Senast publicerat 02-07-2025 19:07

Betänkande KoUB 24/2022 rd RP 261/2022 rd Kommunikationsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och av 127 och 128 § i lagen om transportservice

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av luftfartslagen och av 127 och 128 § i lagen om transportservice (RP 261/2022 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • regeringssekreterare Iida Huhtanen 
    kommunikationsministeriet
  • specialsakkunnig Krista Widerholm 
    kommunikationsministeriet
  • äldre regeringssekreterare Kosti Honkanen 
    försvarsministeriet
  • äldre avdelningsstabsofficer Matti Sirkkola 
    försvarsministeriet
  • säkerhetschef, major Lauri Pakkala 
    inrikesministeriet
  • biträdande avdelningschef, överstelöjtnant Rami Lindström 
    Flygvapnet
  • ledande sakkunnig Susanna Metsälampi 
    Transport- och kommunikationsverket
  • lantmäteriråd Markku Markkula 
    Lantmäteriverket
  • forskarprofessor Eija Honkavaara 
    Lantmäteriverket
  • direktör för hållbar utveckling Mikko Viinikainen 
    Finavia Abp
  • chef för samhällsrelationer Timo Koskinen 
    Finnair Abp
  • chef Teppo Asanti 
    Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab
  • chef Samu Tuparinne 
    Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab
  • Principal Scientist Timo Lind 
    Teknologiska forskningscentralen VTT Ab
  • Local Policy and Community Affairs Manager Titta Andersson-Bohren 
    Wing Aviation Finland Ab
  • styrelseledamot Markku Roschier 
    RPAS Finland ry.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet.

Inget yttrande av 

  • utrikesministeriet
  • Aii Airspace Design
  • Insta Group Ab.

PROPOSITIONEN

I propositionen föreslås ändringar i luftfartslagen och lagen om transportservice. Syftet med propositionen är att införa nationell lagstiftning som kompletterar Europeiska unionens så kallade U-space-genomförandeförordning om luftrum för obemannade luftfartyg. I förordningen fastställs regler och metoder för säker användning av obemannade luftfartygssystem i U-space-luftrum, säker integration av obemannade luftfartygssystem i luftfartssystemet och tillhandahållande av U-space-tjänster. 

Transport- och kommunikationsverket ska genom beslut kunna inrätta ett U-space-luftrum som avses i U-space-genomförandeförordningen och där verksamhet kan bedrivas med obemannade luftfartygssystem endast med stöd av U-space-tjänster som avses i U-space-genomförandeförordningen. 

Statsrådet kan utnämna en tjänsteleverantör för en gemensam informationstjänst för U-space och bevilja den exklusiv rätt. Alternativt kan uppgiften skötas av den behöriga myndigheten Transport- och kommunikationsverket eller en privat eller offentlig tjänsteleverantör till vilken myndigheten överfört uppgiften. 

Dessutom föreslås bestämmelser om tillgång till information relaterad till U-space. 

I propositionen föreslås också ändringar av tillståndsförfarandet i fråga om flyghinder. Enligt förslaget beviljas flyghindertillstånd av Transport- och kommunikationsverket på ansökan, och till ansökan ska inte längre fogas ett utlåtande av leverantören av flygtrafikledningstjänster. Det föreslås att det till lagen också fogas en bestämmelse om administration av ett register över flyghinder och om möjligheten att lägga ut uppgiften på entreprenad. 

Dessutom föreslås vissa andra tillägg till luftfartslagen och vissa tillägg av teknisk karaktär till lagen om transportservice. 

Lagarna avses träda i kraft den 26 januari 2023. Det föreslås att regleringen av flyghinderprocessen ska träda i kraft den 1 oktober 2023. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

(1) Propositionen kompletterar nationellt regleringen i den så kallade U-space-genomförandeförordningen (förordning (EU) 2021/664). Enligt förordningen kan medlemsstater inom sitt territorium inrätta U-space-luftrum, där verksamhet med obemannade luftfartygssystem endast får bedrivas med stöd av U-space-tjänster. Inrättandet av luftrum ska basera sig på en riskbedömning av luftrummet och luftrum kan enligt förordningen inrättas bland annat av anledningar som rör säkerhet, personlig integritet eller miljö. Dessutom föreslås det i propositionen bestämmelser om tillståndsförfaranden för flyghinder. 

(2) Utskottet anser utifrån inkommen utredning att propositionen behövs och fyller sitt syfte och anser att förslagen bidrar till att öka flygsäkerheten särskilt i fråga om obemannad luftfart. 

(3) Utskottet har i propositionen gjort vissa ändringar som närmare lyfts fram i detaljmotiveringen. Detta på grund av de försvarsbehov som lyftes fram vid utfrågningen av sakkunniga. I sitt betänkande lägger utskottet också fram ett nytt lagförslag 3 om ändring av territorialövervakningslagen (755/2000) inom ramen för sambandskravet. 

(4) Sakkunniga har framfört att det i fortsättningen också kan vara nödvändigt att skapa förfaranden för att reservera luftrum för olika slags forsknings- och testningsverksamhet. 

DETALJMOTIVERING

1. Luftfartslagen

88 §. Förbud mot användning av flygplatser och begränsning av användningen.

Vid sakkunnighörandet framfördes ett försvarsrelaterat behov enligt vilket flygplatsoperatören ska kunna stänga flygplatsen på framställning av militärmyndigheten. Dessutom bör flygplatsen vid behov kunna spärras av med fysiska hinder. Enligt propositionen ingår förbud mot användning av flygplatser till alla delar i Transport- och kommunikationsverkets behörighet. 

Utskottet föreslår utifrån Försvarsmaktens förslag och inkommen utredning att paragrafen kompletteras med ett nytt 5 mom. för att möjliggöra snabb reaktion. I bestämmelsen ska det föreskrivas att också flygplatsoperatören utöver Transport- och kommunikationsverket på framställning av en militärmyndighet kan förbjuda eller begränsa användningen av en flygplats om det är nödvändigt för att upprätthålla territorialövervakningen eller landets försvar, dock för högst sju dygn. Flygplatsoperatören ska utan dröjsmål underrätta Transport- och kommunikationsverket om förbudet eller begränsningen. Transport- och kommunikationsverket kan vid behov besluta om förbud för en längre tid. 

Av orsaker som hänför sig till landets försvar har utskottet också lagt till ett nytt 6 mom. om att en flygplats vars användning har förbjudits eller begränsats eftersom det är nödvändigt för att upprätthålla territorialövervakningen eller landets försvar vid behov kan spärras av med fysiska hinder. Avspärrning av en flygplats med fysiska hinder får endast utföras av militärmyndigheten och ett sådant hinder får inte äventyra säkerheten inom den civila luftfarten. 

Dessutom har utskottet ändrat lagens ingress till följd av de nya 5 och 6 mom. 

158 a §. Beviljande av flyghindertillstånd.

Sakkunniga fäste uppmärksamhet vid hörandeförfarandet i anslutning till behandlingen av flyghindertillstånd. Utskottet har utifrån inkommen utredning till 1 mom. fogat ett krav enligt vilket utlåtande ska begäras inte bara av leverantören av flygtrafikledningstjänster, flygplatsoperatören, planerarna av flygprocedurer och andra parter utan också av alla de myndigheter vars verksamhet hindret kan inverka på. Dessutom har utskottet till paragrafen fogat ett uttryckligt krav på att utlåtande ska begäras från Gränsbevakningsväsendet i fråga om vindkraftverk som placeras i havsområden. Genom ett omfattande samråd kan det säkerställas att tillståndsmyndigheten har tillgång till den information om eventuella olägenheter av flyghinder som behövs för bedömningen. 

158 d §. Utlämnande av uppgifter ur registret över flyghinder.

Utskottet gör en teknisk korrigering i 2 mom. i den finska versionen. 

Ikraftträdandebestämmelsen.

Utskottet gör en teknisk korrigering i ikraftträdandebestämmelsen. 

3. Territorialövervakningslagen (755/2000)

Inom ramen för sambandskravet lägger utskottet fram ett nytt lagförslag 3 om ändring av 24 c och 34 a § i territorialövervakningslagen. Genom lagförslaget tillgodoses de behov av territorialövervakning och försvar som framkommit under utskottsbehandlingen av ärendet och som har ett nära samband med propositionen. 

24 c §. Tryggande av ett statsluftfartygs territorialövervakningsuppdrag och territorial-övervakningsuppdrag på havsområden.

I försvarsministeriets sakkunnigyttranden betonades behovet av obehindrad användning av luftrummet i operativa uppgifter inom territorialövervakningen också i U-space-luftrummet. I artikel 10.10 i U-space-genomförandeförordningen föreskrivs det om uppdatering och återkallande av flygtillstånd enligt vad situationen kräver. Enligt uppgift är bestämmelsen dock inte tillräckligt förpliktande för U-space-tjänsteleverantören för att tillgodose försvarets behov. 

På grund av försvarsbehoven anser utskottet utifrån inkommen utredning att en U-space-tjänsteleverantör till denna del ska ha motsvarande skyldigheter som en annan leverantör av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering. Utskottet har således på förslag av försvarsministeriet ändrat 24 c § 1 mom. i den gällande territorialövervakningslagen så att U-space-tjänsteleverantören har samma skyldigheter som leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering för att säkerställa en obehindrad användning av luftrummet i territorial-övervakningsuppdrag. Försvarsministeriet ansvarar för territorialövervakningslagen och enligt utredning till utskottet står ändringarna inte i strid med U-space-genomförandeförordningen. 

34 a §. Tryggande av användningen av maktmedel i luftrummet och på havsområden.

Utskottet har på förslag av försvarsministeriet ändrat 34 a § 1 mom. i den gällande territorial-övervakningslagen så att U-space-tjänsteleverantören har samma skyldigheter som leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering för att säkerställa den användning av maktmedel som avses i bestämmelsen. Enligt uppgift till utskottet står ändringarna inte i strid med U-space-genomförandeförordningen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Kommunikationsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslag 2 i proposition RP 261/2022 rd utan ändringar. Riksdagen godkänner lagförslag 1 i proposition RP 261/2022 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner ett nytt lagförslag 3. (Utskottets nya lagförslag) 

Utskottets ändringsförslag

1. Lag om ändring av luftfartslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
upphävs i luftfartslagen (864/2014) 158 § 5 och 6 mom., sådana de lyder i lag 965/2018, 
ändras 2 § 27 punkten, rubriken till 6 kap., 113 § 2 mom., 146 § 14 punkten och 158 § 4 mom., 
sådana de lyder i 2 § 27 punkten och 146 § 14 punkten i lag 1327/2021 samt 113 § 2 mom. och 158 § 4 mom. i lag 965/2018, och 
fogas till 2 §, sådan den lyder i lag 534/2020 och 1327/2021, nya 28–30 punkter, till lagen nya 11 och 11 e §, till 88 §, sådan den lyder i lag 965/2018, Utskottet föreslår en ändring nya 4—6 Slut på ändringsförslaget mom., till lagen nya 108 a, 115 a och 116 a §, till 146 §, sådan den lyder i lag 1327/2021, nya 15–17 punkter och till lagen nya 158 a–158 d §, 
som följer: 
1 kap 
Allmänna bestämmelser 
2 § 
Definitioner 
I denna lag avses med 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
27) genomförandeförordningen om flygledningstjänst kommissionens genomförandeförordning (EU) 2017/373 om gemensamma krav för leverantörer av flygledningstjänst/flygtrafiktjänster och övriga nätverksfunktioner för flygledningstjänst, om tillsyn över dessa leverantörer samt om upphävande av förordning (EG) nr 482/2008, genomförandeförordningarna (EU) nr 1034/2011, (EU) nr 1035/2011 och (EU) 2016/1377 och ändring av förordning (EU) nr 677/2011, sådan denna genomförandeförordning lyder ändrad genom kommissionens genomförandeförordning (EU) 2020/469, 
28) U-space-genomförandeförordningen kommissionens genomförandeförordning om ett regelverk för U-space (EU) 2021/664, 
29) leverantör av U-space-tjänster en juridisk person som avses i artikel 2.2 i U-space-genomförandeförordningen och som enligt förordningen är certifierade som leverantörer av U-space-tjänster i U-space-luftrum som avses i artikel 2.2.1, 
30) leverantör av gemensamma informationstjänster för U-space en tjänsteleverantör som avses i artikel 2.4 U-space-genomförandeförordningen och som tillhandahåller gemensamma informationstjänster i U-space-luftrum. 
11 d § 
U-space-luftrum 
Transport- och kommunikationsverket kan genom beslut inrätta ett U-space-luftrum för högst tre år, och där kan verksamhet bedrivas med obemannade luftfartygssystem endast med stöd av U-space-tjänster. 
11 e § 
Tillgänglig information om UAS-zoner 
Transport- och kommunikationsverket svarar för att informationen om UAS-zoner och U-space-luftrum är tillgänglig i ett allmänt använt enhetligt digitalt format. Transport- och kommunikationsverket kan åta sig denna uppgift eller köpa tjänsterna av privata eller offentliga tjänsteleverantörer. Vid överföring av uppgifter och utförandet av dem iakttas bestämmelserna i 210, 212, 213 och 215 § i lagen om transportservice. 
På den som är anställd hos en sådan tjänsteleverantör och som avses i 1 mom. ovan tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när han eller hon utför uppgifter som avses i detta mom. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). 
6 kap 
Tillstånd till luftfartsverksamhet i vissa fall 
88 § 
Förbud mot användning av flygplatser och begränsning av användningen 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket kan förbjuda eller begränsa användningen av en flygplats om det är nödvändigt för att upprätthålla territorialövervakningen, gränssäkerheten, landets försvar, polisverksamheten, räddningsverksamheten eller den allmänna ordningen och säkerheten för högst fyra veckor. 
Utskottet föreslår en ändring Flygplatsoperatören kan på framställning av militärmyndigheten förbjuda eller begränsa användningen av en flygplats för högst sju dygn om det är nödvändigt för att upprätthålla territorialövervakningen eller landets försvar. Flygplatsoperatören ska utan dröjsmål underrätta Transport- och kommunikationsverket om förbudet eller begränsningen. Slut på ändringsförslaget (Nytt) 
Utskottet föreslår en ändring Militärmyndigheten kan med fysiska hinder spärra av en flygplats vars användning har förbjudits eller begränsats eftersom det är nödvändigt för att upprätthålla territorialövervakningen eller landets försvar. Vid avspärrningen ska säkerheten för den civila luftfarten beaktas.  Slut på ändringsförslaget(Nytt) 
108 a § 
Tillhandahållande av gemensamma informationstjänster för U-space 
Statsrådet kan utse en leverantör av gemensamma informationstjänster för U-space som tillhandahåller gemensamma informationstjänster med exklusiv rätt för ett eller flera U-space-luftrum som inrättats enligt 11 d §. Innan leverantören av de gemensamma informationstjänsterna utses ska inrikesministeriet och försvarsministeriet höras. Om leverantören av gemensamma informationstjänster beviljas exklusiv rätt, ska den information som avses i artikel 5.1–3 i U-space-genomförandeförordningen göras tillgänglig för den exklusiva leverantören av gemensamma informationstjänster, och tjänsteleverantören ska lämna ut den enligt nämnda artikel. 
Transport- och kommunikationsverket svarar som en del av de gemensamma informationstjänsterna för U-space-luftrum för att den information som avses i artikel 5.1–3 i U-space-genomförandeförordningen görs tillgänglig, om leverantören av de gemensamma tjänsterna för U-space inte beviljas exklusiv rätt enligt 1 mom. Transport- och kommunikationsverket kan åta sig denna uppgift eller köpa tjänsterna av privata eller offentliga tjänsteleverantörer. Vid överföring av uppgifter och utförandet av dem iakttas bestämmelserna i 210, 212, 213 och 215 § i lagen om transportservice. 
På den som är anställd hos en sådan tjänsteleverantör och som avses i 2 mom. ovan tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när han eller hon utför uppgifter som avses i detta mom. Det finns bestämmelser om skadeståndsansvaret i skadeståndslagen. 
113 § 
Certifikat, behörighetsbevis, behörigheter, godkännanden och medicinska intyg för flygtrafiktjänstpersonal 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
AFIS-personal som tillhandahåller flyginformationstjänster ska ha 
1) av Transport- och kommunikationsverket beviljat eller godkänt certifikat, de behörigheter och godkännanden som krävs för uppgiften samt ett medicinskt intyg, 
2) ett i en främmande stat utfärdat certifikat eller motsvarande tillstånd, som Transport- och kommunikationsverket utifrån sin konsekvensbedömning godkänner som ett finskt tillstånd efter lokal utbildning, samt ett medicinskt intyg som erkänns i Finland i enlighet med internationella förpliktelser som är bindande för Finland, eller 
3) ett certifikat som avses i 1 mom. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
115 a § 
Tillgång till information för användare av U-space 
Transport- och kommunikationsverket kan utfärda föreskrifter om vilka trafikdata, vare sig de visas i realtid eller i efterhand, som leverantörer av U-space-tjänster, exklusiva leverantörer av gemensamma informationstjänster och leverantörer av flygtrafikledningstjänster ska göra tillgängliga för behöriga fysiska och juridiska personer enligt artikel 18 b i U-space-genomförandeförordningen. 
Transport- och kommunikationsverket kan utfärda föreskrifter om graden av tillgång till information för olika användare av den gemensamma informationen och säkerställa att den görs tillgänglig enligt artikel 18 c i U-space-genomförandeförordningen. 
Transport- och kommunikationsverket kan utfärda föreskrifter om information som leverantören av gemensamma informationstjänster och leverantörer av U-space-tjänster ska göra tillgängliga för att säkerställa att tillhandahållandet av U-space-tjänster främjar en säker användning av luftfartyg. 
116 a § 
Register över mode S-koder 
Transport- och kommunikationsverket för ett register över mode S-koder för transpondrar. Syftet med registret är att säkerställa att koderna delas ändamålsenligt så att flygtrafiktjänstens radarsystem inte orsakas störningar. 
Följande uppgifter om luftfartyget, fordonet eller anordningen ska införas i registret över mode S-koder: 
1) ägarens och användarens namn och kontaktuppgifter, 
2) transponderns identifieringskod, som kodats enligt ett standardenligt protokoll som Transport- och kommunikationsverket förutsätter och som avses i Chicagokonventionen, 
3) eventuellt registreringsnummer eller motsvarande beteckning. 
I registret över mode S-koder får även andra uppgifter om luftfartyget införas enligt internationella standarder och praxis. 
Luftfartygets, fordonets eller anordningens ägare ska lämna sådana uppgifter till den registeransvarige som avses i denna paragraf och förändringar i dem som inte ska anmälas till trafikregistret samt foga tillräcklig utredning för att specificera och verifiera uppgifterna. 
Personuppgifter raderas från registret tre år efter utgången av det år då transponderuppgifterna har raderats från registret på begäran av luftfartygets ägare, innehavare eller användare. I övrigt ska behovet av att lagra och radera personuppgifter som införts i registret bedömas åtminstone vart femte år efter införandet. 
Uppgifter från registret över mode S-koder får endast lämnas ut till myndigheter som avses i 4 § i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet eller för att utföra uppgifter om vilka föreskrivs i lag. 
146 § 
Åtgärder för ingripande i tillstånd som beviljats organisationer eller i anmälningspliktig verksamhet 
Transport- och kommunikationsverket kan vid behov vidta åtgärder enligt 147–149 §, om det är fråga om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
14) en innehavare av ett flyghindertillstånd enligt 158 §, 
15) en leverantör av U-space-tjänster, 
16) en leverantör av gemensamma informationstjänster, 
17) en leverantör av tjänster som tillhandahåller sådan ledningstjänst för trafik på plattan som avses i artikel 2.5 i kommissionens förordning (EU) nr 139/2014 om krav och administrativa rutiner för flygplatser enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 216/2008. 
158 § 
Flyghinder 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Transport- och kommunikationsverket kan utfärda närmare föreskrifter om 
1) konstruktionen för hinder, 
2) märkning av hinder, 
3) befrielse från tillståndsplikt för hinder enligt 2 mom., om hindret inte påverkar flygplatsernas hinderbegränsande ytor eller flygprocedurerna eller om hindret är beläget i omedelbar närhet av ett befintligt hinder, 
4) andra motsvarande tekniska aspekter som avses i 1–3 punkten. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
158 a § 
Beviljande av flyghindertillstånd 
Transport- och kommunikationsverket beviljar på ansökan flyghindertillstånd som avses i 158 § 2 mom. Tillstånd kan sökas av anordningens, byggnadens, konstruktionens eller märkets ägare, innehavare eller huvudman. Transport- och kommunikationsverket ska innan tillstånd beviljas utreda flyghindrets konsekvenser för flygtrafikens smidighet och flygplatsoperatören. Som stöd för utredningen ska Transport- och kommunikationsverket begära utlåtanden av leverantören av flygtrafikledningstjänsten, flygplatsoperatören, planerarna av flygprocedurernaUtskottet föreslår en ändring , de myndigheter vars verksamhet hindret kan inverka på Slut på ändringsförslaget och de övriga parterna. Utskottet föreslår en ändring I fråga om vindkraftverk som placeras i ett havsområde ska verket begära utlåtande av Gränsbevakningsväsendet. Slut på ändringsförslaget 
Transport- och kommunikationsverket ska bevilja flyghindertillstånd, om flygsäkerheten inte äventyras och om den olägenhet det planerade hindret medför för flygtrafikens smidighet kan minskas med till buds stående planeringskriterier för flygprocedurerna så att hindret inte medför oskälig olägenhet för flygplatsoperatören eller försvårar smidig flygtrafik. 
158 b § 
Register över flyghinder 
Transport- och kommunikationsverket för ett register över flyghinder. 
I registret införs namnet på och kontaktuppgifterna för innehavaren av tillståndet för flyghinder samt teknisk information om flyghindret. Innehavaren av tillståndet för flyghinder ska utan dröjsmål informera Transport- och kommunikationsverket eller en instans som myndigheten utsett om förändringar i hindret och kontaktuppgifterna. 
Om inte något annat följer av internationella förpliktelser eller lagstiftning raderas uppgifterna i registret 10 år efter avlägsnandet av flyghindret. 
158 c § 
Överföring av offentliga förvaltningsuppgifter 
Transport- och kommunikationsverket kan köpa tjänster för förandet av registret över flyghinder samt direkt relaterade produktions-, förvaltnings- och utvecklingsuppgifter av Fintraffic Flygtrafiktjänst Ab. Tjänsteleverantören lämnar ut uppgifter i registret över flyghinder via Transport- och kommunikationsverkets tekniska gränssnitt. 
Vid överföring av uppgifter och utförandet av dem iakttas bestämmelserna i 210, 212, 213 och 215 § i lagen om transportservice. 
På den som är anställd hos en sådan tjänsteleverantör och som avses i 1 mom. ovan tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar när han eller hon utför uppgifter som avses i detta mom. Bestämmelser om skadeståndsansvar finns i skadeståndslagen (412/1974). 
158 d § 
Utlämnande av uppgifter ur registret över flyghinder 
Vad som i 28 kap. i lagen om transportservice föreskrivs om utlämnande av uppgifter ur trafik- och transportregistret samt i lagen om en infrastruktur för geografisk information (421/2009) om offentliggörande av geografisk information tillämpas också på utlämnande av uppgifter ur registret över flyghinder. 
Den som för registret över flyghinder ska via ett öppet tekniskt gränssnitt se till att offentliga tekniska data om flyghinder är fritt tillgängliga i maskinläsbart format. Dessa data ska ha ett format utifrån vilket det inte går att identifiera enskilda personer och att sekretessbelagd information inte röjs. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 202Utskottet föreslår en strykning 3 Slut på strykningsförslaget. Lagens 158 och 158 a–158 d § träder dock i kraft den 1 oktober 2023. 
 Slut på lagförslaget 

2. Lag om ändring av 127 och 128 § i lagen om transportservice 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om transportservice (320/2017) 127 § 4 mom. och 128 § 1 mom., 
sådana de lyder i 127 § i lag 984/ 2018 och 128 § i lag 1244/2021, 
som följer: 
127 § 
Bruksflygtillstånd 
Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om förutsättningarna för erhållande av bruksflygtillstånd som behövs för säker bruksflygverksamhet och för bedrivande av anmälningspliktig verksamhet. Föreskrifterna kan gälla 
1) dimensionering och yrkesskicklighet i fråga om organisation och personal för innehavare av bruksflygtillstånd eller den som gör anmälan, 
2) materiel som används för den verksamhet som avses i bruksflygtillståndet eller anmälan, 
3) drifthandböcker och förfaranden för innehavare av bruksflygtillstånd eller den som gör anmälan, 
4) ekonomiska krav på innehavare av bruksflygtillstånd eller den som gör anmälan. 
128 § 
Anmälan om flygverksamhet som bedrivs med vissa luftfartyg 
Till den del transport av passagerare mot betalning eller ersättning som täcker kostnaderna med ett luftfartyg som avses i punkt 1 led a, d eller g i bilaga I till EASA-förordningen inte förutsätter operativ licens enligt lufttrafikförordningen eller bruksflygtillstånd enligt 127 § i denna lag och inget annat följer av Europeiska unionens lagstiftning eller av en internationell förpliktelse som är bindande för Finland, ska operatören göra en anmälan om flygverksamhet till Transport- och kommunikationsverket innan verksamheten inleds. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets nya lagförslag

3. Lag om ändring av 24 c och 34 a § i territorialövervakningslagen 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i territorialövervakningslagen (755/2000) 24 c § 1 mom. och 34 a § 1 mom., 
sådana de lyder i lag 945/2018, som följer: 
24 c § 
Tryggande av ett statsluftfartygs territorialövervakningsuppdrag och territorialövervakningsuppdrag på havsområden 
Leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering Utskottet föreslår en ändring samt i luftfartslagen avsedda leverantörer av U-space-tjänster Slut på ändringsförslaget ska på en territorialövervakningsmyndighets begäran trygga obehindrad användning av luftrummet för ett statsluftfartyg som utför ett territorialövervakningsuppdrag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
34 a § 
Tryggande av användningen av maktmedel i luftrummet och på havsområden 
Utöver vad som i luftfartslagen föreskrivs om användning av luftrummet, ska leverantören av flygtrafikledningstjänster och cellen för luftrumsplanering Utskottet föreslår en ändring samt leverantörer av U-space-tjänster  Slut på ändringsförslaget på en territorialövervakningsmyndighets begäran begränsa användningen av luftrummet för att trygga användningen av maktmedel enligt 31–33 § i denna lag och för avvärjande av fientlig verksamhet enligt 34 § samt i detta syfte bereda statsluftfartyg obehindrad användning av luftrummet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 19.1.2023 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Suna Kymäläinen sd 
 
medlem 
Pekka Aittakumpu cent 
 
medlem 
Heikki Autto saml 
 
medlem 
Sandra Bergqvist sv 
 
medlem 
Seppo Eskelinen sd 
 
medlem 
Janne Heikkinen saml 
 
medlem 
Petri Huru saf 
 
medlem 
Juho Kautto vänst 
 
medlem 
Jari Kinnunen saml 
 
medlem 
Jouni Kotiaho saf 
 
medlem 
Johan Kvarnström sd 
 
medlem 
Sheikki Laakso saf 
 
medlem 
Mirka Soinikoski gröna 
 
medlem 
Paula Werning sd. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Juha Perttula.