1.1
Pensionsanstalters riskhantering och solvens
Bestämmelser om arbetspensionsförsäkringsbolags riskhantering finns i försäkringsbolagslagen (521/2008) och lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag (354/1997). Bestämmelser om pensionsstiftelsers riskhantering finns i lagen om pensionsstiftelser (1774/1995), om pensionskassors riskhantering i lagen om försäkringskassor (1164/1992) och om sjömanspensionskassans riskhantering i lagen om sjömanspensioner (1290/2006).
Ett arbetspensionsförsäkringsbolags riskhantering är en del av bolagets förvaltningssystem, vars uppgift är att göra det möjligt att leda bolagets verksamhet enligt sunda och försiktiga affärsprinciper.
Ett arbetspensionsförsäkringsbolag ska ha ett med beaktande av arten och omfattningen av bolagets verksamhet tillräckligt riskhanteringssystem som ska innefatta fortlöpande identifiering, mätning, uppföljning, övervakning och rapportering av de risker som bolaget exponeras för och av den sammanlagda riskexponeringen. Riskhanteringen ska omfatta hantering av kapital och ansvarsförpliktelser, placeringar, likviditet, hantering av koncentrationsrisker och hantering av operativa risker. Bolaget ska dessutom ha en riskhanteringsfunktion som är oberoende av risktagningsfunktionerna. För riskhanteringssystemet ska det finnas av bolagets styrelse godkända skriftliga verksamhetsprinciper, som styrelsen också ska bedöma regelbundet.
I pensionsstiftelser, pensionskassor och Sjömanspensionskassan ska styrelsen sköta anstaltens förvaltning och se till att dess verksamhet ordnas på ett ändamålsenligt sätt. Styrelsen skall se till att pensionsanstalten med beaktande av arten och omfattningen av dess verksamhet har tillräckliga riskhanteringssystem. Finansinspektionen har befogenheter att meddela närmare föreskrifter om hur pensionsanstalternas riskhantering ska ordnas.
Enligt Finansinspektionens föreskrifter avses med pensionsstiftelsers och pensionskassors riskhantering identifiering, analys, begränsning och kontroll av de risker som verksamheten medför och som är väsentligen förknippade med verksamheten. Riskhanteringen utgör en del av den interna kontrollen och den ska ordnas på så sätt att pensionsstiftelsens eller pensionskassans styrelse godkänner alla principer som gäller kontroll av betydande risker. Riskhanteringssystemet ska täcka i synnerhet risker i anslutning till pensionsansvaret och täckningen av pensionsansvaret, utvecklingen av solvens, placeringsverksamheten och den operativa verksamheten. Pensionsstiftelsen eller pensionskassan ska dessutom i tillräcklig omfattning försäkra sig om att den har en riskkontrollfunktion, som är oberoende av risktagningsfunktionen.
I lagen om pensionsstiftelser och lagen om pensionskassor föreskrivs också om en riskhanteringsplan, som är en del av pensionsanstaltens placeringsplan. Pensionsstiftelsens eller pensionskassans styrelse ska fastställa en riskhanteringsplan för fem år, vilken gäller användningen av understödsavgifter eller försäkringspremier för att stödja solvensen. När solvensen försvagas får behovet att höja understödsavgifterna eller försäkringspremierna inte bli så stort att arbetsgivarens betalningsförmåga äventyras. Planen ska tillställas Finansinspektionen. Pensionsstiftelsen eller pensionskassan ska göra upp en ny plan om tillsynsmyndigheten anser att det inte går att genomföra riskhanteringsplanen. Pensionsstiftelsens eller pensionskassans styrelse ska tillämpa planen när den fastställer den årliga nivån på understödsavgifterna eller försäkringspremierna.
För att pensionsstiftelsen eller pensionskassan ska kunna hänföra den post som baserar sig på arbetsgivarens tillskottsplikt till solvenskapitalet ska den i riskhanteringsplanen beskriva vad som eftersträvas genom posten, vilka konsekvenser posten har för pensionsstiftelsens placeringsplan, solvens, placeringsfördelning och avkastningsförväntningar samt i vilka situationer solvensen förstärks genom understödsavgifter eller försäkringspremier eller sänkningar av avgifterna eller premierna begränsas.
Enligt Finansinspektionens föreskrifter ska det i riskhanteringsplanen tas ställning till med vilka åtgärder (upplösning av verksamhetskapital, höjning av understödsavgifter eller försäkringspremier) pensionsstiftelsen eller pensionskassan reagerar på risker som eventuellt realiseras i olika situationer (på olika solvensnivåer). I planen ska ingå en prognos över avgiftsnivån eller premienivån i händelse av en ogynnsam utveckling. Planen ska lämnas in till Försäkringsinspektionen tillsammans med placeringsplanen.
Med pensionsanstalternas solvens avses deras förmåga att klara av olika risker som hotar pensionsförsäkringsverksamheten. Vid beräkningen av pensionsanstalternas solvensgräns beaktas alla med tanke på pensionsanstalternas verksamhet väsentliga risker i anstaltens placeringsverksamhet samt försäkringsriskerna. Solvensgränsen anger det belopp av solvenskapital som pensionsanstalten ska ha för försäkrings- och placeringsrisker. Solvensgränsen är desto högre ju större risk som pensionsanstaltens placeringar är behäftade med. Pensionsanstaltens styrelse är skyldig att till vissa delar fatta beslut om på vilka grunder riskerna ska beaktas och att övervaka att grunderna är uppdaterade och tillämpningen av dem. Styrelsen ska årligen godkänna en redogörelse för de totala konsekvenserna av tillämpningen av grunderna för solvensgränsen. Bestämmelserna om pensionsanstalternas solvens har reviderats genom lagen om beräkning av solvensgränsen för pensionsanstalter och om diversifiering av placeringar (315/2015). Reformerna träder i kraft vid ingången av 2017.
Lagen om försäkringsbolag innehåller bestämmelser om risk- och solvensbedömning som grundar sig på direktiv 2009/138/EG (Solvens II). Försäkringsbolaget ska som en del av sin riskhantering genomföra en sådan risk- och solvensbedömning av bolagets affärsverksamhet och strategi som omfattar vissa delområden som anges i lagen. Risk- och försäkringsbedömningen är en central del av försäkringsbolagens riskhantering enligt Solvens II.
I Finland genomfördes bestämmelser om risk- och solvensbedömning i försäkringsbolagslagen genom lagen om ändring av försäkringsbolagslagen (981/2013). Genom lagändringen intogs bestämmelser om i synnerhet förvaltning från Solvens II i försäkringsbolagslagen redan innan det egentliga Solvens II trädde i kraft. Försäkringsbolagslagen tillämpas inte till dessa delar på arbetspensionsförsäkringsbolag, så för närvarande finns inga bestämmelser om risk- och solvensbedömning för arbetspensionsbolag. Bestämmelserna om arbetspensionsförsäkringsbolags solvens och förvaltning är nationella och avviker från bestämmelserna i försäkringsbolagslagen.
Även i bestämmelserna om kreditinstitut finns bestämmelser om processen för att hantera kapitaltäckningen (s.k. ICAAP) som kan jämföras med risk- och solvensbedömningen.
1.2
Kreditupptagning i dottersammanslutningar till arbetspensionsförsäkringsbolag
Genom lagen om temporär ändring av lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag (1353/2014) fogades till lagen om arbetspensionsförsäkringsbolag temporärt en ny 5 a §, som trädde i kraft den 1 januari 2015 och som gäller till och med den 31 december 2017. Syftet med lagändringen är att skapa förutsättningar för att öka produktionen av hyresbostäder. Genom lagändringen tillåts extern upptagning av lån för ett bostadsaktiebolag som är en dottersammanslutning till ett arbetspensionsförsäkringsbolag förutsatt att beloppet av främmande kapital i bokslutet, eller koncernbokslutet om ett sådant krävs, inte överstiger 50 % av balansomslutningen.
Fastän lagen inte innehåller några krav på hur stor andel av bostäderna i ett bostadsaktiebolag som är dottersammanslutning ska vara hyresbostäder bedömde man att målet att uttryckligen öka produktionen av hyresbostäder skulle uppnås eftersom arbetspensionsförsäkringsbolagens direkta placeringar i bostadsfastigheter nästan uteslutande är hyresbostäder. Eftersom lagen om pensionsstiftelser, lagen om försäkringskassor, lagen om sjömanspensioner, lagen om pension för lantbruksföretagare och författningar på lägre nivå inte innehåller begränsningar om upptagning av lån för dottersammanslutningar till de pensionsanstalter som bedriver verksamhet enligt lagarna, fanns det inget behov att ändra på annan lagstiftning som gäller arbetspension inom den privata sektorn. Lagen tillämpas till och med den 31 december 2032 på sådana bostadsaktiebolag som är dottersammanslutningar till arbetspensionsförsäkringsbolag och som bildas medan lagen är i kraft. Det konstaterades att övergångsbestämmelsen behövs för att arbetspensionsförsäkringsbolagen inte omedelbart efter att giltighetstiden för lagen upphört ska behöva vidta åtgärder, såsom återbetalning av utomstående lån, för att det bildade bostadsaktiebolaget ska fylla de krav som ställs i den permanenta lagstiftningen. Även byggandet kan vara på hälft när lagens giltighetstid löper ut.