2.1
Nuläge
Enligt lotteriskattelagen (552/1992) ska lotteriskatt betalas till staten på lotterier enligt 2 § som anordnas i Finland. Största delen av den lotteriverksamhet som ordnas i Finland sköts av Veikkaus Ab som bedriver verksamhet med ensamrätt till penningspel enligt lotterilagen (1047/2001) i Fastlandsfinland och av Ålands Penningautomatförening (Paf) som bedriver verksamhet med ensamrätt enligt landskapslagen om lotterier (Ålands författningssamling 1966/10) på Åland.
I skattesystemet är lotteriskatten en skatt som ersätter vinsttagarens inkomstskatt. Enligt 85 § i inkomstskattelagen (1535/1992) är vinster från lotterier som avses i 2 § i lotteriskattelagen inte skattepliktig inkomst. Detsamma gäller vinster från lotterier som i en stat som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet anordnats i enlighet med dess lagstiftning. Med stöd av 21 c § i inkomstskattelagen är Veikkaus Ab och Paf vid inkomstbeskattningen skattskyldiga endast för andra inkomster än inkomster från lotteriverksamhet och penningspelsverksamhet som de bedriver med stöd av ensamrätt. Penningspel och lotterier omfattas inte av mervärdesbeskattningen.
Lotterilagstiftningen hör med stöd av självstyrelselagen för Åland (1144/1991) till landskapet Ålands lagstiftningsbehörighet, men beskattningen av lotteriverksamhet hör dock till rikets lagstiftningsbehörighet. Enligt 49 § i självstyrelselagen ska beloppet av den lotteriskatt som betalats på Åland årligen återbetalas av statens medel till landskapet Åland.
Enligt 4 § 1 mom. i lotteriskattelagen är lotteriskatten för ett lotteri som anordnas med ensamrätt 12 procent av avkastningen. Med avkastning avses skillnaden mellan penninginsatsernas sammanlagda belopp och de vinster som utbetalats till spelarna. Av nettoinflödet av lotteriskatten 2019, som uppgick till 221,2 miljoner euro, var Veikkaus Ab:s andel 93,4 procent, dvs. 206,6 miljoner euro, och Paf:s andel 5,6 procent, dvs. 12,4 miljoner euro. De influtna beloppen avviker något från de belopp som anges i spelsammanslutningarnas bokslut. Skatterna bokförs enligt prestationsprincipen för den månad då avkastningen av penningspel inflyter, men redovisas till Skatteförvaltningen den andra månaden efter den månad då intäkterna inflyter.
Av skatteintäkterna utgjorde andra lotterier än penningspel som anordnas med ensamrätt 1,0 procent, dvs. 2,2 miljoner euro. Hit hör i främsta hand varulotterier, gissningstävlingar, bingospel och tillhandahållande av varuvinstautomater enligt 3 a § i lotterilagen. Skattegrunden är det sammanlagda beloppet av penninginsatserna eller den totala inkomsten av försäljningen av lotter. Skattesatsen är 5 i bingospel och 1,5 i de övriga nämnda lotterierna.
Lotteriskatt ska dessutom betalas för annan än i lotterilagstiftningen avsedd, offentligt anordnad lottning, gissningstävling, vadhållning eller något annat därmed jämförbart förfarande som helt eller delvis är beroende av slumpen och som i vinst kan ge pengar eller andra förmåner med penningvärde som inte kan anses som skälig ersättning för någon prestation eller betraktas som lön. Sådana är t.ex. olika kommersiella lotterier som anordnas för att främja försäljningen. Där är skatten 30 procent av det sammanlagda värdet av de utdelade vinsterna.
Enligt 17 § i lotterilagen ska av Veikkaus Ab:s avkastning 53 procent användas för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete enligt det fördelningsförhållande som närmare föreskrivs i 17 a § i den lagen, 43 procent för att främja hälsa och social välfärd och 4 procent för att främja hästuppfödning och hästsport.
I statsbudgeten tas årligen in anslag under undervisnings- och kulturministeriets, social- och hälsovårdsministeriets samt jord- och skogsbruksministeriets moment som uppskattas motsvara Veikkaus Ab:s vinst under räkenskapsperioden i fråga och de medel som återgår för ny utdelning. Veikkaus Ab redovisar avkastningen av penningspelsverksamheten till ministerierna i enlighet med förhållandena enligt 17 §.
Beslut om beviljande av understöd och statsandelar som delas ut av avkastningen för främjande av idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete fattas av undervisnings- och kulturministeriet. Beslut om beviljande av understöd som delas ut av avkastningen fattas av social- och hälsovårdsministeriet i fråga om främjande av hälsa och social välfärd och av jord- och skogsbruksministeriet i fråga om främjande av hästuppfödning och hästsport. Årligen kan högst 20 procent av avkastningen lämnas outdelad. Det belopp som inte delats ut ska delas ut inom fem år.
Av avkastningen av spelverksamheten för 2019 och av den avkastning som tidigare lämnats outdelad delades 2019 ett belopp på 1 076,2 miljoner euro ut till över 4 000 understödstagare. Till social- och hälsoorganisationer delades 361,8 miljoner euro, till kultur och konst 246,3 miljoner euro, till idrott och motion 154,7 miljoner euro, till krigsveteraner 109,9 miljoner euro, till vetenskap 107,6 miljoner euro, till ungdomsarbete 54,3 miljoner euro och till hästsport 41,6 miljoner euro.
Veikkaus Ab:s så kallade spelbidrag som motsvarar den avkastning som utgör skattegrunden enligt lotteriskattelagen, vinsten, det belopp som överlåtits till de mottagande ministerierna och de belopp som ministerierna delar ut till understödstagarna, har sedan 2017 då Veikkaus Ab:s, Penningautomatföreningens och Fintoto Oy:s penningspelsverksamhet slogs samman utvecklats enligt följande:
År | Spelbidrag | Vinst | Överlåtits till de mottagande ministerierna | Belopp som delas ut av ministerierna |
2017 | 1 778 | 1 021 | 1 015 | 1 050 |
2018 | 1 759 | 1 014 | 1 014 | 1 078 |
2019 | 1 691 | 1 009 | 1 009 | 1 076 |
Beloppen är miljoner euro.
I Veikkaus Ab:s delårsöversikt, som omfattar det första halvåret 2020, uppskattas bolagets resultat för hela året bli ca 300 miljoner euro lägre än beräknat på grund av coronavirusepidemin. Spelautomaterna var stängda i cirka fyra månader och när verksamheten öppnades infördes begränsningar av öppettiderna som kommer att gälla ännu när den obligatoriska identifieringen träder i kraft vid ingången av 2021. Den obligatoriska identifieringen beräknas minska Veikkaus årsintäkter med 150–200 miljoner euro. Antalet automater minskas till slutet av året med 8 000, dvs. snabbare än vad som tidigare planerats.
Paf:s syfte är att samla in medel för att främja allmännyttig verksamhet och andra allmänna ändamål samt att främja projekt som gagnar Paf:s verksamhet och mål. Intäkterna av verksamheten tas in i landskapets budget och används för nämnda ändamål. Koncernens omsättning har 2015–2019 varierat mellan 110 miljoner euro och 116,5 miljoner euro och uppgick 2019 till 114,2 miljoner euro. Omsättningen är det belopp av försäljningsintäkterna som uppgetts i boksluten minskat med de utdelade vinsterna, lotteriskatten och andra motsvarande skatter. Vinsten för räkenskapsperioden 2019 var 30,6 miljoner euro, den största under den ovannämnda perioden. För åren 2015–2018 överfördes 15–21 miljoner euro i intäkter till landskapsstyrelsen. För år 2019 avsattes ett exceptionellt belopp på 40 miljoner euro för att lindra de negativa ekonomiska konsekvenserna av coronavirusepidemin.