1.1
Utlänningslagen
3 §.Definitioner. Det föreslås att polisinrättningen inte längre ska nämnas i 6 och 7 punkten i paragrafen, eftersom endast Migrationsverket ska vara behörigt att fatta beslut om ansökan om uppehållstillstånd för arbetstagare och ansökan om uppehållstillstånd för näringsidkare efter prövningen av delbeslut om ansökningarna.
Definitionen i 16 punkten ändras så att den motsvarar den omarbetade förordningen om bestämmandet av den ansvariga staten. Rådets förordning (EG) nr 343/2003 har upphävts genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 604/2013 av den 26 juni 2013 om kriterier och mekanismer för att avgöra vilken medlemsstat som är ansvarig för att pröva en ansökan om internationellt skydd som en tredjelandsmedborgare eller en statslös person har lämnat in i någon medlemsstat.
4 §.Förhållande till andra lagar. I 2 mom. stryks omnämnandet av det asylsamtal som polisen för och den lagstiftning som tillämpas på det. Eftersom det i propositionen föreslås att polisen inte längre ska utreda den sökandes identitet, inresa och resrutt som en del av uppgifterna i den inledande fasen av asylutredningen i och med att dessa uppgifter överförs till Migrationsverket i sin helhet, är bestämmelsen till denna del onödig. Eftersom polisen dock också i fortsättningen ska sköta uppgifter som gäller övervakningen av utlänningar kvarstår i momentet den bestämmelse om polisens uppgifter som gäller övervakningen av utlänningar, dvs. att utreda förutsättningarna för en utlännings inresa, vistelse i landet och avlägsnande ur landet. Bestämmelserna om polisundersökning i polislagen (872/2011) tillämpas då på utredningen av dessa förutsättningar.
6 b §.Genomförandet av en rättsmedicinsk undersökning. I 1 och 2 mom. föreslås polisen och gränsbevakningsväsendet inte längre bli nämnda. Det är till följd av ändringen endast Migrationsverket som kan begära att det ska genomföras en undersökning för bestämning av åldern på en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd i Finland eller på en anknytningsperson. Enligt 6 a § 2 mom. krävs det för att undersökningen ska få genomföras att den som ska undersökas har gett sitt skriftliga samtycke till undersökningen och att samtycket är baserat på vetskap och fri vilja. Det är därför tillräckligt att en tjänsteman vid Migrationsverket i samband med åtgärden säkerställer den undersöktas identitet, och för detta behövs inte en tjänsteman vid polisen eller gränsbevakningsväsendet. Eftersom det i 1 och 2 mom. nämnda Hjelt-institutet vid Helsingfors universitet gick samman med Institutet för hälsa och välfärd den 1 januari 2016 föreslås det att paragrafen samtidigt ändras så att den rättsmedicinska undersökningen görs av nämnda institut.
52 e §.Beviljande av uppehållstillstånd för en utlänning som omfattas av ett vittnesskyddsprogram. Det föreslås att 1 mom. ändras så att polisen stryks som beviljare av uppehållstillstånd. Momentets ordalydelse ändras samtidigt så att den motsvarar den ordalydelse som har använts på andra ställen i utlänningslagen när det gäller beviljande av uppehållstillstånd. I momentet nämns inte längre den myndighet som beviljar tillstånd, eftersom det i 67 § särskilt föreskrivs om Migrationsverkets allmänna behörighet att bevilja uppehållstillstånd, vilket även omfattar uppehållstillstånd enligt denna paragraf.
60 §.Ansökan om uppehållstillstånd. I 3 mom. föreslås en sådan ändring till följd av ändringen av behörigheten att en ansökan om uppehållstillstånd i Finland ska lämnas till Migrationsverket. Således kan en ansökan om uppehållstillstånd i fortsättningen inte längre lämnas in till den lokala polisen. Migrationsverket kommer att runt om i landet inrätta verksamhetsställen där en ansökan om uppehållstillstånd kan anhängiggöras och där en person som elektroniskt har anhängiggjort en ansökan om uppehållstillstånd kan identifiera sig och lämna sina biometriska kännetecken.
60 d §.Biometriska kännetecken för uppehållstillståndskort. Paragrafens 1 mom. ska med anledning av behörighetsändringen preciseras så att det tydligare anges vilken myndighet som tar fingeravtryck av den sökande. Vid ansökan om uppehållstillstånd är det Migrationsverket eller en finsk beskickning som tar fingeravtrycken. Vid ansökan om internationellt skydd är det polisen eller gränsbevakningsväsendet som tar fingeravtrycken.
60 g §.Nytt uppehållstillståndskort. I 4 mom. föreslås den lokala polisen inte längre bli nämnd som behörig myndighet, vilket innebär att det endast är Migrationsverket som utfärdar ett nytt uppehållstillståndskort. En ansökan om nytt uppehållstillståndskort ska också lämnas till Migrationsverket.
61 §.Tillfälligt omhändertagande av resedokument. Enligt 1 mom. kan myndigheten tillfälligt omhänderta en utlännings resedokument i särskilda situationer som nämns i momentet. Således föreslås det att i 3 mom. ska Migrationsverket tas in som myndighet. I fortsättningen kan Migrationsverket tillfälligt omhänderta ett resedokument med stöd av 1 mom. Det är därför motiverat att också Migrationsverket utfärdar ett intyg över det temporära omhändertagandet av resedokumentet.
63 §.Utlåtanden om ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband. I den gällande paragrafens båda moment nämns som behöriga myndigheter Migrationsverket och polisinrättningen. Eftersom avsikten med denna proposition är att behörigheten i de ärenden som gäller uppehållstillstånd ska koncentreras till enbart Migrationsverket är det motiverat att endast Migrationsverket kan begära det utlåtande som nämns i paragrafen och att utlåtandena också lämnas till verket. Det föreslås därför att polisinrättningen stryks i båda momenten.
64 §.Muntligt hörande vid ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband. Det föreslås att i 2 mom. stryks polisen som en behörig myndighet. Eftersom polisen inte längre ska ta emot ansökningar om uppehållstillstånd och inte heller är behörig att bevilja uppehållstillstånd på grund av familjeband, behöver den inte verkställa hörandet om ansökan. Avsikten är att Migrationsverket eller en beskickning ska verkställa hörandet, och det föreslås inga ändringar av behörigheten mellan dem.
66 §.Utförande av DNA-analys. I 4 mom. stryks polisen som en myndighet som övervakar provtagningen och fastställer provgivarens identitet. Utförandet av DNA-analys är nära kopplat till förfarandet för ansökan om uppehållstillstånd, och eftersom polisen i fortsättningen inte längre är behörig i förfarandet ska polisen inte längre nämnas som en övervakande och fastställande myndighet i denna bestämmelse.
67 §.Migrationsverket som uppehållstillståndsmyndighet. I paragrafen anges Migrationsverkets behörighet i ärenden som gäller uppehållstillstånd. Eftersom avsikten med propositionen är att Migrationsverket ska bli den centrala tillståndsmyndigheten i ärenden som gäller uppehållstillstånd, kommer polisens tillståndsärenden att överföras till verket. Det är således inte längre nödvändigt att i 1 mom. räkna upp olika tillståndsärenden, såsom det gjorts tidigare i 67 och 68 § på grund av den delade behörigheten i tillståndsärenden. I det föreslagna momentet föreskrivs alltså att Migrationsverket beviljar och återkallar uppehållstillstånd, eftersom polisen inte längre är behörig och 1 mom. då kort och klart uttryckt omfattar alla tillståndsärenden.
I 2 mom. föreslås en teknisk ändring med anledning av behörighetsöverföringen. De olika momenten i 58 § behöver inte räknas upp i momentet, eftersom en direkt hänvisning till den nämnda paragrafen omfattar alla de situationer där behörigheten att återkalla uppehållstillstånd blir aktuell.
68 §.Den lokala polisen som uppehållstillståndsmyndighet. Det föreslås att paragrafen upphävs. Enligt propositionen ska polisen inte längre vara behörig att bevilja uppehållstillstånd.
83 §.Behörighet att bevilja uppehållstillstånd för arbetstagare. Paragrafens 2 mom. ändras så att hänvisningen till situationer där fortsatt uppehållstillstånd beviljas blir struken. Hänvisningen är onödig eftersom Migrationsverket i fortsättningen ska bevilja både det första och det nya uppehållstillståndet för arbetstagare och det inte längre har någon betydelse om det är fråga om det första uppehållstillståndet eller om fortsatt tillstånd. Första meningen i 3 mom. slopas också som onödig. Polisen ska enligt propositionen inte längre vara behörig att bevilja uppehållstillstånd för arbetstagare. Början av momentet förtydligas genom att uttrycket “en ny” läggs till före ordet “ansökan”. Detta beskriver bättre vilken typ av situation momentet gäller.
84 §.Behörighet att bevilja uppehållstillstånd för näringsidkare. Det föreslås att bestämmelsen i 1 mom. ska vara likadan som den är i den gällande lagen. Enligt förslaget ändras 2 mom. av samma orsak som 83 § 2 mom. Paragrafens 3 mom. upphävs som onödigt eftersom polisen inte längre är behörig myndighet i fråga om uppehållstillstånd för näringsidkare.
95 b §.Återkallande av ansökan om internationellt skydd. Det föreslås att 1 mom. ändras så att utöver Migrationsverket, polisen och gränskontrollmyndigheten ska även förläggningen kunna ta emot en anmälan om återkallande av ansökan om internationellt skydd. Detta är motiverat eftersom det i praktiken förekommit situationer där en person som ansökt om internationellt skydd har velat återkalla sin ansökan under den tid personen varit placerad på en förläggning, och han eller hon har varit villig att frivilligt avlägsna sig ur landet. Ändringen syftar till att förfarandet ska vara flexibelt och, med tanke på den sökande, också enkelt och inte innebära att sökanden måste ta sig från förläggningen till t.ex. en polisinrättning endast för att han eller hon vill återta sin ansökan.
Det föreslås att det till 2 mom. på motsvarande sätt fogas en bestämmelse om att också tjänstemännen och arbetstagarna vid en förläggning kan vara ojäviga vittnen när en sökande ombes uppge hur han eller hon förhåller sig till att eventuellt avlägsnas ur landet och meddelas inreseförbud. I synnerhet när det är fråga om frivillig återresa är det motiverat att också tjänstemännen och arbetstagarna vid förläggningen kan vara vittnen så att förfarandet är enkelt för den sökande, men samtidigt sådant att den sökandes rättigheter beaktas. Det bör beaktas att enligt 3 mom. i den gällande paragrafen fattar Migrationsverket beslut om att en ansökan förfaller, vilket innebär att verket också i samband med beslutsfattandet kan försäkra sig om att sökanden vill återkalla sin ansökan samt hur sökanden förhåller sig till att eventuellt avlägsnas ur landet och meddelas inreseförbud.
96 §.Kort över anhängigt ansökningsärende. I 1 mom. föreslås det bli nämnt att Migrationsverket, vid sidan av polisen och gränsbevakningsväsendet, är en myndighet som utfärdar kort som visar att en persons ansökningsärende är anhängigt.
97 §.Asylutredning. Det föreslås att 1 mom. ändras så att Migrationsverket till följd av behörighetsändringarna ska utreda de i momentet nämnda omständigheterna i anslutning till en ansökan om internationellt skydd. Polisen och gränsbevakningsväsendet bör strykas i momentet eftersom deras uppgifter till följd av ändringen är begränsade endast till förfarandets början.
Paragrafens 2 mom. föreslås bli upphävt.
Det föreslås att bestämmelsen i det gällande 3 mom. blir nytt 2 mom. så att momentets två sista meningar slopas. Eftersom polisen i fortsättningen ska koncentrera sig på uppgifterna i den inledande fasen av asylförfarandet, dvs. registreringen av de sökande, är det alltid Migrationsverket som sköter utredningen av identitet, resrutt och inresa för en utlänning som ansöker om uppehållstillstånd på grund av internationellt skydd samt för asylsamtalet.
Det föreslås att bestämmelsen i det gällande 4 mom. blir nytt 3 mom. Enligt förslaget ska bestämmelsen även ändras så att den avser polisen i sin helhet. Skyddspolisen är således fortfarande behörig att delta i asylsamtalen, om Finlands nationella säkerhet eller internationella förbindelser kräver det, och det föreslås inga ändringar av denna behörighet. Utöver skyddspolisen är även den övriga polisen, centralkriminalpolisen och den lokala polisen, behöriga att delta i asylsamtalen, om omständigheter i anslutning till allmän ordning eller säkerhet kräver det. Genom ändringen säkerställs det att centralkriminalpolisen och den lokala polisen som har gediget kunnande om asylsamtal och på basis av regionansvaret är skyldiga att upprätthålla allmän ordning och säkerhet kan delta i asylsamtalen på samma sätt som skyddspolisen enligt den gällande lagen kan delta i dem inom ramen för sin egen behörighet. Antalet asylsökande som anlände till Finland under 2015 har visat att polisen bör ha möjlighet att delta i asylsamtalen och därmed att utreda eventuella hot som gäller allmän ordning eller säkerhet, utföra underrättelseverksamhet och t.ex. skaffa informationskällor.
98 a §.Beslut om ansökan om internationellt skydd. Paragrafen är ny och syftet med den är att nationellt genomföra artikel 31.3−31.5 i förfarandedirektivet. Till följd av artikeln tas det i denna nya paragraf i utlänningslagen in bestämmelser om maximibehandlingstiden på sex månader för en asylansökan och om eventuell förlängning av behandlingstiden. Det har i direktivet angetts en längre tidsfrist för genomförandet av dessa bestämmelser än för genomförandet av de övriga bestämmelserna, och denna ändring gjordes inte genom den lag som trädde i kraft den 1 juli 2015 (194/2015) och genom vilken bestämmelserna i direktivet i övrigt sattes i kraft nationellt. Ändringen tas däremot med i denna regeringsproposition och avses träda i kraft den 20 juli 2018, vilket enligt direktivet är den tidpunkt då ändringen senast ska träda i kraft i den nationella lagstiftningen. Bestämmelsen om behandlingstiden innebär dock att det blir viktigare att säkerställa att beslut om ansökningar fattas så snabbt som möjligt och att omständigheter som orsakar fördröjning gallras bort ur förfarandet. Dessutom föranleder varje dygn som en asylsökande omfattas av mottagningssystemet kostnader för staten (priset för ett dygn i mottagningssystemet är cirka 43 euro), och att förfarandet görs snabbare är därför viktigt inte bara med tanke på en sökandes rättigheter utan också av ekonomiska orsaker.
I 1 mom. föreskrivs om artikel 31.3 i förfarandedirektivet. Av momentet framgår maximibehandlingstiden för en ansökan om internationellt skydd, och den är i regel sex månader från det att ansökan har lämnats in eller, om en ansökan är föremål för det förfarande som föreskrivs i förordning (EU) nr 604/2013, från den tidpunkt då en sökande som anlänt till Finland och befinner sig på Finlands territorium har tagits om hand av den behöriga myndigheten, dvs. Migrationsverket, till följd av det fastställts att Finland är den ansvariga staten. Eftersom Migrationsverket i och med denna proposition kommer att ha en mer omfattande behörighet i asylärenden, är det lättare att kontrollera att tidsfristen iakttas än i situationer där behörigheten är delad.
I 2 mom. föreskrivs om artikel 31.3 tredje stycket i förfarandedirektivet, dvs. om under vilka förutsättningar den tidsfrist på sex månader som anges i 1 mom. kan förlängas med högst nio månader. Om förlängning av behandlingstiden fattas inte beslut eller träffas avgöranden över vilka besvär kan anföras särskilt. När förutsättningarna uppfylls innebär det att ansökan ska avgöras inom 15 månader.
I 2 mom. 1 punkten anges att en grund kan vara att ett ärende som gäller internationellt skydd involverar komplicerade faktiska eller rättsliga omständigheter.
I 2 mom. 2 punkten föreskrivs att en grund kan vara att ett stort antal tredjelandsmedborgare eller statslösa personer samtidigt ansöker om internationellt skydd, med följden att det i praktiken blir mycket svårt att avsluta förfarandet på sex månader.
Enligt 2 mom. 3 punkten kan en grund vara att sökanden inte har bidragit till utredningen av sin ansökan. Med denna grund avses sökandens skyldigheter enligt artikel 13 i förfarandedirektivet. Enligt artikel 13.1 ska medlemsstaterna ålägga sökande en skyldighet att samarbeta med de behöriga myndigheterna för att fastställa sin identitet och andra förhållanden som avses i artikel 4.2 i direktiv 2011/95/EU, såsom ålder, bakgrund, tidigare bosättningsorter, tidigare ansökningar om internationellt skydd, resvägar, resehandlingar och orsakerna till ansökan om internationellt skydd. Enligt 31 § i förvaltningslagen och 7 § 2 mom. i utlänningslagen ska sökanden bidra till utredningen av ett ärende som han eller hon har inlett. Enligt artikel 13.2 d i förfarandedirektivet får medlemsstaterna föreskriva att de behöriga myndigheterna får kroppsvisitera en sökande och söka igenom de föremål han eller hon bär med sig.
I 3 mom. föreskrivs om de situationer som avses i artikel 31.3 andra stycket i förfarandedirektivet. Enligt det stycket får medlemsstaterna i vederbörligen motiverade undantagsfall överskrida de tidsfrister som föreskrivs ovan med högst tre månader om det krävs för att säkerställa tillräcklig och fullständig prövning av ansökan om internationellt skydd.
I 4 mom. föreskrivs om artikel 31.4 i förfarandedirektivet. Enligt momentet kan de tidsfrister som anges i 1–3 mom. skjutas upp på grund av osäkra förhållanden i ursprungslandet som förväntas vara av tillfällig natur. Det ska inte fattas överklagbara beslut eller träffas överklagbara avgöranden om uppskjutande av behandlingen, men sökanden ska inom en rimlig tid informeras om skälen till uppskjutandet. Också kommissionen ska inom en rimlig tid informeras om uppskjutandet av förfarandet för ursprungslandet i fråga.
I 4 mom. föreskrivs också om artikel 31.5 i förfarandedirektivet, och momentet gäller den absoluta maximitid på 21 månader som fastställts för behandlingen av en ansökan om internationellt skydd. Behandlingen får således under alla förhållanden räcka högst 21 månader, och behandlingstiden kan inte förlängas eller skjutas upp över den tiden.
Enligt 5 mom. begränsar det som föreskrivs i 4 mom. inte erhållandet av flyktingstatus eller status som alternativt skyddsbehövande.
116 §.Migrationsverkets behörighet i anslutning till internationellt skydd. Enligt förslaget ska behörigheten i ärenden som gäller internationellt skydd överföras från polisen och gränsbevakningsväsendet till Migrationsverket. Det föreslås därför att 1 mom. ändras så att 1–5 punkten i momentet och 117 § 1–3 punkten slås samman för att tydligare motsvara Migrationsverkets behörighet att bevilja och återkalla uppehållstillstånd på grund av internationellt skydd. Detta konstateras i den nya 1 mom. 1 punkten. Eftersom behörigheten är koncentrerad till Migrationsverket, är uppräkningen av de situationer där uppehållstillstånd kan beviljas onödig, i och med att den föreslagna nya 1 punkten i vilket fall som helst omfattar dem.
Den gällande 1 mom. 6–8 punkten blir, utan ändringar, ny 2–4 punkt i momentet. Samtidigt revideras begreppet ett säkert asylland i den gällande 8 punkten så att i den nya 4 punkten används begreppet ett säkert tredjeland.
Paragrafens 2 mom. ändras inte i sak, men den gällande hänvisningen till 1 mom. 3 punkten, som upphävs, ska strykas. Momentet ändras däremot så att det i stället för en hänvisning uttryckligen nämns att Migrationsverket efter att ha fått utlåtande av skyddspolisen beslutar om beviljande av uppehållstillstånd på grund av flyktingskap eller alternativt skydd när det gäller utlänningar som tas till Finland inom flyktingkvoten.
117 §.Passersedel. Enligt propositionen ska polisen inte längre vara behörig att bevilja uppehållstillstånd i fråga om internationellt skydd, och därför slopas 1–3 mom. i paragrafen. Det föreslås att bestämmelserna i dessa moment tas in i 116 §, som gäller Migrationsverkets behörighet. Paragrafens 4 mom. blir det enda momentet i paragrafen. Eftersom paragrafens rubrik inte längre motsvarar paragrafens innehåll föreslås det att rubriken ändras till “Passersedel”. Samtidigt ändras omnämnandet av rådets förordning så att det motsvarar Europaparlamentets och rådets förordning som definieras i 3 § 16 punkten.
139 §.Behörighet att bevilja och indra främlingspass och resedokument för flykting. Det föreslås att 3 mom. upphävs eftersom polisen till följd av denna proposition inte längre är behörig att bevilja främlingspass och resedokument för flykting. Det är i fortsättningen Migrationsverket som är behörigt enligt detta moment, men i vissa situationer är det dock en finsk beskickning som är behörig, såsom föreskrivs i 1 och 2 mom.
159 §.Registrering av unionsmedborgares uppehållsrätt. Paragrafens 1 mom. ändras så att en registreringsansökan till följd av behörighetsändringen lämnas in till Migrationsverket eftersom det enligt 171 §, som ändras, är Migrationsverket som ansvarar för registreringen. Polisinrättningarna tar inte emot registreringsansökningar, utan Migrationsverket har egna verksamhetsställen där registreringsansökningar kan lämnas in.
171 §.Behöriga myndigheter. Paragrafens 1 och 2 mom. ändras så att det i stället för polisinrättningen på sökandens bostadsort är Migrationsverket som registrerar uppehållsrätten och återkallar uppehållsrätt och uppehållskort. Även 2 mom. behöver därför ändras så att det också är Migrationsverket som på ansökan beslutar att en registrering av uppehållsrätten eller ett uppehållskort inte återkallas i fall som avses i 165 § 4 mom.
197 §.Ingivande av besvärsskrift. I 2 mom. föreslås det inte längre bli nämnt att besvärsskrifter i asylärenden får ges in till polisen. Besvärsskriften ska till följd av ändringen i vanliga fall lämnas in till Migrationsverket i enlighet med det gällande 1 mom., men den kan enligt 2 mom. även i fortsättningen ges in också direkt till Helsingfors förvaltningsdomstol. När polisens behörighet i asylärenden ändras är det motiverat och tydligare att besvärsskriften ges in antingen till den myndighet som fattat beslutet, dvs. Migrationsverket, eller direkt till den förvaltningsdomstol som behandlar besväret, dvs. Helsingfors förvaltningsdomstol.