Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Talmanskonferensens förslag till riksdagens beslut om ändring av 72 § i riksdagens arbetsordning (TKF 2/2018 rd): Ärendet har remitterats till grundlagsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Talmanskonferensen föreslår att 72 § i riksdagens arbetsordning ändras i fråga om valet av ersättare i kanslikommissionen. Ändringen syftar till att säkerställa att samtliga riksdagsgrupper har möjlighet att delta i kanslikommissionens sammanträden.
Bestämmelserna i 72 § i riksdagens arbetsordning gäller kanslikommissionen. Talmanskonferensen föreslår att bestämmelsen om val av ersättare ändras. Enligt förslaget ska riksdagen välja minst fyra och högst så många ersättare att alla riksdagsgrupper som konstituerat sig i början av valperioden kan vara företrädda i kanslikommissionen. Om det under valperioden bildas en riksdagsgrupp med minst tre ledamöter, kan dessutom en ersättare väljas ur denna grupp.
I mitten av juni 2017 bildade de ledamöter som trädde ut ur sannfinländarnas riksdagsgrupp en ny riksdagsgrupp (Nytt alternativ, numera Blå riksdagsgruppen). Därmed finns det i dag nio riksdagsgrupper, och en grupp saknar för närvarande företrädare i kanslikommissionen.
I sitt förslag som ligger till grund för den gällande arbetsordningen noterar talmanskonferensen följande om val och villkor för ersättare (TKF 1/1999 rd, s. 41):
Valet av medlemmar och ersättare i kanslikommissionen blir mer förutsebart när det direkt med stöd av bestämmelserna står klart hur många personer som ska väljas. Men detta är inte fallet i den bestämmelse som nu föreslås, eftersom uttrycken ”kan vara företrädda” och ”kan ... väljas” används där. Grundlagsutskottet anser att ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen är misslyckad också därför att avsikten är att lagstifta om hur många ersättarna ska vara och inte från vilken grupp de ska väljas. Det är ovanligt att uttryck av det här slaget används i bestämmelser av den här typen. Dessutom möjliggör uttrycken att förfarandet för att välja ersättare kan bli politiskt motiverat, och då fullföljs inte det ovannämnda målet för kanslikommissionens sammansättning. Att bestämmelsen lämnar rum för tolkning innebär också att det i vissa fall kan uppkomma tvister om sammansättningen, vilket inte heller bidrar till stärkt förtroende för riksdagens förvaltning.
Följaktligen anser utskottet att bestämmelsen bör omformuleras så att den blir tydligare och mer absolut. Utskottet föreslår att bestämmelsen får följande lydelse: ”För riksdagens förvaltning finns en kanslikommission. Till den hör talmannen och vice talmännen samt fyra av riksdagen inom sig valda medlemmar, för vilka riksdagen väljer minst fyra och högst så många ersättare som det i riksdagen finns riksdagsgrupper som konstituerat sig i början av valperioden eller som bilddats under valperioden och har minst tre medlemmar.”
Grundlagsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var