt lönsam då transaktionsvärdet är större än ca 2–4 euro. Siffran varierar från land till land på grund av volym- och teknologiskillnader. Ju större antal korttransaktioner som görs och ju mer automatiserade betalningsenhetssystem som används, desto lägre blir detta gränsvärde. På grund av skillnaderna i kostnadsstrukturerna och kostnadsutvecklingen blir kortbetalning förhållandevis förmånligare också med tiden. På grund av hanteringskostnaderna drar bankerna nytta av att korten används direkt i butikerna, eftersom detta minskar kreditinstitutens kostnader för automaterna och andra hanteringskostnader.
3.1.3 Nuläget i Finland och beräknade konsekvenser
Kontantuttagen ur automaterna i Finland har under de senaste tio åren minskat i jämn takt med i genomsnitt 9 miljoner uttag per år (från ca 221 miljoner uttag år 2004 till 145 miljoner uttag år 2014). Då köpmännens serviceavgifter för bankkortstransaktioner sjunker i takt med att förmedlingsavgifterna sjunker, kommer användningen av bankkort i Finland att ytterligare öka i någon mån. Användningen av bankkort ökar särskilt mycket i de EU-länder där användningen av kontanter har varit mycket utbredd. Då användningen av kontanter minskar, minskar kostnaderna för betalning i allmänhet men dessutom minskar den grå ekonomin, möjligheterna att kringgå skatt och annan brottslighet som hänför sig till kontanter.
I Finland övergick man till att i regel använda internationella Visa- och MasterCard-kort som kreditinstitutens betalkort som en följd av utvecklingen av det gemensamma eurobetalningsområdet. De förmedlingsavgifter som används i Finland har baserats på bilaterala avtal mellan kortutgivare och inlösare. I båda varumärkena har den genomsnittliga förmedlingsavgiften för debitkort varit under de maximibelopp som föreskrivits i förordningen, ca 10–20 procent lägre. I MasterCard-systemet har förmedlingsavgiften baserat sig på en fast andel på 0,03 euro per transaktion och en procentuell andel på 0,11 procent av transaktionens värde. I Visa-systemet har en fast förmedlingsavgift tillämpats på små transaktioner på mindre än ca 13 euro och på stora betalningar på över ca 240 euro, medan en procentuell avgift på 0,19 procent tillämpats på transaktioner som ligger mellan dessa belopp. Till följd av detta har förmedlingsavgifterna för debitkort i Finland varit måttfullare vid stora kortbetalningar och dyrare vid små kortbetalningar jämfört med de maximinivåer för förmedlingsavgifterna som fastställts i förordningen. Den förmedlingsavgift som använts vid inhemska kreditkortstransaktioner har varit ungefär den dubbla jämfört med gränsen i förordningen. Inom handeln anses det viktigt att de förmedlingsavgifter som används i Finland hålls på låg nivå och i synnerhet att det finns en fast maximigräns som håller förmedlingsavgiftskostnaderna för stora kortbetalningar på en skälig nivå.
Kreditinstitutens förmedlingsavgiftsinkomster har i Finland varit ca 60 miljoner euro i fråga om debitkorten och ca 7 miljoner euro i fråga om kreditkorten. Detta beror på stora debitkortsvolymer. På grund av förordningen kommer de finländska kreditinstitutens förmedlingsavgiftsinkomster troligen att öka, men det är svårt att göra någon noggrann beräkning. Detta beror på hur bank- och kreditkortsvolymerna ökar i fortsättningen och på hur tjänsteleverantörerna ändrar sina förmedlingsavgifter då förordningen träder i kraft. Kreditinstitutens intäkter och köpmännens kostnader kommer i synnerhet att påverkas av en eventuell slopning av den övre gränsen för förmedlingsavgifterna. Som en följd av detta kan det uppstå situationer där köpmännens intresse för att godta stora korttransaktioner minskar.
Den proportionella andelen kreditkortsanvändning har ökat i Finland under de senaste åren. Köpmännens serviceavgifter och förmedlingsavgifter har hållits på samma nivå, även om kostnaderna för hantering av korttransaktioner har sjunkit i takt med volymutvecklingen och ny teknik. Räntekostnaderna för kreditkortsutgivarna har sjunkit i betydande grad, då den allmänna räntenivån har varit på sin historiskt lägsta nivå. Lägre förmedlingsavgifter och ökad konkurrens leder sannolikt till det att kreditkortskrediternas räntenivåer sjunker för kunderna samt till att konsumtionskrediter söks hos andra förmånligare källor eller till att man oftare använder bankkort direkt. Ökad transparens i fråga om kreditkostnaderna kan möjligen i någon mån minska konsumenternas överskuldsättning, eftersom räntefaktorn blir mera transparent.
Ökad konkurrens i fråga om tjänsteleverantörernas tjänster för köpmännen leder till att serviceavgifterna för köpmännen sänks, i synnerhet om köpmännen är redo för internationell konkurrensutsättning. Då avgifterna för köpmännen sjunker kommer det med tiden att leda till att också köpmännens priser på varor och tjänster sjunker, eftersom kostnaderna för köpmännens betalningar sjunker. Den totala effekten beror på en samverkan av ändringarna av förmedlingsavgifterna och ändringarna av serviceavgifterna för köpmännen. Förändringarna sker småningom och långsamt, varför man knappast kommer att märka någon betydande nivåskillnad till följd av förordningens ikraftträdande. På lång sikt kommer de emellertid att ha en betydande inverkan i form av en effektivisering av betalandet och sänkt kostnadsnivå, vilket gynnar konsumenterna.
Begränsningen av förmedlingsavgifterna gäller endast s.k. fyrpartsbetalningsordningar för kontokort (kortinnehavare – utgivande bank – inlösande bank – köpman) och inte trepartsbetalningsordningar, där den utgivande banken också är inlösare av alla korttransaktioner från köpmännen. Detta kan leda till att man för att undgå begränsningarna i förordningen överför korttjänsterna mera till trepartsbetalningsordningar.
Då företagskorten lämnas utanför reglerna om förmedlingsavgifter kan det leda till mera komplicerade korthanteringsprocesser och prissättningsmetoder inom både köpmännens och kreditinstitutens system.
Genomförandet av kraven i förordningen i kreditinstitutens och butikernas betalningssystem orsakar i någon mån förändringskostnader närmast av engångsnatur, men i Finland ingår redan en betydande del av de nödvändiga nya dragen i de nuvarande systemen och kunderna har redan tidigare vant sig t.ex. vid begreppen debit- och kreditkort.
De nationella genomförandeåtgärder som ska vidtas med anledning av förordningen medför inte i sig några betydande ekonomiska tilläggskostnader för dem som omfattas av förordningens tillämpningsområde.
3.1.4 Effekterna av eventuella nationella förmedlingsavgiftstak
Förordningen ger medlemsstaterna möjlighet att nationellt införa lägre förmedlingsavgiftsnivåer för inhemska transaktioner. Storbritannien, Nederländerna och Danmark, där man haft mycket låga och transaktionsbaserade, nästan fasta förmedlingsavgifter på några cent för transaktioner gjorda med debetkort, har preliminärt meddelat att de vill ha liknande lösningar under EU-förordningens giltighetstid. Om man i Finland skulle vilja upprätthålla de tidigare förmedlingsavgiftsnivåerna utgående från regelverket, vore det viktigast att införa en fast övre gräns i cent för förmedlingsavgifterna, t.ex. sju cent såsom de organisationer som representerar köpmännen har föreslagit i utlåtandena.
Med inhemska transaktioner avses i förordningen sådana transaktioner där kortutgivaren, inlösaren av betalningstransaktionen och köpmannen alla tre är inhemska aktörer (konsumentens/kortinnehavarens hemviststat inverkar inte här på begreppet inhemsk). Av kortutgivarna är Svenska Handelsbanken AB (publ) ett rikssvenskt kreditinstitut, och beroende av Danske Bank-koncernens interna strukturbeslut kan kortverksamheten eventuellt i fortsättningen vara internationell ur Finlands perspektiv. Nordea Bank Finland Abp:s meddelande om att göra verksamheten i Finland filialbaserad innebär att också denna kortbas enligt definitionen i förordningen blir utländsk. Kreditlaget har blivit en del av den internationella Nets-koncernen, som är i utländsk ägo. De operativa funktionerna koncentreras troligen utanför Finlands gränser för att man ska uppnå stordriftsfördelar, varvid inlösandet av betalningstransaktioner eventuellt också kan överföras till utlandet. I så fall ökar andelen internationella transaktioner till nästan hundra procent. Dessutom har några stora köpmannakedjor börjat anlita internationella korttransaktionsinlösare. Andelen inhemska transaktioner av det totala antalet transaktioner i enlighet med definitionen kommer sålunda möjligen att vara mycket liten i fortsättningen.
Sepa-förordningen förutsätter att serviceavgifterna för betalarna och betalningsmottagarna är samma för inhemska och gränsöverskridande transaktioner. En eventuell inhemsk och utländsk förmedlingsavgift syns då i kortmottagarens prissättning endast som ett genomsnittligt tillägg utgåenden från de förväntade transaktionsvolymerna. Den totala effekten för köpmännens serviceavgiftsdebiteringar beror på vilka de inhemska och internationella betalningarnas relativa andelar är och vilka de inhemska och utländska förmedlingsavgiftsmodellernas relativa skillnader är. Det är i denna fas ytterst svårt att bedöma helhetseffekten, eftersom man inte känner till kreditinstitutens eventuella ändringar i förmedlingsavgiftsmodellerna eller vilka transaktionsströmmar som i fortsättningen räknas som inhemska.
Av denna anledning föreslås inte i detta läge några nationella möjligheter till lägre nationella förmedlingsavgiftsbegränsningar, eftersom de endast skulle gälla en mindre del av betalningstransaktionerna och införandet av dem sannolikt skulle leda till en snedvridning av marknaden, vilket eventuellt skulle överföra de återstående nationella transaktionerna till internationella tjänsteleverantörer och internationella förmedlingsavgiftsbegränsningar. De skulle endast kunna gälla en del av de inhemska kortutgivarnas volymer och skulle sätta de inhemska kortutgivarna i en ojämlik ställning i förhållande till de utländska kortutgivarna. På basis av högre förmedlingsavgifter skulle utländska kortutgivarna kunna erbjuda sina kortkunder gratis tilläggstjänster, vilket kortutgivare med lägre förmedlingsavgifter har svårt att bemöta.