2.1
Lagen om Forststyrelsens jakt- och fiskeövervakning
Enligt 1 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning är syftet med jakt- och fiskeövervakning att främja och övervaka att de av statens områden som är i Forststyrelsens besittning används lagenligt och att förebygga och, i den omfattning det ingår i jakt- och fiskeövervakningen, utreda brott i anslutning till detta.
Enligt 2 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning avses med jakt- och fiskeövervakning
1) tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna om jakt, fiske, naturskydd, behandling av vilda djur, uppgörande av öppen eld och nedskräpning,
2) tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna om förebyggande av terrängtrafikens negativa effekter med tanke på naturnäringarna, naturen och ett allmänt nyttjande av naturen för rekreation samt något annat allmänt intresse och om rätten att färdas i terrängen med motordrivna fordon,
3) tillsynen över efterlevnaden av sjötrafikbestämmelserna om skydd för fisket och andra näringar, naturen och ett allmänt nyttjande av naturen för rekreation samt något annat allmänt intresse,
4) tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna om skjutvapen och skjutförnödenheter, på det sätt som föreskrivs i skjutvapenlagen (1/1998).
I jakt- och fiskeövervakningen ingår dessutom bevakning av statens områden och övriga egendom som är i Forststyrelsens besittning. Jakt- och fiskeövervakningen omfattar ändå inte tillsyn över att lagen om verkställighet av Europeiska gemenskapens gemensamma fiskeripolitik (1139/1994) och bestämmelser som utfärdats med stöd av den iakttas.
Enligt 3 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning finns för jakt- och fiskeövervakningen vid Forststyrelsens enhet för offentliga förvaltningsuppgifter jakt- och fiskeövervakare som är anställda i tjänsteförhållande. Behörighetsvillkor för en tjänst som jakt- och fiskeövervakare är grundexamen för polis och förtrogenhet med jakt- och fiskeövervakning. Den som utnämns till en sådan tjänst ska ha oklanderliga levnadsvanor. Jakt- och fiskeövervakaren har ett tjänstetecken som anger tjänsteställningen.
I 4 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning finns det bestämmelser om principerna för jakt- och fiskeövervakning. Jakt- och fiskeövervakningsuppdragen ska utföras sakligt, opartiskt och på ett sätt som främjar försonlighet. Ett uppdrag får inte medföra större skada eller olägenhet än vad som är nödvändigt för att övervakningen ska kunna utföras. Uppdraget ska vara motiverat i förhållande till hur viktig och brådskande övervakningen är samt till övriga omständigheter som inverkar på helhetsbedömningen av situationen. Jakt- och fiskeövervakaren ska i första hand genom råd, uppmaningar och befallningar försöka få den som är föremål för övervakningen att följa lagen. Jakt- och fiskeövervakaren kan avstå från en åtgärd, om slutförandet av den kan medföra följder som är oskäliga med hänsyn till frågans betydelse och det resultat som eftersträvas. Jakt- och fiskeövervakaren ska vid utförande av ett jakt- och fiskeövervakningsuppdrag ha med sig sitt tjänstetecken och visa upp det vid behov eller på begäran.
Enligt 5 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning ska jakt- och fiskeövervakaren omedelbart om en person blir föremål för åtgärder som riktar sig mot personens frihet, upplysa denna person om vad åtgärden grundar sig på. Grunden för andra åtgärder ska uppges så snart det är möjligt utan att åtgärden äventyras.
Enligt 6 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning har en jakt- och fiskeövervakare vid fullgörandet av ett enskilt jakt- och fiskeövervakningsuppdrag rätt att stoppa en person och ett fordon och att få veta personens eller förarens och passagerarnas namn, personbeteckning, eller om sådan saknas, födelsedatum och nationalitet samt var de kan anträffas. En jakt- och fiskeövervakare har rätt att gripa en person som vägrar lämna uppgifter som behövs för utredandet av identiteten eller som lämnar sannolikt falska uppgifter. En person får också gripas när det är nödvändigt för att hindra att ett grovt brott mot bestämmelserna om jakt- och fiskeövervakning fortsätter och gripandet är ett tvångsmedel som står i proportion till gärningen. Den som har gripits ska friges så snart behövliga uppgifter erhållits eller när det inte längre finns någon risk för brott mot bestämmelserna. Personen i fråga ska dock friges senast sex timmar efter gripandet eller överlämnas till polisen utan ogrundat dröjsmål.
Enligt 7 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning har jakt- och fiskeövervakaren rätt, när en person grips eller ett fordon stoppas i enlighet med 6 §, att kroppsvisitera den som åtgärden gäller och granska fordonet, om det är nödvändigt för att säkerställa att personen inte medför eller fordonet inte innehåller vapen, föremål eller ämnen med vilka människor kan utsättas för fara eller naturen orsakas betydande skada.
Enligt 9 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning har en jakt- och fiskeövervakare rätt att vid en säkerhetsvisitation som avses i 7 § vid behov frånta den som visiteras skjutvapen och skjutförnödenheter samt andra farliga föremål och ämnen. Egendomen ska återlämnas till innehavaren efter visitationen, om inte han eller hon med hänsyn till sitt berusnings- eller sinnestillstånd eller andra omständigheter med fog kan misstänkas orsaka överhängande fara för människor eller betydande skada för naturen och om det inte enligt lag finns något annat hinder för återlämnandet.
Egendom som avses i 1 mom. och som inte kan återlämnas till innehavaren ska utan ogrundat dröjsmål, dock senast inom sju dygn från fråntagandet, överlämnas till polisen för åtgärder enligt polislagen (872/2011) eller, i fråga om skjutvapen och skjutförnödenheter, enligt skjutvapenlagen.
En jakt- och fiskeövervakare har i enlighet med lagen om fiske (286/1982) rätt att ta hand om de fångstredskap som använts vid olovligt fiske, den båt eller övriga farkost från vilken fångsten bedrivits och den olagliga fångsten eller att i fråga om dem vidta andra åtgärder enligt lagen om fiske. En jakt- och fiskeövervakare har med stöd av jaktlagen (615/1993) rätt att ta ett fångstredskap som använts för olovlig jakt i förvar eller göra det funktionsodugligt. Jakt- och fiskeövervakaren har dessutom rätt att ta hand om vilt som jagats olovligen och enligt jaktlagen ska dömas förverkat till staten.
En jakt- och fiskeövervakare har rätt att i enlighet med 133 § i naturvårdslagen (9/2023) ta hand om föremålet för eller hjälpmedlet vid ett naturskyddsbrott eller grovt naturskyddsbrott som avses i 130 § i naturvårdslagen eller en naturskyddsförseelse som avses i 131 § i den lagen. Jakt- och fiskeövervakaren har dessutom rätt att ta hand om ett sådant föremål för ett brott som enligt naturvårdslagen ska dömas förverkat till staten. Ett omhändertaget föremål för ett brott, med undantag för bytet, och hjälpmedlet vid brottet ska överlämnas till polisen utan ogrundat dröjsmål, dock senast sju dygn från omhändertagandet.
I 10 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning finns det bestämmelser om användning av maktmedel. Om en jakt- och fiskeövervakare hindras från att utföra ett tjänsteuppdrag som avses i denna lag kan jakt- och fiskeövervakaren begära handräckning av polisen eller gränsbevakningsväsendet. Om handräckning inte går att få av polisen eller gränsbevakningsväsendet inom en tid som är skälig med tanke på omständigheterna, får jakt- och fiskeövervakaren för att kunna fullgöra ett enskilt jakt- och fiskeövervakningsuppdrag, med hänsyn till hur viktigt och brådskande uppdraget är och hur farligt motståndet är, i den mån det behövs och som helhet bedömt kan anses försvarligt använda maktmedel för att bryta ner motstånd, gripa en person och avlägsna ett hinder.
Om det är nödvändigt att använda maktmedel ska de endast användas i en sådan omfattning och så länge som det krävs för fullgörandet av jakt- och fiskeövervakningsuppdraget. Innan maktmedel används ska jakt- och fiskeövervakaren om situationen medger ge den som är föremål för övervakningsåtgärden en varning om att maktmedel kommer att användas, om denna person inte annars avstår från en lagstridig åtgärd eller inte följer jakt- och fiskeövervakarens råd, uppmaningar eller befallningar. Bestämmelser om ansvarsfrihetsgrunderna i fråga om straffansvar finns i 4 kap. 6 § 3 mom. i strafflagen och bestämmelser om grunderna för lindring av straffansvar i 7 §.
Enligt 11 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning har en jakt- och fiskeövervakare rätt att i ett enskilt jakt- och fiskeövervakningsuppdrag röra sig på annans mark- och vattenområde till fots, på skidor och med Forststyrelsens fordon samt att utöva sina befogenheter enligt denna lag, om den som är föremål för övervakningen försöker hindra att uppdraget fullföljs genom att fly eller annars avlägsna sig från ett område i Forststyrelsens besittning eller genom att bryta mot eller göra sig redo att bryta mot bestämmelserna i 2 § 1 mom. på ett sådant sätt att följden av gärningen framträder eller sannolikt skulle framträda på Forststyrelsens område. Jakt- och fiskeövervakaren ska likväl undvika att röra sig på gårdsområden och därmed jämförbara områden som reserverats för ett särskilt ändamål, om det inte finns något tvingande skäl att röra sig där med anledning av ett uppdrag.
Enligt 13 § i lagen om jakt- och fiskeövervakning ska en jakt- och fiskeövervakare göra en summarisk förundersökning enligt 11 kap. 2 § i förundersökningslagen (805/2011) för att utreda ett brottmål som avses i denna lag, om ärendet är enkelt och klart och gärningen enligt allmän straffpraxis inte kan förutses medföra strängare straff än böter. I fråga om förundersökning gäller vad som särskilt föreskrivs om den.
Om en undersökning kräver mer ingående åtgärder än summarisk förundersökning eller förutsätter att någon anländer till ett särskilt förhör eller om det har varit nödvändigt att ta till maktmedel vid övervakningen, ska undersökningen utan dröjsmål överföras till polisen. Jakt- och fiskeövervakaren ska dock ta hand om de åtgärder som är nödvändiga för att förundersökningen ska kunna inledas och tryggas.
I lagen om jakt- och fiskeövervakning föreskrivs förutom om ovannämnda befogenheter bland annat i 8 § om jakt- och fiskeövervakarens rätt att utföra utandningsprov samt i 14 § om rätt att förelägga en ordningsbot och utfärda ett straffyrkande.
2.2
Lagen om fiske
Enligt 99 § i lagen om fiske utövas tillsynen över efterlevnaden av lagen om fiske av polisen, gränsbevakningsväsendet, de fiskerimyndigheter som avses i 19 § i lagen om fiske, de tjänstemän vid Forststyrelsen som har i uppdrag att sköta fiskeriärenden, enligt 103 § godkända fiskeövervakare med fullmakt enligt 107 § samt i vatten vid riksgränsen, på Finlands territorialvatten och i Finlands ekonomiska zon av Tullen.
Enligt 99 § 2 mom. i lagen om fiske finns dessutom i lagen om jakt- och fiskeövervakning (1157/2005) bestämmelser om fiskeövervakningen på de av statens vattenområden som är i Forststyrelsens besittning.
Enligt 99 § 3 mom. i lagen om fiske är en fiskeövervakare dock inte behörig att övervaka efterlevnaden av Europeiska unionens lagstiftning om den gemensamma fiskeripolitiken för kommersiellt fiske eller av den nationella lagstiftning som genomför den.
Enligt 108 § i lagen om fiske har de myndigheter som avses i 99 § rätt att granska att fiskeredskap, fångstredskap och fångst som befinner sig i vattnet eller i ett färdmedel som används för fiske eller på stranden överensstämmer med gällande bestämmelser och föreskrifter. De har också rätt att inspektera transport- och lagerutrymmen där fisk eller kräftor förvaras. Inspektionen får dock inte utsträckas till utrymmen som används för boende av permanent natur, om inte detta är nödvändigt för att utreda de omständigheter som inspektionen gäller och det finns grundad anledning att misstänka att någon gjort sig skyldig till ett brott som avses i 48 a kap. 2 eller 4 § i strafflagen (39/1889).
En fiskeövervakare har rätt att granska att fiskeredskap, fångstredskap och fångst som befinner sig i vattnet, i ett färdmedel som används för fiske eller på stranden överensstämmer med gällande bestämmelser och föreskrifter. Granskningen får dock inte utsträckas till utrymmen som används för boende av permanent natur. De myndigheter och fiskeövervakare som avses i 99 § har rätt att granska om en person som bedriver fiske har rätt till fisket i fråga. Ett granskat fångstredskap ska förses med uppgift om granskarens namn och med dennes kontaktuppgifter.
2.4
Bedömning av nuläget
För närvarande finns sammanlagt 13 stycken jakt- och fiskeövervakare. Den genomsnittliga storleken på det område en jakt- och fiskeövervakare övervakar är cirka en miljon hektar. Övervakningsområdena är omfattande och avlägset belägna och därför är det besvärligt att övervaka användningen av dem, speciellt med tanke på det begränsade antalet jakt- och fiskeövervakare.
Verksamhetsmiljön för jakt- och fiskeövervakning har förändrats sedan lagen om jakt- och fiskeövervakning stiftades. Efterfrågan på jakt- och fisketillstånd som beviljas till statens marker har ökat samtidigt som vandring, friluftsliv och annan vistelse i naturen har ökat. Samtidigt ökar naturligtvis behovet av jakt- och fiskeövervakning. Polisens resurser är koncentrerade till städer och tätorter och därför har betydelsen av jakt- och fiskeövervakarnas verksamhetsförutsättningar vuxit i glesbygden.
Utvecklingen av lagstiftningen om jakt och fiske medför nya behov av tillsyn. Exempel på detta är den ökande skyldigheten att göra fångstanmälan, fångstkvoter och andra fångstbegränsningar som säkerställer att vilt- och fiskresurserna nyttjas på ett hållbart sätt. Dessutom har skyddet av hotade och fridlysta arter effektiviserats till exempel genom påföljdsbestämmelser. De här reformerna är viktiga, men samtidigt måste efterlevnaden av lagstiftningen övervakas. Tillsynsmyndigheternas befogenheter är i nuläget inte tillräckliga.
Vid jakt och fiske sätts bytet eller fångsten i allmänhet i en ryggsäck, väska eller kasse. Tillsynsmyndigheterna har ändå inte rätt att kontrollera en persons packning, även om denne fått byte eller fångst. Inte ens polisen kan utan brottsmisstanke utföra en kroppsvisitation för att undersöka vad den visiterade personen har i sina medhavda saker. Därför finns ingen faktisk möjlighet att kontrollera bytet eller fångsten, vilket är problematiskt med tanke på jakt- och fiskeövervakningens trovärdighet. I 108 § i lagen om fiske finns bestämmelser om tillsynsmyndigheternas och fiskeövervakarnas gransknings- och inspektionsrätt, men bestämmelserna möjliggör endast granskning av fångst som befinner sig i vattnet, i ett färdmedel som används för fiske eller på stranden, och under vissa förutsättningar inspektion av transport- och lagerutrymmen. I lagen om jakt- och fiskeövervakning eller i jaktlagen finns inte motsvarande bestämmelser.
Enligt 13 § 2 mom. i lagen om jakt- och fiskeövervakning ska jakt- och fiskeövervakaren ta hand om de åtgärder som är nödvändiga för att förundersökningen ska kunna inledas och tryggas. Enligt detaljmotiveringen till bestämmelsen omfattar åtgärderna också att vid behov spärra av den plats eller det område där gärningen har begåtts. I lagen om jakt- och fiskeövervakning föreskrivs dock inte tydligt på lagnivå om rätten att spärra av den plats eller det område där gärningen har begåtts och inte heller på annat sätt om befogenheter att trygga förundersökningen.
Med tanke på tryggandet av förundersökningen är det viktigt att platsen där gärningen begåtts inte rörs eller att bevis på annat sätt förstörs. I samband med jaktbrott kan telefoner, hundpejl, gps-anordningar, viltkameror och annan teknisk utrustning användas. Ofta innehåller utrustningen information som är av väsentlig betydelse för förundersökningen. Uppgifterna kan utplånas från dessa, och därför kan ett kortvarigt omhändertagande av utrustningen i samband med att en person grips vara nödvändigt för att trygga förundersökningen. I nuläget har jakt- och fiskeövervakaren inte möjlighet att omhänderta utrustningen.
Enligt principen inom jakt- och fiskeövervakningen ska jakt- och fiskeövervakaren i första hand genom råd, uppmaningar och befallningar försöka få den som är föremål för övervakningen att följa lagen. I lagen om jakt- och fiskeövervakning föreskrivs dock inte om jakt- och fiskeövervakarens rätt att ge befallningar eller om sanktioner vid underlåtenhet att iaktta befallningar. Detta kan anses vara en betydande brist.