3.1
Förslagen och motiveringarna till dem
Statsandelsprocent och tidsbegränsade minskningar av statsandelen
I propositionen föreslås det att statsandelsprocenten för kommunal basservice ska sänkas med 2,08 procentenheter. År 2022 föreslås kommunernas statsandelsprocent vara 23,59. På motsvarande sätt föreslås det att kommunernas självfinansieringsandel ska uppgå till 76,41 procent av de kalkylerade kostnaderna för statsandelsåligganden (4 290,50 euro per invånare).
I ändringen av statsandelsprocenten har 0,30 procentenheter i anslutning till fullgörandet av nya och mer omfattande åligganden beaktas så att statsandelsprocenten för dem är 100. Som nya och mer omfattande åligganden har man beaktat minimidimensioneringen av omsorgspersonalen i enlighet med äldreomsorgslagen (43,7 miljoner euro), revideringen av lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (28 miljoner euro), eftervården inom barnskyddet (12 miljoner euro), utvidgningen av screeningprogrammet (10 miljoner euro), stärkandet av elev- och studerandevården (8,4 miljoner euro), stödet för småbarnspedagogiken (6,25 miljoner euro), minimidimensioneringen av personalen inom barnskyddet (4,8 miljoner euro), utvidgningen av läroplikten (2,8 miljoner euro) och ändringen av sjukförsäkringslagen när det gäller bedömning av rehabiliteringsbehovet (1 miljon euro). I samband med ändringarna av åligganden beaktas en överföring till Statskontoret för kostnaderna för upprätthållandet av kommunernas automatiska ekonomiska rapportering (0,15 miljoner euro). Som tillägg har dessutom beaktats 0,80 procentenheter på grund av en separat höjning av statsandelen (245,7 miljoner euro).
Vid ändringen har som minskning beaktats 1,87 procentenheter i anslutning till neutraliseringen av justeringen av kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten 2022 (563,5 miljoner euro). Eftersom mycket stora understöd betalades till den kommunala ekonomin 2020 och de direkta kostnaderna till följd av coronaepidemin gottgörs kommunerna också 2021, beaktas inte effekten på statsandelarna av justeringen av kostnadsfördelningen 2022, utan i statsandelen görs en minskning som motsvarar effekten av justeringen av kostnadsfördelningen. Statsandelen höjs dock med ovannämnda separata tillägg på 245,7 miljoner euro.
Som minskning har också beaktats 0,55 procentenheter i anslutning till de avdrag i indexhöjningarna 2016, 2018 och 2019 (168,5 miljoner euro) och 0,76 procentenheter i anslutning till det avdrag med koppling till konkurrenskraftsavtalet (233,6 miljoner euro) som ändras från temporära avdrag till permanenta avdrag.
I propositionen föreslås bestämmelser om tidsbegränsade minskningar och ökningar av statsandelen för kommunal basservice 2022. I statsandelen görs motsvarande avdrag som för närvarande som anknyter till minskningen av utgifterna för pensionsstödet till långtidsarbetslösa (1,27 euro per invånare, totalt 7,0 miljoner euro), finansieringen av sjukvårdshelikopter- och läkarhelikopterverksamhet (4,10 euro per invånare, totalt 22,5 miljoner euro) och genomförandet av incitamentssystemet för digitalisering i kommunerna (1,82 euro per invånare, totalt 10,0 miljoner euro). Statsandelarna ökas med totalt 2 miljoner euro i anslutning till kommunernas skyldighet att delta i beredningen av social- och hälsovårdsreformen.
Bestämmande av skyldighet att betala hemkommunsersättning
Det föreslås att datumet för att bestämma skyldigheten att betala hemkommunsersättning ändras. En elevs hemkommun har skyldighet att betala hemkommunsersättning till kommunen i fråga eller en utbildningsanordnare av annat slag, om förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen ordnas av någon annan än elevens hemkommun den 15 december året före det år som föregått finansåret. I stället för årets utgång (31.12) ska granskningsdatumet alltså vara den 15 december.
Elevuppgifterna för utbetalning av hemkommunsersättning samlas i fortsättningen in ur Utbildningsstyrelsens datalager Koski. Som det konstateras ovan ger den gällande lagstiftningens granskningsdatum (31.12) på grund av praxis för registreringen i datasystemen inte en fullständig bild av de elever för vilka hemkommunsersättning ska betalas. Genom att ändra granskningsdatumet till den 15 december kan man säkerställa att det i datasystemen inte har registrerats att eleverna har lämnat skolan, när uppgifter för utbetalning av hemkommunsersättningar tas ut.
I övrigt föreslås det inga ändringar i skyldigheten att betala hemkommunsersättning eller i systemet för hemkommunsersättning.
Motsvarande ändring behöver göras i den nya lag om statsandel för kommunal basservice som träder i kraft den 1 januari 2023. Avsikten är att separat ändra den nya lagen senare.
Statsandelsbeslut
I propositionen föreslås det att statsandelsbeslut ska kunna delges elektroniskt också utan samtycke till detta. På detta sätt blir processen för delgivning av beslut smidigare och arbetsmängden i samband med detta minskas. Kommunerna har beredskap att ta emot besluten elektroniskt och ändringen äventyrar inte till exempel möjligheterna att använda rättsmedel.
Motsvarande ändring behöver göras i den nya lag om statsandel för kommunal basservice som träder i kraft den 1 januari 2023. Avsikten är att separat ändra den nya lagen senare.
Justering av kostnadsfördelningen
Det föreslås att bestämmelserna om justering av kostnadsfördelningen preciseras så att sättet att beräkna justeringen framgår av lagen tydligare än för närvarande. I enlighet med gällande lag justeras vid justering av kostnadsfördelningen de kalkylerade kostnaderna, grundpriserna och finansieringen i enlighet med de faktiska kostnaderna, men genomförandet av justeringen av kostnadsfördelningen regleras inte i detalj. Det är motiverat att genomföra justeringen av kostnadsfördelningen på det sätt som bäst förverkligar syftet med justeringen, det vill säga att stämma av de kalkylerade kostnaderna i enlighet med utfallsuppgifterna, och inte underkompenserar eller överkompenserar kostnadsunderlagets utveckling, vilket leder till tvära kast i justeringen. Justeringskalkylen har utvecklats vid finansministeriet i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet och Kommunförbundet. Preciseringarna av sättet att beräkna justeringen behöver dock stödas genom motsvarande ändringar i lagstiftningen.
Avsikten är att justeringen av kostnadsfördelningen i fortsättningen ska grunda sig på skillnaden mellan de kalkylerade och de faktiska kostnaderna det så kallade tvärsnittsåret, så att förändringen i skillnaden mellan de kalkylerade och de faktiska kostnaderna jämfört med det år som föregått finansåret samt den justering av kostnadsfördelningen som gjorts för tvärsnittsåret beaktas vid beräkningen. Eftersom beräkningssättet grundar sig på tanken att samma praxis har följts också tidigare år, ska man vid justeringen av kostnadsfördelningen 2022 dock granska skillnaden mellan de kalkylerade och de faktiska kostnaderna tvärsnittsåret 2019. På detta sätt kan kostnadsunderlaget stämmas av.
Till paragrafen om justeringen av kostnadsfördelningen fogas ett nytt moment, enligt vilket justeringen av kostnadsfördelningen grundar sig på den skillnad mellan de kalkylerade och faktiska kostnaderna för det i 60 § 2 mom. avsedda finansår (tvärsnittsår) som justeras enligt kostnadsnivån för det finansår för vilket justeringen görs.
Den föreslagna ändringen gäller i praktiken den justering för finansår 2022 som grundar sig på de faktiska kostnaderna 2019, eftersom den gällande lagen om statsandelar för kommunal basservice tillämpas endast till utgången av 2022. Efter detta tillämpas från och med den 1 januari 2023 den nya lagen om statsandel för kommunal basservice. De ändringar som gäller sättet att beräkna justeringen behöver också göras i den nya lagen. Avsikten är att en proposition med förslag till ändring av den nya lagen ska lämnas separat innan lagen träder i kraft. I enlighet med övergångsbestämmelsen i 59 § i den nya lagen om statsandel för kommunal basservice görs justeringen av kostnadsfördelningen första gången för finansår 2025.
Rättelseförfarande
Bestämmelsen om rättelseförfarandet i lagen om statsandel för kommunal basservice ändras så att den stämmer överens med motsvarande bestämmelse i den nya lagen om statsandel för kommunal basservice som träder i kraft den 1 januari 2023. En kommun som inte nöjer sig med ett beslut som gäller beviljande av statsandel, höjning av statsandelen enligt prövning, ersättning för förlorade skatteinkomster som föranleds av ändringar i beskattningsgrunderna eller beloppet av hemkommunsersättningens grunddel har rätt att inom tre månader från delfåendet av beslutet begära omprövning hos den myndighet som fattat beslutet. Ändringen behövs, eftersom bestämmelsen om rättelseförfarandet i den gällande lagen är på det sätt som beskrivs ovan felaktig i fråga om höjning av statsandelen enligt prövning.
3.2
De huvudsakliga konsekvenserna
3.2.1
Statsandelsprocenten
Att sänka statsandelsprocenten för kommunal basservice från 25,67 procent till 23,59 procent minskar statsandelarna för 2022 med cirka 604 miljoner euro. De faktorer som ska beaktas vid ändringen av statsandelsprocenten anges i tabell 1.
Att sänka statsandelsprocenten minskar dock inte i verkligheten statsandelarna jämfört med den nuvarande nivån, eftersom det vid sänkningen av statsandelsprocenten å ena sidan är fråga om att neutralisera justeringen av kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten 2022 och å andra sidan att ändra avdragen i indexhöjningarna 2016, 2018 och 2019 och avdraget med koppling till konkurrenskraftsavtalet så att de blir permanenta avdrag i stället för temporära avdrag. I syfte att stödja kommunerna med anledning av de ekonomiska konsekvenserna av coronavirusepidemin har inget avdrag med koppling till konkurrenskraftsavtalet gjorts 2021.
På grund av kommunernas nya och mer omfattande åligganden höjs statsandelsprocenten med 0,30 procentenheter, eftersom statsandelen för dem ska vara 100 procent. Det uppskattas att de nya och mer omfattande åliggandena ökar kommunernas kostnader år 2022, det vill säga det så kallade kostnadsunderlaget för statsandelen, med sammanlagt cirka 117 miljoner euro. Ovan i samband med de viktigaste förslagen redogörs det för de nya och mer omfattande åligganden som ska beaktas. Eftersom statsandelsprocenten är 25,67 procent före de ovannämnda förändringarna i åliggandena, ökar statsandelarna med 30 miljoner euro enbart till följd av ökningen av kostnadsunderlaget. För att statsandelen för dessa uppgifter ska öka till fullo i enlighet med ökningen av kostnadsunderlaget, beaktas den återstående delen på cirka 86 miljoner euro genom en höjning av statsandelsprocenten. På grund av att statsandelsprocenten bestäms med två decimalers noggrannhet avviker effekten på statsandelen något från de uppskattade kostnaderna för de nya och mer omfattande åliggandena.
| Inverkan på statsandelsprocenten (procentenheter) | Inverkan på statsandelarna (mn €) |
Nya och mer omfattande statsandelsåligganden | +0,30 | +116,0 |
Separat höjning av statsandelarna | +0,80 | +245,7 |
Neutralisering av justeringen av kostnadsfördelningen 2022 | -1,87 | -563,5 |
Ändring av avdrag som gäller indexhöjningarna 2016, 2018 och 2019 så att de blir permanenta | -0,55 | -168,5 |
Ändring av avdraget som gäller konkurrenskraftsavtalet så att det blir permanent | -0,76 | -233,6 |
Förändringar totalt | -2,08 | -603,9 |
Tabell 1. Faktorer att beakta vid ändringen av statsandelsprocenten.
3.2.2
Minskningar och ökningar av statsandelen
I den föreslagna lagen föreskrivs på det sätt som beskrivs närmare ovan om tidsbegränsade minskningar och ökningar av kommunernas statsandel 2022.
År 2022 hänför sig till statsandelen också vissa andra minskningar och ökningar, såsom det avdrag som görs på basis av kommunernas andel av finansieringen av det grundläggande utkomststödet (-357 miljoner euro), det avdrag som görs med anledning av neutraliseringen av ändringen i skatteinkomstutjämningen (-107 miljoner euro), överföringarna till moment 28.90.31 för sammanslagningsunderstöd enligt prövning vid sammanslagning till kommuner som har en svår ekonomisk situation (-10 miljoner euro) och sammanslagningsunderstöd enligt prövning till kommuner (-10 miljoner euro) samt den korrigeringspost som hänför sig till arbetsmarknadsstödet (29,5 miljoner euro).
Minskningarna av statsandelen blir år 2022 sammanlagt cirka 533,7 miljoner euro och ökningarna 32,5 miljoner euro. Minskningarna och ökningarna framgår av budgetpropositionen för 2022 (moment 28.90.30). År 2022 föranleds inga tidsbegränsade ökningar i statsandelarna för basservice av de ekonomiska konsekvenserna av coronavirusepidemin.
3.2.3
Statsandelarna för basservice år 2022
År 2022 är indexhöjningen för statsandelen för basservice 2,5 procent och den därav följande ökningen av statsandelen cirka 187 939 000 miljoner euro.
Justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna uppgår till cirka 563 500 000 euro år 2022. Så som konstateras ovan görs i kommunernas statsandel en minskning som motsvarar effekten av justeringen av kostnadsfördelningen. Samtidigt höjs dock statsandelen med ett separat tillägg på 245 700 000 euro. Dessa ändringar beaktas i statsandelsprocenten på det sätt som beskrivs ovan.
Med beaktande av ovan beskrivna ändringar uppgår statsandelarna för basservicen år 2022 i sin helhet till sammanlagt 7 971 500 000 euro, vilket är cirka 300 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2021.
Det sammanlagda beloppet av de ersättningar för förlorade skatteinkomster som föranleds av ändringarna i beskattningsgrunderna (moment 28.90.35) 2022 är enligt budgetpropositionen cirka 2,65 miljarder euro, inklusive de avdrag från ersättningar för förlorade skatteinkomster som med stöd av 36 b § i lagen om statsandel för kommunal basservice görs 2022 och som hänför sig till de tidsbegränsade ersättningar som år 2020 betalats på grund av fördröjda skatteinkomster.
3.2.4
Övriga ändringsförslag
Genom att ändra det datum då skyldigheten att betala hemkommunsersättning bestäms säkerställer man täckande elevuppgifter som underlag för utbetalningen av hemkommunsersättningarna.
Förslaget till elektronisk delgivning av statsandelsbeslut gör det möjligt att på ett flexibelt sätt sända statsandelsbeslut elektroniskt, vilket minskar arbetsmängden i anslutning till sändningen och behandlingen av besluten vid finansministeriet och i kommunerna.