1.2 
					Lagstiftning och praxis
Beskattning av enskilda näringsidkare 
Beskattningen av enskilda näringsidkares rörelse och yrkesutövning är enkel och sker på företagarnivå. Enskilda näringsidkare är inte särskilda skattskyldiga. Resultatet av enskilda näringsidkares näringsverksamhet beskattas enligt 30 § 1 mom. i inkomstskattelagen (1535/1992) efter avdrag av förluster som företagarens förvärvs- eller kapitalinkomst (företagsinkomst som ska fördelas). Av företagsinkomsten som ska fördelas beräknas först kapitalinkomstandelen. När kapitalinkomstandelen beräknas ska nettoförmögenheten enligt 41 § 4 mom. i inkomstskattelagen ökas med ett belopp som motsvarar 30 procent av de löner vilka har betalts ut under tolvmånadersperioden före skatteårets utgång. Enligt 38 § 1 mom. i inkomstskattelagen huvudregeln är att såsom kapitalinkomst fastställs ett belopp som motsvarar en 20 procents avkastning på företagets nettoförmögenhet. Den del av företagsinkomsten som överstiger avkastningsgränsen är skattepliktig förvärvsinkomst som läggs till personens övriga förvärvsinkomster och beskattas enligt den progressiva inkomstskatteskalan. Kapital- och förvärvsinkomstandelarna är skattepliktig inkomst till fullt belopp. På förvärvsinkomster betalas skatt enligt den progressiva inkomstskatteskalan, på kapitalinkomster 30 procent och till den del den beskattningsbara kapitalinkomsten överstiger 30 000 euro, 34 procent. 
Företagaren kan dock med stöd av 38 § 1 mom. i inkomstskattelagen yrka på att ett belopp som motsvarar högst en tio procents avkastning på företagets nettoförmögenhet ska räknas som kapitalinkomst. Företagaren kan också yrka på att inkomsten av en enskild rörelse ska räknas helt som förvärvsinkomst. 
Enligt 46 a § i lagen om beskattning av inkomst av näringsverksamhet (näringsskattelagen, 360/1968) kan det från resultat av enskilda rörelser dras av en driftsreservering, högst 30 procent av de löner som har betalats ut. Driftsreserveringen är en skattelättnad med vilken regleras beloppet av den årliga beskattningsbara inkomsten. 
Enligt 119 § i inkomstskattelagen dras förlust av enskilda rörelsers näringsverksamhet av från näringsverksamhetens resultat under de tio följande skatteåren, i den mån inkomst uppkommer. Den skattskyldige kan dock enligt 59 § inkomstskattelagen yrka på att förlusten dras av helt eller delvis från övriga kapitalinkomster under samma skatteår. Om beloppet av de avdrag som görs från kapitalinkomsterna är större än kapitalinkomsterna, utgör skillnaden ett underskott i kapitalinkomstslaget vilket den skattskyldige har enligt 60 § i inkomstskattelagen rätt att avdra som underskottsgottgörelse från skatten på förvärvsinkomst. Till den del underskottet inte beaktas som avdrag från skatten ska det fastställas som en sådan till kapitalinkomstslaget hänförlig förlust som ska dras av från den skattskyldiges kapitalinkomster under de följande åren. 
Beskattning av näringssammanslutningar 
Personbolag, liksom även sammanslutningar som två eller flera personer bildat för att bedriva näringsverksamhet behandlas vid beskattningen som näringssammanslutningar. Beskattningen av näringssammanslutningar är enkel och sker på delägarnivå. Näringssammanslutningar är inte särskilda skattskyldiga. För sammanslutningar ska fastställas resultatet av näringsverksamhet, jordbruk och övrig verksamhet som enligt 16 § i inkomstskattelagen ska efter avdrag av förluster fördelas för beskattning som delägarnas inkomst enligt de andelar som dessa har av bolagets inkomst. Från de andelar som fördelats för beskattning som delägarnas inkomst dras av för den i andelarna ingående dividendinkomstens del ett belopp som enligt 6 a § i näringsskattelagen och 5 § 14 punkten i inkomstskattelagen för gårdsbruk (543/1967) är skattefri inkomst i delägarens beskattning. Från andelarna dras av enligt 58 § 7 mom. i inkomstskattelagen också räntan på en skuld för förvärv av en bolagsandel. 
Om delägaren är en fysisk person fördelas inkomsten från näringssammanslutningen för beskattning som förvärvs- eller kapitalinkomst. Som skattepliktig kapitalinkomst för varje bolagsman betraktas enligt 40 § 1 mom. i inkomstskattelagen ett belopp som motsvarar en 20 procents avkastning på bolagsmannens andel av företagets nettoförmögenhet. Den del av företagsinkomsten som överstiger avkastningsgränsen är skattepliktig förvärvsinkomst. När kapitalinkomstandelen beräknas ska nettoförmögenheten enligt 41 § 4 mom. i inkomstskattelagen ökas med ett belopp som motsvarar 30 procent av de löner vilka har betalts ut under tolvmånadersperioden före skatteårets utgång. 
Från ett personbolags resultat är det i beskattningen möjligt att dra av en driftsreservering enligt 46 a § i näringsskattelagen, om bolaget endast har fysiska personer eller dödsbon som delägare. Driftsreserveringen är högst 30 procent av de utbetalda lönerna. Driftsreserveringen är en skattelättnad med vilken regleras beloppet av den årliga beskattningsbara inkomsten. 
Förlust av näringsverksamhet dras av från näringsverksamhetens resultat av sammanslutningar under de tio följande skatteåren, i den mån inkomst uppkommer. 
Beskattning av jordbruk 
Beskattningen av jordbruk är enkel och sker på jordbruksidkarnivå. Beskattningen verkställs på detta sätt också när två eller flera personer bedriver jordbruk tillsammans dvs. genom en beskattningssammanslutning. Enligt 15 § i inkomstskattelagen är beskattningssammanslutningar inte särskilda skattskyldiga, men resultatet av jordbruk fastställs på sammanslutningsnivå och fördelas därefter bland delägarna enligt de andelar som de har av sammanslutningens inkomst. Resultatet av jordbruk för en delägare beräknas genom att från delägarens andel dras av de ränteutgifter som hänför sig till sammanslutningens jordbruk samt delägarens för tidigare skatteår fastställda förluster av sammanslutningens jordbruk. 
I jordbruksidkarens beskattning delas resultatet av jordbruk in i förvärvs- och kapitalinkomstandelen. När kapitalinkomstandelen beräknas ska nettoförmögenheten enligt 41 § 4 mom. i inkomstskattelagen ökas med ett belopp som motsvarar 30 procent av de löner vilka har betalts ut under tolvmånadersperioden före skatteårets utgång. Av denna nettoförmögenhet är kapitalinkomstandelen 20 procent. Jordbruksidkaren kan dock yrka på att som kapitalinkomst ska räknas högst ett belopp som motsvarar en tio procents avkastning på företagets nettoförmögenhet. Jordbruksidkaren kan också yrka på att inkomsten av jordbruket ska räknas helt som förvärvsinkomst. Kapital- och förvärvsinkomstandelarna är skattepliktig inkomst till fullt belopp. 
Förlust av jordbruk dras av från jordbrukets resultat under de tio följande skatteåren, i den mån inkomst uppkommer. Med stöd av 59 § i inkomstskattelagen kan den skattskyldiga dock yrka på att förlusten dras av helt eller delvis från förlustårets kapitalinkomster såsom enskilda näringsidkare. 
Enligt 10 § a i inkomstskattelagen för gårdsbruk kan det från resultatet av jordbruk dras av högst 40 procent som utjämningsreservering i beskattningen, dock minst 800 euro och högst 13 500 euro. Reserveringen är en metod för resultatreglering med vilken kan jämnas ut variationer i de beskattningsbara inkomsterna och därmed minska skattebeloppet. Reserveringen skjuter upp beskattningen av en del av inkomsten till framtiden. 
Beskattning av skogsbruk 
Beskattningen av skogsbruk är enkel. Beskattningen verkställs på skogsägarnivå, om det inte är fråga om samfälld skog. Beskattningen verkställs på skogsägarnivå också när två eller flera personer äger skog tillsammans dvs. genom en beskattningssammanslutning. Beskattningssammanslutningar är inte särskilda skattskyldiga, men resultatet av skogsbruk fastställs på sammanslutningsnivå och fördelas därefter bland delägarna enligt de andelar som de har av sammanslutningens inkomst. 
I regel beskattas inkomster av skogsbruk i fysiska personers beskattning som kapitalinkomst av skogsbruk enligt 43 § i inkomstskattelagen. Vid beskattningen av kapitalinkomst av skogsbruk tillämpas de allmänna inkomstskattesatserna för kapitalinkomst. Inkomsterna av skogsbruk periodiseras enligt kassaprincipen som inkomst för det skatteår under vilket den har lyfts eller antecknats på den skattskyldiges konto eller under vilket den skattskyldige annars har kunnat förfoga över den. Utgifterna dras av under det skatteår då betalningen gjorts bortsett från de utgifter som enligt inkomstskattelagen ska periodiseras över flera skatteår. 
I 63 § 1 mom. i inkomstskattelagen föreskrivs att skattepliktig förvärvsinkomst är värdet av det arbete som en skattskyldig eller dennes make, den skattskyldiges hemmavarande barn som före skatteåret fyllt 14 år och en delägare i ett dödsbo eller i en beskattningssammanslutning eller en medlem av hans familj under skatteåret har utfört genom att i samband med leveransförsäljning från gårdsbruksenhetens skog eller annan därmed jämförbar försäljning upparbeta eller transportera virke. Värdet av leveransarbetet anses likväl utgöra skattepliktig inkomst endast till den del den virkesmängd som de ovan avsedda personerna har upparbetat eller transporterat sammanlagt överstiger 125 kubikmeter. 
En samfälld skog är en ägarstruktur som bygger på ett avtal mellan två eller flera skogsägare och på lagen om samfällda skogar (109/2003), i vilken ägarna till de fastigheter som hör till den samfällda skogen är delägare. En samfälld skog är ett område som fastigheter äger gemensamt och som fastighetsrättsligt hör till delägarlägenheterna som deras gemensamma område. För att bilda en samfälld skog krävs en fastighetsförrättning av lantmäteriverket. I beskattningen betraktas en samfälld skog som en samfälld förmån och en särskild skattskyldig. Beskattningen av inkomster av samfällda skogar är också enkel, men det sker på den samfällda förmånens nivå, och delägarna betalar inte skatt baserat på inkomstandelen från den samfällda förmånen. Skattesatsen för samfällda skogar är lägre än den kapitalinkomstskattesats som tillämpas vid beskattningen av kapitalinkomst från skogsbruk för fysiska personer. Enligt 124 § 2 mom. i inkomstskattelagen är inkomstskattesatsen för samfällda skogar 28 procent. 
Inkomsten av skogsbruk består huvudsakligen av intäkter från virkesförsäljning och skogsbruksstöd. Enligt 56 § i inkomstskattelagen görs naturliga avdrag från inkomsterna bl.a. för lönekostnader inklusive bikostnader för dem som arbetat i skogsbruket, utgifter för skogsförnyelse och skogsodling, utgifter för byggande och underhåll av skogsvägar, utgifter för skogsdikning och anskaffning och bruk av skogsbruksmaskiner och inventarier, utgifter för anskaffning av skogsbruksbyggnader, skogsvårdsavgifter samt skogsförsäkringsavgifter. 
Inom skogsbruket är det vanligt att det inte kommer in virkesförsäljningsintäkter årligen, utan ibland med flera decenniers mellanrum. Utgifter som hänför sig till skogsbruk dras redan av i beskattningen för betalningsåret, även om skogsbruket inte har några inkomster under det året. Om utgifterna överstiger inkomsterna av skogsbruket dras förlusten av från den skattskyldiges eventuella övriga kapitalinkomster och vidare enligt 60 § i inkomstskattelagen som underskottsgottgörelse för förvärvsinkomstskatten, om beloppet av de avdrag som görs från kapitalinkomsterna är större än kapitalinkomsterna. Till den del underskottet inte beaktas som avdrag från skatten ska det fastställas som en till kapitalinkomstslaget hänförlig förlust som ska dras av från den skattskyldiges kapitalinkomster under de följande åren. 
Fysiska personer, dödsbon och av dem bildade beskattningssammanslutningar samt samfällda förmåner får göra skogsavdrag enligt 55 § i inkomstskattelagen från den kapitalinkomst av skogsbruk som de fått från en fastighet som ska anses som en gårdsbruksenhet. Skogsavdraget görs i beskattningen före de naturliga avdragen. Skogsavdraget gäller skog som har förvärvats mot vederlag efter den 1 januari 1993. Avdraget utgör högst 60 procent av den kapitalinkomst av skogsbruk som den skattskyldige har fått från skog som berättigar till skogsavdrag. Den skattskyldige har under ägartiden rätt att som skogsavdrag dra av högst 60 procent av de sammanräknade anskaffningsutgifterna för de skogar som den skattskyldige äger och som berättigar till skogsavdrag. Vid beräkningen av när maximibeloppet uppnås beaktas avdrag som gjorts under tidigare år, från och med 2008. Med anskaffningsutgift för skogar avses de sammanräknade anskaffningsutgifterna för skogsmark och trädbestånd. Som anskaffningsutgift för skogen anses skogens andel av anskaffningsutgiften för fastigheten. Skogsavdraget under ett skatteår ska uppgå till minst 1 500 euro. Vid beräkningen av överlåtelsevinsten från en skogsfastighet dras från anskaffningsutgifterna av beloppet av det skogsavdrag som gjorts i beskattningen. Skogsavdraget är ett slags periodiseringsförmån. Skatteförmånen blir dock slutlig om fastigheten efter tio års ägande säljs till en nära anhörig enligt i 48 § i inkomstskattelagen: då är överlåtelsen skattefri och skogsavdragen intäktsförs inte. Förmånen blir slutlig även när skog doneras eller när skogsägaren dör. 
Från kapitalinkomst av skogsbruk får efter skogsavdrag dras av högst 15 procent som utgiftsreservering enligt 111 § i inkomstskattelagen. Reserveringen är en metod för resultatreglering med vilken kan jämnas ut variationer i de beskattningsbara inkomsterna och därmed minska skattebeloppet. Reserveringen skjuter upp beskattningen av en del av inkomsten till framtiden. 
Beskattning av renskötsel 
Beskattningen av renskötsel är enkel och sker på renägarnivå. Beskattningen grundar sig enligt 44 § i inkomstskattelagen på en uppskattning av nettoavkastningen av renskötseln per inräknad ren som fastställs årligen efter renbeteslagens förslag. Systemet avviker avsevärt från beskattningen av övriga företagare. 
Den skattepliktiga nettoavkastningen för renägare beräknas genom att multiplicera den uppskattade avkastningen per inräknad ren med antalet inräknade renar i de förteckningar som renbeteslagen lämnat in. Av denna nettoavkastning räknas som renägarens skattepliktiga förvärvsinkomst den andel som motsvarar värdet av det arbete som utförts för renskötseln. Den andel som överstiger värdet av det arbete som renägaren utfört för renskötseln räknas som kapitalinkomst. 
Intäktsgrunderna för år 2015 vid beskattningen av inkomster av renskötsel har fastställts i statsrådets förordning om intäktsgrunderna vid beskattningen år 2015 av inkomster som erhållits av renskötsel (26.11.2015/1361). Enligt en promemoria som gäller förordningen har det vid fastställandet av intäktsgrunderna använts uppgifter enligt vilka nettointäkterna av renskötsel under renskötselåret 2014/2015 var sammanlagt cirka 12,17 miljoner euro och 67,33 euro per inräknad ren. Den beskattningsbara nettointäkten per inräknad ren har uppskattats till i genomsnitt 29,15 euro, och utifrån detta har den beskattningsbara nettointäkten för renskötsel inom hela renskötselområdet fastställts till 5,27 miljoner euro för år 2015. 
1.3 
					Bedömning av nuläget
Näringsverksamhet och jordbruk 
År 2014 fanns det cirka 176 000 näringsidkare i Finland. Av dessa företag genererade 142 000 beskattningsbar vinst. Antalet personbolag i Finland uppgick år 2014 till cirka 32 000, varav cirka 25 000 genererade vinst. År 2014 fanns det cirka 98 000 jordbruksidkare i Finland. Antalet beskattningssammanslutningar inom jordbruket var cirka 13 000. Av jordbruken genererade 93 000 vinst. För jämförelsens skull kan det konstateras att antalet aktiebolag i Finland var cirka 167 000, varav 105 000 genererade vinst. 
Enligt beskattningsuppgifterna för skatteåret 2014 är merparten av näringsidkarna företag med liten nettoförmögenhet och små inkomster. Cirka 77 procent av de näringsidkare som gjorde en beskattningsbar vinst hade ett årligt resultat på under 30 000 euro. För personbolag var motsvarande siffra 79 procent och för jordbruk 87 procent. 
Näringsidkare, personbolag och jordbruk, eller s.k. småföretagsformer, beskattas i ett system som är annorlunda än det för aktiebolag och deras ägare. Detta grundar sig på olikheterna mellan företagsformernas verksamhet; i småföretagsformerna är verksamhet ofta sådan att inkomsterna till sin karaktär inte avviker från löneinkomster i någon större grad. Inkomstbildningen inom småföretagsformerna är vanligen också mycket mindre än i aktiebolag. När verksamhetens natur förändras är aktiebolagsformen ofta mer ändamålsenlig och skattemässigt mer förmånlig än småföretagsformen. 
I företag med en liten nettoförmögenhet och små inkomster blir vinsterna vanligtvis inte så stora att de räcker till investeringar eller sysselsättning efter att konsumtionsbehoven tillfredsställts. Nettoförmögenheterna i de företag som avdraget gäller har vanligen hållits på en låg nivå både mätt i euro och i förhållande till företagsinkomsten. Företagens ägare har i regel alltså inte ökat sitt företags nettoförmögenhet och därmed skapat förutsättningar för att expandera affärsverksamheten. 
Merparten av småföretagens resultat beskattas som förvärvsinkomst. I genomsnitt över 90 procent av resultatet för näringsidkare och cirka 77 procent av resultatet för delägare i personbolag beskattades som förvärvsinkomst under skatteåret 2014. För jordbruksidkare var motsvarande siffra 55 procent. Beskattningen av förvärvsinkomster är lätt på låga och medelstora inkomstnivåer, på vilka merparten av småföretagen placerar sig. På grund av de små inkomstbildningarna och den därav följande lätta beskattning av förvärvsinkomsterna är beskattningen av småföretag i nuläget lättare än samfundsskattesatsen, 20 procent, i en tydlig majoritet av fallen. Beskattningen av förvärvsinkomsterna har sedan mitten av 1990-talet systematiskt lättats upp med sammanlagt cirka tio procentenheter, vilket också har minskat beskattningen av småföretagsformerna. De största lättnaderna har dessutom riktats till de låga inkomstnivåerna, där merparten av näringsidkarna, personbolagen och jordbruksidkarna opererar. Eventuella åtgärder för att lätta upp beskattningen av förvärvsinkomsterna lindrar inkomstbeskattningen av dessa företagsformer även i fortsättningen. Detta ökar beloppet av inkomsterna efter skatt för småföretagens ägare, vilket för sin del ger bättre förutsättningar att finansiera affärsverksamhetens tillväxt. 
Även om merparten av småföretagen har små inkomstbildningar finns det bland dem, ställd i relation till det totala antalet småföretag, en fåtalig grupp företag som har stora inkomster räknat i euro, men små eller medelstora inkomster i relation till företagets nettoförmögenhet. Av de här företagens resultat beskattas en större del än genomsnittet som kapitalinkomst, och därför har de senaste årens skärpningar i kapitalinkomstbeskattningen kunnat drabba dem. 
Skogsbruk 
Typiskt för skogsägandet i Finland är att skogslägenheterna är små och att över hälften (60 procent) av skogarna ägs av privatpersoner. Enligt s. 7 i Naturresursinstitutets slutrapport 27/2016 Metsäverotuksen kehittämistarpeet metsä- ja elinkeinopolitiikan kannalta (Behoven av att utveckla skogsbeskattningen ur ett skogs- och näringspolitiskt perspektiv) var år 2013 lägenhetskomplex mindre än 20 skogshektar av alla privatägda lägenheter 61 procent och deras andel av skogsmarken var 17 procent. Andelen skogslägenheter på minst 100 hektar var fem procent och deras andel av skogsarealen var 30 procent. 
Enligt skattedeklarationsuppgifterna för 2014 gick cirka 41 procent av skogsbruken på vinst och 59 procent på förlust. Förlusten av skogsbruk uppgick i cirka 99 procent av fallen till högst 20 000 euro per år. Nettokapitalinkomsterna av skogsbruk uppgick i cirka 84 procent av fallen till högst 20 000 euro per år. Förlusterna av skogsbruk per skattskyldig är små räknat i euro, i genomsnitt cirka 1 000 euro på årsnivå och medianförlusten cirka 400 euro. Nettokapitalinkomsten av skogsbruk var i genomsnitt cirka 10 800 euro och medianinkomsten 4 600 euro. 
Största delen av virkesförsäljningsintäkterna beskattas som kapitalinkomst. Sådana intäkter kan ge upphov till förvärvsinkomst endast om den skattskyldige eller dennes make eller vissa andra personer har utfört arbete som relaterar till virkesförsäljningen i samband med upparbetning eller transport av virke från jordbrukets skog. För sådant leveransarbete fastställs i beskattningen ett värde som räknas som skattepliktig förvärvsinkomst och dras av från virkesförsäljningsintäkterna som beskattas som kapitalinkomst. Värdet av leveransarbetet är skattepliktig inkomst endast till den del den upparbetade eller transporterade virkesmängden sammanlagt överstiger 125 kubikmeter. Bestämmelsen om beskattning av leveransarbetets värde är en avvikelse från det nuvarande inkomstskattesystemet som bygger på beskattning av verkliga inkomster och utgifter. Grunderna för leveransarbetets skattefrihet är landsbygds- och skogspolitiska. Enligt Naturresursinstitutets undersökning om naturresurser och bioekonomi 18/2015 (s. 24) utförs skattepliktigt leveransarbete av bara några tusen skogsägare årligen. Skattefritt leveransarbete utförs däremot av tiotusentals skogsägare. 
Renskötsel 
Enligt beskattningsuppgifterna fanns det 4 384 renägare år 2015. År 2015 var nettoavkastningen av renskötsel inom hela renskötselområdet sammanlagt 5,27 miljoner euro och 29,15 euro per inräknad ren. Cirka 30 procent av nettoavkastningen av renskötsel var förvärvsinkomst.