4.1
De viktigaste förslagen
Syftet med propositionen är att genomföra en del av regeringsprogrammet, enligt vilket ”en subjektiv rätt till småbarnspedagogik på heltid införs”. För att detta mål ska kunna nås föreslås det i propositionen att lagen om småbarnspedagogik och lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn ändras.
Enligt förslaget ska alla barn ha rätt att delta i småbarnspedagogiken enligt sitt behov. Rätten till småbarnspedagogik ska inte längre vara beroende av om barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare arbetar på heltid eller deltid, är arbetslösa eller deltar i utbildning eller arbetspraktik som ordnas som en arbetskraftspolitisk åtgärd, eller är företagare eller studerar.
Om en av barnets föräldrar är familjeledig eller vårdledig för att sköta ett annat av familjens barn eller är hemma av någon annan orsak, såsom pension eller rehabilitering, ska inte heller detta påverka småbarnspedagogikens omfattning.
Småbarnspedagogikens omfattning ska inte heller vara beroende av om småbarnspedagogiken behövs med tanke på barnets utveckling eller behov av stöd eller på grund av familjens omständigheter, utan omfattningen bedöms alltid individuellt utifrån det behov som barnet och familjen har meddelat. Vid ordnandet av småbarnspedagogiken ska man dock fortsättningsvis alltid beakta barnets bästa.
Otaliga internationella studier förordar den verkningsfulla småbarnspedagogiken av god kvalitet. Nationalekonomen James Heckman, som tilldelats Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, har till exempel konstaterat att i synnerhet de barn som under den tidiga uppväxten möter belastande faktorer, såsom ekonomiska svårigheter, föräldrar med hälsoproblem, missbruk, problem med sociala färdigheter eller bristfälliga kamratnät, drar nytta av professionellt ledd småbarnspedagogik som ordnas i kamratgrupper. För att skillnader i färdigheter som beror på den tidiga uppväxtmiljön ska begränsas, krävs att stödet erbjuds redan när barnen ännu inte fyllt 5 år. Småbarnspedagogiken betraktas som det mest framgångsrika och kostnadseffektiva sättet att säkerställa att skillnader mellan barnen jämnas ut och att det råder jämlikhet i utbildningspolitiken, samt för att förhindra utslagning av barnen och utveckla deras kognitiva förmågor. Dessutom är vinsten med småbarnspedagogiken mycket hög. Det är inte lika kostnadseffektivt att mildra konsekvenserna av en ogynnsam uppväxtmiljö i efterhand som att förhindra en ogynnsam utveckling. Av undersökningarna framgår också att barnen har större nytta av småbarnspedagogiken än av någon annan senare utbildning. Satsningar på småbarnspedagogik jämnar ut möjligheterna för barn med olika bakgrunder och medför på detta sätt ekonomisk nytta för samhället (t.ex. Engle m.fl. 2011, Sipilä & Österbacka 2013).
Skillnaderna i barns kognitiva och icke-kognitiva färdigheter beror till stor del på familjeförhållandena. Barnens färdigheter har långverkande följder för deras utveckling, hälsa och framgång i arbetslivet. (Sipilä & Österbacka 2013). En miljö med lite intellektuell stimulans gynnar inte barnens utveckling på samma sätt som en miljö med mycket intellektuell stimulans (Heckman 2008).
Även i EU:s och OECD:s riktlinjer har småbarnspedagogikens betydelse för barns utveckling och lärande framhållits. Till exempel i den europeiska pelaren för sociala rättigheter konstateras att barn ska ha rätt till överkomlig förskoleverksamhet och barnomsorg av god kvalitet. Dessutom ska barn från mindre gynnade förhållanden ha rätt till åtgärder som ger dem lika möjligheter. I rådets slutsatser om förskola och barnomsorg (2011), som grundar sig på ett meddelande från Europeiska kommissionen, understryks småbarnspedagogikens betydelse som grund för livslångt lärande och som en ekonomiskt hållbar samhällsinvestering. Tjänster av hög kvalitet spelar en avgörande roll för att förbättra utbildningsresultaten och utvecklingen av social kompetens. Deltagande i småbarnspedagogik av god kvalitet leder till högre grundläggande kompetens och det är en verkningsfull förebyggande åtgärd mot att unga lämnar skolan med högst grundskoleutbildning. Tillhandahållandet av en småbarnspedagogik av hög kvalitet som är allmänt och jämlikt tillgänglig främjar också bekämpningen av fattigdom och social utestängning. Också i rådets rekommendation om förskoleverksamhet och barnomsorg av hög kvalitet som antogs våren 2019 poängteras tillgången till småbarnspedagogik av hög kvalitet. EU har som strategiska mål haft att minska andelen personer som avbryter skolgången och som löper risk för fattigdom. Pisa, OECD:s program för internationell utvärdering av elevprestationer, har också visat att elever som hade deltagit i förskoleutbildning i mer än ett år nådde bättre resultat i matematik vid 15 års ålder. De elever som inte hade deltagit i förskoleutbildning löpte tre gånger större risk att bli lågpresterande än de som hade deltagit i sådan utbildning minst ett år. Särskilt betydande är småbarnspedagogikens effekt på skolframgången för elever med invandrarbakgrund och enligt OECD motsvarar skillnaden två skolår.
4.2
De huvudsakliga konsekvenserna
4.2.1 Ekonomiska konsekvenser
Barns subjektiva rätt till småbarnspedagogik begränsades till 20 timmar i veckan från och med den 1 augusti 2016. Motsvarande begränsning infördes också i fråga om stödet för privat vård av barn i lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn. Man beräknade att det skulle uppstå besparingar i och med ändringen av rätten till småbarnspedagogik för sammanlagt cirka 10 800 barn. Då skulle de totala årliga besparingarna i statsandelssystemet uppgå till cirka 62 miljoner euro, av vilka andelen personalkostnader skulle utgöras av omkring 69 procent, det vill säga 43 miljoner euro. Ändringen bedömdes minska kommunernas personal inom småbarnspedagogiken vid daghemmen och inom familjedagvården. Dessutom uppskattades att ändringen skulle påverka antalet vikarier och övrig personal. Med anledning av detta minskades statsandelen på årsnivå med 15,9 miljoner euro.
Statsandelssystemet är baserat på de faktiska kostnader som kommunerna meddelat. Eftersom omfattningen av en lagstadgad uppgift för kommunerna minskade i och med ändringen av rätten till småbarnspedagogik, beaktade man som kostnadsbesparing den andel av de genomsnittliga kostnaderna som beräkningsmässigt lämnade bort i och med att rätten till småbarnpedagogik ändrades till deltid eller helt lämnade bort med undantag för skolloven inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen.
De genomsnittliga årskostnaderna beräknades så att kostnadsutfallet viktades enligt personaldimensioneringen utifrån antagandet att antalet barn i relation till antalet anställda i vårdande och uppfostrande uppgifter är det lagstadgade. För de barn som överfördes från småbarnspedagogik på heltid till deltid beräknades kostnadsbesparingen enligt skillnaden mellan kostnaderna för heldags- respektive deltidsvård på årsbasis. För den småbarnspedagogik som inskränker sig till skolloven för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen beräknades kostnadsbesparingarna utifrån antagandet att rätten till småbarnspedagogik skulle vara begränsad till i snitt 2,5 månader i året.
Undervisnings- och kulturministeriet genomförde en undersökning på våren 2019 och i den ombads kommunerna meddela om den subjektiva rätten till småbarnspedagogik begränsats i kommunerna till följd av lagändringen. Samtidigt ombads kommunerna bedöma hur stora kostnadsbesparingarna varit om begränsningen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik införts och vilken effekt den i så fall haft på personalmängden och fastighetskostnaderna.
Denna fråga besvarades av 249 kommuner, av vilka 155 stycken (62 procent av dem som svarat) i något skede hade begränsat den subjektiva rätten till småbarnspedagogik till 20 timmar i veckan efter lagändringen. Merparten av kommunerna, 80,5 procent, svarade att personalmängden förblivit oförändrad och endast 4,5 procent uppgav att den minskat. En del av kommunerna hade dessutom återtagit begränsningen genast efter de första åren och åtminstone tre kommuner kommer att slopa begränsningen under 2019. En kommun rapporterade att då begränsningen hade trätt i kraft, ökade antalet barn i kommunens klubbverksamhet. I en del kommuner har deltagandet i småbarnspedagogiken ökat till följd av andra åtgärder under den tid som den subjektiva rätten till småbarnspedagogik varit begränsad och då har kommunens eftersträvade besparingar inte nåtts.
Eftersom kommunerna inte har vidtagit de förväntade sparåtgärderna i den grad som förutsattes då den subjektiva rätten till småbarnspedagogik begränsades, har de uppskattade totala besparingarna inte infriats och kostnadsunderlaget har inte minskat på förväntat sätt. Detta visar också kommunernas ekonomiska statistik vid en granskning av hur lönerna och de interna och externa hyrorna har utvecklats under 2015—2017.
Endast tolv kommuner uppgav i undersökningen att antalet anställda minskat och att kostnadsbesparingar gjorts. I elva kommuner hade begränsningen omfattat fler än fem barn, och de besparingar som de här kommunerna presenterade, motsvarade i snitt 27 procent av de uppskattade kostnadsbesparingarna för personalkostnaderna i regeringspropositionen. Endast tre kommuner uppvisade besparingar i euro för kostnaderna för lokalerna och en stor del av kommunerna uppskattade att ändringen inte hade haft någon effekt på de här kostnaderna. Ändringen kan ha medfört en utglesning av de befintliga lokalerna då antalet barn minskade, men detta har inte medfört några besparingar. Enkätsvaren får stöd också av den VakaVai-utredning som Uleåborgs universitet genomförde 2017. I den kartlades konsekvenserna av de ändringar i lagstiftningen om småbarnspedagogik som genomfördes 2015 och 2016. Enligt utredningen bedömde majoriteten av cheferna inom småbarnspedagogiken i de kommuner där den subjektiva rätten till småbarnspedagogik begränsats att begränsningen inte hade haft några betydande ekonomiska effekter. Av de som svarade på undersökningen bedömde 77,3 procent att de totala kostnaderna för småbarnspedagogiken på årsnivå förblir lika stora som före begränsningen.
Av de skriftliga svaren från den undersökning som gjordes av undervisnings- och kulturministeriet våren 2019 framgår dock att det var svårt att uppskatta besparingarna på grund av andra förändringar i verksamhetsmiljön, till exempel förändrat antal barn och det ändrade relationstalet för gruppstorlekarna. Däremot har de kommuner som uppskattat att det inte uppstått några besparingar, medgett att till exempel ett ökat antal barn har kunnat motväga de besparingar som eventuellt annars hade kunnat realiseras. Därmed kommer slopandet av begränsningen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik att öka kostnaderna också för sådana kommuner, även om de inte kunnat visa på några besparingar i euro.
Baserat på kommunernas svar har undervisnings- och kulturministeriet beräknat att kostnaderna har kunnat minska med i snitt 27 procent av den ursprungliga uppskattningen av hur personalkostnaderna skulle minska. Om man antar att de övriga kostnaderna också har minskat på samma sätt, kommer återinförandet av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik att innebära merkostnader för kommunerna till ett belopp av cirka 16,7 miljoner euro.
I samband med begränsningen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik beräknades också de ekonomiska effekterna med avseende på stödet för privat vård av barn. Om man uppskattar att besparingarna realiserats i samma skala för den småbarnspedagogik som ordnas med stöd för privat vård som för den kommunala småbarnspedagogiken, bedöms kostnaderna öka med cirka 0,3 miljoner euro.
Den föreslagna ändringen kommer att innebära en höjning av statsandelarna för basservicen (moment 28.90.30). År 2020 höjs statsandelarna med 7,1 miljoner euro, vilket motsvarar omkring 5/12 av de totala kostnaderna och från och med 2021 med 17 miljoner euro. Eftersom det handlar om en ny uppgift för kommunerna, täcker statsandelen kostnaderna till 100 procent.
4.2.2 Konsekvenser för barn och familjer
Alla barn ska enligt propositionen ha lika rätt att delta i småbarnspedagogiken och alla barn ska därmed vara jämlika, oberoende av föräldrarnas socioekonomiska ställning och familjernas situation. Likvärdigheten förbättras också av att stödet för privat vård av barn betalas till fullt belopp för alla barn, om barnen deltar i privat småbarnspedagogik.
Tack vare propositionen kommer barnen också att vara jämlika regionalt sett. Alla barn har oavsett bostadsort lika rätt att delta i småbarnspedagogiken. Begränsningen av rätten till småbarnspedagogik ledde till att barnens bostadsort påverkade i vilken omfattning de fick delta i småbarnspedagogiken. När begränsningen av rätten trädde i kraft den 1 augusti 2016, infördes begränsningen i 132 kommuner enligt VakaVai-undersökningen, medan 77 kommuner inte begränsade rätten till småbarnspedagogik. Kommunernas praxis har varierat. En del införde begränsningen genast, andra begränsade rätten till småbarnspedagogik senare och somliga kommuner begränsade aldrig rätten till småbarnspedagogik. Barnens möjlighet att delta i småbarnspedagogiken har således varit ojämlik regionalt sett.
Också när det gäller stödet för privat vård av barn gör förslaget att situationen blir tydligare för barnen och familjerna. Detta eftersom barnen får delta i småbarnspedagogiken enligt det behov som bestäms av föräldrarna oberoende av föräldrarnas situation och familjen oavsett hemkommun kan få vårdpenning och vårdtillägg som stöd för privat vård av barn till fullt belopp samt eventuellt kommuntillägg. Föräldrarna behöver inte längre i samband med ansökan av stödet för privat vård av barn utreda till exempel hur de arbetar eller om de studerar på heltid och inte heller till denna del meddela om eventuella ändringar under stödperioden. Dessutom förbättras situationen för visstidsanställda föräldrar och deras barn, eftersom barnen har rätt till småbarnspedagogik på heltid och till fullt stödbelopp oberoende av föräldrarnas anställningsförhållanden och eventuella avbrott mellan olika anställningsförhållanden. Också alla barn i förskoleåldern ska ha rätt till småbarnspedagogik oberoende av föräldrarnas situation och den lägre nivån av stödet för privat vård av barn, som betalas utöver förskoleundervisningen, kan betalas till familjen.
Åtskilliga undersökningar och internationella jämförelser har visat att småbarnspedagogik av god kvalitet har en positiv inverkan på barnens framtida skolgång och studieframgångar samt på hur de klarar sig i samhället. Undersökningar av effektiviteten understryker dock att endast småbarnspedagogik av god kvalitet medför positiva effekter (bl.a. Melhuish m.fl. 2015). Man kan också betrakta lika rätt till småbarnspedagogik som en delfaktor i kvaliteten.
I undersökningarna anses det rent allmänt vara viktigt att delta i småbarnspedagogisk verksamhet av hög kvalitet, även om ställning inte direkt har tagits till den dagliga tiden för deltagande i småbarnspedagogiken. Dock ansåg till exempel OECD att systemet för den finländska småbarnspedagogiken var bra i sin bedömning av de universella tjänsterna inom småbarnspedagogiken och alla barns lika rätt till småbarnspedagogik i början av 2000-talet. När denna bedömning gjordes hade föräldrarna en subjektiv rätt att få en dagvårdsplats på heltid för sitt barn. (OECD Country Note. Early Childhood Education and Care Policy in Finland).
Med hjälp av universella tjänster är det också lättare att upptäcka och ingripa i de eventuella problem med utvecklingen och inlärningen som barnen har. Inkluderande småbarnspedagogik bidrar i betydande grad till arbetet med att komma till rätta med ojämlikhet och social utestängning. Utan småbarnspedagogik av hög kvalitet byggs skillnader upp tidigt i fråga om utveckling och färdigheter mellan barn med olika socioekonomisk bakgrund och därmed förstärks en cykel där sämre förutsättningar går i arv. I undersökningen har man upptäckt skillnader redan hos 12 månader gamla barn (Hurt H. & Betancourt M. 2017).
I många undersökningar har det konstaterats att man genom småbarnspedagogik av god kvalitet kan främja en positiv utveckling och inlärning hos barn i utsatta miljöer och förhindra utslagning. Forskningsresultat som rör barn med jämförbar invandrarbakgrund visar att de barn som deltagit i småbarnspedagogik i mottagarlandet når bättre resultat i läsförståelse (OECD 2018).
Propositionen tryggar småbarnspedagogikplatsens beständighet bättre än vad den gällande lagen gör och främjar varaktigheten i de relationer som uppstår mellan barnen och de vuxna inom småbarnspedagogiken. Beständiga interaktiva relationer främjar också barnets individuella utveckling och stöder inlärningen.
Inom småbarnspedagogiken kan man också stödja föräldrarna i deras fostringsuppgift. När omfattningen av rätten till småbarnspedagogik inte är beroende av att barnet eller familjen är i behov av särskilt stöd, är det inte stämplande för barnet eller familjen om barnet deltar i småbarnspedagogik på heltid trots att föräldrarna inte arbetar. Propositionen tryggar på ett bättre sätt tillgodoseendet av barnets och familjens individuella behov.
Slopandet av begränsningen av rätten till småbarnspedagogik gör det också lättare för barnets föräldrar att arbeta och att kombinera arbets- och familjelivet. Det blir också lättare att ta emot ett nytt arbete, när föräldrarna kan vara säkra på att barnet har en trygg plats inom småbarnspedagogiken. Situationen för föräldrarna på arbetsmarknaden kan numera variera och även förändringar i ordnandet av småbarnspedagogiken måste därmed genomföras flexibelt i enlighet med familjens behov.
4.2.3 Konsekvenser för myndigheterna
När alla barn har samma rätt till småbarnspedagogiken, minskar det administrativa arbetet för dem som ordnar den, eftersom de efter lagändringen inte längre behöver utreda hur omfattande varje barns rätt till småbarnspedagogik ska vara och föräldrarna behöver inte be om utlåtanden av olika myndigheter för att omfattningen ska kunna fastställas. Småbarnspedagogikens omfattning ska grunda sig på barnets behov. Det är dock bra att fortsättningsvis utveckla servicestyrningen inom småbarnspedagogiken och således erbjuda föräldrarna information om de tjänster för barn och familjer som tillhandahålls i kommunen och om målen med småbarnspedagogiken för att främja barnens utveckling och lärande.
Då alla anordnare av småbarnspedagogisk verksamhet har samma skyldighet att ordna småbarnspedagogiken, bidrar detta till att verksamheten blir enhetlig och tillsynsmyndigheternas styrnings- och tillsynsuppgifter underlättas. På basis av den gällande lagen har småbarnspedagogikens omfattning i många kommuner avvägts årligen i samband med budgetberedningen och det har funnits skillnader mellan kommunerna när det gäller i vilken omfattning småbarnspedagogiken tillhandahållits. Det kan också bli lättare att bilda barngrupper då det inte sker så många förändringar i barnens närvaro på grund av variationer i föräldrarnas arbets- eller familjesituationer.
Genom reformen förenklas också behandlingsprocessen vid FPA för ansökningar om stöd för privat vård av barn. FPA behöver inte utreda omfattningen av barnets rätt till småbarnspedagogik då stödet beviljas och inte heller därefter följa upp eventuella förändringar i rätten till småbarnspedagogik. Stödbeloppet behöver inte justeras till exempel om en förälder blir föräldraledig, arbetslös eller pensionär. Också kundernas och kommunernas behov av anvisningar från FPA minskar. I och med reformen behöver de kommuner som inte har begränsat rätten till småbarnspedagogik inte ge utlåtanden om rätten till småbarnspedagogik som heldagsvård enligt 12 § 4 mom. i lagen om småbarnspedagogik. Detta minskar den administrativa bördan också för kommunerna. Reformen bidrar därmed till att minska det administrativa arbetet med stödet för privat vård av barn.
I flera kommuner binds rätten till kommuntillägg eller kommuntilläggets belopp till omfattningen av rätten till småbarnspedagogik. I och med reformen måste kommunerna på nytt besluta om villkoren för kommuntillägg. Samtidigt måste också avtalen mellan kommunerna och FPA om betalningen av kommuntillägget via FPA ses över. Till denna del ökar reformen det administrativa arbetet för kommunerna och FPA som en engångsföreteelse.
4.2.4 Samhälleliga konsekvenser
Att främja deltagandet i småbarnspedagogik av hög kvalitet är en ekonomisk och social investering för framtiden både på nationell och på lokal nivå, vilket har effekt med tanke på såväl enskilda individer och lokalsamhällen som samhället i stort (t.ex. Karila 2016). Kostnadseffektiviteten för småbarnspedagogiken har beräknats vara hög i synnerhet för barnen med svagast socioekonomisk bakgrund. Tidigt stöd i de utsatta barnens miljö inverkar gynnsamt på barnens framtid.
Småbarnspedagogiken är en del av det finländska utbildningssystemet och den finländska utbildningspolitiken och de första stegen mot ett livslångt lärande tas inom den. Småbarnspedagogik av hög kvalitet stöder barnets utveckling, lärande och välbefinnande, främjar jämlikhet i utbildningen och förebygger utslagning på det sätt som konstaterats i avsnitt 4.1 De viktigaste förslagen. Vid sidan om sin utbildningspolitiska uppgift har småbarnspedagogiken också familje-, social-, arbetskrafts- och jämlikhetspolitiska uppgifter. Den är en viktig tjänst för barnen och familjerna och den gör det möjligt för barnets föräldrar att kombinera familj och arbete och stöder föräldrarna i deras fostringsuppgift. Fungerande och universella tjänster inom barnrådgivning och småbarnspedagogik samt långa familjeledigheter har betraktats som centrala faktorer för att födelsetalen i Finland var bland de högsta i Europa ännu vid 2010-talets början. Nu har nativiteten varit på nedåtgående i Finland redan under flera år. Slopandet av begränsningen av rätten till småbarnspedagogik kan fungera som en positiv signal om att barn- och familjepolitiken håller på att utvecklas för dem som planerar att bilda familj.
Småbarnspedagogiken är också av stor betydelse för att barnen ska kunna bilda och ha kamratrelationer och för utvecklingen av den sociala kompetensen. Den understöder också integrationen av barn med invandrarbakgrund.
Utvidgningen av rätten till småbarnspedagogik underlättar föräldrarnas sysselsättning och möjligheten att ta emot kortare anställningar, eftersom barnen har en fortlöpande rätt att delta i småbarnspedagogiken, även om en förälder ibland är arbetslös. Förslaget stöder också jämställdheten mellan kvinnor och män, när båda föräldrarna har samma möjlighet att studera och arbeta. Begränsningen av rätten till småbarnspedagogik och kravet på att behovet av mer omfattande småbarnspedagogik måste påvisas gjorde det svårare i synnerhet för kvinnorna att kombinera arbetet och familjelivet, eftersom valet mellan att förvärvsarbeta och att vårda barnet fortfarande framför allt är ett val för mammorna. Mammor är klart oftare än pappor visstids- eller deltidsanställda.
Enligt Statistikcentralens uppgifter för 2018 är sysselsättningsgraden något högre bland männen än bland kvinnorna. I Finland är sysselsättningsgraden bland kvinnorna dock internationellt sett hög och nära sysselsättningsgraden bland männen, även om man inte ens strävar efter detta. Förhållandet mellan kvinnors och mäns arbetslöshetsgrad har däremot varierat över tid. De senaste åren har arbetslösheten bland männen varit högre än bland kvinnorna. Kvinnor är oftare deltids- eller visstidsanställda än männen. År 2018 arbetade 21,1 procent av de arbetande kvinnorna deltid, medan 10 procent av de arbetande männen arbetade deltid enligt Statistikcentralen. Som orsak till deltidsarbetet uppgav 11,1 procent av kvinnorna att de tog hand om barnen eller andra närstående. För männen var motsvarande andel knappt en procent (0,9 procent). Antalet anställningsförhållanden på deltid har ökat både bland kvinnor och bland män sedan 2000-talets början.
När rätten till småbarnspedagogik begränsades, bedömde man att ändringen skulle minska kommunernas personal inom småbarnspedagogiken vid daghemmen och inom familjedagvården. Dessutom uppskattades att ändringen skulle påverka antalet vikarier och övrig personal. Utvidgningen av rätten till småbarnspedagogik bedöms däremot öka personalmängden i någon mån. Personalen inom småbarnspedagogiken är väldigt kvinnodominerad, varför förslaget torde höja kvinnornas sysselsättning. Propositionen kan också göra det lättare för de anställda att orka med arbetet inom den kvinnodominerade branschen.
Deltagandet i småbarnspedagogiken jämnar ut socioekonomiska skillnader och förebygger utslagning. Enligt Statistikcentralens uppgifter omfattas cirka 119 000 barn av fattigdom i Finland och det är vanligare med fattigdom i barnfamiljer med en försörjare än i familjer med två försörjare. Merparten av ensamförsörjarfamiljerna består av kvinnor och barn och risken för fattigdom är större i de här familjerna. Tillgången till småbarnspedagogik och det stöd som den erbjuder är viktiga för ensamförsörjarfamiljerna. Sysselsättningsläget för ensamförsörjarna, i synnerhet för dem med lägre utbildning, är sämre än för andra. År 2017 var arbetslöshetsgraden bland ensamförsörjare i arbetsför ålder 11,6 procent enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning, medan den var 8,2 procent bland hela befolkningen i arbetsför ålder.
4.2.5 Konsekvenser för företagen
Ändringen bedöms i någon mån påverka verksamheten för de företag som producerar privata tjänster inom småbarnspedagogik. De eventuella ändringarna är positiva. Då begränsningen av rätten till småbarnspedagogik slopas och stöd för privat vård av barn betalas ut till alla familjer till fullt belopp kan det hända att användningen av privat småbarnspedagogik som heldagsvård ökar. Begränsningen av den subjektiva rätten ledde till att en del barn var tvungna att flytta över till den kommunala småbarnspedagogiken, eftersom det inte var ekonomiskt lönsamt att ordna privat småbarnspedagogik som deltidsvård.
Begränsningen av den subjektiva rätten till småbarnspedagogik 2016 har enligt FPA:s statistik minskat det genomsnittliga månatliga beloppet av stödet för privat vård av barn som betalas till producenten av tjänsten, även om klientavgifterna inom den privata småbarnspedagogiken har ökat. År 2015 uppgick det genomsnittliga stöd som betalades till dem som får stöd för privat vård av barn till 220,53 euro (170,90 euro/barn), medan stödet år 2018 uppgick till 193,51 euro (158,06 euro/barn). Dessutom har färre barn varit i privat vård med stöd för privat vård. År 2015 betalades stöd för privat vård för 27 698 barn och år 2018 endast för 23 119 barn. År 2018 var 4 331 barn i vård med den lägre stödnivån.
Användningen av servicesedlar har dock ökat inom småbarnspedagogiken. Detta kan förklara det minskade antalet mottagare av stöd för privat vård och det minskade antalet barn som deltar i småbarnpedagogik med stöd för privat vård. Ökningen av antalet barn inom den privata småbarnspedagogiken har under 2010-talet varit koncentrerad till småbarnspedagogik med servicesedlar, medan antalet barn med stöd för privat vård av barn har börjat minska tydligt.
Redan i den tidigare regeringspropositionen, där den subjektiva rätten till småbarnspedagogik begränsades, konstaterades att det är svårt att förutse hur enskilda familjer kommer att välja, om de kommer att använda sig av den av kommunen ordnade småbarnspedagogiken eller välja att sköta barnen hemma med hjälp av hemvårdsstöd eller med stödet för privat vård i småbarnspedagogik som ordnas av privata serviceproducenter. Till exempel kan det kommuntillägg som kommunen betalar till stödet för privat vård av barn vara av betydelse för om familjerna väljer att anlita en privat tjänst inom småbarnspedagogiken. Återinförandet av helt subjektiv rätt till småbarnspedagogik inverkar på kommuntillägget till stödet för privat vård, eftersom vissa kommuner för närvarande betalar kommuntillägg enligt två olika nivåer beroende av om barnets rätt till småbarnspedagogik är begränsad eller inte.