Senast publicerat 10-07-2025 17:22

Regeringens proposition RP 117/2024 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om Patent- och registerstyrelsen

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I regeringens proposition föreslås det att lagen om Patent- och registerstyrelsen ändras.  

Enligt förslaget ska ämbetsverket få en ny uppgift. Avsikten är att Patent- och registerstyrelsen ska svara för styrningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning. Dessutom ska Patent- och registerstyrelsen samordna utvecklingsarbetet så att de digitaliseringsprojekt som genomförs inom den offentliga förvaltningen och den privata sektorn bidrar till att nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning fungerar effektivt. Vidare ska det till lagen fogas en bestämmelse om en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning. 

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den.  

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025. 

MOTIVERING

Bakgrund och beredning

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering har regeringen som mål att stödja övergången till realtidsekonomi genom att främja bland annat att verifikat från företagens affärsverksamhet, såsom nätfakturor och elektroniska kvitton, förmedlas i digital form i realtid och på ett säkert sätt mellan olika parter. Regeringsprogrammet innehåller också andra mål för främjande av digitalisering, exempelvis mål som gäller utveckling av den offentliga förvaltningens verksamhet. Målet är att till fullo utnyttja den potential som ny teknik och digitalisering erbjuder. 

Propositionen förverkligar regeringsprogrammets mål genom att fastställa ansvarsförhållandena inom arbetet med att utveckla realtidsekonomin och genom att skapa samarbetsstrukturer. För att kunna utvecklas behöver företagens digitala ekonomiförvaltning ett nätverk av företag och aktörer inom den offentliga förvaltningen samt en interoperabel verksamhetsmiljö. Avsikten är att nätverkets verksamhet ska styras genom gemensamt överenskomna regler som de deltagande aktörerna ska förbinda sig till att följa. Målet är att företagens affärsinformation ska överföras i digital och strukturerad form i realtid och på ett säkert sätt mellan företag och myndigheter. Detta kommer att minska den administrativa börda som rapporteringsskyldigheterna medför för företagen. Dessutom kommer uppgifterna att förmedlas mellan företagen i strukturerad form, vilket kommer att minska företagens affärskostnader. 

I propositionen föreslås det att Patent- och registerstyrelsen åläggs en ny uppgift. Avsikten är att ämbetsverket i fortsättningen ska svara för styrningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning och för samordningen av den gemensamma utvecklingen av den digitala ekonomiförvaltningen. Patent- och registerstyrelsen ska bedriva ett nära samarbete med privata aktörer, ministerier och andra ämbetsverk. Samarbetet ska ske bland annat inom ramen för en samarbetsgrupp som tillsätts av arbets- och näringsministeriet. 

1.1  Bakgrund

Arbets- och näringsministeriet har tillsatt ett projekt, Företagets digitala ekonomi, för tiden 15.9.2021–31.12.2024. Projektet är en del av Finlands program för hållbar tillväxt, vars genomförande stöds med medel ur EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF). 

Målet för projektet är bland annat att skapa en grund för en verksamhetsmiljö som gör det möjligt att automatiskt överföra företagens affärsinformation samt att producera tjänster till stöd för automatisk överföring. I den vision för 2030 som fastställts i projektet har företagens hela livscykel digitaliserats och strukturerade uppgifter överförs automatiskt mellan aktörerna antingen genom att företagen självt förmedlar dem, genom någon annans förmedling på basis av en viljeyttring eller med stöd av lagstiftning.  

Förslaget om en ny uppgift för Patent- och registerstyrelsen och den finansiering som föreslås i samband med det kommer att säkerställa att det utvecklingsarbete som utförts inom projektet Företagets digitala ekonomi fortsätter i enlighet med målen i regeringsprogrammet. Den fortsatta utvecklingen går hand i hand med genomförandet av den plan som gäller Finlands digitala kompass. Målet är att Finland år 2030 ska vara en föregångare när det gäller att kombinera digitala plattformar och digital teknik, och framstå som ett attraktivt land för investeringar. 

1.2  Beredning

Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid arbets- och näringsministeriet i samarbete med sakkunniga inom projektet Företagets digitala ekonomi. 

Nuläge och bedömning av nuläget

Patent- och registerstyrelsen verkar inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde. Lagen om Patent- och registerstyrelsen (578/2013), nedan lagen , innehåller bestämmelser om ämbetsverkets uppgifter och ledning och om sökande av ändring i ämbetsverkets beslut. Närmare bestämmelser om Patent- och registerstyrelsens uppgifter finns i statsrådets förordning om Patent- och registerstyrelsen (612/2013), nedan förordningen .  

Bestämmelser om Patent- och registerstyrelsens uppgifter finns i lagens 2 §. Enligt paragrafens 1 mom. handlägger Patent- och registerstyrelsen ärenden som gäller patent, kretsmönster för integrerade kretsar, nyttighetsmodellrätt, mönsterrätt, varumärke, företagsinteckning, handelsregistret, föreningsregistret, stiftelseregistret, tillsyn över stiftelser enligt stiftelselagen (487/2015), tillsyn enligt lagen om kollektiv förvaltning av upphovsrätt (1494/2016), offentliggörande av bokslutshandlingar, firma och revisionstillsyn enligt revisionslagen (1141/2015) samt tillhandahåller informationstjänster i anslutning till dessa uppgifter.  

Enligt 2 § 2 mom. i lagen ska Patent- och registerstyrelsen fullgöra de utrednings-, försöks-, uppföljnings- och planeringsuppgifter samt de andra uppgifter som arbets- och näringsministeriet ålägger Patent- och registerstyrelsen eller som Patent- och registerstyrelsen har enligt särskilda bestämmelser. Närmare bestämmelser om dessa uppgifter har utfärdats i förordningen. 

Patent- och registerstyrelsen utför offentligrättsliga prestationer och andra prestationer och finansierar sin verksamhet med de avgifter som tas ut för prestationerna. Enligt 3 § i lagen om avgifter för patent- och registerstyrelsens prestationer (1032/1992) ska storleken på den avgift som tas ut för prestationerna motsvara beloppet av statens totalkostnader för utförande av prestationen. Dessutom tar Patent- och registerstyrelsen för finansieringen av ovannämnda tillsynsuppgifter ut tillsynsavgifter av skattenatur som återbetalas till Patent- och registerstyrelsen via budgetprocessen. 

Den nya uppgift som föreslås för Patent- och registerstyrelsen är av en annan karaktär än dess nuvarande uppgifter. Den föreslagna uppgiften anknyter mer allmänt till insatserna för att påskynda digitaliseringsutvecklingen i hela samhället och till ett nytt sätt att främja gemensamt utvecklingsarbete mellan den offentliga förvaltningen och privata aktörer. Vid utförandet av uppgiften uppkommer det inga sådana prestationer inom den offentliga förvaltningen för vilka det ska tas ut kundavgifter enligt den ovannämnda lagen om avgifter för patent- och registerstyrelsens prestationer. Till uppgiften hör att främja utvecklingen av en infrastruktur för informationsutbyte som möjliggör digitalisering, och den anknyter inte till skötseln av Patent- och registerstyrelsens övriga lagstadgade uppgifter. Uppgiften utgör inte heller sedvanligt samarbete mellan myndigheterna enligt 10 § i förvaltningslagen (434/2003). 

Målsättning

Syftet med propositionen är att säkerställa att utvecklingen av realtidsekonomin fortsätter efter det att projektet Företagets digitala ekonomi har avslutats, så att den nya formen av gemensamt utvecklingsarbete fortgår som en del av ämbetsverkens och de privata aktörernas normala verksamhet. Målet är att skapa ett interoperabelt digitalt nätverk där aktörerna identifierar varandra på ett tillförlitligt sätt och där information sprids smidigt.  

För det fortsatta utvecklingsarbetet måste aktörerna inom de olika förvaltningsområdena engagera sig för de gemensamma utvecklingsinsatserna så att de gemensamt överenskomna målen kan nås. Verksamhetsmodellen kräver att det införs nya strukturer. Genom den föreslagna lagändringen åläggs således Patent- och registerstyrelsen som en ny uppgift att styra nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning. Dessutom föreslås i propositionen bestämmelser om en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning, till vilken det ska utses företrädare för statsförvaltningen och intressentgrupperna.  

Inom olika förvaltningsområden pågår separata projekt som bland annat anknyter till genomförande av Europeiska unionens lagstiftning och som kan stödja utvecklingen av realtidsekonomin och verksamheten i nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning. Detta kräver dock nära samarbete och övergripande förvaltning. 

Förslagen och deras konsekvenser

4.1  De viktigaste förslagen

I lagen föreslås bestämmelser om en ny uppgift för Patent- och registerstyrelsen. Avsikten är att ämbetsverket i fortsättningen ska svara för styrningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning och för samordningen av den gemensamma utvecklingen av företagens digitala ekonomiförvaltning. 

I lagen föreslås dessutom bestämmelser om en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning som ska bestå av företrädare för privata aktörer och av myndigheter. 

4.2  De huvudsakliga konsekvenserna

Konsekvenser för de offentliga finanserna

Till skillnad från andra uppgifter som föreskrivs för Patent- och registerstyrelsen anknyter styrningen av företagens digitala ekonomiförvaltning och samordningen av den gemensamma utvecklingen inte till offentligrättsliga prestationer eller andra prestationer för vilka avgifter kan tas ut i enlighet med lagen om avgifter för patent- och registerstyrelsens prestationer. Uppgiften ingår inte heller i Patent- och registerstyrelsens nuvarande uppgifter enligt lagen eller förordningen. För utförandet av Patent- och registerstyrelsens nya uppgift föreslås ett anslag på 996 000 euro för 2025. 

För de övriga ansvariga myndigheterna inom nätverket föreslås dessutom anslag för 2025 enligt följande:  

För Statskontoret 725 000 euro för utveckling av användningen av affärshandlingar i digital, dvs. maskinläsbar, form (e-fakturor, upphandlingsmeddelanden, eKvitton) och för utvidgad standardiserad användning av sådana handlingar inom den offentliga förvaltningen och i företagen. 

För Skatteförvaltningen 1 611 000 euro för fortsatt arbete för att minska den administrativa bördan av myndighetsrapportering samt för beredning av införandet av gemensamma lösningar för informationsförmedling (projekt för beredning av myndighetsrapportering). 

Det föreslås att ovannämnda anslag, sammanlagt 3 332 000 euro, tas in under arbets- och näringsministeriets moment för utveckling av digitaliseringen (32.01.10), varifrån användningen av anslaget ska fördelas mellan ämbetsverken i enlighet med vad som beskrivs ovan.  

Konsekvenser för myndigheternas verksamhet

I den föreslagna lagändringen föreslås inga ändringar i ministeriernas eller ämbetsverkens befogenheter. Målet är att skapa en ny typ av struktur som stöder gemensam utveckling, där Patent- och registerstyrelsen kommer att ha en samordnande roll. Avsikten är att ämbetsverken ska svara för beslut som gäller deras eget ansvarsområde och för uppgifter som föreskrivs i lagstiftningen samt för andra uppgifter som anvisats dem.  

I Patent- och registerstyrelsens nya uppgift ingår uppgifter för utveckling av realtidsekonomin och säkerställande av att de övergripande målen framskrider. Helheten är förvaltningsövergripande, och i det inledande skedet har i synnerhet Patent- och registerstyrelsen, Skatteförvaltningen, Statskontoret, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Statistikcentralen centrala roller i arbetet med att uppnå målen. I uppgiften ska ingå uppgifter för att samordna samarbetet dels mellan myndigheter, dels mellan myndigheter och privata aktörer. Skötseln av uppgiften kräver att Patent- och registerstyrelsen får nya personalresurser och skaffar externa sakkunnigtjänster, bland annat i anknytning till informationssäkerhetsfrågor och det gemensamma utvecklingsarbetet.  

Investeringar i företagens digitala ekonomiförvaltning ger betydande fördelar för företagen och för den offentliga förvaltningen i Finland. Enligt de externa expertutredningar som projektet Företagets digitala ekonomi låtit göra beräknas företagen och den offentliga sektorn spara rentav över 6 miljarder euro per år genom att det administrativa arbetet och kostnaderna minskar. Detta förutsätter dock att företagen och den offentliga förvaltningen på bred front inför digitala affärshandlingar i sin verksamhet. Genom förslaget skapar man även förutsättningar för bekämpning av grå ekonomi genom digitaliseringen av ekonomiförvaltningen. 

Konsekvenser för företagen

Propositionen har inga direkta konsekvenser för företagen. Förslaget har dock indirekta konsekvenser eftersom propositionen säkerställer att verksamheten inom nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning liksom också utvecklingsarbetet fortsätter efter att projektet Företagets digitala ekonomi har avslutats. Utvecklandet en interoperabel verksamhetsmiljö kommer att göra det möjligt att ta fram nya typer av tjänster och digitalisera företagens affärshandlingar så att de kan utnyttjas mer effektivt samt att ta steget mot automatiserad myndighetsrapportering. På det sätt som anges ovan medför övergången till en realtidsekonomi betydande fördelar för hela samhället, inklusive för företagen.  

Konsekvenser för digitaliseringsutvecklingen i samhället

Den föreslagna samarbetsstrukturen för nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning kommer att bidra till att utveckla en digital infrastruktur och digitala tjänster som motsvarar företagens och organisationernas behov. 

Det förvaltningsövergripande gemensamma utvecklingsarbetet säkerställer semantisk, organisatorisk, rättslig och teknisk interoperabilitet mellan de digitala ekonomiförvaltningsdokumenten och den digitala infrastrukturen. Interoperabiliteten kommer att göra det möjligt att effektivt utnyttja automatisering bland annat vid spridning av information och vid myndighetsrapportering. Gemensam utveckling är en förutsättning för att man ska kunna skapa interoperabla processer och informationsflöden och är ett sätt att säkerställa en övergripande digitalisering av ekonomiförvaltningen snarare än digitalisering av enskilda affärstransaktioner och processer.  

Genom att skapa en gemensam digital verksamhetsmodell och infrastruktur för företagens ekonomiförvaltning främjas uppkomsten av branschoberoende lösningar. Samtidigt undviker man avvikande utvecklingslinjer inom digitaliseringen av ekonomiförvaltningen. Genom att det gemensamma utvecklingsarbetet baserar sig på en lägesbild säkerställer man att utvecklingsarbetet mellan den privata och den offentliga sektorn bedrivs på ett sätt som beaktar vardera sektorns behov. Som ett resultat av gemensam utveckling uppkommer det på marknaden mer sannolikt tjänster som är interoperabla och som stöder företagens verksamhet. Lösningar som utvecklats och byggts upp i samarbete mellan parterna främjar också verksamheten på andra områden genom att exempelvis göra det möjligt att sprida information även utöver det som gäller företagets digitala ekonomi. Gemensam utveckling kring digitalisering och förbättring av bland annat datakvaliteten skapar en grund för användning av AI-tillämpningar och utnyttjande av ny teknik. 

Alternativa handlingsvägar

5.1  Handlingsalternativen och deras konsekvenser

Bestämmelser om Patent- och registerstyrelsens uppgifter utfärdas genom lag. Den föreslagna uppgiften ingår inte i Patent- och registerstyrelsens nuvarande uppgifter och kan inte genom åtgärder från arbets- och näringsministeriet anvisas ämbetsverket som en permanent uppgift.  

Arbete för att övergå till realtidsekonomi har bedrivits i flera år, redan innan projektet Företagets digitala ekonomi tillsattes. På både EU-nivå och nationell nivå pågår separata projekt som för egen del stöder utvecklingen av en digital ekonomiförvaltning i företagen. Om målet i stället främjas punktvis inom de olika förvaltningsområdena utan någon gemensam struktur för utvecklingsarbetet riskerar man att arbetet går in på olika utvecklingslinjer, att kostnaderna ökar och att en interoperabel verksamhetsmiljö inte blir verklighet. 

Remissvar

Regeringspropositionen var på remiss under tiden 14.6–12.8.2024 i tjänsten Utlåtande.fi .  

Yttranden lämnades av kommunikationsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, kommunikationsministeriet, lantmäteriverket, Patent- och registerstyrelsen, Statistikcentralen, Statskontoret, Skatteförvaltningen, Finlands näringsliv RF, Företagarna i Finland, Kommunförbundet, Finlands revisorer, finsk handel rf, stiftelser och fonder, mikro- och ensamföretagare och företagets projekt för digital ekonomi. Justitieministeriet konstaterade att det inte har något att yttra i ärendet. I regel understödde alla remissinstanser den föreslagna lagändringen och den nya uppgift som åläggs Patent- och registerstyrelsen. Dessutom ansågs det viktigt att inrätta en samarbetsgrupp. I vissa utlåtanden tog man i större utsträckning ställning till målen för utvecklingen av företagens digitala ekonomiförvaltning och sättet att genomföra den. Behovet av fortsatt finansiering av uppgifter och utvecklingsarbete uppmärksammades. 

Specialmotivering

2 §. Uppgifter. Paragrafen innehåller bestämmelser om Patent- och registerstyrelsens uppgifter. I ett nytt 2 mom. föreslås bestämmelser om en ny uppgift för Patent- och registerstyrelsen. Avsikten är att Patent- och registerstyrelsen ska svara för styrningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning och för samordningen av den gemensamma utvecklingen av företagens digitala ekonomiförvaltning.  

Uppgiften innefattar uppgifter för att samordna utvecklingsarbetet och säkerställa att de övergripande målen framskrider. Till dessa uppgifter ska höra bland annat att upprätthålla en lägesbild av företagens förmågor och förändringarna i omvärlden och hålla färdplanen för utveckling uppdaterad, utveckla en datadriven kundsegmentering samt uppdatera och underhålla den övergripande arkitekturen. Till uppgiften ska dessutom höra att samordna insatserna för att säkerställa och utveckla informationssäkerheten, riskhanteringen, beredskapen och dataskyddet. Uppgiften kommer att förutsätta ett nära samarbete och gemensamma utvecklingsinsatser tillsammans med de myndigheter och privata aktörer som ingår i nätverket, i syfte att säkerställa och utveckla interoperabiliteten. 

I de övriga momenten i paragrafen föreslås inga ändringar i sak. Med anledning av det föreslagna nya 2 mom. blir de nuvarande 2 och 3 mom. 3 och 4 mom. 

5 a §. Samarbetsgruppen för företagens digitala ekonomiförvaltning. Det föreslås att till lagen fogas en ny 5 a § med bestämmelser om en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning. Samarbetsgruppen ska ha till uppgift stödja utförandet av den nya i 2 § 2 mom. föreskrivna uppgiften och att främja samarbetet mellan ämbetsverket och dess intressentgrupper. Enligt förslaget ska arbets- och näringsministeriet tillsätta samarbetsgruppen för fem år i sänder. Närmare bestämmelser om samarbetsgruppens sammansättning ska få utfärdas genom förordning av statsrådet. Avsikten är att samarbetsgruppen ska kunna sammanträda i olika sammansättningar.  

Genom att tillsätta en samarbetsgrupp skapar man strukturer för gemensam utveckling och främjar samarbetet mellan privata aktörer och myndigheter. För att kunna fungera smidigt behöver nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning och modellen för gemensam förvaltning en fungerande samarbetsstruktur och aktörerna behöver förbinda sig till det gemensamma utvecklingsarbetet. Samarbetsgruppen kommer dessutom att ha en viktig uppgift i arbetet med att ställa upp gemensamma mål.  

Bestämmelser på lägre nivå än lag

Det föreslås att statsrådets förordning om Patent- och registerstyrelsen ändras. I förordningens 1 §, där det föreskrivs om Patent- och registerstyrelsens uppgifter utöver verkställighets- och tillsynsuppgifter i samband med lagstiftningen inom sitt ansvarsområde, föreslås en ny 4 punkt. I punkten föreslås det att Patent- och registerstyrelsen ska ha till uppgift att främja utvecklingen av realtidsekonomin. Till övriga delar föreslås paragrafens sakinnehåll kvarstå oförändrat. De nuvarande 4–7 punkterna är i fortsättningen 5–8 punkterna.  

Till förordningen fogas dessutom en ny 2 a §, där det utfärdas närmare bestämmelser om sammansättningen för samarbetsgruppen för företagens digitala ekonomiförvaltning. 

Ikraftträdande

Det föreslås att lagen träder i kraft den 1 januari 2025. 

10  Förhållande till andra propositioner

Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2025 och avses bli behandlad i samband med den. 

11  Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning

Bestämmelser om Patent- och registerstyrelsens uppgifter finns i lagen om Patent- och registerstyrelsen. En avsevärd del av ämbetsverkets uppgifter innefattar utövning av offentlig makt och bestämmelser om dem har i enlighet med 2 § 3 mom. och 119 § 2 mom. i grundlagen utfärdats genom lag.  

Den nya uppgift som föreslås i propositionen avviker från ämbetsverkets övriga uppgifter och innefattar inte i grundlagen avsedd utövning av offentlig makt. Det centrala innehållet i uppgiften är att främja myndighetssamarbete och den offentliga sektorns och privata aktörers gemensamma utvecklingsarbete med syftet att införa gemensamt överenskomna interoperabla digitala lösningar. I propositionen föreslås inga ändringar i ämbetsverkens lagstadgade uppgifter eller befogenheter.  

På de grunder som anges ovan kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning. 

Kläm 

Kläm 

Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lagförslag

Lag om ändring av lagen om Patent- och registerstyrelsen 

I enlighet med riksdagens beslut  
fogas till 2 § i lagen om Patent- och registerstyrelsen (578/2013), sådan paragrafen lyder delvis ändrad i lag 1497/2016, ett nytt 2 mom., varvid de nuvarande 2 och 3 mom. blir 3 och 4 mom., samt till lagen en ny 5 a § som följer:  
2 § Uppgifter 
Kläm 
Patent- och registerstyrelsen svarar för samordningen av nätverket för företagens digitala ekonomiförvaltning och av den gemensamma utvecklingen av företagens digitala ekonomiförvaltning. 
Kläm 
5 a § Samarbetsgruppen för företagens digitala ekonomiförvaltning 
Vid Patent- och registerstyrelsen kan det finnas en samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning med uppgift att stödja utförandet av Patent- och registerstyrelsens i 2 § 2 mom. föreskrivna uppgift samt att främja samarbetet mellan Patent- och registerstyrelsen och dess intressentgrupper. 
Samarbetsgruppen tillsätts av arbets- och näringsministeriet för fem år i sänder. Bestämmelser om samarbetsgruppens sammansättning utfärdas genom förordning av statsrådet. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors den 23.9.2024 
Statsminister Petteri Orpo 
Arbetsminister Arto Satonen 

Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om Patent- och registerstyrelsen 

I enlighet med statsrådets beslut 
ändras i statsrådets förordning om Patent- och registerstyrelsen (612/2013) 1 §, sådan den lyder i statsrådets förordning 1376/2015, samt  
fogas till förordningen en ny 2 a §, som följer:  
1 §  Uppgifter 
Patent- och registerstyrelsen har utöver verkställighets- och tillsynsuppgifter i samband med lagstiftningen inom sitt ansvarsområde till uppgift att 
1) främja ny och växande företagsverksamhet, 
2) främja skyddet av företagens kännetecken och uppfinningar, 
3) främja förenings- och stiftelseverksamhet, 
4) främja utvecklingen av realtidsekonomin, 
5) producera företags- och organisationsinformation för hela samhället, 
6) producera sakkunnigtjänster för arbets- och näringsministeriet och för övriga ministerier och myndigheter, 
7) producera kommunikations- och rådgivningstjänster inom sitt område, 
8) delta i internationellt samarbete och informationsutbyte. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
2 a §  Samarbetsgruppen för företagens digitala ekonomiförvaltning 
Den samarbetsgrupp för företagens digitala ekonomiförvaltning som avses i 5 a § i lagen om Patent- och registerstyrelsen har en ordförande och en vice ordförande, samt högst 20 andra medlemmar som företräder ministerierna och andra myndigheter samt Patent- och registerstyrelsens centrala intressentgrupper. För var och en av medlemmarna ska det utses en personlig suppleant. 
Kläm 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna förordning träder i kraft den 20 .