Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 5 och 6 § i lagen om el- och naturgasnätsavgifter (RP 26/2023 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att lagen om el- och naturgasnätsavgifter ändras. El- och naturgasnätsavgifterna behöver höjas så att de motsvarar Energimyndighetens betalningsandel av kostnaderna för den positionsdatatjänstverksamhet som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverket.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med den.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2024.
Enligt den gällande lagen om el- och naturgasnätsavgifter är elnätsavgiften för en innehavare av distributionsnät och en innehavare av högspänningsdistributionsnät samt naturgasnätsavgiften för en innehavare av distributionsnät för naturgas 1,6 promille av försäljningsintäkterna av nätverksamheten under den senast avslutade räkenskapsperioden, dock minst 6 000 euro. I propositionen föreslås det att talen höjs till 1,7 promille och 7 000 euro.
Syftet med lagen är att höja el- och naturgasnätsavgifterna så att de motsvarar Energimyndighetens merkostnader. Syftet är att avgifterna ska täcka kostnaderna för nätövervakningen. Den föreslagna höjningen beräknas från och med 2024 samla in minst 300 000 euro till staten. Beloppet täcker elnätsinnehavarnas andel av den positionsdatatjänstverksamhet som upprätthålls av Transport- och kommunikationsverket. Om lagändringen genomförs höjer den i viss grad kostnaderna för innehavare av distributionsnät för el och naturgas. De höjda avgifterna för distributionsnätsverksamhet för el och naturgas kan enligt propositionen höja distributionspriserna med några promille.
Utfrågade sakkunniga har varit kritiska till såväl behovet av en centraliserad positionsdatatjänst som sättet den finansieras på. Ekonomiutskottet konstaterar att positionsdatatjänsten grundar sig på lagen om sambyggnad och samutnyttjande av nätinfrastruktur (276/2016). Kommunikationsutskottet har i sitt betänkande om den lagen understrukit att informationspunkten genomgående måste uppfylla höga krav på datasäkerhet när det gäller tekniskt genomförande, överlåtelse av information och utnyttjande av information i övrigt samt att det måste finnas en balans mellan informationspunktens funktionalitet och säkerhet så att samhällets säkerhet inte äventyras under några som helst omständigheter (KoUB 3/2016 rd). Ekonomiutskottet konstaterar att förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön på senare tid ytterligare framhäver dessa aspekter.
I det nu aktuella lagförslaget tas det inte ställning till hur ändamålsenlig positionsdatatjänsten är, hur öppet kostnaderna framgår eller hur de fördelas mellan olika nätaktörer. Sammantaget tillstyrker ekonomiutskottet lagförslaget utan ändringar. Utskottet anser dock att det är nödvändigt att statsrådet följer och bedömer användningsgraden för positionsdatatjänsten, de totala kostnaderna och kostnadsfördelningen mellan de olika aktörerna.
Ekonomiutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var