Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om godkännande av vissa bestämmelser i överenskommelsen med Förenta Nationerna om grundande av Helsingfors kriminalpolitiska institut, verksamt i anslutning till Förenta Nationerna, samt om tillämpning av överenskommelsen och i protokollet om ändring av överenskommelsen (RP 97/2022 rd): Ärendet har remitterats till lagutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Regeringen föreslår att den lag som gäller Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna, ändras. Syftet med de föreslagna lagändringarna är att uppdatera föråldrad lagstiftning. De viktigaste förslagen handlar om att stärka institutets självständiga och oberoende ställning, att revidera vissa tjänstemannarättsliga och administrativa bestämmelser, att göra bemyndigandet att utfärda förordning förenligt med kraven i 80 § i grundlagen och att beakta vissa tekniska namnändringar.
Eftersom det föreslås att bemyndigandet att utfärda förordning ändras i grunden, finns som bilaga till propositionen ett utkast till en ny förordning av statsrådet, genom vilken den nuvarande förordningen om institutet upphävs.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2023.
Europeiska institutet för kriminalpolitik (HEUNI) inrättades 1981 genom en överenskommelse mellan Finland och Förenta nationerna (FN) (FördrS 41 och 42/1982). Överenskommelsen har satts i kraft genom en lag (582/1982) med bestämmelser om institutets ställning och förvaltning. De föreslagna ändringarna av ikraftträdandelagen moderniserar regleringen och ökar institutets självständighet och oberoende. Enligt utredning står de föreslagna ändringarna inte i strid med överenskommelsen mellan Finland och FN eller med etablerad tillämpningspraxis för överenskommelsen.
Lagutskottet anser att propositionen är motiverad och tillstyrker lagförslaget i propositionen med smärre ändringar.
Finsk lagstiftning tillämpas på tjänste- och arbetsavtalsförhållandena för personalen vid HEUNI. I propositionen föreslås vissa tjänstemannarättsliga preciseringar som baserar sig på utvecklingen av den allmänna tjänstemannalagstiftningen.
Enligt överenskommelsen med FN utnämns direktören för HEUNI av regeringen efter överläggningar med FN:s generalsekreterare. I överenskommelsen bestäms inte om direktörstjänsten ska utnämnas permanent eller för viss tid. Enligt förordningen om HEUNI (630/1982) utnämns direktören på viss tid, högst tre år i sänder. Till propositionen bifogas ett utkast till ny statsrådsförordning om institutet. Enligt den utnämns institutets direktör för högst fem år i sänder (5 § 2 mom.).
Bestämmelser om utnämning till en tjänst eller ett tjänsteförhållande för viss tid finns i statstjänstemannalagen (750/1994). I 9 a § i den lagen föreskrivs det om utnämning av statsförvaltningens högsta ledning för en tid av fem år. I fråga om vissa statliga tjänster finns bestämmelser om utnämning för viss tid i annan lagstiftning. Bestämmelser om utnämning av exempelvis äldreombudsmannen för en viss tid av fem år finns i lagen om äldreombudsmannen (753/2021, 2 §), och bestämmelser om utnämning av underrättelsetillsynsombudsmannen för samma tid finns i lagen om övervakning av underrättelseverksamheten (121/2019, 6 §).
Lagutskottet anser det motiverat att bestämmelser om utnämning av direktören för HEUNI för viss tid finns i ikraftträdandelagen. Utskottet föreslår därför att den första meningen i 5 § i lagförslaget kompletteras. Med beaktande av 9 a § i statstjänstemannalagen och till exempel de nämnda lagarna om ombudsmän har utskottet ingenting att anmärka på utnämningens längd.
Lagutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var