4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Ekonomiska konsekvenser
Skattesänkningen i fråga om transportbränslen från och med början av 2026 kommer att minska statens skatteintäkter från punktskatten med cirka 50 miljoner euro på 2026 års nivå. Punktskatteintäkterna enligt budgetekonomin för 2026 uppskattas sjunka med cirka 42 miljoner euro, vilket förklaras av tidpunkten för när punktskatterna redovisas. Den skattesänkning som genomförs vid ingången av 2027 förväntas minska punktskatteintäkterna med cirka 50 miljoner euro på 2027 års nivå. Sammanlagt kommer ändringarna av minska punktskatteintäkterna med cirka 96 miljoner euro, det vill säga cirka fyra procent på 2027 års nivå. På grund av den uppskattade minskningen av bränsleförbrukningen och ökningen av andelen förnybara bränslen kommer ändringarna att sänka punktskatteintäkter med cirka 80 miljoner euro på 2029 års nivå.
De föreslagna skattesänkningarna kommer att minska de indexbundna utgifterna för inkomstöverföring med uppskattningsvis cirka tio miljoner euro 2027 och från och med 2028 med cirka 20 miljoner euro. Den offentliga ekonomins utgifter för bränslen kommer att minska med cirka tre miljoner euro. Konsekvenserna för intäkterna från andra skatter och avgifter av skattenatur inom den offentliga ekonomin bedöms som helhet vara små. De föreslagna skattesänkningarna beräknas försvaga den offentliga ekonomin med cirka 57 miljoner euro på 2029 års nivå. De föreslagna skattesänkningarna kan dessutom försämra statsfinanserna genom fullgörandet av skyldigheterna inom ansvarsfördelningssektorn, eftersom ändringen kommer att öka utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn. Dessa effekter bedöms i avsnittet om miljökonsekvenser.
De sammanlagda skattesänkningarna på 2027 års nivå i fråga om bensin och produkter som ersätter bensin kommer att vara 2,7 cent per liter, det vill säga cirka 3,9 procent, och i fråga om dieselolja och bränslen som ersätter dieselolja 2,4 cent per liter, det vill säga cirka 5,4 procent. På grund av att skattesubventionen för dieselolja uppgår till 25,95 cent per liter är den procentuella skattesänkningen större för dieselolja än för motorbensin. Den genomsnittliga skattesänkningen har beräknats utifrån antagandet att andelen förnybara drivmedel kommer att utgöra 20,4 procent av vägtrafikbränslena 2027.
Det genomsnittliga priset inklusive mervärdesskatt på motorbensin och biodrivmedel som ersätter bensin kommer i och med skattesänkningarna att sjunka med sammanlagt cirka tre cent per liter, det vill säga cirka två procent. Det genomsnittliga priset inklusive mervärdesskatt på dieselolja och biodrivmedel som ersätter dieselolja kommer att sjunka med cirka 3,3 cent per liter, det vill säga med cirka två procent. Vid bedömningen av skattesänkningarnas effekt på priserna har man på grund av distributionsskyldigheten i fråga om förnybara drivmedel antagit att sänkningen av koldioxidskatten i förhållande till energiinnehållet kommer att ha lika stora effekter på priset på bensin och på priset på diesel. Man har i kalkylerna gjort ett antagande om att skattesänkningen kommer att överföras fullt ut till pumppriserna på bränslena, men detta antagande är förenat med osäkerhet. I fråga om huruvida skatteändringarna kommer att överföras fullt ut till priserna finns det forskningsresultat som bekräftar detta, men det finns också motsatta forskningsresultat.
Som en följd av skattesänkningarna kommer de årliga drivmedelskostnaderna för en lastbil med genomsnittlig dieselbränsleblandning att sjunka med 1 600 euro, under antagandet att den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 48 liter per 100 kilometer och det årliga antalet körda kilometer är 125 000 kilometer. De genomsnittliga årliga drivmedelskostnaderna för en bensindriven personbil kommer med beaktande av mervärdesskatten att sjunka med cirka 32 euro och för en dieselbil med 32 euro, om bådas antal körda kilometer är 17 000 kilometer om året och den bensindrivna personbilens förbrukning är 6,4 liter och den dieseldrivna bilens 5,6 liter per 100 kilometer.
De föreslagna skattesänkningarna beräknas ha en direkt inflationseffekt på sammanlagt -0,04 procent. Ändringen i konsumentprisindex förutspås således år 2027 vara 0,04 procentenheter lägre än vad den skulle vara utan sänkningarna.
Konsekvenser för företagen
Av skattesänkningen för transportbränslen kommer cirka en tredjedel att gälla vägtransporttjänster, genom vilka den kommer att ha spridningseffekter på olika aktörer i samhället. Den mekaniska kostnadsminskningen för fabriksindustrin indirekt via vägtransporttjänsterna kommer att vara uppskattningsvis cirka sju miljoner euro, vilket är uppskattningsvis mindre än 0,01 procent i förhållande till fabriksindustrins totala kostnader och cirka 0,06 procent i förhållande till fabriksindustrins rörelseöverskott.
De kostnadseffekter som realiseras kan dock vara mindre än de mekaniska kostnadseffekterna, eftersom skattesänkningen i någon mån kan höja priserna för de mellanprodukter som industrin använder och höja lönerna. De kostnadseffekter som realiseras kommer sannolikt att vara mindre än de mekaniska kostnadseffekterna särskilt inom skogsindustrin, där rotpriserna på virke torde reagera snabbt på förändringar i efterfrågan på virke.
Miljökonsekvenser
Den föreslagna skattesänkningen förväntas ha negativa konsekvenser när det gäller ambitionen att minska koldioxidutsläppen inom trafiksektorn, som inte omfattas av utsläppshandeln. På kort sikt uppskattas de föreslagna skattesänkningarna höja bränsleförbrukningen hos bensindrivna personbilar med cirka 0,4 procent och hos dieseldrivna personbilar med cirka 0,4 procent jämfört med om skattesänkningen inte skulle genomföras. Förbrukningen av drivmedel inom nyttotrafiken beräknas öka med cirka 0,1 procent. Förbrukningen av transportbränslen beräknas således öka med sammanlagt cirka 0,3 procent på kort sikt. Uppskattningarna baserar sig på antagandet att skattesänkningen får fullt genomslag på priserna och på en priselasticitet på -0,27 för kortsiktig efterfrågan på bensin (Levin et al. 2017: High Frequency Evidence on the Demand for Gasoline). Priselasticiteten för efterfrågan på drivmedel inom nyttotrafiken har uppskattats vara -0,07 på kort sikt.
Den konsekvensbedömning som gäller skattesänkningens långsiktiga konsekvenser för efterfrågan på drivmedel är förknippad med en betydligt större osäkerhet. Konsekvenserna på lång sikt kan dock antas vara större än konsekvenserna på kort sikt, eftersom konsumenterna och företagen har mera möjligheter att anpassa sig till skatteändringarna på lång sikt, bland annat genom valet av drivkraft. Om till exempel den långsiktiga priselasticiteten i efterfrågan på bränslen ligger mellan 0,4 och 1,5, ökar skattesänkningen efterfrågan på bränslen med cirka 0,6–2,4 procent på lång sikt.
På grund av det utsläppstak som gäller utsläppshandeln för bränsledistributörerna kommer den ökade förbrukningen av transportbränslen i Finland inte, med hänsyn till de nuvarande priserna på ETS2-futurer, att höja de kalkylerade utsläppen från 2027 inom de sektorer i Europa som omfattas av utsläppshandeln. En ökad förbrukning av transportbränslen i Finland kommer dock att öka de globala växthusgasutsläppen, eftersom den ökade bränsleförbrukningen kommer att leda till en ökad användning av sådana hållbara, flytande förnybara drivmedel som inte omfattas av utsläppshandeln. En ökad användning av flytande biodrivmedel kan antas orsaka växthusgasutsläpp när man beaktar det begränsade utbudet av avfallsbaserade råvaror för biodrivmedel
Grinsven m.fl. (2020): Used Cooking Oil (UCO) as biofuel feedstock in the EU
och effekterna av icke avfallsbaserade råvaror inom markanvändningssektorn
Se t.ex. Seppälä m.fl. (2024): Tieliikenteen päästövähennystoimet ja niiden vaikutukset (s. 56–57, på finska, sammandrag på svenska)
.
Den föreslagna skattesänkningen kommer i viss mån att sänka nivån på den totala styrningen av utsläppshandeln för bränsledistributörerna, distributionsskyldigheten och dess påföljdsavgifter samt koldioxidskatten, till att övergå från fossila bränslen till förnybara bränslen. I fråga om de utsläpp från förbränning av fossila bränslen som beräknas inom ansvarsfördelningssektorn kommer sänkningen av nivån på utsläppsstyrningen att vara cirka 13 euro per ton koldioxid, när från och med 2028 den totala nivån på den utsläppsstyrning som genom påföljdsavgiftsnivåer, utsläppshandel och koldioxidskatt enligt den gällande lagen syftar till att driva övergången från fossila bränslen till förnybara bränslen är cirka 800 euro per ton koldioxid upp till nivån för den allmänna distributionsskyldigheten och cirka 150 euro per ton koldioxid för den del som överskrider den allmänna distributionsskyldigheten. På grund av de tidsbegränsade sänkningar av nivåerna på påföljdsavgifterna som gäller åren 2026 och 2027 kommer den föreslagna sänkningen av koldioxidskatten att i någon mån öka sannolikheten för att andelen förnybara drivmedel i transportbränslena blir lägre än de föreskrivna nivåerna för distributionsskyldigheten i fråga om den del som överstiger 13,5 procent.
På grund av den ökade bränsleförbrukning som följer av skattesänkningen beräknas de kalkylerade utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn öka 2027 med cirka 0,02 miljoner ton koldioxidekvivalenter, det vill säga med cirka 0,2 procent. Mot slutet av årtiondet kommer effekten att vara större på grund av den högre priselasticiteten för bränslen på längre sikt. Under antagandet att priselasticiteten i förbrukningen av transportbränslen är -0,7 på 2030 års nivå kommer den kalkylerade utsläppsökningen att vara cirka 0,05 miljoner ton koldioxid, då hänsyn tas till nivån på distributionsskyldigheten 2030.
Utan kompenserande åtgärder för att minska utsläppen kan en ökning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn på grund av sänkningen av punktskatten på transportbränslen öka statens utgifter på grund av anskaffningen av utsläppsenheter inom ansvarsfördelningssektorn eller minska inkomsterna från försäljningen av utsläppsenheter. Hur stora konsekvenserna blir beror på priset på en utsläppsenhet inom ansvarsfördelningssektorn mellan EU:s medlemsländer, vilket för närvarande är förenat med mycket stora osäkerhetsfaktorer. Om priset på en utsläppsenhet till exempel ligger mellan 30 och 300 euro per ton koldioxid, kan en ökning av utsläppen inom ansvarsfördelningssektorn med 0,02–0,05 miljoner ton koldioxid på årsnivå öka statens utgifter eller minska statens inkomster med uppskattningsvis cirka 1–15 miljoner euro.
Konsekvenser för myndigheterna
Den föreslagna ändringen av skattenivån påverkar inte myndigheternas verksamhet på annat sätt än i form av engångskostnader för informationssystem.
Konsekvenser för medborgarnas ställning
Konsekvenserna av den föreslagna skattesänkningen för hushållen enligt inkomstdecil presenteras i figur 4. Den föreslagna ändringen kommer att öka hushållens disponibla inkomster med i medeltal 0,04 procent, i den lägsta inkomstdecilen 0,04 procent och i den högsta inkomstdecilen 0,03 procent. Utöver dessa konsekvenser kan skattesänkningen påverka hushållen indirekt bland annat via sänkta kostnader för vägtransporttjänster. Denna konsekvens bedöms dock vara liten. Vid granskningen har det beaktats att skattelättnaden minskar de indexbundna förmånerna, vilket minskar ökningen av disponibla inkomster särskilt i de lägsta inkomstdecilerna. Det finns skäl att betrakta kalkylen som riktgivande, eftersom kalkylen baserar sig på en konsumtionsundersökning från 2022 och inte beaktar den faktiska och framtida elektrifieringen av trafiken.
Figur 4. Skattelättnadens inverkan på de disponibla inkomsterna enligt inkomstdecil. Källa: Statistikcentralen, finansministeriet.