7.1
Gränsbevakningslagen
29 §.Teknisk övervakning.
Enligt den gällande paragrafen har Gränsbevakningsväsendet rätt att företa teknisk övervakning för genomförande av gränskontroller. Enligt artikel 2.10 i kodexen om Schengengränserna avses med gränskontroll verksamhet vid en gräns, i enlighet med och för att uppnå målen i den förordningen, som utan hänsyn till andra skäl enbart bedrivs som svar på en avsikt att passera gränsen eller själva passagen av den och som består av in- och utresekontroller och gränsövervakning. Enligt artikel 2.11 avses med in- och utresekontroller kontroller vid gränsövergångsställen för att säkerställa att personer, deras transportmedel och föremål i deras besittning kan tillåtas att resa in i medlemsstaternas territorium eller att lämna det. Enligt artikel 2.12 avses med gränsövervakning övervakning av gränser mellan gränsövergångsställen och övervakning av gränsövergångsställen utanför de fasta tiderna för öppethållande för att hindra personer från att kringgå in- och utresekontrollerna.
Det föreslås att användningsområdet för den tekniska övervakningen utvidgas till att förutom gränskontroll omfatta också upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen, tillsynsuppgifter som föreskrivs för Gränsbevakningsväsendet samt skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet. Paragrafens rubrik preciseras på motsvarande sätt.
Enligt 3 § 1 mom. i gränsbevakningslagen är Gränsbevakningsväsendets uppgift att upprätthålla gränssäkerheten. Med upprätthållande av gränssäkerheten avses enligt 2 § 6 punkten i gränsbevakningslagen åtgärder som vidtas i hemlandet och utomlands för att förhindra brott mot bestämmelserna om passerande av riksgränsen och den yttre gränsen, avvärja hot mot den allmänna ordningen och säkerheten i persontrafiken över gränserna, bekämpa gränsöverskridande brottslighet och garantera säkerheten vid passerande av gränsen. Upprätthållandet av gränssäkerheten omfattar bland annat kontaktpersoner i tredjeländer, samarbete med grannländer, gränskontroll vid riksgränsen och i närheten av den samt samarbete i inlandet och med myndigheter i de andra Schengenstaterna.
Med upprätthållande av gränsordningen avses enligt 2 § 5 mom. i gränsbevakningslagen verkställighet av bestämmelser som gäller riksgränsen och gränsövergångsställen samt av bestämmelser och föreskrifter som gäller internationellt samarbete mellan gränsmyndigheter samt tillsyn över att de iakttas. I praktiken övervakas gränsordningen vid de yttre gränserna i samband med gränskontrollen och vid de inre gränserna i samband med annan övervakning och underhållsarbeten vid gränsen. Vid den yttre gränsen är det fråga om uppgifter enligt gränsordningsöverenskommelsen mellan Finland och Ryssland (Överenskommelse mellan Republiken Finlands Regering och Socialistiska Rådsrepublikernas Förbunds Regering angående ordningen på gränsen mellan Finland och Sovjetunionen och ordningen för utredning av gränstilldragelser, FördrS 32/1960), såsom övervakning av riksgränsens råmärken och skick, verksamhet vid riksgränsen och efterlevnaden av bestämmelserna om gränsövergång när det gäller husdjur och produktionsdjur. Eftersom upprätthållandet av gränsordningen sker i samband med upprätthållandet av gränssäkerheten preciserar den föreslagna utvidgningen användningsområdet för teknisk övervakning.
Enligt 3 § 2 mom. i gränsbevakningslagen utför Gränsbevakningsväsendet tillsynsuppgifter som anges särskilt. Till de viktigaste tillsynsuppgifterna hör utöver gränskontroll territorialövervakning, jakt- och fiskeövervakning, övervakning av vägtrafiken, terrängtrafiken och sjötrafiken samt övervakning som hänför sig till miljöskydd och naturvård. Gränsbevakningsväsendet utför övervakning främst i närheten av riksgränsen och på havsområden. Vid territorialövervakningen följs bestämmelserna om teknisk övervakning i 30 § i territorialövervakningslagen. I fråga om andra övervakningsuppgifter skulle övervakning i enlighet med gränsbevakningslagen möjliggöra fortlöpande eller upprepad övervakning till exempel i närheten av kadaver, vid vattendrag som är belagda med fiskeförbud eller i områden där terrängtrafik är förbjuden, för att kunna avslöja olaglig verksamhet. Med hjälp av teknisk övervakning är det också möjligt att utreda till exempel på vilka terräng- och sjötrafikleder som terräng- och sjösäkerheten kan förbättras genom övervakning med patruller.
Gränsbevakningsväsendet utövar vanligen övervakning av utlänningar vid östgränsen utanför gränszonen, på havsområden och i skärgården, inom de områden som hör till Schengenområdet på de flygplatser och i de hamnar som är gränsövergångsställen samt vid de inre gränserna vid gränsövergångsställen och utanför tätorter. På andra ställen utövar Gränsbevakningsväsendet övervakning av utlänningar för att stödja andra behöriga myndigheter när dessa genomför uppdrag. När övervakning av utlänningar utövas vid de inre gränserna får övervakningen inte ha motsvarande inverkan som gränskontrollen. Behovet av övervakning av utlänningar kan öka snabbt till exempel på grund av massinvandring, ökad terrorism eller ett militärt hot. Teknisk övervakning kan då bidra till en effektiv övervakning.
Gränsbevakningsväsendet ska under alla omständigheter skydda sin synnerligen viktiga verksamhet, sin personal, den egendom, de föremål och de ämnen som är i Gränsbevakningsväsendets besittning samt sekretessbelagda uppgifter mot hot som riktas mot dessa. Gränsbevakningsväsendet skyddar också vid behov personer som lagligen vistas i Gränsbevakningsväsendets lokaler och på dess områden. Gränsbevakningsväsendet har enligt 30 § i territorialövervakningslagen rätt att företa teknisk övervakning som hänför sig till territorialövervakningen på områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. Den verksamhet eller det objekt som ska skyddas kan också finnas någon annanstans än vid ett gränsövergångsställe eller på ett område som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. Teknisk övervakning kan användas till exempel för att skydda operativ verksamhet och övningsverksamhet som sker utanför de områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, så att utomstående personer inte kommer in på ett område utan att Gränsbevakningsväsendet har kännedom om det.
Enligt den gällande paragrafen får Gränsbevakningsväsendet företa teknisk övervakning i närheten av gränsen, på finskt havsområde samt på gränsövergångsställen och i deras omedelbara närhet. Tyngdpunkten i övervakningen ligger på finskt territorium, men på grund av närheten till gränsen riktas den tekniska övervakningen i praktiken också mot områden utanför Finlands gränser. Särskilt på havsområden sträcker sig den tekniska övervakningen oundvikligen också in på internationella vattenområden. Därför föreslås det att den avgränsning som gäller finskt havsområde slopas. De föreslagna bestämmelserna motsvarar den tekniska övervakningen enligt 30 § i territorialövervakningslagen, som redan för närvarande omfattar området mellan territorialvattengränserna och kusten i sin helhet och kan tänkas sträcka sig ut även på internationellt vattenområde (RP 38/2000 rd).
Det föreslås att den tekniska övervakningens geografiska räckvidd utvidgas till att omfatta också havskusten, luftrummet och områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. Anordningarna för teknisk övervakning på havsområden är placerade på kusten och de är i regel riktade mot havet, områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning eller gränsövergångsställen och deras omedelbara närhet. I praktiken omfattar den tekniska övervakningen dock i någon mån också havskusten.
Teknisk övervakning av luftrummet behövs i synnerhet på grund av den ökade mängden obemannad luftfart. Luftfarten kännetecknas av att positionen ändras snabbt. För att eventuella övervakningsåtgärder och förberedelser för motåtgärder ska kunna genomföras på ett kontrollerat och luftfartssäkert sätt måste det område som övervakas vara större än till exempel det område på marken där rätten att vistas är begränsad. Därför kan den tekniska övervakningen enligt förslaget omfatta hela luftrummet. Det är uttryckligen fråga om teknisk övervakning av luftrummet, inte övervakning från luftrummet av verksamhet som äger rum på marken.
Teknisk övervakning på områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning innebär i praktiken Gränsbevakningsväsendets lokaler och andra områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, inklusive övningsområden som omfattas av begränsningar i rörelsefriheten. För kameraövervakning i syfte att skydda en myndighets egen lokal eller ett område som är i myndighetens eget bruk och som är stängt för allmänheten har det i allmänhet ansetts att det inte behövs särskild befogenhet. I paragrafen görs ingen åtskillnad mellan områden som är tillgängliga för allmänheten och områden som är stängda, så bestämmelserna är ändamålsenliga med tanke på tydligheten i fråga om den tekniska övervakningen som helhet. Dessutom omfattar bestämmelserna också de nämnda lokalernas och områdenas omedelbara närhet.
Under normala förhållanden hör till exempel stabsområden, karsernområden, gränsbevakningsstationer, gränsövergångsställenas områden och skjutområden till de områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. Behovet av teknisk övervakning blir särskilt tydligt i störningssituationer under normala förhållanden och i undantagsförhållanden. Då kan antalet områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning öka. Bestämmelser om Gränsbevakningsväsendets rätt att tillfälligt använda andra fastigheter än sådana som stadigvarande används av Gränsbevakningsväsendet finns i 39 § 3 mom. i gränsbevakningslagen. Gränsbevakningsväsendet kan höja sin beredskap också av andra orsaker än för att höja försvarsberedskapen. Detta kan ske till exempel för att upprätthålla gränssäkerheten vid massinvandring eller för att avvärja en storolycka till havs. Teknisk övervakning får enligt förslaget också bedrivas i de nämnda områdenas omedelbara närhet, såsom till exempel på vägar som leder till områdena. I 5 kap. i lagen om integritetsskydd i arbetslivet (759/2004) finns bestämmelser om kameraövervakning på arbetsplatser. Dessa ska beaktas när det är fråga om lokaler.
I och med att användningsområdet för teknisk övervakning utvidgas kan Gränsbevakningsväsendet bättre än för närvarande inrikta sina personalresurser på uppgifter som uttryckligen kräver mänskliga åtgärder. Särskilt patrulleringen kan riktas på ett optimalt sätt. Teknisk övervakning som anmälts på förhand kan också bidra till att förebygga olovlig verksamhet och stödja utredningar i efterhand av olika situationer. Målet är att avlägsna luckor i den nuvarande regleringen, skapa flexibilitet med beaktande av olika störningssituationer och förtydliga lagstiftningsgrunden.
Med hjälp av teknisk övervakning kan patrulleringen riktas på ett optimalt sätt. Detta skulle öka övervakningens omfattning, förkorta den tid som går åt till att ingripa i misstänkta brott samt optimera användningen av fordon så att övervakningsverksamheten blir mer produktiv, ekonomisk och miljövänlig. De förhandsuppgifter om objektet för en åtgärd som man kan få med hjälp av teknisk övervakning förbättrar också arbetssäkerheten.
Vid utförandet av teknisk övervakning ska det fortfarande beaktas inom vilka områden Gränsbevakningsväsendet verkar enligt 4 § 1 mom. i gränsbevakningslagen. Ändringen av bestämmelserna utvidgar således inte Gränsbevakningsväsendets verksamhetsområde.
Det föreslås inga ändringar i definitionen av teknisk övervakning. Enligt förslaget avses med teknisk övervakning fortfarande på motsvarande sätt som i 4 kap. 1 § i polislagen och 28 § i tullagen fortlöpande eller upprepat iakttagande eller fortlöpande eller upprepad avlyssning av fordon, fordonsförare, fotgängare eller allmänheten med hjälp av en teknisk anordning samt automatisk upptagning av ljud eller bild. Den tekniska övervakning som omfattas av regleringen är således fortlöpande. De tekniska anordningar som används för övervakningen är i allmänhet också verksamma då att ingen tillfälligtvis följer den information som de förmedlar.
Enligt förslaget får teknisk övervakning inte heller i fortsättningen bedrivas mot sådana hemfridsskyddade platser som avses i 24 kap. 11 § i strafflagen (39/1889) eller mot toaletter, omklädningsrum eller andra motsvarande platser, och inte heller mot personalutrymmen eller sådana arbetsrum som anvisats arbetstagare för deras personliga bruk. Det är inte tillåtet att med hjälp av teknisk övervakning fotografera eller filma ett objekt på ett skyddat område, även om objektet på något annat sätt kan ses med egna ögon.
Tyngdpunkten inom Gränsbevakningsväsendets tekniska övervakning föreslås fortfarande vara genomförandet av gränskontroller i närheten av den yttre gränsen. De föreslagna ändringarna gör det dock möjligt att använda teknisk övervakning också någon annanstans, om det behövs för genomförande av gränskontroller, upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen, Gränsbevakningsväsendets tillsynsuppgifter eller skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet. Syftet med den tekniska övervakningen är att ingripa i eventuella störningar. Om man på basis av de uppgifter som fås med hjälp av övervakningen övergår från allmän övervakning till att följa en viss person, blir det fråga om utövande av befogenheter som gäller observation och teknisk observation.
På grund av den föreslagna utvidgningen när det gäller områden behöver det preciseras att det inte ges någon separat information om teknisk övervakning från havskusten ut mot havet eller i luftrummet. På havskusten är anordningarna för teknisk övervakning i praktiken så nära strandlinjen att det område som befrias från anmälningsskyldigheten är tämligen smalt och den olägenhet som det medför mycket liten. När det gäller teknisk övervakning i luftrummet är det däremot i praktiken omöjligt att meddela om övervakningen.
Bestämmelser om behandlingen av uppgifter från teknisk övervakning finns i Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag. I bestämmelserna görs de preciseringar som behövs på det sätt som beskrivs nedan.
29 a §.Radioteknisk övervakning
.
Det föreslås att en ny paragraf fogas till lagen. I den föreskrivs det om Gränsbevakningsväsendets rätt att bedriva radioteknisk övervakning. Enligt
1 mom.
avses med
radioteknisk övervakning
att med hjälp av någon annan teknisk anordning än radar fortlöpande eller upprepade gånger observera, identifiera, lokalisera, specificera och följa radiofrekventa elektromagnetiska vågor och radioutrustning med hjälp av egenskaperna hos de elektromagnetiska vågorna.
Enligt 3 § 15 punkten i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation avses med
radiofrekvenser
elektromagnetiska vågor med lägre frekvens än 3 000 gigahertz som utbreder sig fritt. Med
radioutrustning
avses enligt 14 punkten en anläggning eller en väsentlig del av den som är avsedd för sändning (
radiosändare
) eller mottagning
(radiomottagare
) av radiofrekventa elektromagnetiska vågor, för radiokommunikation eller för något annat ändamål.
Med
observation
av radiofrekventa elektromagnetiska vågor och radioutrustning avses förmågan att observera en elektromagnetisk våg och dess frekvens, effekt och modulering. Enbart observation ger inte någon närmare information om radiovågens eller radioutrustningens position, utan anger överlag att en sådan finns på det övervakade området.
Med
identifiering
avses åtgärder, genom vilka man kan ta reda på radiosändarens typ, dvs. om den radioutrustning som observerats är till exempel en radar, maritim VHF-radio, mobiltelefon eller annan terminalutrustning. I praktiken sker identifieringen med hjälp av den radiofrekvens som radioutrustningen använder.
Med
lokalisering
avses att utreda de radiofrekventa elektromagnetiska vågornas och radioutrustningens mer exakta position, till exempel genom att mäta radiosignalens riktning och distansen.
Med
specificering
avses åtgärder för att särskilja radioanläggningar från varandra. Specificeringen kan göras till exempel med hjälp av maskinvaru-ID för radioutrustningen eller någon annan specificerande beteckning. Till dessa hör bland annat det internationella identifikationsnumret IMEI-nummer (International Mobile Equipment Identity) och internationell mobilabonnentidentitet (IMSI). Dessa kan kopplas till en enskild juridisk person eller fysisk person. Syftet med radioteknisk övervakning är dock inte att specificera och identifiera fysiska personer som använder radioutrustning. Till denna del innehåller den föreslagna 29 b § närmare bestämmelser om begränsningar som gäller behandlingen av förmedlingsuppgifter om radiokommunikation. Det bör emellertid noteras att alla radiosignaler eller andra radiovågor inte kan kopplas till fysiska personer, varken direkt eller indirekt.
Med
att följa
avses att utreda ändringar i positionen när det gäller radioutrustning som har identifierats och eventuellt specificerats.
Bestämmelserna om radioteknisk övervakning föreslås inte gälla övervakning som utförs med hjälp av radar.
Befogenheterna för radioteknisk övervakning föreslås vara begränsade när det gäller område. Befogenheterna ska dessutom vara bundna till utförandet av Gränsbevakningsväsendets viktigaste uppgifter. Enligt det föreslagna
2 mom.
har Gränsbevakningsväsendet rätt att bedriva radioteknisk övervakning i närheten av riksgränsen, på havsområden, vid havskusten, i luftrummet, på gränsövergångsställen och i deras omedelbara närhet samt på områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning och i deras omedelbara närhet, för att skapa en lägesbild som behövs för gränskontroller, upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen eller för skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet.
Enligt 4 § 1 mom. i gränsbevakningslagen verkar Gränsbevakningsväsendet där det är motiverat för upprätthållande av gränsordningen och gränssäkerheten, genomförande av gränskontroll och utförande av sådana uppgifter med anknytning till det militära försvaret som ankommer på Gränsbevakningsväsendet, samt på havsområdet och inom den ekonomiska zon som avses i lagen om Finlands ekonomiska zon (1058/2004). Gränsbevakningsväsendet verkar på andra platser endast om det behövs för att slutföra en lagstadgad uppgift, ge handräckning eller ge assistans till en annan finsk myndighet. Också den radiotekniska övervakningen ska riktas i enlighet med 4 § 1 mom. i gränsbevakningslagen, och de föreslagna bestämmelserna utvidgar inte Gränsbevakningsväsendets verksamhetsområde. Största delen av den radiotekniska övervakningen sker således på områden i närheten av riksgränsen, på havsområden och områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. På andra ställen är den radiotekniska övervakningen tillfällig.
Med närheten av riksgränsen avses områden nära gränsen på båda sidor om Finlands riksgräns. Den tekniska prestationsförmågan hos den utrustning som lämpar sig för radioteknisk övervakning kan möjliggöra observation av radiofrekventa elektromagnetiska vågor inom ett mycket stort område. Tekniskt sett är det dock möjligt att också avgränsa det material som samlas in endast till sådant som behövs och är motiverat för att utföra de uppgifter som avses i paragrafen. Enligt den allmänna principen för folkrätten åtnjuter varje suverän stat territoriell integritet och politiskt oberoende i förhållande till andra stater. Det kan bedömas att sådan allmän övervakning som utförs inom den egna statens territorium och som delvis sträcker sig till en annan stats territorium inte ska anses problematisk med tanke på suveräniteten.
Med havsområden avses alla havsområden, inklusive internationella vatten. Tyngdpunkten för den radiotekniska övervakningen är finskt havsområde, men på grund av havsområdenas karaktär sträcker sig den radiotekniska övervakningen oundvikligen också till Finlands ekonomiska zon och andra internationella vattenområden. För att övervakningen av havsområdena ska vara ändamålsenlig, föreslås det att den radiotekniska övervakningen också får omfatta havskusten på samma sätt som den tekniska övervakningen.
Radioteknisk övervakning av luftrummet behövs i synnerhet på grund av den ökade mängden obemannad luftfart. Luftfarten kännetecknas av att positionen ändras snabbt. För att eventuella övervakningsåtgärder och förberedelser för motåtgärder ska kunna genomföras på ett kontrollerat och luftfartssäkert sätt måste det område som övervakas vara större än till exempel det område på marken där rätten att vistas är begränsad. Därför kan den radiotekniska övervakningen enligt förslaget omfatta hela luftrummet. Bestämmelsen kompletterar befogenheten att ingripa i obemannade luftfartygs färd enligt 38 a § i gränsbevakningslagen. Med hjälp av radioteknisk övervakning är det möjligt att övervaka obemannad luftfart också i situationer där tröskeln för ingripande enligt 38 a § ännu inte har uppnåtts.
Enligt förslaget får radioteknisk övervakning bedrivas på gränsövergångsställen och i deras omedelbara närhet. Gränsövergångsställen är de gränsövergångsställen vid landgränsen mellan Finland och Ryssland samt flygplatser, hamnar och sjöbevakningsstationer som anges i statsrådets förordning om gränsövergångsställen och fördelningen av gränskontrolluppgifter vid dem (901/2006). Vid Schengenområdets inre gränser finns det gränsövergångsställen endast när gränskontroll tillfälligt har återinförts vid de inre gränserna i enlighet med kodexen om Schengengränserna. Varje gränsövergångsställes område har definierats närmare genom beslut av den regionala gränsbevakningsmyndigheten. Med ett gränsövergångsställes omedelbara närhet avses till exempel vägar som leder till gränsövergångsstället.
Radioteknisk övervakning på områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning innebär i praktiken Gränsbevakningsväsendets lokaler och andra områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, inklusive övningsområden som omfattas av begränsningar i rörelsefriheten. Under normala förhållanden hör till exempel stabsområden, karsernområden, gränsbevakningsstationer, gränsövergångsställenas områden och skjutområden till de områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning. Behovet av radioteknisk övervakning blir särskilt tydligt i störningssituationer under normala förhållanden och i undantagsförhållanden. Då kan antalet områden som är i Gränsbevakningsväsendets besittning öka. Bestämmelser om Gränsbevakningsväsendets rätt att tillfälligt använda andra fastigheter än sådana som stadigvarande används av Gränsbevakningsväsendet finns i 39 § 3 mom. i gränsbevakningslagen. Gränsbevakningsväsendet kan höja sin beredskap också av andra orsaker än för att höja försvarsberedskapen. Detta kan ske till exempel för att upprätthålla gränssäkerheten vid massinvandring eller för att avvärja en storolycka till havs. Radioteknisk övervakning får enligt förslaget också bedrivas i de nämnda områdenas omedelbara närhet, såsom till exempel på vägar som leder till områdena.
Bestämmelserna om radioteknisk övervakning innehåller inte på samma sätt som i fråga om teknisk övervakning ett förbud mot att rikta övervakningen mot områden som omfattas av hemfriden. Ett sådant krav skulle i praktiken vara omöjligt, eftersom det geografiska område som omfattas av radioteknisk övervakning är relativt stort. Gränsbevakningsväsendet har inte möjlighet att på förhand utreda vilka objekt som omfattas av en sådan begränsning, till skillnad från när det är fråga om fortlöpande och upprepad kameraövervakning. Riksdagens förvaltningsutskott har i samband med granskningen av en liknande frågeställning i anknytning till lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning konstaterat att teknisk observation som sker över ett datanät inte ingriper i skyddet för hemfriden, eftersom man genom åtgärden inte inhämtar information om det utrymme där den utrustning som är föremål för underrättelseinhämtningen finns, utan enbart om utrustningen i fråga (FvUB 36/2018 rd). Avgörandet av huruvida en befogenhet är tillåten eller inte kan därför, enligt utskottet, helt klart inte grunda sig på om utrustningen och den person som använder den befinner sig i ett utrymme som används för stadigvarande boende eller inte.
Radioteknisk övervakning är en effektiv form av övervakning som sådan, men särskilt i kombination med teknisk övervakning. Med radioteknisk övervakning är det möjligt att komplettera den tekniska övervakningen på ett kostnadseffektivt sätt till exempel i förhållanden med dålig sikt. Med hjälp av radioteknisk övervakning kan man till exempel upptäcka radarsignaler från ett fartyg som kört vilse på grund av dimma eller som försöker utnyttja dimman och utifrån uppgifterna från övervakningen vidta åtgärder för att förebygga olovlig gränspassage eller för att gripa den som olovligen passerat gränsen.
Med hjälp av radioteknisk övervakning kan man skapa en lägesbild i realtid för de behov som hänför sig till Gränsbevakningsväsendets kärnuppgifter, dvs. gränskontroller och upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen. Innehållet i dessa begrepp beskrivs närmare i specialmotiveringen till 29 § om teknisk övervakning. Den radiotekniska övervakningen producerar behövlig information i synnerhet till grund för den operativa fältverksamheten. Med hjälp av radioteknisk övervakning är det till exempel möjligt att observera om det inom något område finns ovanligt mycket radioutrustning eller upptäcka radioutrustning på en avvikande plats. Personer som olovligen passerar riksgränsen eller försöker passera den använder nästan utan undantag utrustning som sänder radiofrekventa elektromagnetiska vågor, eller bär med sig sådan utrustning. Dessa är bland annat kartprogramvara som används med terminalutrustning och som gör det lättare att röra sig utanför vägnätet för att undvika teknisk övervakning, patruller och utomstående vittnen. Med hjälp av den lägesbild som skapas kan sådana uppgifter som kräver mänskliga åtgärder riktas så effektivt som möjligt.
Enligt artikel 36 i gränsordningsöverenskommelsen mellan Finland och Ryssland är de fördragsslutande parterna förpliktade att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra sådana tilldragelser som kan uppkomma vid gränsen, samt undersöka och vid behov avgöra alla gränstilldragelser. Gränsbevakningsväsendet utreder och undersöker årligen flera överträdelser av gränsordningsöverenskommelsen som orsakats av renar och jakthundar. I nuläget har många renar och största delen av de jakthundar som används i närheten av riksgränsen radiosändare som används för att lokalisera dem. Med hjälp av radioteknisk övervakning kan man till exempel lokalisera radioutrustning som rör sig i närheten av riksgränsen och vidta åtgärder för att ta reda på användaren och dess verksamhet samt vidare för att förebygga och avslöja överträdelser av gränsordningsöverenskommelsen.
Gränsbevakningsväsendets bevakningsfartyg skapar en radioteknisk lägesbild lokalt i de områden där de rör sig. Spaningsplan kan däremot stödja skapandet av en radioteknisk lägesbild i större utsträckning på de land- och havsområden som avses i paragrafen. Lägesbilden innehåller uppgifter om till exempel radaranläggningar på havsområden och gränsområden, nödsändare inom sjöfarten, radiotelefoner, mobiltelefoner, satellitsändare, AIS-sändare inom sjöfarten och anslutningspunkter för WIFI. Lägesbilden kan kompletteras med uppgifter som hänför sig till Gränsbevakningsväsendets egen verksamhet. Gränsbevakningsväsendet kan också utföra radioteknisk övervakning med fast installerad utrustning på land- eller vattenområden.
Den lägesbild som fås med hjälp av teknisk övervakning kan utnyttjas inte bara för operativ fältverksamhet utan också för att skapa omvärldsmedvetenhet. Med omvärldsmedvetenhet avses kortvarig uppföljning och övervakning av läget samt skapande av en långsiktig lägesbild. Genom radioteknisk övervakning är det möjligt att observera om förhållandena till exempel i områden nära riksgränsen har förändrats jämfört med tidigare. Med radioteknisk övervakning kan man också inhämta information som behövs till stöd för statsledningens beslutsfattande. Ett sådant behov föreligger till exempel i situationer där man överväger tillfällig stängning av gränsövergångsställen, begränsning av gränsövergångstrafiken eller koncentrering av ansökan om internationellt skydd i enlighet med 16 § i gränsbevakningslagen.
Radioteknisk övervakning kan också användas för att skydda Gränsbevakningsväsendets verksamhet från hot som riktas mot den. Med radioteknisk övervakning är det möjligt att avslöja till exempel radiosändare som orsakar radiostörningar som utgör ett hot mot radiokommunikation i säkerhetssyfte, såsom anordningar som stör satellitpositioneringssignaler eller Gränsbevakningsväsendets radiokommunikation. Med hjälp av radioteknisk övervakning kan radioutrustning som orsakar störningar observeras och lokaliseras så snabbt som möjligt, och man kan rikta så proportionerliga åtgärder som möjligt för att avhjälpa eller begränsa störningen. Skyddet av Gränsbevakningsväsendets verksamhet innebär också att man skyddar utförandet av enskilda uppdrag inom Gränsbevakningsväsendet, såsom till exempel territorialövervakningsuppdrag, räddningsuppdrag, säkerhetsuppgifter, uppdrag för att höja den militära beredskapen eller handräckningsuppdrag. Skyddet av verksamheten kan också innebära skydd av kritisk materiel, kritiskt material eller kritiska objekt eller av sekretessbelagda taktiska och tekniska förfaranden.
Systemet för radioteknisk övervakning behöver tekniskt programmeras med ett geografiskt område, så att de uppgifter om radiosignaler och radioutrustning som lokaliseras utanför området automatiskt raderas ur systemet utan att den person som följer den lägesbild som systemet skapar får information om dem. På det här sättet säkerställs det att radioteknisk övervakning utförs endast på de områden som avses i paragrafen och för de ändamål som anges i paragrafen. Enligt förslaget får radioteknisk övervakning bedrivas endast i den utsträckning det behövs för utförandet av Gränsbevakningsväsendets egna lagstadgade uppgifter enligt paragrafen. Övervakning får således inte inriktas på ett visst objekt endast på begäran av en annan myndighet. Enligt förslaget får information som samlats in med hjälp av radioteknisk övervakning dock lämnas ut till en annan myndighet, om myndigheten enligt gällande lagstiftning har rätt att få uppgifterna av Gränsbevakningsväsendet. Rätten att lämna ut information gäller dock på det sätt som beskrivs nedan inte upptagningar från radioteknisk övervakning i sin helhet.
I det föreslagna
3 mom
. föreskrivs det om radioteknisk övervakning för att lokalisera personer som befinner sig i uppenbar nöd eller omedelbar fara. Till denna del innehåller bestämmelserna inte på samma sätt som i 2 mom. någon begränsning som gäller området, utan befogenheten ska kunna användas överallt där Gränsbevakningsväsendet är verksamt i enlighet med 4 § 1 mom. i gränsbevakningslagen. Enligt 3 § i gränsbevakningslagen utför Gränsbevakningsväsendet efterspanings- och räddningsuppgifter. I praktiken är det oftast fråga om efterspaning som utförs utifrån ett nödmeddelande som gäller sjöräddning och som Gränsbevakningsväsendet mottagit direkt eller ett nödmeddelande som förmedlats till Gränsbevakningsväsendet via nödcentralen, eller ett uppdrag som utförs som handräckning till polisen. Det är dock möjligt att Gränsbevakningsväsendet får meddelande om en person som är anmäld försvunnen eller nödställd också på något annat sätt än genom ett nödmeddelande. Enligt förslaget ska Gränsbevakningsväsendet även då ha möjlighet att utnyttja radioteknisk övervakning för att lokalisera personen, om det utifrån de inkomna uppgifterna bedöms att personen befinner sig i uppenbar nöd eller omedelbar fara.
Enligt 321 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation är teleföretag skyldiga att till nödcentralen, sjöräddningscentralen, sjöräddningsundercentralen och polisen för behandling lämna ut 1) lokaliseringsuppgifter om det abonnemang eller den terminalutrustning som ett nödmeddelande har sänts från samt uppgifter om abonnemangets identifieringsuppgifter, abonnent, användare och installeringsadress, och 2) lokaliseringsuppgifter om det abonnemang eller den terminalutrustning som använts av den person som är föremål för nödmeddelandet samt uppgifter om abonnemangets identifieringsuppgifter, abonnent, användare och installeringsadress, om den myndighet som tagit emot nödmeddelandet har grundad anledning att anta att personen i fråga befinner sig i uppenbar nöd eller i omedelbar fara. Ovan avsedda uppgifter ska lämnas ut trots den sekretess som avses i 136 § i den lagen och trots de villkor som gäller behandling av lokaliseringsuppgifter enligt 160 och 161 § i samma lag, samt oberoende av vad abonnenten eller användaren har avtalat med teleföretaget om hemlighållande av uppgifter. En leverantör av mervärdestjänster har rätt att lämna ut ovan avsedda uppgifter till de myndigheter som nämns ovan.
Med den utrustning för radioteknisk övervakning som Gränsbevakningsväsendet använder finns det möjlighet att komplettera de uppgifter som teleföretag lämnar ut, i synnerhet på vidsträckta glesbygdsområden där teleoperatörernas länknät är glest. Användningen av utrustning som lämpar sig för radioteknisk övervakning på ett efterspaningsområde kan göra att en person som är vilse eller i behov av hjälp hittas snabbare även i svåra väder- och terrängförhållanden.
Enligt
4 mom.
ska beslut om radioteknisk övervakning fattas av avdelningschefen för gräns- och sjöavdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet. Beslutet ska fattas skriftligt. Eftersom den radiotekniska övervakningen enligt definitionen i 1 mom. är fortlöpande eller upprepad ges i beslutet i praktiken närmare riktlinjer för hur de villkor som anges i lagen, såsom begränsningar av övervakningen i fråga om område och innehåll, ska beaktas. Syftet med bestämmelsen är inte att chefen för gräns- och sjöavdelningen i en enskild situation ska fatta beslut om användning av ett radiotekniskt system för att lokalisera en person som befinner sig i nöd eller omedelbar fara.
I det föreslagna
5 mom.
föreskrivs det att det inte ges någon separat information om radioteknisk övervakning. I praktiken skulle det vara omöjligt att meddela om övervakningen, eftersom de tekniska anordningarnas sensorer samlar in information från ett större område än det område där de är placerade, i synnerhet när den radiotekniska övervakningen utförs från ett rörligt objekt, såsom Gränsbevakningsväsendets bevakningsfartyg eller spaningsplan. Staben för Gränsbevakningsväsendet ska därför i egenskap av personuppgiftsansvarig ägna särskild uppmärksamhet åt att de registrerade informeras på något annat sätt i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
29 b §.Behandling av information från elektronisk kommunikation vid radioteknisk övervakning.
Enligt 3 § 17 punkten i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation avses med
radiokommunikation
kommunikation med hjälp av radiovågor och med radiobestämning för fastställande av ett föremåls position, hastighet eller andra kännetecken eller erhållande av information om dessa parametrar med hjälp av radiovågornas utbredningsegenskaper. Enligt 18 punkten avses med
lokaliseringsuppgift
information från ett kommunikationsnät eller en terminalutrustning som anger ett abonnemangs eller en terminalutrustnings geografiska position och som används för annat än för att förmedla meddelanden. Enligt den 40 punkt som för närvarande är i kraft till och med den 21 juni 2024 avses med
förmedlingsuppgifter
information som kan kopplas till en juridisk eller fysisk person och som behandlas för att överföra meddelanden, samt uppgifter om en radiostations identifieringssignal och radiosändarens användare samt om radiosändningens starttid, varaktighet och utsändningsplats. Definitionen omfattar inte uppgifter om radiosändarens typ, vilket innebär att också den informationen får behandlas. Radiosändarens typ innebär information om huruvida det är fråga om till exempel ett luftfartyg eller dess styranordning, VHF-radio, radar, nödsändare eller mobiltelefon.
Som det konstateras i avsnitt 2.1.2, möjliggör lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation observation av en radiosignals sändareffekt, modulation och frekvens, om behandlingen inte resulterar i sådana förmedlingsuppgifter som avses i lagen. För att utreda radioutrustningens mer exakta läge och närmare specificera radioutrustningen eller dess användare krävs dock uttrycklig befogenhet.
För att radioteknisk övervakning enligt den föreslagna 29 a § ska kunna utföras på ett ändamålsenligt sätt krävs det att Gränsbevakningsväsendet har rätt att behandla förmedlingsuppgifter om också annan radiokommunikation än sådan som är avsedd för allmän mottagning samt lokaliseringsuppgifter. Det föreslagna
1 mom.
innehåller en bestämmelse om detta. Rätten att behandla uppgifter föreslås också omfatta uppgifter som Gränsbevakningsväsendet har fått från en annan myndighet, om Gränsbevakningsväsendet föreskrivits rätt att få sådan information för utförande av radioteknisk övervakning.
Enligt 10 § 4 mom. i grundlagen kan det genom lag föreskrivas om sådana begränsningar i meddelandehemligheten som är nödvändiga vid utredning av brott som äventyrar individens eller samhällets säkerhet eller hemfriden, vid rättegång, vid säkerhetskontroll och under frihetsberövande samt för att inhämta information om militär verksamhet eller sådan annan verksamhet som allvarligt hotar den nationella säkerheten. De föreslagna bestämmelsernas förhållande till grundlagen bedöms närmare i avsnittet om propositionens lagstiftningsordning.
Radioteknisk övervakning inriktas vanligen på kommunikation med radioutrustning som innehas av en människa eller ett djur som vistas på det övervakade området. Övervakningen kan också inriktas på instrumenteringssignaler från utrustning, såsom radiosignaler som hänför sig till obemannade systems aktivitet och bevakning av aktiviteten. Å andra sidan kan övervakningen också inriktas på till exempel radiovågor som inte innehåller kommunikation, såsom radarsignaler från fartyg. I fråga om en mobiltelefon eller någon annan teleterminalutrustning som kan kopplas till en person, innefattar behandlingen av radiokommunikationen och förmedlingsuppgifterna om den oundvikligen uppgifter genom vilka en person kan identifieras. Ändamålsenlig användning av den föreslagna radiotekniska övervakningen förutsätter således att det är möjligt att i viss mån behandla också uppgifter som kan kopplas till en fysisk person. I praktiken kommer sådana uppgifter dock att behandlas endast för att skapa en sådan radioteknisk lägesbild som avses i 29 a §. Avsikten är inte att med hjälp av radiokommunikation eller förmedlingsuppgifter ta reda på radioutrustningens innehavares identitet eller ens huruvida radioutrustningen innehas av en människa eller ett djur eller är fäst vid ett rörligt föremål. Avsikten är inte heller att ta del av innehållet i förtroliga radiomeddelanden. I 2 mom. ingår en begränsningsbestämmelse som gäller detta.
Enligt 137 § 1 mom. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation får förmedlingsuppgifter om elektroniska meddelanden behandlas endast i den omfattning som syftet med behandlingen kräver och behandlingen får inte begränsa skyddet av konfidentiella meddelanden eller integritetsskyddet mer än vad som är nödvändigt. I den föreslagna paragrafen föreskrivs det därför att radiokommunikation och förmedlingsuppgifter om radiokommunikationen får behandlas endast i den utsträckning uppgifterna är nödvändiga för att den radiotekniska övervakningen ska kunna riktas eller för att övervakningsobjekt ska kunna åtskiljas eller avgränsas. Dessutom föreskrivs det att förmedlingsuppgifterna efter behandlingen ska utplånas eller behandlas så att de inte kan kopplas till en enskild fysisk person. Uppgifter om förtrolig kommunikation ska således inte användas för att identifiera ägaren eller innehavaren av radioutrustning, utan specificeringen gäller radioutrustningen i fråga. Specificering av radioutrustning behövs också för att kunna särskilja radioutrustning, så att behovet av åtgärder kan bedömas på rätt sätt. Specificeringen sker i praktiken automatiskt med tekniska metoder, och med hjälp av den är det möjligt att avgränsa onödiga objekt från den radiotekniska övervakningen. Specificeringen gör det också möjligt att följa viss radioutrustning, om det finns ett motiverat behov av det. I fråga om enskilda personer görs inga administrativa beslut eller beslut som gäller brottsbekämpning endast med hjälp av uppgifter från radioteknisk övervakning, men uppgifterna kan ha betydelse som en del av behandlingen av ett ärende, om det till exempel är så att Gränsbevakningsväsendets patrull utifrån uppgifterna upptäcker olovlig verksamhet när den anländer till en plats.
Den ovannämnda avgränsningen föreslås inte gälla behandling av lokaliseringsuppgifter om radiofrekventa elektromagnetiska vågor och radioutrustning. Lokaliseringsuppgifterna är en nödvändig del av den radiotekniska övervakningen och de eventuella andra åtgärder som Gränsbevakningsväsendet vidtar utifrån den. Enligt 160 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation får lokaliseringsuppgifter som kan kopplas till en fysisk person behandlas, om så föreskrivs i lag. Lokaliseringsuppgifter får behandlas endast i den omfattning som syftet med behandlingen kräver och behandlingen får inte begränsa integritetsskyddet mer än nödvändigt. De lokaliseringsuppgifter om radioutrustning som fås med hjälp av radioteknisk övervakning innehåller inte som sådana direkt uppgifter som specificerar en fysisk person, men det kan vara möjligt att på andra sätt specificera den fysiska person som använder utrustningen, till exempel genom bildupptagningar från den tekniska övervakningen eller observationer som gjorts av Gränsbevakningsväsendets patruller. Det skulle då vara fråga om specificering i enskilda fall i samband med den operativa verksamheten. Enligt den föreslagna 29 a § får radioteknisk övervakning bedrivas endast för att skapa en lägesbild som behövs för gränskontroller, upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen eller för skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet. Detta innebär i sin tur att automatisk och regelbunden specificering av fysiska personer på basis av lokaliseringsuppgifter inte är möjlig inom ramarna för syftet med den radiotekniska övervakningen. Som det konstateras ovan kommer enbart uppgifter från den radiotekniska övervakningen inte heller att användas vid beslutsfattande som gäller en fysisk person.
Radioteknisk övervakning utförs med hjälp av separat anskaffad utrustning, vars sensorer samlar in information om det elektromagnetiska spektrumet inom det område där utrustningen är verksam. Den information som sensorerna samlar in bearbetas och filtreras med tekniska metoder, i enlighet med de begränsningar i fråga om område och sakinnehåll som lagstiftningen kräver, till en datamängd innan den överförs till slutanvändaren för behandling. Först därefter sparas den förbehandlade datamängden och finns tillgänglig för Gränsbevakningsväsendets tjänstemän i ett separat användargränssnitt. Den lägesbild som visas i användargränssnittet är i realtid. I användargränssnittet kan datamängden också avgränsas på andra sätt, till exempel enligt frekvensområde eller typ av utrustning i enlighet med vad som behövs i varje enskild situation.
Syftet med den radiotekniska övervakningen är i enlighet med vad som nämns ovan inte att identifiera enskilda fysiska personer. Den information som sensorerna producerar ska således filtreras till en sådan form att slutanvändaren inte får kännedom om sådana identifieringsuppgifter som används för identifiering av radioutrustningen. Ett undantag är situationer där radioteknisk övervakning används för att i enlighet med den föreslagna 29 a § 3 mom. hitta personer som befinner sig i uppenbar nöd eller omedelbar fara. I en sådan situation är syftet med den radiotekniska övervakningen uttryckligen att hitta terminalutrustning som innehas av den fysiska personen i fråga med hjälp av identifieringsuppgifter som hänför sig till den. Det kan till exempel vara fråga om IMEI-koden för en mobiltelefon, med hjälp av vilken man kan särskilja den utrustning som personen innehar från annan radioutrustning i området.
Det föreslagna
2 mom.
innehåller en ytterligare avgränsning, enligt vilken det inte är tillåtet att genom radioteknisk övervakning inhämta information om innehållet i andra radiomeddelanden än sådana som är avsedda för allmän mottagning. Förbudet gäller också lokalisering av personer i uppenbar nöd eller omedelbar fara enligt det föreslagna 29 a § 3 mom. Enligt 3 § 22 punkten i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation avses med elektroniskt meddelande information som förmedlas eller distribueras elektroniskt. Med radiomeddelanden avses här radiofrekventa elektroniska meddelanden. Förbudet gäller det konkreta innehållet i förtroliga radiomeddelanden, inte identifikationsuppgifter och andra uppgifter som mer allmänt hänför sig till radiokommunikationen.
De föreslagna bestämmelserna kompletterar befogenheten att ingripa i obemannade luftfartygs färd enligt 38 a § i gränsbevakningslagen. Ingripande i obemannade luftfartygs färd genom tekniska åtgärder grundar sig i nuläget på behandling av styrsignalen mellan ett obemannat luftfartyg och dess fjärrstyrningsanordning. Med hjälp av radioteknisk övervakning är det möjligt att observera obemannade luftfartyg också på ett större område och även när villkoren för ingripande i deras färd enligt 38 a § inte ännu uppfylls.
Syftet med den radiotekniska övervakningen är att skapa en lägesbild av radiosignaler och radioutrustning inom vissa särskilt definierade områden för att effektivisera utförandet av Gränsbevakningsväsendets uppgifter. Det är fråga om inhämtande och analys av information i syfte att utföra allmän övervakning, vilket skiljer verksamheten från åtgärder inom brottsbekämpning och från radiosignalspaning i enlighet med lagen om militär underrättelseverksamhet. Även om det tekniska genomförandet av den radiotekniska övervakningen är ett liknande förfarande som till exempel vid inhämtande av identifieringsuppgifter för teleadresser eller teleterminalutrustning och vid teleövervakning, inriktas den radiotekniska övervakningen inte på samma sätt som åtgärderna inom brottsbekämpningen på ett på förhand bestämt objekt. Uppgifter som specificerar innehavaren av radioutrustning utreds inte heller med hjälp av teleoperatörer. Det är därmed fråga antingen om sådan teknisk utrustning som Gränsbevakningsväsendet själv använder eller om en motsvarande tjänst som Gränsbevakningsväsendet upphandlar. De föreslagna avgränsningarna i bestämmelserna, särskilt i fråga om behandlingen av förtrolig kommunikation och behandling i andra hand av uppgifter från övervakningen, innebär också att det inte med radioteknisk övervakning går att kringgå de villkor för att vidta åtgärder inom brottsbekämpningen som det föreskrivs om i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet och i tvångsmedelslagen.
Den radiotekniska övervakningen påminner i tekniskt och funktionellt hänseende också om radiosignalspaning. Med hjälp av radioteknisk övervakning föreslås det dock inte vara tillåtet att samla information om innehållet i förtroliga radiomeddelanden, vilket i sin tur är det centrala syftet med radiosignalspaning. Även om den radiotekniska övervakningen också inriktas på andra än statliga aktörer och den även utförs i större utsträckning än radiosignalspaning på finskt territorium, betonar de avgränsningar som föreslås i bestämmelserna, särskilt i fråga om behandlingen av förtrolig kommunikation, dess karaktär av allmän övervakning.
Bestämmelser om behandling av personuppgifter för utförande av radioteknisk övervakning finns i de nya 15 b och 47 b § i Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag.
29 c §. Behandling och utplåning av information från radioteknisk övervakning.
Det föreslagna
1 mom.
innehåller en materiell hänvisning till Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag som gäller behandling av information från radioteknisk övervakning.
Genom teknisk förbehandling av den information som produceras av sensorer vid radioteknisk övervakning säkerställs det i princip att den radiotekniska övervakningen enbart riktas mot områden som avses i 29 a § och att det vid övervakningen samlas in endast sådan information som behövs för att utföra de uppgifter som anges i 29 a §. Trots den tekniska filtreringen är det dock i praktiken möjligt att uppgifter sporadiskt registreras också om andra objekt. Det föreslagna
2 mom.
innehåller en bestämmelse om sådana situationer. Om det framgår att radioteknisk övervakning har bedrivits mot något annat område än ett sådant som avses i 29 a § eller mot information som inte får användas för utförande av radioteknisk övervakning, ska upptagningarna och anteckningarna om den information som inhämtats utplånas utan dröjsmål. Den radiotekniska övervakningen behöver inte avslutas helt, men övervakningen ska riktas på nytt så att den inte längre omfattar sådana områden eller sådan information.
29 d §.Utrustning för teknisk och radioteknisk övervakning.
Det föreslagna
1 mom.
innehåller en bestämmelse från det gällande 29 § 3 mom., enligt vilken Gränsbevakningsväsendet får installera teknisk utrustning för den tekniska övervakningen i gränszonen samt vid gränsövergångsställen och i deras omedelbara närhet utan tillstånd av mark- eller vattenområdets ägare eller innehavare. Enligt de gällande bestämmelserna får teknisk apparatur installeras utanför gränszonen tillfälligt för högst tre månader utan tillstånd av mark- eller vattenområdets ägare eller innehavare.
Det föreslås att bestämmelsen ändras så att teknisk utrustning får installeras tillfälligt utanför gränszonen för högst sex månader åt gången utan tillstånd av mark- eller vattenområdets ägare eller innehavare. Den längre tidsperioden behövs i synnerhet när gränskontrollen tillfälligt har återinförts vid de inre gränserna. Vid de inre gränserna finns ingen gränszon där anordningar för teknisk övervakning kan installeras permanent utan tillstånd av markägaren eller markinnehavaren. En maximitid på sex månader motsvarar den totala period som ett återinförande av gränskontroll vid de inre gränserna får gälla enligt avdelning III kapitel II artikel 25.4 i kodexen om Schengengränserna (2016/399). Den totala perioden får dock när det förekommer exceptionella omständigheter som anges i bestämmelsen utsträckas till som mest två år. Därför föreslås maximitiden enligt bestämmelsen vara sex månader åt gången. Bestämmelserna föreslås gälla även utrustning för radioteknisk övervakning, om sådan behöver installeras varaktigt på ett land- eller vattenområde. För skada och olägenhet som orsakas av installation av teknisk utrustning ska ersättning enligt gängse pris även i fortsättningen betalas till ägaren eller innehavaren av mark- eller vattenområden.
De anordningar som används för radioteknisk övervakning kan fungera antingen passivt genom att observera radiovågor eller aktivt, vilket innebär att anordningen sänder ut radiosignaler till sin omgivning. För att säkerställa att annan kommunikation är störningsfri föreslås i
2 mom.
bestämmelser om Transport- och kommunikationsverkets rätt och skyldighet att kontrollera att det tekniska system som används vid radioteknisk övervakning inte på grund av sina egenskaper orsakar skadliga störningar i ett allmänt kommunikationsnäts anordningar eller tjänster, till exempel i nödradiotrafiken. Med tekniskt system avses en helhet av tekniska anordningar som används för radioteknisk övervakning. Det är ändamålsenligt att göra en bedömning av hela systemet, eftersom störningsriskerna kan vara andra än de som följer av användningen av enskilda anordningar. En liknande bestämmelse finns i 10 kap. 25 § i tvångsmedelslagen och i 33 § 2 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet.
De föreslagna bestämmelserna innehåller inte någon sådan förutsättning som finns i tvångsmedelslagen och lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet och som begränsar användningen av radioteknisk övervakning endast till sådana anordningar som enbart kan användas för det föreskrivna ändamålet. Grundlagsutskottet har i sin utlåtandepraxis ansett att ett sådant krav på överensstämmelse var nödvändigt i de bestämmelser i tvångsmedelslagen och polislagen som gällde användning av tekniska anordningar för att identifiera teleadresser och teleterminalutrustningar (t.ex. GrUU 98/2022 rd och GrUU 99/2022 rd). Vid radioteknisk övervakning är det fråga om en annan typ av befogenheter och behandling av uppgifter. Den föreslagna regleringen (29 c §) innehåller en uttrycklig skyldighet att utplåna sådant material som eventuellt lagrats och som inte uppfyller villkoren för utövande av befogenheten. Därför anses det inte ändamålsenligt att på bestämmelsenivå begränsa egenskaperna hos den tekniska utrustning som används för övervakningen. Gränsbevakningsväsendet ska ändå genom behövliga tekniska åtgärder, intern övervakning, anvisningar och utbildning se till att utrustningen för radioteknisk övervakning och den information som den producerar används endast på det sätt som bestämmelserna möjliggör. En teknisk anordning som används för radioteknisk övervakning kan också behöva radiotillstånd enligt 39 § i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Enligt 1 mom. i den paragrafen krävs för innehav och användning av radiosändare radiotillstånd som beviljas av Transport- och kommunikationsverket, om inte något annat föreskrivs i paragrafen. Transport- och kommunikationsverket kan förena ett radiotillstånd med bland annat villkor som behövs för förebyggande och avhjälpande av störningar i radiokommunikationen. Genom villkoren för radiotillstånd kan man bidra till att säkerställa bland annat funktionssäkerheten när det gäller nödradiotrafik. Enligt 7 mom. behöver Gränsbevakningsväsendet inte radiotillstånd, om radiosändaren endast används på de frekvensområden som fastställts enbart för Gränsbevakningsväsendets bruk i föreskrifter som Transport- och kommunikationsverket meddelat med stöd av 96 § 1 mom. i den lagen.
7.2
Lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet
7 §.Behandling av personuppgifter vid gränskontroll samt för upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen.
Bestämmelser om behandling av uppgifter från sådan teknisk övervakning som avses i 29 § i gränsbevakningslagen föreslås i fortsättningen finnas i den nya 15 a §. Därför föreslås det att 2 mom. 3 punkten i den gällande paragrafen upphävs.
15 a §.Behandling av personuppgifter för utförande av teknisk övervakning.
Det föreslås att bestämmelserna i 7 § 2 mom. 3 punkten om behandling av upptagningar från sådan teknisk övervakning som avses i 29 § i gränsbevakningslagen flyttas till en separat paragraf, eftersom det föreslås att användningsområdet för teknisk övervakning utvidgas till att omfatta också annat än gränskontroll. Sakinnehållet i bestämmelserna ändras inte.
De ändringar som föreslås i 29 § i gränsbevakningslagen innebär att användningsområdet för teknisk övervakning utvidgas. Behandlingen av personuppgifter vid teknisk övervakning omfattas dock fortfarande av tillämpningsområdet för den allmänna dataskyddsförordningen (genomförande av gränskontroll, upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen, utförande av tillsynsuppgifter som ankommer på Gränsbevakningsväsendet och skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet). Behandlingen grundar sig på artikel 6.1 e i dataskyddsförordningen, enligt vilken behandlingen av personuppgifter är tillåten för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
15 b §.Behandling av personuppgifter och andra uppgifter för utförande av radioteknisk övervakning.
I paragrafen finns bestämmelser om behandling av personuppgifter och andra uppgifter som behövs för utförande av radioteknisk övervakning. Det är fråga om uppgifter som samlats in av de sensorer som anordningarna för radioteknisk övervakning har samt andra personuppgifter som behövs för utförandet av den radiotekniska övervakningen. Den information som samlas in med hjälp av radioteknisk utrustning innehåller delvis också andra uppgifter än personuppgifter. Det är dock ändamålsenligt att behandla hela datamängden som en helhet, vilket innebär att bestämmelserna i Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag med stöd av den föreslagna 29 c § tillämpas också på sådana uppgifter. Detta är ändamålsenligt i synnerhet i fråga om förmedlingsuppgifter om radiokommunikation, som skyddas i enlighet med 136 § 4 mom. i lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation oberoende av om de kan kopplas till en fysisk person eller inte.
Eftersom radioteknisk övervakning enligt förslaget får bedrivas i enlighet med 29 a § i gränsbevakningslagen för att skapa en lägesbild som behövs för gränskontroller, upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen eller för skydd av Gränsbevakningsväsendets verksamhet, är det fråga om sådan behandling av personuppgifter som omfattas av tillämpningsområdet för den allmänna dataskyddsförordningen. Behandlingen av personuppgifter grundar sig på artikel 6.1 e i dataskyddsförordningen, enligt vilken behandlingen av personuppgifter är tillåten för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. Enligt 18 § är staben för Gränsbevakningsväsendet personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som avses i lagen.
Enligt förslaget preciseras det i paragrafen att Gränsbevakningsväsendet har rätt att behandla personuppgifter och andra uppgifter för utförande av radioteknisk övervakning under de förutsättningar som anges i 29 a–29 c § i gränsbevakningslagen. Eftersom den radiotekniska övervakningen enligt den föreslagna 29 b § i gränsbevakningslagen också omfattar behandling av förmedlingsuppgifter om annan radiokommunikation än sådan som är avsedd för allmän mottagning samt lokaliseringsuppgifter, behöver ändamålen med behandlingen begränsas på ett snävt sätt. Det är fråga om både uppgifter som omfattas av skyddet för förtroliga meddelanden och personuppgifter. I enlighet med 29 b § i gränsbevakningslagen är det inte tillåtet att med hjälp av radioteknisk övervakning samla information om innehållet i förtroliga radiomeddelanden, men till exempel identifikatorer som specificerar radioutrustning, såsom IMEI- och IMSI-koder, är personuppgifter enligt dataskyddsförordningen om de kan kopplas till en identifierad eller identifierbar fysisk person. Informationsmaterialet innehåller i regel inte uppgifter som hör till de särskilda kategorier av personuppgifter som avses i artikel 9 i dataskyddsförordningen, eftersom de tekniska sensorerna inte samlar in sådana uppgifter. Om det i samband med radioteknisk övervakning på något annat sätt, till exempel genom den praktiska operativa verksamheten, uppkommer sådana uppgifter som hör till de särskilda kategorierna av personuppgifter eller annars känsliga personuppgifter, krävs det för behandlingen av dessa uppgifter enligt 4 § i Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag att behandlingen är nödvändig. Utgångspunkten är att det inte är nödvändigt att behandla sådana uppgifter för att syftet med den radiotekniska övervakningen ska kunna uppnås.
I Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag finns bestämmelser om behandling av i lagen avsedda personuppgifter för andra ändamål än det ursprungliga (16 §) och om utlämnande av uppgifter till andra myndigheter och i internationellt samarbete (4 kap.). Dessutom finns det i den speciallagstiftning som gäller andra myndigheter bestämmelser om rätten att få uppgifter av Gränsbevakningsväsendet. När det gäller radioteknisk övervakning föreslås bestämmelserna till dessa delar vara snävare. Enligt förslaget får information från radioteknisk övervakning behandlas för andra ändamål än det ursprungliga endast i enlighet med 16 § 2 mom. på motsvarande sätt som andra uppgifter som Gränsbevakningsväsendet är personuppgiftsansvarig för. Enligt bestämmelsen får uppgifter i Gränsbevakningsväsendets personregister trots sekretessbestämmelserna även behandlas för laglighetsövervakning samt analys, planering och utveckling. Uppgifter får dessutom användas för utbildning, om de är nödvändiga för att utbildningen ska kunna genomföras. En motsvarande begränsning föreslås också gälla utlämnande av uppgifter från radioteknisk övervakning till andra myndigheter och i internationellt samarbete. Som det konstateras i avsnitt 5.1 är avsikten att myndighetssamarbetet ska behandlas i ett senare skede.
En central del av den radiotekniska övervakningen är bibliotek med identifikatorer, med hjälp av vilka signalkällor kan identifieras och specificeras. Biblioteken med identifikatorer innehåller uppgifter som behövs för inriktning och avgränsning av den radiotekniska övervakningen. I biblioteken kan det föras in uppgifter till exempel om objekt som inte behöver följas med hjälp av radioteknisk övervakning. Dessa kan vara till exempel Gränsbevakningsväsendets eller andra myndigheters egen radioutrustning eller radioutrustning som observeras regelbundet inom ett visst område.
Ändringar av hänvisningar i 16, 17, 32, 33, 35, 36 och 38 §
Till paragraferna om behandling av personuppgifter för andra ändamål än det ursprungliga (16 §), behandling av personuppgifter för andra ändamål än det ursprungliga vid tillståndsprövning (17 §), utlämnande av personuppgifter till en annan behörig myndighet som avses i dataskyddslagen avseende brottmål (32 §), övrigt utlämnande av personuppgifter till myndigheter (33 §), utlämnande av personuppgifter till brottsbekämpande myndigheter i Europeiska unionens medlemsstater och i stater som hör till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (35 §), utlämnande av personuppgifter inom Europeiska unionens gränskontrollsamarbete (36 §) och övrigt utlämnande av uppgifter till utlandet (38 §) fogas en hänvisning till den nya 15 a §, till vilken bestämmelserna i den gällande 7 § 2 mom. 3 punkten om behandlingen av uppgifter från teknisk övervakning flyttas. Sakinnehållet i bestämmelserna ändras inte. Behovet av att i enskilda fall behandla information från teknisk övervakning för andra syften eller lämna ut informationen till andra myndigheter ändras inte, även om bestämmelserna preciseras till övriga delar. Till den del det är fråga om att upptagningar eventuellt innehåller uppgifter som hör till de särskilda kategorierna av personuppgifter, gäller nödvändighetskriteriet enligt 4 § behandlingen av uppgifterna.
40 §. Radering av personuppgifter som behandlas vid gränskontroll samt för upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen.
Bestämmelser om radering av uppgifter från sådan teknisk övervakning som avses i 29 § i gränsbevakningslagen föreslås i fortsättningen finnas i den nya 47 a §. Därför föreslås det att 2 mom. 3 punkten i den gällande paragrafen upphävs.
47 a §.Radering av uppgifter från teknisk övervakning
.
Det föreslås att bestämmelserna i 40 § 2 mom. 3 punkten om radering av uppgifter från sådan teknisk övervakning som avses i 29 § i gränsbevakningslagen flyttas till en separat paragraf, eftersom det föreslås att användningsområdet för teknisk övervakning utvidgas till att omfatta också annat än gränskontroll. Samtidigt förlängs den maximala lagringstiden för upptagningar från teknisk övervakning från sex månader till ett år. Lagringstiden motsvarar den föreslagna lagringstiden för upptagningar inom radioteknisk övervakning i syfte att skapa en lägesbild. Möjligheten att bevara upptagningarna i ett år stöder skapandet av en lägesbild och möjliggör en mer långsiktig planering av Gränsbevakningsväsendets verksamhet.
I paragrafen föreskrivs det på motsvarande sätt som i de gällande bestämmelserna att upptagningar från teknisk övervakning kan bevaras en längre tid, om det behövs med tanke på utredning eller övervakning eller av någon annan grundad anledning, eller för att trygga de rättigheter som den registrerade, någon annan part eller en person som hör till Gränsbevakningsväsendets personal har. Det föreslås att behovet av fortsatt bevarande av upptagningarna ska bedömas minst vart femte år. Bedömningen ska utföras uppriktigt och grundligt. Efter att lagringstiden har gått ut ska upptagningarna också raderas från eventuella säkerhetskopior. Om upptagningarna från den tekniska övervakningen är en del av ett enskilt ärende som Gränsbevakningsväsendet behandlar, till exempel ett brottmål, fastställs lagringstiden för upptagningarna i enlighet med bestämmelserna om behandling av personuppgifter för ändamålet i fråga.
47 b §.Radering av uppgifter från radioteknisk övervakning.
I paragrafen föreskrivs det om lagringstider för upptagningar från radioteknisk övervakning och personuppgifter som behövs med tanke på den radiotekniska övervakningen. Med upptagningar avses både datamängder som produceras av sensorer för radioteknisk övervakning och bildupptagningar som syns i ett lägesbildssystem. Enligt förslaget ska sådana upptagningar raderas senast ett år från det att upptagningen uppkom. Lagringstiden motsvarar den föreslagna nya lagringstiden för upptagningar från teknisk övervakning. Efter att lagringstiden har gått ut ska upptagningarna också raderas från eventuella säkerhetskopior. Till den del enskilda uppgifter som samlats in genom radioteknisk övervakning sammanförs med annat material som Gränsbevakningsväsendet behandlar ska lagringstiderna för det materialet iakttas. I praktiken skulle det i första hand vara fråga om sådan behandling av personuppgifter vid gränskontroll samt för upprätthållande av gränssäkerheten och gränsordningen som avses i 7 § i lagen.
Det föreslås att personuppgifter som behandlas för att den radiotekniska övervakningen ska kunna riktas eller för att övervakningsobjekt ska kunna åtskiljas och avgränsas ska raderas senast fem år efter det att uppgiften infördes i registret. Sådana uppgifter är i synnerhet personuppgifter som sparats i separata bibliotek med identifikatorer och som behövs för att den radiotekniska övervakningen ska kunna utföras på ett ändamålsenligt sätt. Det kan till exempel vara fråga om identifikatorer som specificerar radioutrustning eller andra uppgifter som kan kopplas till en fysisk person. Det är nödvändigt att lagringstiden för dessa uppgifter är längre än lagringstiden för upptagningar från radioteknisk övervakning, för att den radiotekniska övervakningen ska kunna bedrivas på ett långsiktigt och systematiskt sätt. Uppgifterna kan delvis också vara andra än personuppgifter, men det är ändamålsenligt att hela datamängden behandlas som en helhet. En lagringstid på fem år kan betraktas som skälig med beaktande av syftet med bevarandet av uppgifterna. En datamängd innehåller till exempel uppgifter, utifrån vilka det är möjligt att minska antalet fysiska personer som blir föremål för radioteknisk övervakning.
I
2 mom.
föreslås en bestämmelse, enligt vilken de uppgifter som behandlas för utförandet av radioteknisk övervakning får bevaras längre än vad som föreskrivs i 1 mom., om de behövs med tanke på utredning eller övervakning eller av någon annan grundad anledning, eller för att trygga de rättigheter som den registrerade, någon annan part eller en person som hör till Gränsbevakningsväsendets personal har. Behovet av fortsatt bevarande av personuppgifterna ska bedömas minst vart femte år. Bedömningen ska utföras uppriktigt och grundligt. Bestämmelserna motsvarar de andra bestämmelserna om lagringstid i 5 kap. i Gränsbevakningsväsendets personuppgiftslag.