4.1
De viktigaste förslagen
I propositionen föreslås att punktskatten på alla läskedrycker höjs. Det föreslås att skattehöjningen inriktas så att höjningen fokuseras på sockerhaltiga drycker.
För att uppnå de eftersträvade ökade intäkterna från läskedrycksskatten på 25 miljoner euro höjs punktskatten på läskedrycker som innehåller över 0,5 gram socker per 100 milliliter med fem cent per liter, dvs. från 27 till 32 cent per liter färdig dryck. Punktskatten på övriga läskedrycker höjs med en cent från 12 cent till 13 cent per liter. Det föreslås att punktskatten på dryckesingredienser i fast form som innehåller över 0,5 gram socker per 100 milligram höjs med 33 cent från 172 cent till 204 cent per kilogram och punktskatten på övriga dryckesingredienser med 11 cent från 104 till 113 cent.
I samband med höjningen av punktskatten på läskedrycker föreslås det att också accisen på vissa drycker som innehåller endast lite alkohol höjs. Det föreslås att skatten på öl som hör till produktgrupp 11 i accistabellen i lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker och vars alkoholhalt är över 0,5 men högst 2,8 volymprocent höjs från 9,60 cent till 11,40 cent per centiliter etylalkohol. Det föreslås likaså att skatten på etylalkohol som hör till produktgrupp 41 och vars etylalkoholhalt är över 1,2 men högst 2,8 procent höjs från 9,60 cent till 11,40 cent per centiliter etylalkohol. Skatten på svaga viner och andra genom jäsning tillverkade alkoholdrycker som innehåller över 1,2 men högst 2,8 volym procent etylalkohol, dvs. produkter som hör till produktgrupp 21 i accistabellen över alkohol och alkoholdrycker, höjs från 27 cent till 32 cent per liter färdig alkoholdryck. Syftet är att alkoholdrycker inte ska beskattas lättare än läskedrycker, utan att produkternas skattebehandling ska motsvara varandra.
I propositionen föreslås det också att gränsen för den småskaliga produktion som är befriad från punktskatten på läskedrycker ska höjas i enlighet med skrivningen i regeringsprogrammet. Lagen om punktskatt på läskedrycker ska inte tillämpas om läskedryckerna tillverkas eller produceras av en tillverkare som är juridiskt och ekonomiskt oberoende av andra tillverkare i samma bransch och vars produktion av produkter som frisläpps för konsumtion under ett kalenderår uppgår till högst 70 000 liter färdig, drickbar läskedryck.
I anslutning till höjningen av gränsen för småskalig produktion av läskedrycker föreslås det att motsvarande ändring görs i bestämmelsen om småskalig produktion i lagen om accis på vissa dryckesförpackningar. Lagen om accis på vissa dryckesförpackningar ska inte tillämpas på dryckesförpackningar om drycker som avses i den till lagen fogade accistabellen har producerats av en tillverkare som i rättsligt och ekonomiskt hänseende är oberoende av andra tillverkare i samma bransch och som under ett kalenderår till konsumtion överlåter dryckesförpackningar innehållande drycker till en mängd av högst 70 000 liter.
I skattetabellen i bilagan till lagen om punktskatt på läskedrycker görs den ändring som den föreslagna skattehöjningen förutsätter och i 1 § 4 mom. som gäller tillämpningsområdet görs den ändring som höjningen av gränsen för småskalig produktion förutsätter.
I accistabellen i bilagan till lagen om accis på alkohol och alkoholdrycker görs den ändring som förutsätts av den föreslagna skattehöjningen.
I 1 § 3 mom. i lagen om accis på vissa dryckesförpackningar görs den ändring som höjningen av gränsen för småskalig produktion förutsätter.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
Ekonomiska konsekvenser
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2020 och avses bli behandlad i samband med den.
Den föreslagna skattehöjningen beräknas öka intäkterna av läskedrycksskatten med 25 miljoner euro per år. Med beaktande av tidpunkten för betalningen av punktskatten uppgår ökningen av skatteintäkterna år 2020 dock till cirka 23 miljoner euro. Skattehöjningen har också en liten inverkan på under en halv miljon euro på alkoholskatteintäkterna.
Höjningen av läskedrycksskatten ökar priset på de drycker som omfattas av skatten och minskar konsumtionen av dem. Med beaktande av mervärdesskatten ökar skattehöjningen priset på sockerfria drycker med ca 1,1 cent per liter och priset på sockerhaltiga drycker med cirka 5,7 cent per liter. När det gäller koncentrat mångdubblas skattehöjningens verkan på basis av utspädningsförhållandet, dvs. den slutliga mängd dryck som fås av koncentratet, varvid skattehöjningen i eurobelopp är mångdubbel. I förhållande till mängden slutlig dryck är beskattningen dock även i fortsättningen neutral jämfört med beskattningen av drycker som dricks som sådana.
Bedömningen av skattehöjningens pris- och konsumtionsverkningar försvåras av att de skattepliktiga produkterna på många sätt avviker från varandra. I genomsnitt beräknas skattehöjningen öka priset på sockerhaltiga drycker med ca tre procent och priset på sockerfria drycker med cirka en procent. Prisförändringarna varierar dock betydligt beroende på produktens utgångspris. När det gäller drycker med ett billigare literpris kan den procentuella verkan på priserna bli över tio procent, men å andra sidan blir inverkan på dyra drycker liten, framför allt när det gäller sockerfria drycker. I tabellen nedan anges uppskattningar över prisförändringen när det gäller typiska exempeldrycker. Prisförändringarna har beräknats med antagandet att priserna stiger med ett belopp som motsvarar skatteförändringen, men det är möjligt att prisförändringarna inte blir så stora.
Tabell 3. Skattehöjningens inverkan på priserna på exempelprodukter
Exempeldryck | Pris 2019, eur/l | Prisförändring, eur/l | Prisförändring, % |
Sockerhaltiga | | | |
Läskedryck, genomsnittspris | 1,30 | 0,06 | 4,4 % |
Läskedryck, förmånlig | 0,50 | 0,06 | 11,4 % |
Apelsinsaft | 1,60 | 0,06 | 3,6 % |
Saftkoncentrat, 1:4 | 2,00 | 0,06 | 2,9 % |
Saftkoncentrat, 1:8 | 7,00 | 0,06 | 0,8 % |
Sockerfria | | | |
Läskedryck, sockerfri | 1,10 | 0,01 | 1,0 % |
Mineralvatten | 0,80 | 0,01 | 1,4 % |
Saftdryck, sockerfri | 1,00 | 0,01 | 1,1 % |
Saftkoncentrat, sockerfritt 1:4 | 2,00 | 0,01 | 0,6 % |
Till följd av höjningen av punktskatten på läskedrycker beräknas konsumtionen av sockerhaltiga läskedrycker minska med i genomsnitt några procent och konsumtionen av sockerfria drycker med mindre än det. Inverkan är dock i stor utsträckning beroende av produktgrupp. Konsumtionsminskningen i fråga om sockerhaltiga drycker kan beroende på produkt beräknas uppgå till 1—10 procent och konsumtionsminskningen i fråga om sockerfria drycker till 0,5—3 procent. Vid beräkningen av konsumtionsförändringen har använts en priselasticitet på -0,9 (Gustavsen 2005: Public Policies and the Demand for Carbonated Soft Drinks: A Censored Quantile Regression Approach). Eftersom punktskatten relativt sett påverkar produkter med det billigaste literpriset mera, kan man anta att skattehöjningen vanligen i genomsnitt minskar efterfrågan på just dessa produkter. Dessutom kan konsumenternas konsumtionsvanor skilja sig mycket i fråga om olika produkter. Därför kan också efterfrågan på produkter med samma pris förändras olika kraftigt. Den ökade skatteskillnaden mellan sockerhaltiga och sockerfria drycker kan också öka konsumtionsövergången till sockerfria drycker. Enligt en färsk inhemsk undersökning (Kosonen T. & Savolainen R., Makeisveron vaikutus makeisten hintoihin ja kulutukseen, Palkansaajien tutkimuslaitos, Raportteja 38, 2019) kan skatten påverka konsumtionen uttryckligen när det för en produkt som omfattas av skatten finns en tillräckligt närbesläktad ersättande produkt som är hälsosammare och billigare.
Sammanlagt ökar skattehöjningarna 2019 och 2020 skatten på sockerhaltiga drycker med 45 procent och skatten på sockerfria drycker med 18 procent. Den sammanlagda verkningen på dryckernas priser blir klart mindre, för sockerhaltiga drycker stannar den vid under sju procent och för sockerfria drycker vid under två procent.
Förändringen av konsumentprisindex förutspås på grund av skattehöjningen vara cirka 0,02 procentenheter större än utan en höjning.
Den minskade efterfrågan på läskedrycker på grund av skattehöjningen kan få återverkningar på den inhemska dryckesindustrins produktionsmängder. Den ökade skatteskillnaden mellan sockerhaltiga och sockerfria drycker kan också öka produktionsövergången från sockerhaltiga till sockerfria drycker.
Genomförandet av de prisförändringar som skattehöjningen medför orsakar företagen i viss utsträckning kostnader av engångsnatur.
I förhållande till de disponibla inkomsterna påverkar höjningen av läskedrycksskatten mest privathushåll med låga inkomster, eftersom punktskatten på läskedrycker i förhållande till hushållens inkomster utgör en större andel av de disponibla inkomsterna i de lägre inkomstklasserna än i de högre inkomstklasserna. Inverkan på inkomstskillnaderna mellan privathushållen är dock liten. Beräknat på basis av Statistikcentralens konsumtionsundersökning 2016 skulle skattehöjningen minska de disponibla inkomsterna för inkomstdecilen med de lägsta inkomsterna med 0,03 procent och för inkomstdecilen med de högsta inkomsterna med uppskattningsvis 0,01 procent, medan medelvärdet för samtliga privathushåll är ca 0,01 procent.
Efter höjningen av gränsen för småskalig produktion av läskedrycker är beloppet på det stöd som beviljas som skattefrihet som högst 58 100 euro per år och under tre kalenderår högst 174 300 euro beräknat enligt den föreslagna skattenivån för punktskatten på läskedrycker 32 cent per liter och den nuvarande skattenivån för accisen på dryckesförpackningar 51 cent per liter. De andra stöd som producenter får och som omfattas av de minimis-förordningen inverkar dock på huruvida skattefrihet de facto kan beviljas en enskild aktör.
På basis av de anmälningar som småskaliga producenter gjort till Skatteförvaltningen och beskattningsuppgifterna kan det uppskattas hur många företag som redan nu producerar läskedrycker som eventuellt påverkas av höjningen av gränsen för småskalig produktion. Under tio småskaliga producenter har anmält en årsproduktion på minst 40 000 liter i sin anmälan om småskalig produktion. Det är möjligt att höjningen av gränsen för småskalig produktion leder till att dessa företags produktionsmängd ökar.
Av de aktörer som betalade punktskatt för läskedrycker år 2018 har lite fler än tio företag i sin skatteanmälan anmält som den totala mängden för skattebelagda och skattefria läskedrycker över 50 000 men under 70 000 liter. Det saknas dock information om hur många företag bland dessa som uppfyller de övriga förutsättningarna för stöd för småskalig produktion enligt lagen. För de företag som uppfyller förutsättningarna innebär höjningen av produktionsgränsen att de övergår från att omfattas av beskattningen till att inte omfattas av den. För dessa företag kan detta ha till viss del positiva ekonomiska konsekvenser. Därtill minskar höjningen något företagens administrativa börda.
Samtidigt anknyter till den höjda produktionsgränsen samma konkurrensproblem som till den nuvarande gränsen, eftersom den fortfarande ställer de företag om underskrider produktionsgränsen och de som överskrider den i olika ställning. Också i fortsättningen innebär det att produktionsmängden ökas från en mängd under produktionsgränsen till en mängd ovanför den vid produktionsgränsen en stor ökning av skattebördan, eftersom hela produktionen omfattas av punktskatten när gränsen överskrids. Också till denna del flyttar höjningen av produktionsgränsen bara de problem som anknyter till gränsen till en annan punkt.
Med den information som står till buds är det svårt att bedöma om konsekvenserna av den föreslagna höjda produktionsgränsen är mer motiverad med tanke på målen för skattelättnaden för småskaliga producenter. Det behövs tillförlitlig information om de administrativa kostnaderna för uttag av punktskatt på läskedrycker för småskaliga producenter och myndigheterna, för att det ska vara möjligt att bedöma om kostnaderna också vid den höjda gränsen blir för stora i förhållande till den punktskatt som tas ut.
För närvarande uppskattas det på basis av den tillgängliga informationen att antalet sådana företag för vilka höjningen av gränsen för småskalig produktion har betydelse är litet. Således har höjningen av gränsen för småskalig produktion också liten inverkan på skatteintäkterna.
Höjningen av produktionsgränsen begränsar hur mycket det är möjligt att i fortsättningen höja punktskatten på läskedrycker och accisen på dryckesförpackningar utan att gränserna enligt de minimis-förordningen överskrids. Om t.ex. punktskatten på läskedrycker i fortsättningen höjs mer än skattehöjningen 2019 och den föreslagna skattehöjningen 2020 sammanlagt, bör gränsen för skattefrihet för småskalig produktion sänkas. Med tanke på kontinuiteten i företagens verksamhetsmiljö är detta inte önskvärt. Alternativt bör det sökas tillstånd för stöd för småskalig produktion av kommissionen inom ramen för förfarandet för statligt stöd, och slutresultatet i fråga om det är förknippat med en icke-önskvärd osäkerhet för företagen.
Uppdateringarna av informationssystemen i samband med att skattehöjningen verkställs skulle orsaka Skatteförvaltningen smärre kostnader av engångsnatur. Höjningen av gränsen för småskalig produktion ökar Skatteförvaltningens administrativa arbete något. Detta beror bland annat på att antalet årliga anmälningar enligt de minimis-förordningen samt antalet frågor som gäller aktörernas ekonomiska och juridiska oberoende ökar när gruppen aktörer som är berättigade till stöd växer.
Det att en större produktionsmängd än tidigare avgränsas utanför accisen för dryckesförpackningar kan för sin del försvaga den miljörelaterade styrningen där dryckesförpackningarna hänvisas till ett pantbaserat retursystem.
Konsekvenser för folkhälsan
Genom propositionen eftersträvas en ökning av statens skatteinkomster, varutöver målet är att stärka den skattemässiga styrningen från konsumtion av sockerhaltiga drycker till konsumtion av sockerfria produkter. Skattehöjningen förväntas bli överförd till konsumentpriserna, vilket kan antas minska konsumtionen. Ökningen av skatteskillnaden mellan sockerhaltiga och sockerfria drycker kan också medföra att såväl produktutvecklingen som konsumtionen i större grad övergår till sockerfria produkter och på så sätt har en hälsofrämjande verkan. Det är dock mycket svårt att bedöma omfattningen av de kostnadsbesparingar som detta orsakar.