2
Nuläge och bedömning av nuläget
2.1
Lagstiftningen
Europeiska unionens naturvårdslagstiftning
De centralaste rättsakterna med tanke på fridlysta djur och skador som de orsakar är rådets direktiv om bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter (1992/43/EEG, nedan habitatdirektivet) och Europaparlamentets och rådets direktiv om bevarande av vilda fåglar (1979/409/EEG, längre fram 2009/147/EG, nedan fågeldirektivet). Syftet med habitatdirektivet är enligt artikel 2 i direktivet att bidra till att säkerställa den biologiska mångfalden genom bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter. Åtgärder som vidtas i enlighet med direktivet ska syfta till att bibehålla eller återställa en gynnsam bevarandestatus hos livsmiljöer samt arter av vilda djur och växter av gemenskapsintresse.
Med stöd av artikel 12 i habitatdirektivet ska medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för införande av ett strikt skyddssystem i det naturliga utbredningsområdet för de djurarter som finns förtecknade i bilaga 4 a. Medlemsstaterna ska bland annat meddela förbud mot att avsiktligt fånga eller döda exemplar av dessa arter i naturen samt mot att avsiktligt störa dessa arter, särskilt under deras parnings-, uppfödnings-, övervintrings- och flyttningsperioder, avsiktligt förstöra eller samla in ägg i naturen och skada eller förstöra parningsplatser eller rastplatser.
I enskilda fall får undantag från de i artikel 12 i habitatdirektivet nämnda förbuden göras på de grunder som anges i artikel 16 i habitatdirektivet. En förutsättning är att det inte finns någon annan lämplig lösning och att undantaget inte försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos bestånden av de berörda arterna i deras naturliga utbredningsområde.
Enligt artikel 4 i fågeldirektivet ska för de arter som anges i bilaga I särskilda åtgärder för bevarande av deras livsmiljö vidtas för att säkerställa deras överlevnad och fortplantning inom det område där de förekommer. De arter som anges i bilaga I får inte jagas. Exempelvis den art som för närvarande orsakar de största skadorna, den vitkindade gåsen, nämns i bilaga I till fågeldirektivet.
Enligt artikel 5 i fågeldirektivet ska medlemsstaterna utan att det påverkar tillämpningen av artiklarna 7 och 9 vidta nödvändiga åtgärder för att införa ett generellt system för skydd av samtliga de fågelarter som avses i artikel 1, där särskilt följande ska förbjudas: a) att avsiktligt döda eller fånga sådana fåglar oavsett vilken metod som används, b) att avsiktligt förstöra eller skada deras bon och ägg eller bortföra deras bon, c) att samla in fågelägg i naturen och behålla dessa, även om de är tomma, d) att avsiktligt störa dessa fåglar, särskilt under deras häcknings- och uppfödningsperiod, i den mån dessa störningar inte saknar betydelse för att uppnå syftet med detta direktiv, e) att förvara fåglar av sådana arter som inte får jagas eller fångas.
I enskilda fall får undantag från bestämmelserna om fridlysning av fåglar medges på de grunder som anges i artikel 9 i fågeldirektivet. För att undantag från bestämmelserna om fridlysning av fåglar ska medges förutsätts det i samtliga situationer att det inte finns någon annan lämplig lösning på problemet.
Ett villkor för att medge undantag är dessutom att någon av de särskilda grunderna i fågeldirektivet lämpar sig för situationen i fråga. Enligt artikel 9 i fågeldirektivet får undantag medges av bland annat följande anledningar: hänsyn till människors hälsa och säkerhet; hänsyn till flygsäkerheten; för att förhindra allvarlig skada på gröda, boskap, skog, fiske och vatten; för att skydda flora och fauna.
Europeiska unionens reglering om statligt stöd
Enligt huvudregeln i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (nedan FEUF) är statligt stöd som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen på den inre marknaden i princip förbjudet. Med statligt stöd avses alla slag av stöd från det allmänna som förbättrar vissa företags verksamhetsbetingelser på ett sätt som snedvrider konkurrensen.
Ersättningar för skador som djur som är fridlysta med stöd av naturvårdslagen orsakar företag (oberoende av företagsform) anses i princip utgöra statligt stöd och omfattas av EU:s regler om statligt stöd. I vissa fall kan statligt stöd emellertid tillåtas. I artikel 107.2 och 107.3 i FEUF uppräknas stöd som av särskilda skäl och när särskilda villkor är uppfyllda kan anses vara förenliga med den inre marknaden. En handling som är väsentlig med avseende på denna proposition är Europeiska unionens riktlinjer för statligt stöd inom jordbruks- och skogsbrukssektorn och i landsbygdsområden 2014–2020 (2014/C 204/01, nedan riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn).
Enligt riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn kan stöd för att kompensera för skador orsakade av skyddade djur i samband med bedrivande av jordbruk anses vara förenligt med den inre marknaden enligt artikel 107.3 c i FEUF om det uppfyller de gemensamma bedömningsprinciperna i riktlinjerna och villkoren i avsnitt 1.2.1.5 i riktlinjerna.
Förebyggande åtgärder mot skador som orsakas av skyddade djur kan ges stöd enligt villkoren i del II avsnitt 1.1.1.1 i riktlinjerna, vilket gäller investeringsstöd i jordbruksföretag. När det är fråga om investeringar i syfte att förebygga skador som orsakats av skyddade djur får de godtagbara kostnaderna omfatta kostnaderna för specifika förebyggande åtgärder som syftar till att begränsa följderna av sådana sannolika händelser (punkt 144 g).
På stöd som betalas till företag inom fiskeri- och vattenbrukssektorn för att ersätta skador som orsakas fiskodlingsanstalter tillämpas kommissionens förordning om tillämpningen av artiklarna 107 och 108 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på stöd av mindre betydelse inom fiskeri- och vattenbrukssektorn ((EU) nr 717/2014, nedan förordningen om de minimis-stöd för fiskeri och vattenbruk), vilken möjliggör betalning av stöd för både förebyggande och ersättningar (30 000 euro/företag/3 år). På stödåtgärder som grundar sig på de minimis-stöd tillämpas inte skyldigheten i artikel 108.3 i FEUF att anmäla statligt stöd till kommissionen, om de villkor som anges i förordningen är uppfyllda. Det sammanlagda belopp av stöd av mindre betydelse som en medlemsstat beviljar ett företag inom fiskeri- och vattenbrukssektorn får inte överstiga 30 000 euro under en period av tre beskattningsår.
Den nationella lagstiftningen
Habitatdirektivet och fågeldirektivet har genomförts genom naturvårdslagen vad beträffar de arter som hör till naturvårdslagens tillämpningsområde. Det primära syftet med naturvårdslagen är att bevara naturens mångfald, dvs. den biologiska mångfalden. Syftet med lagen är också att vårda naturens skönhet och landskapets värde, stödja hållbart nyttjande av naturtillgångarna och av naturmiljön, öka kännedomen om och intresset för naturen samt främja naturforskningen. Bestämmelserna i naturvårdslagen bidrar till att bevara Finlands natur framför allt genom att fridlysa naturskyddsområden och skydda naturtyper, arter, naturlandskap och kulturlandskap. Med hjälp av lagen eftersträvas tryggad livskraft för arterna och naturtyperna i Finland, alltså uppnåendet och bevarandet av en gynnsam skyddsnivå för dem.
Med stöd av 37 och 38 § i naturvårdslagen är vilda fåglar och däggdjur fridlysta, med undantag av vilt och icke fredade djur som avses i 5 § i jaktlagen (615/1993). Enligt 39 § i naturvårdslagen är det i fråga om individer som hör till de fridlysta djurarterna förbjudet att avsiktligt döda eller fånga dem, att ta bon samt ägg och individer i andra utvecklingsstadier, att flytta dem eller att avsiktligt skada dem på något annat sätt och att avsiktligt störa dem, i synnerhet under förökningstiden, på viktiga rastplatser under flyttningen eller på platser som annars är viktiga under deras livscykel.
I 48 och 49 § i naturvårdslagen föreskrivs det om undantag från fridlysningsbestämmelserna. I 48 § 1 mom. i naturvårdslagen finns ett allmänt undantag från de förbud som ingår i fridlysningarna. Enligt 2 mom. kan den regionala närings-, trafik- och miljöcentralen (nedan NTM-centralen) bevilja undantag så länge en gynnsam skyddsnivå för arten bibehålls. Tillämpningsområdet för 48 § i naturvårdslagen omfattar inte fågelarter och inte heller djurarterna i bilaga IV a och växtarterna i bilaga IV b till habitatdirektivet.
Enligt 49 § 3 mom. i naturvårdslagen kan NTM-centralen ge tillstånd att avvika från fridlysningsbestämmelserna i 39 § i naturvårdslagen på så sätt att individer som hör till arterna störs eller drivs bort genom avskjutning. Undantagslov i fråga om åtgärder som är förbjudna får sökas för att genom avskjutning störa eller driva bort individer som hör till en fridlyst art. Exempelvis beviljades hösten 2020 sammanlagt 24 undantagslov för att motverka allvarliga skador orsakade av vitkindade gäss, och genom dem tilläts dödandet av 10 705 vitkindade gäss.
Det gällande systemet för ersättning av skador som orsakas av fridlysta arter grundar sig på miljöministeriets beslut om bidrag för att ersätta skador förorsakade av fridlysta sällsynta djur (1626/1991, ändr. 838/2010). Enligt 2 § i miljöministeriets beslut beviljas bidrag på ansökan som riktas till den regionala NTM-centralen. Miljöministeriet fastställer bidragskvoterna för varje NTM-centrals verksamhetsområde efter det att NTM-centralerna har tillställt ministeriet sammandrag över de ansökningar som lämnats in.
Enligt 3 § i beslutet ska ansökan om bidrag innehålla uppgift om vilket slags djur som har orsakat skadan, när och var den har uppkommit, dess art och omfattning samt om den sökande får ersättning på grund av försäkring och i vilken utsträckning. Den ovannämnda ansökan ska åtföljas av ett utlåtande av den lokala polisinrättningen. Vid beslut om bidragsbeloppet beaktas sådan ersättning som betalats på grund av försäkring såsom en minskning av skadan. Bidrag beviljas inte, om den som lidit skadan har vägrat att medverka till att förebygga den eller själv har del i att skadan uppkommit.
Omprövning av bidragsbeslut som NTM-centralen har fattat får begäras hos NTM-centralen, enligt statsunderstödslagen (688/2001). Det beslut som meddelas med anledning av begäran om omprövning får överklagas genom besvär hos förvaltningsdomstolen på det sätt som anges i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Besvär över beslut av förvaltningsdomstolen får anföras endast om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.
Ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen betalas på basis av kungsörnarnas häckningssituation med stöd av statsrådets förordning om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen (8/2002).
Värdet av skador på odling orsakade av fridlysta djur bestäms i enlighet med föreskrifter som Livsmedelsverket årligen meddelar med stöd av 10 § 2 och 3 mom. i viltskadelagen (105/2009) om normskördar och priser per enhet som ska användas vid ersättning för skador på odling som orsakats av hjort- och rovdjur. Därför beaktas i propositionen i behövlig utsträckning också jaktlagen och viltskadelagen.
Jaktlagen tillämpas på jakt, fångst och dödande av icke fredade djur samt viltvård, ersättande av skador som vållats av vilt och tillsynen över hundar. Lagen gäller i tillämpliga delar även fångst och dödande av däggdjur och fåglar som är fridlysta med stöd av naturvårdslagen.
I viltskadelagen föreskrivs om beviljande av medel ur anslag i statsbudgeten för ersättning av skador som orsakats av vilt som avses i 5 § 1 mom. i jaktlagen och för förebyggande av sådana skador.
I statsunderstödslagen finns bestämmelser om de grunder och förfaringssätt som ska iakttas när statsunderstöd beviljas. Med bidrag enligt 4 § i den föreslagna lagen avses specialunderstöd enligt 5 § i statsunderstödslagen, och sådant specialunderstöd kan beviljas bl.a. för ett försöks-, start-, forsknings- eller utvecklingsprojekt eller något annat projekt med begränsat syfte. I fråga om ansökan om bidrag, innehållet i ansökan, stödbeslutet och återbetalning av bidrag tillämpas statsunderstödslagen som allmän lag till den del det inte finns närmare bestämmelser om detta i riktlinjerna för statligt stöd till jordbruket, i de minimis-förordningen för fiskeri- och vattenbrukssektorn eller i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd. De ersättningar och stöd som avses i 4 § 3 och 4 punkten i den föreslagna lagen ska inte betraktas som statsunderstöd enligt statsunderstödslagen.
2.2
Beviljade bidrag
I enlighet med miljöministeriets beslut om bidrag för att ersätta skador förorsakade av fridlysta sällsynta djur har staten från och med år 1991 betalat bidrag för att ersätta skador orsakade av djur som fridlysts med stöd av naturvårdslagen. De regionala NTM-centralerna beviljar bidrag inom sina verksamhetsområden för att ersätta skador orsakade av fridlysta djur. Bidragskvoter som miljöministeriet fastställer används för ändamålet.
Miljöministeriets beslut innehåller inte bestämmelser om anmälan, identifiering och värdering av skador, och inte heller krävs det i beslutet att en skadeanmälan ska göras. I nuvarande etablerade tillämpningspraxis har det ansetts att den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten ska identifiera och värdera skador på jordbruket. Enligt tillämpningspraxisen betalas bidrag bara för direkta skador på skörd. För närvarande beaktas inte kostnaderna för arbete.
De bidrag som betalats ut med anledning av skador som orsakats av djur som är fridlysta med stöd av naturvårdslagen, särskilt fåglar, har stigit sedan 2010-talet (figur 1).
Figur 1. De bidrag som betalats ut med anledning av skador som orsakats av fridlysta djur 2017–2020.
Till följd av de fridlysta djurens naturliga förekomst, levnadssätt och livscykel och eftersom olika odlingsväxter produceras i olika områden har de skador som djuren orsakar inte fördelats jämnt mellan olika delar av Finland. Fram till år 2017 var bidragsbeloppet störst inom NTM-centralen i Södra Österbotten. Därpå mest beviljades bidrag inom verksamhetsområdena för NTM-centralerna i Sydöstra Finland, Norra Karelen och Egentliga Finland. Skador som orsakas fiskerihushållningen förekommer framför allt i Mellersta Finland, Norra Savolax och Södra Savolax.
Genom en ändring (555/2018) av jaktlagen överfördes kajan till förteckningen över icke fredade fåglar. Därför har kajan sedan augusti 2018 inte omfattats av bidragen för skador orsakade av fridlysta arter. Före ändringen betalades de största bidragen för skador som orsakats av kajor i verksamhetsområdet för NTM-centralen i Södra Österbotten. Efter ändringen har den regionala bidragsfördelningen varit sådan att de största bidragen har betalats i östra och sydöstra Finland. Under dessa år har skador orsakats främst av vitkindade gäss. Åren 2017 och 2018 söktes och beviljades bidrag till större belopp än tidigare under hela den tid ersättningsförfarandet existerat.
Hur de utbetalda bidragen fördelar sig mellan olika skadeklasser
Enligt 1 § i miljöministeriets beslut kan bidrag enligt prövning beviljas för skada som orsakats jordbruket, skogsbruket eller fiskerinäringen samt för skador på byggnader. Merparten av bidragen betalas numera till jordbruksidkare för skador på odling som fridlysta djur orsakat. Skador på odling uppstår i typiska fall i situationer där fridlysta fåglar äter, trampar ned, smutsar ner med sin avföring eller på andra sätt förstör växtbestånd, hö- och spannmålsbroddar eller rotfrukter och grönsaker så att skörd inte kan bärgas eller kvaliteten på skörden försämras. Bidrag har betalats också för foder- och höbalar som fåglar har skadat och som förstörts på grund av kontakt med luft och fukt.
Fiskodlingsanstalter drabbas av skador som fiskgjusen orsakar fiskerihushållningen när den fångar fisk. Skador uppkommer i och med att odlad fisk fångas och äts av fiskgjusar eller tar skada när fiskgjusar försöker fånga dem. Fiskodlingsanstalterna gästas också av arter som inte är fridlysta och som orsakar skador som inte ersätts av statsmedel.
Genom att bidrag till fiskodlingsanstalter har betalats för skador som fiskgjusen orsakar samt genom att bygga konstgjorda öar och bon för fåglarna har man lyckats stödja skyddet för arten och stärka acceptansen för skyddet. I hotbedömningarna åren 2000 och 2010 klassades fiskgjusen som en nära hotad art, men i 2015 års bedömning konstaterades det att beståndet är livskraftigt.
Enligt nuvarande praxis har bidrag kunnat betalas också för skador på s.k. naturfoderdammar. I naturfoderdammar föds det i vanliga fall upp en sommar gamla yngel för utplantering i naturvatten. Som föda används dammens naturliga födodjursproduktion. I naturfoderdammar förekommer alltid naturligt svinn (även utan rovdjur), därför är det omöjligt att förhindra skadorna eller minska dem. Skador på naturfoderdammar orsakas bland annat av olika arter av mås, dopping, häger och skrake samt av fisktärnor och storlommar. På grund av detta har man i nuvarande praxis i fråga om skador på naturfoderdammar tillämpat en självriskandel som är större än i samband med bidrag som betalats till fiskodlingsanstalter.
Bidragen för skador som fiskgjusen orsakat fiskodlingsanstalter har åren 2012–2020 varit störst i verksamhetsområdet för NTM-centralen i Mellersta Finland (figur 2).
Figur 2. De utbetalda bidragen (euro) för skador som fiskgjusen orsakat fiskodlingsanstalter räknat som medeltal för åren 2012–2020 inom de olika NTM-centralerna.
Ersättningsgilla skador på djur har bestått av att rovfåglar skadat eller dödat husdjur (lamm, hundar). Fåglar har också kunnat skada hus- och produktionsdjur genom att hacka på dem, vilket lett till sjukdomar. På basis av skador på djur har det kunnat betalas bidrag för att ersätta veterinärkostnader. I de fåtaliga fall där djur som utsatts för rovfåglar har dött har värdet av djuret betalats i form av bidrag i enlighet med jord- och skogsbruksministeriets förordning om de verkliga värden som tillämpas vid ersättning för skador på djur (834/2018).
Ersättningar för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen
Fram till år 1998 grundade sig ersättningen för renar som dödats av rovdjur på lagen om ersättning för renar, som dödats av rovdjur (574/1956). Ersättning betalades utgående från antalet upphittade renar som dödats av rovdjur och det verkliga (tidigare: gängse) värdet. År 1998 övergick ansvaret för att ersätta skador orsakade av kungsörnar till miljöministeriet. Under åren 1998–2001 betalades ersättningar med stöd av statsrådets beslut om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen (373/1999) och miljöministeriets beslut om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen (374/1999). Från och med år 2002 har ersättningar betalats med stöd av statsrådets förordning om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen. Syftet med förordningen är att främja en återhämtning av kungsörnsbeståndet och att förenkla ersättningsförfarandet genom ett minskat behov av att röra sig i terrängen; det har gjorts genom att koppla ersättningsbeloppet till häckningsresultatet.
Kungsörnsersättningarna har stigit i jämn takt under de senaste åren (figur 3) och ökningen ser framför allt ut att vara en följd av att priset på renkött gått upp varje år. År 2005 var renköttets värde 4,85 euro/kg och år 2019 var det 10,32 euro/kg. Under den tiden har kungsörnsreviren ökat med hundra stycken, dvs. med 20 procent.
Enligt statsrådsförordningen bygger ersättningen på det uppskattade antal renar som kungsörnar dödar till föda (kalkylerad skada). Ersättningen bestäms enligt en för varje revir fastställd koefficient som grundar sig på kungsörnens häckningssituation och produktion av ungar. Inom systemet inspekteras häckningsreviren årligen och det utreds huruvida kungsörnar häckar inom reviret (enkel ersättning) och huruvida häckningen har lyckats, dvs. huruvida det finns ungar i boet (trefaldig ersättning). I Fjäll-Lappland är ersättningarna förhöjda, eftersom forskning har visat att kungsörnarna i fjällområdet använder renar som föda i relativt sett större utsträckning än inom skogsrenbeteslagen. Genom ersättningssystemet strävar man efter att indirekt uppmuntra till skydd av arten och stödja produktionen av ungar.
NTM-centralen i Lappland beslutar om ersättningen i hela renskötselområdet och betalar ersättning till renbeteslagen inom ramen för de medel som miljöministeriet anvisat för ändamålet. Forststyrelsen utreder årligen kungsörnens häckningssituation och ungproduktion för uträkning av koefficienterna för reviren samt utreder och uppskattar antalet revir på en annan stats territorium nära den finska gränsen.
Genom en statsrådsförordning som utfärdas årligen fastställs värdet av den kalkylerade skada som ersättningen bygger på. Exempelvis var den 1 030 euro år 2020 (698/2020).
Figur 3. De utbetalda ersättningsbeloppen (euro/år) för skador som kungsörnar orsakat renhushållningen åren 1998–2020.
Förändringar i skadeorsakande fågelbestånd
Bakom ökningen av skadorna finns i synnerhet den växande populationen av vissa fågelarter. Uppgången i antalet gäss som rastar i Finland under höst- och vårflyttningen är delvis en följd av förändringar i jordbruksmiljön i Finland och närområdena samt förändringar i fåglarnas flyttvägar och flyttbeteende. Klimatuppvärmningen har redan inverkat och kommer i framtiden att ha många slags inverkningar på fåglarnas utbredning och flyttbeteende. Fåglarna förväntas stanna längre än förr på häckningsområdena, och antalet övervintrande fåglar antas öka i norr.
Den vitkindade gåsen (Branta leucopsis) är ursprungligen en arktisk art med Grönland, Spetsbergen och Novaja Zemlja i Barents hav som traditionella häckningsområden. De vitkindade gäss som av hävd flyger genom Finland vår och höst häckar på Novaja Zemlja och i de arktiska områdena i Rysslands nordvästra del. De vitkindade gässen började häcka i Östersjöregionen på 1970-talet. I Finland började häckningsbeståndet öka i mitten av 1990-talet. Beståndet i hela världen uppskattas numera till över 1,3 miljoner individer.
Den population av vitkindade gäss som häckar på den ryska tundran har vuxit sedan år 1980. Beståndet uppskattas nu uppgå till ca 1,3 miljoner fåglar. En betydande del av detta bestånd flyttar via Finland både vår och höst. Rastningsfenomenet i samband med flyttningen har blivit regelbundet först under 2000-talet. Tidigare stannade den arktiska vitkindade gåsen endast sporadiskt i Finland. De flockar som under höstflyttningen stannar för att äta på öppna fält i östra och sydöstra Finland samt i Nyland består av tusentals eller till och med tiotusentals individer. Också på våren är mängderna stora, framför allt i södra och norra Karelen. Merparten av gässen övervintrar i Nederländerna och Tyskland. De vitkindade gäss som häckar i Finland återvänder huvudsakligen i april. Det är vanligt att de äter bland annat på gräsfält i kuststäderna, där avföringen lokalt orsakar hygienisk olägenhet.
Flockar av arktiska vitkindade gäss äter som längst en månad i sträck på odlingsområden om hösten och mer oregelbundet ett par veckor om våren. De vitkindade gässen har orsakat ekonomisk olägenhet vår och höst när de samlar reservnäring för att inleda häckningen eller fortsätta flyttningen. Om vårarna har skördeförluster uppstått i maj främst på fodervall samt på höstråg- och höstvetebroddar. Sedan populationen växt har skördeförluster uppkommit också när det gällt många andra växter, bland dem bondböna, ärt och kummin. Också fodervallskördens och betesfodrets kvalitet har försämrats av gässens avföring. Om höstarna har skördeförluster uppstått åtminstone i fråga om höstråg och i viss mån också korn och fodervall. I vissa områden har de upprepade gåsskadorna gjort det nödvändigt att sluta så höstsäd. Också andra produktionsförändringar har krävts i syfte att minimera gåsskadorna.
Tranan (Grus grus) förekommer i så gott som hela Finland med undantag för nordligaste Lappland. Tranbeståndet har ökat kraftigt sedan 1990-talet. Häckningsbeståndet uppskattas till cirka 42 000 par (år 2018). Sädesfält är viktiga näringsobjekt när tranan förbereder sig inför flyttningen. Flockarna stannar i allmänhet i flera veckor på områden med lämplig föda. På hösten är förekomsten påfallande koncentrerad. De viktigaste fyra områdena där som mest flera tusen tranor samlas för att äta på hösten är de öppna fälten i Söderfjärden i Vasatrakten i södra Österbotten, Muhos i norra Österbotten, Tohmajärvitrakten i norra Karelen och Puurijärvi-Isosuo nationalparksområde i Satakunta. Genom att äta på otröskade sädes- och rybsåkrar tidigt om hösten har tranorna orsakat ekonomisk olägenhet särskilt på kornodlingar. Olägenhet har även uppstått på grund av nedtrampad säd, och ställvis har fåglarnas avföring försämrat t.ex. korn- och fodervallskördens kvalitet.
Beståndet av sångsvan (Cygnus cygnus) har ökat kraftigt sedan 1980-talet. Det nuvarande beståndet är ungefär 15 gånger större än i slutet av 1980-talet. I en undersökning år 2014 uppskattades sångsvansbeståndet i Finland till 8 400–11 500 par. Höstbeståndet har enligt räkningar på senhösten uppskattats till cirka 70 000 individer. Sångsvanar har orsakat ekonomisk olägenhet tidigt på våren när de lagrar näring för att inleda häckningen. Olägenhet har uppstått när flockar ätit fodervall eller exempelvis höstvete, höstkorn, höstrybs och höstraps. Fåglarnas avföring och nedtrampning har ställvis försämrat t.ex. fodervallskördens kvalitet. Under höstflyttningen anländer svanar till åkrarna för att rasta först på senhösten, efter skördetiden.
Kungsörnens (Aquila chrysaetos) utbredning är tydligt koncentrerad till norra Finland. Omkring 90 procent av de kända reviren ligger i renskötselområdet, och fyra par av fem påträffas i landskapet Lappland. I 2019 års hotbedömning klassades kungsörnen som en sårbar art (VU). Avsaknaden av tillräckligt stora och lugna skogsområden har hindrat beståndet från att sprida sig. Kungsörnen livnär sig på däggdjur, fåglar (i allmänhet hönsfåglar) och kadaver. Innan det statliga ersättningssystemet hade inrättats förföljdes kungsörnen särskilt inom renskötselområdet, men tack vare ersättningssystemet har förföljelserna upphört nästan helt. Det nuvarande beståndet (2019) uppskattas till 330–470 par. Dessutom påträffas unga och subadulta individer som inte häckar.
Beståndet av havsörn (Haliaeetus albicilla) har vuxit sedan 1980-talet tack vare nationella och internationella skyddsåtgärder. Ännu på 1970-talet var havsörnen nära att bli utrotad. I 2015 års hotbedömning i fråga om fåglar klassades arten som sårbar (VU), men i den nyaste bedömningen (2019) klassades den som livskraftig (LC). Majoriteten av havsörnarna lever vid kusten, men havsörnar påträffas också i nordöstra Österbotten, Nordbotten och Skogs- och Fjäll-Lappland. Forskning visar att havsörnarna i Lappland främst livnär sig på gäddor, men de kan också äta renkalvar. I den sydliga delen av renskötselområdet har antalet renkalvar som havsörnen äter bedömts vara litet, i den nordliga delen är det något större. Havsörnen äter i stor utsträckning också kadaver som andra rovdjur har dödat och som människor har producerat. För närvarande (2018) uppskattas beståndet av havsörnar uppgå till 450–650 par, och dessutom påträffas unga och subadulta individer som inte häckar.
2.3
Bedömning av nuläget
De skador som fridlysta djur orsakat har ökat betydligt under de fem senaste åren. År 2020 betalades sammanlagt ca 4,7 miljoner euro i ersättning för skador som fridlysta djur orsakat jord- och skogsbruket, fiskerihushållningen och byggnader samt för skador som kungsörnen orsakat renhushållningen. Det utbetalda ersättningsbeloppet har stigit betydligt under de fem senaste åren (figur 1). I synnerhet har de ökade skador som orsakats av vitkindade gäss bidragit till att beloppet av utbetalda ersättningar för skador på odling har stigit kraftigt. Skadorna på odling väntas dessutom öka ytterligare till följd av klimatförändringen. Att beloppet av ersättningar för skador som kungsörnen orsakat renhushållningen gått upp beror dels på att kungsörnsbeståndet har stärkts, dels på att priset på renkött, vilket används när ersättningen beräknas, har stigit (figur 3).
Den nuvarande regleringen på förordningsnivå anses inte uppfylla kraven i 80 § i grundlagen, där det föreskrivs om förhållandet mellan utfärdande av bestämmelser genom lag och utfärdande av bestämmelser genom förordning. I slutrapporten för projektet för beredning av lagstiftning om ersättningsförfarandet och om förebyggande föreslås en lag om ersättning av skador orsakade av arter som fridlysts med stöd av naturvårdslagen. Lagen bör enligt slutrapporten även innehålla bestämmelser om de frågor i samband med grunderna för individers rättigheter och skyldigheter som inte tas upp i det gällande beslutet av miljöministeriet. Det finns behov av att utveckla och förbättra nuläget också förfarandemässigt och få den nationella regleringen att överensstämma med Europeiska unionens regler om statligt stöd.
För närvarande föreskrivs det i två olika författningar på förordningsnivå (1626/1991, 8/2002) om ersättning av skador som fridlysta djur respektive kungsörnar orsakar. Bestämmelserna om ansökan, beviljande och återkrav av ersättning samt om sökande av ändring är till sitt sakinnehåll sådana att det med tanke på lagtillämpningen skulle vara både rationellt och ändamålsenligt att sammanföra dem i en enda lag.
Enligt artikel 10 i fågeldirektivet ska medlemsstaterna uppmuntra sådan forskning och sådant arbete som krävs som grund för skydd, skötsel och utnyttjande av populationerna av alla fågelarter som avses i artikel 1. Särskild uppmärksamhet ska ägnas bland annat åt att utarbeta metoder för att förebygga skador som orsakas av fåglar.
För att undantag från bestämmelserna om fridlysning av fåglar ska kunna beviljas med stöd av 49 § 3 mom. i naturvårdslagen förutsätts det i samtliga situationer att ingen annan lämplig lösning på problemet finns. Andra lämpliga lösningar kan vara t.ex. skadeförebyggande åtgärder. Jakt kan emellertid inte anses vara ett alternativ för att förebygga skador orsakade av fridlysta djur.
En av de största bristerna i den nuvarande regleringen är att den inte upptar möjligheten att stödja förebyggande åtgärder med statsmedel. I de nuvarande bidragsbesluten rekommenderas ansträngningar för att förebygga skador, men en lagstiftningsgrund och tillräckliga resurser för detta saknas. Det nuvarande förfarandet bör därför utvecklas så att förebyggande åtgärder kan stödjas genom bidrag som beviljas av statsmedel. För att verksamheten ska organiseras som sig bör och vidareutvecklas behöver lagstiftningsgrunden stärkas som helhet.
7
Specialmotivering
1 kap. Allmänna bestämmelser.
1 §.Lagens syfte. Enligt 1 punkten är förebyggande av skador lagens primära syfte i förhållande till ersättning av skador, det syfte som nämns i 2 punkten. En förutsättning för ersättning av skador är ändå att endast rimliga skadeförebyggande åtgärder genomförs.
Att de skadeförebyggande åtgärderna är primära konkretiserar de grundläggande miljörättigheterna i 20 § 1 mom. i grundlagen, där det föreskrivs att var och en bär ansvar för naturen och dess mångfald samt för miljön och kulturarvet.
Syftet med att betala ersättningar, stöd och bidrag är enligt 1 § 3 punkten att främja artskyddet och enligt 4 punkten att öka acceptansen för naturvård. Skadorna är mer acceptabla om staten stöder det ekonomiska bortfall som skadorna föranleder eller bidrar till förebyggande av skador. På så sätt är det möjligt att genom lagen främja också en sammanjämkning av bedrivandet av vissa näringar och naturvården.
2 §.Tillämpningsområde. Lagen innehåller bestämmelser om förebyggande och ersättning av materiella skador orsakade av djur som har fridlysts genom naturvårdslagen eller med stöd av den.
Till lagens tillämpningsområde hör de grunder och förfaranden som ska iakttas vid beviljande av medel ur anslag i statsbudgeten för att förebygga och ersätta skador orsakade av fridlysta djur. Vidare omfattar bestämmelsen ersättningar som hör till tillämpningsområdet för miljöministeriets beslut om bidrag för att ersätta skador förorsakade av fridlysta sällsynta djur och statsrådets förordning om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen.
Avsikten är inte att lagens tillämpningsområde ska breddas utöver de nuvarande förordningarnas tillämpningsområde och tillämpningspraxis. Inom tillämpningsområdet för den föreslagna regleringen blir det fråga om att bedriva jordbruk samt fiskeri- och renhushållning. I propositionen föreslås dessutom att obetydliga och sedvanliga skador och olägenheter ska uteslutas ur tillämpningsområdet för regleringen. Sådana kan vara skador på hushållsodlingar, sedvanliga skador i ekonomiskogar som vilda djur orsakar eller det normala ansvar för byggnadsunderhåll som fastighetsägare har. Dessutom avgränsas lagens tillämpningsområde i fråga om de arter som orsakar skada. Tillämpningsområdet följer det som anges i 15, 21 och 26 § i denna lag, och bestämmelserna avses inte bli utsträckta till andra djurarter eller skadeklasser.
3 §.Tillämpning av Europeiska unionens lagstiftning om statligt stöd. Paragrafen innehåller en allmän bestämmelse om tillämpning av Europeiska unionens regler om statligt stöd.
Om ersättning, stöd eller bidrag beviljas ett företag, ett offentligt samfund eller någon annan sammanslutning som bedriver ekonomisk verksamhet, ska Europeiska unionens rättsakter om statligt stöd tillämpas. För att företag ska kunna beviljas finansiering behöver kommissionen ha fattat ett beslut om godkännande. Europeiska unionens sektorspecifika rättsakter ska tillämpas. Dessa är i fråga om skador på odling Europeiska unionens riktlinjer för statligt stöd inom jordbruks- och skogsbrukssektorn och i landsbygdsområden 2014–2020 (nedan riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn, 2014/C 204/01) och i fråga om skador på fiskodling förordningen om de minimis-stöd för fiskeri och vattenbruk.
Renhushållning hänförs till jordbruk, så de tillämpliga villkoren är i princip desamma som vid skador på jordbruk, men riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn lämpar sig inte för det revirbaserade ersättningssystemet i fråga om kungsörnar. Därför föreslås artikel 213 (Nationellt stöd för renar i Finland och Sverige) i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1308/2013 om upprättande av en samlad marknadsordning för jordbruksprodukter bli tillämpad på skador på renhushållningen som kungsörnar orsakar. Fastän de stöd som avses i artikeln är befriade från de statliga stödförfarandena förutsätter förfarandet ändå överläggning med kommissionen och ett uttryckligt beslut av kommissionen.
Eftersom reglerna om statligt stöd, vilka utgör propositionens rättsliga grund, är på väg att revideras kommer behövliga ändringar i de i propositionen angivna grunderna för att bevilja ersättning, stöd och bidrag att göras i det skede då de nya reglerna är kända.
I 3 mom. finns ett bemyndigande för statsrådet att utfärda förordning. Genom förordning får det utfärdas närmare bestämmelser om beviljande, förutsättningar för beviljande, begränsning, utbetalning och användning av sådan finansiering som är förenlig med Europeiska unionens lagstiftning om statligt stöd och med den gemensamma jordbrukspolitiken samt närmare bestämmelser om stödmottagarens skyldigheter.
4 §.Definitioner. Paragrafen innehåller definitioner av begrepp som används i lagen.
Enligt 1 punkten avses med fridlysta djur vilda fåglar och däggdjur som är fridlysta med stöd av 37 och 38 § i naturvårdslagen.
I 2–4 punkten delas för tydlighetens skull den finansiering som beviljas av statsmedel in i bidrag, ersättningar och stöd.
I 2 punkten definieras bidrag som finansiering enligt prövning som beviljas av statsmedel för att förebygga skador. Bidrag kan beviljas inom ramen för ett anslag som årligen tas in i statsbudgeten. Med bidrag avses i 5 § i statsunderstödslagen avsett specialunderstöd som kan beviljas bland annat för ett försöks-, start-, forsknings- eller utvecklingsprojekt eller något annat projekt med begränsat syfte.
Enligt 3 punkten avses med ersättning finansiering enligt prövning som beviljas skadelidande av statsmedel och betalas inom ramen för tillgängliga anslag. Ersättning avses bli beviljad för skador på odling och djur. Ersättning kan beviljas inom ramen för ett anslag som årligen tas in i statsbudgeten.
Enligt 4 punkten avses med stöd kalkylerad finansiering enligt prövning som beviljas av statsmedel för att ersätta skador som kungsörnar orsakar renhushållningen och skador som fiskgjusar orsakar fiskerihushållningen. Syftet med stödet är att ersätta ett kalkylerat inkomstbortfall till följd av skador som dessa fridlysta djurarter orsakar. Stöd kan beviljas inom ramen för ett anslag som årligen tas in i statsbudgeten.
2 kap. Myndigheterna och deras uppgifter
5 §.Miljöministeriets uppgifter. Enligt den föreslagna paragrafen svarar miljöministeriet för den allmänna styrningen, uppföljningen och utvecklingen av verksamhet som avses i denna lag. Med stöd av bestämmelsen kan ministeriet meddela tillämpningsanvisningar som gäller lagens tillämpning och tillhandahålla annan informationsstyrning.
6 §.Närings-, trafik- och miljöcentralens uppgifter. I paragrafen föreskrivs att närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM-centralen) inom sitt verksamhetsområde är den statliga myndighet som avses i denna lag.
Enligt 1 mom. 1 punkten ska NTM-centralen inom sitt verksamhetsområde främja förebyggandet av skador som orsakas av fridlysta djur.
Enligt 2 punkten ska NTM-centralen svara för behandlingen och avgörandet av skadeanmälningar och ersättnings-, stöd- och bidragsansökningar samt begäranden om omprövning av dem.
Enligt 3 punkten ska NTM-centralen sköta verkställighetsuppgifter som anknyter till ersättning, bidrag och stöd samt sköta den rådgivning, styrning, information och övervakning som anknyter till dem. NTM-centralens rådgivningsskyldighet inbegriper också en skyldighet att informera om möjligheten att söka bidrag, ersättning och stöd, om ansökningsförfarandena samt om förutsättningarna och villkoren för beviljande av bidrag. Spridningen av information om bidrag, ersättning och stöd avses omfatta åtminstone informationsspridning via det allmänna datanätet på myndighetens webbplats, i praktiken alltså på närings-, trafik- och miljöcentralens webbplats. Vid behov kan information spridas också via andra kommunikationsmedel. Övervakningsuppgifterna fördelas mellan NTM-centralerna och UF-centrerna. NTM-centralerna ska t.ex. övervaka statsbidragsbeslut, något som förutsätter naturvetenskaplig specialsakkunskap. Denna övervakningsuppgifts betydelse accentueras t.ex. i situationer där syftet med ett bidragsbeslut inte nås.
I 2 mom. föreskrivs att den NTM-central inom vars område en skada inträffar är behörig myndighet. För NTM-centralen i Lappland föreskrivs en parallell behörighet att besluta om stöd med anledning av kungsörnars häckning och för NTM-centralen i Mellersta Finland om parallell behörighet att besluta om stöd med anledning av fiskgjusars häckning. Här ingår även behörighet att besluta om bidrag som beviljas för att förebygga sådana skador.
7 §.Närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenters uppgifter. I paragrafen föreskrivs om uppgifterna för närings-, trafik- och miljöcentralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret).
Bestämmelser om UF-centrets uppgifter finns i 3 a § i lagen om närings-, trafik- och miljöcentralerna (897/2009). UF-centret föreslås sköta de i 12, 19, 21 och 22 § i statsunderstödslagen angivna uppgifter som hänför sig till utbetalning, återkrav och avbrytande av utanordningen av bidrag som det föreskrivs om i 10 § i denna lag. UF-centret ska jämsides med den behöriga NTM-centralen sköta också statsbidragsmyndighetens övervakningsuppgifter som avses i statsunderstödslagen. Den övervakning som UF-centret utför kommer i huvudsak att ske i form av efterföljande kontroll i samband med utanordning. Den avser utanordningsbeslutet och tekniska omständigheter som hänför sig till utanordningen, t.ex. att verifikaten är lämpliga.
8 §. Forststyrelsens uppgifter. I paragrafen föreskrivs att Forststyrelsen årligen ska utreda kungsörnarnas häckningssituation och ungproduktion för uträkning av koefficienter för reviren. Dessutom ska Forststyrelsen utreda och vid behov uppskatta antalet kungsörnsrevir som sträcker sig över gränsen mellan Finland och Norge, Sverige eller Ryssland.
9 §.Den kommunala myndighetens uppgifter. I paragrafen föreskrivs det om den kommunala myndighetens uppgifter.
I 1 mom. föreskrivs att den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten ska konstatera och värdera skador på odling. Skador bör konstateras och värderas omedelbart efter att den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten har informerats av den skadelidande om skadan. Den kommunala myndigheten ska därutöver vad dess egna uppgifter beträffar styra och främja verkställigheten och tillämpningen av bidrag, ersättningar och stöd genom rådgivning och styrning.
Enligt 2 mom. är landsbygdsnäringsmyndigheten på skadefallsorten behörig kommunal myndighet på motsvarande sätt som i 6 § 2 mom. föreskrivs om NTM-centralen.
3 kap. Bidrag för förebyggande av skador
10 §.Bidragets ändamål. Enligt paragrafen kan bidrag beviljas för åtgärder med syftet att minska följderna av skador som orsakas av fridlysta djur samt lindra riskerna i samband med dem. Bidrag kan beviljas för åtgärder som förebygger skador på odling, byggnader och djur samt skador som kungsörnar orsakar renhushållningen och fiskgjusar orsakar fiskodlingsanstalter.
Bidraget är avsett för anskaffning av varor och tjänster, för arbetskostnader i samband med förebyggande, för forskning och för utvecklingsarbete. Varor som hänför sig till förebyggande kan vara t.ex. utrustning för att passivt fördriva fridlysta fåglar och material som behövs för renarnas kalvningshägn samt tjänster, t.ex. aktiv störning av fåglar med hjälp av hundar.
11 §. Bidragssökande. Enligt paragrafen kan bidrag för åtgärder som förebygger skador på odling och djur orsakade av fridlysta arter samt bidrag för åtgärder som förebygger skador som kungsörnen orsakar renhushållningen och skador som fiskgjusen orsakar fiskodlingsanstalter beviljas fysiska personer, företag och andra sammanslutningar, med undantag för statliga bokföringsenheter. Med andra sammanslutningar avses t.ex. föreningar, stiftelser, renbeteslag och kommuner.
Enligt 2 mom. utesluts företag ur tillämpningsområdet för bidrag som betalas för åtgärder för förebyggande av sådana skador på byggnader som orsakas av fridlysta arter. Därmed kan bidrag för åtgärder som förebygger skador på byggnader beviljas fysiska personer och andra sammanslutningar, med undantag för statliga bokföringsenheter. Uteslutningen grundar sig på EU:s regler om statligt stöd, vilka utgör en rättslig grund för att bevilja bidrag för förebyggande av skador endast till företag som bedriver verksamhet inom primär jordbruksproduktion. Av likabehandlingsskäl är det dock motiverat att alla företag utesluts ur tillämpningsområdet för nämnda bidrag.
Bidrag kan sökas också gemensamt, varvid det till ansökningshandlingarna för att visa rätt att föra talan ska fogas ett bevis på bemyndigandet, exempelvis i form av en fullmakt. Bestämmelser om givande av fullmakt finns i 2 kap. i lagen om rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (228/1929).
12§. Förutsättningar för beviljande av bidrag. NTM-centralens avgörande om beviljande av bidrag ska grunda sig på en helhetsprövning i förhållande till syftet med bidraget. När förutsättningarna för att bevilja bidrag prövas är det centralt att de åtgärder som bidraget riktas till enligt en helhetsbedömning minskar följderna av skador som fridlysta djur orsakar och lindrar de risker som hänför sig till dem. Det är dessutom möjligt att vid helhetsprövningen beakta åtgärdernas praktiska genomförbarhet och kostnadseffektivitet.
En förutsättning för att bevilja bidrag är att den finansiering som behövs ingår i statsbudgeten och att miljöministeriet har anvisat närings-, trafik- och miljöcentralen den finansiering som behövs. Bidraget kan täcka kostnaderna helt eller delvis. Bidraget fråntar inte skadelidande den i 14 § 3 mom. föreskrivna skyldigheten att med alla rimliga och till buds stående medel försöka förhindra att skadan uppkommer eller förvärras. Beviljandet av bidrag är inte kopplat till om sökanden har ansökt om eller beviljats ersättning för skador på odling och djur eller stöd för skada som kungsörnar orsakar renhushållningen och skada som fiskgjusen orsakar fiskodlingsanstalter.
En förutsättning för att bevilja bidrag är att bidragsmottagaren inte får annan överlappande offentlig finansiering för samma åtgärd. Med annan offentlig finansiering avses andra av offentliga medel beviljade bidrag eller stöd som har anvisats för samma åtgärd. Sådana kan vara t.ex. de på landsbygdsprogrammet baserade miljöavtal som ingår i systemet för miljöersättning.
I 2 mom. föreslås ett bemyndigande för statsrådet att utfärda förordning. Vissa närmare bestämmelser om förutsättningarna för beviljande av bidrag som följer av Europeiska unionens rättsakter om statligt stöd och om bidragsmottagarens skyldigheter får utfärdas genom förordning.
13 §.Bidragets storlek. Paragrafen innehåller bestämmelser om storleken på det bidrag som beviljas.
Enligt denna paragraf bestäms bidragets storlek utifrån kostnaderna inklusive mervärdesskatt för varan eller tjänsten. Bidragets storlek baserar sig emellertid på kostnaderna exklusive mervärdesskatt, om anskaffningen anknyter till verksamhet som berättigar företag eller kommuner till avdrag eller återbäring.
Det tillåtna maximibeloppet av bidrag som beviljas andra än företag för förebyggande av skada på odling, djur och byggnader föreslås vara 100 procent av de godkända kostnaderna.
Om bidrag beviljas ett företag eller en annan sammanslutning som bedriver ekonomisk verksamhet ska vid vissa begränsningar beträffande de godtagbara kostnaderna som följer av Europeiska unionens rättsakter om statligt stöd iakttas. Beroende på bidragets ändamål är det fråga om antingen riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn eller investeringsstöd inom tillämpningsområdet för förordningen om de minimis-stöd för fiskeri och vattenbruk.
Det tillåtna maximibeloppet av bidrag som beviljas företag för förebyggande av skador på odling föreslås vara 80 procent av de godkända kostnaderna. Beloppet kan emellertid höjas till 100 procent, när det är fråga om en åtgärd som fler än en bidragsmottagare genomför tillsammans. Motsvarande maximibelopp om 80 procent i samband med godkända bidrag avses av likabehandlingsskäl bli tillämpat förutom på skador på odling också på andra skadeklasser och sektorer. Enligt förordningen om de minimis-stöd för fiskeri och vattenbruk kan sammanlagt 30 000 euro per företag beviljas i både stöd och bidrag under tre beskattningsår.
4 kap. Ersättningar för uppkomna skador
14 §.Allmänna förutsättningar för beviljande av ersättning.I paragrafen föreskrivs om de förutsättningar under vilka ersättning kan betalas för skador på odling och djur.
Enligt 1 mom. ska ersättning betalas för skador som är en direkt följd av ett skadefall. Detta begränsar ersättningarna till att gälla den första skadan i kedjan av orsak och verkan. Som direkt följd av ett skadefall kan betraktas t.ex. att ett produktionsdjur dödats eller skadats av en rovfågel. Ersättning kan i detta fall betalas enligt det förlorade husdjurets verkliga värde, eller så kan veterinärkostnaderna för vård av det skadade djuret ersättas. De ersättningsgilla veterinärkostnaderna kan dock inte överstiga djurets verkliga värde. Ersättning betalas inte heller för en eventuell indirekt skada, t.ex. bortfall av avkastning som djuret ger eller minskning av avkastningen. Ett undantag från huvudregeln att direkta skador är ersättningsgilla utgör vissa indirekta skador som grundar sig på EU:s reglering om statliga stöd. Med kostnader för indirekta skador avses t.ex. kostnader för kompletterings- och nyodling samt för anskaffning av köpt foder.
Enligt 2 mom. beaktas vid beräkning av ersättningsbeloppet som avdrag de ersättningar som på basis av annan lagstiftning eller försäkring fås på grund av skadefallet. Detta förhindrar överkompensation, alltså en situation där ersättningsbeloppet överstiger skadans värde. Enligt momentet kan dessutom ersättning inte betalas, om annan finansiering som betalas av offentliga medel har beviljats för samma åtgärd. Det kan vara fråga om t.ex. stödordningar som ingår i EU:s gemensamma jordbrukspolitik och genom vilka skördebortfall till följd av åtgärder vilka ingår i stödvillkor ersätts. En eventuell överkompensationssituation bör undersökas från fall till fall utgående från stödordningen i fråga och villkoren för den.
I 3 mom. preciseras lagens syfte när det gäller att förebygga skador. I riktlinjerna för statligt stöd inom jordbrukssektorn (punkt 1.2.1.5) finns bestämmelser om stödvillkor enligt vilka stödmottagarna ska förutsättas vidta rimliga förebyggande åtgärder för att minimera skador. Samma utgångspunkt bör tillämpas också i fråga om ersättningar för skador på djur för att näringarna ska behandlas jämlikt. Utgångspunkten bör dessutom vara att ersättning inte ska beviljas, om den skadelidande redan har fått ersättning för en uppkommen skada men åtgärder för att förhindra motsvarande skador inte har vidtagits.
Målet att förebygga skador utesluter inte målet att ersätta skador. Förebyggande är inte en ovillkorlig förutsättning för att ersätta skador, eftersom vissa skador kan vara oförutsebara, varvid de inte kan förebyggas.
Den som lidit skada ska med alla rimliga och till buds stående medel försöka förhindra att skador uppkommer eller förvärras. När det bedöms huruvida de skadeförebyggande åtgärderna är rimliga ska hänsyn tas till sannolikheten för risken att fridlysta djur orsakar skador i det berörda området.
Som exempel på rimliga förebyggande åtgärder för att förhindra eller minska skador på odling kan nämnas skador som fåglar orsakar på hö- eller foderbalar. Skador på balar kan man förebygga genom att placera balarna t.ex. intill vägar eller i närheten av driftscentrumet eller genom att skydda balarna med ett skyddsnät eller en presenning för att undvika skador eller minska skadorna.
För att förebygga skador på ren är det möjligt att intensifiera övervakningen av renkalvningsområden i områden där rovdjur rör sig. Att hålla renar i hägn om vintern är också ett sätt att minska skadorna.
Längs fåglarnas flyttvägar är det en stor utmaning eller rentav omöjligt att förebygga skördeskador som vissa fågelarter åstadkommer på odlingar eftersom fåglarna är många och skadorna är både omfattande och regelbundet återkommande men samtidigt svåra att förutse. Skadeförebyggande åtgärder kan inte anses vara rimliga där.
Det gäller dessutom att lägga märke till att bidrag som avses i 10–12 § inte fråntar ersättningsmottagarna skyldigheten enligt 3 mom. att på eget initiativ försöka förhindra att skadan uppkommer eller förvärras.
I 4 mom. föreskrivs att ersättning kan vägras eller sänkas, om den skadelidande har medverkat till att den skada som anges i ersättningsansökan har uppkommit eller förvärrats eller utan godtagbar orsak har förbjudit vidtagandet av åtgärder som skulle ha kunnat förhindra skadans uppkomst eller att skadan förvärras.
15 §.Skador som ersätts samt ersättningsmottagare. Paragrafen innehåller bestämmelser om skadeklasser som ersättningssystemet omfattar samt om ersättningsmottagarna inom varje skadeklass.
I 1 mom. föreskrivs om skador på odling som fridlysta djur orsakar och om mottagarna av ersättning för sådana skador. Enligt det föreslagna 1 mom. kan skada som fridlysta djur orsakat på åker, trädgård, plantskoleodling och växande skörd där samt på bärgad skörd ersättas som skada på odling. Betalningen av ersättning för skador på odling är begränsad till företag, oberoende av företagsform, som bedriver verksamhet inom primär jordbruksproduktion. Enligt denna paragraf är det inte möjligt att ansöka om ersättning för sådana skador på odling som drabbar fysiska personers hushållsodlingar. Olägenheter som drabbar hushållsodlingar kan anses vara sedvanliga och i fråga om dem kan det åläggas en toleransförpliktelse som följer redan av de grundläggande miljörättigheterna och gäller en störnings- och skadesituation som är att betrakta som rimlig. Om skörd inte heller annars går att bärga, t.ex. på grund av väderförhållandena, betalas inte ersättning med stöd av denna lag. Ersättningsgill är dock en skada som orsakas av fridlysta djur, om det på grund av skadan inte längre är ändamålsenligt att bärga skörd.
I 2 mom. föreslås bli föreskrivet om skador som fridlysta djur orsakat produktionsdjur eller husdjur och om mottagarna av ersättning för sådana skador. Bestämmelser om kalkylerade stöd som betalas för skador som kungsörnar orsakar renar finns i 5 kap. I vissa situationer kan dock ersättning med stöd av 18 § 1 mom. 2 punkten beviljas för sådana skador på djur som orsakats av kungsörnar.
I 3 mom. föreslås att ersättning för sådana skador på djur som fridlysta djur orsakat betalas till fysiska personer, företag oberoende av företagsform som bedriver verksamhet inom primär jordbruksproduktion och renbeteslag.
16 §. Allmänna grunder för ersättningens storlek. Paragrafen innehåller bestämmelser om de allmänna grunderna för ersättningens storlek.
I 1 mom. föreskrivs om ett förbud mot överkompensation av skadad egendom. Syftet är att fastställa att den skadade egendomens verkliga värde utgör ett tak för ersättningen.
I 2 mom. föreskrivs att rimliga skadevärderingskostnader som den som söker ersättning har betalat och som är behövliga för att utreda skadan är ersättningsgilla. Med värderingskostnader avses t.ex. en avgift som kommunen eller rovdjurskontaktpersonen tar ut för att konstatera och värdera en skada. Därmed ersätts kommunernas kostnader för arbetet i enlighet med finansieringsprincipen.
Enligt 3 mom. är en av utgångspunkterna för ersättningssystemet att staten, när förutsättningarna är uppfyllda, betalar ersättning till skadelidande för betydande skador som orsakats av fridlysta djur. Som betydande skada betraktas i alla skadeklasser att de uppkomna skadornas sammanräknade belopp överstiger 170 euro per kalenderår. Enligt momentet kan det anses att ett ersättningsbelopp som är mindre än 170 euro är obetydligt och omfattas av skyldigheten för skadelidande att tolerera störnings- och skadesituationer som är att betrakta som rimliga. Värderingskostnader avses inte ingå i den föreslagna minimiersättningen 170 euro. Behandlingen av ersättningsärenden ger upphov till administrativa kostnader, därför är det med avseende på statsfinanserna inte rationellt att betala ersättningar som understiger minimibeloppet. Dessutom kan kostnaderna för att värdera en skada vars belopp är litet överstiga värdet av den egentliga skadan. Eftersom ersättningar för skador som orsakats av fridlysta djur kan beviljas inom ramen för ett anslag som tas in i statsbudgeten årligen ska ersättningen av skador begränsas till skador som har en faktisk betydelse för den skadelidandes ekonomi.
17 §. Ersättningsgrunder för skador på odling. Paragrafen innehåller bestämmelser om ersättningsgrunderna för sådana skador på odling som orsakas av fridlysta djur.
Enligt 1 mom. kan som skada på odling ersättas högst ett belopp som motsvarar det verkliga värdet av den förlorade skörden (skördeskada) samt högst ett belopp som motsvarar det verkliga värdet av de skadade trädgårds- och plantskoleväxterna. Med skördeskada avses en kvantitativ skada som drabbar skörd. Ersättning för skördeskada kan betalas också om fridlysta djur har orsakat skörden en sådan skada att skörden på grund av sin försämrade kvalitet inte duger för det tilltänkta användningsändamålet.
I 2 mom. föreskrivs om grunderna för bestämmande av värdet av en skada på odling. Utgångspunkten är att värdet av skador på odling bestäms utgående från föreskrifter som Livsmedelsverket årligen med stöd av 10 § 2 och 3 mom. i viltskadelagen meddelar om normskördar och priser per enhet som ska användas vid ersättning av skador på odling som orsakats av hjort- och rovdjur.
Livsmedelsverkets föreskrifter inbegriper normskördar och priser per enhet för växtarter som ska användas vid värderingar av skador på odling. Enligt 10 § 2 mom. i viltskadelagen fastställs priserna per enhet så att de motsvarar de genomsnittliga försäljningspriserna under skördeåret i fråga. Med en växtarts normskörd avses den genomsnittliga årsskörd per arealenhet som fåtts från normskördeområdet. Normskörden är det aritmetiska medelvärdet av skördemängderna under de fem år som föregår skadeåret. Vid beräkningen av medelvärdet beaktas inte den största och den minsta skörden. Enligt 10 § 3 mom. i viltskadelagen beräknas värdet av en växtarts normskörd genom att det pris per enhet som enligt Livsmedelsverkets föreskrift fastställts för växtarten i fråga används som koefficient.
Kompletterings- och nyodling kan i vissa situationer behövas till följd av en skada på odling som orsakats av ett fridlyst djur. Enligt 3 mom. kan som skada på odling ersättas också kostnader för nödvändig kompletterings- och nyodling på en skadeareal. Vid beräkning av ersättningen för nödvändig kompletterings- och nyodling ska behövliga material- och arbetskostnader beaktas. Sökanden ska i samband med ersättningsansökan lämna uppgift om de ersättningsgilla kostnader som är nödvändiga och som faktiskt uppkommit för sökanden.
Ersättningen för indirekta kostnader uppgår dock till högst 80 procent av det sammanlagda kostnadsbeloppet. Detta grundar sig särskilt på EU:s reglering om statligt stöd. Med indirekta kostnader avses t.ex. kostnader för kompletterings- och nyodling samt för anskaffning av köpt foder. Eftersom det pris per enhet som används som grund för ersättningen har bestämts så att det motsvarar det genomsnittliga försäljningspris som fåtts under skördeåret i fråga avdras från ersättningen dessutom sådana inbesparade kostnader som inte är en direkt följd av skadefallet och som ersättningstagaren skulle ha haft även annars. Inbesparade bärgningskostnader är ett exempel på sådana kostnader som ska dras av från de sammanlagda kostnaderna.
Ersättningsbeloppet får i inget som helst fall överstiga skadans faktiska värde. Syftet med detta är att säkerställa att det inte uppstår överkompensation, dvs. överlappande ersättning. För att undvika överkompensation är det i fråga om t.ex. ettåriga växter möjligt att ersätta antingen skördeskadan (med avdrag för inbesparade odlings- och bärgningskostnader) eller förnyad etablering av växtbeståndet, men inte båda två. Ett växtbestånd som etablerats på nytt ger en normal skörd vars värde täcker kostnaderna för nyetablering av den.
Med stöd av denna paragraf ska dock ersättning betalas för att växtbeståndet på vallar i flerårig växtföljd förstörts under en pågående växtföljd och för nyetablering av växtbeståndet i anslutning till det. I regel ska det anses att ersättningen för skörd av ett flerårigt växtbestånd som gått förlorad täcker kostnaderna för anskaffning av det köpta foder som behövs.
I vissa situationer kan det till följd av skador som är regionalt eller lokalt omfattande uppstå behov av att ty sig till köpt foder. I sådana situationer är det möjligt att utöver skördeskadan ersätta antingen nyetablering av växtbeståndet eller anskaffning av köpt foder (med avdrag för inbesparade odlings- och bärgningskostnader) utifrån de uppkomna anskaffningskostnaderna, men inte båda två. Eventuella bikostnader för anskaffning av köpt foder ingår från fall till fall i tillämpningsområdet för denna paragraf.
Vid behandling av ersättningsärendet ska myndigheten säkerställa att den till sitt förfogande har en utredning om skadans faktiska värde för att överkompensation ska undgås. För säkerställande av detta kan myndigheten t.ex. be sökanden lämna in tilläggsutredning om de uppkomna kostnaderna.
Enligt 4 mom. får närmare bestämmelser om ersättningsgrunderna för skador på odling utfärdas genom förordning av statsrådet.
18 §. Ersättningsgrunder för skador på djur.I paragrafen föreslås bli föreskrivet om ersättningsgrunderna för skador på djur.
Enligt 1 mom. 1 punkten kan som skada på djur ersättas högst det verkliga värdet av ett husdjur eller produktionsdjur som dödats eller som avlivats på grund av skada i enlighet med vad som föreskrivs i en med stöd av 11 § 2 mom. i viltskadelagen utfärdad förordning av jord- och skogsbruksministeriet om de verkliga värden som tillämpas vid ersättning för skador på djur.
Ersättning som avses i 1 mom. 1 punkten kan betalas också för en enskild skada som drabbat renhushållningen, om den har orsakats av någon annan fridlyst art än kungsörn. Ersättning kan enligt förslaget betalas också när det konstaterats att en kungsörn har dödat en enstaka ren i ett sådant renbeteslagsområde där det inte har konstaterats häckande kungsörn eller där det på häckning baserade stödet till renbeteslaget understiger den verifierade uppkomna skadan.
Enligt 1 mom. 2 punkten är det möjligt att ersätta 80 procent av veterinärkostnaderna för vård av skadade djur, dock högst till ett belopp som motsvarar djurets verkliga värde. I fråga om skador på djur gäller det att beakta de skyldigheter att förhindra och begränsa skador på produktions- och sällskapsdjur som följer av djurskyddslagstiftningen. Sådana skyldigheter är t.ex. skyldigheten enligt 10 § i djurskyddsförordningen (396/1996) att inspektera djurs kondition och hälsotillstånd samt välbefinnande minst en gång om dagen och vid behov oftare, samt skyldigheten enligt 3 § i statsrådets förordning om skydd av nötkreatur (592/2010) att bekämpa gnagare och andra skadedjur i djurstall.
Enligt 2 mom. avdras från ersättningsbeloppet det belopp till vilket produktionsdjuret kan utnyttjas på annat sätt, t.ex. slaktvärdet.
Enligt 3 mom. får närmare bestämmelser om ersättningsgrunderna för skador på djur utfärdas genom förordning av statsrådet.
19 §.Anmälan om skada på odling och djur. Paragrafen innehåller bestämmelser om vilken myndighet skador ska anmälas till och hur anmälan ska göras samt om innehållet i skadeanmälan.
Enligt 1 mom. är en förutsättning för att ersättningar ska beviljas är att sökanden har gjort en anmälan om skadan utan dröjsmål efter att ha upptäckt den. Uppgifter som ingår i skadeanmälningarna behövs för utredning av ärendet och uppföljning av skadeläget. Om skadeanmälan inte görs utan dröjsmål efter att skadan upptäckts, kan den som orsakat skadan inte identifieras tillförlitligt och inte heller kan skadans omfattning bedömas tillförlitligt. Till följd av anmälan har NTM-centralen möjlighet att meddela anvisningar dels för att förhindra att skadan förvärras, dels om hur ersättning söks.
Skadeanmälan ska göras till NTM-centralen. Anmälan anses ha lämnats in när den har anlänt till myndigheten. I anmälan ska ingå kontaktuppgifter till den skadelidande, uppgifter om skadeplatsen, vad som orsakat skadan och tidpunkten för skadan samt uppgifter om skadeobjektet och skadans omfattning. När det gäller andra skador än skador på odling ska NTM-centralen utan dröjsmål underrätta den i 20 § avsedda part som konstaterar och värderar skadan. I fråga om skador på odling ska den skadelidande anmäla skadan till den kommunala landsbygdsnäringsmyndigheten.
I 2 mom. föreslås ett bemyndigande för statsrådet att utfärda förordning. Genom förordning får närmare bestämmelser om innehållet i skadeanmälan utfärdas.
20 §.Konstaterande och värdering av skador på odling och djur. I paragrafen föreslås det bli föreskrivet om myndigheter som är behöriga att utföra värdering och om andra sakkunniga som utför värderingar.
Enligt 1 mom. är en förutsättning för att ersättningar ska beviljas att skadan har värderats av en myndighet eller av en oberoende sakkunnig som den myndighet som beviljar ersättningen har godkänt. Om skadan inte konstateras och värderas tillförlitligt kan det hända att förutsättningarna för att betala ersättning inte uppfylls. I 1 mom. föreskrivs om en skyldighet för landsbygdsnäringsmyndigheten på skadefallsorten att konstatera och värdera skador på odling. Skador på djur kan konstateras och värderas av en ojävig sakkunnig som NTM-centralen har godkänt. Som ojäviga sakkunniga kan anlitas t.ex. den kommunala veterinären eller en rovdjurskontaktperson som utbildats för uppgiften. Med utredning avses en utredning om skadans storlek och omfattning som gjorts av landsbygdsnäringsmyndigheten eller av en av NTM-centralen godkänd värderare och som utförts i samband med att skadan konstaterats. Skadan ska konstateras och värderas utan dröjsmål efter det att myndigheten fått uppgift av den skadelidande om skadan och den som ska utföra värderingen har underrättats om skadan. När skadan konstateras så snabbt som möjligt är bedömningen av vad som har orsakat skadan och av skadans omfattning tillförlitligare. Om skadan inte konstateras och värderas tillförlitligt kan det hända att förutsättningarna för att betala ersättning inte uppfylls.
Enligt 2 mom. ska den som värderar skadan utarbeta en skriftlig redogörelse för skadans storlek och omfattning. Utredningen ska bifogas till ersättningsansökan, enligt 31 § 1 mom. 3 punkten.
Enligt 3 mom. kan kommunen ta ut en avgift för att konstatera och värdera skador på odling, byggnader eller djur. Avgiften får motsvara högst kommunens totala kostnader för prestationen. Grunderna för avgiften anges närmare i en taxa som antas av kommunen. Sökanden kan foga verifikatet över de till kommunen betalda värderingskostnaderna till sin ansökan; på så sätt får kommunerna i sista hand ersättning för arbetskostnaderna ur statsbudgeten i enlighet med finansieringsprincipen. Värderingskostnaderna ersätts dock bara i det fallet att ersättning beviljas med anledning av ersättningsansökan.
I situationer där skadans omfattning och storlek går att säkerställa först året efter skadefallet gäller utredningen i första skedet skadan, medan den kompletterande utredningen gäller skadans storlek, såsom konstateras nedan i samband med 31 §. Som exempel kan nämnas att en skada på odling som inträffar på hösten ofta förutsätter att skadan konstateras ännu på våren för att den slutliga skadan ska kunna utredas.
5 kap. Stöd med anledning av kungsörnens och fiskgjusens häckning
21 §.Grunder för stöd för renhushållningen med anledning av kungsörnens häckning samt mottagare av stödet. I paragrafen föreslås bli föreskrivet om ett stöd för renhushållningen med anledning av kungsörnens häckning som motsvarar det år 1999 införda systemet för ersättning av skador som kungsörnar orsakar renhushållningen. Begreppsmässigt benämns nu dock den finansiering som avses i kapitlet stöd, vilket motsvarar dess faktiska rättsliga betydelse, eftersom finansieringen inte baserar sig på enskilda skador, vilket är fallet med de ersättningar som behandlas ovan, utan på artens häckning. Stödet för renhushållningen avses bli begränsat till reviren för kungsörnar som häckar inom området för de renbeteslag som finns i renskötselområdet och till revir som delvis sträcker sig in på renbeteslagens områden. Stödet betalas till renbeteslag.
Enligt 2 mom. utfärdas närmare bestämmelser om det kalkylerade värdet av renar som kungsörnen använder som föda i sitt revir genom förordning av statsrådet. Med avvikelse från nuvarande praxis är det meningen att det kalkylerade värdet ska justeras först när det förändras med åtminstone 10 procent.
22 §.Stöd per revir för renhushållningen. Enligt paragrafen bestäms stödet för renhushållningen utgående från tre faktorer på motsvarande sätt som i den gällande statsrådsförordningen. Den första faktorn är det genomsnittliga antalet renkalvar som en kungsörn enligt forskningsrön använder som föda under ett år. Det ekonomiska värdet av kungsörnens byte får man genom att multiplicera antalet med den andra faktorn, dvs. det verkliga ekonomiska värdet av en renkalv. I den gällande statsrådsförordningen används uttrycket kalkylerad skada om detta. Den tredje faktorn i samband med stödet för renhushållningen är enligt den gällande förordningen en koefficient för respektive revir, som det föreskrivs om i 24 §.
Stödet per kungsörnsrevir för renhushållningen beräknas genom att det kalkylerade värdet av renar som kungsörnar använder som föda i sitt revir multipliceras med den i 23 § avsedda koefficient för reviret som bestäms på basis av kungsörnens häckningssituation och ungproduktion.
23. §Koefficienten för revir. I paragrafen föreslås att bestämmelserna om koefficienter för respektive revir ska motsvara de gällande bestämmelserna i statsrådsförordningen.
Stödet för renhushållningen i fråga om ett enskilt kungsörnsrevir beräknas genom att det kalkylerade värdet multipliceras med en koefficient för reviret som är ett när kungsörnsreviret är bebott. Ett revir anses vara bebott om man vid inspektion av bona upptäcker ett påbyggt bo som visar att en kungsörn är bosatt i reviret.
Koefficienten för ett revir är tre om man vid inspektion av bona upptäcker en eller flera ungar i boet. Genom den högre koefficienten beaktas det att kungsörnens fångstbehov tilltar i och med att mödrarna skaffar mat åt sina växande ungar. Att koefficienten för revir där det finns ungar är högre sporrar renägarna att för sin del se till att en lyckad kungsörnshäckning tryggas.
I 3 mom. uppräknas fjällrenbeteslagen i renskötselområdet, där koefficienten för både bebodda revir och revir där det finns ungar är högre. Genom den högre koefficienten beaktas det att kungsörnar använder renar som föda i större mängd i fjällområdet än i skogsområdet.
Bestämmelsen motsvarar den nuvarande regleringen också i fråga om revir som bara delvis finns inom renskötselområdet. Om ett bo finns i Finland, bestäms koefficienten enligt de grunder som anges ovan. Enligt 4 mom. är stödet för ett revir som sträcker sig in på renskötselområdet i Finland men vars bo ligger på en annan stats territorium alltid lika stort som för ett bebott revir. Partiellt stöd betalas för ett kungsörnsrevir som sträcker sig över renskötselområdets sydgräns. I princip är stödbeloppet hälften av ersättningen per revir, men det är möjligt att avvika från detta när renbeteslaget och Forststyrelsen, vilken inspekterar bon, gemensamt förordar ett undantag, särskilt när reviret huvudsakligen finns inom renskötselområdet.
24 §.Betalning av stöd till renbeteslag. Enligt paragrafen ska bestämmelsen som gäller stödmottagare i huvudsak motsvara den gällande bestämmelsen. Med avvikelse från den nuvarande regeln föreslås stödet bli betalat till renbeteslaget på ansökan och omfatta alla kungsörnsrevir i renbeteslagets område. Renbeteslagsföreningen kan göra en samlad ansökan för alla renbeteslags räkning. Om ett kungsörnsrevir sträcker sig över flera renbeteslags områden, fördelas stödet per revir mellan renbeteslagen. Om en del av dessa renbeteslag är skogsrenbeteslag medan en annan del är fjällrenbeteslag, är koefficienten för reviret högre i hela reviret. Utgångspunkten är att stödet fördelas jämnt mellan de renbeteslag vars område reviret sträcker sig till, men renbeteslagen kan också komma överens sinsemellan om en annan fördelning och underrätta NTM-centralen om den.
25 §.Ersättning för öronmärkta renar. Paragrafen innehåller bestämmelser om betalning till renägare av ersättning för öronmärkta renar.
I en situation där en kungsörn bevisligen dödar en enskild renägares öronmärkta ren har renägaren om hen så önskar rätt att få ersättning för renen från renbeteslaget. Även om bestämmelsen enligt uppgift från Renbeteslagsföreningen inte har tillämpats föreslås den stå kvar i sin gällande form.
Bestämmelsen föreslås bli kompletterad så att i situationer där ingen kungsörnshäckning konstateras i ett renbeteslags område under häckningssäsongen eller där det stöd som ska betalas till renbeteslaget med anledning av häckning inte täcker den skada som en renägare har lidit ska renägaren ha rätt att ansöka om ersättning med stöd av 18 § för en öronmärkt ren som dödats en av kungsörn eller som måste avlivas på grund av en skada som orsakats av en kungsörn.
26 §.Stöd för fiskerihushållningen med anledning av fiskgjusens häckning samt mottagare av stödet. I syfte att ersätta fiskodlingsanstalter för skador som fiskgjusar orsakar i och med att de fångar fisk föreslås ett stöd för fiskerihushållningen som påminner om det stöd som med anledning av kungsörnars häckning.
Enligt 2 mom. kan stödet betalas till företag inom fiskodlingssektorn.
27 §.Grunder för stöd för fiskerihushållningen. I paragrafen föreslås bli föreskrivet om grunderna för betalning av stöd för fiskerihushållningen.
Stöd för fiskerihushållningen föreslås bli betalat utgående från det kalkylerade värdet av odlad fisk som fiskgjusar använder som föda. Stödet bestäms på basis av fiskgjusens häckningssituation.
De vid beräkning av stödet för fiskerihushållningen använda häckningsuppgifterna i fråga om fågelarter som besöker en fiskodlingsanstalt avses grunda sig på Naturhistoriska centralmuseets fågeluppföljning eller på någon annan tillförlitlig sakkunnigbedömning. Fiskgjusens häckningssäsong är 120 dygn lång och indelas i ruvningsperioden (maj), boungeperioden (juni–juli) och flyggperioden (augusti). Fiskgjusen fångar odlad fisk under bounge- och flyggperioden. Andelen odlad fisk som ett fiskgjusepar och dess ungar använder under häckningssäsongen grundar sig på forskningsrön, och fiskarnas kalkylerade värde omfattar både fiskar som fågeln använder som föda och fiskar som den skadar vid fångsten. Under åren 1991–2020 har som värde använts 1,5 kg/dygn. Information som fås ur Naturresursinstitutets statistikdatabas skulle kunna användas som producentpris på fisk (euro/kg).
Det kalkylerade stödet för fiskerihushållningen bestäms utifrån hur långt borta från fiskodlingsanstalten fiskgjusen har sitt bo. Koefficienten för det kalkylerade värdet föreslås vara ett inom ett avstånd av 10 kilometer från fiskodlingsanstalten, och inom ett avstånd av 10–20 kilometer från fiskodlingsanstalten föreslås den vara 0,5. Om det finns flera fiskodlingsanstalter inom en häckande fiskgjuses fångstområde fördelas stödet jämnt mellan dem.
I 4 mom. föreslås ett bemyndigande för statsrådet att utfärda förordning. Närmare bestämmelser om grunderna för beräkning av stödet för fiskerihushållningen får enligt bemyndigandet utfärdas genom förordning av statsrådet.
6 kap. Förfaranden för ansökan och beviljande
28 §.Ansökan om bidrag. Enligt 1 mom. ska bidrag sökas hos den behöriga NTM-centralen genom en skriftlig ansökan. Bidrag ska sökas innan den åtgärd som får bidrag påbörjas. Med detta avses att sökanden inte kan ansöka om bidrag, om åtgärderna redan har påbörjats. Kravet hänför sig till kraven i EU:s regler om statligt stöd, enligt vilka stödet ska ha en stimulanseffekt. Så anses inte vara fallet, om åtgärden har påbörjats innan stödet söks. På ansökan om bidrag tillämpas dessutom statsunderstödslagen, i vars 9 § det föreskrivs närmare om myndighetens skyldighet att informera och ge uppgifter.
Med stöd av det föreslagna 2 mom. kan NTM-centralen i vissa situationer fastställa en ansökningstid för bidraget. Ansökan kan också vara öppen hela tiden eller under en sådan tid som beviljandet av bidrag förutsätter.
Vid ansökan om bidrag tillämpas förvaltningslagen (434/2003) på utredningen av ett ärende till den del det inte föreskrivs om saken i den föreslagna lagen. Vid behov kan NTM-centralen med stöd av 31 § i förvaltningslagen begära ytterligare utredningar av sökanden. Ansökan och den utredning som eventuellt begärts av sökanden med stöd av förvaltningslagen utgör grunden för att NTM-centralen får de uppgifter som den behöver för behandling av bidragsansökan och för beslutsprövningen. Den som ansöker om bidrag svarar för att uppgifterna är riktiga.
På ansökan om bidrag ska dessutom tillämpas lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003, nedan lagen om elektronisk kommunikation). Enligt 1 § i lagen om elektronisk kommunikation hör bland annat förvaltningsärenden till lagens tillämpningsområde. I 9 § i lagen om elektronisk kommunikation finns bestämmelser om uppfyllande av krav på skriftlig form. Enligt bestämmelserna uppfyller också elektroniska dokument som sänts till en myndighet kravet på skriftlig form vid anhängiggörande och annan behandling av ärenden.
29 §.Bidragsansökan. Enligt 1 mom. ska bidragsansökan innehålla för beviljande av bidrag tillräckliga och behövliga uppgifter för behandling av bidragsansökan och prövning av beslutet. De uppgifter som ska anges i bidragsansökan uppräknas i 1–6 punkten. Bidragsansökan ska innehålla uppgifter om sökanden (namn och adress samt lägenhetsuppgifter och övriga kontaktuppgifter, personbeteckning eller eventuellt företags- och organisationsnummer), projektet eller åtgärden, bidragsbeloppet och kostnaderna samt annan offentlig finansiering eller de minimis-stöd som beviljats. Vad kostnaderna beträffar ska i ansökan anges mervärdesskattens andel av kostnaderna, eftersom den som har rätt till mervärdesskatteåterbäring i annat fall kan få överkompensation. Med annan offentlig finansiering avses andra understöd, bidrag eller stöd som beviljats av offentliga medel och som anvisats för samma åtgärd. Bidragssökanden ska dessutom uppge alla erhållna de minimis-stöd för det innevarande beskattningsåret och de två föregående beskattningsåren, om det är fråga om en ansökan om de minimis-stöd. Vidare ska i bidragsansökan anges uppgifter om andra väsentliga omständigheter som anknyter till projektet eller åtgärden.
Dessutom föreskrivs det i 10 § i statsunderstödslagen om sökandens skyldighet att lämna uppgifter.
30 §. Ansökan om ersättning och stöd. Paragrafen innehåller bestämmelser om ansökan om ersättning och stöd.
Enligt 1 mom. söks ersättning och stöd hos NTM-centralen.
I 2 mom. föreskrivs att fristen för ansökan om ersättning och stöd är den 31 december respektive år. I vissa undantagssituationer kan NTM-centralen behandla inkomna ansökningar före den lagstadgade utsatta tiden. Det kan då vara fråga om t.ex. exceptionellt allvarliga regionala skador. Vid behandlingen av ansökningar ska hänsyn emellertid tas till att sökande och branscher behandlas jämlikt. För säkerställande av detta är det möjligt att i försnabbad behandling bevilja ersättningar och stöd som motsvarar t.ex. högst 50 procent av den finansiering som sökts och att, om anslaget medger, betala återstående 50 procent av ansökningarna inom den normala tidsfristen.
I samband med att ersättning och stöd söks ska bestämmelserna i förvaltningslagen och lagen om elektronisk kommunikation tillämpas på det sätt som i 28 § konstateras angående ansökan om bidrag.
31 §.Ersättningsansökan. I paragrafen föreslås bli föreskrivet om innehållet i ersättningsansökan.
Enligt 1 mom. ska ersättningsansökan innehålla uppgifter om sökanden (sökandens namn och adress samt lägenhetsuppgifter och övriga kontaktuppgifter, personbeteckning eller eventuellt företags- och organisationsnummer), skadeorsaken, skadan och dess värde, skadeplatsens geografiska läge, de åtgärder som vidtagits i syfte att förhindra skadans uppkomst eller förvärrande, de värderingskostnader som sökanden har betalat till kommunen eller till någon annan, möjligheten att få ersättning från en försäkring eller på någon annan grund samt den sökta ersättningens storlek. Med den i 1 mom. 3 punkten avsedda utredning som ska fogas till ersättningsansökan och gälla skadan och skadeobjektets värde avses en sådan i 20 § 2 mom. föreskriven skriftlig utredning om skadans storlek och omfattning som den som värderar skadan utarbetar. Enligt 6 punkten ska till ansökan fogas uppgift om de värderingskostnader som har betalats till kommunen eller till någon annan. Med hjälp av uppgifterna i 7 punkten om ersättningar som betalas från en försäkring eller på någon annan grund försöker man undersöka och säkerställa att ersättningsmottagaren inte får annan överlappande finansiering för samma åtgärd.
Enligt 2 mom. ska i ersättningsansökan anges en utredning om uppkomna material- och arbetskostnader samt verifikat över uppkomna kostnader.
I 3 mom. föreskrivs att om skadans storlek kan konstateras först efter den tid som satts ut för ansökan om ersättning, t.ex. under den växtperiod som följer efter skadefallet, ska den utredning som fogas till ansökan gälla konstaterande av skadan och skadans maximibelopp. Utredningen ska kompletteras med tilläggsutredning som görs under den följande växtperioden och där skadans storlek verifieras. Tilläggsutredningen ska ges in till NTM-centralen före utgången av maj året efter det år då skadan inträffade. Exempelvis förutsätter en skada på odling som inträffar under hösten ofta att skadan konstateras ännu på våren för att den slutliga skadan ska kunna klarläggas. I en sådan situation ska skadeanmälan och ansökan göras före skadeårets utgång. Ersättning kan dock betalas först när den kompletterande utredningen har kommit in. Tilläggsutredningen ska lämnas in till NTM-centralen centralen före utgången av maj året efter det år då skadan inträffade. På våren, efter den slutliga utredningen, ska ersättningen för skadan på odling betalas utan dröjsmål. Syftet med förfarandet är att undvika en oskäligt lång väntetid mellan skadans uppkomst och utbetalningen av ersättning.
I 4 mom. föreskrivs om sökandens skyldighet att lämna uppgifter. Sökanden ska på begäran lämna uppgifter även om andra omständigheter som NTM-centralen behöver för att kunna avgöra ansökan. Som andra omständigheter kan betraktas uppgifter om sådana understöd, bidrag eller stöd som har beviljats av offentliga medel och som anvisats för samma åtgärd.
32 §.Stödansökan. I paragrafen föreskrivs om vad som ska framgå av ansökan om stöd för renhushållningen med anledning av kungsörnens häckning och ansökan om stöd för fiskerihushållningen med anledning av fiskgjusens häckning.
Enligt 1 mom. ska stödsökandens renbeteslag anges i en ansökan om stöd för renhushållningen med anledning av kungsörnens häckning. Renbeteslagsföreningen kan upprätta en samlad stödansökan.
Enligt 2 mom. ska i ansökan om stöd för fiskerihushållningen uppges de omständigheter som uppräknas i momentet, dvs. uppgifter om 1) sökanden, 2) skadan och skadeobjektets värde, 3) skadeplatsens geografiska läge, 4) de åtgärder som vidtagits i syfte att förhindra skadans uppkomst eller förvärrande, 5) fiskgjusens häckning, 6) de kostnader som sökanden har betalat för uppgifterna om fiskgjusens häckning, 7) sökandens möjlighet att få ersättning för skadan från en försäkring eller på någon annan grund, 8) det sökta stödets storlek samt 9) det sammanlagda beloppet av stöd av mindre betydelse som erhållits under det innevarande beskattningsåret och de två föregående beskattningsåren. I 2 punkten avses uppgifter om vilka fiskarter som drabbats av skadan, priserna per enhet exklusive mervärdesskatt på odlad fisk enligt art samt uppgift om vad priset grundar sig på. Enligt 5 punkten ska till stödansökan fogas uppgifter om fiskgjusar som besöker fiskodlingsanstalten och häckar inom ett avstånd av 0–10 kilometer respektive 10–20 kilometer från den. Kostnaderna för att inhämta häckningsuppgifterna är stödberättigande enligt 2 mom. 6 punkten och den skadelidande ersätts för dem i samband med stödbeslutet. Enligt 9 punkten är det på stödsökandens ansvar att i ansökan ange det sammanlagda belopp av stöd av mindre betydelse som erhållits under det innevarande beskattningsåret och de två föregående beskattningsåren.
33 §.Bidragsbeslut. I paragrafen föreslås bli föreskrivet om vad som ska framgå av ett skriftligt bidragsbeslut som NTM-centralen meddelar.
I ett bidragsbeslut ska anges bidragsmottagaren, uppgifter om bidragets användningsändamål, bidragsbeloppet, villkoren för bidraget samt grunderna för beviljande, övervakning och återkrav av bidrag. Bestämmelser om statsunderstödsbeslut finns dessutom i 11 § i statsunderstödslagen, och i 44 och 45 § i förvaltningslagen föreskrivs det om beslutets innehåll och motivering av beslut.
34 §.Ersättningsbeslut. I paragrafen föreskrivs om ersättningsbeslut som gäller skador på odling och djur. Av beslutet ska framgå arten och storleken av den skada som ersätts, ersättningsbeloppet och beräkningsgrunden samt grunderna för ett eventuellt återkrav av ersättning. I 44 och 45 § i förvaltningslagen föreskrivs det dessutom om beslutets innehåll och motivering av beslut.
35 §.Stödbeslut. I paragrafen föreskrivs om beslutets innehåll i fråga om både stöd per kungsörnsrevir och stöd med anledning av fiskgjusens häckning.
Enligt 1 mom. ska i beslut om stöd per kungsörnsrevir, utöver det som i 7 kap. i förvaltningslagen föreskrivs om avgörande av ärenden, anges uppgifter om 1) antalet bebodda revir, 2) antalet revir där ungar producerats, 3) antalet revir som finns i grannländer nära renskötselområdets gräns samt 4) antalet obebodda revir som varit bebodda under de två föregående åren.
Enligt 2 mom. anges uppgifterna enligt renbeteslag, och i fråga om revir som är gemensamma för renbeteslag och för stater anges de enligt renbeteslag.
I 3 mom. föreskrivs om innehållet i beslut om stöd med anledning av fiskgjusens häckning. I beslutet ska, utöver det som i 7 kap. i förvaltningslagen föreskrivs om avgörande av ärenden, anges uppgifter om 1) antalet fiskgjusbon med ungar på ett avstånd av högst 20 kilometer från en fiskodlingsanstalt, 2) avståndet från fiskgjusbon med ungar till fiskodlingsanstalten samt 3) det producentpris för fisk som ligger till grund för beslutet.
36 §.Återbetalning av bidrag, ersättning och stöd. I 1 mom. föreslås bli föreskrivet om återbetalning av bidrag, ersättning och stöd. Det är fråga om en skyldighet för bidrags-, ersättnings- och stödmottagare att på eget initiativ återbetala beviljad finansiering eller en del av den. Återbetalningsskyldigheten gäller en situation där mottagaren har erhållit finansiering på felaktiga grunder, till för stort belopp eller uppenbart utan grund. Skyldigheten gäller också en situation där finansieringen inte kan användas på det sätt som förutsätts i beslutet.
Enligt 2 mom. iakttas i fråga om återbetalning av bidrag vad som föreskrivs i 20 § i statsunderstödslagen och 1 § i lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd.
37 §.Avbrytande av utbetalningen samt återkrav av bidrag, ersättning och stöd. I den föreslagna paragrafen föreskrivs om en skyldighet för UF-centret att avbryta utbetalningen av ersättning och stöd samt återkräva ersättning och stöd som redan betalats ut och om de grunder på vilka UF-centret ska göra detta. Grunden för UF-centrets skyldighet är att finansieringsmottagaren har låtit bli att uppge, eller har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter om, en sådan omständighet som väsentligt har kunnat inverka på erhållandet av ersättningen eller stödet eller på ersättnings- eller stödbeloppet. UF-centret är skyldigt att avbryta utbetalningen och att återkräva ersättning och stöd som redan betalats ut också när mottagaren har underlåtit att återbetala ersättningen eller stödet eller när ersättningen eller stödet av andra orsaker har beviljats eller betalats ut utan grund eller när åtgärden förutsätts i Europeiska gemenskapens lagstiftning.
Dessutom tillämpas lagen om tillämpning av vissa av Europeiska unionens bestämmelser om statligt stöd (300/2001), när det är fråga om avbrott i utbetalningen eller återkrav av stöd som avses i artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt.
7 kap. Särskilda bestämmelser
38 §.Ändringssökande. Enligt det föreslagna 1 mom. får omprövning av ett beslut som NTM-centralen eller UF-centret har fattat enligt denna lag begäras på det sätt som föreskrivs i förvaltningslagen.
Enligt 2 mom. får ändring i ett beslut som fattats med anledning av en begäran om omprövning sökas genom besvär hos förvaltningsdomstol på det sätt som föreskrivs i 107 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden. Regleringen är likadan till sitt innehåll som regleringen om sökande av ändring i beslut om statsunderstöd.
39 §.Ikraftträdande. Lagen avses träda i kraft vid en tidpunkt som bestäms särskilt genom förordning av statsrådet. Detta behövs på grund av att kommissionen ska underrättas i förväg, det vill säga notifieras, om den stödordning som ingår i lagförslaget. Lagen sätts i kraft efter att kommissionen har godkänt de stödordningar som ingår i lagförslaget.
I 2 mom. föreskrivs det om att bestämmelserna i de förordningar som upphävs genom den föreslagna lagen ska tillämpas på ansökningar som kommer in före lagens ikraftträdande. Bestämmelsen behövs för säkerställande av en enhetlig tillämpningspraxis och likabehandling av dem som ansöker om ersättningar, stöd och bidrag som kan beviljas med stöd av den föreslagna lagen.
Genom lagen upphävs två författningar på förordningsnivå. De författningar som upphävs är miljöministeriets beslut om bidrag för att ersätta skador förorsakade av fridlysta sällsynta djur (1626/1991) samt statsrådets förordning om ersättning för skador som kungsörnar orsakar renhushållningen (8/2002).