1.1
Lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner
3 §.Konjunkturbuffert. Det föreslås att paragrafens 1 mom. ändras så att konjunkturbufferten kan uppgå till högst ett belopp som motsvarar utgifterna för en arbetslöshetsgrad på 6,0 procentenheter. Genom höjningen av maximibeloppet för konjunkturbufferten försöker man minska behovet av att ändra beloppet för arbetslöshetsförsäkringspremierna och således uppnå en så stabil premienivå som möjligt.
För närvarande kan maximibeloppet för konjunkturbufferten överskridas undantagsvis en gång under tre år i en situation där ekonomin förväntas gå in i en lågkonjunktur och det kan bedömas att oförändrade avgifter eller en liten sänkning av avgifterna leder till en jämn utveckling för arbetslöshetsförsäkringspremierna. Det föreslås att 2 mom. ändras så att arbetslöshetsförsäkringspremierna i syfte att trygga en jämn premieutveckling kan fastställas så att maximibeloppet för buffertens tillgångar enligt prognosen i fortsättningen kan överskridas två gånger under tre år i stället för en gång så som för närvarande. Utgångspunkten vid fastställandet av arbetslöshetsförsäkringspremierna ska fortfarande vara att premierna inte får fastställas till ett så stort eller litet belopp att maximibeloppet för bufferten överskrids enligt de bedömningar från finansministeriet som är tillgängliga när premierna fastställs.
På samma sätt som för närvarande ska buffertens tillgångar kunna överskridas tillfälligt t.ex. i en situation där en lång gynnsam utveckling inom ekonomin och sysselsättningen förväntas vända nedåt inom den närmaste framtiden, om t.ex. en nedgång i den ekonomiska utvecklingen redan börjat i Finlands jämförelseländer eller den ekonomiska utvecklingen har varit oväntad i Finland. Utvidgandet av möjligheten att tillfälligt överskrida bufferten har också som syfte att medföra stabilitet i premierna. Dessutom kan man vid överskridning av buffertens tillgångar beakta arbetslöshetsförsäkringspremiernas relativt låga nivå vid historisk jämförelse.
Till 2 mom. föreslås det dessutom att det fogas en mening enligt vilken maximibeloppet för buffertens skuld dock kan vara 300 miljoner euro större än det belopp som motsvarar utgifterna för en arbetslöshetsgrad på 6,0 procentenheter. Genom tillägget blir det möjligt att för utjämning av premienivån använda en konjunkturbuffert som uppvisar skuld i samma utsträckning som när bufferten uppvisar ett överskott.
12 a §.Begränsningar av premiebetalningsskyldigheten. Det föreslås att beloppet i 1 mom. 3 punkten ändras enligt 2020 års indexnivå.
12 b §.Justering med lönekoefficient. Det föreslås att det till 1 mom. fogas ett omnämnande av det belopp som anges i 3 § 2 mom.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att de belopp som anges i lagen i fortsättningen motsvarar indexnivån för 2020.
18 §.Arbetslöshetsförsäkringspremiernas belopp. Det föreslås att i 1 mom. föreskrivs om arbetslöshetsförsäkringspremien för 2020 och om de gränser för lönebelopp som ska tillämpas 2020. Praxis i fråga om justeringen av gränserna för lönebelopp ändrades genom lag 970/2013 så att lönebeloppen i lagen ändras så att de motsvarar lönekoefficienten för föregående år. När premierna för 2020 fastställs höjs gränsen för lönebelopp med den lönekoefficient som ska tillämpas 2019.
Det föreslås att löntagares och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremier ändras så att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie sänks med 0,25 procentenheter och att arbetsgivares genomsnittliga arbetslöshetsförsäkringspremie på motsvarande sätt sänks med 0,24 procentenheter. Förslaget innebär att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie sänks från 1,50 procent till 1,25 procent och att arbetsgivares genomsnittliga arbetslöshetsförsäkringspremie i motsvarande utsträckning sänks från 1,50 procent till 1,26 procent. Arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie föreslås uppgå till 0,45 procent av lönebeloppet upp till 2 125 500 euro och 1,70 procent för den överskjutande delen av lönen. Den totala summan i fråga om arbetslöshetsförsäkringspremien sjunker med 0,49 procentenheter jämfört med 2019 års nivå. Enligt Sysselsättningsfondens beräkning, som har gjorts utifrån finansministeriets ekonomiska prognoser, kommer resultatet för 2020 i och med den föreslagna arbetslöshetsförsäkringspremien att uppvisa ett överskott på cirka 213 miljoner euro. Fondens konjunkturbuffert skulle således uppgå till cirka 1 662 miljoner euro i slutet av 2020. Konjunkturbuffertens maximibelopp uppgår till ca 1 871 miljoner euro.
I 2 mom. föreslås det bestämmelser om löntagarpremier för delägare i företag och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag. Arbetslöshetsförsäkringspremierna för delägare ska enligt 14 och 16 § i lagen bestämmas så att de motsvarar finansieringen av de förmåner som delägarna är berättigade till. När arbetslöshetsförsäkringspremierna för delägare bestäms beaktas därmed inte den finansieringsandel som Sysselsättningsfonden betalar till arbetslöshetskassorna för finansiering av förmåner, och inte heller det belopp som betalas till statskontoret för finansiering av pensioner. För 2020 föreslås det att löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag är 0,65 procent av lönen och arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för delägare i företag 0,45 procent av lönen.
I 3 mom. föreslås bestämmelser om arbetslöshetsförsäkringspremien för statliga affärsverk. Enligt 12 § 2 mom. i den gällande lagen har också statliga affärsverk som omfattas av lagen om statliga affärsverk (1062/2010) skyldighet att betala arbetslöshetsförsäkringspremie. När premien bestäms beaktas de finansieringsandelar som Sysselsättningsfonden betalat till arbetslöshetskassorna och Utbildningsfonden samt Sysselsättningsfondens förvaltningskostnader. För 2019 föreslås arbetslöshetsförsäkringspremien för statliga affärsverk vara 0,45 procent av lönen för ett lönebelopp upp till 2 125 500 euro och 0,99 procent för den överskjutande delen av lönen.
I 4 mom. föreslås bestämmelser om arbetslöshetsförsäkringspremien för universitet. Enligt 11 § i lagen om införande av universitetslagen (559/2009) omfattas anställda som är födda före 1980 av statens pensionsskydd. För deras del används inte arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie för finansiering av pension som intjänas under arbetslöshetstiden. Av denna anledning föreslås det i enlighet med försäkringsprincipen att universitetens premie ska vara lägre än den allmänna arbetslöshetsförsäkringspremien. Arbetslöshetsförsäkringspremien för universitet föreslås 2020 uppgå till 0,45 procent av lönen för ett lönebelopp upp till 2 125 500 euro och 1,21 procent för den överskjutande delen av lönen.
Det föreslås att gränserna för lönebeloppen i 5 mom. ska höjas med den lönekoefficient som tillämpas 2019. I övrigt motsvarar paragrafen gällande lag.
24 §.Betalningsskyldighet. Den gräns för lönebelopp som nämns i det inledande stycket i 1 mom. ändras så att den motsvarar den lönekoefficient som tillämpas 2019.
Paragrafens 1 och 2 punkt motsvarar gällande lag.
24 a §.Självriskpremiens belopp. Det föreslås att de gränser för lönebeloppen som föreskrivs i 3 mom. ändras så att de motsvarar den lönekoefficient som ska tillämpas 2019.