2
Förslagets huvudsakliga innehåll
EU:s nya finanspolitiska regler trädde i kraft den 30 april 2024. Ändringen av lagstiftningen omfattade följande unionslagstiftning:
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1263 om en effektiv samordning av den ekonomiska politiken och om multilateral budgetövervakning samt om upphävande av rådets förordning (EG) nr 1466/97, nedan
förordningen om den förebyggande delen
,
rådets förordning (EU) 2024/1264 om ändring av förordning (EG) nr 1467/97 om påskyndande och klargörande av genomförandet av förfarandet vid alltför stora underskott, nedan
förordningen om den korrigerande delen
,
rådets direktiv (EU) 2024/1265 om ändring av direktiv 2011/85/EU om krav på medlemsstaternas budgetramverk, nedan
budgetramdirektivet
.
Referensvärdena enligt grundfördraget, det vill säga 3 procent för det offentliga underskottet och 60 procent för den offentliga skuldsättningen i förhållande till BNP, ändrades inte.
I Europeiska kommissionens förslag av den 2 oktober 2025 till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler, föreslås det en ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1173/2011 om effektiv övervakning av de offentliga finanserna i euroområdet (nedan
sanktionsförordningen
) och av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 473/2013 om gemensamma bestämmelser för övervakning och bedömning av utkast till budgetplaner och säkerställande av korrigering av alltför stora underskott i medlemsstater i euroområdet (nedan
förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna
), vilka båda berör medlemsstaterna i euroområdet.
Enligt kommissionen är syftet med förslaget till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler att säkerställa överensstämmelse mellan sanktionsförordningen och förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna samt mellan dessa förordningar och EU:s övriga reformerade finanspolitiska regelverk. Kommissionen anser att de föreslagna ändringarna förenklar sanktionsförordningen och förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna, vilket i sin tur förenklar EU:s finanspolitiska regler, minskar den administrativa bördan för medlemsstaterna och bidrar till kommissionens förenklingsmål.
När det gäller sanktionsförordningen innebär de föreslagna ändringarna i) att flera artiklar som efter 2024 års reform inte längre är aktuella uppdateras eller stryks, och ii) att överensstämmelse säkerställs mellan sanktionsförordningen och den ändrade förordningen om den korrigerande delen. Genom den ändrade förordningen om den korrigerande delen sänktes de ekonomiska sanktionernas belopp och sanktionerna blev mer graderade. Den nuvarande sanktionspolicyn när det gäller manipulation av statistik behålls i sanktionsförordningen.
När det gäller förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna gäller den bristande överensstämmelsen enligt kommissionen främst tre saker: i) att hänvisningarna till stabilitetsprogram och nationella reformprogram inte längre är aktuella, eftersom dessa program genom reformen omvandlats till de medelfristiga finans- och strukturpolitiska planerna, ii) att hänvisningarna till begrepp, bland annat det medelfristiga målet och konstaterad betydande avvikelse från detta mål, inte längre är aktuella och bör ersättas med de nya begrepp som infördes genom 2024 års reform av EU:s finanspolitiska regler, och iii) att korshänvisningarna till artiklar i den förebyggande delen, den korrigerande delen och budgetramdirektivet inte längre är aktuella och bör anpassas till EU:s reformerade finanspolitiska regler. Enligt kommissionen omfattar ändringarna av förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna
av förenklingsskäl strykning av de ekonomiska partnerskapsprogrammen. Dessutom stryks vissa uppgifts- och rapporteringsskyldigheter som inte har haft något mervärde för övervakningsprocessen. Vidare föreslås det att man stryker de ytterligare rapporteringsskyldigheterna för medlemsstater i euroområdet som omfattas av ett underskottsförfarande och det ytterligare förfarandet för medlemsstater i euroområdet som riskerar att inte kunna efterleva tidsfristen för korrigering av sina alltför stora underskott.
Nedan redogörs det närmare för de ändringar av olika artiklar i sanktionsförordningen och förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna som ingår i förslaget till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler.
Föreslagna ändringar av förordning (EU) nr 1173/2011
Artikel 1 i förslaget till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler innehåller de ändringar som föreslås i den gällande sanktionsförordningen.
Artikel 1 i sanktionsförordningen ska ändras på så sätt att hänvisningarna till stabilitets- och tillväxtpaktens förebyggande och korrigerande delar stryks, eftersom lagstiftningen om den förebyggande delen inte längre inbegriper något förfarande som orsakar medlemsstaterna i euroområdet särskilda ekonomiska sanktioner.
Artikel 2 i förordningen innehåller bestämmelser om definitioner som gäller i förordningen. Artikel 2.1, som hänvisar till den förebyggande delen, ska utgå. Definitionen av den korrigerande delen preciseras genom att man när det gäller syftet med förfarandet vid alltför stora underskott inte enbart hänvisar till undvikande av alltför stora underskott utan även till korrigering av sådana underskott. Dessutom ska artikel 2.3, som innehåller en definition av exceptionella omständigheter, utgå.
Artikel 3, i vilken det föreskrivs om ekonomisk dialog, ändras så att förordningen är konsekvent när det gäller hänvisningar till artiklar.
Artikel 4 i förordningen föreslås utgå. I artikeln föreskrivs det om räntebärande depositioner om en medlemsstat inte har tillämpat förfarandet vid betydande avvikelse, som är knutet till den upphävda förordningen om den förebyggande delen.
Artikel 5 i förordningen ska utgå. I artikeln föreskrivs det om icke räntebärande deposition, bland annat i en situation där en medlemsstat har lämnat en räntebärande deposition till kommissionen i enlighet med artikel 4 i sanktionsförordningen och rådet har beslutat att ett alltför stort underskott föreligger i medlemsstaten.
I artikel 6 i förordningen ändras fastställandet av böter. Böter får uppgå till högst 0,02 procent av den senaste uppskattningen av medlemsstatens bruttonationalprodukt året innan. Fastställandet av böter ändras också så att böterna ska betalas var sjätte månad till dess att rådet bedömer att den berörda medlemsstaten har vidtagit effektiva åtgärder för att följa det beslut som utfärdats enligt artikel 126.7 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Ändringarna stämmer överens med den ändrade förordningen om den korrigerande delen. Dessutom ska punkterna 4 och 5 i artikel 6 utgå. Artikel 6.4 i den gällande förordningen innehåller en bestämmelse om att kommissionen, i vissa exceptionella fall, får rekommendera att rådet sätter ner bötesbeloppet eller att böterna upphävs. Punkt 5 innehåller en bestämmelse om att en icke räntebärande deposition enligt artikel 5 ska omvandlas till böter. Artikel 7 om återlämnande av en icke räntebärande deposition ska utgå eftersom räntelösa depositioner inte längre lämnas.
Artikel 8.4, enligt vilken kommissionen ska ges befogenhet att anta delegerade akter om sanktioner vid manipulation av statistik, ska utgå. Artikelhänvisningarna i artikel 9 ändras så att förordningen är konsekvent. Artikel 10 ska utgå. I artikeln föreskrivs det om fördelning av räntor och böter. Artikel 11 ska utgå. Artikeln innehåller en bestämmelse om att kommissionen ska ges befogenhet att anta delegerade akter under en utsatt tid. Artikel 12.1 ska ändras så att förordningen är konsekvent när det gäller de artikelhänvisningar som ingår i förordningen.
Artikel 13 ska ersättas med en uppdaterad bestämmelse om översyn av sanktionsförordningen. Vid översynen bedöms i fortsättningen även förordningens bidrag till en hållbar och inkluderande tillväxt samt till social och ekonomisk resiliens. Bestämmelsen om ikraftträdande i artikel 14 ska utgå.
Föreslagna ändringar av förordning (EU) nr 473/2013
Artikel 2 i förslaget till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler innehåller de ändringar som föreslås i den gällande förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna.
Artikel 1 i den nuvarande förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna ska ändras så att artikelns hänvisningar till den finanspolitiska lagstiftningen motsvarar EU:s reformerade finanspolitiska lagstiftning. Innehållet i artikeln ändras inte, förutom att hänvisningen till programmet för ekonomiskt partnerskap stryks.
Artikel 2.1 a ersätts med ett nytt led a, där man i definitionen av oberoende finanspolitiska övervakande organ hänvisar till artikel 8a i det ändrade budgetramdirektivet. I artikel 2.1 d hänvisas det till ett stabilitetsprogram som enligt den reformerade lagstiftningen inte ska upprättas. Ledet ska ersättas med ett nytt led d, där man hänvisar till nationella medelfristiga finans- och strukturpolitiska planer enligt den reformerade lagstiftningen. Som nya led e och f läggs det till definitioner av nettoutgiftsbana och korrigerande nettoutgiftsbana enligt den reformerade lagstiftningen. I artikel 2.1 ska andra stycket utgå, eftersom innehållet i stycket ingår i det uppdaterade budgetramdirektivet. Artikel 2.2 uppdateras så att den motsvarar den gällande lagstiftningen om nationalräkenskaper.
I artikel 3 fastställs överensstämmelse med ramen för samordningen av den ekonomiska politiken. Artikeln ändras så att den hänvisar till den uppdaterade lagstiftningen i fråga om stabilitets- och tillväxtpaktens förebyggande och korrigerande delar, budgetramdirektivet och sanktionsdirektivet.
Artikel 4.1 i den nuvarande förordningen ska utgå eftersom den hänvisar till stabilitetsprogram och nationella finanspolitiska planer på medellång sikt, som det inte längre finns någon skyldighet att upprätta inom den reviderade ramen för samordningen av den ekonomiska politiken. Artikel 4.4 ändras så att den hänvisar till den gällande lagstiftningen och den nationella fleråriga finanspolitiska planeringen, som det föreskrivs om i budgetramdirektivet.
Artikel 5 i förordningen innehåller bestämmelser om uppgifterna för de oberoende organ som övervakar finanspolitiken. Artikel 5.1 ändras så att den innehåller uppdaterade hänvisningar till budgetramdirektivet och till den nya förordningen om den förebyggande delen. Artikel 5.2 ska utgå eftersom den hänvisar till målet på medellång sikt, som inte längre är en del av de finanspolitiska reglerna.
Artikel 6 i förordningen innehåller bestämmelser om tidsplanen för och innehållet i utkast till budgetplaner. Artikel 6 ska ersättas och uppdateras så att den motsvarar EU:s reformerade finanspolitiska lagstiftning, bland annat så att den nya artikel 6.3 a hänvisar till ökningstakten för nettoutgifter, som det föreskrivs om i den reviderade förordningen om den förebyggande delen. Dessutom uppdateras artikel 6.3 så att de krav på information som nämns i punkten motsvarar de data som behövs för att följa den reformerade finanspolitiska lagstiftningen och för att övervaka att lagstiftningen följs. I artikel 6.3 h krävs det att utkastet till budgetplan hädanefter ska innehålla information om utgifter och investeringar som gäller försvar. Artikel 6.4, som innehåller en hänvisning till stabilitetsprogrammet, ska ersättas med en ny artikel 6.4 enligt vilken utkastet till budgetplan ska förklara hur nettoutgiftsbanan följs, eventuella avvikelser från denna eller hur den korrigerande nettoutgiftsbanan efterlevs.
Artikel 7 om bedömning av utkastet till budgetplan ska uppdateras så att den motsvarar den reformerade lagstiftningen när det gäller att följa nettoutgiftsbanan och den korrigerande nettoutgiftsbanan. Artikel 7.4 ska ändras så att man stryker kommissionens skyldighet att i samband med bedömningen av utkast till budgetplaner göra en känslighetsanalys som ger en indikation på riskerna för de offentliga finansernas hållbarhet.
Artikel 8 handlar om rapportering om emission av statspapper. Ur artikel 8.1 stryks medlemsstaternas skyldighet att till Eurogruppen rapportera om sina planer för nationella emissioner av statspapper.
Artikel 9 om ekonomiska partnerskapsprogram ska utgå. Till följd av 2024 års reform av EU:s finanspolitiska regler säkerställs enligt kommissionen funktionen hos de ekonomiska partnerskapsprogrammen genom att det införts en medelfristig och riskbaserad ansats, baserad på medelfristiga finans- och strukturpolitiska planer, och en förstärkning av förfarandet vid alltför stora underskott genom att det införts tydliga aktiverings- och upphävandekriterier för skuldbaserade underskottsförfaranden. De ekonomiska partnerskapsprogrammen är därmed inte längre aktuella.
I artikel 10 behandlas rapporteringsskyldigheter för medlemsstater som omfattas av förfarandet vid alltför stora underskott. Artikeln ändras så att den motsvarar EU:s reformerade finanspolitiska lagstiftning. Medlemsstaterna måste regelbundet rapportera om genomförandet av den korrigerande nettoutgiftsbanan i de årliga lägesrapporter som de ska lämna in enligt förordningen om den förebyggande delen. Därför ändras artikel 10 så att rapporteringsbördan minskas och fokus läggs på genomförandet av 2024 års reform. Medlemsstater som omfattas av ett underskottsförfarande bör endast lämna den information som begärs enligt förordningen om den förebyggande delen och förordningen om den korrigerande delen samt rapporter om effektiva åtgärder enligt förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna, eftersom denna information är tillräcklig för att bedöma om den korrigerande nettoutgiftsbanan följs.
Artiklarna 11 och 12 ska utgå i syfte att förenkla förfarandena. I artikel 11 föreskrivs det om kommissionens skyldighet att rikta en rekommendation till den berörda medlemsstaten om det finns risk att tidsfristen för att korrigera det alltför stora underskottet inte efterlevs. Bestämmelsen bör utgå, eftersom det genom 2024 års reform infördes ett medelfristigt perspektiv som syftar till att säkerställa att det offentliga underskottet minskas till, och ligger kvar på, en nivå under 3 procent av bruttonationalproduktern på medellång sikt. Artikel 12 ska utgå eftersom det i artikel 2.3 i förordningen om den korrigerande delen anges att alla relevanta faktorer som anges i artikel 126.3 i EUF-fördraget måste beaktas vid utarbetandet av en rapport enligt artikel 126.3 i EUF-fördraget. Därför är det inte nödvändigt med ett uttryckligt krav på att kommissionens yttrande enligt artikel 7.1 i förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna måste beaktas när en rapport utarbetas enligt artikel 126.3 i EUF-fördraget eller när ett beslut fattas om att det föreligger ett alltför stort underskott.
I artikel Asetuksen13 föreskrivs det om överensstämmelse med förordning (EU) nr 472/2013. Artikel 13 ska ändras så att artikelhänvisningarna motsvarar de ändringar som föreslås i förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna.
Artikel 14 ska utgå eftersom kommissionen, i och med att den ytterligare rapporteringen i anslutning till underskottsförfarandet stryks, inte längre behöver befogenhet att anta delegerade akter för att specificera innehållet i den ytterligare rapporteringen.
Artikel 15 om en ekonomisk dialog ändras så att den motsvarar de övriga ändringar som föreslås i förordningen.
Artikel 16 ersätts med en uppdaterad bestämmelse om översyn av förordningen om förhandstillsyn över budgetplanerna, inklusive det datum när kommissionen senast ska överlämna en första rapport till Europaparlamentet och rådet om tillämpningen av förordningen.
Övergångsbestämmelserna i artikel 17 och bestämmelsen om ikraftträdande i artikel 18 ska utgå eftersom de inte längre är aktuella.
Artikel 3 i förslaget till förordning om anpassning till EU:s finanspolitiska regler innehåller en bestämmelse om ikraftträdande.