Senast publicerat 03-11-2021 12:22

Regeringens proposition RP 133/2015 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk, lagen om bekämpning av skogsskador och viltskadelagen

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I denna proposition föreslås det ändringar i den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk, lagen om bekämpning av skogsskador och viltskadelagen. 

Den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk ändras för att de besparingar som tagits in i regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering ska kunna genomföras. Stödet för bekämpning av rotticka slopas. Stödet för vitaliseringsgödsling begränsas till borgödsling och till gödsling med aska i torvmarksskog. Förutsättningarna för beviljande av stöd för vård av ungskog innan arbetet inleds ska preciseras. Till lagen fogas även en bestämmelse om avbrott i behandlingen och beviljandet av stöd. 

Lagen om bekämpning av skogsskador ändras så att bekämpning av rotticka blir obligatoriskt i framtiden. I och med att stödet för bekämpning av rotticka upphör är det viktigt att även i framtiden trygga skogarnas goda hälsa. I viltskadelagen stryks hänvisningen till lagstiftningen om finansiering av hållbart skogsbruk. 

Lagarna avses träda i kraft den 1 april 2016. 

ALLMÄN MOTIVERING

Inledning

Den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015, nedan finansieringslagen) trädde i kraft den 1 juni 2015. I finansieringslagen föreskrivs om stöden för skogsbruk. Stödsystemet grundar sig på Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd och stödsystemet har godkänts av Europeiska kommissionen. Stödsystemet är temporärt och gäller till och med den 31 december 2020. Stöden är beroende på prövning och de beviljas inom ramen för den bevillningsfullmakt och de anslag som kan användas årligen. 

Syftet med lagen om bekämpning av skogsskador (1087/2013) är att upprätthålla skogarnas goda hälsa. Avsikten med lagen är särskilt att hålla de värsta skadeinsektstammarna i skogarna på tillräckligt låg nivå. Med skog avses ett område på vilket skogslagen (1093/1996) tillämpas. 

I viltskadelagen (105/2009) föreskrivs om de grunder och förfaranden som anknyter till ersättning av skador som orsakats av vilt och för förebyggande av sådana skador. 

Grunden för denna proposition är besparingarna i enlighet med regeringsprogrammet och de behov av ändringar i stödsystemet som de för med sig. Samtidigt stryks hänvisningen i viltskadelagen till lagstiftningen om finansiering av hållbart skogsbruk. 

Nuläge

2.1  Den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk

Syftet med finansieringslagen är att sporra de enskilda skogsägarna till en hållbarbar skötsel och användning av skogarna på ett sätt som gör det möjligt att utöver de privatekonomiska målen även uppnå samhällets skogspolitiska mål och målen för användningen av skogarna. Genom stödsystemet sporras markägarna till att utföra åtgärder som är ändamålsenliga med tanke på ekonomin och bevarandet av den biologiska mångfalden och som främjar en gynnsam utveckling av skogsresurserna, tryggandet av den biologiska mångfalden och anpassningen till klimatförändringen på lång sikt.  

I finansieringslagen indelas stöden i tre grupper: ekologiska stöd och stöd som främjar skogarnas tillväxt, vägnät samt bevarande av skogarnas biologiska mångfald och vård av skogsnaturen. Ekologiska stöd och stöd som främjar skogarnas tillväxt kan beviljas för tidig vård av plantbestånd, vård av ungskog, vitaliseringsgödsling, bekämpning av rotticka och vård av torvmarksskog. Stödet för vägnät gäller grundlig förbättring av enskilda vägar och byggande av nya skogsvägar. För bevarande av skogarnas biologiska mångfald beviljas miljöstöd. Bestämmelserna om stöd för vård av skogsnaturen ingår i samma kapitel som bestämmelserna om miljöstöd i finansieringslagen. 

I fråga om stödvillkoren, stödens storlek och grunderna för bestämmande av stöden enligt finansieringslagen föreskrivs i statsrådets förordning om finansiering av hållbart skogsbruk (594/2015). Andra författningar om finansiering är statsrådets förordning  

om det medelrotpris per kubikmeter virke som ska användas vid beräkning av miljöstödet för skogsbruket (595/2015) och jord- och skogsbruksministeriets förordning om kraven på innehållet i de handlingar som gäller finansieringen av hållbart skogsbruk (622/2015). 

På beviljande, utbetalning, tillsyn och andra motsvarande omständigheter i fråga om stöden enligt finansieringslagen tillämpas utöver finansieringslagen också statsunderstödslagen (688/2001). Beviljande, utbetalning och tillsyn av finansieringen sköts av Finlands skogscentral, nedan skogscentralen. Bestämmelser om skogscentralens organisation finns i lagen om Finlands skogscentral (418/2011).  

2.2  Lagen om bekämpning av skogsskador

Gruppen svampsjukdomar är den mest betydande skadegöraren som försvagar våra skogars hälsa. Rottickan är den kommersiellt sett mest skadliga av dem. Smitta av rotticka medför en gradvis försämrad virkeskvalitet och leder slutligen till att det smittade trädet dör.  

Rottickans spridning i de finländska skogarna är till stor del en följd av sommaravverkningarna som infördes på 1960-talet. Svampen sprider sig till friska bestånd huvudsakligen via färska stubbar samt rot- och rothalsskador som uppstår vid drivning. Svampskadorna fortsätter och ökar på växtställena även i nästa trädgeneration om särskilda åtgärder inte vidtas i samband med föryngringen. Infektioner av rotticka kan även leda till påföljande skador. Murkna granar är känsliga för vindskador och via dem kan även granbarkborren och andra skadeinsekter föröka sig om inte trädet tas bort i tid. De problem som rottickan för med sig kan märkas först efter många år.  

Granrottickan förekommer i hela landet så att den blir mer sällsynt ju längre norrut man kommer. Det är känt att tallrottickan i praktiken förekommer i hela södra Finland ända upp till Paltamo, men rikligast förekommer den i Sydöstra Finland. I dagsläget rekommenderar Naturresursinstitutet bekämpning av både granrotticka och av tallrotticka vid samtlig beståndsvårdande avverkning och slutavverkning i barrträdsdominerade skogar både på mineraljordar och på torvmarker i hela landet förutom i Lappland. Bekämpningen görs i regel som stubbehandling med ett biologiskt pergamentsvamppreparat eller urealösning. Behandlingen ska göras omsorgsfullt i samband med avverkning så att minst 85 procent av stubbytan täcks av be-kämpningsmedlet. Den bästa bekämpningsmetoden är byte av trädart till lövträd. Då försvinner rottickan åtminstone till största delen från växtplatsen, dvs. denna bekämpningsmetod har effekt även på den rotticka som redan finns på platsen. Älgskadorna och den låga avkastningen av lövträdsskogar i jämförelse med barrträd är dock problem. Det är också till en viss grad möjligt att bekämpa rottickan mekaniskt genom att ta bort stubbarna från föryngringsytan. Då bör dock alla stubbar på området avlägsnas. Avlägsnande av samtliga stubbar kan för sin del orsaka näringsproblem på växtplatsen. Om slutavverkning görs på sommaren och en del av stubbarna från barrträd inte tas ut, ska de stubbar som lämnas kvar behandlas med bekämpningspreparat.  

I dagsläget är bekämpning av rotticka frivilligt och det är möjligt att få statsstöd för bekämpningen i enlighet med finansieringslagen. Stödet har endast täckt en del av kostnaderna.  

Ett av kriterierna vid skogscertifiering enligt PEFC är att bekämpning av rotticka ska utföras vid drivning på riskobjekt. Med riskobjekt avses de barrträdsdominerade avverkningsobjekt på områdena för södra och mellersta delen av Finland där drivning sker mellan 1 maj och 30 november. Områdena för södra och mellersta delarna av Finland definieras i 1 § i statsrådets förordning om hållbar skötsel och användning av skog (1308/2013). Det är frivilligt att ansluta sig till certifieringen men största delen av de finländska skogarna är PEFC-certifierade.  

Målsättning och de viktigaste förslagen

3.1  Målsättning

Besparingarna i enlighet med regeringsprogrammet kräver en översyn av det temporära stödsystemet för skogsbruket. Syftet med propositionen är till denna del att anpassa stödsystemet till storleken av den bevillningsfullmakt som årligen kan användas och till de anslag som anvisas för verksamheten så att statsstödet styrs till åtgärder som är så genomslagskraftiga som möjligt. Bedrivande av skogsbruk är en långsiktig verksamhet och med tanke på skogarnas tillväxt och skogsbrukets lönsamhet är det väsentligt att skogsvårdsarbetena utförs vid rätt tidpunkt. Syftet med statsstödet är att sporra enskilda skogsägare till ett aktivt bedrivande av skogsbruk och därmed främja genomförandet av Nationella skogsstrategin 2025. I propositionen föreslås en minskning av de åtgärder som kan finansieras. Syftet är dessutom att i möjligaste mån förenkla administrativa förfaranden och spara på administrationens resurser samt underlätta ansökandet om stöd.  

När det gäller lagen om bekämpning av skogsskador är propositionens syfte att upprätthålla skogarnas goda hälsa och bekämpa skogsskador. Målsättningen för den ändring av lagen som ska göras är att säkerställa att skogarnas värsta svampsjukdom, dvs. rottickan, bekämpas. 

3.2  De viktigaste förslagen

En anpassning av finansieringen av stödsystemet för skogsbruket till storleken av den bevillningsfullmakt och de anslag som årligen anvisas i statsbudgeten kräver att den verksamhet som ska stödjas inskränks. Bekämpning av rotticka ska inte längre stödjas. Kostnaderna för bekämpning av rotticka är inte stora i relation till avverkningsinkomsterna, varför det i propositionen bedöms att det inte är ändamålsenligt att avsätta de minskande anslagen inom stödsystemet som incitament för åtgärden i fråga. Stödet för vitaliseringsgödsling begränsas till gödsling med aska av torvmarksskog och till gödsling av objekt där marken har borbrist Förutsättningarna för beviljande av stöd för vård av ungskog innan arbetet inleds ska preciseras. 

Med tanke på tillräckligheten för den bevillningsfullmakt och de anslag som kan användas årligen fogas till den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk en ny bestämmelse som gör det möjligt att avbryta behandlingen och beviljandet av stöd för en viss tid eller tills vidare. Stödsystemet är temporärt och förutsättningen för systemet är att det finns bevillningsfullmakt tillgänglig 2016–2020. Avbrottet ska basera sig på jord- och skogsbruksministeriets beslut. I lagen preciseras dessutom bestämmelsen om offentlig upphandling och procedurbestämmelsen om det slutliga stödbeloppet. 

Det föreslås att lagen om bekämpning av skogsskador ska ändras så att bekämpning av rotticka blir obligatoriskt. Bekämpningen av rotticka är viktigare än någonsin eftersom klimatuppvärmningen enligt prognoserna anmärkningsvärt ökar rottickans aktivitet i Finland. En höjning av temperaturen med t.ex. fem grader ökar enligt forskningen rottickans aktivitet i Södra Finland nästan fyra gånger mer än trädtillväxten. Man tror inte att rottickan lider speciellt mycket av om marken i framtiden är torrare än i dagsläget. Även de kortare vintrarna kommer att främja utbredningen av rotticka till nya områden, eftersom en allt större del av avverkningen måste ske under den tid marken är ofrusen. 

I propositionen anses att bekämpningen inte kan grunda sig endast på frivillighet, eftersom rotticka kommersiellt sett är den mest skadliga svampsjukdomen i de finländska skogarna och årligen orsakar förluster på nästan 50 miljoner för markägarna. Ett bevarande av bekämpningen av rotticka som frivillig även i framtiden skulle därmed ge fel signal till skogssektorn om åtgärdens betydelse och detta kunde leda till att bekämpningen försummas med anmärkningsvärda ekonomiska skador som realiseras först om många år. I lagstiftningen har virkesägaren sedan början av 1990-talet förpliktats att avlägsna rått barrträdsvirke ur skogarna och från avverkningsplatserna. Genom denna åtgärd strävar man efter att de värsta skadeinsektstammarna ska hållas på en låg nivå. Bekämpningen av rotticka kan också anses vara en åtgärd motsvarande borttransport av virke. Bekämpning av svampsjukdomar har inte tidigare föreskrivits genom lag. I fråga om utbredningen av rotticka har det ingripits på lagnivå endast från 2014, då man genom lagen om bekämpning av skogsskador började begränsa lagringen av stubbar i skogen på grund av risken för utbredning av rotticka. Bekämpning av rotticka görs redan nu i samband med avverkning, varför förfarandena och utrustningen för åtgärden redan finns. 

I viltskadelagen stryks hänvisningen till lagstiftningen om finansiering av hållbart skogsbruk. 

Propositionens konsekvenser

4.1  Finansieringen av skogsbruket

Stödsystemet för skogsbruk är temporärt och med stöd av det kan beslut fattas till utgången av 2020 och betalningar göras till utgången av 2023. Samtliga stödbeslut som fattas med stöd av finansieringslagen, med undantag av beslut som gäller projekt för vård av skogsnaturen och miljöstöd, fattas inom ramen för bevillningsfullmakten.  

När det årliga anslagsbehovet för det ursprungliga stödsystemet uppskattades kom man fram till sammanlagt 6 miljoner euro för arbete för vård av skogsnaturen och avtal om miljöstöd och sammanlagt 68 miljoner euro för övriga åtgärder. I budgetpropositionen för 2016 har för genomförande av stödsystemet har under moment 30.40.45 föreslagits 3 miljoner euro för projekt för vård av skogsnaturen, 3 miljoner för avtal om miljöstöd och under moment 30.40.44 för andra åtgärder ett anslag på 55,23 miljoner euro och en bevillningsfullmakt på 58 miljoner euro. 

När tillräckligheten för det anslag som beviljas årligen bedöms ska förutom de statsstöd som binds av besluten som fattas med stöd av finansieringslagen även beaktas att stödbeslut i fråga om åtgärder som tryggar virkesproduktionen har fattats med stöd av den upphävda lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (1094/1996) i sådan omfattning att fram till utgången av 2019 beräknas dessa medföra utgifter för staten på sammanlagt cirka 40 miljoner euro. Under 2016 beräknas dessa beslut medföra utgifter på cirka 20 miljoner euro när de kvarvarande betalningarna fördelas på åren 2017–2019. 

Behovet av den årliga bevillningsfullmakten och anslagen är beroende av antalet separata åtgärder och hur de infaller tidsmässigt. I propositionen har man strävat efter att fördela det statsstöd som årligen kan användas så att målen för stödsystemet i huvudsak kan nås, trots att omfattningen för verksamheten till vissa delar måste inskränkas. Genom stödsystemet sporras markägarna till att även i framtiden bedriva en aktiv och rättidig skogsvård och därmed öka skogstillväxten, skogsvägnätet upprätthålls och skogarnas biologiska mångfald tryggas samt skogarnas anpassning till klimatförändringen främjas. 

Under de senaste två åren har nästan hälften av det årliga anslaget för stöd av virkesproduktionen, dvs. nästan 40 miljoner euro, använts för vård av ungskog och tillvaratagande av klenträd i anknytning till den. Eftersom man dessutom bedömer att det behövs cirka 10 miljoner euro per år för tidig vård av plantbestånd som ett nytt arbetsslag, kan det antas att två tredjedelar av den årliga bevillningsfullmakten på 58 miljoner euro behövs för godkännande av stödansökningar i fråga om arbeten som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog. Återstoden av bevillningsfullmakten kan då användas för godkännande av vitaliseringsgödsling, vård av torvmarksskog och skogsvägsprojekt. Genom det stöd som beviljas för tidig vård av plantbestånd samt vård av ungskog och tillvaratagande av klenträd i anknytning till detta beräknas att man årligen uppnår en prestationsmängd på sammanlagt cirka 155 000 hektar och för projekt för vård av torvmarksskog cirka 40 000 hektar per år. Det uppskattas att vitalise-ringsgödsling görs på några tusen hektar. Projekt för förbättring av skogsvägar omfattande cirka 1 600 kilometer kan inledas och nybyggnation av vägar omfattande cirka 200 kilometer kan godkännas. 

Utöver tidig vård av plantbestånd beräknas att det årligen behövs cirka 30 miljoner euro för vård av ungskog, cirka 1 miljon euro för vitaliseringsgödsling, cirka 6 miljoner euro för vård av torvmarksskog och cirka 11 miljoner euro för byggande av skogsvägar.  

För miljöstödsavtal reserveras årligen ett belopp på cirka 2 miljoner euro, med vilket uppskattningsvis 2 200 miljöstödsavtal kan ingås, om miljöstödets bestämningsgrunder ändras. Avsikten är att genom förordning av statsrådet sänka grundersättningen från det som gäller i dagsläget, vilket skulle betyda en sänkning på några procent av miljöstödsbeloppet. För kostnader som föranleds av projekt för vård av skogsnaturen kan cirka en miljon euro användas årligen. 

Slopandet av bekämpning av fårticka i stödsystemet beräknas spara cirka 7 miljoner per år i statsstöd. Begränsningen av vitaliseringsgödsling till att endast gälla gödsling med aska i torvmarksskog och gödsling på objekt där marken har borbrist torde inte minska behovet av stöd.  

Avsikten är att stödnivåerna och stödvillkoren som föreskrivs genom förordning av statsrådet ska ändras så att med tanke på stödsystemets sporrande effekt riktas de besparingar som krävs på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt till olika arbetsslag. Det finns skäl att hålla stödnivån för tidig vård av plantbestånd kvar på gällande nivå liksom de krav som ställs på plantbeståndet efter genomförandet av åtgärden. Den period då tidig vård av plantskog ur skogsvårdssynpunkt är mest ändamålsenlig att genomföra är kort och ett av stödsystemets centrala mål är att sporra skogsägarna till att utföra vårdarbetet vid rätt tidpunkt. 

Stödjandet av insamling av klenträd i samband med vård av ungskog är sekundärt i förhållande till stödjandet av skogsvårdsarbete. Trots att främjandet av användning av klenträd på det hela taget är ett incitament för vård av ungskog, är en sänkning av det höjda arealstödet befogat för att de årliga anslagen och bevillningsfullmakten ska räcka till utan att prestationsmängderna sjunker för mycket. Avsikten är att sänka stödnivån med cirka 20 euro per hektar. Det finns även skäl att rikta stödet mer än för närvarande till vård av övertäta plantskogar och unga gallringsskogar där gallring inte är kommersiellt lönsam. 

Stödnivåerna i fråga om vård av torvmarksskog och byggande av skogsvägar måste även sänkas på samma sätt som stödnivån för vitaliseringsgödsling. Trots besparingarna är avsikten inte att stödnivån för de skogsvägsprojekt som ska genomföras i norra Finland sänks genom förordningen av statsrådet. 

Jord- och skogsbruksministeriet ges möjlighet att avbryta beviljandet och behandlingen av stöd om den årliga bevillningsfullmakten håller på att ta slut för någon av de åtgärder som bevillningsfullmakten anvisats för. Med detta strävas efter en bättre styrning av ett balanserat genomförande av de olika åtgärderna samt efter en jämn användning av bevillningsfullmakten och anslagen så att målen för stödsystemet uppnås. 

4.2  Bekämpning av rotticka

Enligt uppskattningar orsakar rottickan årliga förluster på närmare 50 miljoner euro för markägarna. Genom bekämpningen av rotticka minskas dessa ekonomiska förluster och dessutom strävar man efter att förhindra att rottickan breder ut sig till nya områden. För närvarande är det totala kostnaderna för bekämpningen per avverkad kubikmeter cirka 1,76 euro vid beståndsvårdande avverkning och 1,45 euro vid förnyelseavverkning. 

Administrationen av stödet för bekämpning av rotticka har förbrukat en anmärkningsvärd del av Finlands skogscentrals resurser i förhållande till beloppen för de beviljade stöden. Efter det att stödsystemet trädde i kraft har antalet stödmottagare årligen uppgått till tiotusentals och det beviljade stödet till dem i genomsnitt cirka 200 euro. Arbetsbördan i anknytning till administrationen av stödet har också ökat på grund av att skogscentralen har varit tvungen att i fråga om vissa av dem som ansökt om stöd för bekämpning av rotticka klarlägga om de är sådana stora företag som avses i Europeiska unionens regler om statligt stöd och om kravet på stödets incitament uppfylls för dessa företags del. 

4.3  Konsekvenser för skogsindustrin

Avverkaren ska sörja för bekämpningen av rotticka. Av virket från enskilda skogar säljs cirka 80 procent på rot. Vid rotförsäljning överlåter ägaren avverkningsrätten till virkesköparen. I princip är alltså den industri som köper virket således skyldig att sörja för bekämpningen av rotticka. I praktiken är det huvudsakligen skogsmaskinentreprenörerna som sköter bekämpningen. Industrin som köper virket har också som en del av egenkontrollen skyldighet att följa med att bekämpningen av rotticka utförs. 

Om bekämpningen av rotticka blir obligatorisk kan det medföra att man i högre grad vill utföra avverkning på vintern, varvid de säsongsmässiga variationerna i virkesanskaffningen ytterligare kan öka. Den som utför bekämpning av rotticka är även skyldig att avlägga examen inom området för växtskyddsmedel i enlighet med lagen om växtskyddsmedel (1563/2011). 

4.4  Konsekvenser för markägarna

En markägare som själv avverkar sitt virke, och inte överlåter avverkningsrätten till en annan part, ska sköta bekämpningen själv. Genom bekämpningen av rotticka förhindras att svampskadorna breder ut sig till markägarens följande trädgeneration och omliggande skogar. 

Beredningen av propositionen

Jord- och skogsbruksministeriet inledde lagstiftningsprojektet den 21 augusti 2015 (MMM028:00/2015). Propositionen har beretts vid jord- och skogsbruksministeriet. I beredningen av utkastet till proposition deltog också Finlands skogscentral. Ministeriet diskuterade ändringarna också med forskare. Under beredningen av propositionen har intressentgrupperna getts möjlighet att framföra sina åsikter i fråga om hur de anpassningsbehov som gäller stödsystemet ska riktas. 

Yttranden om utkastet till proposition begärdes av följande organisationer: justitieministeriet, arbets- och näringsministeriet, finansministeriet, kommunikationsministeriet, miljöministeriet, Helsingfors universitet (agrikultur-forstvetenskapliga fakulteten), Östra Finlands universitet (natur- och forstvetenskapliga fakulteten), Landsbygdsverket, Forststyrelsen, Naturresursinstitutet, Finlands miljöcentral, Tapio Oy, Finlands skogscentral, Finlands viltcentral, Bioenergia ry, Ekometsätalouden liitto ry, Etämetsänomistajien Liitto ry, Finsk Energiindustri rf, Innofor Finland Oy, Koneyrittäjien liitto ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Skogsbranschens Experter rf, Forstmästareförbundet rf, Metsäpalvelu Turunen Oy, Skogsindustrin rf, Finlands sågar rf, Vägföreningen i Finland rf, OTSO Skogstjänster, Pellervon taloustutkimus PTT ry, Träfacket rf, Pääkaupunkiseudun Metsänomistajat PKMO ry, Finlands naturskyddsförbund rf, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf, Världsnaturfonden (WWF) Finlands stiftelse, Kemijärvi samfällda skog, Kuusamo samfällda skog, Posio samfällda skog, Salla samfällda skog, Eteläisen-Suomen Yhteismetsät ry och Pohjois-Suomen Yhteismetsien yhdistys ry. Största delen av dessa organisationer lämnade yttrande. Yttrande lämnades också av Norra Österbottens skogsråd och Ylä-Lapin metsänhoitoyhdistys ry. 

De flesta remissinstanserna hade förståelse för behoven av ändringar i stödsystemet på grund av nedskärningarna i de tillgängliga anslagen. I yttrandena bedömdes att de lägre stödnivåerna åtminstone inte i någon större omfattning inverkar på verksamhetens omfattning.  

Begränsningen av vitaliseringsgödsling godkändes, men remissinstanserna var bekymrade över om bekämpningen av rotticka fortsätter på ett tillförlitligt sätt, om stödet för bekämpning av rotticka slopas. Skogsindustrin rf och Finlands Sågar rf framförde att stödet för bekämpningen av rotticka ska kvarstå som för närvarande och besparingarna ska i första hand koncentreras till stödet för vård av ungskog. Det föreslogs också att man helt och hållet ska slopa stödet för vård av ungskog, så att skogsägarna inte onödigt flyttar på tidpunkten för plantskogsskötsel. Däremot ansågs det i flera yttranden att stödet är mycket viktigt, eftersom hopsamlingen av klenträd, som annars inte är lönsam, ur objekt för vård ungskog äventyras. 

Enligt miljöorganisationerna ska det stöd som anvisas skogsbruket i huvudsak avsättas för främjande av naturens mångfald. 

I yttranden från norra Finland påminde man om beaktande av det uttalande som godkändes i riksdagens svar (RSv 219/2014 rd) i samband med ändringen av finansieringslagen. 

I yttrandena framfördes en välgrundad oro för konsekvenserna av att beviljandet av stöd avbryts när bevillningsfullmakten eller anslagen tar slut. Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK ansåg att ett avbrott i beviljandet av stöd är problematiskt med tanke på skogsägarnas rättsskydd och ett smidigt utförande av skogsvårdsarbetet. Tillsammans med andra betonade skogscentralen i sitt yttrande vikten av information innan mottagningen av ansökningar avbryts. 

I flera yttranden föreslogs även en förenkling av förfarandena för godkännande av stödet, eftersom de enskilda stödbeloppen som beviljas är ganska små. En ansökan om stöd före arbetet utförts leder i fråga om tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog till att det slutliga beslutet i fråga om arbetets omfattning nästan alltid avviker från det beslut om godkännande som fattats utifrån ansökan om finansiering.  

I flera yttranden betonades en mer smidig behandling av ansökningarna vid skogscentralen än för närvarande och en utveckling av de elektroniska tjänsterna. Det ansågs även att det finns behov av att klargöra möjligheterna till direktupphandling av arbete i anknytning till projekt som understiger tröskelvärdena i upphandlingslagen. 

Justitieministeriet fäste bland annat i utkastet till paragraf om avbrott i behandlingen av stöd i finansieringslagen uppmärksamhet vid vad förhållandet mellan behandling och avslag av stöd är. Justitieministeriet föreslog även ändringar i motiveringen till paragrafen om utbetalning av stöd och i formuleringen av straffbestämmelsen samt för näringsfrihetens del ändringar i motiveringen i fråga om lagstiftningsordningen. Finansministeriet fäste uppmärksamhet vid eventuella ändringar i budgetpropositionen för 2016 under riksdagsbehandlingen och påminde om behovet av att anpassa propositionen till ramarna för statsbudgeten. Finansministeriet föreslog även en precisering av konsekvensbedömningarna. 

En del remissinstanser motsatte sig att bekämpning av rotticka blir obligatoriskt och en del understödde det. En del av remissinstanserna ansåg att skyldigheten ska gälla endast maskinell virkesdrivning. En del ansåg igen att bekämpningsskyldigheten ska föreskrivas som en skyldighet för markägaren. I yttrandena fästes dessutom uppmärksamhet vid att bekämpningen inte kan utföras som stubbehandling vid köldgrader.  

I propositionen har efter remissbehandlingen i lagförslag 1 gjorts ändringar i de bestämmelser som gäller offentlig upphandling (3 §), anslagens tillräcklighet (28 a §), anmälan om verkställande och slutligt stödbelopp (30 §), kopior av verifikat (32 §) och övergångsbestämmelsen (48 § 4 mom.) I lagförslag 2 preciserades dessutom bestämmelsen om skyldighet att bekämpa rotticka (8 a §). Det föreslås att bestämmelsen om stöd för vitaliseringsgödsling kvarstår och att bestämmelsen om stöd för vård av torvmarksskog därmed inte heller ändras. Dessutom har det gjorts smärre ändringar i motiveringarna utifrån remissbehandlingen. I flera yttranden fästes uppmärksamhet vid ansökan om stöd före arbetet inleds. Förhandsansökan om finansiering och slutligt godkännande av finansieringen efter utfört arbete är dock krav som det utifrån Europeiska unionens riktlinjer för statligt stöd inte kan göras undantag ifrån ens när det gäller små stödsummor. 

DETALJMOTIVERING

Lagförslag

1.1  Den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk

3 §.Tillämpning av övriga bestämmelser och statsbidragsmyndighet. Paragrafens 3 mom. anknyter till tillämpningen av bestämmelserna om offentlig upphandling. Momentets första mening, där det hänvisas till tillämpningen av bestämmelserna om offentlig upphandling, är av informativ karaktär. Om stödmottagaren köper varan eller tjänsten och om andelen offentligt stöd är minst hälften av värdet på upphandlingen ska lagstiftningen om offentlig upphandling i allmänhet tillämpas. I de fall upphandlingslagstiftningen inte ska tillämpas på grund av att anskaffningen understiger det nationella tröskelvärdet förutsätts det i 3 mom. att upphandlingen i övrigt ska göras så förmånligt som möjligt. Det föreslås att bestämmelsen i 3 mom. justeras till den del det gäller upphandlingar som understiger det nationella tröskelvärdet. Detta avser då upphandlingar där andelen offentligt stöd uppgår till mer än hälften av upphandlingens värde. Huvudregeln är att stödmottagaren då ska se till att ett tillräckligt antal anbud begärs. Ett tillräckligt antal kan i vissa fall berättiga till direktupphandling om bara en marknadsaktör bjuder ut varan eller tjänsten. Enligt den föreslagna bestämmelsen gäller skyldigheten att begära anbud dock inte planeringen av projekt och huvudentreprenad i flera markägares samprojekt. När planeringen av ett projekt inleds finns det i allmänhet inte vetskap om antalet delägarlägenheter och därmed inte heller projektets omfattning. Planeringsnivån klarnar först när planeringsarbetet framskrider. Till exempel i samband med vård av torvmarksskog bedöms behovet och omfattningen av vattenskyddsmetoder och -konstruktioner när planen utarbetas. I förhållande till beloppet av det statsstöd som beviljas skulle det vara oändamålsenligt att begära anbud för utarbetande av planer när det gäller projekt som understiger tröskelvärdet för offentlig upphandling. I vissa fall är det igen mest ändamålsenligt att den organisation som har planerat projektet är ansvarig huvudentreprenör för projektets utförande. Enligt paragrafen behöver man inte begära anbud för sådant arbete av en huvudentreprenör som anknyter till ordnande av underentreprenad eller övervakning och handledning av underleverantörers arbete. En huvudentreprenör som är beställare ska se till att ett tillräckligt antal anbud begärs för de arbeten som genomförs som underentreprenad och för tillbehören. 

4 §.Stödmottagare. I paragrafens 1 mom. föreskrivs om stödmottagare. Eftersom det föreslås att bestämmelsen om stöd för bekämpning av rotticka (14 §) slopas, ska 1 mom. ändras så att bestämmelsen om stödmottagare i fråga om bekämpning av rotticka stryks i momentet.  

8 §.Eget arbete, arbete som utförs av utomstående och samprojekt. Enligt 1 mom. kan de arbeten som avses i finansieringslagen utföras som eget arbete eller av en utomstående aktör. Det föreslås att 1 mom. ändras så att till momentet fogas en ny mening, enligt viken stöd kan dock inte beviljas för en åtgärd som utförts som markägarens eget arbete, om stödbeloppet grundar sig på godtagbara kostnader. Stöd för vitaliseringsgödsling, vård av torvmarksskog och byggande av skogsvägar grundar sig på godtagbara kostnader och i lagen behöver det preciseras att ett villkor för beviljande av stöd är kostnader för planering, arbete eller material som har betalats till en utomstående och som vid behov kan kontrolleras utifrån verifikat. 

9 §. Verkställighetsplan och anmälan om verkställande. I 1 mom. föreskrivs enligt arbetsslag om upprättande av verkställighetsplan och anmälan om verkställande. Eftersom det föreslås att bestämmelsen om stöd för bekämpning av rotticka (14 §) slopas, stryks hänvisningen till detta stöd i 1 mom. 

10 §.Stödens storlek och avsättning av medel. I 3 mom. föreskrivs om grunderna för miljöstödets belopp. Enligt den gällande bestämmelsen kan markägaren genom miljöstödet få ersättning för inkomstbortfall vid virkesproduktionen med avdrag för markägarens självriskandel. Vid beräkningen av trädbeståndets marknadsvärde används det aritmetiska medeltalet för medelrotpriset per kubikmeter virke under de tre närmast föregående kalenderåren för områden som fastställts utifrån landskapsindelningen. Utifrån landskapsindelningen innebär att ett område kan bestå av ett eller fler landskap. De priser som används vid beräkningen ska basera sig på uppföljningsuppgifter från Naturresursinstitutet i fråga om inköpsmängderna och prisuppgifterna för virke och uppgifterna om volymerna för marknadsavverkning från enskilda skogar enligt virkesslag. I anknytning till detta är avsikten att genom jord- och skogsbruksministeriets förordning föreskriva om medelrotpriset per kubikmeter virke. Det föreslås att bemyndigandet införs i 4 mom. efter bemyndigandet som gäller statsrådets förordning. Naturresursinstitutet ska årligen lämna uppgifterna om medelrotprisen till jord- och skogsbruksministeriet. Bestämmelsen om detta införs i den nya 47 a §. Avsikten är att förordningen om medelrotpriser ska gälla tills vidare. Jord- och skogsbruksministeriet ska dock vidta åtgärder för att ändra förordningen om medelrotprisen per kubikmeter virke på grund av marknadsläget väsentligt har förändrats. 

11 §.Tidig vård av plantbestånd. Det föreslås att 1 mom. ändras så att stöd inte kan beviljas för hopsamling av klenträd i samband med tidig vård av plantbestånd. I samband med tidig vård av plantbestånd uppstår klenträd vid avverkning av låg skärm eller när gamla överståndare avlägsnas och arbetet är ekonomiskt lönsamt. Dessutom kan i allmänhet avlägsnande av låg skärm eller gamla överståndare från ett litet plantbestånd anses vara en del av skogsförnyelseåtgärderna, för vilka statsstöd inte beviljas. 

12 §.Vård av ungskog. Det föreslås att 2 mom. ändras så att till förutsättningarna för beviljandet fogas att objektet uppfyller kravet på trädbeståndets diameter i brösthöjd före behandling. Avsikten är att objektet i brösthöjd ska motsvara högst ett ungt gallringsbestånd. I övrigt är kraven i 2 mom. oförändrade. En motsvarande ändring görs även i bemyndigandet i 3 mom.  

Stöd kan beviljas för slyröjning och gallring av äldre plantbestånd samt för avlägsnande och gallring av låg skärm. Stöd kan också beviljas för iståndsättning av ungskog om åtgärden inte är kommersiellt lönsam. Syftet med det statsunderstödda arbetet för iståndsättning av ungskog är uttryckligen att sporra markägare att utföra sådan gallring av ungskog som kommersiellt inte är lönsam men befogad med tanke på skogsvården. Det finns behov av att i bestämmelsen mer tydligt än för närvarande definiera objektet i fråga om arbete för iståndsättning av ungskog så att det begränsade statsstödet kan styras på det mest ändamålsenliga sättet. Ung gallringsskog har av hävd utifrån diameter i brösthöjd definierats som skogsbestånd med träd vars diameter uppmätt i brösthöjd i medeltal är högst 16 centimeter och minst 8 centimeter. Avsikten är dessutom att mer än för närvarande styra vården av ungskog mot unga slanskogar, där åtgärderna inte är kommersiellt lönsamma, och skärpa kraven i fråga om mängden träd som ska avlägsnas efter behandlingen, dvs. ett större antal trädstammar ska avlägsnas per hektar.  

13 §.Vitaliseringsgödsling. Den gällande paragrafen innehåller en bestämmelse om stöd för vitaliseringsgödsling. För att de tillgängliga anslagen ska kunna anvisas så att de ger en så stor effekt som möjligt är det viktigt att stöd för vitaliseringsgödsling beviljas för de gödslingsprojekt som är allra viktigast med tanke på korrigeringen av obalans mellan näringsämnena i skogarna. Det föreslås att 1 mom. ändras så att stöd för vitaliseringsgödsling i fortsättningen enbart kan beviljas för gödsling med aska av torvmarksskog och för gödsling av objekt där marken har borbrist. Gödsling i anknytning till borbrist kan utföras på mineraljordar och torvmark.  

Symptom på borbrist förekommer mest i inlandet på tidigare svedjeområden. Symptom på borbrist kan korrigeras med små mängder borgödsel och effekten av gödseln har i undersökningar visat sig vara god. Träaska är enligt forskningen ett utmärkt gödselmedel, i synnerhet på torvmarker. Den ger en tillräckligt lång gödslingseffekt på kväverika torvmarker där tillgången på mineraler begränsar tillväxten av trädbeståndet och försvagar beståndets hälsotillstånd. I och med att energianvändningen av trä ökar uppkommer stora mängder aska. Användningen av aska för gödsling minskar belastningen på avstjälpningsplatserna och främjar för sin del återvinningen av näringsämnen. 

14 §.Bekämpning av rotticka. Paragrafen upphävs. Bekämpning av rotticka i samband med avverkning som sker annat än vintertid är viktig med tanke på skogarnas hälsa. Bekämpningen av rotticka har finansierats med statsstöd i enskilda skogar i närmare 20 år. Under denna tid har den tilläggsutrustning som behövs för bekämpningen installerats som standardutrustning på avverkningsmaskinerna. Enligt till exempel kriterierna för skogscertifiering (PEFC) krävs det att skogsbeståndets hälsa ska skötas. Utbredningen av granrotticka och tallrotticka ska bekämpas vid drivning på riskobjekt när drivningen sker mellan maj och oktober. Av skogarna i Finland är över 90 procent certifierade genom avtal mellan marknadsparterna. Det administrativa arbetet underlättas vid skogscentralen i och med att stödet för bekämpning av rotticka upphör eftersom beslut om till och med tiotusentals små stödsummor inte längre behöver behandlas. 

22 §.Ansökan om stöd. I 22 § 2 mom. föreskrivs om tidpunkten för arbetets påbörjande i förhållande till inlämnande av ansökan. Eftersom paragrafen om stöd för bekämpning av rotticka (14 §) upphävs, stryks i momentet hänvisningen till det nämnda stödet.  

28 a §.Bevillningsfullmaktens otillräcklighet. Enligt 2 § 1 mom. i finansieringslagen får stöd anvisas till de ändamål som föreskrivs i lagen inom ramen för det anslag som årligen anvisas i statsbudgeten. Bevillningsfullmakten och anslagen som anvisats för finansiering av hållbart skogsbruk har vissa år inte varit tillräckliga för behandlingen av ansökningar och därmed har det föregående årets ansökningar i en avsevärd omfattning överförts för godkännande och utbetalning inom ramen för nästa års statsbudget. I propositionen anses det att situationen ska klargöras genom bestämmelser på lagnivå. Det bör konstateras att 41 § i lagen om stödjande av landsbygdens utveckling (28/2014) och 32 § i lagen om strukturstöd till jordbruket (1476/2007) innehåller en bestämmelse om avbrott i beviljande av stöd. Bestämmelsen i den nya 28 a § är av samma karaktär. Stöden enligt finansieringslagen är beroende av prövning. Prövningen anknyter dels till att stöd kan beviljas endast inom ramarna för det som Europeiska unionens regler om statligt stöd tillåter och dels till att stöd enligt finansieringslagen kan beviljas och betalas endast inom ramarna för den årliga statsbudgeten.  

Avsikten är att härefter ska ansökningar om ett visst stöd eller fler stöd kunna avslås om det inte längre återstår tillräckligt mycket av bevillningsfullmakten. Avslaget ska grunda sig på jord- och skogsbruksministeriets beslut, som offentliggörs i ministeriets föreskriftssamling. Av ministeriets beslut ska framgå det datum varefter inlämnade stödansökningar avslås. Skogscentralen har då skyldighet att i en ändamålsenlig omfattning informera om att bevillningsfullmakten tagit slut och att ansökningar i anknytning till den avslås.  

Enligt 3 mom. ska de ansökningar som inlämnats före ministeriebeslutet avgöras i den ordning som de inkommit och inom ramen för den bevillningsfullmakt som anvisats åtgärden. Enligt 3 mom. ska, de återstående ansökningarna, i de fall det inte längre återstår bevillningsfullmakt för godkännande av dem det år de har inlämnats, överföras för behandling följande år inom ramen för den bevillningsfullmakt som anvisats för åtgärden. Godkännandet av stödansökningarna under det följande året är även beroende av bevillningsfullmakten. Stödsystemet är temporärt och en förutsättning för systemet är att det finns bevillningsfullmakt tillgänglig 2016–2020. Ansökningar som ska överföras avslås till den del som det inte längre återstår bevillningsfullmakt. 

Paragrafens 4 mom. gäller de ansökningar som inlämnas efter jord- och skogsbruksministeriets beslut om att stödansökningar ska avslås. Dessa ansökningar avslås. Detta hindrar inte att stödet söks på nytt när bevillningsfullmakt igen är tillgänglig och ministeriets beslut om att ansökningar ska avslås inte längre är i kraft. 

30 §. Vissa beslut om storleken av stöd. I 3 mom. föreskrivs om beslut om det slutliga stödbeloppet som gäller tidig vård av plantbestånd, vård av ungskog och bekämpning av rotticka. Eftersom paragrafen om stöd för bekämpning av rotticka (14 §) upphävs, stryks i momentet hänvisningen till det nämnda stödet. Det föreslås att 3 mom. ändras så att genom beslutet om slutligt stödbelopp kan i framtiden inte stöd utbetalas för vårdarbete som omfattar en större areal än den som uppgetts i den ursprungliga ansökan. Dessutom ska 3 mom. ändras så att i framtiden kan för varje beslut om beviljande i fråga om tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog kan det göras endast en anmälan om verkställande. Syftet med den nya bestämmelsen är att minska det administrativa arbetet vid skogscentralen. Eurobeloppen för stöd som beviljats för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog är små och det är därför inte ändamålsenligt att betala dessa stöd i flera rater utifrån anmälan om verkställande.  

Paragrafens 3 mom. ändras även så att beslut om det slutliga stödbeloppet också kan fattas när det av anmälan om verkställande framgår att arbetet också uppfyller villkoren på stöd för vård av ungskog, trots att stödet ursprungligen beviljades för tidig vård av plantbestånd. På motsvarande sätt kan beslut om slutligt stödbelopp för stöd för vård av ungskog, om det av anmälan om verkställande framgår att arbetet också uppfyller villkoren för stöd för vård av ungskog. I propositionen anses att ett sådant förfarande är enklare administrativt och lättare att förstå för stödmottagaren än den rättelse av fel i beslut som avses i 8 kap. i förvaltningslagen (434/2003). Genom detta förfarande strävar man efter att förhindra att bevillningsfullmakten för säkerhets skull reserveras utifrån stödnivån för vård av ungskog, när arbetet utförs då ungskogens genomsnittliga längd är omkring tre meter. Det kan vara svårt för den som ansöker om stöd att innan arbetet utförts uppskatta om objektet uppfyller finansieringsvillkoren för tidig vård av plantbestånd eller vård av ungskog. Den sökande kan då för säkerhets skull ansöka om finansiering av vård av ungskog. Om stödet efter utfört arbete endast kan betalas enligt villkoren för tidig vård av plantbestånd, så har man utifrån finansieringsbeslutet varit tvungen att binda en för stor del av bevillningsfullmakten. Eftersom stödbeslut kan godkännas endast inom ramen för bevillningsfullmakten är en bunden bevillningsfullmakt inte tillgänglig för finansiering av andra åtgärder som uppfyller finansieringsvillkoren.  

32 §.Utbetalning av stöd. I 2 mom. föreskrivs om stöd för vilka stödet är beroende av faktiska kostnader. Villkoret för att stöd och stödrater ska utbetalas är i dessa fall att kopior av verifikaten lämnas till skogscentralen. Det föreslås att ordalydelsen i bestämmelsen ändras så att stödmottagaren, den som utarbetat anmälan om verkställande eller något annat ombud som stödmottagaren använder sig av på begäran av skogscentralen ska lämna kopior av verifikaten till skogscentralen 

43 a §.Fördelning av medel. Denna paragraf är ny. Enligt paragrafen beslutar jord- och skogsbruksministeriet inom ramen för den bevillningsfullmakt och det anslag som i statsbudgeten anvisats för genomförandet av finansieringslagen för fördelningen av dem på de åtgärder som avses i finansieringslagen med beaktande av den nationella skogsstrategins mål. Skogscentralen ska årligen utarbeta ett förslag till fördelning av bevillningsfullmakten och anslaget för jord- och skogsbruksministeriet med beaktande av de mål som framställts i de regionala skogsprogram som avses i 26 § i skogslagen. För att verksamheten ska kunna anpassas inom ramen för årliga budgeten är det behövligt att öka jord- och skogsbruksministeriet behörighet i fråga om bevillningsfullmakten och anvisningen av anslagen. På detta sätt strävas efter att balansera genomförandet av olika åtgärder och främja uppnåendet av de mål som framställts i de regionala skogsprogrammen. 

47 a §.Naturresursinstitutets uppgift. Denna paragraf är ny. Enligt 1 mom. ska Naturresursinstitutet årligen lämna en redogörelse till jord- och skogsbruksministeriet om det aritmetiska medeltalet för medelrotpriset per kubikmeter virke under de tre närmast föregående kalenderåren utifrån landskapsindelningen. Utifrån landskapsindelningen innebär att ett område kan bestå av ett eller fler landskap. Den föreslagna bestämmelsen anknyter till 10 § 4 mom., enligt vilket bestämmelser om det medelrotpris per kubikmeter virke som används vid beräkning av skogens avverkningsvärde utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Enligt 2 mom. ska Naturresursinstitutet också lämna övriga uppgifter som behövs för genomförandet av de stöd som avses i finansieringslagen till jord- och skogsbruksministeriet. 

48 §.Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser. I finansieringslagen ändras 48 § 4 mom. så att stöd för vård av ungskog kan beviljas om det har gått tio år sedan skogsförnyelse som finansierats på samma objekt enligt den upphävda lagen om finansiering av hållbart skogsbruk. Tidsgränsen är för närvarande 15 år och det föreslås att den förenhetligas med tidsgränsen för tidig vård av plantbestånd. Momentet ändras även så att stöd för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog inte kan beviljas med stöd av 11 och 12 § i finansieringslagen om det inte har gått tio år sedan slyröjning eller gallring av plantbestånd eller ungskog som finansierats som vård av ungskog har utförts på samma objekt i enlighet med den upphävda lagen om finansiering av hållbart skogsbruk. Därmed hindrar inte tidigare stamkvistning av kvalitetsträd som utförts som vård av ungskog att finansiering beviljas för tidig vård av plantbestånd eller vård av ungskog i enlighet med finansieringslagen. 

Ikraftträdande 

Lagen föreslås träda i kraft den 1 april 2016. På ärenden som inlämnats före den föreslagna lagen har trätt i kraft tillämpas gällande bestämmelser. I lagen införs en övergångsbestämmelse i anknytning till stöd för bekämpning av rotticka. Övergångsbestämmelsen anknyter till besparingarna i enlighet med regeringsprogrammet. Enligt den andra övergångsbestämmelsen ska lagförslagets 30 § 3 mom. tillämpas på de stöd som beviljats före ikraftträdandet av den föreslagna lagen för vilka en anmälan om verkställande lämnats till skogscentralen efter ikraftträdandet.  

1.2  Lagen om bekämpning av skogsskador

8 a §.Bekämpning av rotticka. I lagen föreslås en ny 8 a §, där det föreskrivs om skyldigheten att bekämpa rotticka. Bekämpningen är avverkarens skyldighet. Med avverkare avses enligt definitionen i 2 a § i skogslagen markägaren eller, när avverkningsrätten har överlåtits till någon annan, den som innehar rätten. Enligt den nya paragrafen ska avverkare i samband med beståndsvårdande avverkning och förnyelseavverkning på mineraljordar och torvmark sörja för bekämpning av rotticka på ett riskområde för utbredning av rotticka från ingången av maj till utgången av november. Vid avverkning till följd av en stormskada behöver endast stubbarna efter de träd som ursprungligen förblivit stående behandlas. Den föreslagna paragrafen anknyter till den föreslagna ändringen i den temporära lagen om finansiering av hållbart skogs-bruk, enligt vilken bekämpningen av rotticka framöver inte längre stöds med statsmedel. Enligt 1 mom. ska bekämpningen ske med en godtagbar bekämpningsmetod.  

Genom bekämpning av rotticka förhindras att landets värsta svampsjukdom sprids och överförs till kommande barrträdsgenerationer. Genom en korrekt utförd stubbehandling kan en nästan fullständig bekämpningseffekt uppnås. Bekämpningsskyldigheten gäller endast för avverkning som görs under den tid marken är ofrusen, dvs. från ingången av maj till utgången av november, eftersom det vintertid inte finns sporer från rotticka i luften.  

Bekämpning behöver inte utföras i samband med husbehovsavverkning. Utöver mineraljordar ska det sörjas för bekämpning även på torvmarker, eftersom det har konstaterats att rottickan växer och utbreds även på många torvmoar, även på sådana där torvens tjocklek är över 30 centimeter. Bekämpningen görs vanligen genom stubbehandling med pergamentsvamp- eller urealösning i samband med avverkningen, men även andra alternativ finns, så som byte av trädslag. Stubbehandlingen ska utföras så att minst 85 procent av stubbens yta täcks av bekämpningsmedlet. Rottickan ska bekämpas både vid manuell och vid maskinell avverkning. Det finns inte några biologiska grunder för att bekämpning inte behöver utföras vid manuell avverkning. 

För bekämpningen av rotticka används urea och pergamentsvamppreparat som får köpas och användas av den som har avlagt examen inom området för växtskyddsmedel i enlighet med lagen om växtskyddsmedel. Kravet på examen inom området för växtskyddsmedel utvidgas därmed till dem som utför manuell avverkning sommartid. En person som har avlagt examen inom området för växtskyddsmedel till exempel inom jordbrukssektorn behöver dock inte avlägga examen på nytt för skogsbrukssektorns del. 

Även byte av trädslag till lövträd efter förnyelseavverkning är en godtagbar bekämpningsmetod. 

Bekämpningen av rotticka är viktigare än någonsin eftersom klimatuppvärmningen enligt prognoserna anmärkningsvärt ökar rottickans aktivitet i Finland. En höjning av temperaturen med t.ex. fem grader ökar enligt forskningen rottickans aktivitet i Södra Finland nästan fyra gånger mer än trädtillväxten. Man tror inte att rottickan lider speciellt mycket av om marken i framtiden är torrare än i dagsläget. Även de kortare vintrarna kommer att främja utbredningen av rotticka till nya områden, eftersom en allt större del av avverkningen måste ske under den tid marken är ofrusen. Virke behövs året runt, så avverkning under den tid marken är ofrusen minskar inte. Rottickan är kommersiellt sett den mest skadliga svampsjukdomen som årligen orsakar nästan 50 miljoner euro i förluster för markägarna och industrin. Ett bevarande av bekämpningen av rotticka som frivillig även i framtiden skulle därmed ge fel signal till skogssektorn om åtgärdens betydelse och kunde leda till att bekämpningen försummas med anmärkningsvärda ekonomiska skador som realiseras först om många år. 

Under tiden mellan ingången av maj och utgången av november kan det finnas månader när temperaturen är så låg att bekämpning av rotticka inte behövs eller så är det inte möjligt att utföra den i form av stubbehandling. Därför föreslås det i 2 mom. att trots det som föreskrivs i 1 mom. behöver den bekämpning som ska utföras i samband med avverkning inte göras om lufttemperaturen är för låg. Temperaturen är för låg om medeltemperaturen för de fem senaste dygnen före avverkningen är under +5 celsiusgrader eller det är minusgrader ute. Stiger luftens medeltemperatur mellan ingången av december och utgången av april till plusgrader så dröjer det cirka tre veckor innan det finns sporer av rotticka i luften. Sådana varma perioder på flera veckor är för närvarande sällsynta vintertid. Därför behöver bekämpning av rotticka inte utföra genast trots att lufttemperaturen tillfälligt stiger till plusgrader. 

I 2 mom. tas in ett bemyndigande enligt vilket närmare bestämmelser om riskområden för utbredning av rotticka, bekämpningsobjekt, godtagbara bekämpningsmetoder och de begränsningar i fråga om lufttemperaturen som avses i 2 mom. utfärdas genom förordning av statsrådet.  

14 §.Allmänna principer för organisering av tillsynen. Det förslås att 2 mom. ändras så att kravet på objektiv och regelbunden övervakning även gäller bekämpning av rotticka. I sin tillsynsplan ska Finlands skogscentral därmed även införa tillsyn över bekämpningen av rotticka.  

18 §. Skyldighet att ha egenkontroll. Det förslås att 1 mom. ändras så att skyldigheten för yrkesmässiga verksamhetsutövare att ha egenkontroll även gäller bekämpning av rotticka. En yrkesmässig verksamhetsutövare ska se till de som deltar i avverkningen även känner till skyldigheten i fråga om bekämpning av rotticka och följa med att skyldigheten uppfylls. 

24 §.Vite och hot om tvångsutförande. Det föreslås att 1 mom. ändras så att Finlands skogscentral genom sitt beslut kan förplikta någon att utföra bekämpning av rotticka om personen i fråga försummar detta.  

25 §.Brott mot bestämmelserna i lagen om bekämpning av skogsskador. I paragrafen ingår en bestämmelse om straff som döms ut för brott mot bestämmelserna om bekämpning av skogsskador. Straffpåföljder kan komma i fråga vid försummelse av en skyldighet som grundar sig på 3–6, eller 18 § samt vid försummelse av en skyldighet som grundar sig på ett beslut som meddelats med stöd av 9 §. Brottsrubriceringen är brott mot lagen om bekämpning av skogsskador och dess påföljd är böter. I paragrafen föreslås en ändring så att den nämnda brottspåföljden även gäller för försummelse av den skyldighet som grundar sig på den föreslagna 8 a §. Samtidigt görs formuleringen av straffbestämmelsen tydligare.  

1.3  Viltskadelagen

21 §.Ersättning för kompletteringsodling eller ny beskogning. I paragrafen föreskrivs om ersättning för kompletteringsodling eller ny beskogning. Enligt sista meningen i 1 mom. ska vid bestämmande av kostnaderna bestämmelserna om finansiering av hållbart skogsbruk iakttas i tillämpliga delar. I den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk ingår inte lägre stöd för skogsförnyelse, varför hänvisningen till bestämmelser om finansiering av hållbart skogsbruk ska strykas och 1 mom. ändras till denna del. Framöver ska när ersättning för nödvändig kompletteringsodling eller ny beskogning av skadeområdet beräknas de skäliga kostnader som föranleds av planering och genomförande av skogsodling beaktas. 

Närmare bestämmelser och föreskrifter

I lagen om temporär finansiering av hållbart skogsbruk ingår en fullmakt att genom förordning av statsrådet föreskriva om villkoren för stöd för vård av ungskog och bestämningsgrunderna. I detta bemyndigande införs ett nytt stödvillkor. Bestämmelser om det medelrotpris per kubikmeter virke som används vid beräkning av skogens avverkningsvärde ska utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 

I lagen om bekämpning av skogsskador införs en bestämmelse om bekämpning av rotticka, där det ingår fullmakt att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om riskområden för utbredning av rotticka, bekämpningsobjekt, godtagbara bekämpningsmetoder och begränsningar i fråga om lufttemperaturen.  

Ikraftträdande

Lagarna föreslås träda i kraft den 1 april 2016. 

Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning

De grundläggande fri- och rättigheterna 

Enligt 18 § i grundlagen har var och en i enlighet med lag rätt att skaffa sig sin försörjning genom arbete, yrke eller näring som han eller hon fritt har valt. Grundlagsutskottet har i sin utlåtandepraxis konstaterat att näringsfriheten inte får begränsas utan synnerligen giltig orsak. Sådana orsaker kan vara t.ex. skyddet av människors hälsa och säkerhet eller andra viktiga samhällsintressen. Begränsningarna ska framgå av lag eftersom det är fråga om begränsning av grundläggande fri- och rättigheter. Förfarandet med egenkontroll i fråga om rotticka baserar sig i enlighet med 80 § i grundlagen på tillräckligt exakt avgränsade bestämmelser, av vilka framgår avverkarens rättigheter och skyldigheter. De föreslagna bestämmelserna om egenkontroll är motiverade och de ska med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna i sin hel-het anses godtagbara, när man beaktar målet att trygga skogarnas goda hälsa och de begränsade skyldigheter som egenkontrollen för med sig. På grund av de begränsade skyldigheter som egenkontrollen för med sig anses i propositionen att skyldigheten att ha egenkontroll på det föreslagna sättet inte ser ut att bli så betydande att det i själva verket är fråga om en begräsning av näringsfriheten. 

Enligt 15 § 1 mom. i grundlagen är vars och ens egendom tryggad. Grundlagsutskottet har i sin tolkningspraxis dock konstaterat att grundlagen inte skyddar egendom mot alla användningsbegräsningar, och att ägarens rättigheter kan begränsas genom en lag som uppfyller de allmänna krav som ställs på lagar som begränsar de grundläggande fri- och rättigheterna (bl.a. GrUU 32/2010 rd, s. 4/I och GrUU 8/1996 rd). Detta innebär enligt grundlagsutskottet att begränsningen ska vara nödvändig för att ett godtagbart mål ska uppnås och får inte gå längre än vad som är motiverat med beaktande av det samhälleliga intresset bakom begränsningen i relation till egendomsskyddet. Ersättningen för begränsningar i användningen av egendomen har betydelse vid bedömningen av om begränsningarna är godtagbara (GrUU 6/2010 rd och GrUU 38/1998 rd). 

I de nya bestämmelserna om bekämpning av rotticka som föreslås i lagen om bekämpning av skogsskador är det fråga om skyldigheter som hänför sig till användning av egendom, och således bör de bedömas utifrån 15 § 1 mom. i grundlagen. Avverkare ska i samband med avverkning på mineraljordar och torvmark sörja för bekämpning av rotticka på ett riskområde för utbredning av rotticka från ingången av maj till utgången av november. Bekämpningen ska ske med en godtagbar bekämpningsmetod. 

Begränsningar i användningsrätten har sedan gammalt riktats mot enskilda skogsägare i avsikt att bevara samhällsekonomiskt viktiga skogsresurser och trygga deras tillväxt. Enligt grundlagsutskottets ståndpunkt är behovet att trygga skogsbruket livsviktigt för Finlands samhällsekonomi (GrUU 22/1996 rd). För att skogsresurser ska bevaras för framtida generationer är det viktigt att upprätthålla skogarnas goda hälsa. Den föreslagna nya skyldigheten är nödvändig för att skogarnas goda hälsa ska upprätthållas och skogsskador förebyggas och bekämpas. Bestämmelsen måste också anses stå i rätt proportion till det rättsgoda som skyddas genom de grundläggande fri- och rättigheterna och till vikten av det samhälleliga intresse som ligger bakom skyldigheten.  

Garantier för en god förvaltning föreskrivs som en grundläggande rättighet i 21 § i grundlagen. Enligt 2 mom. har det allmänna skyldighet att garantera att god förvaltning är tryggad genom lag. God förvaltning är rätten att bli hörd, rätten att få motiverade beslut och rätten att söka ändring. När de stöd som avses i finansieringslagen behandlas ska skogscentralen iaktta det som förskrivs i förvaltningslagen och i språklagen (423/2003). Bestämmelsen om detta finns i lagen om Finlands skogscentral. Enligt 3 § i finansieringslagen tillämpas på behandlingen av stöd i huvudsak statsunderstödslagen.  

Stöden till skogsbruket är beroende av prövning och de kan beviljas inom ramen för det anslag som årligen anvisas i statsbudgeten. Finansieringen av skogsbruket avviker i denna mening till sin natur från lagstadgade stöd, ersättningar och förmåner i fråga om vilka rätten att få stöd, ersättning eller en förmån direkt grundar sig på lag och även bestämmandet av stödet detaljerat föreskrivs i lagen. Typiskt för stödsystemet för skogsbruket är att det är bundet till budgeten och att den som beviljar stödet också har en till ändamålsenligheten anknuten prövningsrätt.  

I anknytning till regeringens sparmål införs en ny bestämmelse i finansieringslagen (28 a §), som gör det möjligt avslå stödansökningar om det inte längre återstår tillräckligt mycket av den bevillningsfullmakt som behövs för finansiering av stödet. Detta grundar sig på jord- och skogsbruksministeriets beslut av vilket det datum framgår varefter behandlingen och beviljandet av stöd avbryts. Behandlingen och beviljandet av stöd kan avbrytas tills vidare eller för en bestämd tid. Jord- och skogsbruksministeriets beslut offentliggörs i ministeriets föreskriftssamling. Skogscentralen ska informera om ministeriets beslut i lämplig omfattning. De ansökningar som har lämnats in före ministeriebeslutet har offentliggjorts avgörs i den ordning som de har kommit in och inom ramen för den bevillningsfullmakt som har anvisats för åtgärden. I de fall det inte längre återstår bevillningsfullmakt det år ansökningarna lämnats in ska de återstående ansökningarna överföras för behandling följande år inom ramen för den bevillnings-fullmakt som anvisats för åtgärden. Till den del det inte längre återstår bevillningsfullmakt ska ansökningarna avslås.  

Eurobeloppen för de stöd som avses i propositionen är små och för markägarna är de är inte viktiga inkomstkällor på samma sätt som inkomststöden inom jordbruket. Med beaktande även av att stöden för skogsbruk är behovsprövade, varför den som ansöker om stöd inte har en subjektiv rätt till stöd, och de ovan nämnda bestämmelserna om förfarande som ingår i lagen, anses bestämmelsen om bevillningsfullmaktens otillräcklighet vara förenlig med god förvaltning.  

Författningsnivå 

Enligt 80 § i grundlagen ska genom lag utfärdas bestämmelser om grunderna för individens rättigheter och skyldigheter samt om frågor som enligt grundlagen i övrigt hör till området för lag. Enligt den paragrafen är utgångspunkten att statsrådet utfärdar förordningarna och att ministerier kan bemyndigas att utfärda förordningar närmast om frågor som är av teknisk natur samt och frågor som har ringa samhällelig eller politisk betydelse. Bemyndigandet ska vara exakt och noga avgränsat.  

I fråga om bekämpning av skogsskador ingår i propositionen ett nytt bemyndigande för statsrådet att utfärda förordning (riskområden för utbredning av rotticka, bekämpningsobjekt, godtagbara bekämpningsmetoder och begränsningar i fråga om lufttemperaturen). Dessa frågor som får regleras genom förordning är inte av ringa samhällelig betydelse eller enbart av teknisk natur. 

Med tanke på stödsystemet för skogsbruk innehåller propositionen ett nytt bemyndigande för jord- och skogsbruksministeriet att utfärda förordning (det medelrotpris per kubikmeter virke som används vid beräkning av skogens avverkningsvärde). Bestämmelsen finns i 10 § 4 mom. i lagförslaget. Denna fråga som får regleras genom förordning är av teknisk natur och av ringa samhällelig eller politisk betydelse. 

På ovan nämnda grunder anses att de föreslagna lagarna kan stiftas i vanlig lagstiftningsordning. 

Kläm 

Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lagförslag

1. Lag om ändring av den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i den temporära lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (34/2015) 14 §, 
ändras 3 § 3 mom., 4 § 1 mom., 8 § 1 mom., 9 § 1 mom., 10 § 4 mom., 11 § 1 mom., 12 § 2 och 3 mom., 13 § 1 mom., 22 § 2 mom., 30 § 3 mom., 32 § 2 mom. och 48 § 4 mom. samt 
fogas till lagen nya 28 a, 43 a och 47 a § som följer: 
3 §  Tillämpning av övriga bestämmelser och statsbidragsmyndighet 
Kläm 
På upphandling som finansieras med stöd enligt denna lag tillämpas bestämmelserna om offentlig upphandling till den del upphandlingen hör till tillämpningsområdet för offentlig upphandling. Om bestämmelserna om offentlig upphandling inte tillämpas på upphandlingen av den orsaken att upphandlingens värde understiger det nationella tröskelvärdet och om stödbeloppet grundar sig på godtagbara kostnader, ska stödmottagaren se till att ett tillräckligt antal anbud begärs för upphandlingarna i anknytning till genomförande av det arbete eller den åtgärd som ska stödjas. Anbud behöver då inte begäras för ordnande av underentreprenad eller övervakning och handledning av underleverantörens arbete om den ansvariga beställaren för genomförande av det arbete eller den åtgärd som ska stödjas är den som utarbetat verkställighetsplanen. 
4 § Stödmottagare  
Endast enskilda markägare kan beviljas stöd enligt denna lag. För projekt för vård av skogsnaturen kan även företag eller yrkesutövare beviljas stöd, om stödet främjar vården och användningen av enskilda markägares skogar. 
Kläm 
8 § Eget arbete, arbete som utförs av utomstående och samprojekt  
De arbeten som avses i denna lag kan utföras som eget arbete eller av en utomstående aktör. Stöd beviljas inte för en åtgärd som utförts som markägarens eget arbete, om stödbeloppet grundar sig på godtagbara kostnader. 
Kläm 
9 § Verkställighetsplan och anmälan om verkställande 
För stöd som beviljas för vitaliseringsgödsling, vård av torvmarksskog, byggande av en skogsväg och projekt för vård av skogsnaturen enligt denna lag förutsätts en verkställighetsplan som godkänts av skogscentralen. Efter att dessa projekt har slutförts ska en anmälan om verkställande lämnas till skogscentralen. En sådan anmälan ska ges in till skogscentralen också i fråga om utförande av åtgärder som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog. 
Kläm 
10 § Stödens storlek och avsättning av medel 
Kläm 
Genom förordning av statsrådet utfärdas närmare bestämmelser om stödens storlek, godtagbara kostnader, grunder för beräkning av miljöstöd och övriga grunder för bestämmande av stöden. Genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet utfärdas bestämmelser om det medelrotpris per kubikmeter virke som används vid beräkning av skogens avverkningsvärde. 
11 § Tidig vård av plantbestånd 
Stöd kan beviljas för slyröjning och gallring av plantbestånd samt för avlägsnande och gallring av låg skärm.  
Kläm 
12 § Vård av ungskog 
Kläm 
För att stöd ska kunna beviljas krävs det att objektet, som kan vara fördelat på flera områden, uppfyller kravet på minimiareal och kravet på trädbeståndets diameter i brösthöjd före behandling samt kraven på trädbeståndets täthet, avgång, medellängd eller diameter i brösthöjd efter behandling och att objektet inte behöver omedelbar vård efter behandlingen. 
Genom förordning av statsrådet utfärdas närmare bestämmelser om objektets minimiareal och kravet på trädbeståndets diameter i brösthöjd före behandling samt om kraven på trädbeståndets täthet, avgång, minimimängden av det hopsamlade klenträdet, medellängd och diameter i brösthöjd efter behandling, om konstaterande av utfört arbete för iståndsättning av ungskog och om övriga i denna paragraf föreskrivna stödvillkor och grunder för bestämmande av stöd. 
13 § Vitaliseringsgödsling 
Stöd kan beviljas för gödsling med aska av torvmarksskog och för gödsling av objekt där marken har borbrist. 
Kläm 
22 § Ansökan om stöd 
Kläm 
Stöd ska sökas innan åtgärderna inleds. Åtgärderna får inledas först efter att skogscentralen har godkänt ansökan och verkställighetsplanen. Ett arbete som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog samt byggande av vägar på dikesrenar i samband med vård av torvmarksskog får dock inledas efter att ansökan är inlämnad. I ansökan ska ingå en projektbeskrivning, platsen för projektets verkställande, uppskattad tid för projektstart och projektslut samt det stödbelopp som behövs för att genomföra projektet. Till ansökan ska fogas en verkställighetsplan om detta är ett stödvillkor enligt 9 §. 
Kläm 
28 a § Otillräckliga bevillningsfullmakter 
Jord- och skogsbruksministeriet har rätt att bestämma att skogscentralen för viss tid eller tills vidare ska avslå stödansökningar som blir anhängiga efter att beslutet offentliggjorts, om det inte under det år då ansökningarna anhängiggjorts finns tillräckliga bevillningsfullmakter för finansiering av stödet.  
Det beslut om avslag på stödansökningar som avses i 1 mom. ska offentliggöras i jord- och skogsbruksministeriets föreskriftssamling. Skogscentralen ska dessutom informera om jord- och skogsbruksministeriets beslut i lämplig omfattning. 
De ansökningar som anhängiggjorts innan det beslut som avses i 1 mom. offentliggjorts ska avgöras i den ordning som de inkommit och inom ramen för de bevillningsfullmakter som anvisats för åtgärderna. Om det inte finns bevillningsfullmakter under det år då ansökningarna anhängiggjorts ska de återstående ansökningarna överföras för behandling följande år inom ramen för de bevillningsfullmakter som anvisats för åtgärderna. Till den del det inte finns några bevillningsfullmakter under följande år ska ansökningarna avslås.  
30 § Vissa beslut om storleken av stöd 
Kläm 
Skogscentralen ska utifrån anmälan om verkställande som gäller tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog besluta om det slutliga stödbeloppet om vårdarbetet har utförts i en mer begränsad omfattning eller som något annat arbete än vad den ursprungliga ansökan anger. Om vårdarbetet utförts i en större omfattning än vad den ursprungliga ansökan anger beräknas stödbeloppet i beslutet om slutligt stödbelopp utifrån den areal för vårdarbetet som uppgivits i den ursprungliga ansökan. För varje beslut om beviljande kan det göras endast en anmälan om verkställande.  
32 § Utbetalning av stöd 
Kläm 
Till den del beloppet av stöd som grundar sig på en verkställighetsplan bestäms enligt faktiska kostnader ska stödmottagaren, den som utarbetat anmälan om verkställande eller något annat ombud som stödmottagaren använder sig av på begäran av skogscentralen lämna kopior av verifikaten till skogscentralen. 
Kläm 
7 kap. 
Återbetalning och återkrav av stöd samt hävning och uppsägning av avtal 
43 a § Allokering av medel 
Jord- och skogsbruksministeriet beslutar med beaktande av den nationella skogsstrategins mål inom ramen för de bevillningsfullmakter och det anslag som i statsbudgeten anvisats för genomförandet av denna lag om allokeringen av medlen på åtgärder enligt denna lag. Skogscentralen ska för jord- och skogsbruksministeriet årligen utarbeta ett förslag till bevillningsfullmakter och allokeringen av anslaget med beaktande av de mål som ställs upp i de regionala skogsprogram som avses i 26 § i skogslagen. 
8 kap. 
Särskilda bestämmelser 
47 a § Naturresursinstitutets uppgift 
Naturresursinstitutet ska årligen lämna uppgifter till jord- och skogsbruksministeriet om det aritmetiska medeltalet för medelrotpriset per kubikmeter virke under de tre närmast föregående kalenderåren separat för varje landskap.  
Naturresursinstitutet ska dessutom till jord- och skogsbruksministeriet lämna de övriga uppgifter som behövs för genomförandet av stöd enligt denna lag. 
48 § Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser 
Kläm 
Trots bestämmelserna i 6 § 2 mom. kan stöd för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog beviljas med stöd av 11 och 12 § om det har gått tio år sedan en skogsförnyelse som finansierats på samma objekt enligt lagen om finansiering av hållbart skogsbruk (1094/1996) utfördes. Stöd för tidig vård av plantbestånd och vård av ungskog kan inte beviljas med stöd av 11 och 12 § om det inte har gått tio år sedan sådan slyröjning eller gallring av plantbestånd eller ungskog som finansierats som vård av ungskog har utförts på samma objekt enligt lagen om finansiering av hållbart skogsbruk. 
Kläm 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
På ärenden som har blivit anhängiga före denna lags ikraftträdande tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. De ansökningar om stöd för bekämpning av rotticka som anhängiggjorts före ikraftträdandet av denna lag ska avgöras i den ordning som de inkommit. De åtgärder för bekämpning av rotticka för vilka stöd beviljas ska då slutföras senast den 31 maj 2016. Ansökningar om stöd för bekämpning av rotticka ska avslås när det inte finns bevillningsfullmakter under år 2016 för behandling av dem.  
På stöd som beviljats före ikraftträdandet av denna lag och för vilka en anmälan om verkställande lämnats in till skogscentralen efter ikraftträdandet, tillämpas lagens 30 § 3 mom. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av lagen om bekämpning av skogsskador 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om bekämpning av skogsskador (1087/2013) 14 § 2 mom., 18 § 1 mom., 24 § 1 mom. och 25 § samt 
fogas till lagen en ny 8 a § som följer: 
8 a § Bekämpning av rotticka 
Avverkare ska i samband med beståndsvårdande avverkning och förnyelseavverkning på mineraljordar och torvmark från ingången av maj till utgången av november sörja för bekämpning av rotticka inom ett riskområde för utbredning av rotticka. Bekämpningen ska utföras med en godtagbar bekämpningsmetod.  
Med avvikelse från 1 mom. behöver bekämpning inte utföras i samband med avverkning, om lufttemperaturen är för låg för avverkning eller det är fråga om husbehovsavverkning. 
Närmare bestämmelser om riskområden för utbredning av rotticka, bekämpningsobjekt, godtagbara bekämpningsmetoder och den avgränsning i fråga om lufttemperaturen som avses i 2 mom. utfärdas genom förordning av statsrådet. 
14 §  Allmänna principer för organisering av tillsynen 
Kläm 
Borttransport av skadade träd, stamdelar och lagrade stubbar samt bekämpning av rotticka ska övervakas objektivt och regelbundet. 
18 § Skyldighet att ha egenkontroll 
En yrkesmässig verksamhetsutövare ska känna till de skyldigheter enligt denna lag som avser borttransport av virke, skadade träd, stamdelar och stubbar av tall och gran samt lagring av virke och bekämpning av rotticka samt övervaka iakttagande av tidsfristerna för borttransport av virke enligt 3 §, verkställande av de alternativa åtgärderna enligt 4 §, avlägsnande av stamdelar och stubbar av tall och gran enligt 5 §, lagring av virke enligt 8 § och bekämpning av rotticka enligt 8 a § (egenkontroll). 
Kläm 
24 § Vite och hot om tvångsutförande 
Om någon försummar sin skyldighet enligt 3—6 eller 8 a § eller enligt ett beslut som har meddelats med stöd av 9 §, kan Finlands skogscentral förplikta personen i fråga att vidta behövliga åtgärder. Landsbygdsverket kan på framställning av Finlands skogscentral förena skogscentralens beslut med vite eller hot om att åtgärderna vidtas på den försumliges bekostnad. För återkrav av kostnaderna för tvångsutförande till staten svarar Landbygdsverket på förslag av skogscentralen. 
Kläm 
25 § Brott mot bestämmelserna i lagen om bekämpning av skogsskador 
Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet  
1) försummar skyldigheten enligt 3—6 § att transportera bort virke, träd, stamdelar eller stubbar,  
2) försummar skyldigheten enligt 8 a § att bekämpa rotticka, 
3) försummar skyldigheten enligt 18 § att ha egenkontroll, eller  
4) försummar skyldigheten att bekämpa skogsskador enligt ett beslut som har meddelats med stöd av 9 § ska, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, för brott mot lagen om bekämpning av skogsskador dömas till böter. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

3. Lag om ändring av 21 § i viltskadelagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i viltskadelagen (105/2009) 21 § 1 mom. som följer: 
21 § Ersättning för kompletteringsodling eller ny beskogning 
När ersättning för nödvändig kompletteringsodling eller ny beskogning av skadeområdet beräknas ska de skäliga kostnader som orsakas av planering och genomförande av skogsodling beaktas. 
Kläm 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors den 3 december 2015 
Statsminister Juha Sipilä 
Jordbruks- och miljöminister Kimmo Tiilikainen