7.1
Lagen om ett positivt kreditupplysningsregister
6 §.Uppgifter om krediter.
Den felaktiga hänvisningen i paragrafens inledande stycke till i 7–15 § avsedda uppgifter korrigeras till en hänvisning till i 7–13 § avsedda uppgifter. Ändringen är nödvändig eftersom de uppgifter om kreditsökandens eller gäldenärens inkomster som avses i lagens 14 § och de uppgifter om frivilligt kreditförbud som avses i 15 § inte är i 6 § avsedda uppgifter om krediter. Samma sak gäller också i den föreslagna 13 a § avsedda uppgifter som kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter.
7 §.Uppgifter som registreras som basuppgifter om krediten.
Det föreslås att till paragrafens
1 mom.
fogas en
ny 10 punkt
, enligt vilken som basuppgifter om krediten ska också registreras uppgift om huruvida det är fråga om en annan kredit än en konsumentkredit. Samtidigt blir den nuvarande 10–12 punkten 11–13 punkten. I 1 mom.
7 punkten
föreslås samtidigt en språklig precisering, som endast gäller den finska språkdräkten. Enligt den gällande lagen ska det i fråga om konsumentkrediter meddelas huruvida det är fråga om en kredit som omfattas av 7 eller 7 a kap. i konsumentskyddslagen samt huruvida det är fråga om en nyttighetsbunden kredit. I fråga om alla gamla krediter går det dock inte med skäliga åtgärder att få information om huruvida krediten har beviljats med stöd av 7 eller 7 a kap. i konsumentskyddslagen. Av denna orsak har man låtit bli att meddela denna uppgift i fråga om flera krediter genom att åberopa skälighetsklausulen i 19 § 1 mom. I registret är det dock nödvändigt att kunna skilja konsumentkrediter och andra krediter från varandra, eftersom en del myndigheter har rätt att få uppgifter om endast konsumentkrediter. Genom den uppgift som föreslås i 10 punkten kan man på ett mera tillförlitligt sätt skilja andra krediter från konsumentkrediter.
Det föreslås att nya
3–5 mom.
fogas till paragrafen. Samtidigt blir det nuvarande 3 och 4 mom. 6 och 7 mom. De föreslagna nya momenten baserar sig på statsrådets förordning om vissa uppgifter som ska registreras i det positiva kreditupplysningsregistret (811/2022). Förordningens 1 § innehåller närmare bestämmelser om kreditens ändamål enligt 7 § 2 mom. 1 punkten i lagen. I de ändamål med en engångskredit som föreskrivs i förordningen ingår också den uppgift som nämns i förslaget till ny 1 mom. 10 punkt. Med stöd av lagens 33 § får närmare bestämmelser om bl.a. de tekniska och innehållsmässiga detaljerna i fråga om de i 7 § avsedda uppgifter som registreras i det positiva kreditupplysningsregistret utfärdas genom förordning av statsrådet. Förordningens 1 § ger mera detaljerad information om ändamålen med fysiska personers engångskrediter och samtidigt kan den avslöja information om detaljer som omfattas av skyddet för privatlivet särskilt i kombination med andra uppgifter. Av denna orsak föreslås det att innehållet i förordningens 1 § lyfts in i lagen för att beakta att i propositionens motivering till lagstiftningsordning granskas den konstitutionella bedömningen av kreditupplysningar (se närmare avsnitt 12). I förordningens 1 § 1 mom. uppräknas ändamålen tämligen detaljerat, fast de inte ger närmare information om ändamålet med en konsumentkredit när det inte är fråga om en bostadskredit eller en konsumentkredit för förvärv av ett trafikmedel. Sålunda avslöjar uppgifterna t.ex. inte om det är fråga om en kredit som tagits för att täcka hälso- och sjukvårdsutgifter. Med förordningens noggrannhet är uppgiften om ändamålet med en engångskredit dock nödvändig för kreditgivarens bedömning i anslutning till beviljandet av kredit, eftersom den kan ge kreditgivaren anledning att begära tilläggsuppgifter som behövs för bedömning av de risker som hänför sig till beviljandet av kredit.
Enligt paragrafens nya
3 mom.
ska som ett i 2 mom. 1 punkten avsett ändamål med en engångskredit i det positiva kreditupplysningsregistret registreras något av följande: 1) bostadskredit, 2) bostadskredit för förvärv av en första bostad, 3) bostadskredit för förvärv av en fritidsbostad, 4) bostadskredit för förvärv av en placeringsbostad, 5) studielån, 6) konsumentkredit för förvärv av ett trafikmedel, 7) annan konsumentkredit, 8) kredit för näringsverksamhet, 9) annan kredit.
Med avvikelse från vad som föreskrivs i 3 mom. anges enligt paragrafens nya
4 mom.
som ändamål med en fordran som avses i 17 § borgensfordran på studielån.
I paragrafens nya
5 mom.
preciseras vad som avses med bostadskredit och trafikmedel. Enligt det avses med bostadskredit i 3 mom. 1–4 punkten en i 7 a kap. 3 § 1 mom. 2 punkten i konsumentskyddslagen (38/1978) avsedd bostadskredit och dessutom en sådan konsumentkredit för renovering av en bostadslägenhet, en bostadsfastighet eller ett bostadshus där andelar i en sammanslutning som ger rätt att besitta en bostadslägenhet, en bostadsfastighet eller nyttjanderätten till en fastighet inklusive byggnader lämnas som säkerhet för krediten. Med trafikmedel avses i 3 mom. 6 punkten ett trafikmedel som ska registreras i det trafik- och transportregister som avses i lagen om transportservice (320/2017), inklusive eventuell tilläggsutrustning.
13 a §.Uppgifter om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter.
Det föreslås att till lagen fogas en
ny 13 a §
, där det föreskrivs om de uppgifter om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter som ska registreras i det positiva kreditupplysningsregistret och som överförs till registret från bostadsdatasystemet. Paragrafen innehåller en detaljerad och uttömmande förteckning över de uppgifter som ska överföras. I
det inledande stycket i 1 mom.
begränsas överföringen av uppgifter till att gälla endast sådana aktiegrupper, dvs. aktielägenheter, till vilka hänför sig ansvar för krediter som bolaget lyft enligt uppgifterna i bostadsdatasystemet. Om inget ansvar för en kredit som bolaget lyft hänför sig till en aktiegrupp, överförs inga uppgifter om den aktiegruppen från bostadsdatasystemet till det positiva kreditupplysningsregistret. Uppgifterna överförs separat för varje aktieägare och registreras enligt aktieägare i det positiva kreditupplysningsregistret. I enlighet med lagens 4 § överförs uppgifter endast till den del som aktieägarna är fysiska personer. Exempelvis uppgifter som hänför sig till aktiegrupper som ägs av aktiebolag överförs inte.
Enligt
1 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret bolagets företags- och organisationsnummer. Uppgift används för att specificera objektet när uppgifter som kreditansvaret presenteras för den registrerade i registrets e-tjänst samt när de myndigheter som använder registret sköter sina lagstadgade uppgifter. Bolagets företags- och organisationsnummer lämnas inte ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten.
Enligt
2 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret aktiegruppens aktiegruppsbeteckning, som använts i bostadsdatasystemet. Det är fråga om en aktiegruppspecifik individuell och permanent teknisk identifieringsuppgift, som specificerar aktiegruppen men inte hänför den till ett visst bolag eller en viss aktielägenhet. Uppgiften är nödvändig för att sköta registerföringsuppgifterna i anslutning till det positiva kreditupplysningsregistret och den används endast för att tekniskt specificera aktiegruppen i det positiva kreditupplysningsregistret. Med hjälp av uppgiften säkerställs t.ex. att uppdateringsuppgifter som fås ur bostadsdatasystemet hänförs till rätt aktiegrupp i det positiva kreditupplysningsregistret. Aktiegruppsbeteckningen lämnas inte ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten.
Enligt
3 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret aktielägenhetens nummer eller beteckning. Med aktielägenhet avses enligt 1 kap. 3 § i aktiebolagslagen en sådan lägenhet och annan del av en byggnad eller fastighet som aktierna medför rätt att besitta. Aktielägenheter kan vid sidan av bostadslägenheter och affärslokaler vara t.ex. garagen och lagerlokaler. Bestämmelserna om aktielägenheter tillämpas även på ett obebyggt utrymme som en aktieägare besitter på grund av aktien, t.ex. en parkeringsplats (RP 24/2009 rd, s. 51). Uppgiften används på samma sätt som bolagets företags- och organisationsnummer för att specificera objektet när uppgifter om kreditansvaret presenteras för den registrerade i registrets e-tjänst. I en situation där den registrerade har flera aktiegrupper i samma husbolag, skulle det vara mycket besvärligt för den registrerade att kontrollera uppgifterna i registrets e-tjänst, om inte besittningsobjekten skulle presenteras specificerade på ett entydigt och för den registrerade begripligt sätt. På samma sätt som andra uppgifter som gäller bolaget eller aktiegruppen lämnas inte heller aktielägenhetens nummer eller beteckning ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten.
Enligt
4 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret ägarens ägarandel i aktiegruppen och antalet ägare. Uppgift om ägarens ägarandel och antalet ägare behövs för att sluta sig till på vilket sätt det sammanlagda beloppet av det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen fördelar sig mellan aktiegruppens ägare. Aktielägenheternas olika delägare kan ha olika stora ägarandelar i aktiegruppen. Uppgiften om ägarandel och antalet ägare lämnas ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten och den utnyttjas också av de myndigheter som använder registret.
Enligt
5 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret det sammanlagda beloppet av det primära kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen och datum för beräkningen av det. Bestämmelser om bolagets skyldighet att lämna tekniska och ekonomiska uppgifter om besittningsobjekt finns i 17 a § 1 mom. i lagen om ett bostadsdatasystem. Enligt det ska uppgifterna uppdateras i bostadsdatasystemets besittningsobjektsregister minst en gång om året, inom en månad efter det att den ordinarie bolagsstämma avslutades, samt utan dröjsmål vid begäran av en aktör som har rätt att begära disponentintyg. Dessutom ska uppgifterna alltid uppdateras efter bolagsstämmobeslut som påverkar beloppet av vederlagen, efter ändringar av aktiegruppen, samt när aktiegruppens ägare gör en betalning som avviker från betalningsprogrammet. Uppgifterna om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter är alltså inte realtida i bostadsdatasystemet på samma sätt som de uppgifter som kreditgivarna anmäler till det positiva kreditupplysningsregistret. Det faktiska beloppet av kreditansvaret har kunnat minska efter den sista anmälan. Därför behövs för det positiva kreditupplysningsregistret inte bara uppgift om beloppet av det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen utan också uppgift om vilken tidpunkt som uppgiften gäller. I princip antecknas i registret sista beräkningsdatum som fåtts ur bostadsdatasystemet och som täcker de ändringar i beloppet av kreditansvaret som anmälts till och med det datumet. De uppgifter som avses i punkten lämnas ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten och de utnyttjas också av de myndigheter som använder registret.
Enligt
6 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret det sammanlagda beloppet av det kapitalvederlag som hänför sig till aktiegruppen och datum för när skyldigheten att betala vederlaget börjat eller börjar gälla. Med datum för när skyldigheten börjat eller börjar gälla avses den tidpunkt från och med vilken kapitalvederlaget enligt anmälan till bostadsdatasystemet börjar tas ut till det aktuella beloppet. Datumet uttrycker den tidpunkt från och med vilken beloppet av kapitalvederlaget har setts över oberoende av om beloppet av kapitalvederlaget då de facto har ändrats jämfört med tidigare. Beslut om kapitalvederlagen fattas oftast en gång per år i samband med den ordinarie bolagsstämman, och det är möjligt att man då fastställer att kapitalvederlaget ska vara lika stort som tidigare. I en sådan situation är det möjligt att bolaget anmäler det nya datumet för när skyldigheten att betala vederlaget börjat eller börjar gälla som bolagsstämman beslutat om till bostadsdatasystemet trots att beloppet av vederlagen förblir oförändrat. Av datumet för när skyldigheten att betala vederlaget börjat eller börjar gälla kan man således inte sluta sig till när beloppet av kapitalvederlaget senast har ändrats, utan när beloppet senast har setts över. Av detta datum kan man således oftast också sluta sig till när beloppet av kapitalvederlaget kommer att ses över nästa gång. De uppgifter som avses i punkten lämnas ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten och de utnyttjas också av de myndigheter som använder registret.
Enligt
7 punkten
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret uppgift om upphörande av det primära kreditansvar som aktieägaren ansvarar för i fråga om aktiegruppen. Tidpunkten motsvarar inte nödvändigtvis exakt det datum då kreditansvaret de facto har upphört, utan den uttrycker den tidpunkt då kreditansvaret har upphört enligt anmälan till bostadsdatasystemet. Utöver att kreditansvaret kan upphöra när det har betalats för aktiegruppen i fråga, kan det också upphöra när aktieägaren byts ut, även med anledning av aktieägarens död. Uppgiften om upphörande av kreditansvar samlas in till det positiva kreditupplysningsregistret för skötseln av registerföringsuppgifterna och för avförande av uppgifter om ett visst kreditansvar ur registret på det sätt som föreslås i 32 § 6 punkten. Uppgiften om kreditansvar tas helt och hållet bort från kreditupplysningsrapporten när det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen upphör, så uppgiften lämnas inte ut till kreditgivarna. I händelse av aktieägarens död lämnas ur registret på samma sätt som i nuläget ut endast uppgift om att personen avlidit. Dessutom utnyttjar de myndigheter som använder registret uppgiften om upphörande av kreditansvaret.
Enligt
2 mom.
registreras i det positiva kreditupplysningsregistret bolagets namn och hemort som förts in i företags- och organisationsdatasystemet. Uppgifter om namn och hemort fås direkt ur företags- och organisationsdatasystemet. På samma sätt som uppgiften om FO-nummer används även dessa uppgifter endast för att specificera objektet när uppgifter om kreditansvaret presenteras för den registrerade i e-tjänsten. Uppgifterna lämnas inte ut med kreditupplysningsrapporten.
I
3 mom.
föreskrivs det om rätt för Inkomstregisterenheten att komplettera och uppdatera uppgifterna utifrån uppgifterna i företags- och organisationsdatasystemet.
16 §.Anmälningsplikt.
I
1 mom. 2 punkten
görs en teknisk lagändring genom vilken den föråldrad laghänvisningen uppdateras. Den lag som nämns i punkten har upphävts genom den nya lagen om registrering av vissa kreditgivare och kreditförmedlare (186/2023), som trädde i kraft den 1 juli 2023.
19 §.Anmälan av uppgifter till det positiva kreditupplysningsregistret.
Det föreslås att paragrafens
4 mom.
upphävs. Enligt momentet kan uppgifterna av grundad anledning anmälas också på något annat elektroniskt informationssäkert sätt, och det skulle träda i kraft den 1 december 2025. Momentet kompletterar paragrafens 3 mom., enligt vilket de uppgifter som omfattas av anmälningsplikten ska anmälas med hjälp av ett tekniskt gränssnitt. Att momentet upphävs innebär att uppgifterna ska anmälas till registret enbart med hjälp av ett tekniskt gränssnitt också efter den 1 december 2025.
I samband med de tekniska förberedelser för registret som pågår vid Inkomstregisterenheten har man planerat att ett annat elektroniskt informationssäkert sätt som avses i 4 mom. skulle vara en användargränssnittbaserad e-tjänst för kreditgivarna. Enligt de utredningar som enheten gjort under de tekniska förberedelserna skulle e-tjänsten användas i mycket liten utsträckning för att anmäla uppgifter. Användargränssnittsbaserad manuell inmatning av uppgifter i registret skulle också öka risken för fel i anmälningarna till följd av mänskliga misstag, vilket skulle kunna leda till att uppgifterna i det positiva kreditupplysningsregistret och kreditgivarnas egna register avviker från varandra. Kreditgivarnas egen interna kontroll skulle vara klart sämre vid användargränssnittsbaserad anmälan än vid gränssnittsanmälan och när uppgifterna matas in skulle det inte finnas någon teknisk metod att försäkra sig om att de inmatade uppgifterna motsvarar uppgifterna i kreditgivarnas egna register. Därför skulle risken för att felaktiga uppgifter om den registrerade hamnar i kreditupplysningsrapporten ökar väsentlig vid användargränssnittsbaserad anmälan jämfört med gränssnittsanmälan. Fortlöpande manuell anmälan av gäldenärens amorteringar eller räntebetalningar inom två dagar efter betalningsdagen skulle dessutom förutsätta en betydande mängd personarbete av kreditgivarna, varvid användargränssnittsbaserad anmälan på längre sikt ändå inte skulle bli väsentligt förmånligare för kreditgivarna än genomförandet av gränssnittsanmälan. Eftersom genomförandet och det senare upprätthållandet av användargränssnittsbaserad anmälan skulle orsaka avsevärda kostnader för Inkomstregisterenheten i förhållande till den ringa nyttan för kreditgivarna, kan det inte enligt en helhetsbedömning anses ändamålsenligt att genomföra en dylik anmälningsmetod i det positiva kreditupplysningsregistret.
21 §.Utlämnande av uppgifter till kreditgivare.
Det föreslås att
det inledande stycket i 2 mom.
preciseras så att ur registret får trots sekretessbestämmelserna lämnas ut i 22 § avsedda uppgifter inte bara till näringsidkare som avses i 16 § 1 och 2 mom. utan också till specialfinansieringsbolag som avses i lagen om statens specialfinansieringsbolag (443/1998). Specialfinansieringsbolaget är anmälningsskyldigt enligt 16 § 2 mom. 3 punkten. Bolaget bedriver finansieringsverksamhet genom att ge och administrera bl.a. krediter, garantier, borgen och andra ansvarsförbindelser. Krediter och borgen kan ges även fysiska personer i egenskap av företagare, och vid bedömningen av vilken löneskötselförmåga den som ansöker om kredit eller borgen har beaktas bl.a. företagarens personliga ekonomi, inklusive tillgångar och skulder. I hänvisningen i det gällande inledande stycket förblir det oklart om avsikten är att 16 § 2 mom. ska täcka även specialfinansieringsbolaget. Eftersom specialfinansieringsbolaget inte är en näringsidkare, behövs preciseringen för att säkerställa att specialfinansieringsbolaget har rätt att få uppgifter från och med våren 2026.
Det föreslås att paragrafens
6 mom.
upphävs. Samtidigt föreslås det att hänvisningen till 6 mom., som ska upphävas, styrks i
7 mom.
Enligt 6 mom. kan uppgifterna av grundad anledning även lämnas ut på något annat elektroniskt informationssäkert sätt och momentet skulle träda i kraft den 1 april 2026. Momentet kompletterar paragrafens 5 mom., enligt vilket uppgifterna lämnas ut via ett tekniskt gränssnitt i form av en kreditupplysningsrapport. Att momentet upphävs innebär att uppgifterna även efter den 1 april 2026 lämnas ut enbart via registrets tekniska gränssnitt i form av en kreditupplysningsrapport. Strävan med lösningar är i första hand att förbättra registrets informationssäkerhet samt skydda personuppgifterna i registret. I e-tjänsten skulle det öppnas rätt för kreditgivaren att fråga efter uppgifter om en kredit när Inkomstregisterenheten har beviljat kreditgivaren behörighet till e-tjänsten. Det tekniska genomförandet skulle ske med hjälp av suomi.fi-fullmakter. Kreditgivarna skulle befullmäktiga enskilda användare i suomi.fi-fullmaktstjänsten, varefter användarna skulle kunna logga in i e-tjänsten med egna bankkoder eller mobilcertifikat. I praktiken skulle tjänstens inloggningssidor finnas på öppna webbsidor, dvs. det skulle vara enkelt att komma åt uppgifterna även utanför kreditgivarens eget informationssystem, t.ex. från banktjänstemannens egen hemdator. Alla användare som befullmäktigats av innehavarna av datatillstånd skulle också ha obegränsad möjlighet att fråga efter uppgifter om vilken registrerad person som helst förbi kreditgivarens egna informationssystem, dvs. utan att kreditgivaren skulle ha direkt möjlighet att följa saken. Det krav som ställs genom registrets tekniska gränssnitt på att kreditgivaren innan förfrågan görs ska tekniskt försäkra sig om att ärendet är anhängigt, är inte på motsvarande sätt möjligt i e-tjänsten. När det gäller enskilda användare skulle kreditgivaren ensam ansvara för att administrera behörigheterna och säkerställa att de är aktuella. Inkomstregisterenheten skulle ha bristfällig insyn i de behörigheter som beviljats enskilda användare, liksom i deras aktualitet. Då skulle det finnas risk för att kreditgivaren felaktigt låter bli att avsluta en enskild tjänstemans behörighet när arbetstagaren byter arbetsuppgift eller arbetsplats utan att Inkomstregisterenheten kan verifiera detta på något sätt. Som personuppgiftsansvarig skulle Inkomstregisterenheten inte heller ha möjlighet att begränsa giltighetstiden för en enskild persons fullmakt, utan suomi.fi-fullmaktstjänsten gör det möjligt att bevilja en fullmakt för upp till 25 år.
Enligt de utredningar som Inkomstregisterenheten gjort i samband med det tekniska genomförandet av registret skulle den användargränssnittsbaserade e-tjänst som planerats för registret inte heller användas i särskilt stor utsträckning för att lämna ut uppgifter ur registret. Med beaktande av att genomförandet och det senare upprätthållandet av den e-tjänst som behövs för att lämna ut uppgifter skulle orsaka avsevärda kostnader för Inkomstregisterenheten i förhållande till den ringa nyttan för kreditgivarna, kan det inte enligt en helhetsbedömning anses ändamålsenligt att genomföra en dylik utlämningsmetod i det positiva kreditupplysningsregistret.
22 §.Uppgifter som lämnas till kreditgivare.
Det föreslås att till paragrafen fogas ett
nytt 4mom.
, där det föreslås bestämmelser om de uppgifter om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter och som ska lämnas ut med en kreditupplysningsrapport enligt lagens 21 § 5 mom. Momentet innehåller en detaljerad och uttömmande förteckning över uppgifterna. Med stöd av momentet lämnas med en kreditupplysningsrapport ut uppgifter om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter endast till den del som de är nödvändiga för de ändamål som föreskrivs i lagens 21 § 1 och 2 mom. Uppgifterna lämnas ut med kreditupplysningsrapporter med iakttagande av samma noggrannhetsnivå som det föreskrivs att uppgifter om krediter som kreditgivarna meddelat ska lämnas ut i lagens gällande 22 § 1 och 2 mom. De uppgifter som lämnas ut innehåller inga sådana uppgifter utifrån vilka man ens indirekt skulle kunna sluta sig till på vilken adress eller i vilket område de aktielägenheter som presenteras i kreditupplysningsrapporten i själva verket ligger. Med beaktande av karaktären hos de uppgifter som finns i kreditupplysningsregistret och de betydande risker som hänför sig till behandlingen av de personuppgifter som ingår i registret, skyddar dessa begränsningar fysiska personer särskilt mot risker som hänför sig till eventuella dataintrång eller annat missbruk. Sålunda är det inte möjligt att det av kreditupplysningsrapporter framgår t.ex. adressuppgifter som berörs av spärrmarkering eller andra motsvarande uppgifter om aktielägenheternas läge som skulle göra det möjligt att kombinera olika uppgifter i en situation där uppgifter har läckt ut till aktörer som inte har rätt till dem.
I enlighet med momentet har vid begränsningen av de uppgifter som lämnas ut med kreditupplysningsrapporter beaktats att åtminstone en del av de uppgifter som ingår i det positiva kreditupplysningsregistret eventuellt är känsliga uppgifter i ljuset av den dom som EU-domstolen meddelade i december 2023 (dom av den 7 december 2023, förenade målen C 26/22 och C 64/22, Schufa Holding, punkt 94, se närmare avsnitt 12). När uppgifter lämnas ut ur det positiva kreditupplysningsregistret för bedömning av konsumenters kreditvärdighet är det dock inte fråga om sådant automatiserat individuellt beslutsfattande som t.ex. kreditupplysningsföretags fastställande av ett sannolikhetsvärde, som det var fråga om i en annan dom som EU-domstolen meddelade samtidigt (dom av den 7 december 2023, C‑634/21 Schufa Holding, se särskilt punkterna 50 och 73). I Finland tillämpas 16 § i kreditupplysningslagen på automatiserad bedömning av kreditvärdigheten, om det är fråga om sådana som bedriver kreditupplysningsverksamhet. En kreditupplysningsrapport som produceras av det positiva kreditupplysningsregistret innehåller däremot ingen bedömning av kreditsökandens kreditvärdighet, utan den innehåller en specifikation av uppgifter om kreditsökandens befintliga krediter och inkomster, som beaktas vid bedömning av kreditvärdigheten. Uppgifterna i kreditupplysningsrapporten har i sig en betydande inverkan på bedömningen av kreditvärdigheten. Det är också möjligt att kreditgivarna utnyttjar de uppgifter som de får ur kreditupplysningsrapporten även för sådant beviljande av krediter som sker enbart med hjälp av automatiserad behandling. I det fallet tillämpas artikel 22.1 a eller c i den allmänna dataskyddsförordningen på den automatiserade kreditprocessen.
Enligt det inledande stycket i momentet lämnas sådana uppgifter ut med en kreditupplysningsrapport som tagits fram utifrån de senaste anmälningarna från bostadsdatasystemet. Regleringen avviker till denna del från de gällande 22 § 1 och 2 mom., där det i fråga om de uppgifter som kreditgivarna anmält föreskrivs att uppdaterade uppgifter ska lämnas ut. Orsaken till skillnaden förklaras i motiveringen till 13 a § 7 punkten med tidsintervallet för uppdateringsskyldigheten beträffande de ekonomiska uppgifter som ska anmälas till bostadsdatasystemet, som gör att det inte i alla situationer går att få fullständigt aktuella uppgifter om beloppet av det kreditansvar som hänför sig till en viss aktiegrupp. Uppgifterna överförs alltid från bostadsdatasystemet till det positiva kreditupplysningsregistret i överensstämmelse med den senaste anmälan till bostadsdatasystemet och de lämnas ut till kreditgivarna med kreditupplysningsrapporten sådana de har fåtts ur bostadsdatasystemet.
Dessutom föreskrivs det i momentets inledande stycke att med kreditupplysningsrapporten ska lämnas ut det sammanlagda antalet sådana aktiegrupper som en person äger. Uppgiften motsvarar i fråga om kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter den i paragrafens gällande 1 mom. 3 punkten avsedda uppgift om det sammanlagda antalet krediter som en person har, som lämnas ut med kreditupplysningsrapporten i fråga om krediter som kreditgivarna har anmält. Av uppgiften kan man enkelt sluta sig till exempelvis huruvida en person äger investeringsbostäder i större skala, till vilka hänför sig ansvar för krediter som bolaget lyft. I det inledande stycket föreskrivs det också att de uppgifter per aktiegrupp som uppräknas i momentet ska lämnas ut med kreditupplysningsrapporten.
Eftersom de uppgifter som registreras i det positiva kreditupplysningsregistret inte till alla delar är aktuella, begränsar detta åtminstone i vissa situationer den registrerades rätt enligt dataskyddsförordningen att bli bedömda utifrån riktiga och uppdaterade uppgifter. God kreditupplysningssed, som det föreskrivs om i 5 § i kreditupplysningslagen, förutsätter också att fysiska personer bedöms utifrån korrekt och relevant information, och den som använder kreditupplysningar ska se till att denna rätt inte äventyras. Begränsningen av den registrerades rätt baserar sig på artikel 23.1 e i den allmänna dataskyddsförordningen (viktiga mål av generellt allmänt intresse) och i (skydd av den registrerade). Det positiva kreditupplysningsregistrets mål att skydda fysiska personer mot överskuldsättning härför sig till mål av allmänt intresse som avses i dessa led. Med beaktande av husbolagslåns betydelse i finländska hushålls skuldstruktur och att enskilda aktieägares kreditandelar till stor del faktiskt ska betalas av hushåll och fysiska personer, är utvidgningen av registrets informationsinnehåll en nödvändig och proportionell åtgärd för att nå målet som gäller allmänt intresse. I de uppgifter som registreras i registret beaktas vilka uppgifter som är relevanta och tillräckliga för att säkerställa att kreditgivaren känner till det befintliga kreditansvaret och vid behov kan separat försäkra sig om det aktuella beloppet av kreditandelen. Begränsningen ingriper inte heller till centrala delar i de grundläggande fri- och rättigheterna. Kreditgivaren får uppgift om kreditansvar som registrerats i registret och tidpunkten då uppgiften har uppdaterats. I det fall att uppgiften om beloppet av kreditansvaret inte är aktuell, gör uppgiften om uppdateringstidpunkt det möjligt för kreditgivaren att effektivare än nu vid behov kontrollera det aktuella beloppet av kreditansvaret med kreditsökanden eller gäldenären. För att iaktta god kreditupplysningssed är det också skäl för kreditgivaren att ombesörja detta.
Enligt
1 punkten
lämnas med kreditupplysningsrapporten ut personens ägarandel i aktiegruppen och antalet ägare. Uppgifterna behövs för att sluta sig till vilken andel av det i 3 punkten avsedda sammanlagda beloppet av det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen som kalkylmässigt hänför sig till den persons ansvar som kreditupplysningsrapporten gäller. Utan information om personens ägarandel och antalet ägare är det inte möjligt att göra denna bedömning på ett tillförlitligt sätt, eftersom de olika delägarnas ägarandelar i aktiegruppen inte alltid är lika stora.
Enligt
2 punkten
lämnas med kreditupplysningsrapporten ut det sammanlagda beloppet av det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen och datum för beräkningen av det. I kreditupplysningsrapporten är således beloppet av kreditansvaret inte färdigt fördelat så att det motsvarar aktieägarens ägarandel, utan den angivna summan beskriver alltid det sammanlagda beloppet av det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen i fråga. Lösningen motsvarar de uppgifter om penningbelopp som gäller krediter som kreditgivarna meddelat och som ska lämnas ut med stöd av paragrafens gällande 2 mom. 6 punkten, och som inte heller har delats med antalet gäldenärer. Kreditgivarna ska alltså i samband med att en kredit beviljas med hjälp av den uppgift som beskriver personens ägarandel bedöma till vilken del det kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen belastar just den personens löneskötselförmåga. Av datum för beräkning av ansvarsbeloppet kan man sluta sig till när ansvarsbeloppet senast har uppdaterats i bostadsdatasystemet och är det sannolikt att beloppet har hunnit ändras väsentligt efter den senaste uppdateringen.
Enligt
3 punkten
lämnas med kreditupplysningsrapporten ut det sammanlagda beloppet av det kapitalvederlag som hänför sig till aktiegruppen och datum för när skyldigheten att betala vederlaget börjat eller börjar gälla i fråga om gällande och kommande vederlag. Beloppet av kapitalvederlagen beskriver personens månatliga lånekostnader för de kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter. Inte heller beloppet av kapitalvederlagen är färdigt fördelat så att det motsvarar aktieägarens ägarandel, utan kreditgivarens ska göra motsvarande bedömning som förklaras ovan i fråga om det sammanlagda beloppet av kreditansvaret. Av det datum då skyldigheten att betala vederlaget börjar kan man sluta sig till vilken räntesituation som rådde på finansmarknaden när beloppet senast ändrades och är det sannolikt att vederlaget kommer att stiga ytterligare eller alternativ sjunka till följd av ränteändringar som inträffat på finansmarknaden efter tidpunkten i fråga. Om ett framtida vederlag och datum för det är känt lämnas även denna uppgift ut med kreditupplysningsrapporten.
Enligt
4 punkten
lämnas med kreditupplysningsrapporten ut uppgift om vilka kreditansvar som hänför sig till aktiegrupper i samma bolag. Uppgiften presenteras genom att gruppera de aktiegruppspecifika uppgifterna om kreditansvar enligt bolag i kreditupplysningsrapporten. Om personen äger flera aktiegrupper, presenteras de olika aktiegrupperna under mellanrubriker i kreditupplysningsrapporten på så vis att det framgår av rapporten vilka aktiegrupper som finns i samma bolag. I kreditupplysningsrapporten används inte bolagets namn i rubriceringen, utan den är helt anonym så att det inte av dem går att sluta sig till i vilket bolag aktiegruppen finns. Uppgiften om kreditansvar som hänför sig till samma bolag är av betydelse för kreditgivningen särskilt om en person äger flera aktiegrupper i samma bolag, och till dem hänför sig kreditansvar för nybyggande och totalrenovering till avsevärda belopp. I en sådan situation skulle bolagets eventuella betalningssvårigheter har särskilt stor inverkan på personens ekonomiska situation och löneskötselförmåga, varvid saken är en betydelsefull omständighet som måste beaktas i riskbedömningen i samband med beviljandet av kredit. Till den del kreditgivaren inte får tillräckliga uppgifter ur kreditupplysningsrapporten för riskbedömningen med tanke på beviljandet av den aktuella krediten, måste kreditgivaren till behövliga delar på nuvarande sätt begära tilläggsuppgifter av kreditsökanden. Till följd av tillägget blir paragrafens nuvarande 4–6 mom. 5–7 mom. Samtidigt föreslås det att orden ”i denna paragraf” fogas till
5 mom.
för att förtydliga att det i momentet hänvisas till bestämmelser i lagen om ett positivt kreditupplysningsregister. Hur uppgifterna syns i kreditupplysningsrapporten och e-tjänsten kan åskådliggöras med hjälp av följande exempel.
23 a §.Skyldighet att identifiera fysiska personer.
Det föreslås att till lagen fogas en
ny 23 a §
, där det föreskrivs om skyldighet för dem som inhämtar en kreditupplysningsrapport att identifiera en kreditsökande, en borgensman och en tredjemanspantsättare samt en gäldenär som ansöker om ändring i kreditavtalet. Enligt den föreslagna paragrafen ska den som inhämtar uppgifter om en fysisk person ur det positiva kreditupplysningsregistret för att använda dem för ändamål som anges i 21 § 1 eller 2 mom. identifiera personen och vid behov verifiera personens identitet innan uppgifterna inhämtas. Skyldigheten gäller alla kreditgivare som med stöd av datatillstånd enligt lagens 27 a § som beviljats av Inkomstregisterenheten har rätt att inhämta en kreditupplysningsrapport ur registret. Den föreslagna bestämmelsen gäller således endast de näringsidkare och specialfinansieringsbolaget, för vilka ett tekniskt gränssnitt har öppnats till det positiva kreditupplysningsregistret. Syftet med ändringen är att stärka skyddet för privatlivet och skyddet för personuppgifter genom att minska riskerna för missbruk av kreditupplysningar och särskilt personbeteckningar.
På andra ställen i lagen föreskrivs det om skyldighet att identifiera kunder, som ändå inte i samtliga fall infaller innan uppgifter inhämtas ur det positiva kreditupplysningsregistret. Skyldigheten gäller inte heller på ett heltäckande sätt med stöd av annan lagstiftning alla fysiska personer beträffande vilka uppgifter inhämtas ur det positiva kreditupplysningsregistret. I enlighet med konsumentskyddslagen ska bedömningen av en konsuments kreditvärdighet (lagens 7 kap. 14 § och 7a kap. 11 §) och kontroll av identiteten (lagens 7 kap. 15 §) göras innan kreditavtalet ingås. Kontrollen av identiteten enligt konsumentskyddslagen sker inte nödvändigtvis innan kreditgivaren inhämtar kreditupplysningsrapporten ur det positiva kreditupplysningsregistret. Enligt 3 kap. 2 § 4 mom. i penningtvättslagen ska dessutom kundens identitet kontrolleras när kundförhållandet etableras eller senast innan kunden får bestämmanderätt över de medel eller annan egendom som ingår i transaktionen eller innan transaktionen har slutförts. Enligt penningtvättslagen räcker det således att kreditsökandens identitet kontrolleras i det skede då medlen enligt kreditavtalet överlämnas till honom eller henne. Utdrag ur kreditupplysningsregistret efterfrågas alltid före denna tidpunkt. Bestämmelser om kundkontroll och identifiering av kunden ingår också i kreditinstitutslagen, lagen om tillhandahållare av virtuella valutor och lagen om betalningsinstitut. I dessa lagar föreskrivs det dock inte om någon tidpunkt för identifieringen. Skyldigheterna enligt dessa lagar gäller inte heller alla som är anmälningsskyldiga till det positiva kreditupplysningsregistret. Utanför står i synnerhet anmälningsskyldiga som beviljar kredit till andra fysiska personer än konsumenter. Utöver de ovannämnda speciallagarna följer av EU:s allmänna dataskyddsförordning en allmän aktsamhets- och exakthetsplikt för personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträden, men ingen uttrycklig skyldighet att säkerställa identiteten med hjälp av t.ex. stark autentisering.
Med tanke på de risker som hänför sig till skyddet för personuppgifter med anknytning till det positiva kreditupplysningsregistret räcker det inte att kreditsökanden, gäldenären, borgensmannen eller tredjemanspantsättaren identifieras först efter det att kreditupplysningsrapporten har inhämtats ur registret. Av denna orsak är det nödvändigt att i lagen föreskriva om uttrycklig skyldighet att identifiera fysiska personer. I den nya paragrafen ställs det inga detaljerade krav på hur en enskild kreditgivare ska identifiera en fysisk person eller verifiera identiteten, förutsatt att det görs innan uppgifterna om den fysiska personen inhämtas ur registret. Med identifiering av en person avses detsamma som i 29 § 5 mom. i dataskyddslagen (1050/2018). Enligt momentet får enbart personbeteckningen eller en kombination av personbeteckningen och den registrerades namn inte användas för utredning av den registrerades identitet med hjälp av uppgifter som den registrerade har uppgett eller lämnat eller med hjälp av handlingar som den registrerade har visat upp (identifiering). Med verifiering av identiteten avses detsamma som kontroll av identiteten i penningtvättslagen, dvs. säkerställande av en kunds identitet utifrån handlingar och uppgifter från en tillförlitlig och oberoende källa. I praktiken betyder detta t.ex. pass eller identitetskort. Behovet av separat verifiering av identiteten är beroende av hur kreditgivaren har ordnat processen för ansökan om kredit och på vilket sätt kunden har identifierats. Kreditsökandens identitet kan säkerställas bl.a. med hjälp av stark autentisering enligt lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009), och då behövs inte nödvändigtvis separat verifiering.
Den föreslagna identifieringsskyldigheten kompletterar vid sidan av de ovannämnda skyldigheterna de skyddsåtgärder i anslutning till dataskyddet och informationssäkerheten som baserar sig på de allmänna bestämmelserna om dataskydd och informationshantering, samt förfarandet med datatillstånd enligt 27 a § i lagen om ett positivt kreditupplysningsregister. Förutsättningen för att en kreditgivare ska få tillgång till uppgifter i kreditupplysningsregistret är att det har gjorts en ansökan om saken. Vid behandlingen av ansökan bedömer Inkomstregisterenheten alltid om kreditgivaren har rätt till uppgifter i enlighet med 21 §. Dessutom ska kreditgivarna lägga fram en tillräcklig utredning om företaget och dess verksamhet, användningsändamålet för uppgifterna samt skyddet av uppgifterna och tillsynen över användningen av dem. Inkomstregisterenheten har rätt att vägra ge ut uppgifter eller återkalla ett beslut, om de förutsättningar för utlämnande av uppgifter som anges i denna lag eller någon annanstans i lag inte uppfylls. Användningen och behandlingen av kreditupplysningar är dessutom föremål för tillsyn enligt kreditupplysningslagen, den allmänna dataskyddsförordningen och konsumentskyddslagen.
32 §.Bevaringstid för uppgifterna.
Det föreslås att
1 punkten
ändras så att i fråga om engångskrediter gäller samma bevaringstid inte bara de uppgifter som avses i 10 § 1 mom. utan också alla uppgifter som avses i 10 § 2 mom. Genom ändringen avförs alla uppgifter om engångskrediter två år efter det att skyldigheten att betala krediten har upphört.
Det föreslås att
2 punkten
ändras så att i fråga om fortlöpande krediter gäller samma bevaringstid inte bara de uppgifter som avses i 10 § 1 mom. utan också alla uppgifter som avses i 10 § 3 mom. Genom ändringen avförs alla uppgifter om fortlöpande krediter två efter det att kreditavtalet har löpt ut och skyldigheten att betala krediten har upphört.
För att beakta ändringarna i 1 och 2 punkten stryks dessutom hänvisningarna till 10 § 2 mom. 1–4 punkten och 3 mom. i
3 punkten
. De föreslagna ändringarna i 32 § 1–3 punkten betyder i praktiken att bevaringstiderna för beloppet av amorteringen av en engångskredit, beloppet av ränta och andra kreditkostnader som betalats för engångs- och fortlöpande krediter samt datumen då dessa betalats förenhetligas i fråga om engångskrediter i 1 punkten och i fråga om fortlöpande krediter i 2 punkten. Uppgifterna om en enskild kredit bevaras under kreditens hela livscykel.
Det föreslås dock ingen ändring i bevaringstiden för uppgifter som uttrycker gäldenärens betalningssvårigheter, utan t.ex. uppgift om dröjsmål med betalningen av en kredit avförs när uppgift om att betalningsdröjsmålet inte längre gäller har förmedlats till registret. Således förblir bevaringstiderna för särskilt känsliga uppgifter på samma sätt som i nuläget kortare än för andra uppgifter. I enlighet med principen om uppgiftsminimering ska samtliga kreditupplysningar i fortsättningen bevaras i registret endast så länge som det behövs med tanke på ändamålet med behandlingen av personuppgifter. De föreslagna ändringarna förbättrar uppgifternas användbarhet och kvalitet samt underlättar stabiliteten och tillförlitligheten hos registrets tekniska funktion.
De föreslagna ändringarna inverkar inte på innehållet i eller omfattningen av de uppgifter som lämnas ut till kreditgivarna. Till kreditgivarna lämnas även i fortsättningen ut endast aktuella uppgifter i registret för de ändamål som anges i 22 §. Till kreditgivare lämnas t.ex. endast uppgift om den senaste amorteringen av krediten ut. För de myndigheter som använder registret är det emellertid även i fortsättningen nödvändigt att uppgifter bevaras i registret och kan fås ur det för de ändamål som föreskrivs särskilt i lagen inom ramen för enhetliga bevaringstider.
I
5 punkten
föreslås en teknisk precisering så att de uppgifter som avses i lagens 13 § avförs när tiden för betalningsprogrammet har löpt ut eller saneringsprogrammet har upphört eller när programmet har förfallit. Genom preciseringen förtydligas att bevaringen av uppgift om ett betalningsprogram som hänför sig till skuldsanering är avsedd att vara bunden till tiden för betalningsprogrammet, och kreditgivaren ska anmäla till registret när tiden för betalningsprogrammet har löpt ut. På motsvarande sätt anses en företagssanering har upphört när betalningarna enligt saneringsprogrammet har gjorts till gäldenärerna och personen har fullgjort sina övriga skyldigheter enligt programmet. Samtidigt säkerställs det att uppgiften inte bevaras längre i det positiva kreditupplysningsregistret än i skuldsaneringsregistret. EU-domstolen har betraktat det som problematiskt att uppgifter angående skuldsanering som beviljats en person bevaras i privata kreditupplysningsregister efter det att de raderats från det offentliga insolvensregistret, eftersom dessa uppgifter fortfarande används som en negativ faktor vid bedömningen av en sådan persons kreditvärdighet (dom av den 7 december 2013, Schufa Holding, förenade målen C 26/22 och C 64/22, punkterna 98–100). Domstolen har redan slagit fast att förekomsten av samma personuppgifter i flera källor förstärker ingreppet i den enskildes rätt till privatliv (dom av den 13 majs 2014, Google Spain, C 131/12, punkterna 86 och 87). Trots att det positiva kreditupplysningsregistret är ett register som förs av en myndighet, är det motiverat att även där begränsa samtidigt bevaring av uppgifter till endast vad som är nödvändigt (se också avsnitt 12 nedan i denna proposition).
Det föreslås att till paragrafen fogas en
ny 6 punkt
, där det föreskrivs om bevaringstiden för de uppgifter som avses i 13 a § och som gäller kreditansvar som hänför sig till aktielägenheter. Enligt den avförs uppgifterna när det har anmälts att aktieägarens kreditansvar i aktiegruppen har upphört. Trots att kreditansvaret för ett bolagslån i princip hänför sig till aktiegruppen, anmäls uppgifter om kreditansvar till och registreras i det positiva kreditupplysningsregistret enligt aktieägare. Avsikten är att uppgiften ska förmedlas från bostadsdatasystemet till det positiva kreditupplysningsregistret när kreditansvaret har upphört för den fysiska personens del.
Aktieägarens ansvar för de kreditansvar som hänförts till en viss aktiegrupp kan upphöra antingen därför att de kreditansvar som hänförts till aktiegruppen i fråga har betalats helt och hållet till bolaget eller därför att aktieägarens innehav i aktiegruppen i fråga har upphört t.ex. för att aktierna har sålts. I bägge fallen avförs uppgifterna om de kreditansvar som hänför sig till aktiegruppen när uppgift om att kreditansvaret har upphört har fåtts till det positiva kreditupplysningsregistret från bostadsdatasystemet. Kreditansvaret kan dessutom upphöra och uppgifterna avföras ur det positiva kreditupplysningsregistret också därför att personen avlidit, när uppgiften om dödsfallet har överförts till registret. Med beaktande av att bevaringstiden är bunden till förändringen i omständigheterna, kan det hända att uppgiften avförs med ett dröjsmål till följd av skyldigheter som hänför sig till registerföringen. Uppgiften lämnas ändå inte ut till kreditgivaren efter det att den personuppgiftsansvarige har fått uppgift om att kreditansvaret upphört. Vid samägande kan de olika delägarnas innehav i en viss aktiegrupp upphöra vid olika tidpunkter, och därför föreskrivs att uppgifterna ska avföras särskilt för varje ägare. När kreditansvaret upphör därför att innehavet upphör, avförs uppgifterna endast i fråga om de delägare vars innehav har upphört. För de andra delägarna kvarstår uppgifterna i registret. Till följd av tillägget blir den gällande 6–8 punkten 7–9 punkten.
34 §.Ikraftträdande.
Lagen ikraftträdelsebestämmelser ändras genom att hänvisningarna till 19 § 4 mom. och 21 § 6 mom. slopas. Det föreslås att dessa moment upphävs.