Senast publicerat 02-07-2025 19:11

Betänkande FvUB 29/2022 rd RP 210/2022 rd Förvaltningsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027 (RP 210/2022 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • ledande expert Nina Routti-Hietala 
    inrikesministeriet
  • specialsakkunnig Amanda Mäkelä 
    justitieministeriet
  • informationsförvaltningsråd Timo Nuutinen 
    finansministeriet
  • inspektionsråd Kari Rouvinen 
    finansministeriet
  • överinspektör Anna-Liisa Tanskanen 
    finansministeriet.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Polisstyrelsen
  • Gränsbevakningsväsendet
  • Tullen
  • Ålands landskapsregering.

Inget yttrande av 

  • utrikesministeriet
  • arbets- och näringsministeriet.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021—2027 ändras. Enligt propositionen ska behandlingen av understödsärenden som hänför sig till fonderna kunna skötas via ett elektroniskt informationssystem. 

I lagen föreslås det bland annat bestämmelser om behövliga ändringar i fråga om ansökan om understöd och utbetalning samt görs det förberedelser för att uppgifter i informationssystemet ska kunna överföras och lämnas ut via ett tekniskt gränssnitt. Dessutom föreslås det bestämmelser om rätten för den förvaltande myndigheten att lämna ut uppgifter ur informationssystemet till revisionsmyndigheten och till dem som bedömer programmet, vilka uppgifter som ska behandlas i informationssystemet, vilka aktörer som ska använda systemet, vem som ska vara den personuppgiftsansvarige och vilken aktör som ansvarar för informationssystemet i enlighet med lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Vid användningen av informationssystemet bör stark autentisering användas. 

Europaparlamentets och rådets så kallade allmänna förordning som gäller Europeiska unionens fonder inom området för inrikes frågor förutsätter att det används ett elektroniskt system för datautbyte mellan understödstagarna och de myndigheter som svarar för förvaltningen av fonderna senast från och med den 1 januari 2023. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att den antagits av riksdagen och senast den 1 januari 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Det föreslås att lagen om fonderna inom området för inrikes frågor (1125/2021, nedan fondlagen) under programperioden 2021—2027 ändras så att understödsärenden som hänför sig till fonderna kan skötas via ett elektroniskt informationssystem. Enligt den gällande fondlagen är det möjligt att ansöka om understöd endast på en blankett som godkänts av den förvaltande myndigheten. 

I den så kallade allmänna förordningen om Europeiska unionens fonder inom området för inrikes frågorEuropaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/1060 om fastställande av gemensamma bestämmelser för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden+, Sammanhållningsfonden, Fonden för en rättvis omställning och Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden samt finansiella regler för dessa och för Asyl-, migrations- och integrationsfonden, Fonden för inre säkerhet samt instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och viseringspolitik. (nedan den allmänna förordningen) föreskrivs det om de allmänna principerna för förvaltningen av fonderna inom området för inrikes frågor. Den allmänna förordningen förutsätter att ett elektroniskt system för datautbyte används mellan understödstagarna och de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna senast från och med den 1 januari 2023. 

Syftet med införandet av informationssystemet är att underlätta ansökan om understöd ur EU:s fonder inom området för inrikes frågor, behandlingen av ansökningar, förvaltningen och rapporteringen av projekt och åtgärder samt behandlingen av rapporter. Dessutom underlättar det nya informationssystemet skötseln av ärenden hos förvaltningsmyndigheten genom att möjliggöra bland annat interaktiva och i systemet förhandsifyllda blanketter, automatiska beräkningsfunktioner samt olika automatiska inbäddade kontrollfunktioner som minskar behovet av att upprepa utbytet av handlingar och uppgifter i så stor utsträckning som möjligt. Genom lagförslaget bereder man sig också på att uppgifter kan överföras med hjälp av ett tekniskt gränssnitt. 

De föreslagna lagändringarna gäller i huvudsak den förvaltande myndighet som svarar för genomförandet, förvaltningen och utvärderingen av programmen för EU:s fonder inom området för inrikes frågor, den revisionsmyndighet som utför granskningar samt aktörer som ansöker om understöd. 

Informationssystemet har inga sådana konsekvenser för myndigheternas uppgifter, verksamhetsprocesser eller uppgifter eller tjänster i informationsresurserna som avses i 2 kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, nedan informationshanteringslagen). Ändringen gäller inte heller myndigheternas gemensamma tjänster eller ansvar för informationshanteringen. Inrikesministeriet är personuppgiftsansvarig för informationssystemet och ansvarar för det i enlighet med informationshanteringslagen. Arkiveringen sker också i fortsättningen i statsrådets gemensamma ärendehanteringssystem. 

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget, men med följande anmärkningar och smärre ändringsförslag. 

Rätt att få och lämna ut information

I 25 § i fondlagen föreskrivs det om rätten att få och lämna ut information. Det föreslås att det till paragrafen fogas nya 3 och 4 mom. där det föreskrivs om rätten för den förvaltande myndigheten att lämna ut information till revisionsmyndigheten och aktörer som utvärderar program. Polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet har fäst uppmärksamhet vid behandlingen, förvaringen och utlämnandet av sekretessbelagda uppgifter i samband med säkerhetsmyndigheternas projekt som gäller utrustning och informationssystem och vid beaktandet av säkerhetsmyndigheternas behov av informationssäkerhet och sekretess i detta sammanhang. Det har förekommit oklarhet särskilt i fråga om utlämnande av information till dem som utvärderar programmet. 

Utskottet konstaterar att ett motsvarande utvärderingsförfarande redan har tillämpats under programperioden 2014—2020. Det är således inte fråga om ett nytt förfarande i EU:s fonder inom området för inrikes frågor. Bestämmelser om utlämnande av uppgifter har dock tidigare inte funnits i lag. Rätten att få information för dem som utvärderar programmet grundar sig på artikel 44 i den allmänna förordningen. Där föreskrivs det att den förvaltande myndigheten ska utvärdera programmen mot ett eller flera av följande kriterier: ändamålsenlighet, effektivitet, relevans, samstämmighet och mervärde för unionen. Syftet med utvärderingen är att förbättra kvaliteten när det gäller utformning och genomförande av program. Enligt den allmänna förordningen och fondlagen är den förvaltande myndigheten ansvarig för utvärderingarna. I artikel 44.3 i den allmänna förordningen föreskrivs det att utvärderingarna ska utföras av interna eller externa experter som är funktionellt oberoende. Den förvaltande myndigheten ska säkerställa att den som utför utvärderingen har rätt till den information som behövs för att utföra utvärderingen. Enligt den allmänna förordningen ska den förvaltande myndigheten säkerställa att nödvändiga förfaranden har inrättats för att ta fram och samla in de uppgifter som krävs för utvärderingarna. Den föreslagna ändringen behövs för att förvaltningsmyndigheten i egenskap av personuppgiftsansvarig ska kunna uppfylla sina skyldigheter enligt lag. 

Utskottet konstaterar att den information som lämnas till utvärderarna är information som uttryckligen hjälper dem utvärdera genomförandet av programmen. Det är fråga om utvärdering av genomförandet på programnivå och inte om utvärdering av enskilda projekt eller upphandling inom dem. Utvärderingarna kan också omfatta bedömning av programmens delaktighet, icke-diskriminering och synlighet. Enligt utredning har programutvärderarnas tillgång till information begränsats till uppgifter som är nödvändiga för utvärderingsuppdraget, eftersom det är svårt att på förhand i lagstiftningen precisera de rättigheter att få information som föreskrivs för sådana ändamål. Utvärderarna bedömer bland annat informationssystemets funktion, genomförandet av indikatorerna och måluppställningen för de finansierade projekten i förhållande till programmens mål. Utvärderarna intervjuar ofta också finansieringsmottagarna. Den förvaltande myndigheten svarar för det informationsinnehåll som ska lämnas till utvärderarna, och dessa har i princip inget behov av att få sekretessbelagd information. Utvärderarna har inte fri åtkomst till informationssystemet, utan den förvaltande myndigheten ska sammanställa det material som de behöver för bedömningen. Uppdraget förutsätter inte att sekretessbelagda uppgifter som lagrats utanför informationssystemet lämnas ut till utvärderaren. Om det undantagsvis är nödvändigt att lämna ut information i säkerhetsklass IV ur informationssystemet till utvärderaren, ska den förvaltande myndigheten alltid gå igenom det material som lämnas ut med understödstagaren för att säkerställa att man inte lämnar ut information som inte får lämnas ut. Enligt erhållen utredning görs säkerhetsutredningar om utvärderarna och det ingås sekretessavtal med dem. Den förvaltande myndigheten har tjänsteansvar för de uppgifter som lämnas ut. Utvärderingen är till sin karaktär inte en myndighetsuppgift och den som utför den behöver inte handla under tjänsteansvar. Utvärderingar görs också i fråga om regional- och strukturpolitiska fonder, och utvärderarna arbetar inte under tjänsteansvar heller i dessa uppgifter (lag 757/2021). 

Säkerhetsmyndigheterna har också fäst uppmärksamhet vid de integrationsförbindelser och andra tjänster som ska byggas upp utifrån informationssystemet. I fråga om dem bör man beakta att det ur det inte går att få mer information än vad som hittills har kunnat läsas i offentliga källor, bland annat på webbplatsen för EU:s fonder inom området för inrikes frågor. Utskottet anser det viktigt att säkerställa att de nationella systemen i fråga om EU-understöd inte kommer att förutsätta sådana närmare uppgifter som EU-rättsakterna förutsätter. Enligt uppgift är avsikten att bestämmelser om de uppgifter som ska lämnas till statsrådets gemensamma informationsresurs utfärdas genom förordning av statsrådet. 

Enligt propositionsmotiven (s. 7 och 23) kan personuppgifter vara bland annat understödssökandens och understödstagarens verkliga huvudmäns namn och födelsetid samt eventuellt personbeteckning, om identifieringen av personen kräver det. Utskottet konstaterar för tydlighetens skull att skyldigheten att lämna uppgifter om finansieringstagarens verkliga huvudmän inte gäller myndighetsaktörer, eftersom de inte har några verkliga huvudmän. I fråga om andra understödstagare förpliktar den allmänna förordningen den förvaltande myndigheten att utreda understödstagarens verkliga huvudmän och förmånstagare. Enligt erhållen utredning samlas personbeteckningar inte automatiskt in för alla, utan endast i situationer där identifieringen av en person kräver det. 

Den allmänna förordningen förutsätter i fråga om upphandlingar som överstiger EU:s tröskelvärden information om huruvida understödstagarna eller andra sammanslutningar som ansvarar för genomförandet av en åtgärd anlitar uppdragstagare i enlighet med unionens regler om offentlig upphandling. Om uppdragstagare anlitas ska vissa uppgifter om uppdragstagarnas verkliga huvudmän och förmånstagare lämnas till den förvaltande myndigheten. Dessutom behövs vissa uppgifter om de avtal som ingåtts. Den allmänna förordningen förutsätter dessutom vid upphandling som överstiger EU:s tröskelvärde information om huruvida uppdragstagaren anlitar underleverantörer. Det är fråga om underleverantörer som uppdragstagaren räknar upp i upphandlingsdokumenten. Uppgifter om underleverantörer (namn och FO-nummer) behövs för de underleverantörer vars totala värde av avtalen överstiger 50 000 euro. Syftet med lämnandet av information är att övervaka användningen av EU-medel och förhindra missbruk av medel. Utskottet konstaterar att informationskraven i den allmänna förordningen kan vara utmanande i fråga om upphandlingar som redan tidigare har konkurrensutsatts och i fråga om underleverantörer. Därför kan den som ansöker om understöd bli tvungen att från fall till fall överväga om projektet är sådant att det är ändamålsenligt att ansöka om EU-understöd för det. 

Utskottet konstaterar att fonderna inom området för inrikes frågor har varit och kommer också framöver att vara en betydande finansieringskälla för projekt som genomförs av aktörer inom den inre säkerheten. Finlands andel av fonderna är cirka 183 miljoner euro per år under programperioden 2021—2027. Fondernas medel används också av andra än myndigheter. Utöver medlen från fonderna inom området för inrikes frågor är det fortfarande nödvändigt att reservera nationella medel för att trygga myndigheternas uppgifter. 

DETALJMOTIVERING

15 §. Ansökan om understöd.

Enligt det gällande 5 mom. blir en ansökan anhängig när en ansökan som har gjorts elektroniskt på en blankett har kommit in till den förvaltande myndigheten inom utsatt tid. Regeringen föreslår att 5 mom. kompletteras med en bestämmelse om att ansökan blir anhängig också när den har gjorts i det informationssystem som avses i 26 § på så sätt att den förvaltande myndigheten har tillgång till ansökan inom utsatt tid. 

Det gällande och det föreslagna 5 mom. förefaller innehålla överlappningar med det som redan föreskrivs i de allmänna förvaltningslagarna, och det framgår inte tydligt av specialmotiveringen om avsikten är att avvika från det som föreskrivs i de allmänna lagarna. Enligt uppgift har avsikten inte varit att i 15 § 5 mom. avvika från vad som i förvaltningslagen (434/2003) föreskrivs om hur ett ärende inleds. Närmare bestämmelser om ansökan om understöd finns i 1 mom. och i fråga om inledandet av ärendet iakttas förfarandet enligt förvaltningslagen. Utskottet föreslår därför att 15 § 5 mom. i den gällande lagen upphävs och att 5 mom. i propositionen stryks ur lagförslaget. 

25 §. Rätt att få och lämna ut information.

Utifrån ordalydelsen i och motiveringen till det föreslagna 25 § 6 mom. förblir det oklart om avsikten med den senare meningen i momentet är att förplikta det anslutna systemets ägare att öppna ett tekniskt gränssnitt för den förvaltande myndigheten och revisionsmyndigheten, eller om syftet med bestämmelsen är att säkerställa att endast sådana uppgifter lämnas ut via det tekniska gränssnittet som dessa myndigheter har rätt att få. Enligt uppgift har avsikten varit att säkerställa överföringen av uppgifter i situationer enligt 22 § i informationshanteringslagen (906/2019). För att undvika reglering som överlappar informationshanteringslagen föreslår utskottet att den senare meningen i 6 mom. stryks. 

Enligt uppgift är avsikten inte heller att i första meningen i det föreslagna 7 mom. föreskriva på ett sätt som avviker från den allmänna lagen. En motsvarande bestämmelse ingår också i 53 § 2 mom. i lagen om finansiering av projekt inom regionutveckling och Europeiska unionens regional- och strukturpolitik (757/2021). Utskottet anser att formuleringen i det föreslagna 7 mom. i detta fall är befogad, eftersom det för understödstagarna är tydligare att bestämmelsen om utlämnande av information också nämns i den föreslagna lagen. Det är fråga om en informativ bestämmelse särskilt för understödstagarna. 

31 §. Ändringssökande.

I propositionen föreslås det att det till paragrafen fogas ett nytt 2 mom. med bestämmelser om inlämnande av begäran om omprövning. Utskottet anser dock att den föreslagna bestämmelsen i 2 mom. inte behövs, eftersom det i vilket fall som helst finns en lagstadgad skyldighet att ge anvisningar om hur man begär omprövning, och information om hur och vart begäran ska ges in ska finnas i anvisningarna. Utskottet föreslår därför att 31 § 2 mom. stryks ur lagförslaget. 

Ingressen.

Också ingressen måste ses över till följd av de ändringar som utskottet föreslår. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Förvaltningsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 210/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027 

I enlighet med riksdagens beslut 
Utskottet föreslår en ändring upphävs  Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring i lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021—2027 (1125/2021) 15 § 5 mom. och Slut på ändringsförslaget 
ändras Utskottet föreslår en strykning lagen om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021–2027 (1125/2021)  Slut på strykningsförslaget15 § 1Utskottet föreslår en ändring  och Slut på ändringsförslaget 4 Utskottet föreslår en strykning och 5 Slut på strykningsförslagetmom., 16 § 3 mom., 18 § 1 mom.Utskottet föreslår en ändring  samt Slut på ändringsförslaget 25 och 26 § Utskottet föreslår en strykning samt Slut på strykningsförslaget 
Utskottet föreslår en strykning fogas Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning till 31 § ett nytt 2 mom. Slut på strykningsförslaget som följer: 
15 § 
Ansökan om understöd 
Understöd söks hos den förvaltande myndigheten i det informationssystem som avses i 26 § eller, om den förvaltande myndigheten särskilt tillåter det, elektroniskt på en blankett som godkänts av den förvaltande myndigheten. För ansökan bestäms en ansökningstid. Ansökan ska innehålla riktiga och tillräckliga uppgifter om sökanden, om det projekt eller den verksamhet som ansökan avser, om sambandet mellan projektet eller verksamheten och programmet och genomförandeplanen, om det belopp som ansökan avser och om understödets användningsändamål samt om andra omständigheter som den förvaltande myndigheten behöver information om för att avgöra ansökan. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
På undertecknandet av ansökan tillämpas vad som i lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster (617/2009) föreskrivs om identifiering och autentisering. Om ansökan har gjorts på en blankett som godkänts av den förvaltande myndigheten, ska ansökan undertecknas. 
Utskottet föreslår en strykning En ansökan blir anhängig när den har gjorts i det informationssystem som avses i 26 § på så sätt att den förvaltande myndigheten har tillgång till ansökan inom utsatt tid, eller när en ansökan som har gjorts elektroniskt på en blankett har kommit in till den förvaltande myndigheten inom utsatt tid. Slut på strykningsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
16 § 
Beviljande av understöd och beslutets innehåll 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den förvaltande myndigheten kan på ansökan ändra beslutet om understöd för ett projekt eller en verksamhet. Ändring söks hos den förvaltande myndigheten i det informationssystem som avses i 26 § eller, om den förvaltande myndigheten särskilt tillåter det, elektroniskt på en blankett som godkänts av den förvaltande myndigheten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
18 § 
Ansökan om utbetalning samt rapportering 
Utbetalning av understöd söks hos den förvaltande myndigheten i det informationssystem som avses i 26 § eller, om den förvaltande myndigheten särskilt tillåter det, elektroniskt på en blankett som godkänts av den förvaltande myndigheten. Till ansökan ska de handlingar och utredningar fogas som är nödvändiga för bedömning av förutsättningarna för utbetalning. I samband med ansökan om utbetalning ska det lämnas en rapport om hur projektet eller verksamheten framskrider. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
25 § 
Rätt att få och lämna ut information 
Utöver vad som i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) föreskrivs om utlämnande av sekretessbelagd information har den förvaltande myndigheten och revisionsmyndigheten, trots sekretessbestämmelserna, rätt att avgiftsfritt av andra myndigheter eller aktörer som sköter offentliga uppdrag få sådan information om understödssökanden, understödstagaren och understödstagarens verkliga huvudman, om dennas ekonomiska situation och affärs- eller yrkesverksamhet, om offentlig finansiering samt om andra omständigheter med relevans för beviljandet, utbetalningen eller tillsynen över användningen av understödet som är nödvändig för skötseln av de uppgifter som avses i denna lag och i den allmänna förordningen. Den förvaltande myndigheten och revisionsmyndigheten har rätt att få ovan avsedd nödvändig information om användningen av understödet också av understödstagaren. 
De i 1 mom. avsedda myndigheter som har rätt att få information har trots sekretessbestämmelserna rätt att till andra myndigheter eller aktörer som sköter offentliga uppdrag och till Europeiska unionens institutioner lämna ut sådan information om understödstagaren som erhållits i samband med arbetsuppgifter enligt denna lag och som är nödvändig för fullgörande av den granskningsuppgift som föreskrivs för myndigheten, aktören som sköter offentliga uppdrag eller institutionen eller för att utöva tillsyn över att Europeiska unionens lagstiftning har följts. 
Den förvaltande myndigheten har trots sekretessbestämmelserna rätt att till revisionsmyndigheten lämna ut information som är nödvändig för skötseln av de revisionsmyndighetens granskningsuppgifter som avses i denna lag och i Europeiska unionens lagstiftning. 
Den förvaltande myndigheten har trots sekretessbestämmelserna rätt att till aktörer som i enlighet med artikel 44 i den allmänna förordningen utvärderar program lämna ut information som är nödvändig för utvärderingen av programmen. 
Information som erhållits med stöd av 1—4 mom. får inte användas för andra ändamål än de för vilka informationen har begärts. 
Om information som avses i 1 eller 2 mom. överförs via ett tekniskt gränssnitt från ett annat system till det informationssystem som avses i 26 §, ska ägaren till det system från vilket informationen överförs (anslutet system) iaktta det som i Europeiska unionens bestämmelser om den ekonomiska förvaltningen föreskrivs om det elektroniska systemet och kraven på dess innehåll på det sätt som den förvaltande myndigheten förutsätter.Utskottet föreslår en strykning  Ägaren till det anslutna systemet ska för den förvaltande myndigheten och revisionsmyndigheten öppna ett tekniskt gränssnitt för åtkomst till sådan information i det anslutna systemet som dessa myndigheter med stöd av denna lag eller den allmänna förordningen har rätt till för att sköta sina lagstadgade uppgifter. Slut på strykningsförslaget 
Ur det informationssystem som avses i 26 § får information med hjälp av ett tekniskt gränssnitt lämnas ut till andra än i denna lag avsedda myndigheter och till Europeiska unionens institutioner, om myndigheterna och organisationerna har lagstadgad rätt att få uppgifterna. Uppgifter ur informationssystemet får lämnas ut med tillämpning av vad som i den allmänna förordningen och i Europeiska unionens bestämmelser om den ekonomiska förvaltningen föreskrivs om det elektroniska systemet och kraven på dess innehåll. 
Närmare bestämmelser om kraven på innehållet i anslutna system får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
26 § 
E-tjänst- och behandlingssystemet för programmet för fonderna inom området för inrikes frågor samt behandling av uppgifter 
Uppgifter om fonderna inom området för inrikes frågor behandlas i e-tjänst- och behandlingssystemet för programmet för fonderna inom området för inrikes frågor, nedan informationssystemet. Den förvaltande myndigheten använder informationssystemet för skötseln av sådana uppgifter i samband med program och genomförandeplaner som anges i Europeiska unionens lagstiftning och i denna lag. Informationssystemet är ett sådant elektroniskt system som avses i artikel 69 i den allmänna förordningen. Inrikesministeriet är personuppgiftsansvarig för informationssystemet. Inrikesministeriet svarar för informationssystemet i enlighet med lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). 
Den förvaltande myndigheten behandlar i informationssystemet sådana uppgifter om programmet och förvaltningen, uppföljningen och övervakningen av det som förutsätts i Europeiska unionens lagstiftning, samt genomförandeplanen för programmet. I informationssystemet behandlar den förvaltande myndigheten dessutom de uppgifter om understödssökanden och understödstagaren, det projekt eller den verksamhet som understöds, beslutet om understöd, utbetalningen av understödet, utförda granskningar och återkrav som behövs för skötseln av de uppgifter som avses i denna lag. 
Varje användare av informationssystemet ska identifiera sig med hjälp av sådan stark autentisering som avses i 2 § 1 mom. 1 punkten i lagen om stark autentisering och betrodda elektroniska tjänster. 
Utskottet föreslår en strykning 31 § Slut på strykningsförslaget 
Utskottet föreslår en strykning Ändringssökande Slut på strykningsförslaget 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utskottet föreslår en strykning Omprövning av ett beslut av den förvaltande myndigheten begärs i det informationssystem som avses i 26 §. Begäran om omprövning kan också lämnas till inrikesministeriets registratorskontor. Slut på strykningsförslaget 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Behandlingen av ärenden som har inletts före ikraftträdandet av denna lag slutförs i det informationssystem som avses i 26 § i denna lag. 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 2.12.2022 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Mari Rantanen saf 
 
vice ordförande 
Mari-Leena Talvitie saml 
 
medlem 
Tiina Elo gröna 
 
medlem 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
medlem 
Hanna Holopainen gröna 
 
medlem 
Hanna Huttunen cent 
 
medlem 
Mikko Kärnä cent 
 
medlem 
Mats Löfström sv 
 
medlem 
Mauri Peltokangas saf 
 
medlem 
Juha Pylväs cent 
 
medlem 
Matti Semi vänst 
 
medlem 
Jenna Simula saf 
 
medlem 
Kari Tolvanen saml 
 
medlem 
Heidi Viljanen sd 
 
ersättare 
Ben Zyskowicz saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd Minna-Liisa Rinne.