4.1
Specialmotivering
3 kap. Utbetalning av inmatningspris
24 §.Elproduktion som berättigar till riktpris och rörligt produktionsstöd.
Paragrafens 2 mom. ändras så att begreppet ”timme” ändras till ”marknadstidsenhet”. Till följd av ändringen berättigar produktionen inte till riktpris eller rörligt produktionsstöd för de marknadstidsenheter då marknadspriset på el är negativt på den ort där kraftverket är beläget. Med marknadstidsenhet avses i enlighet med artikel 2.19 i kommissionens förordning (EU) nr 543/2013 om inlämnande och offentliggörande av uppgifter på elmarknaden och om ändring av bilaga I till Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 714/2009 den period för vilken marknadspriset är fastställd eller den kortast möjliga gemensamma tidsperiod för de två elområdena om deras marknadstidsenheter skiljer sig från varandra.
Bestämmelsen behöver förtydligas, eftersom elpriset på dagen före-marknaden i fortsättningen inte bestäms per timme utan per 15 minuter. I och med begreppet marknadstidsenhet kommer Energimyndigheten att granska om marknadspriset är negativt utifrån den tidsperiod som det har bedrivits handel med på dagen före-marknaden, det vill säga i praktiken om ett pris per 15 minuter eller ett pris per timme har använts.
4 kap. Premiesystem som baserar sig på anbudsförfarande
36 §.Underkapacitetsersättning och betalning av den.
Paragrafens 1 mom. ändras så att begreppet ”timme” ändras till ”marknadstidsenhet”. Grunderna för ändringen motsvarar det som konstateras ovan i motiveringen till 24 §. Till följd av ändringen ska Energimyndigheten fastställa de tidsperioder för vilka underkapacitetsersättning inte betalas i enlighet med om ett pris per timme har använts eller om man redan har övergått till ett pris per 15 minuter.
37 §.När besluten i fråga om premiesystemet förfaller, ändras, återkallas eller överförs.
Till 3 mom. fogas en ny 3 punkt enligt vilken Energimyndigheten kan återkalla ett beslut om godkännande för premiesystemet, om elproducenten har ansökt om återkallande av beslutet och betalat underkapacitetsersättning för den första stödperioden i enlighet med det beslut som avses i 36 § 3 mom. eller Energimyndigheten har konstaterat att underkapacitetsersättning inte ska betalas för den första stödperioden.
Återkallande med stöd av den nya punkten avses alltså endast vara möjligt på ansökan av elproducenten. Energimyndigheten kan dock fatta beslut först efter utgången av den första stödperioden och att det har avgjorts om underkapacitetsersättning ska betalas för den första stödperioden eller inte. Om Energimyndigheten har fastställt en skyldighet att betala ersättning ska ersättningen dessutom ha betalats innan ett beslut om återkallande kan fattas. Med stödperiod avses i enlighet med 33 § 1 mom. 7 punkten den period som består av de fyra första åren av stödtiden. Enligt 36 § 1 mom. i lagen ska en elproducent betala underkapacitetsersättning till Energimyndigheten för den elproduktion med vilken den mängd el som enligt 33 § 1 mom. 7 punkten ska produceras under stödperioden underskrids. Enligt 36 § 3 mom. fattar Energimyndigheten beslut om underkapacitetsersättning efter utgången av en stödperiod, om underkapacitetsersättning ska påföras. Elproducenten är skyldig att betala underkapacitetsersättningen inom ett år från det att beslutet om skyldighet att betala underkapacitetsersättning vunnit laga kraft. Om Energimyndigheten konstaterar att underkapacitetsersättning inte ska betalas, räcker det med en ansökan av stödtagaren för ett beslut om återkallande.
Till följd av ändringen kan elproducenten lämna premiesystemet så att den inte längre kan påföras eventuella underkapacitetsersättningar för de följande stödperioderna, och å andra sidan befrias Energimyndigheten från skyldigheten att betala stödet. Energimyndigheten ska se till att den tidpunkt när elproducentens och Energimyndighetens skyldigheter enligt produktionsstödslagen och produktionsstödsförordningen samt de skyldigheter som anges i beslutet om godkännande upphör framgår tydligt av beslutet om återkallande. Utgångspunkten är dock att skyldigheterna upphör i och med beslutet om återkallande, varvid elproducenten inte längre har rätt till stödet och å andra sidan inte längre är skyldig att fullgöra skyldigheterna enligt produktionsstödslagen och beslutet om godkännande.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Allmänt
Den terminologiska ändringen av timme till marknadstidsenhet är av teknisk natur och bedöms inte ha några ekonomiska helhetskonsekvenser. Till följd av ändringen kan beloppet av stödet dock minska för vissa tidsperioder (timme/15 minuter) och öka för andra tidsperioder, men skillnaderna bedöms upphäva varandra så att konsekvenserna av ändringen till 15 minuter är neutrala för stödmottagarna. Dessutom ska det noteras att de negativa priserna i varje fall kommer att beräknas på något nytt sätt när dagen före-marknaden övergår till prissättning per 15 minuter. Det föreslagna tillägget, enligt vilket Energimyndigheten kan återkalla ett beslut om godkännande för premiesystemet, har ringa ekonomiska konsekvenser och ringa konsekvenser för myndigheternas verksamhet.
Konsekvenser för företagen
Möjligheten att återkalla ett beslut om godkännande för premiesystemet påverkar de sex företag vars produktionsanläggningar har godkänts för premiesystemet
https://energiavirasto.fi/sv/premiesystemet
. I premiesystemet grundar sig beloppet av stödet på den premie som de företag som vunnit anbudsförfarandet erbjuder
1,27–3,97 €/MWh.
, om medelvärdet av marknadspriset för tre månader på el är riktpriset för el (30 €/MWh) eller lägre. Årligen betalas högst cirka 3,5 miljoner euro i stöd till alla företag sammanlagt. Eftersom det genomsnittliga marknadspriset på el per kvartal har överstigit summan av riktpriset och den erbjudna premien under största delen av den tid då premiesystemet har varit i kraft har det under hela den tid som systemet har funnits betalats ut stöd endast till ett belopp av cirka 424 000 euro
Läget i januari 2025.
. Med beaktande av att detta stödbelopp fördelas mellan flera företag och på flera år är stödbeloppet per företag mycket litet. Företagen orsakas dock administrativ börda av att höra till systemet, såsom bokföringsskyldighet, skyldigheten att rapportera om elproduktionen under prisperioden och att skaffa verifiering av en kontrollör för rapporten. Företagen ska iaktta villkoren i beslutet om godkännande i tolv år, vilket också ger upphov till administrativ börda.
Dessutom kan elproducenten bli tvungen att betala underkapacitetsersättning till Energimyndigheten om elproduktionen är lägre än vad som angetts i beslutet om godkännande. Beslut om underkapacitetsersättning har ännu inte fattats, eftersom frågan ska prövas första gången först efter att den första stödperioden på fyra år har gått ut. Av de anläggningar som godkänts för premiesystemet slutfördes tre för sent så att de inte har producerat el under en del av stödtiden, och i praktiken kommer det således bli aktuellt för Energimyndigheten att pröva frågan om skyldigheten att betala underkapacitetsersättning. De möjliga beloppen av underkapacitetsersättningen för den första stödperioden kan röra sig kring tiotusentals eller rentav hundratusentals euro och därmed överstiga de stödbelopp som företagen har fått. Enligt förslaget kommer det vara möjligt att lämna systemet först när beslut om underkapacitetsersättning har fattats för den första stödperioden, men i och med förslaget ges företagen en möjlighet att undvika underkapacitetsersättning för kommande stödperioder. Samtidigt minskar den administrativa bördan för de företag som lämnar systemet, eftersom elproducenternas skyldigheter i systemet upphör i och med att beslutet om godkännande återkallas. Å andra sidan förlorar företagen möjligheten att få stöd ur systemet. Det är dock upp till företagen att besluta om saken, och om de vill kan de bli kvar i systemet.
Konsekvenser för den offentliga ekonomin
Om produktionsanläggningar lämnar premiesystemet kommer staten inte längre att ha en skyldighet att betala premiestöd till dessa anläggningar. Ungefär 424 000 euro i stöd har hittills utbetalats. Beloppet av det stöd som utbetalas påverkas emellertid av det aktuella elpriset, och därför är det svårt att uppskatta hurdana utgifter stödsystemet kommer att medföra under de kommande åren och en hur stor inbesparing som uppnås genom lagändringen. Årligen kan det betalas högst cirka 3,5 miljoner euro i stöd till alla företag sammanlagt. Ändringen har dock också positiva konsekvenser för den offentliga ekonomin i och med att arbetsmängden i anslutning till premiesystemet vid Energimyndigheten minskar om företagen utnyttjar möjligheten att lämna systemet. Å andra sidan kan intäkterna till staten minska till följd av att möjligheten att få underkapacitetsersättningar för de kommande stödperioderna går förlorad. Det är dock svårt att på förhand uppskatta eventuella underkapacitetsersättningar för de stödperioder som följer på den första stödperioden. Underkapacitetsersättningar behöver inte betalas, om produktionsmängden inte underskrider den mängd el som ska produceras enligt 33 § 1 mom. 7 punkten i produktionsstödslagen. Även om den mängd el som ska produceras underskrids kan Energimyndigheten med stöd av 36 § i produktionsstödslagen befria elproducenten från skyldigheten att betala underkapacitetsersättning till den del underlåtelsen att fullgöra den skyldighet som gäller den mängd el som ska produceras är en följd av ovanliga och oförutsedda omständigheter vilka åberopas av elproducenten, vilka inte kunnat påverkas av elproducenten och vilkas följder inte har kunnat undvikas trots iakttagande av aktsamhet och korrigerande åtgärder som elproducenten utan dröjsmål har vidtagit. Om Energimyndigheten fattar beslut med stöd av denna bestämmelse är det möjligt att det möjliga beloppet av underkapacitetsersättningar blir litet eller till och med att underkapacitetsersättningar inte alls kommer att betalas.
Konsekvenser för myndigheterna
Om stödtagarföretagen utnyttjar möjligheten att lämna premiesystemet kommer Energimyndighetens arbetsmängd att minska i någon mån. Energimyndigheten kommer inte längre att samla in uppgifter om anläggningarnas produktion för beslut om underkapacitetsersättning, och den kommer inte heller att behöva pröva frågan om skyldigheten att betala underkapacitetsersättning. Dessutom kommer Energimyndigheten inte längre att behöva övervaka att beslutet om godkännande iakttas. Företagen kan i nuläget ansöka om utbetalning av stöd genom en utbetalningsansökan, om elpriset är tillräckligt lågt. De företag som lämnar systemet kommer inte längre att lämna in sådana ansökningar, vilket också för sin del leder till att Energimyndighetens arbetsmängd minskar. I premiesystemet används inte ett elektroniskt ärendehanteringssystem utan pappersblanketter, och därmed har ändringarna en större minskande inverkan på arbetsmängden jämfört med stödsystem där webbtjänster används. Anvisningarna och blanketterna för premiesystemet behöver dock hållas uppdaterade under stödtiden på tolv år, så länge ett enda företag blir kvar i systemet. Således kommer konsekvenserna för Energimyndighetens verksamhet att vara ringa i en situation där endast en del av elproducenterna lämnar systemet. Om alla företag lämnar systemet i förtid kan hela stödsystemet slopas tidigare än väntat, vilket skulle ha en större inverkan på Energimyndighetens verksamhet.
Den terminologiska ändringen som hänför sig till priser per 15 minuter kommer att öka Energimyndighetens arbetsmängd i någon mån eftersom behovet av rådgivning ökar. Dessutom kan mängden tillsyn öka i någon mån bland annat eftersom antalet tidsserier fyrdubblas i och med övergången till prissättning per 15 minuter och fler tidsperioder med negativa priser således kan förekomma. Det extra arbete som ändringen medför kan utföras med Energimyndighetens nuvarande personalresurser.