Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 57 och 66 § i fordonsskattelagen och till vissa lagar som har samband med den (RP 81/2017 rd): Ärendet har remitterats till finansutskottet för betänkande.
Ärendet har beretts i finansutskottets skattedelegation.
Skattedelegationen har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
I propositionen föreslår regeringen att straffbestämmelserna i fordonsskattelagen, bränsleavgiftslagen och fordonslagen ändras. Man kommer att avstå från straffrättsliga åtgärder när en straffbar gärning också kan leda till en administrativ sanktion i form av tilläggsskatt till fordonsskatten. Tilläggsskatten blir således den enda sanktionen för en sådan gärning.
Samtidigt preciseras straffansvaret vid fordonsskatteförseelser och bränsleavgiftsförseelser. Det ingår även lagtekniska preciseringar i lagen om ordningsbotsförseelser när det gäller avställda fordon.
I fordonsskattelagen föreslås dessutom en ny bestämmelse som gör det möjligt att utöva tillsyn över fordonsskatten på teknisk väg.
Lagarna avses träda i kraft så snart som möjligt.
Utskottet tillstyrker propositionen utan ändringar.
Syftet med propositionen är att förtydliga reglerna för fordonsbeskattning i fall som avser förbudet mot dubbel straffbarhet (ne bis in idem). Ett förtydligande har blivit nödvändigt eftersom procedurbestämmelserna i den speciallagLag om skatteförhöjning och tullhöjning som påförs genom ett särskilt beslut (781/2013). som reglerar förhållandet mellan skattehöjning och straffprocessen inte är tillämpliga på tilläggsskatten i fordonsbeskattningen. Propositionen rättar till den bristen. Den preciserar straffansvaret vid fordonsskatteförseelse och bränsleavgiftsförseelseFordonsskatteförseelse ska vara en straffbar gärning bara vid uppsåt. I motiven (s. 9) nämns av misstag också oaktsamhet. och förbättrar möjligheterna att övervaka uttaget av fordonsskatt på teknisk väg.
Utskottet anser att ändringarna är väl underbyggda och fyller sitt syfte. De gör förfarandet mer förutsägbart och samordnar skattebemötandet när tilläggsskatt alltid kommer att påföras i stället för straff vid ne bis in idem.
Syftet med tilläggsskatten är att förhindra att fordon används i trafiken om skatten inte är betald eller om fordonet är avställt. Samtidigt återfår tilläggsskatten den preventiva effekt som den hade före högsta förvaltningsdomstolens dom HFD:2015:186, som medverkat till propositionen. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att tilläggsskatten enligt fordonsskattelagen är en straffrättslig administrativ sanktion som berörs av förbudet mot dubbel straffbarhet.
Propositionen förtydligar och förenklar också förfarandet mellan myndigheterna och förbättrar därmed de allmänna förutsättningarna för skattekontroll. Skatteintäkterna beräknas öka med ungefär två miljoner euro årligen, medan böterna beräknas minska med cirka 100 000 euro på årsbasis. Ändringarna hänger samman med att risken att åka fast ökar och med att tilläggsskatt vanligen ska påföras till ett större belopp än böter som sanktion för motsvarande gärningar.
Finansutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var