Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 2 § i lagen om rundradioskatt (RP 58/2015 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande.
Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation.
Skattedelegationen har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
I propositionen föreslås det att lagen om rundradioskatt ändras i fråga om rundradioskatt för personer så att minimibeloppet skatt som debiteras höjs från 51 euro till 70 euro. Därmed skulle 300 000 personer i den grupp som har de allra lägsta inkomsterna bli befriade från rundradioskatt.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2016 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2016 och den ska tillämpas första gången vid beskattningen för 2016.
Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
Propositionen berör endast rundradioskatten för personer och avsikten är att höja det lägsta beloppet för den skatt som debiteras från 51 till 70 euro. Grunderna för skatten, inflödesskattesatsen (0,68 %) och maximibeloppet (143 euro) förblir oförändrade, liksom också rundradioskatten för samfund till alla delar.
Ändringen minskar inflödet av rundradioskatt med cirka 20 miljoner euro per år och befriar helt cirka 300 000 låginkomsttagare från betalningsskyldighet. Bland annat de som får enbart garantipension eller folkpension kommer att vara undantagna skatten.
Bakgrunden till ändringen är beslutet att år 2016 inte göra en indexjustering av det anslag som avses i 3 § i lagen om statens televisions- och radiofondEtt lagändringsförslag angående indexfrysningen behandlas av riksdagen (RP 44/2015 rd) och avsikten är att föreliggande proposition ska behandlas i samband med det.. Anslaget finns i moment 31.40.60 (Överföring till statens televisions- och radiofond) i statsbudgeten, varifrån ett belopp som täcker Rundradions allmännyttiga verksamhet varje år överförs till fonden. Genom rundradioskatten insamlas medel som motsvarar anslaget, och avsikten är att anslaget och intäkterna från den skatten ska motsvara varandra på lång sikt.
Indexfrysningen betyder att intäkterna från rundradioskatten kommer att bli cirka 70 miljoner euro större än det totala anslagsbeloppet 2016—2019, om skattegrunderna inte justeras. Obalansen förstärks ytterligare av att en motsvarande indexfrysning också gjordes för innevarande år. Det nu aktuella förslaget avser att åtgärda obalansen. Förslaget ligger således i linje med finansieringslösningen för Rundradion.
Utskottet menar att den föreslagna metoden för justering av skattegrunderna är ändamålsenlig och korrekt riktad. Metoden är enkel och ökar de disponibla inkomsterna för dem som omfattas av befrielsen med det skattebelopp som inte debiteras, dvs. 51—70 euro per år. Ändringen höjer inkomstgränserna för dem som omfattas av rundradioskatten från nuvarande 8 120 till 10 914 euro för löntagare och från 7 500 till 10 294 euro för dem som får pensions- eller förmånsinkomster. Sammantaget kommer ändringen att minska inkomstskillnaderna något.
Frågan om Rundradions uppgifter och finansiering behandlas för närvarande av en parlamentarisk arbetsgrupp. Utskottet tar därför i detta sammanhang inte ställning till propositionens konsekvenser för Rundradions arbetsvillkor eller till ändringens direkta konsekvenser för bolaget.
Finansutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var
Regeringen har åsidosatt den avtalade parlamentariska beredningen då den i samband med regeringsprogrammet beslutade om indexfrysning av rundradioskatten och om en överföring av den till ramarna för statsfinanserna, trots att det i en gemensam förklaring från samtliga riksdagspartier den 16 december 2011 konstaterades att om det i den fortsatta beredningen av den lösning som då överenskoms iakttas behov av materiella förändringar ska beredningen också för deras vidkommande vara baserad på parlamentariskt stöd. Regeringens förfarande strider mot principerna för parlamentarisk behandling och hotar Rundradions oavhängighet.
Propositionens ändringsförslag är knutet till beslutet om indexfrysning och gjordes först efter att det beslutet fattats. Regeringen har alltså inte för avsikt att förbättra ställningen för skattskyldiga med låga inkomster utan endast att lösa upp det skatteöverskott som indexfrysningen medför. Skatteintäkterna beräknas blir 20 miljoner euro lägre per år, trots att det är svårt att uppskatta skatteintäkterna för kommande år. Genom att höja det lägsta beloppet för den skatt som debiteras från 51 till 70 euro per år skapas på årsnivå en ungefär lika stor besparing för skattskyldiga med låga inkomster.
Inkomstgränserna för dem som omfattas av rundradioskatten stiger från nuvarande 8 120 till 10 914 euro för löntagare och från 7 500 till 10 294 euro för dem som får pensions- eller förmåns-inkomster. För samfundens del bestäms skatten på samma grunder som tidigare. Samfund som bedriver rörelse eller lantbruk eller utövar yrke och vars beskattningsbara inkomst för skatteåret är minst 50 000 euro ska betala 140 euro i rundradioskatt för samfund, plus 0,35 procent av den del av den beskattningsbara inkomsten som överstiger 50 000 euro, dock högst 3 000 euro.
Förslaget att befria låginkomsttagare från skatt går i rätt riktning men är otillräckligt då progressionen omfattar ett snävt inkomstområde. Finansieringen av Rundradion måste i fortsättningen beredas på grundval av de resultat som tas fram av den parlamentariska arbetsgrupp som utvärderar Rundradions allmännyttiga verksamhet och finansiering och på ett sätt som främjar den sociala rättvisan.
Vi föreslår