11 §. Samtycke till insamling av prover och utlämnande av prover till en biobank.
Utskottet föreslår att paragrafens rubrik ändras så den är mer begriplig med tanke på tillämpningen av lagen. Genom ändringen kan ställningen för det i den föreslagna 11 § avsedda samtycket som ett bioetiskt förhandsvillkor och som en skyddsåtgärd vid behandling av personuppgifter särskiljas från de grunder för behandlingen av personuppgifter som avses i lagförslagets 11 a §.
Utskottet föreslår också att 4 mom. med anledning av grundlagsutskottets utlåtande preciseras i fråga om den information som ska ges före samtycket så att det utöver de övriga aspekterna uttryckligen ges tillräcklig information om bland annat grunderna för behandlingen av personuppgifter, skyddsåtgärder i anslutning till behandlingen av personuppgifter och samtyckets räckvidd.
När det gäller grunden för behandling av personuppgifter avses med lämnande av tillräcklig information enligt den föreslagna 11 a § information om behandlingen av personuppgifter, det vill säga att personuppgifter i en biobank får behandlas för att utföra en uppgift av allmänt intresse enligt artikel 6.1 e och om behandlingen är nödvändig av skäl av allmänt intresse på folkhälsoområdet enligt artikel 9.2 i den allmänna dataskyddsförordningen.
När det gäller skyddsåtgärder i samband med behandling av personuppgifter ska personen informeras om det samtycke som är en förutsättning för att samla in ett prov och lämna ut provet till en biobank, och som utöver skyddsåtgärden för behandling av personuppgifter fungerar som ett bioetiskt förhandsvillkor för intervention. Personen ska därtill informeras om det skriftliga godkännandet, som i sin tur fungerar som en skyddsåtgärd i situationer enligt 14, 26 och 28 § i den föreslagna lagen.
I fråga om samtyckets räckvidd ska personen på det sätt som grundlagsutskottet förutsätter informeras om samtyckets faktiska omfattning, det vill säga att samtycket i enlighet med 11 § i den föreslagna lagen begränsar sig till insamling av prover och utlämnande av prover och tillhörande uppgifter till en biobank.
12 §. Återkallelse av samtycke.
Utskottet föreslår att 1 mom. ändras så att det motsvarar omfattningen av den föreslagna 11 § om samtycke till insamling av prover och utlämnande av prover till en biobank. I och med den föreslagna ändringen kan personen då i sin helhet återkalla samtycket enligt den föreslagna 11 § innan provet samlas in och innan provet och tillhörande uppgifter lämnas ut till en biobank.
Utskottet föreslår ett nytt 2 mom. med bestämmelser om att den biobanksansvarige på begäran ska ge ett intyg över att en underrättelse enligt 1 mom. har tagits emot och en redogörelse för de åtgärder som återkallelsen av samtycket har lett till. För mottagandet av en underrättelse och för de åtgärder som vidtas till följd av den får det inte tas ut någon avgift. Det föreslagna momentet motsvarar principiellt 12 § 4 mom. i den gällande biobankslagen.
12 a §. Ytterligare villkor som hänför sig till åtgärder enligt den allmänna dataskyddsförordningen.
Utskottet föreslår en ny paragraf. Enligt artikel 9.4 i den allmänna dataskyddsförordningen får medlemsstaterna behålla eller införa ytterligare villkor, även begränsningar, för behandlingen av genetiska eller biometriska uppgifter eller uppgifter om hälsa. Enligt artikel 23 i den allmänna dataskyddsförordningen ska det vara möjligt att i unionsrätten eller i en medlemsstats nationella rätt som den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet omfattas av införa en lagstiftningsåtgärd som begränsar tillämpningsområdet för de skyldigheter och rättigheter som föreskrivs i artiklarna 12—22 och 34 samt artikel 5 i den mån dess bestämmelser motsvarar de rättigheter och skyldigheter som fastställs i artiklarna 12—22, om en sådan begränsning sker med respekt för andemeningen i de grundläggande rättigheterna och friheterna och utgör en nödvändig och proportionell åtgärd i ett demokratiskt samhälle i syfte att säkerställa någon av de omständigheter som nämns i artikel 23.1, såsom skydd av den registrerade eller andras rättigheter och friheter enligt artikel 23.1 i.
Utskottet föreslår att det i paragrafen bestäms om sådana ytterligare villkor som ingår i det nationella handlingsutrymmet enligt artikel 9.4 i den allmänna dataskyddsförordningen och som uppfyller villkoret i artikel 23.1 i den allmänna dataskyddsförordningen.
Enligt 1 mom. får en biobank när den har tagit emot en underrättelse om utövande av rätten att göra invändningar enligt artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen inte längre för biobanksforskning använda eller lämna ut sådana prover eller tillhörande uppgifter som utövandet av rätten att göra invändningar gäller. Om en partiell användning av proverna eller uppgifterna inte är möjlig, får proverna eller uppgifterna inte längre användas eller lämnas ut för biobanksforskning. Den föreslagna bestämmelsen begränsar rätten att göra invändningar ur den personuppgiftsansvariges synvinkel och ger den registrerade ytterligare skydd.
I 2 mom. införs bestämmelser om att det på begäran ges ett intyg över att en underrättelse som avses i 1 mom. tagits emot och en redogörelse för de åtgärder som utövandet av rätten att göra invändningar enligt artikel 21 i den allmänna dataskyddsförordningen har lett till. För mottagandet av en underrättelse och för de åtgärder som vidtas till följd av den får det inte tas ut någon avgift. Det föreslagna momentet motsvarar principiellt 12 § 4 mom. i den gällande biobankslagen.
22 §. Samtyckesregister.
Utskottet föreslår att 1 mom. ändras i fråga om begreppet register. I artikel 4.6 i den allmänna dataskyddsförordningen definieras begreppet register och i den föreslagna lagen finns det ingen anledning att avvika från det etablerade sättet att använda de begrepp som definieras i den allmänna dataskyddsförordningen.
Utskottet föreslår att det i 2 mom. läggs till en ny 2 punkt, enligt vilken uppgifter om återkallelse av samtycke enligt 11 § 2 mom. samt när återkallelsen inkommit och hur den skett samlas in och förs in i samtyckesregistret. Utskottet föreslår att det i 2 mom. 4 punkten på motsvarande sätt som vid återkallelse av samtycke läggs till uppgifter om när och hur rätten att göra invändningar utövats. Förslaget är förenligt med bestämmelserna i den föreslagna 12 och 12 a § och stärker den registrerades rättigheter. Dessutom föreslår utskottet att det till 2 mom. fogas en ny 6 punkt som tryggar den registrerades rättigheter. Den föreslagna 6 punkten motsvarar 22 § 2 mom. 5 punkten i den gällande biobankslagen.
Till följd av de ovan nämnda ändringarna blir 2 mom. 2—4 punkten istället 3—5 punkten.
23 §. Kodregister.
Utskottet föreslår att 3 mom. ändras så att det stämmer överens med bestämmelserna i den föreslagna 12 och 12 a §. Principiellt motsvarar den föreslagna ändringen 23 § 3 mom. i den gällande biobankslagen.
26 §. Principer för utlämnande av prover och uppgifter.
Utskottet föreslår att det till paragrafen fogas ett nytt 4 mom., enligt vilket det villkor om skriftligt godkännande som avses i 26 § 1 mom. 4 punkten i den föreslagna lagen inte tillämpas på sådana gamla prover som avses i 13 § i den gällande biobankslagen. Paragrafen motsvarar i fråga om gamla prover till sitt innehåll skrivningen "om det inte finns någon annan i denna lag föreskriven grund för utlämnandet" i 26 § 3 mom. i den gällande biobankslagen. Bestämmelsen utgör ett undantag från utlämnande av personuppgifter med stöd av samtycke av den registrerade eller någon annan som har rätt att ge samtycke enligt momentet. Enligt uppgift är avsikten inte att bestämmelserna om gamla prover i den gällande biobankslagen ska ändras genom den föreslagna lagen.
40 §. Tystnadsplikt och sekretess.
Momentet föreslås bli ändrat så att det motsvarar bestämmelserna i den föreslagna 12, 12 a, 22 och 23 §. Ett meddelande om samtycke eller återkallelse av samtycke enligt 11 § 2 mom. i lagförslaget till den till vilken prover eller tillhörande uppgifter har lämnats ut eller överförts är nödvändigt för att de rättsverkningar som samtycket eller återkallelsen av samtycket har ska kunna förverkligas i praktiken.