Senast publicerat 03-06-2022 12:00

Regeringens proposition RP 90/2022 rd Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken

PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL

I denna proposition föreslås det att lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken ändras så att de ändringar som gjorts i Europeiska unionens och Finlands nationella lagstiftning beaktas. Samtidigt föreslås det ändringar som underlättar aktörernas och tillsynsmyndigheternas arbete och att det i lagen görs vissa förtydliganden.  

Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 oktober 2022. 

MOTIVERING

Bakgrund och beredning

Lagstiftningen om Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik förnyas kontinuerligt. Efter det att lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken (1188/2014) stiftades och efter den senaste ändringen av lagen har rådets förordning (EG) nr 2187/2005 om bevarande av fiskeresurser genom tekniska åtgärder i Östersjön, Bälten och Öresund, om ändring av förordning (EG) nr 1434/98 och om upphävande av förordning (EG) nr 88/98 (Östersjöförordningen), vilken ingår i de förordningar av Europeiska unionen som hör till lagens tillämpningsområde, upphävts och ersatts med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1241 om bevarande av fiskeresurserna och skydd av marina ekosystem genom tekniska åtgärder, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1967/2006 och (EG) nr 1224/2009, och Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 och (EU) 2019/1022, samt om upphävande av rådets förordningar (EG) nr 894/97, (EG) nr 850/98, (EG) nr 2549/2000, (EG) nr 254/2002, (EG) nr 812/2004 och (EG) nr 2187/2005. 

Även nationella författningar som hör till lagens tillämpningshelhet har ändrats eller upphävts och ersatts med nya författningar. Lagen om Livsmedelsverket (371/2018) är ett exempel på en lag som leder till att ändringar måste göras i denna lag. 

Utöver de ändringar som direkt föranleds av Europeiska unionens lagstiftning och den nationella lagstiftningen föreslås det i propositionen justeringar av bestämmelserna om de personuppgiftsansvariga som avses i lagen. Det föreslås att de nuvarande registeranvändarna ändras till personuppgiftsansvariga. Ändringarna beror i huvudsak på Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG, nedan dataskyddsförordningen. Även lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019) har beaktats. 

Regeringens proposition har beretts i form av myndighetsarbete vid jord- och skogsbruksministeriet. Utlåtanden om utkastet till proposition har begärts av justitieministeriet, inrikesministeriet, kommunikationsministeriet, miljöministeriet, Gränsbevakningsväsendet, Närings-, trafik, och miljöcentralen i Egentliga Finland, Närings-, trafik- och miljöcentralen i Lappland, Livsmedelsverket, Naturresursinstitutet, Dataombudsmannens byrå, Finlands kommunförbund rf, Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL - Finlands Yrkesfiskarförbund FYFF r.y., Finlands Fiskodlarförbund rf, Finlands Pälsdjursuppfödares förbund rf, Centralförbundet för Fiskerihushållning rf, Livsmedelsindustriförbundet rf, Finlands Dagligvaruhandel rf, Suomen Kalakauppiasliitto - Finlands Fiskhandlarförbund ry, Finlands naturskyddsförbund rf, Natur och Miljö rf, WWF Finland, Transport- och kommunikationsverket, Rättsregistercentralen, Helsingfors stad, Vanda stad, Tusby kommun, Uleåborgs stad, Tavastehus Stad, Åbo stad, Lundo kommun, Nystads stad, Sastamala stad, Björneborgs stad, Kuopio stad, Tammerfors stad och Lahtis stad. 

Dessutom sändes utkastet till proposition för kännedom till Ålands landskapsregering, eftersom landskapet Åland med vissa undantag tillämpar lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken även på Åland. Bestämmelser om detta finns i Landskapslagen (2015:48) om tillämpning i landskapet Åland av bestämmelser i rikslagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken (FFS 1188/2014). 

Beredningshandlingarna till regeringspropositionen finns till påseende på jord- och skogsbruksministeriets webbplats på adressen https://mmm.fi/sv/projekt-och-lagberedning, projektkoden är MMM038:00/2019. 

De viktigaste förslagen och deras konsekvenser

Utöver de lagändringar som behövs till följd av de ändringar i nationell lagstiftning och Europeiska unionens lagstiftning som det hänvisas till ovan föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf om transportdokument där det föreskrivs om ett undantag från unionslagstiftningen. Enligt artikel 68.6 i rådets kontrollförordning (Rådets förordning (EG) nr 1224/2009 om införande av ett kontrollsystem i unionen för att säkerställa att bestämmelserna i den gemensamma fiskeripolitiken efterlevs, om ändring av förordningarna (EG) nr 847/96, (EG) nr 2371/2002, (EG) nr 811/2004, (EG) nr 768/2005, (EG) nr 2115/2005, (EG) nr 2166/2005, (EG) nr 388/2006, (EG) nr 509/2007, (EG) nr 676/2007, (EG) nr 1098/2007, (EG) nr 1300/2008, (EG) nr 1342/2008 och upphävande av förordningarna (EEG) nr 2847/93, (EG) nr 1627/94 och (EG) nr 1966/2006) får en medlemsstats behöriga myndigheter medge undantag från skyldigheten enligt artikel 68.1 om fiskeriprodukterna transporteras inom hamnområdet eller högst 20 km från landningsplatsen. Enligt artikel 68.1 ska fiskeriprodukter som landas i unionen, såväl icke beredda som beredda ombord, för vilka varken en avräkningsnota eller en deklaration om övertagande har lämnats i enlighet med artiklarna 62, 63, 66 och 67 i den förordningen och som transporteras till en annan plats än landningsplatsen åtföljas av ett dokument utarbetat av transportören fram till dess att den första försäljningen har ägt rum. Transportören ska översända ett transportdokument till de behöriga myndigheterna i den medlemsstat på vars territorium landningen har ägt rum, eller andra av dem auktoriserade organ, inom 48 timmar efter lastningen. 

Enligt ordalydelsen i artikeln är det möjligt att bevilja landningsplatsspecifika undantag, men med beaktande av det stora antalet landningsplatser i Finland, som beroende på beräkningssättet är cirka 400–1 000 stycken, anses det förnuftigare att genom lag föreskriva om ett allmänt undantag. Undantaget förtydligar aktörernas skyldigheter och underlättar också övervakarnas arbete. 

Ett annat ändringsförslag som minskar aktörernas och myndigheternas administrativa börda gäller 20 §. I 2 mom. i den paragrafen föreslås det att stycket ”om det av poststämpeln på det kuvert som innehåller rapporten framgår att kuvertet har stämplats på posten innan tidsfristen gick ut” som gäller poststämpel ska strykas. Brevets avsändare kan inte kontrollera om brevet stämplas av Posti eller inte. På basis av erfarenheter kan det i praktiken konstateras att breven inte längre stämplas systematiskt. För att trygga tydligheten och likabehandlingen av aktörerna är det skäl att slopa bestämmelsen.  

I och med att rådets förordning (EG) nr 2187/2005 (Östersjöförordningen) har upphävts bör även överträdelsebestämmelserna om underlåtelse att iaktta den förordningen strykas. Största delen av de gärningar som eventuellt strider mot Europaparlamentets och rådets tekniska förordning (EU) 2019/1241 uppfyller rekvisitet för allvarlig överträdelse och det finns således inget behov av att föreskriva om de nya överträdelserna. I propositionen ingår ett förslag om sanktioner för gärningar som strider mot bestämmelserna om första försäljning och märkning av lax som en kommersiell fiskare har fiskat i ett havsområde eller älvområde. Bestämmelserna finns i 6 a och 25 § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik (1048/2016). 

De föreslagna ändringarna bedöms inte ha några ekonomiska konsekvenser och de ökar inte aktörernas eller förvaltningens arbetsuppgifter inom något förvaltningsområde. Rättsregistercentralen konstaterar i sitt utlåtande att de ändringar som föreslås i utkastet till proposition inte förutsätter några tilläggsresurser eller ändringar i datasystem för Rättsregistercentralens del i fråga om skötseln av verkställighetsuppdraget. 

Remissvar

Det inkom sammanlagt 15 utlåtanden och meddelanden om att det inte finns något att kommentera i ärendet. I utlåtandena understöddes allmänt de ändringar och tillägg som föreslås i lagen. Kritik riktades främst mot Europeiska unionens lagstiftning, i synnerhet kritiserades bestämmelserna om spårbarhet och användningsområdet för undantaget som gäller användning av transportdokument. Med anledning av justitieministeriets utlåtande preciserades propositionens bestämmelser om skydd för och utlämnande av personuppgifter samt om personuppgiftsansvar och motiveringen gjordes mångsidigare och förbättrades. Samtidigt preciserades de sanktionsbestämmelser som ingår i propositionen, men det beslutades att den bedömning av behovet av att uppdatera 49 och 51 § som justitieministeriet föreslog ska skjutas upp tills man känner till de behov av ändringar i den nationella lagstiftningen som följer av de ändringar i rådets kontrollförordning som för närvarande bereds inom Europeiska unionen. Därtill föreslog justitieministeriet att sanktioner för de gärningar som avses i 49 § 43 och 44 punkten i den proposition som var på remiss ska bedömas med avseende på om alla sanktioner är nödvändiga. Vid den fortsatta beredningen blev det klart att i synnerhet sanktionering för gärningar som riktar sig mot djur som avses i habitat- och fågeldirektiven var förenad med mer såväl juridiska som praktiska problem än väntat, och därför blev slutsatsen att dessa avsnitt stryks i regeringspropositionen. Avsikten är dock att beredningen av fastställandet av gärningarnas straffbarhet ska fortsätta i samarbete med de instanser som svarar för genomförandet av habitat- och fågeldirektiven. 

Specialmotivering

Landsbygdsverket och Livsmedelssäkerhetsverket ändras till Livsmedelsverket 

I regeringens proposition ingår paragrafer där det görs endast tekniska ändringar som innebär att Landsbygdsverket och Livsmedelssäkerhetsverket ändras till Livsmedelsverket. Sådana paragrafer är 13, 51, 53–56, 58 och 60–62 och 67 §. Dessa paragrafändringar motiveras inte ytterligare nedan. Livsmedelsverket inrättades genom lagen om Livsmedelsverket (371/2018) som trädde i kraft den 1 januari 2019. Landsbygdsverket och Livsmedelsverket slogs samman och uppgifter överfördes från Lantmäteriverket till det sammanslagna verket. I samband att lagen om Livsmedelsverket stiftades ändrades inte alla andra lagar där Landsbygdsverkets namn nämndes. 

Övriga ändrade och tillfogade paragrafer 

3 §.Definitioner i Europeiska unionens lagstiftning. I 5 punkten i paragrafen föreslås det att hänvisningen till rådets Östersjöförordning (EG) nr 2187/2005 stryks och ersätts med en ny hänvisning, eftersom förordningen har upphävts genom Europaparlamentets och rådets förordning EU (2019/1241) om bevarande av fiskeresurserna och skydd av marina ekosystem genom tekniska åtgärder, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1967/2006 och (EG) nr 1224/2009, och Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 och (EU) 2019/1022, samt om upphävande av rådets förordningar (EG) nr 894/97, (EG) nr 850/98, (EG) nr 2549/2000, (EG) nr 254/2002, (EG) nr 812/2004 och (EG) nr 2187/2005. 

7 §.Livsmedelsverket, regionförvaltningsverken och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna. Paragrafen förtydligas så att även om livsmedelslagen innehåller bestämmelser om tillsynen över spårbarheten för fiskeri- och vattenbruksprodukter och informationen till konsumenterna, inriktas tillsynen på bestämmelserna om spårbarhet och information till konsumenter i Europeiska unionens lagstiftning om den gemensamma fiskeripolitiken. Förtydligandet behövs på grund av att spårbarhetsbestämmelserna i livsmedelslagstiftningen i någon mån skiljer sig från spårbarhetsbestämmelserna i den gemensamma fiskeripolitiken. 

Livsmedelssäkerhetsverket ändras till Livsmedelsverket och livsmedelslagens författningsnummer ändras så att det motsvarar den nyaste lagen.  

11 §.Kontrolluppgifter. Det föreslås att paragrafen ändras så att meningen ”I beslut som gäller myndighetens anmälan får ändring inte sökas genom besvär.” ska strykas ur det första momentet. Meningen har varit förtydligande. Ett beslut som gäller en anmälan kan betraktas som en sådan beredande åtgärd i vilken det enligt 6 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) inte är möjligt att söka ändring genom besvär. Landsbygdsverket ändras till Livsmedelsverket. 

20 §.Myndighet som tar emot rapporter, beräkning av tidsfristen och närmare bestämmelser. I 2 mom. ska enligt förslaget stycket ”om det av poststämpeln på det kuvert som innehåller rapporten framgår att kuvertet har stämplats på posten innan tidsfristen gick ut” som gäller poststämpel strykas. Efter strykningen ska 17 § i förvaltningslagen tillämpas. Enligt den paragrafen tillställs en handling på avsändarens eget ansvar den i ärendet behöriga myndigheten under dess kontaktadress. Om det har bestämts en tidsfrist för inlämnande av handlingen, ska avsändaren se till att handlingen kommer in till myndigheten inom tidsfristen. Enligt förslaget blir dock en lindring för parten kvar i paragrafen och enligt den tillåts det att handlingen ges till den tjänsteman som utövar tillsyn innan tidsfristen löper ut. 

Posti stämplar i regel inte längre breven och därför är det i praktiken inte möjligt att med hjälp av poststämpeln kontrollera om brevet har skickats i tid. 

28 a §.Transportdokument. Paragrafen är ny. Enligt artikel 68 i rådets kontrollförordning ska fiskeriprodukter som landas i unionen, såväl icke beredda som beredda ombord, för vilka varken en avräkningsnota eller en deklaration om övertagande har lämnats i enlighet med artiklarna 62, 63, 66 och 67 och som transporteras till en annan plats än landningsplatsen åtföljas av ett dokument utarbetat av transportören fram till dess att den första försäljningen har ägt rum. Transportören ska översända ett transportdokument till de behöriga myndigheterna i den medlemsstat på vars territorium landningen har ägt rum, eller andra av dem auktoriserade organ, inom 48 timmar efter lastningen. Transportören ansvarar för att transportdokumentet är korrekt. 

I paragrafens första moment föreslås bestämmelser om möjligheten att ge in transportdokumentet till närings-, trafik- och miljöcentralen i samband med landningsdeklarationen, uppköpsanmälan eller deklarationen om övertagande. Fångsten transporteras i allmänhet till förstahandsuppköparens utrymmen av antingen fiskaren eller förstahandsuppköparen, vilket innebär att anmälningsförfarandet underlättas genom att anmälan ges in tillsammans med landningsdeklarationen eller uppköpsanmälan. I rådets kontrollförordning föreskrivs det att transportören ansvarar för att transportdokumentet kommer in till den behöriga myndigheten i tid och för att transportdokumentet är korrekt. 

I paragrafens andra moment föreslås det ett undantag från skyldigheten att använda transportdokument när det är fråga om fångster som har lastats i transportmedel från ett fiskefartyg med total längd på högst 12 meter och som transporteras högst 20 kilometer från landningsplatsen. Undantaget ska också gälla fiskeriprodukter som härstammar från sådana fångster. Enligt artikel 68 i rådets kontrollförordning får en medlemsstats behöriga myndigheter medge undantag från skyldigheten enligt punkt 1 om fiskeriprodukterna transporteras inom hamnområdet eller högst 20 km från landningsplatsen. Undantaget förtydligar aktörernas skyldigheter och underlättar också övervakarnas arbete. 

32 §. Registret över avräkningsnotor. Det föreslås att det till paragrafen fogas en hänvisning till artikel 66 och 68 i rådets kontrollförordning. I artikel 66 finns det bestämmelser om deklarationen om övertagande och i artikel 68 om transportdokumentet. Uppgifterna i avräkningsnotor, deklarationer om övertagande och transportdokument ska föras in i registret så att uppgifterna i dem kan korskontrolleras på det sätt som anges i 109 i rådets kontrollförordning. I artikel 109 i rådets kontrollförordning förpliktas medlemsstaterna att analysera de uppgifter som samlas in för att genomföra rådets kontrollförordning genom att korskontrollera uppgifterna. Att föra register är en rättslig förpliktelse som åvilar en sådan personuppgiftsansvarig som utövar tillsyn över den gemensamma fiskeripolitiken, och det föreskrivs närmare om detta i artikel 4.7 i dataskyddsförordningen. Lagenligheten i fråga om behandlingen av personuppgifter grundar sig på artiklarna 6.1 c och 6.1 e i dataskyddsförordningen. 

38 §. Gemensamt personuppgiftsansvariga. I 1 mom. föreslås det att närings-, trafik- och miljöcentralerna ändras till singularisform, eftersom verkställigheten av tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken har tilldelats Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland. Likaså ska omnämnandet av den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen strykas och formuleringen förtydligas så att närings-, trafik- och miljöcentralen bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret för alla de register som avses i paragrafen. Tullen och Livsmedelsverket ändras till personuppgiftsansvariga, eftersom deras uppgifter som hänför sig till registren motsvarar behandlingen av personuppgifter enligt artikel 4 i dataskyddsförordningen. Naturresursinstitutet ska i framtiden få de uppgifter som institutet behöver genom utlämnanden av uppgifter enligt 69 och 69 a §. När det gäller de övriga ändringarna är det fråga om att ändra Landsbygdsverket till Livsmedelsverket. 

Utfärdandet av bestämmelser om det gemensamma personuppgiftsansvar som avses i paragrafen hänför sig till artiklarna 4.7 och 26 i dataskyddsförordningen. Gemensamt personuppgiftsansvar är en ändamålsenlig lösning, eftersom de personuppgiftsansvarigas ändamål med behandlingen av personuppgifter är nära förknippade med varandra. Tillsynsuppgifterna och påföljdsförfarandet vid missbruk som uppdagats vid tillsynen är mycket nära förknippade med varandra, liksom också rapporteringen om dessa åtgärder. Lagenligheten i fråga om behandlingen av personuppgifter grundar sig på artiklarna 6.1 c, 6.1 e och 6.3 i dataskyddsförordningen. Utfärdandet av bestämmelser om registren följer av de skyldigheter som föreskrivs för medlemsstaterna i rådets kontrollförordning och som har genomförts och delvis preciserats i 30–36 §. 

I paragrafen föreskrivs det om ansvarsfördelningen mellan de gemensamt personuppgiftsansvariga och om skyldigheterna för den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret. Att utse en myndighet som bär de huvudsakliga personuppgiftsansvaret underlättar utövandet av de registrerades rättigheter, eftersom de inte behöver undersöka vilken myndighet som har fört in deras uppgifter i registret. Närings-, trafik- och miljöcentralen konsulterar den personuppgiftsansvarige som saken gäller när centralen behandlar de registrerades kontakter. Samtliga register som avses i paragrafen baserar sig på Europeiska unionens förordningar om den gemensamma fiskeripolitiken, och jord- och skogsbruksministeriet deltar i beredningen av dem i rådets och kommissionens arbetsgrupper. Genomförandet av förordningarna behandlas också regelbundet vid möten som ordnas av EU-institutioner. Jord- och skogsbruksministeriets roll som personuppgiftsansvarig har ett väsentligt samband med ministeriets uppgifter som representant för den finska staten i frågor som gäller den gemensamma fiskeripolitiken inom Europeiska unionen. 

49 §. Överträdelser.I paragrafen stryks den nuvarande 18, 19 och 40–46 punkten. Till 26 punkten fogas en hänvisning till den nya 28 a § och till paragrafen fogas nya 38 och 40 punkter. På grund av ändringarna ändras numreringen av punkterna från och med nuvarande 20 punkten. 

Genom Europaparlamentets och rådets tekniska förordning upphävdes artiklarna 52 och 53 i rådets kontrollförordning, och därför stryks bestämmelserna om sanktioner i fråga om dem i 18 och 19 punkten. På samma sätt stryks 40–46 punkten, som hänför sig till den upphävda Östersjöförordningen. 

Bestämmelsen i 28 a § som gäller transportdokument utgör ett undantag från bestämmelsen om transportdokument i artikel 68 i rådets kontrollförordning, och därför måste den beaktas i straffbestämmelsen om transportdokument i 49 § 26 punkten. 

Den nya 38 punkten ska enligt förslaget gälla underlåtelse att iaktta bestämmelserna om första försäljning och märkning av lax som fiskats kommersiellt i älvområden och som härstammar från Östersjön i 6 a § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik (1048/2016) samt gärningar som strider mot bestämmelserna i en förordning av statsrådet som utfärdats med stöd av 6 a §. Bestämmelser om detta finns i 14 a § i statsrådets förordning om ett kvotsystem för det kommersiella fisket (1050/2016). Det föreslås att 39 punkten ska motsvara den nuvarande 47 punkten och gälla närmare bestämmelser om Europeiska unionens bevarandeåtgärder eller mångåriga planer som utfärdats med stöd av förordning av statsrådet eller jord- och skogsbruksministeriet. 

I 40 punkten föreslås påföljder för aktörer som bryter mot 25 § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik, enligt vilken första försäljning av lax som fiskats i havsområdet är tillåten endast för en innehavare av en aktörsspecifik fiskekvot och som ålägger aktören att märka de laxar som säljs. Med stöd av nämnda 25 § får det genom förordning av statsrådet föreskrivas om maximimängden av den laxfångst som tillåts per kommersiell fiskare i ett visst område eller under en viss tid, begränsningar av laxfångstens sammansättning och förfaranden för märkningen av den fångst som gäller de aktörsspecifika fiskekvoterna. Även för verksamhet som strider mot bestämmelserna i denna förordning ska det påföras en överträdelseavgift med stöd av 40 punkten. Genom bestämmelsen om första försäljning av lax och bestämmelsen om skyldigheten att märka lax säkerställs det att Finlands laxkvot endast används av de kommersiella fiskare som har rätt till den och att endast den fisk som dessa har fiskat kommer ut på marknaden. Genom sanktioner för brott mot bestämmelserna strävar man efter att förbättra iakttagandet av bestämmelserna. Det är viktigt att bestämmelserna iakttas för att det ska vara möjligt att följa nyttjandegraden av laxkvoten och vid behov stoppa fisket, om kvoten fylls. 

50 §.Överträdelseavgiftens storlek. I 1 mom. ska omnämnandet av de punkter som stryks i 49 § strykas och numreringen av punkterna uppdateras så att den motsvarar den nya numreringen i 49 §. Det föreslås att 2 mom. förtydligas. 

64 §.Överträdelseregistret. Närings-, trafik- och miljöcentralen, Gränsbevakningsväsendet och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna för in uppgifter om misstänkta överträdelser och misstänkta allvarliga överträdelser. Av denna anledning är det skäl att precisera paragrafen om informationsinnehållet i överträdelseregistret genom att till paragrafen foga bestämmelser om de uppgifter som dessa myndigheter för in. Uppgifterna gäller 1–3 punkten. Den tidigare 1–3 punkten flyttas framåt, vilket innebär att det slutligen kommer att finnas 14 punkter i stället för de tidigare 11 punkterna. I övrigt ska paragrafen förbli oförändrad. 

I artikel 93 i rådets kontrollförordning föreskrivs det om medlemsstaternas skyldighet att föra ett överträdelseregister. De tillsynsmyndigheter som anges i 5–7 § i denna lag ska anmäla misstänkta överträdelser och misstänkta allvarliga överträdelser till Livsmedelsverket genom att använda informationssystemet för överträdelseregistret. Bestämmelser om skyldigheten att anmäla finns i 11 §. Vid förandet av ett överträdelseregister är det fråga om fullgörandet av de skyldigheter som unionen ålagt medlemsstaterna i fråga om den gemensamma fiskeripolitiken. I artikel 4.7 i dataskyddsförordningen föreskrivs det om det nationella handlingsutrymmet. Det är behövligt att använda det nationella handlingsutrymmet för att precisera registrets innehåll. De uppgifter som ska föras in i registret är nödvändiga för behandlingen av misstänkta överträdelser och verkställigheten av beslut om överträdelser. Det nationella handlingsutrymmet grundar sig på artikel 4.7 i dataskyddsförordningen och lagenligheten i fråga om behandlingen av personuppgifter grundar sig på artikel 6.1 c och 6.1 e i den förordningen. 

65 §.Gemensamt personuppgiftsansvariga för överträdelseregistret. Det föreslås att paragrafen ändras så att registeranvändarna, det vill säga Gränsbevakningsväsendet och närings-, trafik- och miljöcentralen, ändras till personuppgiftsansvariga. De kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna ska också fogas till de personuppgiftsansvariga, eftersom tillsynen över bestämmelserna om spårbarhet och information till konsumenter förutsätter att uppgifter förs in i systemet. Det föreslås att Landsbygdsverket ändras till Livsmedelsverket.  

Rätten för Gränsbevakningsväsendet, närings-, trafik- och miljöcentralen och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna att behandla personuppgifter grundar sig på deras i 5–7 § definierade uppgifter vid tillsynen över att den gemensamma fiskeripolitiken iakttas. Livsmedelsverket ska fortfarande bära det huvudsakliga personuppgiftsansvaret och verkets uppgifter i egenskap av den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret ska preciseras så att verket svarar för den personuppgiftsansvariges skyldigheter enligt dataskyddsförordningen, dock så att den registermyndighet som fört in uppgifterna svarar för att de är korrekta samt för att behandlingen och användningen av personuppgifter sker på ett lagligt sätt vid skötseln av de egna uppgifterna. Varje myndighet som utövar tillsyn över att den gemensamma fiskeripolitiken iakttas ska se till att alla misstänkta överträdelser som myndigheten själv upptäckt förs in i överträdelseregistret, och andra tillsynsmyndigheter som är gemensamt personuppgiftsansvariga har ingen automatisk tillgång till uppgifter som andra har fört in. Bestämmelser om medlemsstaternas skyldighet att föra ett överträdelseregister finns i artikel 93 i rådets kontrollförordning och närmare bestämmelser om det personuppgiftsansvar som avses i paragrafen har samband med artiklarna 6.1 c, 6.1 e, 6.3 och 26 i dataskyddsförordningen. 

67 §. Anteckningar i andra register. I artikel 92 i rådets kontrollförordning föreskrivs det om medlemsstaternas skyldighet att sörja för tilldelandet av prickar. Artikeln innehåller bland annat en bestämmelse enligt vilken de tilldelade prickarna till en eventuell framtida innehavare av fiskelicensen för det berörda fiskefartyget om fartyget säljs, överförs eller på annat sätt byter ägare efter dagen för överträdelsen. Alla dessa är åtgärder som fastställs genom en registreringshändelse i fiskefartygsregistret. Prickar som gäller fiskefartyg, innehavare av fiskelicens och befälhavare för fiskefartyg och avbrott i och indragningar av fiskelicens samt förbud att vara befälhavare för fiskefartyg som meddelats på basis av prickarna förs också in i det register som avses i lagen om registrering av fiskefartyg och vattenbruksfartyg som används till havs, så att de myndigheter som registrerar fiskefartyg och övervakar fiskeriet blir medvetna om dem och kan utföra sina lagstadgade uppgifter när det gäller tillsynen över att den gemensamma fiskeripolitiken iakttas och registreringen av fiskefartyg. Det nationella handlingsutrymme som används i paragrafen grundar sig på artikel 4.7 i dataskyddsförordningen och lagenligheten i fråga om behandlingen av personuppgifter grundar sig på artikel 6.1 c och 6.1 e i den förordningen. 

68 a §.Platser för omlastning och landning av fångsten. I och med att rådets Östersjöförordning har upphävts ska hänvisningen till den ersättas med en hänvisning till artikel 43 i rådets kontrollförordning, enligt vilken rådet får, när det antar en flerårig plan, fatta beslut om ett tröskelvärde som ska tillämpas på den levande vikten av arter som omfattas av en flerårig plan, ovanför vilket fiskefartyg måste landa sina fångster i en utsedd hamn eller en plats nära land. Statsrådets förordning om vissa tillåtna hamnar för landning av fiskfångster (719/2019) har utfärdats med stöd av denna paragraf. Det föreslås att 2 mom. stryks, eftersom det bemyndigande att utfärda förordning som avses i momentet efter ändringen redan ingår i det bemyndigande som finns i 1 mom. 

69 §. Utlämnande av registeruppgifter. Den gällande paragrafen ska till sitt innehåll delas upp i två paragrafer. I den ursprungliga 69 § ska bestämmelser om sättet på vilket uppgifter lämnas ut samt en hänvisning till lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen kvarstå. Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret beslutar om utlämnande av uppgifter och ska se till att uppgifterna skyddas på behörigt sätt. Bestämmelser om uppgifterna för den myndighet som bär det huvudsakliga ansvaret för att föra registret kan utfärdas med stöd av artikel 26 i dataskyddsförordningen. På utlämnande av uppgifter tillämpas bestämmelserna i dataskyddsförordningen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). 

69 a §. Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter. Det föreslås att det nuvarande 69 § 2 mom. överförs till paragrafen och att det till paragrafen fogas ett krav på att sekretessbelagda uppgifter som lämnas ut ur de register som avses i lagen ska vara nödvändiga med tanke på det avsedda användningsändamålet.  

Till listan över dem som har rätt att få sekretessbelagda uppgifter ska fogas närings-, trafik- och miljöcentralen, Gränsbevakningsväsendet, Naturresursinstitutet, Livsmedelsverket samt de myndigheter som beviljar och återkräver stöd för näringsverksamhet. Det är möjligt att utfärda bestämmelser om utlämnande av uppgifter med stöd av artikel 6.1 c, 6.1 e och 6.3 i dataskyddsförordningen. Rätten för alla aktörer som räknas upp i paragrafen att få uppgifter grundar sig på att uppgifterna är nödvändiga för dessa aktörer när de utför en lagstadgad uppgift av allmänt intresse. 

Gränsbevakningsväsendet ska få uppgifter för övervakningen av fisket, upprätthållande av gränssäkerheten, övervakningen av sjötrafiken, förebyggande av brott, förundersökning, undersökning av oljeutsläpp samt för räddningsverksamhet och närings-, trafik- och miljöcentralen för övervakning av den gemensamma fiskeripolitiken. Livsmedelsverket behöver uppgifterna vid undersökning av misstänkta överträdelser och allvarliga överträdelser samt vid bestämmande av påföljder för dem. Naturresursinstitutet bedriver fiskeriekonomisk forskning för vilken institutet kan behöva uppgifter som betraktas som hemliga. Naturresursinstitutet sköter också uppgiftsinsamlingsuppgifter som grundar sig på Europeiska unionens rättsakter samt för statistik. Dessa uppgifter kan också vara förknippade med hemliga uppgifter. Ett villkor för att få stöd ur Europeiska fiskerifonden är att stödmottagaren inte har gjort sig skyldig till allvarliga överträdelser. Stödet kan också återkrävas, om stödmottagaren inom en viss tid från att ha fått stödet gör sig skyldig till en allvarlig överträdelse. De myndigheter som beviljar och återkräver stöd kan inte sköta sina uppgifter enligt Europeiska unionens bestämmelser, om de inte också har tillgång till sekretessbelagda uppgifter. 

Ikraftträdande

Det föreslås att lagen träder i kraft den 1 oktober 2022. 

Verkställighet och uppföljning

Inom Europeiska unionen bereds för närvarande ett förslag från kommissionen om ändring av rådets kontrollförordning. Efter att förordningen har antagits kan det krävas till och med betydande ändringar i lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken. I samband med detta är mot bakgrund av erfarenheterna möjligt att utvärdera hur de tidigare bestämmelserna fungerar. 

Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning

De stycken i propositionen som gäller överträdelser och dataskydd bör granskas i förhållande till grundlagen och Europeiska unionens dataskyddslagstiftning. 

Grundlagsutskottet har betonat att gärningsbeskrivningarna för straffbara gärningar bör vara noggrant avgränsade. I 8 § i grundlagen bekräftas den straffrättsliga legalitetsprincipen som innefattar ett krav på exakt reglering. Enligt den måste brottsrekvisiten för varje brott uttryckas tillräckligt noggrant i lagen så att man utifrån bestämmelsens lydelse ska kunna säga om en verksamhet eller försummelse är straffbar. (GrUU 16/2013 rd, s. 2/I, GrUU 6/2014 rd, s. 2/I). Kravet på noggrann avgränsning tillämpas också på administrativa påföljder. För att uppfylla kravet har de föreslagna gärningsbeskrivningarna bundits till gärningsbeskrivningarna i Europeiska unionens gällande rättsakter eller till de nationella bestämmelser där gärningen definieras som förbjuden.  

Enligt artikel 89 i rådets kontrollförordning ska medlemsstaterna i Europeiska unionen se till att lämpliga åtgärder, inbegripet administrativa åtgärder eller straffrättsliga förfaranden i enlighet med nationell rätt, systematiskt vidtas mot fysiska eller juridiska personer som misstänks ha överträtt någon av bestämmelserna i den gemensamma fiskeripolitiken. I fråga om allvarliga överträdelser föreskrivs det dessutom i artikel 44 i rådets IUU-förordning om en högsta sanktion som är bunden till värdet av fångsten och som är minst fem gånger värdet av de fiskeriprodukter som erhållits genom att begå den allvarliga överträdelsen. Finlands nationella straffrättsliga system ansågs när lagen stiftades 2014 inte vara lämpligt för genomförandet av ett sådant påföljdssystem, så den enda möjligheten var att föreskriva om administrativa påföljder och inrätta ett förvaltningssystem för tillämpningen av dem. Omständigheterna har inte förändrats i detta avseende. 

De förslag som gäller personuppgiftsansvariga och utlämnande av uppgifter hör till tillämpningsområdet för dataskyddsförordningen som är direkt tillämplig och som sådan förpliktande lagstiftning. Inom ramen för förordningen är det dock möjligt att utfärda eller behålla nationell lagstiftning som gör bestämmelserna i förordningen mer exakta och preciserar dem. Grundlagsutskottet har tagit ställning till frågan och konstaterat att skyddet för personuppgifter härefter i första hand bör tillgodoses med stöd av dataskyddsförordningen och den nya nationella allmänna lagstiftningen och att man bör förhålla sig restriktivt när det gäller att införa nationell speciallagstiftning (GrUU 14/2018 rd, s.4–5 och GrUU 26/2018 rd, s. 2–3). 

Nationell lagstiftning som preciserar dataskyddsförordningen är möjlig endast i de fall när dataskyddsförordningen uttryckligen ger medlemsstaterna nationellt handlingsutrymme. Det nationella handlingsutrymmet grundar sig till centrala delar på artikel 6.1 c och e i dataskyddsförordningen, dvs. situationer där behandlingen av personuppgifter grundar sig på en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige (artikel 6.1 c) eller där behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning (artikel 6.1 e). De föreslagna bestämmelserna om behandling av personuppgifter gäller behandling av personuppgifter för skötseln av en myndighets lagstadgade uppgifter. 

Den föreslagna 69 a §, som gäller utlämnande av sekretessbelagda uppgifter, förutsätter att de sekretessbelagda uppgifter som lämnas ut är nödvändiga med tanke på användningsändamålet för uppgifterna. Grundlagsutskottet har ansett att grundlagen inte tillåter en vag och ospecificerad rätt att få uppgifter, inte ens om den är förenad med nödvändighetskriteriet (GrUU 71/2014 rd och GrUU 59/2010 rd). I den föreslagna 69 a § ska det föreskrivas separat om användningsändamålet i varje punkt.  

På de grunder som anges ovan kan lagförslagen behandlas i vanlig lagstiftningsordning. 

Kläm 

Kläm 

Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: 

Lagförslag

Lag om ändring av lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken (1188/2014) 3, 7, 11, 13, 20, 32, 38, 49–51, 53–56, 58, 60–62, 64, 65, 67, 68 a och 69 §,  
av dem 3, 11, 49–51 och 68 a § sådana de lyder i lag 208/2018, 20 § sådan den lyder i lag 354/2021, 64 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 95/2019 och 69 § sådan den lyder i lag 1017/2018, samt  
fogas till lagen nya 28 a och 69 a § som följer: 
3 § Definitioner i Europeiska unionens lagstiftning 
I denna lag avses med 
1) rådets IUU-förordning rådets förordning (EG) nr 1005/2008 om upprättande av ett gemenskapssystem för att förebygga, motverka och undanröja olagligt, orapporterat och oreglerat fiske och om ändring av förordningarna (EEG) nr 2847/93, (EG) nr 1936/2001 och (EG) nr 601/2004 samt om upphävande av förordningarna (EG) nr 1093/94 och (EG) nr 1447/1999, 
2) kommissionens IUU-förordning kommissionens förordning (EG) nr 1010/2009 om tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 1005/2008 om upprättande av ett gemenskapssystem för att förebygga, motverka och undanröja olagligt, orapporterat och oreglerat fiske, 
3) rådets kontrollförordning rådets förordning (EG) nr 1224/2009 om införande av ett kontrollsystem i unionen för att säkerställa att bestämmelserna i den gemensamma fiskeripolitiken efterlevs, om ändring av förordningarna (EG) nr 847/96, (EG) nr 2371/2002, (EG) nr 811/2004, (EG) nr 768/2005, (EG) nr 2115/2005, (EG) nr 2166/2005, (EG) nr 388/2006, (EG) nr 509/2007, (EG) nr 676/2007, (EG) nr 1098/2007, (EG) nr 1300/2008, (EG) nr 1342/2008 och upphävande av förordningarna (EEG) nr 2847/93, (EG) nr 1627/94 och (EG) nr 1966/2006, 
4) kommissionens kontrollförordning kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 404/2011 om tillämpningsföreskrifter för rådets förordning (EG) nr 1224/2009 om införande av ett kontrollsystem i gemenskapen för att säkerställa att bestämmelserna i den gemensamma fiskeripolitiken efterlevs, 
5) Europaparlamentets och rådets tekniska förordning Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1241 om bevarande av fiskeresurserna och skydd av marina ekosystem genom tekniska åtgärder, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1967/2006 och (EG) nr 1224/2009, och Europaparlamentets och rådets förordningar (EU) nr 1380/2013, (EU) 2016/1139, (EU) 2018/973, (EU) 2019/472 och (EU) 2019/1022, samt om upphävande av rådets förordningar (EG) nr 894/97, (EG) nr 850/98, (EG) nr 2549/2000, (EG) nr 254/2002, (EG) nr 812/2004 och (EG) nr 2187/2005, 
6) förordningen om en flerårig plan för Östersjön Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1139 om upprättande av en flerårig plan för bestånden av torsk, sill/strömming och skarpsill i Östersjön och det fiske som nyttjar dessa bestånd, om ändring av rådets förordning (EG) nr 2187/2005 och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1098/2007, 
7) förordningen om insamling av data inom fiskerisektorn Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1004 om upprättande av en unionsram för insamling, förvaltning och användning av data inom fiskerisektorn och till stöd för vetenskaplig rådgivning rörande den gemensamma fiskeripolitiken och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 199/2008, 
8) Europaparlamentets och rådets marknadsförordning Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1379/2013 om den gemensamma marknadsordningen för fiskeri- och vattenbruksprodukter, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1184/2006 och (EG) nr 1224/2009 och om upphävande av rådets förordning (EG) nr 104/2000, 
9) Europaparlamentets och rådets förordning om statistik över fiske i Nordatlantens östra del Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 218/2009 om avlämnande av statistikuppgifter om nominell fångst från medlemsstater som bedriver fiske i Nordatlantens östra del. 
7 § Livsmedelsverket, regionförvaltningsverken och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna 
Bestämmelser om den tillsyn som Livsmedelsverket, regionförvaltningsverket och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna utövar i fråga om spårbarheten för fiskeri- och vattenbruksprodukter och om informationen till konsumenterna finns i livsmedelslagen (297/2021). Bestämmelser om spårbarhet och information till konsumenter finns i rådets kontrollförordning och i kommissionens kontrollförordning. 
11 § Kontrolluppgifter 
Tillsynsmyndigheten ska utan obefogat dröjsmål till Livsmedelsverket anmäla sådana misstänkta överträdelser och misstänkta allvarliga överträdelser som tjänstemännen vid myndigheten observerat eller som tillsynsmyndigheten på något annat sätt har fått kännedom om. Tillsynsmyndigheten ska utan obefogat dröjsmål informera den aktör som misstanken gäller om den misstänkta överträdelsen. Bestämmelser om innehållet i anmälan och om förfarandet vid anmälan får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Utöver vad som i denna lag föreskrivs om uppgifterna och befogenheterna för de tillsynsmyndigheter och tjänstemän som utövar tillsyn och som avses i 5–8 § finns det bestämmelser om uppgifterna och befogenheterna för dem som utövar tillsyn i artikel 74 i rådets kontrollförordning, i artiklarna 97–113 i kommissionens kontrollförordning och i artiklarna 9–17 i rådets IUU-förordning. 
13 § Tillfällig indragning av fisketillstånd 
Närings-, trafik- och miljöcentralen och Gränsbevakningsväsendet har rätt att tillfälligt dra in ett fisketillstånd som beviljats en verksamhetsutövare, om det finns grundad anledning att misstänka att verksamhetsutövaren har gjort sig skyldig till en sådan allvarlig överträdelse som avses i 7 kap. och att verksamhetsutövaren fortsätter sin lagstridiga verksamhet. Beslutet är i kraft tills Livsmedelsverket har behandlat ärendet eller en straffrättslig påföljd som gäller samma gärning har bestämts eller utdömts, dock högst 60 dagar från det att beslutet meddelades. Beslutet får verkställas fastän det inte har vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat. 
4 kap. 
Aktörernas skyldigheter 
20 § Myndighet som tar emot rapporter, beräkning av tidsfristen och närmare bestämmelser 
I Finland ska den fiskeloggbok som avses i artiklarna 14 och 15 i rådets kontrollförordning ges in till närings-, trafik- och miljöcentralen och likaså omlastningsdeklaration enligt artiklarna 21 och 22, landningsdeklaration enligt artiklarna 23 och 24, rapport om fiskeansträngningen enligt artikel 28, avräkningsnota enligt artiklarna 62–64, deklaration om övertagande enligt artiklarna 66 och 67 och transportdokument enligt artikel 68. Förhandsanmälan enligt artikel 17 i rådets kontrollförordning och förhandsanmälan vid laxfiske enligt 20 a § i denna lag lämnas till centrumet för fiskerikontroll. 
Rapporter som avses i 1 mom. samt i 21–23 § har lämnats in inom föreskriven tid, om rapporten innan tidsfristen går ut har kommit in till den myndighet som avses i 1 mom. eller om rapporten innan tidsfristen gick ut har getts till den tjänsteman som utövar tillsyn. 
Strängare bestämmelser om mängden och beräkningen av den tillåtna toleransmarginal som avses i artikel 13 i förordningen om en flerårig plan för Östersjön får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Närmare bestämmelser om de uppgifter som avses i de bestämmelser som nämns 1 mom. och om förfarandet vid rapportering får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. 
28 a § Transportdokument 
Om en fiskeriprodukt som avses i artikel 68 i rådets kontrollförordning transporteras på uppdrag av den som fått fångsten, kan transportdokumentet ges in till närings-, trafik- och miljöcentralen i samband med landningsdeklarationen enligt artiklarna 23 eller 24 i rådets kontrollförordning eller deklarationen enligt 21 §. Om fiskeriprodukten transporteras för köparens räkning, kan transportdokumentet ges in i samband med den avräkningsnota som avses i artiklarna 62–64 i rådets kontrollförordning. Transportdokumentet kan också ges in i samband med den deklaration om övertagande om avses i artiklarna 66 och 67 i rådets kontrollförordning. Även då ansvarar transportören för att transportdokumentet kommer in till närings-, trafik- och miljöcentralen inom föreskriven tid. 
Med avvikelse från artikel 68 i rådets kontrollförordning behöver fångster som lastats i transportmedel från ett fiskefartyg med en total längd på högst 12 meter eller fiskeriprodukter som härstammar från sådana fångster och som inom Finland transporteras högst 20 km från landningsplatsen inte åtföljas av ett transportdokument enligt artikel 68 i rådets kontrollförordning och transportdokumentet behöver inte ges in till närings-, trafik- och miljöcentralen. 
32 § Registret över avräkningsnotor 
I registret över avräkningsnotor införs de uppgifter som avses i artiklarna 64, 66 och 68 i rådets kontrollförordning. Uppgifterna i registret används för tillsynen över fisket och fiskhandeln, för fullgörande av den skyldighet att samla in uppgifter som avses i Europeiska unionens lagstiftning om den gemensamma fiskeripolitiken och för statistikföring. 
38 § Gemensamt personuppgiftsansvariga 
Närings-, trafik, och miljöcentralen för de register som avses i 30–35 § tillsammans med Gränsbevakningsväsendet och jord- och skogsbruksministeriet samt det register som avses i 36 § tillsammans med Tullen och jord- och skogsbruksministeriet. Närings-, trafik- och miljöcentralen bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret för alla de register som avses i denna paragraf. 
Jord- och skogsbruksministeriet använder registren för att fullgöra sina rapporterings- och tillsynsskyldigheter i anslutning till genomförandet av den gemensamma fiskeripolitiken samt styr utvecklingen av datasystemen och förvaltandet och förandet av registren. Närings-, trafik- och miljöcentralen och Gränsbevakningsväsendet använder registren vid skötseln av sina lagstadgade tillsyns- och rapporteringsuppgifter. Tullen använder det fångstintygsregister som avses i 36 § när den fattar beslut om import och export av fiskeriprodukter. 
Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret svarar för den personuppgiftsansvariges skyldigheter enligt dataskyddsförordningen, men den registermyndighet som fört in uppgifterna svarar för att de är korrekta samt för att behandlingen och användningen av personuppgifter sker på ett lagligt sätt vid skötseln av de egna uppgifterna. Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret beviljar på framställning av en myndighet en person rätt att använda de register samt registrens datagrupper och datafält som behövs för skötseln av myndighetens lagstadgade uppgifter. 
49 § Överträdelser 
Livsmedelsverket påför överträdelseavgift för den som 
1) underlåter att iaktta bestämmelserna om fiskefartygs märkning eller handlingar i artikel 6 eller 7 i kommissionens kontrollförordning, 
2) underlåter att iaktta bestämmelserna om båtar som medförs ombord på fiskefartyg, fiskeredskap som används på fiskefartyg och flaggstänger som fästs vid fiskeredskapen i artiklarna 8–16 eller 17 i kommissionens kontrollförordning, 
3) underlåter att med iakttagande av bestämmelserna i artikel 20 i kommissionens kontrollförordning försäkra sig om att fartygets satellitföljare är funktionsduglig eller att dess funktion inte hindras, 
4) i strid med artikel 25 i kommissionens kontrollförordning lämnar hamnen efter störningar i VMS-utrustningens funktion innan flaggstatens behöriga myndighet har gett sitt tillstånd, avlägsnar VMS-utrustningen utan godkännande av flaggstatens behöriga myndighet eller underlåter att i enlighet med artikel 25.1 i den förordningen meddela fartygets geografiska position till centrumet för fiskerikontroll, 
5) underlåter att iaktta bestämmelserna om fiskeloggbok, omlastningsdeklaration eller landningsdeklaration i artiklarna 14–16 eller 21–25 i rådets kontrollförordning, bestämmelserna om fiskeloggbok i artikel 12 eller 13 i förordningen om en flerårig plan för Östersjön eller bestämmelserna om fiskeloggbok, omlastningsdeklaration, landning, landningsdeklaration eller rapport om fiskeansträngning i artiklarna 29–36, 38–42, 44, 47–55 eller 58 i kommissionens kontrollförordning, 
6) underlåter att inom föreskriven tid lämna in en rapport som avses i 21–23, 25 eller 26 § eller lämnar in en bristfällig rapport, 
7) underlåter att göra den förhandsanmälan som avses i artikel 17 eller 18 i rådets kontrollförordning, i artikel 11 i förordningen om en flerårig plan för Östersjön eller i 20 a § i denna lag, gör en bristfällig anmälan eller låter bli att göra en anmälan inom föreskriven tid, 
8) underlåter att iaktta bestämmelserna om omlastning i artikel 20 i rådets kontrollförordning, 
9) underlåter att iaktta bestämmelserna om fiskeansträngning i artiklarna 26–29 eller 30 i rådets kontrollförordning, 
10) i strid med förbudet i artikel 39 i rådets kontrollförordning fiskar med fiskefartyg med en motor vars maskinstyrka överstiger den som anges i fiskelicensen, 
11) i strid med bestämmelsen i artikel 40 i rådets kontrollförordning använder en ny framdrivningsmotor, utbytesframdrivningsmotor eller en framdrivningsmotor som har modifierats tekniskt, om den berörda medlemsstaten inte har certifierat en sådan motor officiellt, 
12) landar fångsten utanför de hamnar eller platser nära kusten som medlemsstaten med stöd av artikel 43 i rådets kontrollförordning utsett, 
13) i strid med bestämmelserna i artikel 44 i rådets kontrollförordning ombord på fiskefartyget förvarar fångster av bottenlevande arter som omfattas av fleråriga planer, 
14) förvarar fiskeredskap på fartyget i strid med bestämmelserna i artikel 47 i rådets kontrollförordning, 
15) underlåter att fullgöra de skyldigheter som gäller utrustning för att bärga förlorade fiskeredskap, bärgning av förlorade fiskeredskap eller förlust av fiskeredskap i artikel 48 i rådets kontrollförordning, 
16) underlåter att fullgöra de skyldigheter som gäller fångsternas sammansättning eller anteckning i fiskeloggboken och som avses i artikel 49 i rådets kontrollförordning, 
17) underlåter att iaktta den anmälningsskyldighet som anges i artikel 50 i rådets kontrollförordning eller den i samma artikel angivna skyldighet som gäller förvaring av fiskeredskap eller hastigheten under en genomsegling, 
18) saluför fångster från fritidsfiske i strid med bestämmelsen i artikel 55.2 i rådets kontrollförordning, 
19) underlåter att iaktta bestämmelserna om saluföring av fiskeri- och vattenbruksprodukter i artikel 56 i rådets kontrollförordning, 
20) underlåter att fullgöra de skyldigheter som avses i artikel 58 i rådets kontrollförordning, i artikel 67 i kommissionens kontrollförordning eller i artikel 35 i Europaparlamentets och rådets marknadsförordning och som gäller fiskeriprodukternas spårbarhet, informationen till konsumenterna eller märkningen av förpackningarna, 
21) underlåter att registrera sig som förstahandsuppköpare i enlighet med artikel 59 i rådets kontrollförordning eller 28 § i denna lag, 
22) saluför icke-vägd fisk i strid med bestämmelserna i artikel 60 eller 61 i rådets kontrollförordning eller i strid med de bestämmelser om kontroll- eller provtagningsplaner som avses i de artiklarna, 
23) underlåter att iaktta bestämmelserna om vägning i artiklarna 69–72 eller 73 i kommissionens kontrollförordning, 
24) underlåter att fylla i och lägga fram avräkningsnotor i enlighet med artikel 62, 63 eller 64 i rådets kontrollförordning eller 20 § i denna lag, 
25) underlåter att på behörigt sätt fylla i och till närings-, trafik- och miljöcentralen lämna in de deklarationer om övertagande som avses i artikel 66 eller 67 i rådets kontrollförordning, 
26) underlåter att iaktta bestämmelserna om ifyllande eller inlämnande av transportdokument till den behöriga myndigheten i enlighet med artikel 68 i rådets kontrollförordning eller 28 a § i denna lag, 
27) underlåter att fullgöra de skyldigheter som aktören eller fartygets befälhavare har i samband med myndighetsinspektioner enligt artikel 75 i rådets kontrollförordning eller artikel 113 eller 114 i kommissionens kontrollförordning, 
28) underlåter att iaktta bestämmelserna om omlastningsförbud i artikel 4.3 eller 4.4 i rådets IUU-förordning, 
29) landar eller omlastar fångsten på någon annan plats än i en hamn eller på en plats nära kusten som utsetts i enlighet med artikel 5 i rådets IUU-förordning, 
30) lämnar in ett förhandsmeddelande enligt artikel 6 i rådets IUU-förordning efter föreskriven tid, 
31) anlöper hamnen eller påbörjar landningen av fångsten i strid med det tillstånd att anlöpa hamn eller det tillstånd till landning som avses i artikel 7 i rådets IUU-förordning, 
32) underlåter att till den behöriga myndigheten lämna in en landnings- eller omlastningsdeklaration enligt artikel 8 i rådets IUU-förordning, 
33) underlåter att iaktta det verkställighetsbeslut som gäller nödåtgärder eller temporära åtgärder som vidtagits med stöd av artikel 36 i rådets IUU-förordning, 
34) underlåter att iaktta föreskrifterna i det tillstånd att anlöpa hamn som utfärdats med stöd av artikel 37.5 i rådets IUU-förordning, 
35) underlåter att iaktta bestämmelsen om byte av besättning i artikel 37.7 i rådets IUU-förordning, 
36) underlåter att iaktta bestämmelserna om köpförbud, förbud gällande omflaggning av fiskefartyget till tredjeland, exportförbud, förbud mot handelsarrangemang eller förbud mot gemensamma fiskeinsatser i artikel 38.2–38.7 i rådets IUU-förordning, 
37) till Europeiska unionens territorium importerar fiskeriprodukter i strid med bestämmelserna om fångstintyg i artikel 12 i rådets IUU-förordning eller de rättsakter och beslut av Europeiska unionens institutioner som preciserar dessa bestämmelser, 
38) underlåter att iaktta bestämmelserna om första försäljning och märkning av lax som fiskats i älvområden i 6 a § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik eller de närmare bestämmelser om anmälningar, maximimängder för laxfångster, begränsningar av sammansättningar på laxfångster, anmälnings- och märkningsförfaranden eller närmare innehåll för identifieringsbeteckningen som utfärdats genom förordning av statsrådet med stöd av den paragrafen, 
39) underlåter att iaktta de närmare bestämmelser om Europeiska unionens bevarandeåtgärder eller mångåriga planer som genom förordning av statsrådet eller jord- och skogsbruksministeriet utfärdats med stöd av 9 § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik, 
40) underlåter att iaktta det förbud mot första försäljning och den märkningsskyldighet av lax som fiskats i havsområdet som anges i 25 § i lagen om det nationella genomförandet av Europeiska unionens gemensamma fiskeripolitik eller de bestämmelser om maximimängderna, förfarandena för märkning eller begränsningarna av sammansättning i fråga om laxfångster som utfärdats genom förordning av statsrådet med stöd av den paragrafen, 
41) underlåter att iaktta bestämmelserna om separat förvaring och landning av fångster av exemplar som är mindre än de minsta referensstorlekarna i artikel 49 a eller 49 c i rådets kontrollförordning, eller 
42) är befälhavare för ett fiskefartyg i strid med ett beslut enligt 61 § 2 mom. som gäller förbud att vara befälhavare för ett fiskefartyg. 
50 § Överträdelseavgiftens storlek 
Den överträdelseavgift som påförs för överträdelser som avses i 49 § 1, 2, 6, 14–17, 19, 20, 22, 23 och 26 punkten är minst 100 euro. En fysisk person kan påföras högst 5 000 euro och en juridisk person högst 10 000 euro i överträdelseavgift. 
Den överträdelseavgift som påförs för andra överträdelser enligt 49 § än de överträdelser som avses i 1 mom. i denna paragraf är minst 300 euro. En fysisk person kan påföras högst 25 000 euro och en juridisk person högst 50 000 euro i överträdelseavgift. 
Vid bedömning av överträdelseavgiftens storlek ska överträdelsens art, omfattning, varaktighet, gärningsmannens skuld sådan den framgår av överträdelsen och om gärningen varit upprepad samt storleken på den vinning som eftersträvats och erhållits genom överträdelsen beaktas. 
51 § Allvarliga överträdelser 
Livsmedelsverket påför påföljdsavgift för en allvarlig överträdelse för den som 
1) bedriver IUU-fiske på det sätt som avses i artikel 3.1 i rådets IUU-förordning, 
2) bedriver affärsverksamhet som direkt hänför sig till IUU-fiske på det sätt som avses i artikel 42.1 b i rådets IUU-förordning, 
3) förfalskar handlingar som avses i rådets IUU-förordning eller använder sådana falska eller ogiltiga handlingar på det sätt som avses i artikel 42.1 c i rådets IUU-förordning, eller 
4) på det sätt som avses i artikel 90.1 a, b eller c i rådets kontrollförordning underlåter att översända en landningsdeklaration eller avräkningsnota när fångsten har landats i en hamn i ett tredjeland, manipulerar motorn på fiskefartyget för att öka motorns effekt eller underlåter att på fiskefartyget ta ombord och bevara samt landa en fångst. 
Om en gärning som avses i artikel 3.1 a–e eller 3.1 i i rådets IUU-förordning eller i artikel 90.1 a, b eller c i rådets kontrollförordning, med beaktande av omständigheterna och följderna av gärningen är ringa, och om ekonomisk vinning inte är syftet med gärningen, kan Livsmedelsverket besluta att gärningen är en överträdelse och påföra överträdelseavgift i enlighet med 50 § 2 och 3 mom. 
53 § Livsmedelsverkets utredningsbefogenheter  
När Livsmedelsverket utreder rapporterade gärningar som strider mot bestämmelserna om den gemensamma fiskeripolitiken har verket samma befogenheter att förrätta inspektioner och genomföra utredningar samt använda registren som tillsynsmyndigheterna har enligt 2 och 3 kap. Livsmedelsverket har trots sekretessbestämmelserna rätt att av andra myndigheter få för utredning och undersökning av saken behövliga uppgifter om de aktörers ekonomiska ställning som är föremål för utredningen. 
54 § Att avstå från att påföra överträdelseavgift 
Livsmedelsverket kan avstå från att påföra överträdelseavgift, om gärningen eller försummelsen som helhet betraktad är ringa och den inte upprepas, och om påförande av överträdelseavgift bör betraktas som uppenbart oskäligt med beaktande av rådande förhållanden när gärningen begicks samt gärningsmannens ekonomiska ställning. 
55 § Preskription 
Ett påföljdsförfarande som gäller överträdelser enligt 49 § ska inledas inom två år och ett påföljdsförfarande som gäller allvarliga överträdelser enligt 51 § inom fem år från det att gärningen begicks eller den underlåtna åtgärden senast borde ha vidtagits. Förfarandet anses ha börjat när en specificerad anmälan om gärningen eller försummelsen har kommit in till Livsmedelsverket. 
Överträdelseavgift kan inte påföras, om mer än fem år har förflutit sedan den gärning som utgör grund för överträdelsen begicks, eller från det att den underlåtna åtgärden senast borde ha vidtagits. Påföljdsavgift kan inte påföras, om mer än tio år har förflutit sedan den gärning som utgör grund för den allvarliga överträdelsen begicks, eller från det att den underlåtna åtgärden senast borde ha vidtagits. 
56 § Skyndsam behandling vid påföljdsmyndigheten 
Livsmedelsverket ska som skyndsamt ärende behandla ett sådant ärende som gäller en misstänkt överträdelse eller en misstänkt allvarlig överträdelse och i samband med vilket tillsynsmyndigheten har omhändertagit egendom eller åtgärder som avses i 13 eller 14 § har vidtagits. Myndigheten bestämmer i sitt beslut om påföljden vad som ska göras med den egendom som tillsynsmyndigheten har omhändertagit, om den inte med stöd av 12 § har återlämnats till innehavaren eller överlåtits till polisen. 
58 § Förundersökningsmyndighetens, åklagarens och domstolens anmälningsskyldighet 
Om ett brottmål som gäller en gärning eller försummelse som avses i 49 eller 51 § har kommit till förundersökningsmyndigheten för utredning av någon annan orsak än en polisanmälan av en i 2 kap. avsedd tillsynsmyndighet eller Livsmedelsverket, ska förundersökningsmyndigheten informera verket om detta och sända de handlingar som fåtts och upprättats för förundersökningen till Livsmedelsverket. 
Förundersökningsmyndigheten, åklagaren och domstolen ska informera Livsmedelsverket om de beslut och domar som gäller gärningar och försummelser enligt 49 och 51 §. 
60 § Prickar för innehavare av fiskelicens och indragning av fiskelicensen 
På basis av allvarliga överträdelser enligt artikel 42.1 a i rådets IUU-förordning tilldelar Livsmedelsverket i samband med ett beslut om påföljder innehavaren av fiskelicens de prickar som avses i artikel 92.1 i rådets kontrollförordning i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 92 i rådets kontrollförordning, i artiklarna 126–134 i kommissionens kontrollförordning och i bilaga XXX till den förordningen samt i denna lag. I ett beslut om tilldelande av prickar får ändring inte sökas särskilt genom besvär. 
Om det totala antalet prickar för en innehavare av fiskelicens överskrider det totala antal som anges i artikel 129 i kommissionens kontrollförordning, drar Livsmedelsverket in fiskelicensen tillfälligt eller permanent i enlighet med den artikeln. Ett beslut om tillfällig eller permanent indragning av en fiskelicens kan verkställas även om det inte har vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat. 
61 § Prickar för fiskefartygs befälhavare 
Livsmedelsverket tilldelar ett fiskefartygs befälhavare prickar i samband med ett beslut om påföljder för allvarliga överträdelser enligt artikel 42.1 a i rådets IUU-förordning i enlighet med förteckningen i bilaga XXX till kommissionens kontrollförordning. I ett beslut om tilldelande av prickar får ändring inte sökas särskilt genom besvär. 
När ett fiskefartygs befälhavare har totalt 18 prickar förbjuder Livsmedelsverket befälhavaren att vara befälhavare för fiskefartyget under en period på två månader, när antalet prickar är 36 är perioden fyra månader, när antalet prickar är 54 är perioden åtta månader och när det totala antalet prickar är 72 eller mer är perioden ett år. Ett beslut om att förbjuda befälhavaren att vara befälhavare kan verkställas även om det inte har vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat. 
Prickar som tidigare har tilldelats ett fiskefartygs befälhavare beaktas inte, om fiskefartygets befälhavare inte inom tre år efter datumet för den senaste allvarliga överträdelse för vilken prickar tilldelats honom eller henne gör sig skyldig till en sådan ny gärning eller ny försummelse som straffas som en allvarlig överträdelse och för vilken han eller hon tilldelas prickar. 
62 § Tilldelande av prickar på basis av rapporter från andra myndigheter 
Livsmedelsverket tilldelar innehavaren av fiskelicens och ett fiskefartygs befälhavare prickar med anledning av gärningar som framgår av de underrättelser som avses i artikel 126.5 i kommissionens kontrollförordning och i 58 §. 
64 § Överträdelseregistret 
I överträdelseregistret införs 
1) tidpunkten för anmälan om en misstänkt överträdelse eller allvarlig överträdelse och den myndighet som gjort anmälan, 
2) tidpunkten för när den gärning som avses i anmälan observerades eller begicks och behövliga identifieringsuppgifter om den misstänkta gärningsmannen och gärningen, 
3) omedelbara åtgärder som eventuellt har vidtagits till följd av att gärningen upptäckts,  
4) tidpunkten för beslutet om straff eller påföljd och den myndighet som fattat beslutet, 
5) uppgifter om huruvida beslutet har vunnit laga kraft, 
6) uppgifter om den gärning som avses i beslutet, 
7) namn på och andra identifieringsuppgifter för den fysiska eller juridiska person som begått den straffbara gärningen eller som betraktas som ansvarig för gärningen, 
8) namn på och registerbeteckning för det fartyg som är inblandat i den straffbara gärningen, 
9) uppgifter om innehavaren av fiskelicensen, 
10) uppgifter om straff och tilläggspåföljder, 
11) uppgifter om prickar som tilldelats innehavaren av fiskelicensen och fiskefartygets befälhavare, 
12) uppgifter om sådant avbrott i fråga om fiskelicensen eller sådan indragning av denna som bestämts på basis av de prickar som tilldelats innehavaren av fiskelicensen, 
13) uppgifter om förbud att vara befälhavare, som på basis av prickar meddelats fiskefartygets befälhavare, 
14) uppgifter om beslutens verkställighet. 
Personuppgifterna bevaras i registret i tio år från utgången av det kalenderår under vilket det beslut som innehåller personuppgifterna har vunnit laga kraft. En uppgift som konstaterats vara felaktig får bevaras i fem år efter det att den infördes i registret, om det behövs för att trygga den registrerades rättigheter eller rättigheterna för en person som hör till den personuppgiftsansvariges personal. Sådana uppgifter får användas endast för att trygga ovannämnda rättigheter. Bestämmelser om behandling av personuppgifter finns även i dataskyddsförordningen och i dataskyddslagen. 
65 § Gemensamt personuppgiftsansvariga för överträdelseregistret 
Jord- och skogsbruksministeriet, Livsmedelsverket, Gränsbevakningsväsendet, närings-, trafik- och miljöcentralen och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna är gemensamt personuppgiftsansvariga för överträdelseregistret. Gränsbevakningsväsendet, närings-, trafik- och miljöcentralen och de kommunala livsmedelstillsynsmyndigheterna ska i överträdelseregistret föra in de uppgifter om misstänkta överträdelser och misstänkta allvarliga överträdelser som de observerat och som behövs för behandlingen vid Livsmedelsverket av misstänkta överträdelser eller misstänkta allvarliga överträdelser. I överträdelseregistret för Livsmedelsverket in uppgifter som hänför sig till behandlingen av ett ärende vid Livsmedelsverket och till det beslut som fattats i ärendet. Jord- och skogsbruksministeriet använder registret för att fullgöra sina rapporteringsskyldigheter i anslutning till genomförandet av den gemensamma fiskeripolitiken samt styr utvecklingen av datasystemen och förvaltandet och förandet av registren.  
Livsmedelsverket bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret. Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret svarar för den personuppgiftsansvariges skyldigheter enligt dataskyddsförordningen, dock så att den registermyndighet som fört in uppgifterna svarar för att de är korrekta samt för att behandlingen och användningen av personuppgifter sker på ett lagligt sätt vid skötseln av de egna uppgifterna. Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret beviljar på framställning av en myndighet en person rätt att använda de register samt registrens datagrupper och datafält som behövs för skötseln av myndighetens lagstadgade uppgifter.  
67 § Anteckningar i andra register 
De prickar som avses i 60–62 § och som hänför sig till fiskefartyg, innehavare av fiskelicenser och befälhavare för fiskefartyg samt avbrott i fråga om fiskelicensen och indragningar av denna som bestämts på basis av dessa prickar och förbud att vara befälhavare för ett fiskefartyg införs även i fiskefartygsregistret. Den myndighet som för fiskefartygsregistret överför på fiskefartygets nya licensinnehavare de prickar som tilldelats tidigare licensinnehavare och som hänför sig till fiskefartygets licens, om fiskefartyget säljs eller överförs eller på annat sätt byter ägare. 
Ett beslut om överföring av prickar kan verkställas även om det inte har vunnit laga kraft, om inte besvärsmyndigheten beslutar något annat. Livsmedelsverket ska underrättas om överföringen av prickar. 
68 a § Platser för omlastning och landning av fångsten 
Genom förordning av statsrådet anges de hamnar och platser nära kusten där fiskefartyg från stater utanför Europeiska unionen och fiskefartyg från Europeiska unionens medlemsstater kan landa eller lasta om sin fångst i situationer som avses i artikel 43 i rådets kontrollförordning och i artikel 5 i rådets IUU-förordning. Bestämmelser om de klockslag som ska iakttas när fångsten landas och lastas om får utfärdas genom förordning av statsrådet. I bestämmelserna om hamnarna och platserna för landning och omlastning beaktas det totala antalet tillåtna hamnar och platser för landning och omlastning, deras utnyttjandegrad och placering så att landningen och omlastningen kan övervakas på behörigt sätt. 
69 § Utlämnande av registeruppgifter 
Uppgifter får lämnas ut från register som avses i denna lag genom registerutdrag eller via ett tekniskt gränssnitt eller en elektronisk förbindelse för åtkomst till uppgifterna. I lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019) föreskrivs om överföring av information via ett tekniskt gränssnitt och en elektronisk förbindelse. 
Den som bär det huvudsakliga personuppgiftsansvaret beslutar om utlämnande av uppgifter. Innan uppgifter lämnas ut ska den som lämnar ut uppgifterna se till att uppgifterna skyddas på behörigt sätt. 
69 a § Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter 
Ur register som avses i denna lag får trots sekretessbestämmelserna uppgifter som är nödvändiga för användningsändamålet lämnas ut till 
1) Tullen för i lag angivna tillsynsuppgifter, förebyggande av brott, förundersökning, beskattning och övervakning av beskattningen, 
2) polisen och Gränsbevakningsväsendet för övervakning av fisket, upprätthållande av gränssäkerheten, övervakning av sjötrafiken, förebyggande av brott, förundersökning, undersökning av oljeutsläpp och räddningsverksamhet, 
3) Transport- och kommunikationsverket för styrning av sjöfarten, tillsyn över sjösäkerheten och förvaltningen av trafik- och transportregistret, 
4) utsökningsmyndigheterna för skötseln av deras verkställighetsuppgifter, 
5) livsmedelstillsynsmyndigheterna för tillsynen över att livsmedelslagstiftningen följs, 
6) Ålands landskapsregering för övervakning av hur den gemensamma fiskeripolitiken följs och för bestämmande av påföljder samt för registrering av sådana finska fartyg som har sin hemort i landskapet Åland, 
7) Livsmedelsverket för undersökning av misstänkta överträdelser och allvarliga överträdelser och för bestämmande av påföljder och tilläggspåföljder, 
8) närings-, trafik- och miljöcentralen för övervakning av hur den gemensamma fiskeripolitiken följs, 
9) Europeiska kommissionen, Europeiska fiskerikontrollbyrån och Europeiska unionens medlemsstater för övervakning av hur den gemensamma fiskeripolitiken följs och för bestämmande av påföljder, 
10) Naturresursinstitutet för fiskeriekonomisk forskning samt för uppgiftsinsamling och statistikföring,  
11) en i 10 § i lagen om försäkringsstöd för kommersiellt fiske (998/2012) avsedd fiskeriförsäkringsinrättning för beslutsfattande om betalning av försäkringsstöd, 
12) en i 19 § i lagen om försäkringsstöd för kommersiellt fiske avsedd närings-, trafik- och miljöcentral för återkrav av försäkringsstöd,  
13) myndigheter som beviljar och återkräver stöd för näringsverksamhet för kontroll av förutsättningarna för stödberättigande och återkrav när det gäller stödmottagaren. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors den 2 juni 2022 
Statsminister Sanna Marin 
Jord- skogsbruksminister Antti Kurvinen