1.1
Lag om ändring av lagen om vissa tekniska anordningars överensstämmelse med gällande krav
1 §.Lagens syfte. Enligt paragrafen är lagens syfte att säkerställa att maskiner, arbetsredskap, personlig skyddsutrustning eller andra tekniska anordningar (tekniska anordningar) överensstämmer med gällande krav och inte orsakar risk för olycksfall eller men för hälsan i sådan användning som tillverkaren avser. Eftersom förordningen om personlig skyddsutrustning är direkt tillämplig rätt, ska omnämnandet av personlig skyddsutrustning strykas ur den ovan nämnda meningen som onödig. Det är fråga om en ändring av teknisk art.
3 §.Förhållande till annan lagstiftning. Till paragrafen ska fogas ett nytt andra moment. I momentet konstateras att bestämmelser om personlig skyddsutrustning finns i Europeiska unionens förordning om personlig skyddsutrustning och i fråga om linbaneanläggningar i förordningen om linbaneanläggningar. Förordningen om linbaneanläggningar omfattar också delsystemen och säkerhetskomponenterna till linbaneanläggningar. Förordningarna i fråga är direkt tillämplig rätt. Förordningarna i fråga ska alltså tillämpas i stället för anordningslagen.
I Europeiska unionens förordningar kan det dock förutsättas nationella genomförandeåtgärder. Av denna anledning föreskrivs det att anordningslagens 10 a § om språk, 12 § om tillsyn samt 13 § med straffbestämmelser ska även tillämpas på personlig skyddsutrustning och linbaneanläggningar. Eftersom anordningslagen omfattar sådana anordningar som i väsentlig omfattning används i arbetet, föreslås det till den delen då det är fråga om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas för, eller i betydande omfattning används för enskild konsumtion, att bestämmelser om språk, tillsyn och straff utfärdas i den föreslagna lagen om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter.
4 §.Tillverkarens allmänna ombesörjningsskyldighet. Paragrafens 1 mom. gäller tillverkarens skyldighet att planera och tillverka en teknisk anordning så att den till sin konstruktion, utrustning och andra egenskaper lämpar sig för den avsedda användningen och i sådan användning inte orsakar risk för olycksfall eller men för hälsan. I momentet föreskrivs att om risken för olycksfall eller men för hälsan inte annars kan elimineras i tillräcklig utsträckning, ska ändamålsenliga skyddsåtgärder vidtas i tillverkningen. Frasen ”i tillverkningen” i meningen i fråga lämnar rum för tolkning och man har av det kunnat få den felaktiga uppfattningen att det är fråga om förbättrande av tillverkningens säkerhet av en teknisk anordning och inte att den säkerheten hos själva tekniska anordningen ska förbättras genom ändamålsenligs skyddsåtgärder. Av denna anledning föreslås att frasen "i tillverkningen" stryks. I momentet konstateras dessutom att den personliga skyddsutrustningen ska vara effektiv med tanke på de risker som den ska skydda mot. Eftersom förordningen om personlig skyddsutrustning innehåller bestämmelser om den personliga skyddsutrustningens överensstämmelse med kraven, ska meningen i fråga strykas som onödig.
Paragrafens 2 mom. innehåller ett bemyndigande att utfärda förordning. Enligt 2 mom. 2 punkten ska genom förordning av statsrådet närmare bestämmelser utfärdas om krav i fråga om planeringen och konstruktionen av personlig skyddsutrustning samt om skyddsutrustningars ofarlighet och skyddsegenskaper. Det finns ett gällande statsrådsbeslut om personlig skyddsutrustning (1406/1993). Eftersom bestämmelser om kraven på planering och tillverkning av den personliga skyddsutrustningen ingår i förordningen om personlig skyddsutrustning som utgör direkt tillämplig rätt, är det ifrågavarande bemyndigandet att utfärda förordning uttryckligen om personlig skyddsutrustning inte längre behövligt och det föreslås därför bli struket. Avsikten är att också det gällande statsrådsbeslutet om personlig skyddsutrustning ska upphävas. De ändringar som föreslås i paragrafen är närmast av teknisk art.
5 §.Visande av överensstämmelse med kraven. I paragrafen föreslås en ändring av teknisk art, och ur den stryks ett uttryckligt omnämnande av personlig skyddsutrustning. Paragrafen handlar om påvisande av överensstämmelse med kraven och enligt 1 mom. 1 punkten ska farliga tekniska anordningar och annan personlig skyddsutrustning än sådan enkel skyddsutrustning som är avsedd att skydda mot mindre risker typgranskas eller certifieras av en sakkunniginrättning för påvisande av överensstämmelse. Eftersom förordningen om personlig skyddsutrustning innehåller bestämmelser om visande av den personliga skyddsutrustningens överensstämmelse med kraven, ska hänvisningen till annan än sådan enkel personlig skyddsutrustning som är avsedd att skydda mot mindre risker och till påvisande av dess överensstämmelse med kraven strykas ur punkten som onödig. Dessutom ska en teknisk korrigering göras i 1 mom. 3 punkten, så att ordet ”teknisk” läggs till framför ordet anordning.
9 §.Skyldigheter för den som vidareöverlåter en teknisk anordning. Det föreslås att paragrafen ändras, eftersom bestämmelser om språkkrav föreslås bli intagna i den nya 10 a §. I den gällande paragrafen föreskrivs att den som vidareöverlåter en teknisk anordning som släppts ut på marknaden ska säkerställa utöver det att anordningen med tanke på säkerheten överensstämmer med kraven dessutom att adekvata finsk- och svenskspråkiga anvisningar följer med anordningen. Språkkravet ska strykas ur paragrafen, eftersom språkkravet ska ingå i den nya 10 a §. Den som vidareöverlåter en teknisk anordning ska också fortsättningsvis försäkra sig om att den tekniska anordningen åtföljs av relevanta anvisningar. Också språkkravet enligt 10 a § omfattar den som vidareöverlåter den tekniska anordningen, vilket innebär att inga innehållsmässiga ändringar görs i dennes skyldigheter.
10 a §.Språkkrav. Till lagen föreslås bli fogad en ny bestämmelse om språkkrav. I den gällande anordningslagen har kravet på finsk- och svenskspråkiga anvisningar funnits i 9 §. Dessutom finns närmare bestämmelser om språkkraven i författningar på lägre nivå, exempelvis i 11 § i statsrådets förordning om maskiners säkerhet och i punkt 1.4 i bilaga 1 till statsrådets beslut om personlig skyddsutrustning. Avsikten är inte att ändra de nuvarande språkkraven i sig.
I paragrafen föreskrivs att de medföljande anvisningar, uppgifter och märkningar som gäller en säker användning av den tekniska anordningen ska vara på finska och svenska. Också försäkran om överensstämmelse ska finnas på finska och svenska. Om det är fråga om en anordning vars överensstämmelse med kraven baserar sig på EU-lagstiftningen, avses med försäkran antingen EU- eller EG-försäkran om överensstämmelse. Kraven gäller i enlighet med anordningslagens tillämpningsområde sådana tekniska anordningar som i väsentlig omfattning används i arbetet och vilka också omfattar delsystem och säkerhetskomponenter till anordningarna. Kravet angående finskspråkiga och svenskspråkiga anvisningar och andra motsvarande uppgifter och märkningar innebär inte att dessa inte skulle få finnas också på andra språk än de två nämnda.
Eftersom anordningslagen omfattar dels tekniska anordningar som omfattas av Europeiska unionens lagstiftning och dels tekniska anordningar som omfattas av den nationella lagstiftningen, ska de begrepp som används vara tillräckligt täckande. Med anvisningar, uppgifter och märkningar avses framför allt anordningens bruksanvisningar, men också annan säkerhetsinformation och varningar i textform som fogats till bruksanvisningar eller fästs vid anordningen och som har att göra med en säker användning av anordningen. Om det är fråga om en anordning vars överensstämmelse med kraven baserar sig på EU-lagstiftningen, ska EU- eller EG-försäkran om överensstämmelse finnas på finska och svenska. I EU-lagstiftningen om olika anordningar finns litet olika slags bestämmelser om saken. I regel ska anordningen åtföljas av en försäkran om överensstämmelse eller de uppgifter som ingår i den ska inkluderas i bruksanvisningen och dessutom uppges en webbadress där försäkran i sin helhet finns tillgänglig. Exempelvis ska sådana anvisningar, uppgifter och märkningar som avses i artiklarna 8.7, 10.4, 11.2, och 15.2 i förordningen om personlig skyddsutrustning samt punkt 2.12 i bilaga II till den förordningen finnas på finska och svenska. På motsvarande sätt ska sådana anvisningar, uppgifter och märkningar som avses i artiklarna 11.7, 13.4, 14.2 och 19.2 i förordningen om linbaneanläggningar samt i punkt 7.1.1 i bilaga II till den förordningen finnas på finska och svenska.
EU-förordningarna i fråga innehåller också bestämmelser om de uppgifter och handlingar som ska lämnas till tillsynsmyndigheten på dennes begäran; sådana är exempelvis den tekniska dokumentationen och intyget över EU-typkontroll. Dessa uppgifter och handlingar behöver i princip inte översättas till finska och svenska, utan det räcker med att de finns på ett språk som lätt kan förstås av myndigheten i fråga. Ett sådant språk är oftast engelska. I sista hand får tillsynsmyndigheten själv bestämma vilket eller vilka språk myndigheten godkänner för de handlingar som den behöver för sin tillsynsverksamhet.
I paragrafen finns inte några bestämmelser om vems skyldighet det är att adekvata anvisningar, uppgifter och märkningar upprättas eller anbringas, utan endast om de språk på vilka dessa ska finnas. Skyldigheterna för tillverkare eller andra överlåtare bestäms enligt andra paragrafer i anordningslagen eller de författningar på lägre nivå som utfärdats med stöd av den eller direkt utgående från förordningen om personlig skyddsutrustning eller förordningen om linbaneanläggningar. I anslutning till skyldigheterna avses med adekvata anvisningar, uppgifter och märkningar också det att dessa är avfattade på de språk som krävs.
I paragrafens 2 mom. föreslås bestämmelser om möjligheten att genom förordning av statsrådet utfärda närmare bestämmelser om språket i anvisningarna, uppgifterna och märkningarna samt i försäkran om överensstämmelse samt om möjligheten att i enspråkiga kommuner avvika från språkkravet som gäller finska och svenska. Syftet är att skapa klarhet i nuläget. Det har varit möjligt att med stöd av 4 och 5 § i den gällande anordningslagen utfärda närmare bestämmelser om tekniska anordningars överensstämmelse med kraven och visandet av den. Med stöd av dem har exempelvis utfärdats 11 § i statsrådets förordning om maskiners säkerhet, vilken gör det möjligt att i enlighet med maskindirektivet inom enspråkiga regioner avvika från kravet angående finska och svenska. Bestämmelser om den språkliga indelningen av kommuner finns i 5 § i språklagen (423/2001, ändrad genom 1039/2014). Bestämmelserna i 4 och 5 § i anordningslagen innehåller dock inte någon tillräckligt exakt möjlighet att avvika från de språkkrav som anges i lag, vilket har kunnat orsaka oklarhet vid tillämpningen av statsrådets förordning om maskiner. Av denna anledning ska i paragrafen på ett mer exakt sätt än i gällande lag inskrivas en möjlighet att utfärda närmare bestämmelser också om språkkravet.
12 §.Tillsyn över efterlevnaden av lagen. Arbetarskyddsmyndigheten ska också fortsättningsvis utöva tillsyn över efterlevnaden av anordningslagen. På motsvarande sätt ska arbetarskyddsmyndigheten utöva tillsyn över efterlevnaden av förordningen om personlig skyddsutrustning och förordningen om linbaneanläggningar. Med arbetarskyddsmyndighet avses enligt tillsynslagen regionförvaltningsverket samt social- och hälsovårdsministeriet när det sköter uppgifter som hänför sig till tillsynen över produktsäkerheten. Regionförvaltningsverkens uppgifter kommer i framtiden sannolikt att överföras till ett nytt verk, Statens tillstånds- och tillsynsverk, som förbereds som bäst och som ska ha ett verksamhetsområde som sköter arbetarskyddsförvaltningens uppgifter.
I paragrafens 2 mom. föreslås bestämmelser på vilka arbetarskyddsmyndighetens tillsyn grundar sig. Bestämmelser om tillsyn ska finnas, liksom för närvarande, i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen. I 4 kap. i tillsynslagen finns bestämmelser om tillsynen över tekniska anordningars säkerhet och de metoder som används i samband med den. Ytterligare förordningar om tillsyn av personlig skyddsutrustning och linbaneanläggningar finns i kapitel VI i förordningen om personlig skyddsutrustning och i kapitel V i förordningen om linbaneanläggningar. I artikel 37 i förordningen om personlig skyddsutrustning och i artikel 39 i förordningen om linbaneanläggningar hänvisas dessutom till artikel 15.3 och artiklarna 16–29 i NLF-förordningen, vilket också ska beaktas vid tillsynen. I de olika artiklarna i förordningen om personlig skyddsutrustning och i förordningen om linbaneanläggningar åläggs marknadskontrollmyndigheten eller medlemsstaten en skyldighet att agera. Det föreslås för klarhetens skull bestämmelser om att arbetarskyddsmyndigheten ska svara för de uppgifter som enligt de nämnda kapitlen i förordningarna hör till marknadstillsynsmyndigheten och medlemsstaten. Exempelvis ska arbetarskyddsmyndigheten sköta de marknadskontrolluppgifter som i artikel 40 och artikel 41 i förordningen om personlig skyddsutrustning åläggs medlemsstaten.
Avsikten är inte att ändra tillsynen över tekniska anordningar som i väsentlig omfattning används i arbetet. Avsikten med hänvisningarna till både förordningarna och tillsynslagen är att säkerställa att tillsynsmyndigheten förfogar över så omfattande metoder som möjligt och möjliggöra i princip samma slags tillsyn över olika tekniska anordningar. När det gäller personlig skyddsutrustning och linbaneanläggningar ska tillsynslagen tillämpas vid sidan av förordningarna, eftersom tillsynslagen innehåller exempelvis en möjlighet att förena ett föreläggande i ett beslut med vite eller hot om tvångsutgörande eller hot om avbrytande på det sätt som föreskrivs i viteslagen.
Det nuvarande 2 mom. i tillsynslagen föreslås bli 3 mom. Momentet handlar om överensstämmelse med kraven och tillsynen över den i fråga om sådana tekniska anordningar som är avsedda att användas för, eller i betydande omfattning används för, enskild konsumtion, och det har karaktären av en hänvisningsbestämmelse. Tillsyn över tekniska anordningar som är avsedda att användas för eller i betydande omfattning används för enskild konsumtion, såsom personlig skyddsutrustning, utövas i regel av Säkerhets- och kemikalieverket. Avsikten är i och för sig inte göra några ändringar i kraven på överensstämmelse mellan anordningar som är avsedda att användas i arbetet och anordningar som är avsedda för enskild konsumtion eller i arbetsfördelningen när det gäller tillsynen som baserar sig på denna indelning. I momentet konstateras dock, med avvikelse från nuläget, att bestämmelser om överensstämmelse med kraven och om kontrollen när det gäller tekniska anordningar som är avsedda att användas för, eller i betydande omfattning används för, enskild konsumtion, utfärdas särskilt. För den personliga skyddsutrustningens del ska bestämmelser om dessa ingå i den lag om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter som föreslås i propositionen samt i lagen om marknadskontrollen av vissa produkter. Tillsynen över maskiner ska till denna del också fortsättningsvis basera sig på konsumentsäkerhetslagen.
13 §.Straffbestämmelse. I paragrafen föreslås en motsvarande straffbestämmelse om förseelse i fråga om anordningars säkerhet som finns i gällande lag. Straffet föreslås vara böter, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag. I 1 mom. ingår bestämmelser om straff för brott mot bestämmelserna i anordningslagen, medan det nya 2 mom. innehåller bestämmelser om straff för överträdelse av bestämmelserna i förordningen om personlig skyddsutrustning och förordningen om linbaneanläggningar. Bestämmelsen riktar sig framför allt till tillverkaren, importören, distributören eller annan motsvarande part som släpper ut en teknisk anordning som är avsedd att i väsentlig omfattning användas i arbetet på marknaden eller överlåter en sådan för användning i Finland.
Enligt 3 kap. 5 § i strafflagen är förutsättningen för straffbarhet uppsåt eller oaktsamhet. Enligt bestämmelsen i fråga är en gärning som avses i strafflagen straffbar endast när den begås uppsåtligen, om inte något annat föreskrivs. Detsamma gäller också en gärning som är straffbar enligt någon annan lag än strafflagen, om det föreskrivna strängaste straffet för gärningen är fängelse i mer än sex månader eller om straffbestämmelsen i fråga har utfärdats efter ikraftträdandet av strafflagen. Om avsikten är att också en oaktsam gärning ska vara straffbar, ska bestämmelser därom utfärdas uttryckligen i lag. I 3 kap. 7 § i strafflagen definieras oaktsamhet och grov oaktsamhet. En gärningsmans förfarande är oaktsamt, om denne åsidosätter den aktsamhetsplikt som han eller hon under de rådande omständigheterna har, trots att han eller hon hade kunnat rätta sig efter den. Frågan om oaktsamheten ska anses vara grov eller inte avgörs utifrån en helhetsbedömning. Vid bedömningen beaktas hur betydande den åsidosatta aktsamhetsplikten är, hur viktiga de äventyrade intressena och hur sannolik kränkningen är, hur medveten gärningsmannen är om att han eller hon tar en risk samt övriga omständigheter som har samband med gärningen och gärningsmannen. För närvarandet är uppsåt eller oaktsamhet förutsättningar för att det ska handla om en förseelse i fråga om anordningars säkerhet, medan det för konsumentsäkerhetsförseelse utöver uppsåt dessutom förutsätts grov oaktsamhet.
Grundlagsutskottet har i sin praxis ansett att det att oaktsamhet kriminaliserats har betydelse med avseende på både den straffrättsliga legalitetsprincipen och det proportionalitetskrav som ingår i de allmänna grundläggande fri- och rättigheterna. Om någon annan än en uppsåtlig gärning ska kriminaliseras, ska som utgångspunkt tas villkoret att det är fråga om grov oaktsamhet. Av denna anledning föreslås det att graden av tillräknande i samband med förseelse i fråga om anordningars säkerhet ska ändras så att den i stället för oaktsamhet gäller grov oaktsamhet.
Den nuvarande straffbestämmelsen om förseelse i fråga om anordningars säkerhet är en s.k. blankobestämmelse där den straffbara gärningen utgörs av ett brott mot anordningslagen. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det mer exakt än nuförtiden om straff för brott mot en viss bestämmelse, för att det ska vara lättare än nuförtiden att förutse vilken sorts verksamhet eller försummelse som är straffbar. Utöver hänvisningen till en paragraf eller en artikel innehåller bestämmelsen en kort beskrivning av innehållet i paragrafen eller artikeln i fråga. Avsikten är att skapa klarhet i den nuvarande straffbestämmelsen, men bevara den nuvarande omfattningen av straffbarhet.
Bestämmelserna i 1 mom. 1–3 punkten gäller försummelse av tillverkarens skyldigheter. Enligt 1 punkten ska försummelse av tillverkarens skyldighet att se till att den tekniska anordningen är säker och att den överensstämmer med kraven vara straffbar. Bestämmelser om den finns i anordningslagens 4 § 1 mom. eller i de författningar på lägre nivå som utfärdats med stöd av 4 § 2 mom. i anordningslagen. Enligt 2 punkten ska försummelse av tillverkarens skyldighet att visa att den tekniska anordningen överensstämmer med kraven, samla den tekniska dokumentationen, upprätta adekvata bruksanvisningar och andra anvisningar samt att förse den tekniska anordningen med krävd märkning vara straffbar. Bestämmelser om dessa finns i anordningslagens 5 § 1 mom. och i de författningar på lägre nivå som utfärdats med stöd av 5 § 2 mom. Det att bruksanvisningar och andra anvisningar är adekvata innebär också att de har upprättats på det eller de språk som krävs. Bestämmelser om detta finns i den föreslagna 10 a §. Egentliga bestämmelser om skyldigheten att upprätta adekvata anvisningar och lämna adekvata andra uppgifter ska dock finnas i 5 §. Momentets 3 punkt handlar om skyldigheten att förse en teknisk anordning, som innehåller ett farligt ämne som en integrerad del av anordningen, med namnet på det farliga ämnet, krävda märkningar och bruks- och säkerhetsanvisningar. Bestämmelser om detta finns i 6 § i anordningslagen.
Momentets 4–6 punkt gäller personer som i sitt eget namn för första gången släpper ut en teknisk anordning på marknaden eller för användning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. En sådan person är exempelvis någon som inte är tillverkare men som släpper ut produkten i eget namn på marknaden t.ex. genom att förpacka den eller att märka den med sitt eget handelsnamn. I ett sådant fall, om tillverkaren inte har fullgjort sina egna skyldigheter, har personen i fråga för sin del samma skyldigheter som tillverkaren. Således motsvarar skyldigheterna enligt 4–6 punkten tillverkarens skyldigheter enligt 1–3 punkten.
Momentets 7 punkt gäller skyldigheterna för den som vidareöverlåter anordningen. Bestämmelser om dem finns i 9 § i anordningslagen. Med vidareöverlåtare avses sådana parter som finns med i överlåtelsekedjan såsom parti- och detaljhandlare. Dessa ska försäkra sig om att den tekniska anordningen överensstämmer med kraven och att den åtföljs av adekvata anvisningar.
Paragrafens andra moment gäller försummelse mot tillverkarens, importörens och distributörens skyldigheter som anges i förordningen om personlig skyddsutrustning och i förordningen om linbaneanläggningar. I kapitel II i båda förordningarna finns bestämmelser om ovan nämnda aktörers skyldigheter. 2 mom. 1–4 punkten handlar om försummelse av tillverkarens skyldigheter. Enligt 1 punkten ska försummelse av skyldigheten enligt artikel 8.1 i förordningen om personlig skyddsutrustning eller artikel 11.1 i förordningen om linbaneanläggningar att säkerställa att produkten överensstämmer med kraven vara straffbar. Enligt 2 mom. 2 punkten ska försummelse att upprätta den tekniska dokumentationen, utföra eller låta utföra bedömningen av överensstämmelse med kraven, upprätta EU-försäkran om överensstämmelse samt att förse produkten med CE-märkning vara straffbar. Bestämmelser om dessa skyldigheter finns i artikel 8.2 i förordningen om personlig skyddsutrustning och artikel 11.2 i förordningen om linbaneanläggningar. Enligt 2 mom. 3 punkten ska försummelse av skyldigheten att säkerställa att produkter i serietillverkning överensstämmer med kraven vara straffbar. Bestämmelser om denna skyldighet finns i artikel 8.4 i förordningen om linbaneanläggningar och artikel 11.4 i förordningen om linbaneanläggningar. Enligt 2 mom. 4 punkten ska dessutom försummelse av skyldigheten att säkerställa att produkten åtföljs av adekvata uppgifter, anvisningar eller dokument eller att sådana finns tillgängliga vara straffbar. Bestämmelser om dessa finns i artikel 8.7 och artikel 8.8 i förordningen om personlig skyddsutrustning och artikel 11.7 i förordningen om linbaneanläggningar. Så som tidigare betyder adekvat det att anvisningar och andra motsvarande uppgifter finns på de språk som krävs. Med det att anvisningar ska hållas tillgängliga åsyftas bestämmelserna i artikel 8.8 i förordningen om personlig skyddsutrustning där det föreskrivs att tillverkaren ska antingen lämna EU-försäkran om överensstämmelse tillsammans med den personliga skyddsutrustningen eller i bruksanvisningen och informationen inkludera de uppgifter som ingår EU-försäkran om överensstämmelse och ange den webbadress där den fullständiga EU-försäkran om överensstämmelse finns tillgänglig.
Bestämmelsen i 2 mom. 5 punkten gäller om försummelse av importörens skyldigheter. Enligt punkten ska försummelse av skyldigheten att endast släppa ut sådana produkter som överensstämmer med kraven på marknaden vara straffbar. Bestämmelser om denna skyldighet finns i artikel 10.1 i förordningen om personlig skyddsutrustning och artikel 13.1 i förordningen om linbaneanläggningar. Enligt punkten ska dessutom försummelse av importörens skyldighet att försäkra sig om att tillverkaren sörjt för bedömningen av överensstämmelse med kraven, upprättandet av den tekniska dokumentationen och anbringandet av märkningar, för att produkten försetts med CE-märkning och att produkten åtföljs av adekvata bruksanvisningar, uppgifter och dokument vara straffbart. Bestämmelser om dessa finns i artikel 10.2 och artikel 10.4 i förordningen om personlig skyddsutrustning och artikel 13.2 och artikel 13.4 i förordningen om linbaneanläggningar.
Bestämmelsen i 2 mom. 6 punkten gäller distributörens skyldigheter. Enligt punkten ska försummelse av skyldigheten att försäkra sig om att produkten försetts med CE-märkning och att produkten åtföljs av adekvata bruksanvisningar, uppgifter och dokument samt att tillverkaren och importören har sörjt för att relevanta märkningar gjorts, vara straffbar.
Till 3 mom. överförs den bestämmelse med hänvisning till strafflagen som ingår i gällande lag. Så som det påpekats ovan är avsikten att förenhetliga bestämmelserna om straffbarhet som riktar sig till tillverkare, importörer, distributörer eller annan överlåtare av produkter när det gäller produkter som är avsedda att användas i arbetet och produkter som är avsedda för enskild konsumtion. Särskilt när det gäller den personliga skyddsutrustningen och maskinerna har man i fråga om den gällande regleringen kommit att tillämpa antingen bestämmelserna om arbetarskyddsbrott eller bestämmelserna om hälsobrott beroende på produktens huvudsakliga användningsändamål. I 3 mom. hänvisas således till ett hälsobrott som anges i 44 kap. 1 § i strafflagen i stället för den tidigare hänvisningen till arbetarskyddsbrott.
1.4
Lag om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter
1 §.Tillämpningsområde. I paragrafen föreslås bestämmelser om lagens tillämpningsområde i syfte att å ena sidan koppla lagen till EU:s förordning om personlig skyddsutrustning och å andra sidan skilja tillämpningsområdet för denna lag från lagstiftningen om sådan personlig skyddsutrustning som används i arbetet. Enligt momentet innehåller lagen bestämmelser om överensstämmelse med kraven och tillsynen över överensstämmelse med kraven i fråga om sådan personlig skyddsutrustning som är avsedd för, eller i betydande omfattning används för, enskild konsumtion. Avsikten är att denna lag i praktiken ska tillämpas på sådan personlig skyddsutrustning på vilken bestämmelserna om sådan personlig skyddsutrustning som används i arbetet inte tillämpas. Också sådan personlig skyddsutrustning som används exempelvis inom den professionella idrotten är i praktiken ofta sådan att den faktiskt i mer betydande omfattning används för enskild konsumtion än för professionell idrott.
Jämfört med den gällande regleringen kommer de föreslagna bestämmelserna att ändra rättsläget i någon mån i fråga om tillämpningsområdet för den föreslagna regleringen i sådana situationer där en juridisk person överlåter personlig skyddsutrustning till konsumenter eller personer som kan jämställas med konsumenter i annan än näringsverksamhet. Statsrådets gällande förordning om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter har utfärdats med stöd av lagen om konsumtionsvarors och konsumenttjänsters säkerhet (75/2004), som föregick konsumentsäkerhetslagen, och förordningens tillämpningsområde omfattar, med vissa begränsningar, också sådan överlåtelse som sker genom juridiska personers, såsom olika föreningars eller kommunala aktörers, försorg i annan än näringsverksamhet. Enligt artikel 3.2 i den nya förordningen om personlig skyddsutrustning avses däremot med tillhandahållande på marknaden varje leverans av personlig skyddsutrustning för distribution eller användning på unionsmarknaden i samband med kommersiell verksamhet, mot betalning eller gratis, och enligt artikel 3.3 avses med utsläppande på marknaden tillhandahållande för första gången av personlig skyddsutrustning på unionsmarknaden. Dessa definitioner handlar om överlåtelse som sker i samband med affärsverksamhet. När det gäller den nu föreslagna regleringen bedöms det vara motiverat bl.a. av konsekvensskäl att till denna del följa tillämpningsområdet för förordningen om personlig skyddsutrustning. Således reduceras tillämpningsområdet för speciallagstiftningen om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter. I praktiken är det enligt tillsynsmyndighetens uppskattning fråga om ett ganska begränsat antal situationer. Utöver detta bör det konstateras att oberoende av den föreslagna avgränsningen av tillämpningsområdet jämfört med den gällande regleringen, kan den gällande konsumentsäkerhetslagen (920/2011) vid behov i varje fall tillämpas kompletterande på sådana fall som gäller säkerheten av konsumtionsvaror (4 § i konsumentsäkerhetslagen). Således går det att vid behov med stöd av konsumentsäkerhetslagen ingripa i säkerheten hos personlig skyddsutrustning som eventuellt överlåts i annan verksamhet än affärsverksamhet. Tillsynsmyndigheten kan alltså i sådana fall av produkterna förutsätta den säkerhetsnivå som krävs enligt konsumentsäkerhetslagen och tillämpa tillsynsmetoderna enligt den lagen.
I paragrafens 2 mom. definieras personlig skyddsutrustning genom en hänvisning till EU:s förordning om personlig skyddsutrustning. Samtidigt definieras EU:s förordning om personlig skyddsutrustning.
2 §.Förhållande till annan lagstiftning. Avsikten är att annan lagstiftning som tillämpas på produkter enligt denna lag och på deras överensstämmelse med kraven presenteras i sammanfattning. Paragrafen är informativ i det hänseendet att hänvisningarna i fråga återfinns också till exempel i lagens 3 och 6 §. Eftersom flera bestämmelser både på EU-nivån och den nationella nivån samtidigt tillämpas på de krav och tillsynen över uppfyllandet av krav som ställs på den personliga skyddsutrustningen, föreslås det av tydlighetsskäl att dessa samlas ihop i en enda paragraf som handlar om förhållandet till annan lagstiftning. I paragrafen definieras också NLF-förordningen samt marknadskontrollagen.
I 1 mom. föreskrivs att bestämmelser om kraven på personlig skyddsutrustning och skyldigheten att iaktta dessa krav finns förutom i denna lag även i förordningen om personlig skyddsutrustning. I paragrafens 2 mom. föreslås en hänvisning till NLF-förordningen i fråga om marknadskontrollen, yttre gränskontrollen av produkter som importeras från tredje länder samt minimikraven på CE-märkning. I fråga om de nationella bestämmelserna om tillsynen över överensstämmelse med kraven föreslås i 3 mom. en hänvisning till marknadskontrollagen när det gäller marknadskontrollen, yttre gränskontrollen enligt NLF-förordningen, tillsynsmyndigheterna och ändringssökandet. I 4 mom. föreslås i fråga om sådana organ för bedömning av överensstämmelse som avses i kapitel V i förordningen om personlig skyddsutrustning, tillsynen över organen och ändringssökande en hänvisning till lagen om godkännande av bedömningsorgan inom arbetarskyddet (1053/2010).
3 §.Kraven på personlig skyddsutrustning. I paragrafen föreslås i fråga om bestämmelserna om de krav som tillämpas på personlig skyddsutrustning och skyldigheten att iaktta dessa en hänvisning till kapitlen I–IV i EU:s förordning om personlig skyddsutrustning. Innehållet i paragrafen är således ganska begränsat med beaktande av att EU-förordningen utgör direkt tillämplig rätt och att innehållet i EU-förordningen i princip inte ska upprepas i den nationella lagstiftningen.
4 §.Språkkrav. I paragrafen föreslås bestämmelser om att de uppgifter som avses i de nämnda punkterna i förordningen om personlig skyddsutrustning ska lämnas på finska och svenska. Det nationella genomförandet av förordningen om personlig skyddsutrustning förutsätter när det gäller vissa uppgifter som avses i förordningen att det nationellt har definierats på vilka språk uppgifter angående personlig skyddsutrustning ska lämnas. De bestämmelser som nu föreslås motsvarar till denna del de språkkrav som ställs på uppgifterna om sådan personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas i arbetet. Detta motiveras bl.a. av att en del av den personliga skyddsutrustningen används i både arbetet och under fritiden och den enhetliga regleringen anses vara mer tydlig också ur verksamhetsutövarnas synvinkel. De föreslagna bestämmelserna ligger bl.a. i linje med språkkraven i den övriga produktlagstiftning om exempelvis elprodukter och fyrverkerier som under den senaste tiden beretts inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde.
I förordningen om personlig skyddsutrustning föreskrivs också om annan information, exempelvis sådan som ska lämnas till tillsynsmyndigheten på dennes begäran. I artikel 8.10 i förordningen om personlig skyddsutrustning föreskrivs att tillverkarna på motiverad begäran av en behörig nationell myndighet ska ge den, i pappersform eller i elektronisk form, all information och dokumentation som behövs för att visa att den personliga skyddsutrustningen överensstämmer med förordningen, på ett språk som lätt kan förstås av myndigheten. Sådan information och dokumentation omfattar exempelvis den tekniska dokumentationen och intyget över EU-typkontroll. Avsikten är att dessa inte behöver översättas till finska eller svenska, om marknadskontrollmyndigheten anser att detta inte behövs.
5 §.Styrning av tillsynen. I paragrafen föreslås sedvanliga bestämmelser om att styrningen av tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna i den aktuella lagen hör till arbets- och näringsministeriets uppgifter.
6 §.Tillsyn. I paragrafen hänvisas i fråga om tillsynen över efterlevnaden av lagen till kapitel VI i förordningen om personlig skyddsutrustning samt till NLF-förordningen och marknadskontrollagen. Kapitel VI i förordningen om personlig skyddsutrustning handlar om marknadskontroll i unionen, kontroll av personlig skyddsutrustning som förs in på unionsmarknaden och unionens förfarande i fråga om skyddsåtgärder, och förordningen är den primära rättsakt som ska tillämpas vid kontrollen av personlig skyddsutrustning. I syfte att säkerställa att marknadskontrollen också fortsättningsvis förfogar över tillräckliga metoder och befogenheter, föreslås i paragrafen också bestämmelser om att NLF-förordningen och marknadskontrollagen tillämpas vid marknadskontrollen. Hänvisningen till NLF-förordningen är sålunda närmast informativ eftersom det föreskrivs i artikel 37 i förordningen om personlig skyddsutrustning att artiklarna 15.3 och 16–29 i NLF-förordningen, vilka handlar om marknadskontroll och s.k. yttre gränskontroll, ska gälla för personlig skyddsutrustning som omfattas av denna förordning. I fråga om marknadskontrollagen är avsikten att säkerställa en effektiv tillsyn över iakttagandet av kraven i förordningen om personlig skyddsutrustning genom att möjliggöra användningen av tillräckliga åtgärder vid kontrollen.
7 §.Marknadskontrollmyndighet. I paragrafen föreskrivs att marknadskontrollmyndigheten enligt denna lag och den marknadskontrollmyndighet som avses i förordningen om personlig skyddsutrustning är Säkerhets- och kemikalieverket. Enligt paragrafen svarar Säkerhets- och kemikalieverket för de uppgifter som marknadstillsynsmyndigheten och medlemsstaten ska sköta enligt kapitel VI i förordningen om personlig skyddsutrustning. Avsikten är att Säkerhets- och kemikalieverket ska svara för vidtagandet av samtliga myndighetsåtgärder som avses i kapitel VI i förordningen om personlig skyddsutrustning, oberoende av om det i förordningen om personlig skyddsutrustning i fråga om myndighetsåtgärder används termen marknadskontrollmyndighet eller medlemsstat.
8 §.Rätt att företa inspektioner. I paragrafens 1 mom. görs i fråga om myndighetens inspektionsrätt för det första en allmän hänvisning till marknadskontrollagen.
I 2 mom. föreslås dessutom särskilda bestämmelser om utsträckande av inspektionen till utrymmen som används till boende av permanent natur. Detta ska vara möjligt endast då om inspektionen är nödvändig för att utreda de omständigheter som inspektionen gäller och det finns anledning att misstänka att ett hälsobrott som avses i 44 kap. 1 § i strafflagen (39/1889) har begåtts. Enligt 9 § i marknadskontrollagen föreskrivs det om sådan inspektionsrätt vid behov särskilt i var och en av sektorslagarna. Hemfriden har tryggats i 10 § i grundlagen. Genom lag kan dock bestämmas om åtgärder som ingriper i hemfriden och som är nödvändiga för att de grundläggande fri- och rättigheterna ska kunna tryggas eller för att brott ska kunna utredas. I utrymmen som omfattas av hemfrid får myndighetsinspektioner utföras endast när det finns anledning att misstänka ett brott för vilket fängelsestraff kan utdömas. Därför kan de inspektioner som avses i paragrafen utsträckas till utrymmen som är avsedda för boende av permanent natur endast om de ovan nämnda villkoren är uppfyllda. I praktiken kan det exempelvis handla om sådana fall där man misstänker att den personliga skyddsutrustningen är så bristfällig att den kan medföra allvarlig fara, och för att faran ska kunna förebyggas eller begränsas är det nödvändigt att undantagsvis utsträcka inspektionen också till den ansvariga ekonomiska aktörens utrymmen som används för boende av permanent natur.
I 3 mom. föreskrivs vidare att en utomstående expert som avses i 14 § i marknadskontrollagen inte kan ges rätt att vidta inspektion i utrymmen som används för boende av permanent natur. I 14 § i marknadskontrollagen föreskrivs det om möjligheten att vid tillsynen som hjälp anlita utomstående experter, och när marknadskontrollagen på det sätt som nu föreslås ska tillämpas på tillsynen över efterlevnaden av denna lag kommer bestämmelserna om anlitande av utomstående experter också att äga tillämpning vid tillsynen enligt denna lag. I den nämnda paragrafen i marknadskontrollagen finns allmänna bestämmelser om förutsättningarna att anlita utomstående experter vid marknadskontrollen. När det å andra sidan skilt i varje s.k. sektorslag föreskrivs om inspektioner i utrymmen som används för boende av permanent natur finns det behov att i den förevarande lagen föreskriva om att sådana utomstående experter dock inte kan ges rätt att företa inspektioner i dylika utrymmen. Denna princip har tagits upp exempelvis i förarbetena till marknadskontrollagen (RP 40/2016 rd, s. 36). Av tydlighetsskäl och eftersom det är fråga om en bestämmelse som har betydelse med avseende på den hemfrid som tryggas i grundlagen, ska särskilda bestämmelser om saken intas också i denna paragraf.
9 §.Straffbestämmelser. I paragrafen föreskrivs om brott mot bestämmelserna om personlig skyddsutrustning.
I paragrafens 1 mom. uppräknas de punkter i förordningen om personlig skyddsutrustning vars uppsåtliga försummelse eller försummelse av grov oaktsamhet kan, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag, leda till bötesstraff för förseelse i fråga om anordningars säkerhet. Momentet motsvarar inte bara i fråga om graden av tillräknande men också innehållsmässigt det som i fråga om förordningen om personlig skyddsutrustning föreskrivs i 13 § 2 mom. i anordningslagen. Av denna orsak ska också brottsbenämningen vara enhetlig med den som anges i anordningslagen.
I paragrafens 2 mom. föreslås dessutom i fråga om försummelse i samband med CE-märkning en hänvisning till lagen om CE-märkningsförseelse (187/2010). Bestämmelsen ska ha karaktären av en hänvisningsbestämmelse.
I paragrafens 3 mom. hänvisas till 44 kap. 1 § i strafflagen. Paragrafen i fråga innehåller bestämmelser om straff för hälsobrott.
10 §.Ikraftträdande. I paragrafen föreslås bestämmelser om ikraftträdandet av den föreslagna lagen på motsvarande sätt som i fråga om bestämmelserna om personlig skyddsutrustning som används i arbetet. I paragrafens 1 mom. föreskrivs det om ikraftträdandet av lagen. I paragrafens 2 mom. föreslås bestämmelser om upphävande av den gällande regleringen om personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter, dvs. statsrådets förordning om krav på personlig skyddsutrustning som är avsedd att användas av konsumenter. Medan paragrafens 3 mom. innehåller övergångsbestämmelser enligt artikel 47 i förordningen om personlig skyddsutrustning. I momentet föreskrivs att sådan personlig skyddsutrustning som släppts ut på marknaden före den 21 april 2019 och som överensstämmer med de bestämmelser som gällde vid ikraftträdande av denna lag får kvarstanna på marknaden efter den 21 april 2019. De intyg över EG-typkontroll och beslut om godkännande som utfärdats för den personliga skyddsutrustningen i fråga fortsätter att vara giltiga till och med den 21 april 2023, om de inte löper ut före den dagen.