Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av cybersäkerhetslagen och 3 § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (RP 27/2025 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att cybersäkerhetslagen och lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen ändras.
Genom propositionen utvidgas tillämpningsområdet för cybersäkerhetslagen och 4 a kap. i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen till att gälla sådana sammanslutningar som identifieras som kritiska med tanke på samhällets funktion enligt den föreslagna lagen om skydd av samhällets kritiska infrastruktur och om stärkande av samhällets motståndskraft. Genom propositionen kompletteras det nationella genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv om kritiska entiteters motståndskraft och av cybersäkerhetsdirektivet.
Enligt regeringsprogrammet för Petteri Orpos regering stärks samarbetet kring cybersäkerhet mellan myndigheterna och näringslivet, förbättrar regeringen informationssäkerheten inom kritiska sektorer och undviks ytterligare nationell reglering i samband med genomförandet av EU-lagstiftningen.
Lagarna avses träda i kraft samtidigt som den föreslagna lagen om skydd av samhällets kritiska infrastruktur och om stärkande av samhällets motståndskraft.
(1) Utskottet anser att propositionens mål både behövs och fyller sitt syfte och välkomnar att de stärker cybersäkerheten och informationssäkerheten inom kritiska sektorer.
(2) Finlands Kommunförbund har fäst uppmärksamhet vid att tillämpningsområdena för NIS-genomförandelagarna har preciserats i propositionen för att de kritiska aktörer som fastställts med stöd av CER-genomförandelagen smidigt ska kunna inkluderas i tillämpningsområdet för NIS 2-genomförandelagarna. Tillämpningsområdet för CER-genomförandelagen gäller i fråga om den offentliga förvaltningen endast centralförvaltningen och de kritiska aktörer som definieras utifrån den omfattar inte kommuner.
(3) Tillämpningsområdet för cybersäkerhetslagen kan å andra sidan omfatta enskilda funktioner som hör till kommunens kritiska infrastruktur, såsom vattenverk eller värmeverk. Bestämmelsernas tillämpningsområde omfattar således enskilda funktioner inom kommunen, men inte hela kommunen. I CER-genomförandelagen finns motsvarande möjlighet att definiera en funktion inom kommunens kritiska infrastruktur som en kritisk aktör. Finlands Kommunförbund har fäst uppmärksamhet vid att en sådan aktör orsakas kostnader om den definieras som en kritisk aktör.
(4) Utskottet fäster uppmärksamhet vid de anslagsbehov som de nya uppgifterna medför för Transport- och kommunikationsverket. På samma sätt som tidigare betonar utskottet vikten av att anvisa tillräckliga resurser för att trygga de uppgifter som är centrala med tanke på den nationella övergripande säkerheten. Utskottet anser att det i det rådande ekonomiska läget är viktigt att myndighetsfunktionerna prioriteras. Utskottet anser dock att det är viktigt att bevaka om myndighetsresurserna räcker till för att rygga den nationella övergripande säkerheten.
Ikraftträdandebestämmelsen.
Vid utskottets sakkunnigutfrågning framfördes anmärkningar för att förlänga övergångsperioden på en månad för tillämpningen av 10—18 § och 41 § i lagförslag 1. I yttranden till utskottet motiveras anmärkningarna med att övergångsperioden är kort särskilt med tanke på små- och mikroföretag som klassificeras som kritiska samt för att arrangera rapportering av betydande incidenter. Kommunikationsministeriet har ansett att ikraftträdandet av lagbestämmelserna är lämpligt även om övergångsperioden för aktörer som fått veta att de identifieras som en kritisk aktör förlängs till tre månader. Utskottet har förlängt övergångsperioden till tre månader.
En övergångsperiod som motsvarar övergångsperioden i det första lagförslagets ikraftträdandebestämmelse ingår också i ikraftträdandebestämmelsen i lagförslag 2. Utskottet har därför förlängt övergångstiden till tre månader.
När det gäller hänvisningen till en övergångsperiod på nio månader hänvisas det i ikraftträdandebestämmelsen till 18 a och 18 b §, medan hänvisningen enligt inkommen utredning de facto ska gälla 18 b och 18 c §. Hänvisningen till 18 b och 18 c § motsvarar en övergångsperiod på nio månader i likhet med lagförslag 1 och avsikten är att 18 a § ska ha en kortare övergångsperiod. Utskottet föreslår därför en korrigering i ikraftträdandebestämmelsen.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var